C-kasetti hakkaa MP3 helposti

Kuuntelija

MP3 tulevaisuuden näkymät ovat erittäin heikot. Tutkimuksen mukaan C-kasetin laatu on huomattavasti parempi. Onneksi en koskaan sortunut tuohon MP3 humpuukkiin vaan iloisesti olen C-kasetteja kuunnellut kun kaverit pröystäilevät MP3-soittimillaan.

13

2298

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pappa

Kyllä antiikki on poikaa

• -proghead-

C-kasetin äänen näytteenottotaajuus taitaa olla vain 22KHz, jos muistan oikein. Lisäksi magneettinauhat menevät äärimmäisen helposti pilalle, sotkeutuvat ja menevätpä vielä poikkikin. Likainen kasetti sotkee nauhurin äänipään ja äänipää taas edelleen muutkin kasetit... Itse luovuin kaseteista aikapäiviä sitten. Kaapissani on vieläkin vanha kasettidekki jota kukaan ei ole halunnut ostaa.

MP3:n äänenlaatu on mielestäni enemmän kuin riittävä keskivertokuuntelijalle. Sen voi myös itse valita koodattaessa. 128kb/s on melko huono, mutta käytettäessä nopeutta 192kb/s laatua ei enää erota cd-levyn laadusta. Digitaalisessa muodossa tieto myös säilyy (mikäli media pysyy ehjänä) eikä laatu huonone edelleen äänitettäessä. Dataa on myös helppo käsitellä jälkikäteen erilaisilla tietokoneohjelmilla. Kasetilta ta lp-levyltä nauhoitetun musiikin äänenlaatua voidaan parantaa esim. poistamalla ei toivottua kohinaa ja rasahduksia.

Lisäksi mp3-muodossa oleva musiikki vie tiedoston pakkauksen ansiosta tilaa vain kymmenesosan (tai riippuen käytettävästä koodausmenetelmästä) normaaliin verrattuna. Yhdelle cd-levylle voidaan siis polttaa noin 10 levyllistä musiikkia. Uusimmat cd-soittimet osaavat myös soittaa mp3-levyjä. Sitä voi ajaa autolla Suomen päästä päähän musiikkia kuunnellen joutumatta kertaakaan vaihtamaan levyä! Itse olen käyttänyt mp3-levyjä jo vuosia. En vaihtaisi, ellei parempia vaihtoehtoja tule tarjolle.

Mp3 saattaa tulevaisuudessa korvautua uusilla ja paremmilla pakkaustekniikoilla. Tosin sen suosio on nykyään niin valtava, että sitä on vaikea horjuttaa. WMA ja AAC ovat tulleet myös soittimiin / puhelimiin, mutta mp3:n asemaan ne tuskin horjuttavat vähääkään.

• Äänenkäsittelijä

Sinä sen sanoit! Ei tarvinnut itse lähtä asiaa selventämään. :)

• -proghead-
        Äänenkäsittelijä kirjoitti:

Sinä sen sanoit! Ei tarvinnut itse lähtä asiaa selventämään. :)

Huvittaa tällainen kaseteista vouhaaminen. Jos tätä menoa jatkuu täällä ajellaan pian höyryjunilla ja valaistaan kämpät öljylampuilla!

MP3 on yksi vuosisadan parhaista keksinnöistä. Mainitaan nyt muuten vielä, että ilman mp3:a ei videokaseteissakaan olisi ääntä ollenkaan. Mp3 oli alkujaan suunniteltu näitä varten.

• -R-
        -proghead- kirjoitti:

Huvittaa tällainen kaseteista vouhaaminen. Jos tätä menoa jatkuu täällä ajellaan pian höyryjunilla ja valaistaan kämpät öljylampuilla!

MP3 on yksi vuosisadan parhaista keksinnöistä. Mainitaan nyt muuten vielä, että ilman mp3:a ei videokaseteissakaan olisi ääntä ollenkaan. Mp3 oli alkujaan suunniteltu näitä varten.

Eikös se sentään ollut ihan analoginen monoääni alunperin...ei mp3 tekniikkana sentään ihan niin vanha ole. Tai panehan perusteluja tulemaan, muussa tapauksessa sanoisin että sinulta on mennyt historian termit ja laitteet pahasti sekaisin ^-^

• Nimda

...halutaan kuulla särinää ja pauketta kun vanholla vinyyleillä aikoinaa.

• jooo

c- kasetti on kyllä maailman paras keksintö ja etenkin huoltoasemilta saa kätevästi laatumusiikkia aina ostaa samalla kun krilliin hakee hiiliä.

• Äänenkäsittelijä

Olen vääntänyt C kasetteja CD:lle, ja kyllä oli kuules hermoja raastavaa hommaa se kohinoiden poisto ja muutenkin se äänensäätö kohdilleen.
      MP3 on kyllä nerokas keksintö ja kyllä ne laadut lähentelevät CDtä 192kbps, 44,1kHz, stereo ja siitä paremmat.

• Äänenkäsittelijä

320kbps on oikeastaan jo identtistä kopiota CD äänestä. Ei ainakaan paljaalla korvalla huomaa mitään eroja. Oikeastaan se lähtee 224kbps , joista sitä eroa ei ollenkaan huomaa...

192kbps eron huomaa vielä CD:siin joissain biiseissä.

Huh, pitäisi tarkistaa tekstinsä kunnolla ennenkuin postailee, ettei tulisi turhia lisäyksiä...

• -proghead-

Vähemmällä pääset kun imuroit netistä samat levyt mitä sinulla oli kasetilla. Se voi tapahtua nukkuessasi, jolloin ei turhaa aikaa kulu sähläämiseen. :)

• just
        -proghead- kirjoitti:

Vähemmällä pääset kun imuroit netistä samat levyt mitä sinulla oli kasetilla. Se voi tapahtua nukkuessasi, jolloin ei turhaa aikaa kulu sähläämiseen. :)

menin lähäriin kysyy c-kasettia, siellä oli sellanen 17v.kimpilevy kassalla ja sano, mikä se sellanen on! ei se ollu kuullu eläessään koko c-kasetista

• Äänenkäsittelijä
        -proghead- kirjoitti:

Senverran harvinaisia,ettei löytynyt.
        ja kyllä katsoin kaikki mahdolliset paikat, ainakin melkein.
        Mutta kyllähän se homma meni noinkin ja ihan ok laatuakin tuli kunnon ohjelmilla ja laitteistoilla. ^^
        Parit vinyylitkin olen tässä koneelle rippaillut.

• -proghead-
        Äänenkäsittelijä kirjoitti:

Senverran harvinaisia,ettei löytynyt.
        ja kyllä katsoin kaikki mahdolliset paikat, ainakin melkein.
        Mutta kyllähän se homma meni noinkin ja ihan ok laatuakin tuli kunnon ohjelmilla ja laitteistoilla. ^^
        Parit vinyylitkin olen tässä koneelle rippaillut.

oli niin harvinaisia, ettei mistään löydy? Jotain oikein vanhoja?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      69
      2352
    2. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      245
      2323
    3. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      120
      1538
    4. Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee

Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis
      Maailman menoa
      37
      1373
    5. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      64
      1357
    6. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      133
      1319
    7. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1220
    8. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      81
      1008
    9. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      73
      999
    10. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      102
      989
    Aihe