Olen alle kolmekymppinen nainen ja valmistuin tradenomiksi viime vuonna. Olen ollut valmistumiseni jälkeen töissä pari kuukautta, mutta viimeisimmän työsuhteen jälkeen taas jo puoli vuotta työttömänä. Tilanteeni alkaa ahdistamaan toden teolla.
Minulla on toimistotyökokemusta koko opiskeluideni ajalta, tosin samasta firmasta ja työtehtävästä. Ehkä työkokemukseni on työnantajien mielestä kuitenkin liian suppealta alalta.. Toisaalta minulla ei myöskään ole mitään erityistä taitoa, jolla voisin erottautua muista hakijoista. Esim. SAP-osaamista. Kansainvälistä kokemusta minulla on muutamien kuukausien ajalta, jolloin olin opiskeluideni aikana vaihdossa ulkomailla. Kielitaitoni on hyvällä tasolla. Englanti sujuu, ruotsi tosin hieman ruosteessa.
Olen hakenut oman alani töitä ja työtehtäviä, joista olen oikeasti kiinnostunut. Olen myös hakenut aivan perustoimistohommia. Kaupan kassalle en vielä ole hakenut, mutta nyt täytyy kai sitäkin harkita. Tämän puolen vuoden aikana olen päässyt kahteen haastatteluun, joista kummmastakaan ei paikka lopulta auennut. Pelkään, että olen työnantajien mielestä jo toivoton tapaus, koska olen ollut liian kauan työttömänä. Pelkään, että he ajattelevat minussa olevan jotain vikaa kun en ole muuallekaan töihin "kelvannut".
Olen neuvoton enkä tiedä mitä tekisin seuraavaksi. Opiskelemaankaan en enää jaksaisi mennä, ainakaan tässä vaiheessa vaan haluaisin päästä jo käsiksi työelämään. Hakemuksien lähettely tuntuu aivan turhalta hommalta, varsinkin kun lähes jokaiseen toimistotyötehtävään on vähintäänkin 100-200 hakijaa.
Monessa ilmoituksessa vaaditaan hakijan osaavan jotain erityistaitoa, esim. tietyn ohjelman hallitsemista tai venäjän kieltä. Tai työkokemusta pitäisi olla usemman vuoden ajalta juuri kyseisestä tehtävästä. Miten voin saada kokemusta, jos en koskaan pääse töihin kartuttamaan sitä kokemusta! Suurin osa työpaikoista Suomessa menee tunnetusti suhteilla, mutta kun ei ole mitään verkostoja mihinkään suuntaan. Ainoa on opiskeluideni aikainen työpaikka, mutta he eivät rekrytoi tällä hetkellä uutta porukkaa. En olisi ikinä uskonut, että työn saanti voi olla näin vaikeaa :( Kuulisin mielelläni kohtalotovereiden kokemuksia.
Jo puoli vuotta työttömänä
33
3048
Vastaukset
- sinnikkäästi vain.
Puoli vuotta ei ole mitenkään pitkä aika.
Laita vaan jatkuvasti ja sinnikäästi avoimia hakemuksia ja vastaile mol.fi:n tai muiden foorumeiden ilmoituksiin.
Muuta pääkaupunkiseudulle.
Alle kolmekyppinen, etkö sinä kuulu siihen ryhmään, jolle pitäisi työ- tai koulutuspaikka löytyä ihan yhteiskunnan takuulla!
Mene jollekin lyhyelle työkkärin kurssille, esim. joku palkanlaskentakurssi, eräillä seuduilla tällaisia markkinoidaankin vastavalmistuneille tradeille, vaikka siis te-keskuksen kustantama työvoimapoliittinen kurssi olisikin.
Täälläpäin muuten on toimistotyöntekijöistä kaikkea muuta kuin pula. Ammattibarometrin mukaan liikatarjontaa. Ja siltikin, juuri näiden yhteiskunnan nuorille antamien takuiden vuoksi, parikin kouluttajaa on nyt järjestämässä syksyllä 20-29-vuotiaille toimistotyönkurssia, jolla voi suorittaa sihteerin ammattitutkinnon osan. Eli lisää vaan... No, ehkä heille sitten se työpaikkakin löytyy! Ihan mielenkiinnolla odotan, tuleeko sille kolmannellekin kouluttajalle vastaava kurssi! Että sitten olisi syksyllä ainakin kuutisenkymmentä nuorta aktivoitu opiskelemaan toimistoalaa.
Tai sinun kohdallasi, oletko harkinnut jatko-opiskelua kauppatieteellisessä?- TakuuAikuinen
Itse olen myös alle kolmikymppinen "nuori" (28 v.), eikä täällä mitään nuorisotakuita ole olemassakaan muuta kuin poliitikkojen puheissa. En tosin mitään jäynää kaipaakaan.
- NainenItsekin
Sen verran viestistäsi pisti esiin sellainen asia, että en saanut sinusta oikein otetta mitä sinä itse haluat tehdä ja mitkä ovat vahvuutesi? Toit ihan kiitettävästi esiin heikkoutesi, mutta nyt oltaisiin kiinnostuttu vahvuuksistasi.
Olen itse naisihminen ja olen saanut huomauttelua milloin mistäkin, minkä takia pitkään vain mollasin itseäni. En pohtinut mitä halusin ja muut vain etenivät elämässäni eteenpäin. Valmistuin noin puolitoista vuotta sitten maisteriksi alalta, joka ei kiinnosta minua lainkaan, koska opintojeni ohessa tein kaikkea muuta kuin koitin miettiä urakehitystäni.
Sen verran sanon, että mietit aika paljon muita ja vertaat itseäsi. Kaiken maailman yli-itsevarmoja ihmisiä tavanneena sanon, että sellainen itsensä ylikehuminen on aika normaalia. Se, että kerrot rehellisesti mitä osaat, voi antaa vaatimattoman kuvan.
Jos olet ollut kahdesti haastattelussa etkä ole saanut paikkaa, oletko miettinyt, että miksi et ole saanut paikkaa? Oletko oikeasti halunnut paikkoja? Oletko ollut epävarma jne.? Kaikki tällaiset tunneasiat ovat tärkeitä, kun valitaan sopivaa työntekijää. Pitää olla todella innokas ja tunnollisen oloinen, jotta saa paikan.
Itsekin tulin pohtineeksi, että olisiko kauppatieteen opinnot paikallaan, koska vaikutat ihan fiksulta ja pohtivalta ihmiseltä. Oikeasti ei kannata tehdä liian helppoa työtä (kokemusta siitäkin), koska sekin voi olla osallaan kuluttavaa. - Tsemppiä1
Juu, sinnikkäästi vaan. Itse 1994 valmistuneena merkonomina sanon, että sinulla ei ole helppo tie edessäsi, mutta varmasti koet enemmän kuin monet muut ja työsi on aina palkitsevaa. Toimistöiden luonteeseen kuuluu epävarmuus. Pätkätyöt. Ja niitä saavat tehdä harvat ja valitut. Suosittelisin sinulle vaikka työnhakukurssia. Tapaisit muita työttömiä ja tajuaisit, että tilanteesi ei ole nykypäivänä mitenkään erikoinen. Pikkasen enemmän pitäisi käydä haastettaluissa. Avoimet hakemukset ovat hyvä tapa ja lyhyista sijaisuuksista voi poikia vaikka mitä! Mutta jos kassalle menet paluuta ei ole. Yleensä on tosi vaikea palata vanhalle alalla, kun ajatellaan, että on pudonnut oman alan kelkasta. Tsemppiä!
- haluan työn!
Oma tilanteeni on se, että en ole vielä valmistunut tradenomiksi, mutta olen kumminkin luokkani ainut työtön. Kaikki muut käyvät töissä ja ovat jonkinlaisen asemankin saaneet itselleen ja minä en pääse edes työhaastatteluun.
Valmistuin vuonna 2003 merkonomiksi ja en ole päivääkään tehnyt alan töitä. Sähkömiehet taas revitään amiksesta työelämään. Yhtä pitkistä oman alansa tutkinnoista kumminkin kyse.
Tein varastoissa hanttihommia lähes 10-vuotta ja lopulta päätin, että en halua niitä hommia loppuelämääni ja lähdin jatko-opiskelemaan.
Työtä hakiessa tuntuu, että jopa puhelinmyyjän hommat CV:ssä olisi parempi kuin varastotyöt. Töitä on mahdoton saada minun työhistorialla, vaikka liiketalouden alan peruskoulutus on ja olen jo lähes valmis tradenomi.
Mitenhän olisi samassa opintojen vaiheessa olevalla sähköinsinöörillä? Tuskin olisi samanlaista tuskailua mennäkö takaisin varastoon vai puhelinmyyjäksi myymään Aku Ankkaa. Minun pitäisi olla kumminkin oman alani asiantuntija.
Täytän 31 vuoden lopussa ja olisi ihan kiva päästä työuran alkuun jo kiinni ennen kuin sanovat liian vanhaksi.- menikö väärin.
Onko mulla väärä termi, mutta eikö varastointi liity logistiikkaan. No, eikö sun kannattaisi pyrkiä tradena erikoistumaan tuolle alalle ja pyrkiä nyt sinne tuttuihin varastohommiin mutta vähän korkeammalle kuin tavalliseksi duunariksi?
Aika paljon kyllä taitavat tuonkin alan hommat mennä vuokrahenkilöstölle. - fefefefe
Ei sähkäreitä revitä töihin amiksesta. T.nimimerkillä periaatteessa 15kk "työttömyyttä"
- Hölmöläinen
En tunne yhtään sähköalan opiskelijaa, jotka ovat työllistyneet alansa tehtäviin. En tosin tunne ketään muitakaan jotka olisivat päässeet koulutusta vastaavaan työhön (paitsi pari opettajaa).
- haluan työn!
menikö väärin. kirjoitti:
Onko mulla väärä termi, mutta eikö varastointi liity logistiikkaan. No, eikö sun kannattaisi pyrkiä tradena erikoistumaan tuolle alalle ja pyrkiä nyt sinne tuttuihin varastohommiin mutta vähän korkeammalle kuin tavalliseksi duunariksi?
Aika paljon kyllä taitavat tuonkin alan hommat mennä vuokrahenkilöstölle.Sain jotenkin ihmeen kautta mielekkään työn tossa kesän alussa. Laittelin koko talven hakemuksia kunnes kähetin tähän viimeiseen paikkaan jonne minut suorastaan haluttiin töihin edellisen työkokemuksen takia. Mukava päiväduuni kohtalaisella palkalla tässä opiskelujen ohessa menee kivasti.
Eihän tää täysin ole koulutusta vastaavaa työtä, mutta enpä ole valmistunutkaan vielä. Tässä on hyvät mahdollisuudet edetä entistä haasteellisimpiin tehtäviin.
Nyt on tullut taas sellaisia ongelmia, että työtä on välillä liikaa, kun vielä maaliskuussa vlitin työttömyyttä.
- tsemppiä1
Sinun tilanteessasi hakisin töitä juurikin jostain kaupan kassalta tms ja menisin jollekin kurssille, jos sinulla no vain englanti ja ruotsi kielinä, niin ehkäpä joku kielikurssi? Espanja, ranska, venäjä..? Espanja on ainakin helpohko kieli oppia. Näin saisit jotain erityisosaamista ja näyttäisi paremmalta, ettei ole ollut työttömänä pitkää aikaa. Onnea työnhakuun :)
- t+y
Sanoit, että olet ollut vaihto-opiskelijana, miksi et hyödyntäisi sitä kokemusta? Jos ei tunnut Suomesta tärppäävän, miksi et kokeilisi työnhakua muualta Euroopasta? Turvauduin itse tähän keinoon, kun ei muuten näyttänyt luonnistuvan. Olin pitkälle samanlaisessa tilanteessa, vasta valmistunut mutta ei kontaktiverkostoa eikä suhteita, joilla olisi ovia raotellut. Vaikka ajatus ulkomaille lähdöstä saattaa tuntua vieraalta, niin mieti sitä ihan rauhassa. Vuosi tai kaksi kokemusta ja varmasti on toisenlainen tilanne etsiä taas töitä Suomen markkinoilta.
- keikkatyötä?
Miten olisi keikkatyö? Oletko hakenut töitä henkilöstövuokrausfirmoista? En tiedä, missä asut, mutta näitä firmoja on ainakin pk-seudulla paljon. Eilakaisla, Clerical, Businesslike ja mitä näitä nyt on. Laita kaikkiin niihin paperit vetämään. Mahdollisuutesi löytää toimistohommia paranee huomattavasti, kun yhdellä hakemuksella tavoitat kymmeniä potentiaalisia työnantajia. Todennäköisyys löytää jotain työtä siten on suurempi kuin silloin, jos haet vain yhdellä hakemuksella yhtä paikkaa.
Jos vakituisia paikkoja tai pitkiä määräaikaisuuksia ei ole tarjolla, keikkatyön tekeminen on ihan hyvä vaihtoehto. Ainakin saa rahaa ja työkokemusta, vaikka välillä ei keikkaa olisikaan. Itse tein nuorempana paljonkin töitä erilaisten vuokrafirmojen kautta. Keikkatyö voi johtaa siihen, että joku firma tarjoaa lopulta suoraan töitä, näin kävi itselleni. Kannattaa ehdottomasti kokeilla! - Merkillinen nimi
Siivoojia tarvitaan aina
- HUsHus
HUS:issa on ainakin toimistosihteereistä huutava pula.
- varmaan joo.
Minkälaisista toimistosihteereistä?
Voi olla että sitä pulaa liioitellaan.
Ja tradenomin papereilla - jaa no, tämä on mun mielipide - en ainakaan mihinkään sanelunpurkuun lähtisi. Tosin tiedän, että siellä istuu vakituisina maisterin papereillakin olevia.
Palkanlaskijoitako haetaan? Mitä sinne Husiin oikein haetaan, ihan oikeasti!
Huutava pula on fraasi! - ffraasi.
Tähän haluan jatkaa vielä: Totta on, että Hus ilmoittelee jatkuvasti osastonsihteerin toistaiseksi voimassa olevista toimista ja toisaalta haetaan sanelunpurkukeskukseen työntekijöitä. Mutta mistähän tämä johtuu? Eivätkö ihmiset viihdy, vai huomaavatko, etteivät sovellu alalla? Sillä itse en ainakaan usko, että Husiin jatkuvasti perustetaan uusia toimia, luodaan siis uusia vakansseja. Kyse on jostakin muusta. Voi tietysti olla luonnollista poistumaa, eli eläkkeelle lähtijöitä.
Ja sekin vielä, että kun ilmoittavat toistaiseksi voimassa olevasta tehtävästä, niin sille tehtävälle todennäköisesti löytyy tekijä entisistä määräaikaisista. Niin, määräaikaisia sijaisia tietysti tarvitaan, mutta onko heidänkin keskuudessaan vaihtuvuus suurta.
Osastonsihteereiden paikoista osa edellyttää perushoitajan tai lähihoitajan tutkintoa.
Yleishallinnon toimistosihteereistä en niin tiedä, joskus 90-luvulla kyllä heitäkin pestattiin esim. ylihoitajien kanslioihin tai ylilääkäreiden kanslioihin, maksutoimistoon, arkistoon (missä tarve lienee vähempi nyt kun kaikki tieto on digitaalista), lähettejä, palkanlaskentaan. Tosin näilläkin alueilla 90-lukuun verrattuna taitaa tarve olla pienempi, juuri tietotekniikan edistymisen takia.
Myös se on mielenkiintoista, että harvoin mikään muu yliopistollinen keskussairaala ilmoittelee osastonsihteerin tai tekstinkäsittelijän paikoista mol.fi:ssä. Hus ilmoittelee näistä toistaiseksi voimassa olevista paikoista - totta - mutta se ei tarkoita että olisi huutava pula! Toinen joka ilmoittelee on TYKS, mutta siellä on meininki kuulemma sijaisten suhteen se, että haluavat työllistää yliopisto-opiskelijoita näihin sijaisuuksiin. Sillä kuten tiedätte Turussa ei paljon työpaikkoja ole, mutta opiskelijoista halutaan pitää kiinni.
Muut keskussairaalapiirit harvemmin ilmoittavat, paitsi sitten kun hakevat kesälomasijaisia.
Että enpä nyt tiedä siitä huutavasta pulasta - se on totta tosiaan fraasi se huutava pula! - tämäkin vielä.
ffraasi. kirjoitti:
Tähän haluan jatkaa vielä: Totta on, että Hus ilmoittelee jatkuvasti osastonsihteerin toistaiseksi voimassa olevista toimista ja toisaalta haetaan sanelunpurkukeskukseen työntekijöitä. Mutta mistähän tämä johtuu? Eivätkö ihmiset viihdy, vai huomaavatko, etteivät sovellu alalla? Sillä itse en ainakaan usko, että Husiin jatkuvasti perustetaan uusia toimia, luodaan siis uusia vakansseja. Kyse on jostakin muusta. Voi tietysti olla luonnollista poistumaa, eli eläkkeelle lähtijöitä.
Ja sekin vielä, että kun ilmoittavat toistaiseksi voimassa olevasta tehtävästä, niin sille tehtävälle todennäköisesti löytyy tekijä entisistä määräaikaisista. Niin, määräaikaisia sijaisia tietysti tarvitaan, mutta onko heidänkin keskuudessaan vaihtuvuus suurta.
Osastonsihteereiden paikoista osa edellyttää perushoitajan tai lähihoitajan tutkintoa.
Yleishallinnon toimistosihteereistä en niin tiedä, joskus 90-luvulla kyllä heitäkin pestattiin esim. ylihoitajien kanslioihin tai ylilääkäreiden kanslioihin, maksutoimistoon, arkistoon (missä tarve lienee vähempi nyt kun kaikki tieto on digitaalista), lähettejä, palkanlaskentaan. Tosin näilläkin alueilla 90-lukuun verrattuna taitaa tarve olla pienempi, juuri tietotekniikan edistymisen takia.
Myös se on mielenkiintoista, että harvoin mikään muu yliopistollinen keskussairaala ilmoittelee osastonsihteerin tai tekstinkäsittelijän paikoista mol.fi:ssä. Hus ilmoittelee näistä toistaiseksi voimassa olevista paikoista - totta - mutta se ei tarkoita että olisi huutava pula! Toinen joka ilmoittelee on TYKS, mutta siellä on meininki kuulemma sijaisten suhteen se, että haluavat työllistää yliopisto-opiskelijoita näihin sijaisuuksiin. Sillä kuten tiedätte Turussa ei paljon työpaikkoja ole, mutta opiskelijoista halutaan pitää kiinni.
Muut keskussairaalapiirit harvemmin ilmoittavat, paitsi sitten kun hakevat kesälomasijaisia.
Että enpä nyt tiedä siitä huutavasta pulasta - se on totta tosiaan fraasi se huutava pula!Tyksin suhteen on kuultu sellaistakin juttua, että paikkakunnalla on yksi aikuiskouluttaja, joka kouluttaa joka vuosi näitä terveydenhuollon sihteereitä, jolle kurssille hakiessa nykyään on etu, jos on jo lähihoitaja. Ja kun nämä kurssit alkavat syyskuun alussa, kestävät vuoden, kurssi on näyttötutkinnolla suoritettava ammattitutkinto eli siihen kuuluu harjoittelujakso kurssin lopussa kevään lopulla alkavana, niin voi jopa olla niin, että Tyksin kanssa on sopimus, että heille otetaan näitä kurssilaisia sijaisiksi.
Eli ...
Ja tuosta sanelunpurusta, osa yliopistosairaaloista sekä myös ilmeisesti keskussairaaloista nykyään edellyttää terv.huollon sihteeritutkintoa siihenkin tehtävään.
Ja sattuneeesta syystä on vertailupohjaa tähän osastonsihteerin työhön ajalta ennen digitaalista tietojen käsittelyä ja digitaalisen tietojenkäsittelyn ajalta; enkä yhtään ihmettele, että yhä enemmän oletetaan lähihoitajan tutkintoa, sillä se varsinainen toimistopuoli on kyllä mennyt aika vähiin ja tulee entisestään vähenemään...
Joku on tietysti eri mieltä, ja tulee yhä markkinoimaan Hussia huutavan pulan kärsijänä. Antaa markkinoida vaan! - höpö höpö
No, eipä näytä kamalan huutava pula olevan. Pätevä, tehokas ja kokemusta osaava kun laittaa tuonne hakemuksen niin mitään vastausta ei saa. Paikat menevät sukulaisille, tuttaville, jo aikaisemmin talossa olleille jne.
- dididi1
Ei tuo puolen vuoden työttömyys ole vielä mitään suomen nykytilanteessa. Itselläni meni 1,5v ennenkuin pääsin vakityöhön (jos sellaista nykyään edes tunnetaan) yliopistosta valmistumiseni jälkeen. Takana on useita haastatteluja, satoja työhakemuksia ja useita tyhjiä lupauksia lyhytkestoisista sijaisuuksista. Vaikka 1,5 vuoden työttömyyden aikana usein iski epätoivo töiden saannin suhteen, niin silti en luovuttanut, vaan jatkoin hakemusten lähettämistä. Nyt tuo kaikki vaiva tuotti tulosta. Sain töitä omalla esiintymiselläni ja osaamisellani, sillä suhteita minulla ei ollut.
Älä siis lannistu, sillä työpaikka saattaa sattua kohdille silloin, kun sitä vähiten odottaa. - seili71
Olen aloittelijan kengissä, vaikka työttömänä 6 sijaan 3kk kertynyt. Silti tuntuu, että olisin jo 5 kk työttömänä, kun 2kk ennen valmistumisesta ei ollut paljon tehtävää amk-ssa, kun kaikki kurssit olivat jo suoritettuja ja viimeinen opintoihin liittyvä työharjoittelu loppui 5kk sitten. Olen myös kahdessa haastattelussa käynyt, eikä mitään tarppänyt. Oli muuten työkokeilu tarjottu, mutta TE-toimiston aloitteesta en paikkaa saanut, koska en kuulemma ole oikeitettu siihen... jes, kun olin jo valmis tekemään ilmaista työtä, mutta minulle kiinnostavaa ja motivoivaa työtä, ja sekin otettiin minulta pois... on pakko varmaan mennä taas TE-toimistoon ja vaan kysyä kurssimahdollisuuksia, koska en enää halua vaan istua sohvalla läppäri kädessä ja lähettää turhia työhakemuksia...
- trade80
Itsekin olen noin 5kk sitten valmistunut tradenomiksi.Haastattelussa olen käynyt pari kertaa, mutta töitä en ole saanut. Ulkomaille tekisi kieli lähteä, mutta eipä viiden sadan euron päivärahalla oikein ulkomaille voi lähteä.......... työkkäri ei maksa mitään avustuksia ulkomaille. Irlannissa ja englannissa olisi cc- alan asiakaspalvelutöitä,joihin pääsee ilman sen kummempaa koulutusta. On kai pakko mennä viihdelinjalle tienaamaan edes hiukan, että saa matkarahat kasaan. Kiitos perkeleesti koko Suomen päättäjät!
- Mikä meni pieleen?
No, ei se KTM:nä ole helpompaa saada töitä. En ole työtön (vielä), mutta täysin koulutusta vastaamattomassa tehtävässä joka ei kiinnosta lainkaan. Opiskelen tässä sivussa avoimessa oikista, ja kielitaito on laaja ja hyvä. Olen asunut opiskeluaikoina ulkomailla.
Olen naimaton nainen, ei perhettä. Valmis muuttamaan.
--> tulos: yli 100 hakemusta, yksi haastattelu, jossa loppusuoralle, ja hyvä kakkonen. Miehelle hävisin.
Tapan kohyta itseni, kun en ymmärrä missä vika. - hhhhhu
Jännä että joku katsoi aiheelliseksi poistaa tästä ketjusta kirjoituksen missä työnantajia verrattiin parasiitteihin...
- Työnantaja
Moi.
Piti oikein itsekin osallistua tähän keskusteluun.
Olen siis työnantaja ja etsinyt toimistotyön tekijää työkkäristä.
Lopetin sen kun hakijat oli kaikkea muuta mitä hain.
Kumma kyllä jos oikeasti olisi osaavia ja ennekaikkea halukkaita oppimaan ja tulemaan töihin niin sellaiset ihmiset eivät ole hakeneet minulle töihin.
No, toki minullakin kriteerit millaista etsin, mutta ei kuitenkaan mitään ylitsepääsemätöntä.
Lopunperin tärkein on halu oppia ja motivaatio tehdä.
-laskutus
-tarjouksen teko
-asiakas palvelu
-palkanlaskenta
-puhelin vaihde
-Englannin kielen taito
Siinä pääpiirteittäin vaaditut. Ja opetetaan mitä ei osaa.
Kieli taito toki olis hyvä jo olla.
Mutta jatkan etsimistä, luulisi että Helsingin alueelta löytäisin sopivan työhön.
Terveisin
[email protected]- varmaan tosi kans
Just. Ja mikähän toimitusjohtajan firman ala on? Jos toimihenkilön on tarkoitus itsenäisesti tehdä tarjouksia, niin varmaan on alan tuntemuksesta hyötyä. Esim. rakennusurakoiden tarjouksien laskeminen...
Herjahan tuo toimitusjohtajan teksti tietysti olikin, että ei ole totta lainkaan. Sillä oikea yrittäjä olisi kyllä sitten laittanut firmansa omalla sähköpostilla yhteystiedot.
Niin, aikoinaan kun cv-netti oli kaikkien luettavissa, lueskelin aikani kuluksi joskus niitä ihmisten tekstejä, ja kyllä siellä toimistotyönhakijoita oli valtavat määrät Helsingissäkin sekä myös henkilötä, jotka maakunnista olivat Helsingistä hakemassa työtä. Jos tämä toimitusjohtaja tässä on edes aito, niin taitaa olla palkassa vikaa ja ehkä toimitusjohtajassa itsessään, jos ei tekijää löydy.
Olin tässä erässä työnhakukoulutuksessa (puoli päivää), paikalla oli yksi, joka oli joutumassa työttömäksi eli oli vielä jonkin aikaa töitä. Tämä oli niitä taloushallinnon osaajia, joista kuulemma on pula työmarkkinoilla. Tämä tyyppi valitteli, että joo, on hänelle muutama tarjous tullut, mutta ne palkat, ne palkat!
No. - hah mikä vitsi.
Huonosti rakennettu stoori silläkin perusteella, että valittaa, ettei löydy tarpeeksi hyvää, ja sitten kuitenkin sanoo, että se, mitä ei osaa, opetetaan.
Heikosti heikosti heikosti... - en usko juttuasi
Hei sinulle "työnantaja".
Taidat nyt puhua aika outoja ja lähes naurettavia (tekstistäsi ja yhdyssanavirheistäsi pääteleen et taida olla edes kovin aito "johtaja").
Meillä on pienessä toimistossa juuri työpaikkailmoitus mollin sivuilla. Saimme liki 400 hakemusta, joista yli puolet oli tosi hyviä tyyppejä ja hakijoita. Ihan sokkona kutsuimme haastatteluun 5 ihmistä ja palkkasimme heistä kaksi.
Osaavia tradenomeja molemmat, toinen 26v ja toinen 53v. Kokemusta ja osaamista vanhemmalla, näkemystä asioiden tehokkaasti hoitamisessa. Lisäksi nuoremmalla on loistavat tietotekniset taidot ja plussana vielä web-osaaminen ja ohjelmointi.
Ei ollut vaikeaa saada hyvää tekijää, työnantajan markkinat tällä hetkellä 100%.
Me halusimme vakituiset työntekijät, emme kierrättää jatkuvasti vuokrarenkejä ja sijaisrumbaa. Säästöt käy lopulta omaan nilkkaan ja haluamme pitää firmamme työilmapiirin hyvänä ja maineen haluttuna työpaikkana.
Toimarilla peiliä? En usko oikein juttuasi.
- Korjauksia
Tosi hyvä kommentti nimim. "en usko juttuasi."
Korjaan tässä samalla ns. (tyhjän)toimitusjohtajan kirjoitusvirheet:
-laskutus
-tarjouksen teko
-asiakaspalvelu
-palkanlaskenta
-puhelinvaihde
-englanninkielen taito - Kassatyöstä
"Kaupan kassalle en vielä ole hakenut, mutta nyt täytyy kai sitäkin harkita."
Tiedoksesi, että "kaupan kassalle" on kymmeniä, jopa satoja hakijoita yhtä työpaikkaa kohti. Onko Sinulla kaupassa vaadittavia ominaisuuksia: Asiakaspalvelutaidot, nuhteeton tausta, siisti olemus, ahkeruus, hyvä paineensietokyky, tarkkuus, huolellisuus, hyvät vuorovaikutustaidot, soveltuvuus vuorotyöhön?
Kaupoissa on epämukavat työajat. Suurimmat kaupat ovat auki arkisin jopa 7-21, lauantaisin 7-18 ja sunnuntaisin 12-18. Siwat ja Valintatalot ovat lähes aina auki. Pienissä kaupoissa on paljon yksintyöskentelyä ja vartijoita ei ole turvana kuten tavarataloissa ja kauppakeskuksissa.
Asiakaspalvelutyö on henkisesti raskasta, etenkin ruuhkavuoroissa. Kassamyyjä kuulee vihaiset asiakaspalautteet. Työssäsi kohtaat aggressiivisia asiakkaita, jotka purkavat kiukkunsa asiakaspalvelijaan. Ammattivalittajia, joitten elämä on pilalla 24/7. Humalaisia ja juoppoja, jotka haluavat ostaa lisää alkoholia. Dementoituneita vanhuksia, jotka eivät enää suoriudu kaupassakäynnistä. Näpistelijöitä ja ammattivarkaita.
Jos kuvittelet, että työ kaupassa olisi yksinkertaista, tervemenoa kokeilemaan! - Helis217
Oletko ajatellut takaisin ulkomaille menoa?
Usein näin pääset etenemään ehkä paremmin ja vaikket saakaan heti työpaikkaa joka on täysin sinulle, opit enemmän elämästä ja kielestä.
Samoin, oletko kurkannut LinkedInniin työnhakua edistävänä palveluna? Minulta loppui projektiduuni kesäkuun lopussa ja sain vakipaikan toisesta firmasta kolme viikkoa duunin päättymisen jälkeen. Otin paikan, vaikka se ei täysin vastannutkaan mitä haen. Koska kyseessä on kansainvälinen firma ja työ jotain mitä en ole ennen tehnyt (mutta olen ollut kiinnostunut), ajattelin että tässä on mahdollisuus oppia jotain uutta.
Hain duunia lähettämällä hakemuksia netissä mainostettuihin avoimiin paikkoihin. Viiko, kahden jälkeen lähetin LinkedIn viestiä joko palkkaavalle pomolle tai henkilöstöpäällikölle. Yleensä näin sain vastausta nopeammin.
Suosittelisin että tuunaat LinkedIn sivusi:
- Valokuva valokuvaamossa
- Täytät kaiken relevantin mm. summary, työkokemus, koulutus, kielitaito, kurssit, skills & expertise.
- Pyydät entisiä pomoja, opettajia, työkavereita suosittelemaan sinua.
Muista, kaiken tärkeintä on siisti ulkoasu, hyvä kieli (suosittelen käyttämään englantia) ja kohtelias lähestymistapa. Sijoita LinkedIn Jobseeker Plussaan. Sillä pystyt tavoittamaan enemmän ihmisiä jotka eivät ole networkissäsi.
Onnea matkaan! - Realisti tstosta
Ja miksikäs täällä ei kukaan mainitse työnantajan kiinnostusta löytää työntekijä, joka ei jää äikkärille?
Ensimmäinen pitkäaikainen pomoni oli koko ajan marisemassa siitä, että naiset jää äikkärille. Nyt olen työttömänä ja ikää yli 50 ja ongelma on toisenlainen. Vielä en ole antanut periksi, mutta voi olla etten pitkään jaksa hakea töitä. - koji
Jos ei saa töitä, kannattaisiko hakeutua johinkin työvoimakoulutukseen. On myös vain muutaman viikon kursseja. Se antaa sisältöä päiville ja työnantaja arvostaa kouluttautumista ja yrittämistä. Sekä antaa työantajalle positiivisen vastauksen kysymykseen mitä olet tehnyt työttömyysaikana. Kurssilla voi luoda kontakteja ja saada työpaikan.
- Konkari työttömyyden
Voi voi! Puolivuotta olet siis ollut työttömänä? minä ole ollut nyt 20vuotta työttömänä ja sinäaikana muutama kurssi käyty ja pari-kolme lyhyttä työsuhdetta...mutta ei mulla mitään hätää ole kuitenkaan vaikka eläkkeelle en vielä vuosii pääse, olen 50 vuotias mies.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja1552540Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1482377Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot1021062- 64891
- 65829
Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka274717Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a18717Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies85700Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait203680Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap22658