Palkat markka-aikana?

Hämmentynyt88

Mikä on ollut markka-aikana hyvä palkka ja mikä huono? Itse kun olen aloittanut työelämän vasta muutama vuosi sitten ja vanhan rahan arvot ovat jääneet unholaan.

Yhdessä keskustelussa joku mainitsi paperityöläisen palkaksi 8000 markkaa kuussa verojen jälkeen, jonka eteen ei edes tarvinnut tehdä melkein mitään. Mutta onko se ollut joskus hyvä palkka? Euroiksi muuttetuna sehän on vain reilu 1300 euroa ja nyky hinnoilla siitä ei tahdo jäädä mitään käteen.

Riippuen tietysti kulutustottumuksista mutta jos laskisin itselleni 1300€- vuokra 480€ - 150 bensaan€ - n. 400€ omaani ja lapseni ruokaan niin jäljelle jää 270 euroa laskuihin ja esim. lapsen vaatetukseen ja muihin tarvikkeisiin per kuukausi.

Toki pitää myös muistaa rahan arvon muutoksen, jatkuvat verojen ja hintojen nousut mut unohdetaan se toistaiseksi. Siis viisaammat ja kauemmin työelämässä olleet, mikä on ennen ollut hyvä palkka?

16

11008

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimimerkki varattu

      Varmasti tuo mainittu summa on joskus ollut hyvä palkka, eri asia vain milloin.

      Itse sain päivätöistä vuonna 1999 n. 9.000mk:n kuukausi (brutto) palkka, ja sillä yksinasuva kyllä pärjäsi, mutta säästöön jos olisi halunnut piti elää nuukasti, kun pääsin sitten vuorotöihin samaisessa paikassa palkka olikin sitten 13.000mk:aa, ja se olikin sitten jo ihan mukava palkka.

    • mitä luulet..

      joopotijoo....jopa 500mk on ollut JOSKUS hyvä palkka... eikös ole turhan aikuista tuohua vertailla jotain menneen maailman palkkoja, oli ne sitten markkoja tai perunoita.... ajat on muuttuneet... joskus sai vuoden palkaksi hamekankaan naiset ja miehet sai puvun takin tai housut muttei molempia ja ruuan koko vuoden ajan talon pöydässä.... oliko se hyvä palkka vai ei... oli se silloin kun ei muuta kukaan tarvinut, mutta tuskin tänäpaivänä....vai kuinka.

      • Hämmentynyt88

        Kiitos kommentistasi, vaikken nyt ihan tarkoittanutkaan palkkaa siltä ajanlaskulta kun oravannahkoja käytettiin...


    • olepa hyvä vaan

      no, saithan sen sitten pyytämättä ja tilaamatta... kuin entinen pääministeri...

    • 8-)

      Kun Suomi siirtyi euroon vuoden 2002 alussa, niin palkat vaan muutettiin euroiksi jakamalla ne 5,94573:lla. Epäilenpä, että palkkaerot eivät ole eri ammateissa kovinkaan muuttuneet mennee kymmenen vuoden aikana.

      Tuossa alla on pari artikkelia, jossa on laskettu viimeisen markkavuoden 2001 palkkojen kehitystä seuraavan 10 vuoden aikana. Siitä saat luvut markoiksi kertomalla 5,94573:lla.

      http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2011/06/20/600-euroa-lisaa-tassa-10-vuoden-palkankorotus/20118663/139

      http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2011/10/07/60-prosenttia-katso-kenen-tienestit-nousivat-eniten/201114315/139

      • millentis

        Euron muuntokerroin alkaa oleen alle viiden ja laskee koko ajan...


    • muutosta aina tulee

      Palkkani oli 11600 mk brutto kuussa. Silloin mm. lapsen hoitomaksu oli 900 mk kuussa. Asunto maksoi 420 000 mk. Hautakivi 4400 mk. Koira maksoi 4200 mk. Auto oli 72 000 mk.
      Eli ihan turha verrata palkkoja, ennen mm. elektroniikka maksoi enemmän kuin nyt. Vielä vähemmän se maksaa kymmenen vuoden kuluttua. Joku muu taas maksaa enemmän.
      1980-luvun alussa olin töissä tehtaassa. Kukaan työntekijä ei ostanut uutta autoa, ja perheissä oli vain yksi auto. Nykyisin duunarikin voi ostaa uuden auton, ja ainakin kahden työntekijän perheissä on kaksi autoa, vähintään. Toisaalta ennen kulkivat linja-autot paremmin.
      Elämä on.

    • fretyu

      Sain vuorotyöstä hoitoalalla 90-luvun lopussa 4500 mk käteen.

    • hyvin oli...

      metalliala 16 000mk tuntityö päivä työ 2000

    • markkaeuro2

      kyllä nykyinen liksa tuntuu aika isolta mihin oli mk-aikana tottunut.

      En olisi parikymppisenä-90 luvun alussa koskaan uskonut tienaavani yli 300000mk/vuosi (yli neljännesmiljoonan..)

      Nythän tuo on normipalkka 40v akateemiselle

    • exPehtoori

      lukion lehtori 20v ikälisät, olikohan jotain ylitöitäkin 16000mk/kk. aloitteleva peruskoulun opettaja 8-12000mk/kk. nyt peruskoulun opettaja saa 2600e eli noin 15000mk/kk. 15v myöhemmin =) aineenopettaja eli lehtori saa 2700e/kk. kutakuinkin markoissa saman kuin 15v sitten opettaja ilälisillä. toisaalta 20v maksilisillä lehtori saa noin 3300e joka markoissa vastaa alta 20000 markkaa, palkkakehitys ollut siis huimat 4000mk 15 vuodessa eli 650e. kattaen siis köytännössä vain kaikille tulleet yleiskorotukset ja jonkusen prosentin lisän.

      • exPehtoori

        jatkaakseni vielä... nykyään lähinnä säälien seurannut opetusalan alasajoa ja säälinyt nuoria opettajia. heiltä poistettiin ensimmäinen ikälisäkin 2v työssäolon jälkeen ja nykyään saavat ensimmäisen palkankorotuksen vasta täyden 5v jälkeen, 4% yksikköä. eipä kyllä nuorta motivoi. itse sain 2v lisän ja 5v lisän. kuntatyönantaja poisti ensimmäisen 2v lisän syystä, että siirrettiin aloituspalkkaan, koska aloituspalkka polkee palkkakuopassa. olisiko ollut syytä nostaa sitä aloituspalkkaa eikä vähentää ikälisiä, kun ei ne muutenkaan suuria ole? ei ainakaan motivoi työntekijää etenkään kun nykykoulussa saa sangosta niskaansa.


    • Silloin joskus

      Hyvä kysymys, ja hauska :). Muistan itse olleeni sihteerinä vuosituhannen vaihteessa, jolloin sain 8000 markkaa/kk. Kokeneempi sihteeri sai 9000 markkaa samasta työstä. Silloin monien akateemisten alojen alkupalkkasuositus oli n. 15 000 markkaa, mikä tuntui itsestäni huikealta. Toisaalta muistan silloisten Nokia-inssien kehuskelleen 40 000 euron palkoillaan. En tiedä kenen kohdalla piti paikkansa..

    • Anonyymi

      itse olin 1975-2000 eli markka-aikaan rautakaupassa töissä myyjänä- viimeinen palkka markka-aikaan minulla oli 11 400 mk..eihän se tee euroissa kuin alle 2000e aika huono...silloin se oli hyvä palkka :)

      • Anonyymi

        Miten käänsit tuon 11 400mk euroiksi? Et huomioinut rahanarvon muutosta. Vuonna 2001 11 400mk vastaa nykyrassa 2 458,34€.


    • Anonyymi

      Keittiöpäällikkönä 80-luvun lopulla sain 17,800MK/KK, se oli mielestäni hyvä palkka. Nyt 3,980€/kk

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1458
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1002
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      751
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      725
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      670
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      659
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      644
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      67
      623
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe