Bilteman City Comfort

mankelia vailla

Ihan työmatkapyöräksi tuota ajattelin, semmonen 10 km päivässä siistiä asfalttitietä. Tarve on ja rahaa ei paljoa... Onko kellään tuosta tai vastaavasta kokemusta, esim. Kärkkäisen kolmivaihteisista? Lisäksi, myydäänkö nämä ko. myymälöissä "kokoa itse ja ylläty yli/alijäämäosista" vai voiko ne saada ajovalmiina mukaan? En minä mitään osaa koota, keski-ikäinen akka. Voikohan ne koeajaakin kenties myymälöissä? Mä olen ihan fillariummikko, mutta nyt tartteis jonkunlaisen rukin...

29

683

Vastaukset

  • Hei! Ihan halvimman pyörän osto harmittaa ennen pitkää. Ymmärrän kyllä sen, että monella budjetti on rajoitettu johonkin summaan, mutta sitä suuremmalla syyllä kannattaisi satsata vähän enemmän. Silloin kirpaisee vain kerran.

    Ne Yosemitet ja Inserat alkavat ruostua jo ennen ensi talvea ja vuoden kuluttua keväällä käsissäsi on jo huonosti toimiva pyörä.

    Jos ostat jonkun Helkama, Tunturi, Bianchi, Trek, ym.ym. nk. merkkipyörän pyöräliikkeestä ja viimevuotisen vuosimallin niin Saat varmasti koottuna ja säädettynä hyvän pyörän. Ja siellä on mahdollisuus koeajaakin eri malleja.

    Olen itse oppirahani maksanut ja tiedän olevani tässä asiassa oikeassa. Keski-ikäinen ukko.

  • Jos työmatkafillaria kaipaat etkä oo valmis satsaamaan kunnon fillariin, suosittelen että ostat jostain kirpparilta tai vastaavalta yksivaihteisen vanhan ritsan parillakympillä. Tai edullisempi vaihtoehto on jos sattuu jostain löytymään hylätty. Noilla bilteman yms. halppispaskoilla ei tee mitään, tulee vaan paha mieli.

    • Mikä siitä kirpparin pyörästä tekee sen paremman kuin mitä uusi halppis pyörä on? Jos ei pyöriä tunne ennestään niin voi olla että sieltä tulee ostettua loppuun ajettu halpis pyörä. Tuollaista kuvailtua ajoa luulisi pystyvän ajamaan halvemmallakin pyörällä. Hinta ei ole mikään tae tuotteen korkealle laadulle. Mielikuvat ja brändi luodaan tarkoituksella ja näillä saadaan hintaa ylös.


    • j healey rules kirjoitti:

      Mikä siitä kirpparin pyörästä tekee sen paremman kuin mitä uusi halppis pyörä on? Jos ei pyöriä tunne ennestään niin voi olla että sieltä tulee ostettua loppuun ajettu halpis pyörä. Tuollaista kuvailtua ajoa luulisi pystyvän ajamaan halvemmallakin pyörällä. Hinta ei ole mikään tae tuotteen korkealle laadulle. Mielikuvat ja brändi luodaan tarkoituksella ja näillä saadaan hintaa ylös.

      Kirpputorilta osaava saa kelvollisen pyörän edullisesti. Biltemasta tms. se ei ole mahdollista edes osaavalle. Jos ei tunne pyöriä hyvin ja pysty itse vähän laittamaan niitä, niin pitää laittaa enemmän rahaa pinoon.


    • j healey rules kirjoitti:

      Mikä siitä kirpparin pyörästä tekee sen paremman kuin mitä uusi halppis pyörä on? Jos ei pyöriä tunne ennestään niin voi olla että sieltä tulee ostettua loppuun ajettu halpis pyörä. Tuollaista kuvailtua ajoa luulisi pystyvän ajamaan halvemmallakin pyörällä. Hinta ei ole mikään tae tuotteen korkealle laadulle. Mielikuvat ja brändi luodaan tarkoituksella ja näillä saadaan hintaa ylös.

      Ei siitä mikään tee parempaa, mutta kun jostain hommaat käytetyn mahdollisimman yksinkertaisen sinkulafillarin, se on parempi ku bilteman fillarit vaikka olis miten loppuun ajettu. Ja rahaa ei haaskaannu läheskään yhtä paljon.


    • Joo, siis ei kirjoitti:

      Kirpputorilta osaava saa kelvollisen pyörän edullisesti. Biltemasta tms. se ei ole mahdollista edes osaavalle. Jos ei tunne pyöriä hyvin ja pysty itse vähän laittamaan niitä, niin pitää laittaa enemmän rahaa pinoon.

      Nimenomaan. Ennen fillarit tehtiin kestämään 20 vuotta. Nyt niiden (erityisesti näissä halpakaupoissa) suunnitteluikä on takuu(mikäli sellaista ylipäätään on)aika 3 kuukautta. Surullista mutta totta.

      Varsinkin sellaisille joilla on peukalo valmiiksi keskellä kämmentä eikä tietoa pyöräasioista muutenkaan kierrätyskeskus on _paljon_ parempi hankintapaikka kuin B-kauppa.


  • Kerroppa vaikka aluksi pituutesi, niin porukka osaa arpoa sopivan kokoisen fillarin. Fillarin pitää olla oikean kokoinen, samalla tavalla kuin kengät tai hanskat.

  • Kävin ihmettelemässä tuota pyörää ja kun avasin 28" niin ilmoitti silti rengaskooksi 26". Joskus sitkuteltuani 26" 30km matkoja niin voin kyllä sillä kokemuksella suositella 28". Miksei tuota voisi kelpuuttaa työmatkan tekoon? Yhdessä nopsassa oli nexus 3v. ja olisko ollut meillä 6 tai 7v niin sillä aikaa ei tarvinnut vaihteille tehdä muuta kuin vaihtaa sinne sisälle tappi jonka oikeaa nimeä en osaa sanoa mutta sekin maksoi huimat 5€ joten tuollainen napavaihteinenhan sopii vallan mainiosti. Ja tuossahan on valmiiksi jo kaikki varusteetkin toisin kuin näissä hienommissa pyörissä joihin pitää ostaa kaikki erikseen.

  • No pituutta on 158 cm. Käväisin eilen illalla Biltemassa pyöriä katsomassa (ja Kärkkäisellä, Prismassa ja Cittarissa). Kun en ole vuosikausiin pyörällä ajanut ja nyt ei ole enää autoa mukavuutta tuomassa, niin kyllä tuo 26'' vaikutti näppärimmältä käsitellä näillä huimilla pituusmitoilla (oli siellä sama malli myös 28''). Monessa paikassa on käyttötarkoitukseen ja hintaan sopivia fillareita näköjään vain 28-tuumaisina. Juu, en tosiaan oikein luottaisi nuihin käytettyihin, jos niistä joku hetikohta paukahtaa, niin ajot jää sitten siihen. Tuossa on sentään sitten takuu.

    • Onko pyörässä 26" vai 28" kiekot ei suoranaisesti vaikuta sen kokoon.


  • On se 28-tuumainen korkeampi, molemmissa oli satula ala-asennossa ja mittasin vieressä seisten. Eri asia miten kädet sitten ylettyy. Paketissahan se Bilteman pyörä kuulemma tulee, joten joutuisi askartelemaan-paskartelemaan...

    • Ylempänä jo vihjaistiin, että aikuisten polkupyörissä renkaan koko ei ole sama asia kuin pyörän koko. Pyörän koon ja samalla sopivuuden ajajalle kertoo pyörän rungon koko. Lasten pyörät on asia erikseen.

      Perustotuus on, että isompi- ja kapeampirenkainen on kevyempi polkea kuin pienempi- ja paksurenkainen. Halpapyörien ongelmana on se, että niitä saa yleensä vain yhtä tai kahta eri runkokoa. Bilteman vaihtoehdossa 26" on todennäköisesti sinun mitallesi sopiva, mutta ei se ole mitenkään kevyesti kulkeva. Onko tällä merkitystä on sitten oma asiasi. Veikkaanpa kuitenkin, että pyöräilyn motivaatio säilyy paremmin hieman paremmin kulkevalla pyörällä.

      Et tule katumaan jos kuitenkin etsisit pienirunkoisen 28" tuumaisen hieman laadukkaamman pyörän. Joudut satsaamaan siihen pari sataa enemmän, mutta kyseessähän on kuitenkin moneksi vuodeksi tarkaitettu hankinta.


    • HiPo kirjoitti:

      Ylempänä jo vihjaistiin, että aikuisten polkupyörissä renkaan koko ei ole sama asia kuin pyörän koko. Pyörän koon ja samalla sopivuuden ajajalle kertoo pyörän rungon koko. Lasten pyörät on asia erikseen.

      Perustotuus on, että isompi- ja kapeampirenkainen on kevyempi polkea kuin pienempi- ja paksurenkainen. Halpapyörien ongelmana on se, että niitä saa yleensä vain yhtä tai kahta eri runkokoa. Bilteman vaihtoehdossa 26" on todennäköisesti sinun mitallesi sopiva, mutta ei se ole mitenkään kevyesti kulkeva. Onko tällä merkitystä on sitten oma asiasi. Veikkaanpa kuitenkin, että pyöräilyn motivaatio säilyy paremmin hieman paremmin kulkevalla pyörällä.

      Et tule katumaan jos kuitenkin etsisit pienirunkoisen 28" tuumaisen hieman laadukkaamman pyörän. Joudut satsaamaan siihen pari sataa enemmän, mutta kyseessähän on kuitenkin moneksi vuodeksi tarkaitettu hankinta.

      Monellako tavalla se pitää sanoa? ÄLÄ osta käyttöpyörää Biltemasta.

      Mene edes Inter-Sportiin jos et oikeaan pyöräkauppaan asti viitsi raahautua.


    • Kääk! kirjoitti:

      Monellako tavalla se pitää sanoa? ÄLÄ osta käyttöpyörää Biltemasta.

      Mene edes Inter-Sportiin jos et oikeaan pyöräkauppaan asti viitsi raahautua.

      Todella asiantuntevia fillarimyyjiä jossain Inter-Sportissa. Osa-aikaiset tyttömyyjät chattaa kännykällä..


  • "Varsinkin sellaisille joilla on peukalo valmiiksi keskellä kämmentä..."
    "...jos et oikeaan pyöräkauppaan asti viitsi raahautua."

    Kyllähän se näkyi, että hifistit tietää kaiken ja vain Oikeasta Pyöräkaupasta ostettu Sikakallis pyörä on se ainoa oikea ja jollet sellaista hanki, olet kuraa eikä kannata inistä tai varsinkaan neuvontapaista kysyä. Ja miten niin peukalo keskellä kämmentä, jos nyt en satu olemaan polkupyörähuoltoon ja/tai -tekniikkaan perehtynyt. Vaikka kirjoittaja ei varmasti ole minun erikoisalaani perehtynyt, en väittäisi hänellä olevan peukalo keskellä kämmentä jos hairahtuisi alalleni. Mielestäni kerroin jo aloituksessa, etten pyöristä tiedä ja kysyin neuvoa. Kiitos näistä äijäkommenteista. Viitsimisestähän kysymys ei ollut, jonka sisälukutaitoinen varmasti ymmärtää lauseestani "Tarve on ja rahaa ei paljoa".

    Hemmetin tylsiä nämä kettuiukommentoinnit, senkin energian olisi varmaan voinut käyttää hyödyllisemmin.

    Asiallisista kommenteista kiitän :)

    • Kun joku edes ehdottaa jotain niin kelvotonta tekelettä kuin B-kaupan "polkupyörät", niin aika monelle syntyy käsitys, että kyse on pelkästä provosta. Sen takia vastausten laatu on välillä hieman alatyylistä. Pitää vain ymmärtää, että joku asiasta tietämätön voi oikeasti olla haksahtamassa B-kaupan roskaan, joka pahimmillaan on vaarallista.

      Tarvikepuolellahan ko. kauppa myy myös ihan kelvollista, jota harrastajakin voi suositella. Esimerkiksi ainakin osa ketjuista on KMC:n tuotantoa ja paksumuovinen laukkusarja on monasti todettu olevan ihan ok.

      KONA:n Dew on yleensä mainittu markkinoiden ainoaksi kelvolliseksi halpapyöräksi. Dew'ä on täysi kokojakauma ja siitä KONA rehellisesti kertoo, minkä laatuisista osista se on kasattu. Sitäkään ei voi suositella silloin, kun kysyjä oikeasti näyttää tarvitsevan ihan jotain muuta.


    • Otat niin kivasti hyökkäävän asenteen. Rupeat valittamaan että sinun kädentaitojasi haukutaan. Itsehän sanoit ettet osaa edes koota pyörää?! Sitten rupeat nokkelasti kirjoittamaan Oikeasta Pyöräkaupasta ja sikakalliista pyöristä. Yritä ymmärtää että markettipyörää ei kannata ostaa! Ei sille voi mitään. Et kai sinä nyt aina osta halvinta mahdollista?

      Jos saa kysyä, miksi ylipäätään tarvitset pyörän, miten olet sen matkan kulkenut aiemmin?


    • Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

      Kun joku edes ehdottaa jotain niin kelvotonta tekelettä kuin B-kaupan "polkupyörät", niin aika monelle syntyy käsitys, että kyse on pelkästä provosta. Sen takia vastausten laatu on välillä hieman alatyylistä. Pitää vain ymmärtää, että joku asiasta tietämätön voi oikeasti olla haksahtamassa B-kaupan roskaan, joka pahimmillaan on vaarallista.

      Tarvikepuolellahan ko. kauppa myy myös ihan kelvollista, jota harrastajakin voi suositella. Esimerkiksi ainakin osa ketjuista on KMC:n tuotantoa ja paksumuovinen laukkusarja on monasti todettu olevan ihan ok.

      KONA:n Dew on yleensä mainittu markkinoiden ainoaksi kelvolliseksi halpapyöräksi. Dew'ä on täysi kokojakauma ja siitä KONA rehellisesti kertoo, minkä laatuisista osista se on kasattu. Sitäkään ei voi suositella silloin, kun kysyjä oikeasti näyttää tarvitsevan ihan jotain muuta.

      Tietääkseni spessulta löytyy useampi susirunko,taisi olla takaisinkutsukampanja menossa.Parempi luottaa esim.cannondaleen ja tiukanpaikantullen kona tai trek teoksiin.Yosemite päihittää kyllä sardan mennentullen.


    • TheOtus kirjoitti:

      Otat niin kivasti hyökkäävän asenteen. Rupeat valittamaan että sinun kädentaitojasi haukutaan. Itsehän sanoit ettet osaa edes koota pyörää?! Sitten rupeat nokkelasti kirjoittamaan Oikeasta Pyöräkaupasta ja sikakalliista pyöristä. Yritä ymmärtää että markettipyörää ei kannata ostaa! Ei sille voi mitään. Et kai sinä nyt aina osta halvinta mahdollista?

      Jos saa kysyä, miksi ylipäätään tarvitset pyörän, miten olet sen matkan kulkenut aiemmin?

      Varsinkin tuo "peukalo keskellä kämmentä"-kommetti on irroitettu juuri siitä viestistä jossa erityisesti suositeltiin kierrätyskeskusta.

      Jos kerran ei ole rahaa, taitoa eikä ymmärrystä, pitäisi osata edes lukea...


  • Ostin viime vuonna tyttärelleni Biltemasta tuollaisen 3v naistenpyörän ja ihan laadukaalta peliltä se vaikuttaa, esim. vanteet ovat pysyneet suorina. Vaihdenapa takana ja dynamonapa edessä ovat Shimanon perusnapoja, eli tismalleen samoja komponentteja kuin vastaavissa 2-3 kertaa kalliimmissa merkkipyörissä. Sinun kokoisellesi sopii paremmin tuo pienempirunkoinen 26-tuumaisilla pyörillä varustettu mallli.

    Bilteman pyörissä on tosiaan se huono puoli, että ne pitää kasata itse. Kasaaminen ei kuitenkaan ole ihan mahdottoman vaikeaa ja kai paketissa tulee ohjeitakin mukana, en tullut katsoneeksi. Etupyörä ja polkimet paikoilleen, ohjaustanko suoraan, satula oikealle korkeudelle. Perustoimenpiteitä, jotka mielestäni jokaisen pyöräilijän tulisi hallita joka tapauksessa (polkimet on ehkä poikkeus). Etukorin ja valaisimen kanssa on sitten tietysti vielä näprättävä lisää.

    Työkaluja tarvitaan kasaamiseen jonkin verran: ristipääruuvimeisseli, 15 mm lenkkiavain, 6 mm kuusiokoloavain, poljinavain. Viimeksimainittu kannattaa sitten ostaa jostain muualta kuin Biltemasta, esim. Motonetistä saa kelvollisen.

    • Polkupyörän koolle ei ole mitään merkitystä, minkä kokoiset kiekot siinä on alla. Yksinkertaistaen rungon korkeus ja pituus ratkaisee. B-kaupan roskalla on iso ongelma se, että kutakin mallia tehdään vain yhtä kokoa. Kokoa ei edes kerrota missään! Pitää olla kokenut harrastaja, jotta osaa mitoittaa pyörän oikein.

      Kuluttaja voittaisi, jos B-kauppa vähentäisi mallikirjonsa vain muutamaan karsien hengenvaaralliset viritykset pois ja teettäisi lopuista normaalia kokojakaumaa. Lisäksi myyjille pitäisi opettaa edes jotain perusteita myytävästä tuotteesta ja tuoteselosteisiin pitäisi laittaa rehellisesti, minkä tason osista pyörät on koottu. Nykyisellään B-kauppa kannattaa kiertää kaukaa, sitä voi pitää lähinnä huijauksena.


    • Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

      Polkupyörän koolle ei ole mitään merkitystä, minkä kokoiset kiekot siinä on alla. Yksinkertaistaen rungon korkeus ja pituus ratkaisee. B-kaupan roskalla on iso ongelma se, että kutakin mallia tehdään vain yhtä kokoa. Kokoa ei edes kerrota missään! Pitää olla kokenut harrastaja, jotta osaa mitoittaa pyörän oikein.

      Kuluttaja voittaisi, jos B-kauppa vähentäisi mallikirjonsa vain muutamaan karsien hengenvaaralliset viritykset pois ja teettäisi lopuista normaalia kokojakaumaa. Lisäksi myyjille pitäisi opettaa edes jotain perusteita myytävästä tuotteesta ja tuoteselosteisiin pitäisi laittaa rehellisesti, minkä tason osista pyörät on koottu. Nykyisellään B-kauppa kannattaa kiertää kaukaa, sitä voi pitää lähinnä huijauksena.

      Hengen vaarallinen? Monta kuolemaa nuo ovat aiheuttaneet? Eikö se ollut joku Bianchi jonka haarukka oli niin paskaa laatua että aiheutti ihan oikeasti onnettomuuksia, taisi johtaa kuolemaan tai halvaantumiseen, en nyt muista, eli olet tainnut sotkea B-kaupan tuon B-merkkiin.


    • Alkup. suunsoittaja kirjoitti:

      Hengen vaarallinen? Monta kuolemaa nuo ovat aiheuttaneet? Eikö se ollut joku Bianchi jonka haarukka oli niin paskaa laatua että aiheutti ihan oikeasti onnettomuuksia, taisi johtaa kuolemaan tai halvaantumiseen, en nyt muista, eli olet tainnut sotkea B-kaupan tuon B-merkkiin.

      Samaa paskaa niihin Bilteman pyöriin laitetaan, kuin muihinkin halpapyöriin. Onko nyt niin, että kuvittelet pyörämerkkien tekevän itse kaikki komponentit?


  • Itse kasasin pyöräni Bilteman pihalla ja sain henkilökunnalta apua pyörän kasaukseen. Eikä kasausvaiheessa monia työkaluja tarvita. Tarvittavat tyuökalutkin saa henkilökunnalta lainaan - uskoisin. Vaikein asia oli etujarrun kiinnittäminen.

    Bilteman fillarit ovat ihan ok jos osaa itse remontoida, että ei tarvitse joka asiasta viedä fillarimekaanikolle.

    • Tais olla nishiki jonka etuhaarukka oli niin pska että aiheutti nuoren turman


    • Hupsivieikko kirjoitti:

      Tais olla nishiki jonka etuhaarukka oli niin pska että aiheutti nuoren turman

      Erona se että Nishikin nimellä myydään myös hyviä pyöriä, toisin kuin Bilteman.


    • TheOtus kirjoitti:

      Erona se että Nishikin nimellä myydään myös hyviä pyöriä, toisin kuin Bilteman.

      Erään bilteman lähellä sijaitsevan polkupyöräkorjaamon ikkunassa on lappu: emme korjaa biltemasta ostettuja pyöriä. Kertoo aika paljon biltenan mankeleista. Vaikka niissä on takuu niin harmittaa roudata uutta fillaris huollossa. Ja vuoden päästä maksat kaiken itse.


    • zkdkdkkdkd kirjoitti:

      Erään bilteman lähellä sijaitsevan polkupyöräkorjaamon ikkunassa on lappu: emme korjaa biltemasta ostettuja pyöriä. Kertoo aika paljon biltenan mankeleista. Vaikka niissä on takuu niin harmittaa roudata uutta fillaris huollossa. Ja vuoden päästä maksat kaiken itse.

      No varmaan laitat sitten aiheesta kuvalinkin. Muuten voidaan heti sopia, ettei sellaista kylttiä ole olemassa.


  • Jos Bilteman sähköavusteiset fillarit mietityttää, niin Youtubesta löytyy erään ko. merkin omistajan kanava:
    https://youtu.be/PxX-8NcCNlY

suomi24-logo

Osallistu keskusteluun

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

  1. Iranilainen kansanedustaja lupaa 3 miljoonan dollarin palkkion

    Trumpin tappajalle. https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/cfa37fd0-332c-4304-8dc6-3f7024244907
    Maailman menoa
    87
    3579
  2. Luisteluvalmentaja Mirjami Penttinen

    Valmentaa nuoria kannustavasti ja tasa-arvoisesti.
    15
    1658
  3. MURHA hämeenlinnassa

    Keskustassa, maanantain ja tiistain välisenä yönä??!! Kertokaa heti lisää........
    Hämeenlinna
    59
    1245