"Kiitos" - vaikea sana?

espoolainennainen

Missä arvossa pidätte tätä pientä sanaa, 'kiitos'. Itse pidän kiittämistä lähes itsestäänselvyytenä, jos joku tekee jotakin kilttiä minulle. Parisuhteessa kiitän, kun mies esim. ojentaa minulle pyytämäni asian, kuskaa autolla (vaikka meno olisi yhteishyödyllinen, esim. kaupassa käynti), tai tekee silloin tällöin jotakin pyydettäessä tai joskus jopa ilman pyyntöä, esim. täyttää jääkaapin ostosten jälkeen, vie omat tiskinsä tiskialtaaseen, hieroo hieman hartioitani ym. Ylipäänsä, kiitän aina, kun siihen tulee tilaisuus. Se voi olla nopea 'kiitti', tai hieman romanttisempi 'kiitos, kulta' johon liittyy usein hellä hipaisu tai suukko.

Mieheni taas ei kiitä minua koskaan. Oli tilanne mikä tahansa: teen herkkuaterian hänen tullessaan vierailemaan luonani (emme asu vielä saman katon alla, mutta vietämme PALJON aikaa yhdessä vaikka hän käykin töissä ja minä opiskelen), ostan hänelle jotakin mieluista (lahjat tärkeinä päivinä, suklaata, vaatteita, yllätyslahjat), pyykkään hänen vaatteensa ja laitan valmiiksi esille, ym ym...
Olen jopa yritellyt ohjata häntä kiittämiseen, kyselemällä 'no mitä pidit?' 'oliko hyvää ruokaa?' tm. mutta usein vastaukseksi tulee - vitsikkäästi painotettu ja hymyn saattelema - 'noh, menetteleehän tämä', nyökkäys tai muuta vastaavaa. Vastasin vitsikkyyteen vitsikkyydellä, ja kerran kun hän pyysi minua vain yksinkertaisesti ojentamaan kaukosäätimen kun aloittelimme elokuvan katsomista, tokaisin naurahtaen että 'no mites nyt sanotaan?' - kuin vanhempana, joka opettaa lasta kiittämään. Silloin vastaukseksi tuli kankeasti, oikein ruotsiksi 'tack så mycket'. No wau.

Olen puhunut asiasta hänen kanssaan, ja hän sanoi ettei häntä koskaan opetettu lapsenakaan kiittämään. Vieraillessamme hänen vanhempiensa luona, olen ainut joka sanoo talon emännälle kiitokset noustessaan pöydästä hyvän kahvihetken jälkeen. Siinä talossa ei tosiaan kiitokset kuulu. Eikä kiitokselleni kuulu myöskään minkäänlaista vastausta - sitä itselleni niin helppoa, kohteliasta 'no ei kiittämistä' tai 'oleppa hyvä vaan'. Kiitosta kartetaan kuin ruttoa eikä siihen osata reagoida. Tämä hämmentää, sillä olen itse kasvanut perheessä jossa on tosiaankin opetettu kiittämään kohteliaasti.

Omien vamhempieni luona vieraillessa miesystävääni katsotaan hieman alta kulmain kun hän nousee pöydästä sanomatta kiitosta. Kiitoksen puute kalskahtaa vanhempieni korvaan jopa pahemmin kuin omaani, ja siihen on menty että vanhempieni luona käydessä kiittelen yltiömaalisesti miehenikin puolesta.

Tätä on kestänyt jo kaksi ja puoli seurusteluvuotta. En aio lopettaa kiittämistä kun mies tekee jotakin mukavaa ja kiittämisen arvoista, mutta minusta olisi edes silloin tällöin mukava kuulla vastakiitos. Nyt kun tarkemmin ajattelee, hän ei muutenkaan totea minulle mitään oma-aloitteisesti. Mieheni sanastosta puuttuvat myös 'ole hyvä', 'rakastan sinua' (tämä tulee vain vastauksena, kun kerron rakastavani häntä - omatoimisesti hän ei sitä tee...) ... OIKEASTAAN, hän ei totea minulle MITÄÄN tällaista 'kohteliaisuutta' tai niitä ns. jokapaiväisiä parisuhteeseen liittyviä termistöjä - vai miten sen nyt selittäisi - ellen minä totea sitä ensin. Kategoriaan kuuluvat myös hyvästien 'heippa', 'nähdään taas', 'turvallista matkaa' tai puhelinsoitoissa - olipa soittajana minä tai hän, minä tervehdin ensin. Hän toteaa nämä jälkijunassa vastaukseksi minulle. Kiitosasiaan tosin, ei tule vastausta laisinkaan.

Olipas hyvin avartava kirjoitus. Hän on muuten kylläkin hyvin huomaavainen ja osoittaa kaikenlaiset tunteensa enemmänkin teoilla kuin sanoilla.
Onko tällaiset sanat miehille vaikeita ylipäänsä, voinko omalla huomaavaisuudellani pikkuhiljaa 'opettaa' miesystävääni puhumaan minulle omatoimisemmin ja jopa kiittämään, vai onko kyseessä aivan toivoton tapaus? Olenko itse pinnallinen kun kiinnityn sanoihin enkä tyydy vain tekoihin? (useinhan se on niin päin että naiset toivovat mieheltä niitä tekoja eikä vain 'tyhjiä sanoja', mutta minä taas kaipaisin myös sitä 'sanallista vahvistusta'. Hölmöä(kö)?)
Täytyy sanoa, että nyt kun tämän kirjoitin, luulin saavani itse jotakin selkoa tilanteeseeni, mutta tajusin vain lisää hämmentävyyksiä.

Mitä te asiasta ajattelette?

3

1331

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • naienenne

Vastaan nyt lähinnä tuohon alkuviestiin eli tuohon kiitosasiaan. Asia on tietysti hivenen eri, jos ette asu yhdessä, mutta siltikin minulle tuli mieleen että jos sinä kiittelet miestä joka ikisestä "kotityöstä" (kuten itsestäänselvä omien jälkien siivoaminen) niin olet kuin äiti joka kiittää lastaan kun lapsi "auttaa" eli tekee jotakin mikä olisi muuten äidin työ.

Muuten olen kyllä sitä mieltä, että kiittämättömyys on junttia käytöstä ja juuri esim. kylässä pöydässä noustessa on tosi tökeröä olla kiittämättä. Tietysti esim. hartioiden hieronnasta on asiaankuuluvaa kiittää, mutta vaikuttaa siltä että osa tuosta sinun kiittelystäsi on sellaista "äiti kiittää auttavaa lasta" -tyyppistä. Mun mielestä esim. tuo omien likaisten astioiden vieminen tiskiin on ihan itsestäänselvyys eikä mikään sellainen asia josta pitäisi erikseen kiitellä. Jos kiittelet tuollaisista asioista niin samalla annat rivien välistä ymmärtää, että mies on jotenkin erityisen jalo kun tekee niitä asioita koska ne olisivat oikeastaan sinun tehtäviäsi.

Mietin vaan, että tuskinpa mies mitenkään aikuiseksi ja oma-aloitteiseksi muuttuu sitten jos asutte yhdessä. Sä olet varmasti sitten edelleen se äiti joka ensinnäkin joutuu pyytää erikseen jokaisenkin itsestäänselvän asian tekemistä ja vielä kiittelee päälle kun lapsi niin kiltisti auttaa.

• naienenne

Niin ja lisään vielä, että tietysti se on naisilla hyvin yleinen ajatus, että nainen on miehelle vähän niin kuin äiti. Sen näkee jo siitä kaikille tutusta ja kovin yleisestä ilmauksesta, että mies "auttaa kotitöissä". Auttaa? Tuohon ilmaisuunhan jo itseensä sisältyy se oletus, että kotityöt ovat naisen töitä, jos kerran miehen rooli on auttaa.

Eli en mä tiedä, ehkä sua ei edes häiritsisi sellainen asia mutta mun pää kyllä ei tahdo kestää lievempääkään "äitinä" olemista miehelle.

• swer

En mä käsitä miksi pitäisi aikuista ihmistä opettaa?

Jos ei ole oppinut kiittelemään asioista niin sitten ei. Miksi tehdä siitä niin suuri numero?

Meillä ainakin parisuhteessa on itsestään selvyys että autetaan toista ja ollaan kiitollisia toisen teoista. Ei niitä tarvitse joka kerta erikseen kiitellä ja muistutella mitä on tullut tehtyä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4048
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2901
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2310
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1311
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      899
    6. 131
      875
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      864
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      811
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      756
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      750
    Aihe