Uinti ja kuntosali

SWIMB

Moikka
Harjoittelen uintia päivittäin ja käyn kisaamassakin säännöllisesti, mutta minua huolestuttaa minun kuntosali harjoitteluni. Olen kyllä siellä käynyt mutta se on ollut lähinnä sellasta säätämistä, eli toisinsanoen en ole saanut kunnollista ohjausta... . Onko kellään mahdollisesti hyviä treenejä kuntosalissa, jotka olisivat hyviä juuri uintia varten? Kiitos

4

848

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 6huj5gtry

Siis ootko kilpauimari vai joku wannabe-kilpauimari? Jos oot oikeesti kilparyhmässä jne. nii ihan turha käydä yksinään enää muitten reenien päälle salilla.

• Ex-uimari

Monipuolisesti kaikkia lihaksia, mutta ei liian suurilla painoilla.
      esim. kevyillä käsipainoilla kroolivetoja kuiva harjoitteluna,, 10-20 toistoja penkistä.
      selkälihaksia soutuliikkeillä, reisikoukistajalla jalkoja jne,......

• Oma koutsi varmaan voi auttaa helpoiten, eli vaikka salilla ei ole ohjaajaa mukana, niin valmentajalta saisi harjoitteluun sopivat toistomäärät ja liikkeet. Mikäli vasta aloittelet voimatreenipuolta, niin silloin tärkeintä tosin on oppia oikeat liikeradat, eli mielellään joku kokeneempi raudan rankaisija mukaan ja naurettavan pienet painot.

Oma mielipide uimarin voimaharjoittelusta on, että sillä pyritään huolehtimaan vakaudesta (esim. olkapään treeniä: etsi YouTubesta hakusanoilla "rotator cuff exercises") ja ryhdistä ("core stability exercises" selkäketjun & hartioiden takaosan lihasten treeniä jos olkapäät alkavat kääntyä eteenpäin). Suoraan uinnissa hyödyllisiä liikkeitä ovat sitten ylätalja (sekä rinnalle että niskan taakse veto), penkkipunnerrus/rintaprässi ja ojentajakäännöt/dipit. Muut ovat sitten siinä tukena, esim. jalkaprässistä reisiin/pohkeisiin lisää paukkuja käännöksiä ja lähtöjä varten.

Uimariksi ei tule kuin uimalla, mutta hyväksi kilpauimariksi ei tulla vain uimalla. Tästä huolimatta suuresta lihasmassasta ei ole erityistä itseisarvoista hyötyä, lihakset kun ovat vettä tiheämpiä ja siten eivät kellu isommat lihakset kuluttavat enemmän energiaa.

• SWIMB

Kiitoksia

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onko sulla

suoja työ paikka? 🤔🤷‍♂️
      Ikävä
      34
      3986
    2. Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle

Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle
      Joensuu
      13
      1899
    3. Oletko nainen alkanut kammoamaan minua

Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom
      Ikävä
      63
      1364
    4. Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä

Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise
      Maailman menoa
      95
      1296
    5. Toivoisitko Rakas vielä?

Haluaisitko vielä? Uskoisin osaavani näyttää sinulle, kuinka ainutlaatuinen nainen olet.
      Ikävä
      68
      1185
    6. Tiesitkö tätä ex-miehistä? Noriko Salo jysäytti yllätyspaljastuksen

Noriko Salo ja ex-F1 kuski Mika Salo olivat naimisissa v. 1999-2022. Kirsi Salon ex-mies puolestaan on muusikko Sammy A
      Kotimaiset julkkisjuorut
      5
      1041
    7. Koska tajusit silloin aikanaan

että olin ihastunut sinuun? 🤭😍 Taisin olla aika läpinäkyvä 🫣❤️
      Ikävä
      47
      941
    8. Keskustelua kasteesta

You tubessa kaksi pappia keskustelivat kasteesta ja kritisoivat raamatullista uskovien kastetta. Toinen heistä yritti
      Kaste
      333
      914
    9. Ihan pieni näkeminen vaan

👋 ja minä olisin valmis jo vaikka mihin sun kanssa. Nämä on näitä.. 🤫🫣😘💥
      Ikävä
      26
      901
    10. En haluaisi kaiken kuihtuvan pois

ilman, että olemme voineet jutella rauhassa kasvotusten... Mutta mistä ihmeestä löydän sinut?
      Ikävä
      39
      892
    Aihe