Kysely kampaamoiden asiakkaille!!

Hairdressing4ever

Varsinkin te joiden mielestä on liian kallista käydä kampaajalla ja kaikiki muutkin: Olisi todella hienoa ja tärkeää, jos voisitte vastata tähän kyselyyn:

https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dHNnTF9sYjVpVnRjdUZSN2FoS3F6UEE6MQ

Tässä myös kansalaisaloite, johon tarvitaan lisää allekirjoituksia:

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/284

Kampaamopalveluiden hinnat ovat nousseet viime vuosina nopeaan tahtiin. Syy ei ole siinä, että kampaajat olisivat ahneita, vaan siinä, että kaikki kulut ovat nousseet merkittävästi ja valtio vie osansa arvolisäverona. Jos maksat hiustenleikkauksesta esim. 30-50€, se ei todellakaan päädy kampaajan pussiin sellaisenaan. Siitä, kuten myös muidenkin palveluiden hinnoista (värjäykset, permikset, kampaukset, pidennykset jne.) lähtee tällä hetkellä 24 % arvolisäveroa ja hinnoissa otetaan huomioon kaikki kiinteät ja vaihtuvat kulut esim. vuokra, sähkö, vesi, vakuutukset, YEL-maksut, tekijänoikeusmaksut (musiikki, radio), työnantajilla TYEL-maksut, puhelin, internet, ainekustannukset (värit, muotoilutuotteet, pesu-ja hoitotuotteet ym. ) ja näiden lisäksi vielä kampaamon viihtyvyyteen vaikuttavien asioiden kulut kuten lehdet, kahvi, viherkasvit ym. Puhumattakaan työvälineiden kuluista, kassajärjestelmistä, kaiken maailman lisäkuluista..listaa voisi jatkaa, vaikka kuinka paljon. Jotta kampaaja voisi itse käydä käydä kampaajalla, hänen tulee keskimäärin leikata 5-6 hiukset.

ME EMME OLE TÄLLÄ ALALLA RAHASTA! Tällä alalla harvoin rikastuu ja ne jotka ovat rahojen perään tekevät muita töitä. Teemme tätä työtä rakkaudesta ja intohimosta hiuksiin, asiakaspalveluun ja ihmisiin. Voisi jopa sanoa, että ollakseen kampaaja täytyy rakastaa enemmän tätä työtä kuin itseään, koska joskus tuntuu, että tämä vie enemmän kuin mitä se antaa. Mutta hyvin usein sydäntä lämmittävät asiakkaiden kanssa vietetyt hetket enemmän kuin ne kassan kilahdukset. Silti, jotta me voisimme tehdä tätä työtä ja edelleenkin palvella ihmisiä, täytyy se elanto saada tienattua. Joten ensi kerralla kun mietit, miten hirveän kallista on käydä kampaajalla ja kuinka he ovat ahneita, muista, että kulumme ovat suuret ja se mitä jää käteen, ei todellakaan vastaa sitä mitä voisi kuvitella hinnaston perusteella.

Tämä on meille TYÖTÄ, ei harrastusta, vaikka joidenkin silmissä työmme ei ole työtä! Alamme arvostus on laskenut vuosien saatossa. Me kärsimme ihan yhtä lailla fyysisistäkin vaivoista kuten monet raskaan fyysisen työn tekijät puhumattakaan kemikaalien aiheuttamista haitoista. Selkävaivat, jännetuppitulehdukset, lihasjumit, hengitysteiden oirelut ym. ovat arkipäivää kampaajille.

Arkadianmäellä päättäjät, joilla ei ole mitään hajua pienyrittäjien ahdingosta, haluavat nostaa alvin 25 prosenttiin. Hinnat tulevat siis taas nousemaan. Vuosina 2007-2011 oli käynnissä alv-kokeilu jolloin kampaamopalveluiden alv oli 8 % (vuonna 2010 yleisen veronkorotuksen myötä 9%) ja vuodesta 2012 se oli 23 % ja tästä vuodesta alkaen 24%. Yritykset jotka aloittivat toimintansa alv-kokeilun aikana ovat erityisesti vaikeuksissa. Alv-kokeilun tarkoituksena oli saada porukkaa lisää työllistettyä ja sitä tapahtuikin, mutta ei riittävästi. Kulujen kasvaessa hintoja ei myöskään voitu alentaa tuntuvammin ja valitettavasti osa kampaajista käsitti alv-kokeilun väärin, eli eivät nostaneet hintoja vaan ottivat hyödyn itselleen. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö nyt voisi taas yrittää saada alv:ia laskemaan ja tällä kertaa kaikki kampaamot sitoutuisivat oikeasti laskemaan hintojaan, jotta kaikki hyöytyisivät alv-laskusta.

Muutokseen tarvitaan meitä kaikkia käsityöläisiä, ei pelkästään kampaajia ja kauneudenhoitoalan työntekijöitä, mutta myös teitä ARVOISIA ASIAKKAITAMME!

Parempaa tulevaisuutta kohti!

12

359

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5 28

ALV kokeilun tarkoitus todellakin oli lisätä alan työllisyyttä. Kuukausipalkkaiset työpaikathan käsityöaloilta katosivat pian sen jälkeen, kun alv. palvelujen myyntiin 80-luvulla tuli. Tänäpäivänä hiusalan koulutuksen hankkinut henkilö on käytännössä pakotettu hankkimaan itselleen toiminimen, ja sitä kautta oman miniliikkeen yrittäjäksi tai vuokratuolipaikalle. Joka muuten vaatii pääomaakin, myös sinne vuokratuolille. Jollain on elettävä ensimmäiset vuodet, kun kiinteät kulut alkavat pyöriä heti, ja edes minimitoimeentulon tuovan asiakaspiirin hankkimiseen kuluu vähintään 2-4 vuotta. Alv kokeilun ajatus siis oli noin lyhyellä tähtäimellä täysin väärä. Kukaan vuokratuolilla työskentelevä yksintekijä ei palkkaa itselleen työntekijää. Ei edes pystyisi siihen, vaikka haluaisi ottaa oppilaan tms.

Kuka koko ajatuksen sitten laittoikaan alulle, perustelut sille olivat väärät. Kokeilun olisi tullut kestää ainakin 5 vuotta, ja siltä pohjalta verrata, kuinka paljon enemmän tuloveroa käsityöläiset olisivat maksaneet, kun liikevaihto olisi saatu suuremmaksi (hintojen alentamisen myötä). Kuinka moni verovaroilla koulutettu olisi jäänyt alalle, verrattuna nykyhetkeen, kun koulutuksen aloittaneista alalle 5 vuoden sisällä jäänee alle 10%. Varsin suuri osa lopettaneista (nuorista) kouluttautuu sairaanhoidon puolelle (jälleen verovaroilla), joka sinänsä on hyvä asia, mutta kertoo myös siitä, että ne alipalkatut sairaan- ja vanhustenhoitajat saavat kuitenkin edes pientä palkkaa, joka tälä alalla jää saamatta. Kuinka suuri osa verovaroilla koulutetuista kampaajista lopettaa, ja jääkin yhteiskunnan maksettaviksi?

Vasta koulusta valmistunut aloittaa siis nollapisteestä yrittäjänä keräämään itselleen asiakaspiiriä, joka edes minimituloihin päästäkseen vaatii ainakin 2 vuotta. Sekin aika olisi jotenkin toimeentultava, sillä kiinteät kulut alkavat pyöriä heti. Siksi alalle valmistuneista lopettaa melko suuri % liian pian. Nekin sitkeät, jotka koittavat sinnitellä säästöillään, puolison tai muun läheisen tuella, eivät valitettavasti saa sitä perinteistä mestari-oppilas käytännön koulutusta, koska työpaikkoja ei enää ole. Kukaan ei siis opeta. Jatkuu...

• 5 28

Jo alalla kauan olleena kerron itsestäni (olen valmistunut ammattikoulusta v. 1978) Ensimmäiset 13 vuotta olin palkollisena. Kahdessa eri yrityksessä, joista toisessa 12 vuotta. Työnantaja (monista, eikä vähiten hänen henkilökohtaisista syistä) teki konkurssin ja alvin jo käsityöammatteihin siinä vaiheessa tulleena, oli työpaikat kadonneet, tilalle tuli pakotettuna valinta vuokratuolista, tai työttömyyskortistosta. Naisvaltaisen alipalkatun alan työläisenä tänä aikana kuitenkin sain työnantajani ja vanhempien kolleegojeni kautta ammattitaitoni hiottua korkealla, niin kurssien, kuin sen lähiopetuksenkin myötä. Yhtälailla loppuaikana olin jo itse se, joka koulutti ja opetti nuorempiaan.
        Vuokratuolille pakon edessä uutta asiakaspiiriä keräämään, minimipalkka putosi ensimmäisiksi vuosiksi varmaan puoleen. Siitä hivuttauduttiin jonkinlaiseen toimeentulon, muttei koskaan sellaiseen, että "pankki antaisi asuntolainaa" (koska tulot ovat epäsäännölliset, ja keskiarvo on liian pieni). Sillä kuitenkin nuukana pärjäsi.
        Kilpailu vaan koveni, ja saman katon alle tuli meitä yksinyrittäjiä lisää (taistelemaan samoista asiakkaista) jotta vuokranantaja taas saisi kulujaan paremmin katettua. Vuokrat, alv:t, tarvikkeet ym. nousivat, ja yksinyrittäjän kulut sitä myötä. Hintoja ei ole koko tämän yli 20 vuoden aikana nostettu riittävästi, jota olisivat kattaneet nousseet kulut, eli tulotaso on laskenut alle alan minimipalkan. Henkinen ilmapiiri on raaka, asiakkaista kilpailu tuo mukanaan joidenkin kolleegojen todella pahaa henkistä manipulointia, valehtelua ja kieroilua (näitä ei tarvitse olla porukassa kuin yksi). Yritys on yksi ulospäin (asiakkaille) mutta sisällä onkin monta yrittäjää, joiden ajatukset ei aina kohtaa. Ei hinnastosta, ei asiakaspalvelusta, ei yleisestä siisteydestä... pahimmillaan valehdellaan puhelimessa asiakkaille, ettei "Sillä" ole aikaa, mutta mulla olis (tarjoten jotain aikaa, jota pyydetyllä henkilöllä ei tosiaankaan ole)
        Raaka kilpailu on tuonut myös eteen sen, että minäkään, joka pidin nuorempien opettamista suorastaan velvollisuutenani, olen lopettanut kaiken opettamisen. Jos saan p*sk*t ja kieroilut niskaani, kun olen tietotaitoni jakanut, en tee sitä enää. Lopetin kaiken opettamiseni noi 7 vuotta sitten. Sen jälkeen toki kuulen liikkeen sisällä palautetta asiakkailta, jotka ovat kokeilleen meitä kaikkia. Palautetta, jonka toki otan kiitollisena vastaan itselleni, mutta samalla hel***tin surullisena siitä, etten "voi" (eli halua) opettaa nuorempiani, koska ovat kilpailijoitani, joskus varsin arvelluttavinkin keinoin.

Koko ala on siis liian isojen taustakulujen vuoksi kärsinyt jopa ammattitaidollisen menetyksen. Mä pärjään vielä, koska olen aina ollut köyhä ja tarkka raha-asioissani. Vuokratuolin hinnan noustessa viime vuosina kohtuuttomaksi, mietin toki itsekin jo uusia vaihtoehtoja. Ikää on jo sen verran, ettei ehkä uudelleenkoulutus ole enää järkevää. Heittääkö 10 000-20 000 ihan oman putiikin laittoon, jota ei koskaan saa takaisin tulona, mietityttää toki sen vuoksi, että siitä henkisestä puolesta, kilpailusta, valehtelusta ja manipuloinnista pääsisi eroon. Onko se sen rahan arvoista?
        Tämän yli 20v. yksinyrittäjyyden aikana ei ole lomiin ollut varaa. Loma on siis yksinyrittäjälle kallis paukku. Kuukausi ilman mitään tuloja, ja vuokrat on maksettava. Palkollisena neljän viikon lomasta saisi vielä palkan päälle lomarahat, nyt olen ilman tuloja, ja maksan lähes 1000€ vuokraa? Minimipalkkaan verrattuna neljän viikon loma maksaisi mulle siis lähemmäs 4000€ kotona istuen. Minimipalkkaanhan en useinkaan yllä, joten sikäli arvio on yläkantissa.
        Tällaisessa tilanteessa ei myöskään ole mahdollista sairastaa. Jos joku kuvittelee, että viisissäkymmenissä oleva ei koskaan ole ollut sairas, on hakoteillä, mutta samainen henkilö ei ole koskaan ollut sairaslomalla... siihen ei yksinkertaisesti ole varaa.

• 1994

Arvonlisävero tuli 1.6 1994.sitä ennen ei käsityöammattilaiset maksanut edes liikevaihtoveroa, muista kun myymistään tuotteista.
        Sillon alvin piiriin tuli myös kosmetologit, suutarit, ompelijat, autonasentajat..ym..

• Yksinyrittäjänä

Minua askarruttaa se, minkä vuoksi juuri kampaajilla pitäisi olla alempi arvonlisävero. Mitä vastaatte, kampaajat, tällaiselle toisen alan yksinyrittäjälle, joka joutuu laskuttamaan asiakkailtaan 24 %?

• ktm.

Ei kun se kuuluisi kaikille käsityötä tekeville yksinyrittäjille jonka luona asiakas istuu laitettavana 1-3 tuntia, on ihan eri jos myy jotain tuotteita asiakas viipyy 2 minuuttia ja ulos.
        Kosmetologit, suutarit ,ompelijat, tatuoijat, hierojat, jalkahoitajat ym.

• yjte

On tekeillä aloite jossa jossa olisi mukana kaikki yksinyrittäjät ja käsityöläiset. Ei todella olisi oikeudenmukaista että vain kampaajat sen saisivat.

• 12 + 10

Asiakkaan näkökulmasta arvonlisävapautus ei toisi muutoksia, koska palvelujen hinnat pysyisivät todennäköisesti samana. Mikäli ala tosiaan on noin vaikea, ettei edes minimipalkkaan ylety, eiköhän kampaajat/parturit pitäisivät arvonlisäveron itsellänsä?

Kiinteät kulut ovat varmasti raskaita, mutta se on ammatinvalintakysymys, jos lähtee yrittäjäksi. Itsekin olen yrittäjä suunnittelualalla ja ihan yhtälailla makselen kiinteitä kuluja, veroja sekä YEL:iä. Ei jää täälläkään paljoa käteen, mutta jos en sitä hyväksy, on parempi lähteä Siwan kassalle töihin.

Itse olen vähentänyt kampaajapalveluiden käyttöä, koska kertakäynti (leikkaus väri) maksaa n. 120 euroa. On se kumma, jos näistä hinnoista ei jää kulujen jälkeen käteen mitään muuta kuin minimipalkka?

Ihmisten odotukset omista tuloista ovat kasvaneet tänä päivänä mielettömiin mittasuhteisiin ja pidetään normaalina, että hienot autot pitää olla alla ja heti nuorena rakennetaan monen sadantuhannen euron omakotitalo.

Olisi väärin muita yrittäjiä kohtaan, että yksi palveluala vapautetaan arvonlisäverosta ja muut maksaisivat.

Sorry, mutta tää kansalaisaloite ei tule menemään läpi.

• maksetaan Kreikkaan
        12 + 10 kirjoitti:

Asiakkaan näkökulmasta arvonlisävapautus ei toisi muutoksia, koska palvelujen hinnat pysyisivät todennäköisesti samana. Mikäli ala tosiaan on noin vaikea, ettei edes minimipalkkaan ylety, eiköhän kampaajat/parturit pitäisivät arvonlisäveron itsellänsä?

Kiinteät kulut ovat varmasti raskaita, mutta se on ammatinvalintakysymys, jos lähtee yrittäjäksi. Itsekin olen yrittäjä suunnittelualalla ja ihan yhtälailla makselen kiinteitä kuluja, veroja sekä YEL:iä. Ei jää täälläkään paljoa käteen, mutta jos en sitä hyväksy, on parempi lähteä Siwan kassalle töihin.

Itse olen vähentänyt kampaajapalveluiden käyttöä, koska kertakäynti (leikkaus väri) maksaa n. 120 euroa. On se kumma, jos näistä hinnoista ei jää kulujen jälkeen käteen mitään muuta kuin minimipalkka?

Ihmisten odotukset omista tuloista ovat kasvaneet tänä päivänä mielettömiin mittasuhteisiin ja pidetään normaalina, että hienot autot pitää olla alla ja heti nuorena rakennetaan monen sadantuhannen euron omakotitalo.

Olisi väärin muita yrittäjiä kohtaan, että yksi palveluala vapautetaan arvonlisäverosta ja muut maksaisivat.

Alv lienee Suomessa Euroopan korkein, pitää myös (siis muidenkin, kuin hiusalan) hinnat korkeina ja näinollen taas vähentää ostovoimaa, vähentää yrittäjyyttä ja sen kautta työpaikkoja.

Se, että tässä aloituksessa on kyse hiusalasta, on kuitenkin aloitus siihen, että suuri alv. tulisi saada pudotettua kaikilta 24% veroa maksavilta aloilta.
        Käsityöalat ovat lisäksi hankalassa tilanteessa, kun alv. vähennyksiä ei juurikaan ole. Ei ole kalliita ostoja, joista vähennykset voitaisiin tehdä; autoja, bensoja ym. huom; esimerkiksi taxipalveluiden alv. on 10%. Miksi? Palkallisista taxikuskeista on muuten huutava pula ainakin pks seudulla. Palkallisia työpaikkoja ei hiusammattilaisille ole. Tämäkin jo kertonee alan kannattamattomuudesta jotain.
        Samoilla saksilla suihkitaan vuoden, ylikin, siitä ei yhteen leikkuuseen paljoa vähennyksiä jää...

Alv. 10% mm. kirjat, liikuntapalvelut, elokuvanäytökset, kulttuuri- ja viihdetilaisuuksien sisäänpääsy, henkilökuljetus, majoituspalvelut ja televisioluvat.
        Alv. 14% mm. ravintola- ja ateriapalvelut, elintarvikkeet, rehu

Asiaa voidaan miettiä niinkin päin, että lisätäänkö verotuloja nostamalla hotelli tai kuljetusalan alv. 24%:n, joka siis lisätään hintoihin? Lisäisikö se palvelujen käyttöä? Entäpä sen myötä alojen työpaikkoja? Jos ravintolaruokailun hinta nousee 10%, mitä se tekee asiakasmäärille?

30 vuotta sitten koulusta valmistunut hiusalan ammattilainen saattoi lähes valita, mihin haluaisi töihin (palkollisena) ja suunnilleen kysyttiin, voitko aloittaa heti? Tänäpäivänä koulusta valmistutaan työttömyyskortistoon? Jotainhan tässä asiassa on pielessä. Alv. ei ole ainoa syy, muttei suinkaan merkityksetön. Ja alasta riippumatta, työpaikkoja ei luoda sillä, että yrittäjyys ajetaan alas, eikä töitä haluavalle ole niitä tarjolla.

• hoitsu.
        12 + 10 kirjoitti:

Juuri näin, meikä on nyt koulussa ja minusta tulee lähihoitaja ja valmistuttuani saan takuula töitä, koska hoitajia tarvitaan ja palkka on lisineen melkeen 3000€,brutto ,kun kampaajayrittäjänä sain n500-700€ käteen kulujen jälkeen. Myös saan kesälomat ja muut lomat palkallisena, joista yrittäjä voi vain haaveilla.
        Tulipahan tuota yrittäjyyttä kokeiltua ja ei siitä olis pitemmänpäälle mitään tullu, onneksi mulla insinöörimies joka elätti minua ja lastamme.

• nhesl

Vastattu!Must olis niin siistii,jos hinnat putois.Enne kävin joka kk kampaamos,kosmarilla ja kynsis,mut nyt kun työt vaihtu opiskeluun ja osa-aikatyöhön,ni ei riitä rahaa!Kynsist ja kasvohoidoist oon jo luopunu,kampaajalla vaa kaks kertaa vuodes tasaamas latvoi ja väri on karsee hiirenharmaa...ikävä mun vaaleit kiehkuroit!

• Kolnvtds

Olisi ollut kiva, että olisit kertonut, TÄMÄ KYSELY EI LIITY TÄHÄN ALOITTEESEEN. Kyselyn pohjalta (ja muutaman muunkin kyselyn) tehdään perusteltu ja käsityöalan yhteinen aloite. SIINÄ TULEVASSA ALOITTEESSA SIIS OTETAAN HUOMIOON KOSMETOLOGIT, SUUTARIT YMS MEIDÄN KAMPAAJIEN LISÄKSI.

• kamp1

Mitä tuota huudat? Oikein kun kirjoitat niin se riittää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      328
      2737
    2. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      78
      2475
    3. SDP pelastaa uppoavan Suomen

2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis
      Maailman menoa
      55
      2222
    4. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      77
      1913
    5. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      125
      1692
    6. Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee

Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis
      Maailman menoa
      59
      1554
    7. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      140
      1492
    8. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      73
      1338
    9. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      89
      1172
    10. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      77
      1134
    Aihe