Raudan puute?

raudaton

Mistä tietää että kärsii raudan puutteesta, kannattaako rautatabletteja syödä ja voiko rautaa saada liikaa?

Minulla on myös alhainen verenpaine, onko se hyvä vai huono asia kestävyysurheiluun nähden?

12

3259

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • misu

      itselläni ainakin alkaa helpommin hengästyttää lenkillä, jos hb on alhaalla. väsyttää koko ajan, silmissä sumenee ajoittain ja on heikko olo. syön jatkuvasti rautaa, sillä saan hb:n pysymään kohtuullisella tasolla. meillä naisillahan on tuo pakollinen verenluovutus kerran kuussa, joten raudan syöntiä suositellaankin, varsinkin paljon liikkuville naisille.
      käy kuitenkin ensin mittauttamassa hb:si, sen saa mittauttaa TK:ssa ilmaiseksi, niin tiedät onko kyse raudanpuutteesta vai jostain muusta. tuohon verenpaineasiaan en osaa sanoa mitään. minulla on myös alhainen verenpaine, en ole kyllä huomannut että se vaikuttaisi.

      • Kestävyysj.

        Joo, elikkä rautaahan ei tarvitse syödä ellei ole pelkoa anemiasta. Raudan liiallinen saanti on vaarallista, mutta varsin harvinaista. Runsaasti rautavalmisteita nautittaessa tämäkin voi olla mahdollista ja rautaa alkaa varastoitua runsaasti ferritiininä niin maksaan kuin luuytimeenkin. Tämä saattaa aiheuttaa maksakirroosia sekä diabetesta.

        Parastahan on saada rautaa monipuolisesta ruokavaliosta eikä niinkään rautavalmisteista. Usein valmiisteet tarjoavat ainoastaan raudan, vaikka imeytymisen tehostajana tarvitaan myös c-vitamiinia. Ja Misulle rautaahan rulee syödä kuureittain, mutta niin arvelen sinun tekevänkin, vaikka ilmoitit syönnin olevan säännöllistä...

        Tuloskuntoon itse olen ottanut rautaa, c-vitamiinia ja foolihappoa sekä muita b-vitamiineja kovien mäkiharjoituksien yhteydessä keväisin. Tällöin erytropoieesin kautta punasolumäärä ja HB kasvaa. Tällöin lihaksiston hapensaanti kasvaa ja anaerobinen kynnys käytännössä nousee. Kannattaa ottaa verenkuva josta näkee myös rautamäärän hb-n yhteydessä ja siitä voi arvioida rautatarpeensa tarvitseeko pillereitä popsia...


      • misu
        Kestävyysj. kirjoitti:

        Joo, elikkä rautaahan ei tarvitse syödä ellei ole pelkoa anemiasta. Raudan liiallinen saanti on vaarallista, mutta varsin harvinaista. Runsaasti rautavalmisteita nautittaessa tämäkin voi olla mahdollista ja rautaa alkaa varastoitua runsaasti ferritiininä niin maksaan kuin luuytimeenkin. Tämä saattaa aiheuttaa maksakirroosia sekä diabetesta.

        Parastahan on saada rautaa monipuolisesta ruokavaliosta eikä niinkään rautavalmisteista. Usein valmiisteet tarjoavat ainoastaan raudan, vaikka imeytymisen tehostajana tarvitaan myös c-vitamiinia. Ja Misulle rautaahan rulee syödä kuureittain, mutta niin arvelen sinun tekevänkin, vaikka ilmoitit syönnin olevan säännöllistä...

        Tuloskuntoon itse olen ottanut rautaa, c-vitamiinia ja foolihappoa sekä muita b-vitamiineja kovien mäkiharjoituksien yhteydessä keväisin. Tällöin erytropoieesin kautta punasolumäärä ja HB kasvaa. Tällöin lihaksiston hapensaanti kasvaa ja anaerobinen kynnys käytännössä nousee. Kannattaa ottaa verenkuva josta näkee myös rautamäärän hb-n yhteydessä ja siitä voi arvioida rautatarpeensa tarvitseeko pillereitä popsia...

        syön rautaa koko ajan, en siis kuureittain. lääkäriltä olen kysynyt onko siitä haittaa, ja hän sanoi ettei ole. kuukautiseni ovat aika runsaat, joten jos en käytä rautavalmistetta, hb tipahtaa turhan alas. miehillähän se on tietysti vähän eri juttu kun tuota kuukautis-riesaa ei ole.


      • Kestj.
        misu kirjoitti:

        syön rautaa koko ajan, en siis kuureittain. lääkäriltä olen kysynyt onko siitä haittaa, ja hän sanoi ettei ole. kuukautiseni ovat aika runsaat, joten jos en käytä rautavalmistetta, hb tipahtaa turhan alas. miehillähän se on tietysti vähän eri juttu kun tuota kuukautis-riesaa ei ole.

        Onko sulta otettu verenkuva, josta on osoitettu rautavarastojen vähyys/riittämättömyys? Joo tosihan se on että naisten raudantarve on huomattavasti suurempi juuri näiden kuukautisten vuoksi. Mutta hemoglobiini ei kuitenkaan ole suorassa suhteessa elimistön ferritiini määrään sekä syötyyn rautamäärään. Siihen riipuu myös erytrosyyttien (punsolujen) koko sekä määrä. Koitahan tehostaa b-vitamiinilla sekä suhkoht runsaalla c-vitamiinilla yhtäaikaisesti raudan kanssa nautittuna kera kovan harjoitus kuukauden. Lisäksi sinun tulee ottaa huomioon tuossa alhaisessa hb:ssä juoksijan punasolumäärä, ja sen kautta alhaisempi hb. Kantapään hiusverisuonistoissa niin määrällisesti kuin laadullisesti kovaa juoksevan punasolut hajoavat ennemmin kuin niiden ohjelmoitu kuolema käynnistyy. Tämän vuoksi juoksijoilla on usein heikompi hb, kuin hiihtäjillä tai pyöräilijöillä... :)


      • raudaton
        Kestj. kirjoitti:

        Onko sulta otettu verenkuva, josta on osoitettu rautavarastojen vähyys/riittämättömyys? Joo tosihan se on että naisten raudantarve on huomattavasti suurempi juuri näiden kuukautisten vuoksi. Mutta hemoglobiini ei kuitenkaan ole suorassa suhteessa elimistön ferritiini määrään sekä syötyyn rautamäärään. Siihen riipuu myös erytrosyyttien (punsolujen) koko sekä määrä. Koitahan tehostaa b-vitamiinilla sekä suhkoht runsaalla c-vitamiinilla yhtäaikaisesti raudan kanssa nautittuna kera kovan harjoitus kuukauden. Lisäksi sinun tulee ottaa huomioon tuossa alhaisessa hb:ssä juoksijan punasolumäärä, ja sen kautta alhaisempi hb. Kantapään hiusverisuonistoissa niin määrällisesti kuin laadullisesti kovaa juoksevan punasolut hajoavat ennemmin kuin niiden ohjelmoitu kuolema käynnistyy. Tämän vuoksi juoksijoilla on usein heikompi hb, kuin hiihtäjillä tai pyöräilijöillä... :)

        Okei, nyt meni vähän monimutkaiseksi :)

        Niin siis hemoglobiini on minulta jokin aika sitten otettukin, ja ainakin silloin minulle sanottiin että alhainen oli ja että pitäisi syödä rautaa ja tulla mittauttamaan uudelleen. En kyllä ikinä mennyt uudelleen, tyhmä kun olin. En kyllä syönyt rautaakaan.

        En tunne itseäni kovin energiseksi, huippaa kun nousen (alhainen verenpaine?), jne..Ja siis olen nainen. Ei nyt kuitenkaan sen kummempia oireita. Lihaa syön jonkin verran, en kuitenkaan läheskään joka päivä.


      • Manti
        raudaton kirjoitti:

        Okei, nyt meni vähän monimutkaiseksi :)

        Niin siis hemoglobiini on minulta jokin aika sitten otettukin, ja ainakin silloin minulle sanottiin että alhainen oli ja että pitäisi syödä rautaa ja tulla mittauttamaan uudelleen. En kyllä ikinä mennyt uudelleen, tyhmä kun olin. En kyllä syönyt rautaakaan.

        En tunne itseäni kovin energiseksi, huippaa kun nousen (alhainen verenpaine?), jne..Ja siis olen nainen. Ei nyt kuitenkaan sen kummempia oireita. Lihaa syön jonkin verran, en kuitenkaan läheskään joka päivä.

        Minulla ilmeni myös pari vuotta sitten raudanpuutetta, en tiedä varsinaisesti mistä johtuu, kun aikaisemmin ei ole ongelmia ollut. Olisiko aiheuttaja liikunnan määrän lisääminen..?

        Joka tapauksessa itselläni olen oireina havainnut väsymystä ja huimausta nopean ylösnousun jälkeen (kyykystä/istumasta). En ole asiaa niin tarkkaan ajatellut, mutta luultavasti myös hengästyy helpommin lenkillä, ja uupuu muutenkin helpommin. Syön paljon lihaa, joten sekään ei tunnu aina riittävän, tabletteihin joutuu turvautumaan joka tapauksessa. Maksa- ja veriruuat olis toki hyväksi, mutta syöminen on niin väkinäistä, että mieluummin popsin pillereitä..


    • Anonyymi

      Raudanpuute voi johtua monesta asiasta, miehillä esim peräpukamat tai korkea testosteroni voi aiheuttaa raudanpuutetta eli matalaa ferritiiniä. Itselläni syy oli mitä ilmeisimmin peräpukamat ja t mittauksen korkeat tasot. Myös liikunta/hikoilu kuluttaa rautavarastoja Naisilla yleensä kuukautiset. On hyvä muistaa myös että rauta laskee fosfaattia eli rautatabujen oma toiminen syöminen voi olla jopa vaarallista, varsinkin jos fosfaatti arvot ei tiedossa. Tässä tutkimuksessa korkea testosteroni vaikuttaa ilmeisesti käänteisesti ferritiiniin https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0144238 eli ilmeisesti myös liian korkea testosteroni voi aiheuttaa matalaa rautavarastoja miehillä

    • Anonyymi

      Monella juoksijalla ilmennyt raudan puute kun osallistunut vegehaasteeseen. Punainen liha on aliarvostettua superfoodia.

      • Anonyymi

        joo oon kuullu tapauksia (en tiiä miten paljon) että kun jotkut lopettaneet lihan ja jopa kalan syönnin ja eläneet ainoastaan lähinnä kasvisruoalla niin on tullut elimistöön terveysvaikeuksia kuten alhainen hemoglobiini ja varsinkin rautavarastojen heikentyminen. Eräs täällä päin oli ainoastaan kasviksia syönyt niin hän kuoli sairaalassa sairaalan letkuihin ja moni uskoi että jhänen kasvissyönnillä oli yhteys siihen hänen terveyden tilan heikkenemiseen ja lopulta kuolemaan ettei välttämättä kaikille sovi kasvissyönti mut se on varmaankin yksilöllistä eli toisille voi sopia mut toisen elimistö ei kestä sitä.

        Itse oon sekasyöjä, mutta en toki omaa ulostettani syö =)
        Pyrin syömään enempi kalaa tai kanaa ja esim kalkkuna on superlempparini lihatuotteista ja kaikki kalat käy mut erityisesti hauki on mun lemppari vaikka aika moni inhoaa haukea (koska eivät pidä hauen multaisesta mausta) mutta minusta se multaisuus haukikalassa antaa hauelle ominaisen persoonallisen maun ja myös uunilohi on tosi hyvää kuten siika.
        Pyrin syömään paljon myös kasviksia. Naudan ja possunlihaa en ole poistanut ruokavaliostani. Nämä jotkut höpisee ettei sais syyä niitä. Ja kuulemma ei sais juua maitoo, mut kyl mä juon maitoa aika paljon kun sitä menee kahviin ja välillä juon maitoa ruoan kanssa tai kun esim illalla otan ruisleipää niin sen nautin maidon kera. Rasvatonta maitoa käytän enemmän.


    • Anonyymi

      kun jos syö ruokaa jossa on rautaa niin pitää huomioda mm kaks seikkaa;

      1.muista ettet juo kahvia lähellä syöntihetkeä eli noin tunti pitää olla vähintään väliä kahvin juonnilla (ennen tai jälkeen)

      2.Älä juo maitoa silloin kun syöt ruokaa jossa rautaa ja pidä 1 tunnin väli ennen ja jälkeen maidon juonnista

      kahvi ja maito estää raudan imeytymisen kehoon jolloin nautitusta rautapitoisesta ruoasta ei ole mitään hyötyä.

      Mul oli kilpailu-urallani se ongelma, että kovan treenin seurauksesta hemoglobiini tippui alas eli alhaisimmillaan se oli 115 . Olen mies sukupuoleltani. Sitten rautatableteilla ja rautapitoisilla ruoalla sain nostettua sen noin 130-135;een sen hemoglobiinin.

      KLun lopetin kilpailemisen niin hemoglobiinit nousi heti 145;een mikä johtuu siitä kun kova treenaus loppui.

      Kilpailu-urallani juoksin pikamatkoja. Nykyään kuntoillut kahden vuoden aikana säännöllisesti eli kävellyt 5-14 kilometrin kävelylenkkejä nopealla tahdilla ja myös tehnyt paljon hölkkälenkkejä ja spurtteja ottanut myös siinä lomassa eli noin 50-100 mretrin pituisia spurtteja vaihdellen tempotasoja. Myös silloin tällöin punttien nostelua , koordinaatiota ja loikkaa sekä vatsalihaksia (niitä säännöllisemmin).

      Eli siis paljon liikuntaa myös kilpailu-uran jälkeen mutta samoja alhaisia hemoglobiinitasoja ei ole ollut sitten kilpailuvuosieni. Se johtuu siitä kun ei ole liikunta niin raskasta kuin silloin kilpailuaikoina koska se on itsestäänselvää että kun treenaa kilpailuja varten, niin silloin liikunta on automaattisesti vielä pari pykälää rajumpaa.

      Nykyään kestävyyteni on niin kovaa tasoa ettei koskaan aiemmin ole ollut näin kovaa kestävyystasoa. Voin hölkätä/juosta hengästymättä 10 kilometriä. Ainoastaan pieni hengästyminen loppuvaiheilla tulee.

    • Anonyymi

      Ai niin unohdin kertua sen että rautaa saa esim näistä seuraavista tuotteista;

      1.Maksa
      2.Kaurahiutale
      3.Kauralese
      4.Vihreä salaatti kuten lehtisalaatti
      5.Pinaatti
      6.Veriohukaiset

    • Anonyymi

      Rautaa voi saada joskus liikaa, myös tableteista. Rauta infuusion jälkeinen huono olo ja mahdolliset hengitysvaikeudet/huimaus johtuvat Fosfaatin puutteesta.. Ja tosiaan myös tabletit voivat laskea Fosfaatin liian alas, varsinkin jos se on valmiiksi matala niin on vaarallista alkaa käyttämään rauta-lisää. Tällöin kannattaa tasapainotella raudan ja riittävän Fosfaatti pitoisen ruuan saannin kanssa. Fosfaatti saatetaan antaa suonensisäisesti joskus jos nähdään tarpeelliseksi jotta voi jatkaa rauta kuuria tai harkita rauta infuusiota. https://www.uspharmacist.com/article/recognizing-iv-ironinduced-hypophosphatemia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2082
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1956
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1895
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1598
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1311
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe