Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Ositus,kun 6v avoliittoa takana.

velatonna

Olemme asuneet omakotitalossani koko sen 6 vuoden ajan,kun olemme olleet yhdessä. Olin käytännössä maksanut talon jo kokonaan, joten se oli periaatteessa velaton, kun muutimme yhteen.
Nyt avokkini vaatii minulta mm puolet koko talon arvosta,kun olemme eroamassa. Olen jo käynyt pankissa sopimassa, että saisin vaadittavan summan kasaan pelkästään velaton talo vakuutena.
Jotenkin tuntuu kohtuuttomalta tällainen järjestely, mutta oikeusprosessia en halua,kun sekään ei ole ilmaista.
Positiivista on, että kesämökki ja auto jäisi sitten minulle kokonaan. Nekin ovat olleet minun nmissäni. Niistä hän ei vaadi osuuttaan.
Miten muut olette menetelleet tällaisessa kiistatilanteessa?

20

4253

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mek

      Ei tartte maksaa mitään jos ei lapsia ole ja lueppä uusi avoliitolaki uudestaan ja se joka haluaa jotain joutuu oikeuteen menemään ja jos sinulla talo ollut ennne yhteen muuttamista niin ei noin lyhyen yhteiselon takia tarttemitään maksella että silleen. Jos avokki jotain haluaa niin hänen on haettava saatavansa oikeuden kautta ja vasta oikeus päättää avoerossa onko jotain sellaista että tasinkoa on maksettava ja miten avokki on sinun omaisuuttasi kasvattanut hänen kustannuksellaan. Älä missään nimessa maksa mitään ilman oikeuden päätostä kun ei ole pakko niin hyvä tulee. Talo on sinun ja sillä hyvä ja avokilla ei ole siihen osaa eikä arpaa. Jos sinulla kotivakuutuksessa oikeuturvavakuutus niin lakihenkilöön yhteis niin tulee alinmukaista tietoa onko avokillasi mitään mahdillisuuksia sinun omaisuuteen noin lyhyen avoliiton takia ja vokkisi on asunut sinun asunnossasi ilmaiseksi yhteiselon aikana jos ei ole vuokraa maksanut.

      • sirpukkaa22

        Tekstin mukaan 5 vuotta on jonkinlainen raja. Jos lainaa saa ja ei joudu kohtuuttomia omista elinkustannuksista tinkimään, niin kannattaa sovitella enen kuin juttu menee pidemmälle. Raha on vain rahaa ja sitä saa aina lisää, mutta oma mielenrauha on tärkeämpääm. Jos rahalla selviät ja sillä pääset eroon, niin mitä edes mietit. Taalat pöytään ja puhtaalta pöydältä saat aloittaa. Näitä kaikkia neuvoja ei ihan todesta kannata ottaa, mitä täällä on.


      • mek
        sirpukkaa22 kirjoitti:

        Tekstin mukaan 5 vuotta on jonkinlainen raja. Jos lainaa saa ja ei joudu kohtuuttomia omista elinkustannuksista tinkimään, niin kannattaa sovitella enen kuin juttu menee pidemmälle. Raha on vain rahaa ja sitä saa aina lisää, mutta oma mielenrauha on tärkeämpääm. Jos rahalla selviät ja sillä pääset eroon, niin mitä edes mietit. Taalat pöytään ja puhtaalta pöydältä saat aloittaa. Näitä kaikkia neuvoja ei ihan todesta kannata ottaa, mitä täällä on.

        5v on raja muta ei tartte maksaa ilman oikeuden päätöstä yhtään mitään ja tämä asia on siin' uudessa avoliittolaissa ja se joka haluaa hyvitystä on pystyttävä todistamaan että avokki on vaurastunut hänen kustannuksellaan


    • abec7

      Oikeusturvavakuutus ei koske näitä ero-asioita,ikävä kyllä.Tasinkoa joudut ehkä maksamaan exällesi,jos sillä on näyttöä,eli mustaa valkoisella siitä,että hän on omilla varoillaan kartuttanut ja kunnostanut sinun omaisuutta.Mutta summa ei tule missään nimessä olemaan suuri, joten pysy lujana !

      • mek

        Oikeusturvavakuutus koskee kaikkia lakijuttuja missä mennään oikeuteen ja se vakuutus maksaa oikeusavustan kulut siihen saakka mitä se vakuutus kattaa ja sitä varten se vakuutus on että silleen.


    • kokemuksesta puhelen

      Liippaa läheltä, kunhan ei kyseessä exäni eli pesunkestävä narsisti, joka joi oman kotitalonsa rahat aikaa sitten ja elellyt "siivellä" uusimman naisensa omistamassa talossa tuon 6 vuotta! Missään nimessä ei tarvitse puolia maksaa, tuon tiedän minäkin. Ja tasinkoa maksettaessa eron tullessa, kaikista etenkin niistä "rempoista" on oltava näyttöä eli todistusaineistoa.

      Samalla ehkä olet maksanut ylläpidon, ruuat, hygienian yms. omasta pussistasi, jos kyseessä hyväksikäyttäjä, ehkä kerran pari vuoden aikana suurieleisesti ostanut ruokaa ja vessapaperia ja lopun 51 viikkoa vuodessa SINÄ olet ostanut tuon kaiken.

      • velatonna

        Niin. Juuri samalta tavalta taitanee kuulostaa. On hän jotain pientä remonttia täällä tehnyt joskus. Kaupassa juuri pari kertaa käynyt ja siitä ison äänen pitänyt. Silloin tällöin jotain kaunista minulle ostanut ja muutoin ei ole osallistunut asumiskustannuksiin.
        Hänen mukaansa voidaan asiassa mennä vaikka kuinka pitkälle, joten ehkäpä on helpompi suostua vaatimuksiin, kuin pitkittää tätä asiaa. Olen selvittänyt asiat ja jäähän minulle taasen velkaa, mutta ainakin pääsen hänenstä näin eroon. Koskaan enään en ota ketään kotiini asumaan tämän jälkeen, se on varma.


      • mek
        velatonna kirjoitti:

        Niin. Juuri samalta tavalta taitanee kuulostaa. On hän jotain pientä remonttia täällä tehnyt joskus. Kaupassa juuri pari kertaa käynyt ja siitä ison äänen pitänyt. Silloin tällöin jotain kaunista minulle ostanut ja muutoin ei ole osallistunut asumiskustannuksiin.
        Hänen mukaansa voidaan asiassa mennä vaikka kuinka pitkälle, joten ehkäpä on helpompi suostua vaatimuksiin, kuin pitkittää tätä asiaa. Olen selvittänyt asiat ja jäähän minulle taasen velkaa, mutta ainakin pääsen hänenstä näin eroon. Koskaan enään en ota ketään kotiini asumaan tämän jälkeen, se on varma.

        Noin 5-10% asunnon arvosta voit maksaa jos maksat ja jos avokkisi haluaa mennä oikeuteen niin hänellä pitää olla tarkka kirjanpito remonteita ja kakesta muustakin jos meinaa jotain saada ja älä makasa mitää ennen kun olet sekvittänyt asian lakihenkilön kanssa ja se 500€ alkihenkilölle on paljon haövempi kuin puolet asunnon arvosta avokille.


      • Itsekin elättänyt
        velatonna kirjoitti:

        Niin. Juuri samalta tavalta taitanee kuulostaa. On hän jotain pientä remonttia täällä tehnyt joskus. Kaupassa juuri pari kertaa käynyt ja siitä ison äänen pitänyt. Silloin tällöin jotain kaunista minulle ostanut ja muutoin ei ole osallistunut asumiskustannuksiin.
        Hänen mukaansa voidaan asiassa mennä vaikka kuinka pitkälle, joten ehkäpä on helpompi suostua vaatimuksiin, kuin pitkittää tätä asiaa. Olen selvittänyt asiat ja jäähän minulle taasen velkaa, mutta ainakin pääsen hänenstä näin eroon. Koskaan enään en ota ketään kotiini asumaan tämän jälkeen, se on varma.

        Voi hyvät hykkyrät! Koska asunto on sinun, jo ennen yhteenmuuttamista maksamasi, miten hän on voinut kartuttaa sinun omaisuuttasi !!!? On vain ilmeisesti ilmaiseksi elellyt luonasi ns. täysihoidossa.
        Älä hyvä ihminen suostu maksamaan hänelle senttiäkään. Uusi avoliiton purkautumista koskeva laki ei tässä tapauksessa siihen velvoita!


      • höpöjuttuja
        velatonna kirjoitti:

        Niin. Juuri samalta tavalta taitanee kuulostaa. On hän jotain pientä remonttia täällä tehnyt joskus. Kaupassa juuri pari kertaa käynyt ja siitä ison äänen pitänyt. Silloin tällöin jotain kaunista minulle ostanut ja muutoin ei ole osallistunut asumiskustannuksiin.
        Hänen mukaansa voidaan asiassa mennä vaikka kuinka pitkälle, joten ehkäpä on helpompi suostua vaatimuksiin, kuin pitkittää tätä asiaa. Olen selvittänyt asiat ja jäähän minulle taasen velkaa, mutta ainakin pääsen hänenstä näin eroon. Koskaan enään en ota ketään kotiini asumaan tämän jälkeen, se on varma.

        "Hänen mukaansa voidaan asiassa mennä vaikka kuinka pitkälle, joten ehkäpä on helpompi suostua vaatimuksiin, kuin pitkittää tätä asiaa. "

        Ei tietenkään kannata suostua mihinkään.


        Pöljä olet jos jotain maksat.


    • kerrasta oppinut

      Ikinä ei kannata ottaa omaan kotiin vaikka kuinka pitäs ihmisestä, tai ei kestä yksinoloa. Sillä, siitä tulee vaan ongelmia.
      Molempien nimiin asunto jos yhteen muutetaan ja kaikki menot puoliksi.Hyväksikäyttäjiä on pilvin pimein.

    • oikeus neuvos

      Avoliitto lakia sovelletaan elinkustannuksiin varattomammalle osapuolelle jos oikeus näin päätyy.

      Puolta omistamastasi omaisuudesta ei todellakaan tarvitse jakaa jollei ole vihitty mies tai vaimo. Tämä on fakta.

    • Kaikki aiemmin vastanneet ovat väärässä, kun he selittävät, että sinun ei tarvitse maksaa avokillesi PUOLTA talosta. Oikea vastaus nimittäin on, että SINUN EI TARVITSE MAKSAA AVOKILLESI MITÄÄN.

      Avoliitossa puolisolla ei ole mitään (avio-oikeutta vastaavaa) oikeutta toisen omaisuuteen.

      Tässä kysymyseen tulevat säännökset avoeroa koskevasta laista:

      "5 §
      Avopuolisoiden omaisuus

      Omaisuuden erottelussa kumpikin avopuoliso pitää oman omaisuutensa. Jos avopuolisoilla on yhteistä omaisuutta, yhteisomistussuhde on vaadittaessa purettava.
      6 §
      Yhteisomistusolettama

      Jos omaisuutta eroteltaessa avopuolisoiden välisestä sopimuksesta tai olosuhteista muutoin ei käy selville eikä voida näyttää, kumman avopuolison omaisuuteen jokin irtain esine kuuluu tai että se on yhteistä omaisuutta, avopuolisoiden katsotaan saaneen sen yhteisesti yhtäläisin oikeuksin.
      7 §
      Omaisuuden erottelun toimittaminen

      Omaisuuden erottelusta voidaan sopia laatimalla omaisuuden erottelukirja, joka tehdään siten kuin perintökaaren (40/1965) 23 luvun 9 §:ssä säädetään.

      Avopuoliso tai kuolleen avopuolison perillinen voi myös hakea käräjäoikeudelta pesänjakajan määräämistä omaisuuden erottelua varten. Pesänjakaja määrätään ja hän toimittaa omaisuuden erottelun siten kuin perinnönjaosta säädetään.

      3 luku
      Hyvitys yhteistalouden hyväksi annetusta panoksesta

      8 §
      Hyvityksen edellytykset

      Avopuolisolla on oikeus hyvitykseen, jos hän on yhteistalouden hyväksi antamallaan panoksella auttanut toista avopuolisoa kartuttamaan tai säilyttämään tämän omaisuutta siten, että yhteistalouden purkaminen yksinomaan omistussuhteiden perusteella johtaisi perusteettoman edun saamiseen toisen kustannuksella.

      Yhteistalouden hyväksi annetuksi panokseksi katsotaan:

       1) työ yhteisen talouden tai toisen avopuolison omistaman omaisuuden hyväksi;

       2) varojen käyttö yhteiseen talouteen;

       3) varojen sijoitus toisen avopuolison omistamaan omaisuuteen; tai

       4) muu näihin verrattava toiminta.

      Oikeutta hyvitykseen ei ole, jos yhteistalouden hyväksi annetusta panoksesta koitunut perusteeton etu on olosuhteet huomioon ottaen vähäinen."

      http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2011/20110026

      Kun et näy asiaa tuntevan, älä tee mitään, ennen kuin olet neuvotellut lakimiehen kanssa.

      • samantienero100

        Lakimiehen neuvot maksavat xsataa e/h...itse pääsin helpommalla,kun maksoin puolet uuden autoni hinnasta ja se siitä. Pääsin samantien eroon. Ei riitelyä, ei lakimiehiä,ei oikeusjuttuja. Helppoa,kuin mikä.


      • JärkiKäteen
        samantienero100 kirjoitti:

        Lakimiehen neuvot maksavat xsataa e/h...itse pääsin helpommalla,kun maksoin puolet uuden autoni hinnasta ja se siitä. Pääsin samantien eroon. Ei riitelyä, ei lakimiehiä,ei oikeusjuttuja. Helppoa,kuin mikä.

        Mikäs siinä jos haluaa omaisuutensa lahjoittaa pois. Jos sulla on vielä jäljellä liikaa rahaa niin voin tulla niitä vaatimaan perusteetta niin selviät taas helpommalla kun maksat.

        Mitä tulee AP:n asiaan niin nix_nax on täsmälleen oikeassa. Pennin latia ei tarvitse antaa. Ei vaikka olisi jotain remonttiakin tehnyt. Oikeus hyvitykseen syntyy lähinnä sellaisessa tilanteessa jossa toinen osapuoli on ostanut talot, autot, veneet, mökit ja mitä muuta nyt mieleen juolahtaa ja toinen on mahdollistanut sen ostamalla ruoat jääkaappiin, pesuaineet pyykkikoneeseen, pensat autoon ja kossut pakkaseen. Tai jos toisen omistamassa firmassa on raadettu pitkää päivää ilman palkkaa tai jossain muussa vastaavassa tilanteessa jossa lopputulema on kohtuuton molempien viedessä avopesästä omissa nimissään olevan varallisuuden. AP:n tapauksessa - mikäli asiat tosiaan ovat AP:n kuvailemalla tolalla - kohtuutonta on hyvittää lanttiakaan joten antaa toisen vain uhkailla oikeustoimilla. Niistä hän ei tule kostumaan muuta kuin isot laskut itselleen.


    • Saathan sinä vapaasti lahjoittaa omaisuuttasi kenelle haluat, vaikka ukko m eikun romaanille, joka uhkaa vaativansa lahjaa oikeuden kautta, jos et vapaaehtoisesti antaisi.

      Mutta kun ap silloin, kun hynttyyt yhteen pantiin, omisti talonsa, kuten ilmeisesti myös kesämökkinsä ja autonsa, VELATTOMANA, avokin ei voida katsoa yhteistalouden hyväksi antamallaan panoksella lainkaan auttaneen ap:tä kartuttamaan tai säilyttämään omaisuuttaan. Yhteistalouden purkaminen yksinomaan omistussuhteiden perusteella ei tällöin johtaisi siihen, että ap saisi perusteetonta etua avokkinsa kustannuksella.

      Siinä tapauksessa, että avokki olisi tehnyt huomattavaa remppaa talossa, hänellä saattaisi olla oikeus jonkinmoiseen hyvitykseen - joka kuitenkin olisi murto-osa täällä arvellusta.

    • Elä oo hölmö!

      Näin ne narskut jätettyinä yrittävät vielä hyötyä viimeisen kerran heh heh! Laittaisin itse laskun perään kaikesta täysylläpidosta.

      • sopuusijaa

        Laki on tosiaan muuttunut. Koita sovitella asia, että et puolesta omaisuudestasi joudu luopumaan.
        Itse sain sovittua asian aikanaan rahalla ja pääsin onnellisena jatkamaan elämääni. Velat tosin jäi mutta ajan kanssa ne on maksettu.
        Hienoa, että saat pitää kesäpaikkasi. Muusta joutunet varmaan tasinko puolet niiden arvosta makselemaan. Koita sopia asia ilman välikäsiä.


      • sdf sdf sdf
        sopuusijaa kirjoitti:

        Laki on tosiaan muuttunut. Koita sovitella asia, että et puolesta omaisuudestasi joudu luopumaan.
        Itse sain sovittua asian aikanaan rahalla ja pääsin onnellisena jatkamaan elämääni. Velat tosin jäi mutta ajan kanssa ne on maksettu.
        Hienoa, että saat pitää kesäpaikkasi. Muusta joutunet varmaan tasinko puolet niiden arvosta makselemaan. Koita sopia asia ilman välikäsiä.

        Älä nyt höperehdä, kyseessä on avoliitto eikä avioliitto.

        Aloittajan ei tarvitse maksaa mitään, ellei hän vapaaehtoisesti halua. Ja jos haluaa lahjoittaa omaisuutensa toisille, niin ottajia kyllä varmaan piisaa.


    • lawyerman

      Itse asiassa jos ap antaa omaisuudestaan puolet ex-avokille, tämä joutuu niistä lahjaveron maksamaan,

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      2005
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1624
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1420
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      60
      1327
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      13
      1285
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1221
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1201
    Aihe