Työnhakijan ylimielinen kohtelu HR:n taholta

yrpii

Olen jo jonkin aikaa etsinyt itselleni uutta työpaikkaa ja olen päässyt hyvin haastatteluihin. Siinä mielessä siis ei valittamista...

Mutta... nämä ns. varsinaiset HR-ihmiset, joiden pitäisi olla ammattilaisia ovat kaikkein pahimpia työnhakijan kannalta, mitä tulee välilä epäluotettavuuteen, mutta aivan erityisesti ylimielisyyteen. On tehty mm. ihan täysi ohari haastattelussa kerran.

Mutta se mikä on alituista on, että on käynyt haastattelussa jopa ratkaisukierroksella asti ja sitten ei vain HR toimesta viitsitä useaan viikkoon ilmoittaa hakijalle, että ei ole tullut valituksi.

Soitin taas viiden viikon odotuksen jälkeen eräälle HR ihmiselle ja hän sitten sanoi, että valinta on tehty pari viikkoa sitten. Kysyin että miksi siitä ei ole voitu ilmoittaa mitään niin ei kuulemma vielä ole ehtinyt. No, olisihan se puhelu vienyt melkein 3 minuuttia.... Minä alan olemaan niin vi.tun kyrp.iintynyt nähin pask.aisiin ettei mitään rajaa.

Tässä taistelee toimeentulonsa puolesta minkä kerkiää ja nämä saatnan vi.tupäät eivät vaivaudu edes sen vertaa arvostamaan ihmisiä, että käyttäytyisivät kunnolla ja vaivautuisivat ottamaan yhteyttä kohtuullisessa ajassa. Toivon täydestä sydämestäni, että joutuvat itse joskus samanlaisen kohtelun kohteeksi.

20

880

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lipsunlapsun

Tuo on todella veemäistä. Ymmärrän oikein hyvin.
      Mulla on nyt ollut sama fiilis, kun on soitellut ja laitellut meiliä, että kun ei ole enää kuulunut mitään. Olen hakenut myös kunnan töihin, jolloin minun pitäisi automaattisesti saada hakijavertailu nähtäväkseni ja perustelut, valinnan tuloksesta. Viimeksi kun kysyin tuon vertailun perään, sain vaan lauseenmittaisen kommentin "Valituksi tuli xxx, kiitos hakemuksestasi ja hyvää kevään jatkoa".

Kun olen mielenkiinnolla googlaillut valituksitulleita.... voin sanoa suoraan, että olen hävinnyt rankasti huonommille ja taustoiltaan jopa oudoille valinnoille. Oudolla tarkoitan, että jos on hakuilmoituksessa sanottu, että työkokemusta vähintään 5 vuotta, valinta on osunut juuri valmistuneeseen, jolla ikänsä puolesta ei voi olla juurikaan kokemusta ja nimitysuutisessa yleensä on hyvin lyhyt kuvaus.

"xxx on nimitetty yrityksen talouspäälliköksi. Aiemmin hän on toiminut mm. VR:n nakkikioskilla". Siinä sitten itte mietii, että mites kun minä olen työskennellyt 5 vuotta talouspäällikkönä, joka tehtävään vaadittiin ja nyt siinä on VR:n nakinmyyjä??

• Pitäköön tunkkinsa

Kaikista veemäisimpiä on ne, jotka lupaa ilmottaa jokatapauksesta valittiin tai ei, kun asiaa kysyy haastattelussa. Kuitenkaan mitään ilmotusta ei tule. Henkilökohtaisesti en ole enää jatkossa hakenut kyseisiin paikkoihin, koska ei anna kovinkaan luotettavaa kuvaa työnantajasta/rekryfirmasta, jos ei lupauksesta huolimatta voi edes yhtä pientä ilmoitusta laittaa vaikka ryhmäviestinä eivalituille hakijoille.

• Hakemusboikotti

Mitenhän muuten on, muuttuiskohan tuo ilmottamatta jättämis -käytäntö, jos vaan jokainen jättäis hakematta sellasiin paikkoihin, joista sitä ilmotusta ei lupauksista huolimatta tule? Eräänlainen "työnantajien musta lista" jonnekin kaikkien luettavaksi.. ;)

• muop

Itselläni on toisen kierroksen rekry ollut nyt auki 5 vkoa... Ensimmäisen kerran lupasivat vastausta kolme viikkoa sitten. Infosivat kyllä silloin, että tuli viivästys ja lupasivat palata asiaan mahdollisimman aikaisin viikolla 13... nyt alkaa vko 15 eikä ole kuulunut mitään.

No, tietty voin päätellä ja arvailla, että siinä tapauksessa joku muu kuin minä on saanut paikan, mutta eikö siitä voisi sitten infota asiallisesti !? Veisi kolme minuuttia soittaa ja kertoa uutiset, jos sitäkään... Kaiken kaikkiaan prosessi on vienyt jo yli 3 kk eli oilisi kaiken kaikkiaan varmaan aika kohtuullista, että vaikka ei tulisikaan valituksi tulisi edes asiallisesti kohdelluksi.

Olin todella innostunut ja motivoitunut kyseisestä työpaikasta (ja sivumennen sanoen olisin ollut siinä duunissa myös ihan helvetin hyvä). Pidin tätä hyvänä ja asiallisena työnantajan, mutta nyt ajattelen että onpa pers.eestä eikä enää harmita. Huono yrityskulttuuri kaikesta päätellen

• hbjncghk

Mulla oli kanssa sama juttu ja tilanne. Jouduin työttömäksi, etsin 8kk duunia ja juoksin haasttatelusta toiseen.

Just se rekrytoijien ylimielisyys -ihmistä kohdellaan käytännössä kuin koiranpeetä: heti kun käy selväksi että joku muu valitaan niin sen jälkeen on turha odotella hengitystään pidätellen, että jollain HR ihmisellä varsinkaan on mitään mielenkiintoa ajatella empaattisesti edes sen vertaan, että viitsisi infota heti kun tieto on.

• noiimm
        hbjncghk kirjoitti:

Mulla oli kanssa sama juttu ja tilanne. Jouduin työttömäksi, etsin 8kk duunia ja juoksin haasttatelusta toiseen.

Just se rekrytoijien ylimielisyys -ihmistä kohdellaan käytännössä kuin koiranpeetä: heti kun käy selväksi että joku muu valitaan niin sen jälkeen on turha odotella hengitystään pidätellen, että jollain HR ihmisellä varsinkaan on mitään mielenkiintoa ajatella empaattisesti edes sen vertaan, että viitsisi infota heti kun tieto on.

Ehkä HR tyypeillä on joku epäempaattisuuden ja kusipäisyden kurssi, joka opettaa olemaan oikein välinpitämätön työttömän ihmisen hätää kohtaan . Minä ainakin inhoan sitä sakkia niin etten osaa edes sanoin kuvata.

Se että joutuu työttömäksi on jo tarpeeksi paha juttu, kun kokee olevansa hyödytön ja kaiken ulkopuolella ja sitten nämä tyypit vielä pahentavat oloa, eivät viitsi tosiaan ilmoittaa asiasta hakijalle, vaikka se olisi ollut tiedossa jo viikkoja.

Sitä venttaa ja toivoo joka päivä, että ehkä viimein tärppää ja sitten saakin kuulla että joku muu on valittu jo ajat sitten, mutta ei ole vaan viitsitty vaivautua kertomaan.

Mulla on näistä ajoista jo melkein vuosi mennyt, mutta edelleenkin kyrpii kun sitä ajattelee. Sittemmin mulla kävi tuuri ja tänä päivänä olen niin hyvin verkostautunut ihminen, että odottelen vaan, koska pääsen kostamaan niille pahimmille,

Yhden olen jo hoidellut ja listalta löytyy vielä kaksi lisää.

• nnn33

Pakko kantaa kortensa kekoon tähän keskusteluun liittyen.............. Olin vuosi takaperin työhaastattelussa, jossa työhönottaja lupasi hyvin hartaasti ilmoittaa" sanoi muistaakseni korostaen voimakkaasti että "mielestäni on kohtuullista Ilmoittaa KAIKILLE haastatelluille henkilökohtaisesti puhelimitse valinnan tuloksesta"..........
      Haastattelija oli hyvin hillityn ja asiallisen oloinen keski-ikäinen nainen.

Kului sitten viikko, enkä saanut puhelinsoittoa.............Miksi, sitä en saa koskaan tässä elämässä tietää. Tällä elämänkokemuksella olen oppinut sen, että jos haastattelussa sanotaan että "ilmoitetaan"niin se tarkoittaa sitä että tuskin tulet valituksi ja vielä vähemmän viitsimme edes ilmoittaa siitä...............

• 34t34vt

HR-puolella todellakin on ihmisiä joilta pitäisi potkia hampaat kurkkuun.

• ttttweh

Mutta asiattoman viestini jatkoksi vähän asiaakin.

Yleensäkin yrityskulttuuri on tässä maassa todella mätä. Ja sitten vielä nämä myytit.

Itseasiassa tv-ohjelma Mythbusters voisi tehdä jakson jossa purkavat suomalaisia myyttejä. Olen 100% varma että tuomio olisi BUSTED. Eli nämä.

"Suomalainen rehellisyys" ja "Suomalaiset uskaltavat puhua asioista suoraan".

Jaksossa herrat hakisivat satunnaisesti valituista suomalaisista yrityksistä töitä. Työhaastattelu päättysi sanoihin "me ilmotellaan joka tapauksessa kaikille hakeneilla viimestään ensi viikolla". Ensi viikko vaihtuisi kuukauden hiljaisuudeksi ja hakijan itse kysellessä miten kävi, tulisi vaivaantunut "me otettiin kokeneempi kaveri". Samalla tämä kusipää sanoisi "pidetään vielä kortti auki, niin ilmotellaan kun uus homma vapautuu.

Puhelua ei tule. Koskaan. Myytti suomalaisesta rehellisyydestä ja tavasta sanoa asiat niinkuin ne ovat selkä suorana murrettu.

• herpderp­

Vaikka ihan tavallinen massasähköposti hylkäämisestä olisi suotava lähettää. Ei luulisi olevan ylivoimaisen vaikeaa...

• ............d

Juu, eihän se vaikeaa ole mutta kun ei työnantajalta edellytetä mitään käytöstapoja. Työnhakija kun on alempaa kastia...

Varsinkin työtön työnhakija. Peruskuviohan on se, että pistetään paikka hakuun 'toivotaan toivotaan' tyyppisillä vaatimuksilla, koska moinen haaveilu on käytännössä ilmaista nettiaikana. Mutta hui, sitä paikkaa saattaa joku hakeakin, eikä vain pelkät työpaikan vaihtajat, jopa alemman tason ihmiset: työttömät työnhakijat.

• Ekonomismies

Minun kokemukseni on se, että jos aletaan enemmän kertomaan valintaprosessista ja ilmoittelusta niin tarkoittaa tämä sitä, ettei sinua oteta. Hieman kuin deiteillä voidaan heittää että "soitellaan!". Hehe.

• työttömyys on ihan j

Yleensä on kyllä minulle jos haastattelussa lyöty työsopimus nokan alle tai sanottu tyyliin "Meillä ei nyt oo soppareita valmiina, mutta tuuppa ens maanantaina kirjottamaan nimet papereihin". Nuo "me soitellaan ja kerrotaan tulokset sitten ensviikolla" taitaa yleensä olla niitä hylkäyksiä. Sitä ensviikkoa harvoin tulee...

• hr kusettaja

Täysiä kusipäitä ne on. Kaikille lupailee töitä, mutta todellisuudessa ei ole kuin joillekin tutuille. Samaa se oli jo opiskelijana, kun käytiin firmoihin tutustumassa.
      Aina luvattiin töitä, "tottakai meillä töitä on, soitelkaa sitten". Kun soittaa ei mitään löydy.

• Ex-hakija

Just aloitin uuden aiheen asiasta ja huomasin että asiaa täällä jo puitu kovasti.

100% komppaus siis :D

• NIIN!!!!

Mä kyselin taas perjantaina yhden duunin perään mistä olin todella kiinnostunut. Hakuaika päättyi 19.3 ja minut puhelinhaastateltiin hakuajalla rekrytoimiston kautta.

2.4 olin henk koht haastattelussa. Sielä luvattiin että päätös tulee 2 viikon kuluessa koska uudessa työssä haluttaisiin että voisi aloittaa toukukuun alussa. Rekrykonsultti kertoi soittaneensa suosittelijat läpi ja että olen todella vahva hakija, hyvät suositukset ja meriitit...

17.4 olin yhteydessä ja kysyin missä mennään. Luvattiin palata parin päivän sisällä.

26.4 sitten taas laitoin meiliä kun rekrykonsultti ei vastannut puhelimeen. Ei vastausta.

Tekis mieli olla melkeen siihen yritykseen suoraan yhteydessä ja kysyä missä mennään koska olin todella kiinnostunut tästä työstä ja firmasta.

Miksi ei voi vastata jotain varsinkin silloin hakija kyselee perään jos ei muuten viitsi?????

• gfggjgkfjkksd

Luulisi, että työnantajat ovat tarkkoja maineestaan, mutta työnhakijalle saa olla kuinka törkeä tahansa ja asiakkaita sitten kohdellaan hyvin. Jokin kumma ristiriita tässä on.
      Itselläni on jäänyt inho muutamia firmoja kohtaan, vaikka kyseisestä työnhausta on aikaa jo 20 vuotta.
      Tässä yksi tarina:
      Nuorena opiskelijana hain kesätöitä yhdestä firmasta. Olin kovin ylpeä todistuksistani. Minulta löytyi myös muutama työtodistus ja koulun välitodistuksesta olin erityisen ylpeä. Olin tehnyt töitä opiskelupaikassani ja nyt pääsisin näyttämään mahdolliselle tulevalle työnantajalleni, kuinka hyvä ja ahkera olen. Meidän arvosteluasteikko oli tuolloin 1-5. 5 oli kiitettävä ja 4 hyvä jne. Koko todistukseni oli täynnä kiitettäviä arvosanoja, myös muutama 4 oli eksynyt joukkoon. Noo, sitten menin rinta rottingilla työoaikkahaastatteluun.
      Haastattelija katsoi minua inhon sekaisesti, paiskasi todistukseni pöytään ja kysyi tiukkaan sävyyn, kuinka kehtaan näyttää hänelle tuollaista todistusta, joka on noin huono. Haastattelija ilmeestä huokui viha, tilanne oli äärimmäisen epämiellyttävä. Arvosteluasteikko kyllä luki todistuksessa ihan selvästi. Noo, minä en sitä työtä tietenkään saanut, kun en tajunnut, että henkilö joka rekrytoi ei osaa lukea.
      Toki yritin selitellä, mutta haastattelu oli jo pilalla.

• OutoaToimintaa

Joissakin yliopistoissa 1 on paras arvosana ja 5 on huonoin. Olin mm. eräällä kurssilla jossa ei tehty tenttiä tai muutakaan työtä, ja luennoitsija sanoi että hän antaa kaikille hyväksytyn arvosanan. Saksalaiset opiskelijat sanoivat että he eivät voi ottaa sitä vastaan koska se vastaa arvosanaa 1 heillä (joka oli silloin surkein). Luennoitsija heitti sitten kaikille arvosanan 3 :D

Mutta joo, joissakin firmoissa rekrytoijille tulee 6-20 hakemusta per päivä joten ei oo ihme jos vanhat (ja uudet) hakemukset hautautuvat kovaa vauhtia.

• ....................

Kyllä tämä on hyvin yleistä. Itselläkin kävi niin. Luvattiin puhelimessa hartaasti, että otetaan yhteyttä. En edes kysynyt asiasta. Lisäksi kerrotiin yksityiskohtia myöden työnkuvasta.

Kai se on sitä ylipositiivisuutta ja suomalaista hienotunteisuutta. Itse olen hyvin suorapuheinen ihminen, mikä tekee ainakin minusta asioista helpompaa.

Paras tapa on saada työpaikka sattuman kautta. Menet oikeaan väliin ja tapaat oikean ihmisen. Monesti työhaastattelussa ratkaisee ns. ihmiskemia. Joku voi väittää, että sellaista ei ole, mutta pitää miettiä tilannetta haastattelijan kannalta.

Oikeasti ihmistuntemuksen kehittäminen työhaastattelua varten on todella tärkeää. Toki on hyvä olla oma itsensä, mutta on myös tärkeää hieman lukea millainen haastattelija on kyseessä. Toisin sanoen millaisia asioita haastattelija mahdollisesti arvostaa.

• Hyvät tyypit

Hei kaikki kohtalotoverit. Meitä hyviä työnhakijoita on koko joukko samassa veneessä. Mitä vanhempi, sitä kokeneempi, sitä parempi. Julkisen sektorin suojatöissä, joissa tuloksentekokyky ei toistaiseksi paina valintatilanteessa, kateus ja pelko ovat rekrytoijan motiivi ja asenne - nähty ihan selvästi monet kerrat. Tiedän olleeni muutamassa paikassa pätevin hakija. Papereitani on kopioitu, mitä olen ihmetellyt erityisesti, koska julkisen puolen rekrytointiprosessi on sulkeutuneisuudessaan vaikuttanut laittomalta: Ei mitään tietoa valintaprosessin etenemisestä, tai jos joku kirje on tullut, valitun nimenä vain "Virtanen" ja kun olen soittanut perään puheluun ei ole vastattu.
      Mutta kyllä on yksityisellä puolellakin ennakkoluuloja. Olen kokenut naisena, että siellä myös työkyvykkyys on yhtä kuin lisääntymiskyvykkyys, haetaan niitä työyhteisön sulostuttajia ja "hyviä tyyppejä..." Mutta näkyyhän tämä rekrytoidun sakin ja rekrytoijien luokattomuus jo kansantalouden tilinpidossakin. Pirteät facebook-naamat ohjaavat jo ministerienkin päätöksentekoa:-DD

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      146
      2912
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      367
      2047
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1777
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      37
      1742
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1421
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1221
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1173
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      328
      965
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      110
      948
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      782
    Aihe