Kastaminen, kenen nimeen?

mizha1

Kristittyjen mukaan kaste suoritetaan Isän, ja Pojan, ja Pyhän Hengen nimeen.
Skeptikot sanovat, että Raamatussa on ristiriita; Jeesuksen vai "perinteisen kastetavan mukaan".

Kristityt vastaavat, että perinteinen kastetapa on se kirjaimellinen tapa, joka on oikea.
Jeesuksen nimeen kastaminen taas viittaa siihen, kenen auktoriteettiin viitataan.
Täten ristiriitaa ei ole.

Kun Jeesuksen nimeen kastettu ihminen sanoo, että Jeesuksen nimeen kastetaan, ja 'Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen' viittaa ainoastaan auktoriteettiin,
niin kristityt sulkevat korvansa ja jankkaavat ristiriitaisuudesta.

Eikö kukaan ole tarkastellut kastetta kriittisesti?

Pyhien Kirjoitusten mukaan kaste tapahtuu:
1. Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
2. Jeesuksen nimeen

Kristitty voi uskoa seuraavilla tavoilla:
1. Ristiriita
2. Alkuperäiseen tekstiin kuulumaton lisäys
3. Toinen viittaa kirjaimellisesti nimeen, toinen auktoriteettiin
4. Jeesus on sama asia kuin Isä, Poika ja Pyhä Henki.

Nro. 4 on jo valmiiksi kuollut, Nro. 1 murentaisi Raamatun arvovallan, Nro. 2 ei kestä kritiikkiä, joten kristityn tulee katsoa kolmatta vaihtoehtoa.

Vaihtoehdot ovat kolmannen kohdan perusteella:
1. Kaste tapahtuu Jeesuksen nimeen, I.P.PH-viittaa auktoriteettiin
2. Kaste tapahtuu I.P.PH: nimeen, Jeesus viittaa auktoriteettiin

Tarkastele Raamattua.
Kuinka monta kertaa viitataan Jeesukseen, kuinka monta kertaa Isään, Poikaan ja Pyhään Henkeen?

Jeesukseen viitataan enemmän.

Tarkastele Raamattua.
Onko Jeesus (Y'hsua) nimi? (ON)
Onko Isä, ja Poika ja Pyhä Henki nimi? (EI)

Täten on ilmiselvää, että kastaminen tulee suorittaa Jeesuksen nimeen,
eikä epäraamatullinen traditio muuta sitä faktaa.

Perustelkaa, miksi kastaminen pitäisi tapahtua Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen?

7

285

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jeesuksen valta on kun hän sanoo Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
      Lähetys käskys
      Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
      20 ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun Matt 28:19,20
      Siinä sen perustelu ei muita tarvitse.

• Mizha1

Skippasit siis kaikki perusteluni.

• Isän Nimi = Jeshua

TÄSSÄ ASIAN RATKAISU:

Jeesuksen Nimeen kätkeytyy Isän Nimi!Jeesus tuli Isänsä Nimessä. ”Minä olen ilmoittanut sinun Nimesi ihmisille…” (Joh.17:6). Minkä Nimen Jeesus ilmoitti? = ”Pyhä Isä, varjele heidät Nimessäsi, jonka olet minulle antanut…” (Joh.17:11,12). ”Minä olen tehnyt Sinun Nimesi heille tunnetuksi…” (Joh.17:26). ”Minä olen tullut Isäni Nimessä…” (Joh.5:43). ”Hoosianna, siunattu olkoon Hän, joka tulee Herran Nimeen, Israelin kuningas” (Joh.12:13, 28). ”Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa…” (2 Kor.5:19).”Minä olen tullut Isäni Nimessä…” (Joh.5:43).

Isä, Poika ja Pyhä Henki toimivat ainoastaan Jeesuksen Kristuksen siunatussa Nimessä. ”Kaikki, mitä teette sanalla tai työllä, KAIKKI tehkää Herran Jeesuksen Nimessä” (Kolos.3:17). Mitään poikkeusta ei ole. ”Ei ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta Nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman” (Apt.4:12).

Emme siis usko pelastuvamme lausuessamme titteleitä: ”Isä, Poika ja Pyhä Henki”. Niiden lausuminen on turhaa ja tyhjää uskonnollista muotomenoa. Alkuseurakunta ei toiminut sillä tavalla. Miksi muuttaisimme Raamatun opettamaa käytäntöä?

• Jeesus, jolla on kaikki valta maanpäällä, käski kastamaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Jeesuksen nimeen puhuminen toisaalla, on lyhenne tästä Jeesuksen asettamasta kasteesta.

• Totuus on siinä

Ota selville, mikä on Isän, Pojan ja Pyhän hengen nimi, johon Jeesus kehottaa kastamaan?

Tässä siitä vähän:

"Jeesuksen Nimeen kätkeytyy Isän Nimi!Jeesus tuli Isänsä Nimessä. ”Minä olen ilmoittanut sinun Nimesi ihmisille…” (Joh.17:6). Minkä Nimen Jeesus ilmoitti? = ”Pyhä Isä, varjele heidät Nimessäsi, jonka olet minulle antanut…” (Joh.17:11,12). ”Minä olen tehnyt Sinun Nimesi heille tunnetuksi…” (Joh.17:26). ”Minä olen tullut Isäni Nimessä…” (Joh.5:43). ”Hoosianna, siunattu olkoon Hän, joka tulee Herran Nimeen, Israelin kuningas” (Joh.12:13, 28). ”Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa…” (2 Kor.5:19).”Minä olen tullut Isäni Nimessä…” (Joh.5:43).

Isä, Poika ja Pyhä Henki toimivat ainoastaan Jeesuksen Kristuksen siunatussa Nimessä. ”Kaikki, mitä teette sanalla tai työllä, KAIKKI tehkää Herran Jeesuksen Nimessä” (Kolos.3:17). Mitään poikkeusta ei ole. ”Ei ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta Nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman” (Apt.4:12).

Emme siis usko pelastuvamme lausuessamme titteleitä: ”Isä, Poika ja Pyhä Henki”. Niiden lausuminen on turhaa ja tyhjää uskonnollista muotomenoa. Alkuseurakunta ei toiminut sillä tavalla. Miksi muuttaisimme Raamatun opettamaa käytäntöä? "

Uskalla uskoa Raamatun mukaan.

• Totuus ei muutu

Siinä se on.

• asiastakyse

"Perustelkaa, miksi kastaminen pitäisi tapahtua Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen?"

Miksi siis kastetaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen? Sen pitäisi olla selvä kaikille, mutta se ei ole selvä heille, jotka eivät usko evankeliumeja, jossa Herra puhuu.
      Me, jotka uskomme evankeliumin ja olemme näin nousseet Jeesuksen luomalle perustukselle, uskomme kaiken mitä Jeesus sanoo ja käskee tehdä.

Jeesus käskee kastaa kaikki Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja käskee opettaa kaikki tuntemaan kolmiyhteinen Jumala, eli Isä, Poika ja Pyhä Henki.
      Jeesus nimi sisältää Isän, Pojan ja Pyhän Hengen. Sana tuli lihaksi ja eli keskellämme ja Hän on Jumala. Siis, Jumalan Sana, Jeesus on Jumala kansan keskellä.

Jeesus ilmestyi opetuslapsilleen kuolemansa ja ylösnousemisensa jälkeen yli 40 kertaa.
      Hän keskusteli opetuslastensa kanssa ja jatkoi opettamista. Hän kertoi opetuslapsille, että täällä tulee antaa kaste vedellä.
      Hän kertoi vesikasteen saajan päälle tulevan Pyhän Hengen. Aivan kuten Hän Itse kasteen saatuaan, sai Pyhän Hengen näkyvässä muodossa (kyyhkynen) päälleen.
      Se oli vain meitä Hänen seuraajiaan varten, meitä varten Jeesus täytti kaiken vanhurskauden. Jeesus oli jo täynnä Pyhää Henkeä, mutta meille näytettiin sen kasteen yhteydessä, miten kastetun päälle tulee Pyhä Henki, kuten tuli esikuvamme, eli Jeesuksen päällekin.
      Kuten Pietarikin kertoo Pyhän Hengen tulleen alussa apostolienkin päälle.

Jeesus kertoo opetuslapsilleen, että joka uskoo ja kastetaan, pelastuu ja saa merkit seuraamaan uskoaan. Nuo ihmiset parantavat sairaita, nostelevat käsin käärmeitä ja jos juovat jotakin kuolettavaa, eivät vahingoitu. Nuo uudestisyntyneet ihmiset ajavat riivaajia ulos Herraa apuun huutavilta uskontien kulkijoilta.

Tekijät kasteessa:
      Vesikasteessa tekijä on ihminen. Se käy ilmi kastekäskystä, jossa Jeesus käskee apostoliensa kastaa. Matt. 28

Pyhän Hengen kasteessa ei ilmoiteta tekijää, vaan kerrotaan vain se, että joka uskoo ja kastetaan. Tässä tapauksessa tekijä, eli kasteen antaja on Jumala ja sen takia siinä ei ilmoiteta tekijää. Yksikään ihminen ei voi kastaa toistaan muuta kuin Jeesuksen opetuslapseksi ja uudenliiton jäseneksi ja se tapahtuu vedellä. Jumala kastaa uskolliset Jumalan Sanan, eli Poikansa seuraajat Pyhällä Hengellä ja tulella.
      Mark.16

Jeesus käskee saarnata kaikille luoduille evankeliumia ja kertoo, että kaikki saa kastaa Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja kaikki pitää opettaa tuntemaan Jumala. Ei saa olla erotusta siinä, kenet kastetaan ja ketä opetetaan, vaan kaste kuuluu kaikille luoduille. Joka uskoo, saa taivaasta suoraan Pyhän Hengen kasteen ja merkit seuraavat Pyhän Hengen kasteen saaneita.

Alkuseurakunnassa kasteoppi oli uuttaa, mutta se ei estänyt Jumalan tuntemista. Alkuseurakunnassa oli opettajina vielä heitä, jotka itse olivat syöneet ja juoneet Jeesuksen kanssa, Häntä käsin kosketelleet, elämän Sanaa ja siksi alkuseurakunnan aika poikkeaa huomattavasti loppuseurakunnan ajasta. Loppuseurakunnassa opettajiksi nostavat itsenä, uudestisyntymättömät ihmiset, ja evankeliumi laitetaan mahdollisimman pieneen rooliin noiden opettajien kohdalla. Painostavat ja pakottavat kaikkia seuraamaan itseään, eivät evankeliumia.
      Vain uudestisyntyneillä on oikeus opettaa, jos Jumala siihen kutsun antaa.
      Kutsumattomat opettajat kertovat ihmisen syntyvän uudeksi kunhan vain jotenkin Herran tunnustaa. Eivät opeta Jumalan Sanan, eli Herran tuntemista. Perustavat kasteet alkuseurakunnan mukaisille teoille, eivät evankeliumin, eli Jeesuksen käskylle.

Alkuseurakunnan aikan uusiliitto oli juuri puhjennut esille ja se oli useille vielä hyvin outo. Nyt piti kastaa, kun ennen oli tehty käsin ympärileikkauksia. Nyt kasteen luvattiin tulevan Sanan kuuliaisille sydämen ympärileikkaukseksi ja sen tekijäksi Jumalan Sanan Pyhän Hengen kirkastuksella.

Nyt ei enää pitänyt tehdä tekoja lain pystyttämiseksi ja pitämiseksi, vaan Jeesus oli jo tehnyt kaikki vaadittavat teot. Nyt usko riitti ja muutti ihmisen pelastuksessa eläväksi, eli lain Täyttäjän kanssa eläväksi.
      Ennen oli kymmeniä ja kymmeniä tekojen lakeja, nyt usko piti voimassa ikuisen lain, eli rakkaus piti ja pitää voimassa liitonarkissa olevat käskyt. Ne käskyt, joiden edessä jokainen jouttuu tekemään parannuksen ja hylkäämään laittomuuden.
      Käskysanat ovat hyvät ja pyhät.

Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskaltaako tässä luottaa siihen että

Ehkä rakastetaan toisiamme?
      Ikävä
      94
      934
    2. Tunnusmerkkejä Kaivatulle

Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt
      Ikävä
      54
      878
    3. Oletko nainen enää täällä?

En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv
      Ikävä
      61
      798
    4. Miehen ja naisen ystävyys

Mitä järkeä on miehen ja naisen ystävyydessä jos toinen ajattelee toisesta enemmän= on rakastunut ja toivoo yhdessä oloa
      Ikävä
      141
      718
    5. Pidätkö itseäsi varattuna

Kaivatullesi?
      Ikävä
      65
      665
    6. 78
      521
    7. Mitähän meinaat

Vai meinaatko mitään kohtaamisen suhteen?
      Ikävä
      39
      498
    8. Oletko hyljännyt minut mies?

Toivottavasti et. 🥺🥺🥺🥺🥺
      Ikävä
      40
      486
    9. Pyydetään tiedonantoa "hyvinvointitalo"-hankkeen nykytilanteesta

ja aikataulusta. Odotetaanko uutta hallinto-oikeuden päätöstä. Hallinto-oikeushan antoi teknisenlautakunnan lupajaosto
      Pyhäjärvi
      86
      477
    10. Olit kyllä niin

Tunnekylmä lopussa että ei ole paluuta enää niihin rakkaudentunteisiin joita joskus koki
      Ikävä
      44
      467
    Aihe