Uinti ja kuntosali

SWIMB

Moikka
Harjoittelen uintia päivittäin ja käyn kisaamassakin säännöllisesti, mutta minua huolestuttaa minun kuntosali harjoitteluni. Olen kyllä siellä käynyt mutta se on ollut lähinnä sellasta säätämistä, eli toisinsanoen en ole saanut kunnollista ohjausta... . Onko kellään mahdollisesti hyviä treenejä kuntosalissa, jotka olisivat hyviä juuri uintia varten? Kiitos

4

348

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 6huj5gtry

Siis ootko kilpauimari vai joku wannabe-kilpauimari? Jos oot oikeesti kilparyhmässä jne. nii ihan turha käydä yksinään enää muitten reenien päälle salilla.

• Ex-uimari

Monipuolisesti kaikkia lihaksia, mutta ei liian suurilla painoilla.
      esim. kevyillä käsipainoilla kroolivetoja kuiva harjoitteluna,, 10-20 toistoja penkistä.
      selkälihaksia soutuliikkeillä, reisikoukistajalla jalkoja jne,......

• juho.ratava

Oma koutsi varmaan voi auttaa helpoiten, eli vaikka salilla ei ole ohjaajaa mukana, niin valmentajalta saisi harjoitteluun sopivat toistomäärät ja liikkeet. Mikäli vasta aloittelet voimatreenipuolta, niin silloin tärkeintä tosin on oppia oikeat liikeradat, eli mielellään joku kokeneempi raudan rankaisija mukaan ja naurettavan pienet painot.

Oma mielipide uimarin voimaharjoittelusta on, että sillä pyritään huolehtimaan vakaudesta (esim. olkapään treeniä: etsi YouTubesta hakusanoilla "rotator cuff exercises") ja ryhdistä ("core stability exercises" selkäketjun & hartioiden takaosan lihasten treeniä jos olkapäät alkavat kääntyä eteenpäin). Suoraan uinnissa hyödyllisiä liikkeitä ovat sitten ylätalja (sekä rinnalle että niskan taakse veto), penkkipunnerrus/rintaprässi ja ojentajakäännöt/dipit. Muut ovat sitten siinä tukena, esim. jalkaprässistä reisiin/pohkeisiin lisää paukkuja käännöksiä ja lähtöjä varten.

Uimariksi ei tule kuin uimalla, mutta hyväksi kilpauimariksi ei tulla vain uimalla. Tästä huolimatta suuresta lihasmassasta ei ole erityistä itseisarvoista hyötyä, lihakset kun ovat vettä tiheämpiä ja siten eivät kellu isommat lihakset kuluttavat enemmän energiaa.

• SWIMB

Kiitoksia

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oho! Iina Kuustonen ja Mikko Leppilampi "häähumussa", Mikko-isä kuittaa viiltävästi: "Totaalinen..."

Iina Kuustonen on heittänyt hulvattoman idean Instagramissa. Tällä porukalla on kyllä sarkasmi hallussa! https://www.suomi24.fi/viihde/oho-iina-kuusto
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      6566
    2. Hämeenlinnassa ammuttu poliisia!

Alkaa olla Chigagon meininki! Kukas se on paukutellu?
      Hämeenlinna
      76
      3761
    3. Sohvaperunat starttaa! Tiesitkö tämän uusista perunoista? Kaksi ystäväpariskuntaa tulee pohjoisesta!

Sohvaperunoiden uudet jaksot starttaavat ja tässä ovat uudet (ja vanhat) perunat! Löytyykö suosikkeja tai keitä olisit halunnut mukaan? https://www.su
      Sohvaperunat
      40
      2886
    4. Sofiaa hemmoteltu

Upea kukkakimppu. Kyllä Therman osaa hemmotella rakastaan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      198
      1830
    5. Poliisioperaatio kansanedustajan kotona

Riikka Slunga-Poutsalon poika säilytti kovia huumeita ja myyntivälineitä äitinsä asunnossa. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/a23dec18-05ef-4ab2-b
      Maailman menoa
      305
      1736
    6. Mistä tietää että mies on kiinnostunut?

Kertokaas mistä voi huomata miehen kiinnostuksen tai oikeastaan ihastumisen? 🥰 Millä tavoin eroaa jos olet vaikka ujompi mies? Miten käyttäydyt kahde
      Ihastuminen
      154
      1369
    7. Minä tiedän

Tiedän että kirjoitit tänne illalla ja että sinä tiedät minun vastanneen sinulle. Silti se ei muuta sitä että sinun on astuttava se askel minun suunt
      Ikävä
      81
      1213
    8. Olen vähän kahden vaiheilla

Odottaisinko vielä jos meistä tulee jotain. Vai tekisinkö toisenlaisen ratkaisun ja keskittyisin hetkeksi siihen. Ei sekään meitä täysin poissulkisi.
      Ikävä
      85
      1111
    9. Upeaa Sofia jaStefan

Uusi Upea Esoanjan villa .ehkäpä jo jouluksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      72
      1081
    Aihe