Naiset itse tekevät itsestään objektin sekä pukeutumisellaan, meikkaamisellaan, että käytöksellään. Kun naisia on tällä palstalla kritisoitu siitä, että he eivät tee aloitteita miehille, niin yleisimmät vastalauseet ovat olleet, joko sitä, että "se on miehen tehtävä" tai "ei minun tarvitse, koska saan miehiä tekemättäkin" tai sitten niitä harhaisia väitteitä, että naiset tekevät aloitteita, esim. hymyilemällä tai katsomalla silmiin, joka on samaa kuin kultasepänliikkeen vitriinistä hankittu koru väittäisi, että on itse ostanut itsensä käyttäjälleen omalla kimalluksellaan.
Naiset siis itse suorastaan kouluttavat miehiä suhtautumaan heihin objekteina, jotka ovat kauniita katsella ja joita miesten tulee lähestyä kuin jotain kaunista esinettä, jonka he haluavat valloittaa. Useimmilla naisilla ei tunnu olevan minkäänlaista halua tilanteen muuttamiseksi, koska objektina olossa on hyvät puolensa, mm. juuri tuo, että ei tarvitse tehdä nöyryyttäviä aloitteita miehille.
Tähän asti tämä kaikki on tuttua ja moneen kertaan toiseltua, mutta jos ajatellaan vielä vähän pidemmälle tätä, niin voidaan tehdä provosoiva johtopäätös, että naiset ovat itse osittain syyllisiä esim. raiskauksiin, sillä he ovat kouluttaneet miehet suhtautumaan heihin objekteina, pelkkinä esineinä joita himoitaan ja jotka otetaan. Naiset eivät omalla toiminnallaan edesauta käsitystä naisista aktiivisina henkilöinä, jotka ovat muutakin kuin vain hyvä pylly ja viekoitteleva hymy.
En pyri oikeuttamaan raiskauksia tai väitä, että raiskaus on kokonaan naisen syytä, kun hän provosoi miehiä minihameella, mutta totuuden nimissä pitää ottaa huomioon, että naisilla on oma vastuunsa myös tässä. Kun he itse tekevät itsestään esineen, niin sitten on turha itkeä kun heitä sellaisena myös kohdellaan, vaikka raiskaajallakin vastuu on viime kädessä itsellä. Normaali, terve mies ei raiskaa, mutta raiskaus onkin tässä kärjistetty esimerkki siitä, että naisiin suhtaudutaan pelkkänä esineenä eikä oikeana henkilönä omine tunteineen, ajatuksineen ja haluineen. Eli raiskaus on raiskaajan omaa syytä, hänellä on vastuu siitä, mutta jos pelkkä viekoitteleva hymy tulkitaan aloitteeksi, niin sitten voidaan pelkkä minihamekin tulkita haluksi tulla miehen seksuaalisen himon ja käsittelyn kohteeksi.
Jos feministit olisivat johdonmukaisesti ajattelevaa porukkaa, niin he harrastaisivat itsekritiikkiä tässä asiassa. On tekopyhää valittaa, että miehet esineellistävät naisia, jos naiset itse aktiivisesti tekevät itsestään esineitä. Naiset haluavat, että heillä on oikeus olla objekteja, mutta miehillä ei saisi olla oikeutta suhtautua heihin kuin objektiin. Tässä on selvä ristiriita. On tekopyhää sanoa, että "ei minun tarvitse tehdä aloitteita, koska saan miehiä muutenkin", mutta samalla kauhistella naisten esineellistämistä tai sitä, että olet miehelle pelkkä pil*u. Kärjistetty muoto tuosta esineellistämisestä on raiskaus, jossa naista kohdellaan kuin pelkkää nukkea, jota naidaan ilman, että nuken mielipidettä kysytään. Se on laitonta toki ja moraalisesti väärin, mutta naisten oma toiminta kärjistäen sanottuna houkuttelee raiskaukseen, vaikka luottaakin siihen, että viime kädessä laki ja moraali pakottavat miehen vain iskemään naista raiskauksen sijaan.
Jos naiset ottaisivat vastuun omasta toiminnastaan ja lakkaisivat leikkimästä etuoikeutettua ("ei mun tarvitse, koska olen nainen"), niin ehkä naisten esineellistäminen ja jopa raiskaukset vähenisivät, kun miehet ymmärtäisivät paremmin, että nainenkin on ihminen, eikä pelkkä viekoittelevasti kimalteleva koru vitriinin takana.
Naisten esineellistämisestä
26
505
Vastaukset
- .....
Naiset eivät ole mikään kollektiivi.
Jotkut naiset todellakin esineellistävät itse itsensä kuvaamallasi tavalla. He eivät ole niitä samoja naisia, jotka valittavat esineellistämisestä.
Tiedän aika monta naista, jotka eivät missään nimessä halua edes pukeutua provosoivasti, koskaan, missään.- Jalokivivaras
Suurin osa naisista esineellistää itseään vaikka toiset tekevät sitä enemmän kuin toiset. Jos ei pukeutumisellaan, niin sitten käyttäytymisellään.
Feministejä tämä ei kiinnosta, koska naisilla pitää olla kaikki oikeudet samalla kun miesten oikeuksia pitää rajata.
- Mee tienaamaan elant
No voi voi, Teemulla taas liikaa aikaa ja liian vähän tekemistä. mee vaikka töihin ja tienaa elantos, ettei meidän veronmaksajien tarvitse sua elättää.
- 23seim
Meemu hei keemu, onks tää sun uus jeemu?
- Tiedän että haluut
Joko kävit kattoo Teemun "tuhmat" kuvat? Teemu antoi vihjeitäkin mistä voisit löytää.
- Oletko siis
oikeasti jalokivikauppias, jonka liikkeeseen on tehty murto, ja nyt syytät itseäsi liian tyrkystä tarjollepanosta?
- Jalokivikauppias
Ei, vaan olen se köyhä esteetikko, joka ihailee koruja ilman käteistä, joilla niitä lunastaisi ja ilman röyhkeyttä, jolla ne anastaisi.
- surkeeta on
Eiku seo työtön kelapummi, jolla on liikaa aikaa spämmätä koko maailma täyteen roskaa. Asian ydin on kun kaikki naiset juoksee karkuun, eikä kukaan anna.
- Delight*
Jalokivikauppias kirjoitti:
Ei, vaan olen se köyhä esteetikko, joka ihailee koruja ilman käteistä, joilla niitä lunastaisi ja ilman röyhkeyttä, jolla ne anastaisi.
Koruvertaus menee siinä pieleen, että toisin kuin koruilla, naisilla on kyky ajatella ja tehdä itse päätöksiä omasta puolestaan. Naisen (siis seksi- tai parisuhteen) hankkiminen ei ole niin hankalaa (mahdotonta?), kuin mitä tämän palstan miehet kuvittelevat.
Aloittajan kirjoituksesta huokuu palstalle ominainen katkeruus, ja aloittajan teksteissä se kärjistyy tavalla, joka rehellisesti sanoen kauhistuttaa minua. "Naiset esineellistävät itseään, joten raiskaukset ovatkin naisten omaa vikaa". Luetteko te palstalaiset, mitä kirjoitatte?
Se, että naiset eivät käyttäydy pariutumisriiteissä samalla lailla kuin miehet tai aloittajan haluamalla tavalla, ei tee yhdestäkään passiivisesta (tai useita miehiä ympärilleen saavasta) naisesta syytä yhteenkään raiskaukseen.
Se, että nykykulttuuri edelleen vahvistaa naisen roolia "passiivinena" palkintona miehille, ei ole naisten vika.
Ja kuulkaa, miehet. Teillä on mahdollisuus muuttaa tätä tilannetta omalla käytöksellänne. Aivan samalla lailla kuin aloittaja kokee, että naisten passiivisuus johtaa raiskauksiin, niin aivan samalla lailla teidän miesten käytös aloitteellisia tai aktiivisia naisia kohtaa lähettää heille viestejä siitä, kuinka heidän pitäisi toimia. Ja nykytilanteen valossa (aloitteellisena naisena) voin sanoa, että yleisin viesti mitä, kohtaan on h*orittelua. Mikä ei juuri kannusta olemaan jatkossa oma-aloitteinen, jos kerran tarjokkaita on mahdollista saada "hyväksytyllä", siis aloittajan mainitsemalla pasiivisella, tavalla. - Jalokivivaras
Delight* kirjoitti:
Koruvertaus menee siinä pieleen, että toisin kuin koruilla, naisilla on kyky ajatella ja tehdä itse päätöksiä omasta puolestaan. Naisen (siis seksi- tai parisuhteen) hankkiminen ei ole niin hankalaa (mahdotonta?), kuin mitä tämän palstan miehet kuvittelevat.
Aloittajan kirjoituksesta huokuu palstalle ominainen katkeruus, ja aloittajan teksteissä se kärjistyy tavalla, joka rehellisesti sanoen kauhistuttaa minua. "Naiset esineellistävät itseään, joten raiskaukset ovatkin naisten omaa vikaa". Luetteko te palstalaiset, mitä kirjoitatte?
Se, että naiset eivät käyttäydy pariutumisriiteissä samalla lailla kuin miehet tai aloittajan haluamalla tavalla, ei tee yhdestäkään passiivisesta (tai useita miehiä ympärilleen saavasta) naisesta syytä yhteenkään raiskaukseen.
Se, että nykykulttuuri edelleen vahvistaa naisen roolia "passiivinena" palkintona miehille, ei ole naisten vika.
Ja kuulkaa, miehet. Teillä on mahdollisuus muuttaa tätä tilannetta omalla käytöksellänne. Aivan samalla lailla kuin aloittaja kokee, että naisten passiivisuus johtaa raiskauksiin, niin aivan samalla lailla teidän miesten käytös aloitteellisia tai aktiivisia naisia kohtaa lähettää heille viestejä siitä, kuinka heidän pitäisi toimia. Ja nykytilanteen valossa (aloitteellisena naisena) voin sanoa, että yleisin viesti mitä, kohtaan on h*orittelua. Mikä ei juuri kannusta olemaan jatkossa oma-aloitteinen, jos kerran tarjokkaita on mahdollista saada "hyväksytyllä", siis aloittajan mainitsemalla pasiivisella, tavalla."Koruvertaus menee siinä pieleen, että toisin kuin koruilla, naisilla on kyky ajatella ja tehdä itse päätöksiä omasta puolestaan."
Niinhän sitä helposti luulisi, mutta kerran toisensa jälkeen naiset päättävät vain kimallella sen sijaan, että ottaisivat olisivat aktiivisia toimijoita, joilla on kyky ajatella ja tehdä omia päätöksiä.
"Aloittajan kirjoituksesta huokuu palstalle ominainen katkeruus, ja aloittajan teksteissä se kärjistyy tavalla, joka rehellisesti sanoen kauhistuttaa minua. "Naiset esineellistävät itseään, joten raiskaukset ovatkin naisten omaa vikaa". Luetteko te palstalaiset, mitä kirjoitatte?"
Luetko itse? "En pyri oikeuttamaan raiskauksia tai väitä, että raiskaus on kokonaan naisen syytä"
"Se, että nykykulttuuri edelleen vahvistaa naisen roolia "passiivinena" palkintona miehille, ei ole naisten vika."
Hetkinen... etkö juuri sanonut, että naisilla on kyky ajatella ja tehdä omia päätöksiä, mutta nyt sitten ei olekaan, kun kulttuuri päättää ja ajattelee heidän puolestaan? Ristiriitaista, kuten naisten ajattelu yleensä.
"Ja kuulkaa, miehet. Teillä on mahdollisuus muuttaa tätä tilannetta omalla käytöksellänne."
Kuulkaa naiset, koko aloituksen pointti on, että naiset voisivat itse muuttaa tilannetta omalla käytöksellään, mutta halua heillä ei ole, koska ilmeisesti "nykykulttuuri" ajattelee heidän puolestaan.
- 887oiikkjhhhuuii
Jos itselläni on nainen niin mielelläni häntä katselen nätissä meikissä ja kivoissa vaatteissa, vaikkei tartte 24/7 olla puunaamassa.
- ...
Se että naiset vaikuttavat pukeutumisellaan on ja käytöksellään esineellistämiseen pitää ehdottomasti paikkansa, mutta on vain osa totuutta. Myös miesten kokemat jatkuvat pakit vaikuttavat esineellistämiseen. Naiselta saaduista pakeista on helpompi päästä yli, jos naista ajattelee ainoastaan jonkin sortin seksiobjektina.
- voi höntit!
Kyllähän naiset sitä huomiota nyt haluavat tottakai pukeutumisellaan, mutta nimenomaan oikeanlaisilta, komeilta ja fiksuilta miehiltä! Jos et ole komea, älykäs ja mukava, niin älä hamua naisten huomiota. Hyvänen aika sentään ihmiset nyt!
- .--.
Ymmärsit väärin. Naiset sitä huomiota hakee.
- sovinistisika3
Jos nainen haluaisi huomiota älykkäältä mieheltä, niin hänen ei tarvitsisi hakea huomiota ulkonäöllään vaan älyllään ja luonteellaan. Suurin osa naisista kuitenkin hakee sitä nimenomaan ulkonäöllään.
- voi höntit!
sovinistisika3 kirjoitti:
Jos nainen haluaisi huomiota älykkäältä mieheltä, niin hänen ei tarvitsisi hakea huomiota ulkonäöllään vaan älyllään ja luonteellaan. Suurin osa naisista kuitenkin hakee sitä nimenomaan ulkonäöllään.
No oisiko siksi, että suurin osa miehistä katsoo ensin sitä ulkokuorta ja vasta sen kälkeen äly ja luonne saa mahdollisuuden? :D Senkin höntit! Peruslähtökohta kaikelle miesten kiinnostukselle on kuitenkin, että nainen on kaunis. Kuka idiootti nainen jättäisi silloin vaikuttamatta tuohon asiaan? Ikävä kyllä saadakseen niiden hyvien miesten huomion tulee ohessa myös kasa paskaa eli pervoja ahdistelijoita ja vähemmän viehättävien miesten huomionosoituksia.
- Jalokivivaras
voi höntit! kirjoitti:
No oisiko siksi, että suurin osa miehistä katsoo ensin sitä ulkokuorta ja vasta sen kälkeen äly ja luonne saa mahdollisuuden? :D Senkin höntit! Peruslähtökohta kaikelle miesten kiinnostukselle on kuitenkin, että nainen on kaunis. Kuka idiootti nainen jättäisi silloin vaikuttamatta tuohon asiaan? Ikävä kyllä saadakseen niiden hyvien miesten huomion tulee ohessa myös kasa paskaa eli pervoja ahdistelijoita ja vähemmän viehättävien miesten huomionosoituksia.
Se on ihan oma valinta, jos haluaa olla pelkät nätit kasvot tai hyvä pylly. Kyllä minuun on vaikutuksen tehneet etenkin ne naiset, joilla on muutakin tarjottavana kuin seksikkäät vaatteet ja kimalteleva huulikiille.
"Kuka idiootti nainen jättäisi silloin vaikuttamatta tuohon asiaan?"
Kuulostaa idiootin taktiikalta tosiaan tuo, että haalitaan mahdollisimman monelta mieheltä huomiota sen sijaan, että täsmennettäsiin sitä huomionhakua vain niihin älykkäisiin. Siis jos naiset oikeasti älykästä miestä haluaisivat, jota epäilen.
- ~cissi~
Häh? En kyllä jaksanut lukea kokonaan.
Mähän meikkaan ja pukeudun JOS huvittaa, ja olen kykenevä huolehtimaan itsestäni ja päättämään asioistani. Sopii yrittää raiskata. Siinä riittävä teoria. - beautifulbabe
Voi piip mitä skeidaa...
http://www.youtube.com/watch?v=4YwwAdWCWwA - aivot hoi
Miten tähän alkuperäisen kirjoittajan logiikkaan sopii sitten se ajatus, että suomalaiset naiset pukeutuvat liian pliisusti, sillä miesten pitää saada nähdä naisissa seksikkyyttä kuten pitkiä hiuksia, korkokenkiä ja sääriä???
Yrittäkääs nyt miehet päättää, että haluatteko te Suomesta ääri-islamistista valtiota, jossa naisten tehtävänä on pukeutua kaapuun vai että haluatteko te tänne enemmän venäläistyyppistä bling bling -kimallusta, jossa kaupassakäyntiäkin varten pukeudutaan kuin oltaisi yökerhoon matkalla.- .....
MIEHETKÄÄN ei ole mikään kollektiivi. Minä henkkoht pidän mm. naisten pitkistä hiuksista, korkokengistä ja sääristä, ja minua kovasti harmittaa suomalaisnaisten pliisu pukeutuminen mutta jokaisella on oikeus pukeutua mielensä mukaan, enkä voi pakottaa naisia käyttämään mm. epäterveellisiä korkokenkiä taikka epämukavia hameita.
Muilla miehillä voi olla eri mielipiteitä naisten pukeutumisesta, mutta minä en heidän mieltymyksiään määrää eivätkä he minun.
- ....................
Raiskaus ei ole KOSKAAN naisen syytä. Miten kukaan voisi siten ajatella? Jos mies raiskataan, onko sekin raiskatun syytä? Miksi nais(t)en pitäisi olla varovaisillaan ja vastata miehen käyttäytymisestä? Aivan kuvottavaa.
- mies32
Jos mies menee nahkastringeissä pyörimään Tom of Finland bodarihomojen karhuhomojen bileisiin, lirkuttelee homoille antaen ymmärtää olevansa halukas, ryyppää itsensä tajuttomaksi, lähtee kaikkialle mukaan mihin homoäijät keksivätkään pyytää, niin kyllä, raiskatuksi päätyessään tämä mies on osavastuussa kohtalostaan.
Edelleenkään tämä ei raiskausta oikeuta ja raiskaajille kuuluu ihan tavanomainen rangaistus.
- ----
Hyvä kirjoitus. Minusta on alkanut tuntua vähän siltä, että naiset ovat ainoastaan fantasia, jota saa ihailla kaukaa mutta jota ei pääse itse kokemaan. Tämä siis nimen omaan missään suhde-, seurustelu- tai seksimielessä. Ihan vain tuttavina minulla on naisia paljonkin, ja olen käynyt esimerkiksi valokuvaustyöpajoissa kuvaamassa nimen omaan naismalleja.
Normaali interaktio naisten kanssa on minulle ihan luonnollista, mutta koko käsite siitä että joku nainen kiinnostuisi minusta, tai itse asiassa ylipäätään miehestä, on jo alkanut tuntua pelkältä fantasialta.
Mutta tuo maininta raiskauksista ärsytti minua. Raiskaus ei ole koskaan oikeutettua eikä ole koskaan missään määrin uhrin syy.- mies32
Toinen vertaus: jos menet pyörimään kaupungille koko päiväksi lompakko takataskusta puoliksi ulkona roikkuen tai naisena käsilaukkusi vartioimatta jättäen sinne tänne, niin kyllä itseäsi saat taas kerran syyttää, vaikkei sinulta silti kukaan saakaan varastaa lompakkoasi. Varas on edelleen varas, mutta uhriksi päätymiseenkin voi itse vaikuttaa.
Ihmetyttää miksi juuri raiskaus on ainoa rikos, jossa muka uhrin teoilla ei olisi mitään vaikutusta. Jos mies saa nakkikioskijonossa aamuyöstä päissään turpaansa, todella moni sanoo, että "mitäs läksit, sellaista se siellä on", mutta raiskauksen kohdalla jos sanoo vastaavaa, on sovinistisika ja pahempaakin.
- mies32
En aloitusta ole oikein edes jaksanut lukea, mutta nyt kun viimeisiin kommentteihin heitin vastakommenttia, niin huomasin ainakin viimeisen kappaleen huomion: "ei mun tarvitse, koska olen nainen" - siis tähänhän tuntuu perustuvan tuo naisen täysi vastuuvapaus kohtalostaan, etenkin jos kyseessä seksuaalinen väkivalta eli raiskaus. Tämä logiikkahan on sama kuin puhuttaisiin kaupungille eksyneestä 5-vuotiaasta tai siellä vaeltelevasta karitsasta tai koirasta. Niiltä ei todellakaan voi edellyttää, että tulisivat kaupungilla toimeen ja osaisivat varoa vaaroja.
Haluavatko feministit naisen vapautuksella omasta vastuustaan rinnastaa naiset 5-vuotiaisiin tai eläimiin? Tämä taas on ristiriidassa tasa-arvoajatuksen kanssa.
Eli yrittäkää nyt päättää onko nainen täysvaltainen, suht koht samat henkiset kyvyt miehen kanssa omaava, kykenevä huolehtimaan itsestään vaiko ei? Pitäisikö sittenkin kääntää kelloa 1800-luvulle, jolloin naiset olivat miesten vastuulla?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle1024823Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖493242Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle852979- 811737
Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.411510450 000 ulosotossa
Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden1071332- 161049
Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1081020Miehen taloudellinen tilanne ja
halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah421012Miksi syyllistät minua siitä etten pysty vastaamaan tunteisiin?
En minä sille mitään mahda. Tuntuu pahalta. En pysty enää keskittymään mihinkään enkä nauttimaan mistään, kun tämä tilan40981