Ehkäpä tyhmä kysymys, mutta kyselen silti.. Eli mulla pyörii syke siinä 157-167 kieppeillä crosstrainerilla, jopa ihan ykköstasolla. Onko ihan normaali ilmiö?
Mulla on lihaksia jumissa/hermoja puristuksissa selässä, että voisko johtua niistäkin..?
Crosstrainer + syke?
12
2329
Vastaukset
- syke korkealla
Ei matka, vaan vauhti tappaa. Tuskinpa sykkeet selästä johtuu, olisiko sulla on vaan niin huono kunto?
"toisen mukaan lasketaan 220-ikä, toisen taas 205-50% iästä."
http://hyvaterveys.fi/artikkelit/Maksimisykkeen-kaava/807/?c=Liikkujan opas - crossari1
No välillä mulla hakkailee sydän kovempaa ihan istuessakin, jos selkä on jumissa.. tai lähinnä juuri vasen puoli hartiasta alaselkään.
Kunto pitäis olla kuitenki melko hyvä, ei se mikään huippu ole, mut ei ihan surkeakaan..
Maksimisyke ois näköjään sen 193. Crossarin jälkeen syke laskee aika nopeasti (1-2min) kuitenkin sinne 90-100 eikä tule sellaista uupumusta vaan pystyy jatkamaan vaikka 30min kuntopyörällä.
Ei kai tässä tarvii sit huolissaan olla? :D- syke korkealla
Vaikee sanoa, kun ei tiedä millä vauhdilla crossaria poljet. Nopeasti kieltämättä syke kuitenkin laskee alle sadan.
Onko elopainoa liikaa, liian lämmin treenivaatetus, onko jaloissa voimaa?
Kyllä mullakin on on maksimisykkeet crossarissa 157-167. Tosin vastukset ovat maksimissa ja vauhti reipasta - syke korkealla
syke korkealla kirjoitti:
Vaikee sanoa, kun ei tiedä millä vauhdilla crossaria poljet. Nopeasti kieltämättä syke kuitenkin laskee alle sadan.
Onko elopainoa liikaa, liian lämmin treenivaatetus, onko jaloissa voimaa?
Kyllä mullakin on on maksimisykkeet crossarissa 157-167. Tosin vastukset ovat maksimissa ja vauhti reipastaTietysti selkäongelmat voivat aiheuttaa voimanpuutetta jalkoihin
- ssooppii
Olisikohan syytä mennä jollekin niksauttajalle, kiropraktikolle tai muulle sellaiselle, tai vaikka terveyskeskuslääkäriin.
Tiedä vaikka tavallinen hieroja saisi sen kuntoon. Jos se on leveä selkälihas. Pinnallinen lihas mutta voi saada aikamoisen jumin aikaan. Kokemuksia on.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Leveä_selkälihas
Netistä löytyy varmaan venytysohjeita, mutta ne ovat ennaltaehkäisyä. Minulla tehoaa parhaiten kun laitan toisen käden oven karmiin tms. ja istun taaksepäin. Käden korkeutta vaihtamalla voi etsiä sopivaa kohtaa. Se löytyy jostain hartian ja navan välistä. Lyhyt venytys, koska paine on aika kova tässä venytyksessä.
Tuo nopea sykkeen lasku kertoo hyvästä kunnosta. Peruskestävyyttä on. - Crossailija
Onko se sitten vaarallista jos syke crossaillessa on 157-167 ? Minä en näistä sykkeistä tiedä, mutta oma sykkeeni on helpostikin yli 170 (yleensä 174-176), kerran meni 180 puolelle. Olen tosin aivan rapakunnossa, ehkä se selittää.
- ap1234a
Pohja/peruskunnon ollessa huono, pumppu tuppaa toimimaan sillai on/off tyyliin. Eli syke on alhaalla tai ylhäällä mutta välimaastossa ei tunnu pysyvän oikein millään. Säännöllistä pk-treeniä vaan esim. kävellen niin alkaa löytymään jotain sieltä väliltäkin.
- ssooppii
Jos maksisyke on 193 kuten tuolla, niin peruskestävyysalue on n. 96-135.
Vauhtikestävyysalue on 135-165.
Vauhtikestävyysalueen harjoituksen molemmin puolin olisi syytä olla peruskestävyysharjoitus.
esim. ma peruskestävyys 96-135
ti vauhtikestävyys 135-165
ke peruskestävyys 96-135
Olen tänä talvena hiihdellyt lähes kokonaan peruskestävyysalueella, vain silloin tällöin vauhtileikittelyä väliin. Kunto tuntuu paljon paremmalta ja olo mukavammalta kuin aiemmin. Tosin hiihto on väkisinkin intervalliluontoista, vaikka hiihtelisikin maastossa, jossa on vähän mäkiä.
Kävely on ihan hyvää peruskestävyysharjoitusta kuten edellinen sanoikin.- koutsi60
"Jos maksisyke on 193 kuten tuolla, niin peruskestävyysalue on n. 96-135.
Vauhtikestävyysalueen harjoituksen molemmin puolin olisi syytä olla peruskestävyysharjoitus.
ke peruskestävyys 96-135
Olen tänä talvena hiihdellyt lähes kokonaan peruskestävyysalueella, vain silloin tällöin vauhtileikittelyä väliin. Kunto tuntuu paljon paremmalta ja olo mukavammalta kuin aiemmin. Tosin hiihto on väkisinkin intervalliluontoista, vaikka hiihtelisikin maastossa, jossa on vähän mäkiä.
Kävely on ihan hyvää peruskestävyysharjoitusta kuten edellinen sanoikin. "
Tiedä mistä olet tuollaiset arvot löytänyt. 30 vuoden kokemuksella valmentamisesta ja liikunnasta arvioisin 193 maksimisykkeellä olevan hlön peruskestävyysalueen olevan 133-153 ja vauhtikestävyysalueen 153-173. 173-193 on maksimikestävyysaluetta. Nämäkin tietysti vain kokemuksen perusteella ei välttämättä oikeita. - ssooppii
koutsi60 kirjoitti:
"Jos maksisyke on 193 kuten tuolla, niin peruskestävyysalue on n. 96-135.
ke peruskestävyys 96-135
Kävely on ihan hyvää peruskestävyysharjoitusta kuten edellinen sanoikin. "
Tiedä mistä olet tuollaiset arvot löytänyt. 30 vuoden kokemuksella valmentamisesta ja liikunnasta arvioisin 193 maksimisykkeellä olevan hlön peruskestävyysalueen olevan 133-153 ja vauhtikestävyysalueen 153-173. 173-193 on maksimikestävyysaluetta. Nämäkin tietysti vain kokemuksen perusteella ei välttämättä oikeita.Hyvä että otit asian esille,
Laskin ihan prosenttilaskulla nuo sykealueet. Käytin Googlen antamaa laskuria. Otin tuolta sykealueet http://hiihtotreenit.nettisivu.org/kuinka-teet-pk-lenkista-mielekkaamman/
-peruskestävyysalue 50%-70% maksimista
-vauhtikestävyysalue 70%-85% maksimista
Alhaiselta ne minustakin tuntuvat. Katsoin juoksijoiden sivuilta ja siellä oli määritelty korkeammat sykealueet. Crosstrainer ja hiihto ovat kuitenkin aika lähellä toisiaan.
Mutta kyllä minä siitä pidän kiinni, että varsinkin aloittelevat kuntoilijat painelevat aivan liian kovilla tehoilla.
Minulla ei ole tarkkoja lukuja omista harjoituksistani, koska sykemittarini hajosi vuosi sitten, tarvinnee ostaa uusi. Erittäin maltillinen rasitus ja väliin vauhtileikittelyä, on tänä talvena tuonut hyvän kunnon. Hapot ovat pysyneet hallinnassa. Kilpailuun en ole tähdännyt. Pidän myös tuota ideaa hyvänä: peruskestävyyttä molemmin puolin vauhtikestävyysharjoitusta.
- ap1234a
http://www.sullivanstriders.org/train_endurance_theory.htm
tuossa on hyvää asiaa kestävyysharjoittelusta - crossari1
Kiitos vastauksista!
Noita niksauttajia tmv olen miettiny, mutta en oo oikein ottanu selvää mikä vois olla ehkä se paras vaihtoehto. Tosiaan tuolla leveän selkälihaksen alueella tuntuu juurikin ne pahimmat jumit sekä epäkäslihaksen kohdilla. Nyt kun olen noita venytellyt ja tuntuu hieman auenneen niin eilen crosstrainerissa sykkeet oli pikkuisen matalemmat, 150-160. Ehkäpä syy siis todella noissa jumeissa. Ja kun välillä pistää pumpun hakkaamaan voimakkaasti vaikka ei tekisikään mitään..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1221691
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup161372- 61980
Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA
Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR329972- 65826
J miehestä oikeaa
Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen78816- 1770
- 46741
Kysyit firman bileissä..
.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta9671Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin
Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta62658