Millainen on mielestäsi hyvä pomo?

Oasis

Millaisia ominaisuuksia arvostat pomossa? Onko tärkeää, että pomosi antaa sinulle valtuudet hoitaa tehtäväsi parhaaksi katsomallasi tavalla vai kaipaatko enemmän ohjausta? Onko tärkeämpää asia- vai ihmisjohtaminen?

Jos olet itse pomo, mitä ominaisuuksia itsessäsi arvostat ja missä olisi kehittämisen varaa? Pystytkö mielestäsi aidosti vastaanottamaan rakentavaa palautetta johtamistaidoistasi?

22

475

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pomon pitää just olla se, joka määrää suuret linjat ja antaa alaisilleen luottamuksen hoitaa ne keinot millä suuret linjat saavutetaan... eli mikromanagerointi alaisille, kaikkea omissa käsissään pitelevä kaikkivaltias pomo on pahinta mitä tiedän.

      Ihmistuntemus on varmaan ihan hyvä ominaisuus pomossa, siis.

      Ja joo, tieteellisen koulutuksen saaneena kritiikin vastaanottaminen ja asioiden muuttaminen sen mukaan on koko ajan mielessä, eli pomon pitää just ottaa paska vastaan ja suodattaa siitä olennainen ja toimia sen mukaan. Mutta en tiedä, luultavasti en tule koskaan olemaan itse esimiesasemassa, en halua sitä... ellei pidempiaikaiset suunnitelmat onnistu jossain vaiheessa, tietenkin, sitten voi joutua olemaan.

      • Oasis

        Kuvailit aikalailla omat ajatukseni. Mielestäni tarve mikromanageerata kertoo pomon epävarmuudesta toimia pomona. Täytyy pystyä luottamaan alaisiinsa (sekä itseensä) niin paljon, ettei tarvitse olla koko ajan niskaan hönkäilemässä. Toki pomon tehtävänä on varmistaa, että tehtävistä suoriudutaan ja olla tietoinen siitä, missä mennään, mutta se ei vaadi kyttäämistä vaan yhteistyötä.

        Palautteen vastaanottaminen voi joillekin olla todella vaikeaa ja tällaisille ihmisille on vaikeaa antaa rehellistä palautetta. Harvalle meistä negatiivisen palautteen vastaanottaminen on täysin kivutonta, se vaatii omien puutteiden myöntämistä mutta palautteen saaminen voi olla mitä loistavin tilaisuus kehittyä tehtävässään. Täytyy myös muistaa antaa sitä positiivista palautetta, puolin ja toisin.

        Itselläni on parhaillaan mitä loistavin pomo. Hän antaa vapaasti itse päättää, miten tonttinsa hoitaa kunhan hoitaa. Hän tukee haastavimmissa asioissa, ja pitää alaistensa puolta. Kaiken lisäksi hän on ihmisenä helposti lähestyttävä, uskallan sanoa hänelle käytännössä mitä vain pelkäämättä, että hän ottaa siitä itseensä.


    • css~

      Arvostan pomossa hyväntuulisuutta (siksi niille pitää maksaa tarpeeksi palkkaa!). Se ratkaiseekin sitten kaikki noi loput, mitä kysyt.

      • Oasis

        Hyväntuulinen pomo on kyllä kieltämättä hyvä asia :) Kuten on hyväntuuliset alaisetkin. Tai tiimiläiset... Mikä nyt sitten onkin se sana mitä käytetään. Inhoan sanaa "alainen".


    • Vastuuntuntoinen eli jämpti, inhimillinen ja tasapuolinen. Uusien asioiden kanssa toivon perusteellista ohjausta, jotta kaikki oleellinen tulee selväksi. Tuttujen asioiden kanssa toivon, että mun ammatillisiin kykyihin luotetaan ja saan kantaa itse vastuun työstäni. Ihminen ihmiselle, mutta asia asiana.

      Ei musta tulis koskaan hyvää pomoa, ei siksi etten voisi olla kaikille reilu. Siksi etten raaskisi vaatia, jota sitä pomonkin tarvitsee osata tehdä. Vaatia.

      • Oasis

        Tasapuolisuus on todellakin tärkeää. Henkilökemiat ovat erilaisia eri ihmisten välillä, mutta hyvä pomo osaa eritellä asiat niin, ettei tule suosineeksi jotakuta vain sen takia, että kahvitauolla jutut luistaa paremmin jonkun toisen kanssa.

        Pomon täytyy osata vaatia, se on selvä. Vaatia voi kuitenkin niin monella tavalla. Hyvä pomo osaa vaatia tavalla, joka saa ihmisen aidosti yrittämään parhaansa eikä pelkäämään. Henkilöstä riippuen toki joskus on tarvetta ottaa ns. kovempi asenne, mutta aina täytyy muistaa kunnioittaa muita vaikka vaatimukset olisivat kuinka tiukkoja tahansa.


    • S Etämies

      Armeijassa oli linnavenkuloita lusimisen välillä asepalvelun suorittamassa
      muut pelkäs niitä ja EK työjaossa tulivatkin mieluusti minun johtamaan hommaan

      auktorteettejä vihaaville kundeille sanoin, ettei minua herroitella ja jos tapplutta heitetää natat pois ja mennään metskävelylle
      Tän homman saate valmiiksi lounasen mennessä--menkä puntiksell viinakauppan ja neljäksi komppaniaan----jos joku PU kyselee, sanon, että just ovat matkalla komppaniaan;-)

      • Oasis

        Mikä on PU?


      • S Otilas
        Oasis kirjoitti:

        Mikä on PU?

        EK= Esikuntakomppania PU= varuskunnan Päivystävä Upseeri
        soikea metllilaatta tunnksena--arvoltaan kantaaliupserikokelaskersantti-----
        sotilasmestari
        Valvoo varuskunta-aluetta paukkukaapin avaimet fölissä
        Joskus testailee vartiosotilasta pyytäen asetta tarkastukseen
        Silloin kannatta tähdät ukkelia ja pakottaa maahan tai ampua PU
        tulee kuntoisuusloma
        Linnavenkuloita ei vartioon joutunutkaan---vain perusampumakoulutus ja pyssyä ei tarvinnut enää


    • Minulla on ollut monta pomoa, mutta nykyinen on ehdoton ykkönen. Siksi nykyiseen hommaani aikoinaan pyrinkin. Se kertoo selvästi, mitä minulta odotetaan. Tärkeää on lopputulos, ei se, miten olen siihen päässyt. Minuun luotetaan, eikä liikoja kysellä tai kytätä. Toisaalta saan aina selvän vastauksen kysymyksiini ilman hymistelyä tai odottelua.

      Omalta kohdaltani taas on tärkeää olla sekä ihmis-, että asiajohtaja. Ei voi olla vain jompaa kumpaa. Viimeisimmän esimieskyselyn perusteella vahvuuteni on päätöksenteko ja heikkouteni motivointi ja vuorovaikutus. Pitää jatkossa yrittää olla keskustelevampi ja kehua enemmän. Ja kuten olettaa saattaa, pomoni piti työsuoritustani parempana kuin alaiseni.

      Tuosta palautteen annosta tuli vielä mieleen: Vanhat hyvät ohjeethan neuvovat, että kehutaan ihmistä ja kritisoidaan työn lopputulosta. Samoin kehutaan joukkojen edessä, mutta kritiikki annetaan kahden kesken. Tähän olen pyrkinyt, mutta aina olisi parannettavaa.

      • Oasis

        Tuo tuntuu olevan se olennaisin asia suomalaisessa johtamiskulttuurissa; luotetaan siihen, että työntekijä kyllä hoitaa hommansa ilman kyttäämisiä. Selkeä kommunikointi helpottaa myös kaikkien työntekoa, ei tarvitse arvuutella.

        Harva meistä on luonnonlahjakkuus ylipäätään johtamisessa. Useimmilta hyväksi johtajaksi tuleminen vaatii opettelua, kokemusta ja sopivan nöyrää asennetta, jotta antaa itselleen mahdollisuuden kehittyä paremmaksi. Ihailtavaa, että pystyt tunnustamaan, että parannettavaa on.

        Minulla oli hetken pomo, jolle kukaan ei uskaltanut sanoa mitään negatiivista. Jos joku hänelle ryttyili, pahimmillaan hän hankki henkilölle potkut käyttäen asemaansa väärin. Minua hän "ohjasti" ystävällisesti kädestä pitäen selittäen asioita, jotka olivat minulle päivänselviä ja tytötteli... Onneksi nykyinen pomo on täysi vastakohta, nelikymppinen mies, joka luottaa, jota on helppo lähestyä ja joka kestää negatiivisenkin palautteen.


    • //Mies//

      Hyvä esimies tarttuu työpaikalla oleviin epäkohtiin ja puutteisiin, parantaa toimintatapoja, eikä lakaise epäkohtia vaan maton alle.

      Olen huomannut että palautteen antaminen on monelle esimiehelle vaikeaa.
      Siis sellaisen palautteen josta työntekijä voisi olla itsestään ylpeä taikka ottaa opikseen. Tietysti se voi olla kuormittavaa jos mitään positiivista palautetta ei saa osakseen. Ja palautetta voisi antaa spontaanisesti, eikä vaan kehityskeskustelujen yhteydessä, taikka kun työntekijä on jo lähdössä pois talosta ja juodaan yhdessä kakkukahveja :D

      Hyvän esimiehen pitäisi olla rohkeasti oma itsensä sekä uskaltaa taittaa persoonansa peliin. Itse ainakin huomaan omasta lähiesimiehestäni milloin hän on käynyt jollain johtamiskursseilla, koska hänen käytös on aina heti kurssin jälkeen hieman teennäistä ja koomistakin.

      • Oasis

        Se, että esimies uskaltaa puuttua epäkohtiin, on todella arvostettavaa. On helpompi vetäytyä "firman sääntöjen" taakse kuin esittää kritiikkiä vallitsevista käytännöistä. Se vaatii uskallusta ja sitä ei kaikilta valitettavasti löydy. Välttämättä ei löydy tahtoakaan.

        Palautteen antaminen on todellinen taitolaji. Täytyisi pystyä antamaan myös sitä negatiivista palautetta mutta positiivisessa hengessä. Itse sain viimeksi sellaisen "negatiivisen" palautteen, että voisin olla stressaamatta ja antaa itselleni hiukan armoa. Helpommin sanottu kuin tehty :)

        Johtamisessa voi toki kehittyä kursseilla jne mutta oma persoona on se tärkein. Ei kenestäkään saa väkisin tehtyä tietynlaista ja voi johtaa eri tyyleillä ja silti olla aivan yhtä pätevä. Myös pomo on vain ihminen eikä keneltäkään voi vaatia täydellisyyttä.


      • S Ovinisti
        Oasis kirjoitti:

        Se, että esimies uskaltaa puuttua epäkohtiin, on todella arvostettavaa. On helpompi vetäytyä "firman sääntöjen" taakse kuin esittää kritiikkiä vallitsevista käytännöistä. Se vaatii uskallusta ja sitä ei kaikilta valitettavasti löydy. Välttämättä ei löydy tahtoakaan.

        Palautteen antaminen on todellinen taitolaji. Täytyisi pystyä antamaan myös sitä negatiivista palautetta mutta positiivisessa hengessä. Itse sain viimeksi sellaisen "negatiivisen" palautteen, että voisin olla stressaamatta ja antaa itselleni hiukan armoa. Helpommin sanottu kuin tehty :)

        Johtamisessa voi toki kehittyä kursseilla jne mutta oma persoona on se tärkein. Ei kenestäkään saa väkisin tehtyä tietynlaista ja voi johtaa eri tyyleillä ja silti olla aivan yhtä pätevä. Myös pomo on vain ihminen eikä keneltäkään voi vaatia täydellisyyttä.

        Psyloogit puhuu luonasesta johtajasta.........alfauros!!!
        Olemuksessa pitää olla varmuuta ja käskjän katse
        on avukias kaveri alaselle, mutta pitää hiekanmurun kokosen hajuaraon
        sotilaalle ei aina selitetä miksi tehtävä on annettu
        käskyn täyttämättä jättämisestä rangastaan
        tosin sotilas voi vedota esmiehen sekoiluun
        järjettömällä käskyllä

        naisen pitää tietämän, kuka on isäntä
        jos ämmä vänkää vastaan on hänen lyötävä oma k,ullinsa pöytään


      • Oasis
        S Ovinisti kirjoitti:

        Psyloogit puhuu luonasesta johtajasta.........alfauros!!!
        Olemuksessa pitää olla varmuuta ja käskjän katse
        on avukias kaveri alaselle, mutta pitää hiekanmurun kokosen hajuaraon
        sotilaalle ei aina selitetä miksi tehtävä on annettu
        käskyn täyttämättä jättämisestä rangastaan
        tosin sotilas voi vedota esmiehen sekoiluun
        järjettömällä käskyllä

        naisen pitää tietämän, kuka on isäntä
        jos ämmä vänkää vastaan on hänen lyötävä oma k,ullinsa pöytään

        Alfauros tai -naaras, sukupuolella ei niin väliä, mutta luontaista johtamiskykyä on vain harvalla. Se myönnettäköön, että miehillä on keskimäärin enemmän itsevarmuutta toimia johtajana. Vielä nykypäivänäkin näkee naisten itse epäilevän kykyjään, usein aivan turhaan. Naiset ovat johtajina aivan yhtä päteviä kuin miehet, vaikka johtamistyyleisssä ehkä onkin eroja.

        Johdettaessa veren on paras olla pakkautunut aivoihin eikä jalkoväliin, muuten voi tulla vähintäänkin arveluttavaa jälkeä.


    • must tuntuu ni

      Sellane ku S Etämies

    • ton ton

      Egoton

    • Hyvä pomo

      hoitaa oman tonttinsa hyvin ja on perillä missä mennään. Pahimmat on ne pomot, joilla ei ole hajuakaan käytännöstä ja hoitaa tonttinsa etätyönä.

    • Iam the boss

      Kuin minä!

    • Anonyymi

      Meillä on töissä joka päivä mennään kuselle samalla mitataan kellään on isoin Munat. Pomolla on firman isoimmat Munat, sitten on mulla. Jos jolla on pienet Munat sitä kiusataan niin että hän ottaa loparit. Pomoei tykkää pienimunaiset miehet. Saunassa pomo esittelee Isot Munat kaikille firmassa. Pomo kusee saunassa lauteille jos jollain on pienet Munat pomo kusee hänen päälle. Pomo nussii kaikki firman naiset. Meillä on hyvä pomo koska hänellä on Isot Munat pomo ei siedä jos jollain on isommat Munat

    • Anonyymi

      1. Kertoo selkeästi mitä minulta odotetaan ja mitkä ovat tehtäväni
      2. Tarjoaa reitin kaikkeen siihen informaatioon mitä tarvin työni suorittamiseen
      3. Kuuntelee ja noteeraa sekä reagoi niihin asioihin jotka haittavat tai estävät työn suorittamista ja joille itse en voi mitään

      Hyvät pomot ovat harvassa.

    • Anonyymi

      Tasapuolinen tiimin jäsenten suhteen. Luottaa siihen, että työt hoituvat ilman, että hän mikromanageroi eli antaa vapautta työskennellä jokaisen parhaaksi omalla kohdallaan kokemallaan tavalla. Osaa hyödyntää tiimiläisten vahvuuksia ja osaa luoda kokemuksen työhön vaikuttamis mahdollisuudesta. Kohtelee jokaista yksilönä ja kykenee luomaan yhteishenkeä tiimin sisällä. Ymmärtää millä keinoin työntekijän saa sitoutettua työpaikkaan. Taitava ihmistuntija. Delegoinnin taito ja arvostus kollegoita/tiimiläisiä kohtaan. Empaattinen.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe