....tulva-alueella jos itse asuisin, niin olisin varmuudeksi tehnyt talon ja muut asuinrakennukset pilariperusteisina..... rakennuksen alle mahtuisi 60 cm vettä helposti ilman kosteusvaurioita.... =)
Pohjanmaan...
60
272
Vastaukset
- y.b offina
Mut kun olet iivan-runoilija susirajalta :)
- pyh
Feikki se on
- 9-10
pyh kirjoitti:
Feikki se on
iivari?
...juu...täällä harvemmin tulvii.... tai sitten on puoli Suomea jo veden alla..... =)
Muuri vielä ympärille ja helvetinmoiset pumput. Vai pitäisikö rakentaa talo puuhun niin kuin penskana? ;-)
...uskon että nuo tulvat olisivat ratkaistavissa pengerryksien ja syvennettyjen ojien avulla, jos tahtoa ja rahaa asian hoitamiseen löytyisi.....paineeton vesihän valitsee aina helpoimman tien alaspäin.....=)
iivar-runoilija kirjoitti:
...uskon että nuo tulvat olisivat ratkaistavissa pengerryksien ja syvennettyjen ojien avulla, jos tahtoa ja rahaa asian hoitamiseen löytyisi.....paineeton vesihän valitsee aina helpoimman tien alaspäin.....=)
Tietäisitpä vain kuinka paljon täällä on viimeisen 20 vuoden aikan pengerretty.
Varmaan sä oot niin viisas, että sanot, että se on väärin pengerretty.
ps. Tulvavesi ja jäät veis sun pilariperusteisen talon merelle, mutta eipä oo mun asia.relaxed_eyes kirjoitti:
Tietäisitpä vain kuinka paljon täällä on viimeisen 20 vuoden aikan pengerretty.
Varmaan sä oot niin viisas, että sanot, että se on väärin pengerretty.
ps. Tulvavesi ja jäät veis sun pilariperusteisen talon merelle, mutta eipä oo mun asia......sivuttain diagonaalisesti raudoitettu pilariperustus oikein tehtynä kestää n. 2 kertaa enemmän sivuttaista työntöpainetta kuin normaalin talon maanvarainen betonilaatta. Pilareiden anturat kaivetaan syvempään ( n. 1,5 metriin) ja tuetaan toisiinsa diagonaalisesti raudoittaen. En tarkoittanut nyt mitään 120 mm ilmastointiputkeen valettuja pilareita niin kuin "koti-timpurit" tuppaa tekemään.... =)
.....sivuttain diagonaalisesti raudoitettu pilariperustus oikein tehtynä kestää n. 2 kertaa enemmän sivuttaista työntöpainetta kuin normaalin talon maanvarainen betonilaatta. Pilareiden anturat kaivetaan syvempään ( n. 1,5 metriin) ja tuetaan toisiinsa diagonaalisesti raudoittaen. En tarkoittanut nyt mitään 120 mm ilmastointiputkeen valettuja pilareita niin kuin "koti-timpurit" tuppaa tekemään.... =)
Et tietenkään tarkoittunut. Ja rahaahan sulla on rajattomasti rakentamiseen niinkuin meillä kaikilla muillakin palstalle kirjoittavilla.
Ainiin, sähän tosiaan teet kaiken itse, eihän se sulle mitään maksa. Lapiolla kaivaen monttujen seinät suoremmaksi ja syvemmälle kuin kukaan kaivinkoneella ja betonin sekoitat näppärästi paljussa huomattavasti laadukkaammaksi kuin yksikään valmisbetonitoimittaja. Betoniraudatkin sulatat näppärästi ahjossa kierrätysteräksestä, käsin sitte otat ja väännät sen suoran tangon kierteelle.
Varsin näppärä jätkä.
Kaiken tämän ihanan skenaarion kuitenkin pilasi se, että Pohjanmaalla tulee lähes joka paikassa puolen metrin paikkeilla pehmeä savi vastaan, joten sun puolentoistametrin ristiinvaletut pilarit on yhtä tyhyjän kans.iivar-runoilija kirjoitti:
.....sivuttain diagonaalisesti raudoitettu pilariperustus oikein tehtynä kestää n. 2 kertaa enemmän sivuttaista työntöpainetta kuin normaalin talon maanvarainen betonilaatta. Pilareiden anturat kaivetaan syvempään ( n. 1,5 metriin) ja tuetaan toisiinsa diagonaalisesti raudoittaen. En tarkoittanut nyt mitään 120 mm ilmastointiputkeen valettuja pilareita niin kuin "koti-timpurit" tuppaa tekemään.... =)
....eikä ne jäät edes taida siellä taloja päin puskea, ainakaan en vielä ole kuvia siitä uutisissa nähnyt. Joten se nouseva vesi taitaa olla se suurin ongelma. Any way, tein itselleni taloon tuulettuvan, ja korkean ( 90 cm ) sokkelin vaikkei täällä tulvi. Syy valintaan on rinteeseen rakentaminen. Onhan se joskus kiva käydä kattomassa kuinka siellä talon alla rakenteet jakselee.....kuivalta näyttää ja tuntuu... ja ei muuten raadonitkaan haittaa.... =)
relaxed_eyes kirjoitti:
Et tietenkään tarkoittunut. Ja rahaahan sulla on rajattomasti rakentamiseen niinkuin meillä kaikilla muillakin palstalle kirjoittavilla.
Ainiin, sähän tosiaan teet kaiken itse, eihän se sulle mitään maksa. Lapiolla kaivaen monttujen seinät suoremmaksi ja syvemmälle kuin kukaan kaivinkoneella ja betonin sekoitat näppärästi paljussa huomattavasti laadukkaammaksi kuin yksikään valmisbetonitoimittaja. Betoniraudatkin sulatat näppärästi ahjossa kierrätysteräksestä, käsin sitte otat ja väännät sen suoran tangon kierteelle.
Varsin näppärä jätkä.
Kaiken tämän ihanan skenaarion kuitenkin pilasi se, että Pohjanmaalla tulee lähes joka paikassa puolen metrin paikkeilla pehmeä savi vastaan, joten sun puolentoistametrin ristiinvaletut pilarit on yhtä tyhyjän kans.......New York on rakennettu käsittääkseni entiselle merenpohjalle..... =)
relaxed_eyes kirjoitti:
Varsin näppärä jätkä.
Kaiken tämän ihanan skenaarion kuitenkin pilasi se, että Pohjanmaalla tulee lähes joka paikassa puolen metrin paikkeilla pehmeä savi vastaan, joten sun puolentoistametrin ristiinvaletut pilarit on yhtä tyhyjän kans....eikä niitä pilareita valeta ristiin... ne terästuet valetaan pilareiden sivuun.
Näin I IxI Iiivar-runoilija kirjoitti:
...eikä niitä pilareita valeta ristiin... ne terästuet valetaan pilareiden sivuun.
Näin I IxI IKyllä mä tiärän mitä sä tarkootat. Ja mun puolesta saat rakentaa mökkis justhi niinku haluat. Mä en välttämättä tiärä, että onko se aivan oikia tapa rakentaa paikallisen maaperän melko hyvin tuntien, mutta mulle on henk. koht. on aivan sama onko se sun mökkis vuoden päästä rakentamisesta kenollaan johonkin suuntaan tai sitte siellä merellä.
New Yorkin maaperää en tunne, eikä mulla ole hajuakaan niiren rakennusmääräyksistä tai vanhoista hyviksi todetuista tavoista, joten siihen en osaa sanoa mitään. Enkä kyllä ala sanomaan sitäkään, että mikä on hyvä tapa rakentaa Itä-Suomeen. Mulla ei ole siitäkään mitään hajua.relaxed_eyes kirjoitti:
Kyllä mä tiärän mitä sä tarkootat. Ja mun puolesta saat rakentaa mökkis justhi niinku haluat. Mä en välttämättä tiärä, että onko se aivan oikia tapa rakentaa paikallisen maaperän melko hyvin tuntien, mutta mulle on henk. koht. on aivan sama onko se sun mökkis vuoden päästä rakentamisesta kenollaan johonkin suuntaan tai sitte siellä merellä.
New Yorkin maaperää en tunne, eikä mulla ole hajuakaan niiren rakennusmääräyksistä tai vanhoista hyviksi todetuista tavoista, joten siihen en osaa sanoa mitään. Enkä kyllä ala sanomaan sitäkään, että mikä on hyvä tapa rakentaa Itä-Suomeen. Mulla ei ole siitäkään mitään hajua......paalutus on se juttu jonka pehmeä maa vaatii. Savipohjainen maa-aines ei muistaakseni anna paineistaa anturapainetta kuin 70 kPa / m2. Eli 7000kg neliömetrille. Mutta jos pilareita on 20 kpl niin voihan siihen jo normi talon tehdä. Savi vaan on niin arvaamaton maa-aines. Juu, tehkää talonne kuin haluatte, niin teen minäkin. Palataan asiaan 30 vuoden päästä ja kuulostellaan kummalla kulmat vajoaa.... =)
- 70 metriä paalua:.
.....paalutus on se juttu jonka pehmeä maa vaatii. Savipohjainen maa-aines ei muistaakseni anna paineistaa anturapainetta kuin 70 kPa / m2. Eli 7000kg neliömetrille. Mutta jos pilareita on 20 kpl niin voihan siihen jo normi talon tehdä. Savi vaan on niin arvaamaton maa-aines. Juu, tehkää talonne kuin haluatte, niin teen minäkin. Palataan asiaan 30 vuoden päästä ja kuulostellaan kummalla kulmat vajoaa.... =)
.
No kyl kun paaluttaa 70 metriä per paalu niin rupiaa taloot pysymähän
Har!
.
- PerinnePatu
Tässä on järkeä, ennen talot tehtiin trossipohjalla ja korkeilla kivijaloilla. Olivat viisaampia.
Näinpä se on :) Wanha talo löytyy itseltä, mutta kyllä sitä wanhaan tyyliin voi vieläkin rakentaa, osaajia löytyy. Tai kunnostaa wanhoja taloja wanhaan, perinteiseen, hyväksi havaittuun tyyliin.
- kylä näi o
...juu.... ennen oli ennen... nyt on nyt.... =)
.
ennen oli ennen... ja nyt on talo homeessa
Har!
.
- Che ratikanvaara
Ratikalta saa edullisesti kuminukkeja kellukkeeiksi talohon
Ankurilla talo pysyy omalla tontilla
Verkkopainojen avulla saa perunat kylvetyksi Pohjanmaalla on laakeeta aakeeta. Hyvä tietysti täällä todeta, mäen päällä, 200 v.vanhan, korkean kivijalan päällä asuen. Tosin tänä vuonna voi todeta olleen erityisen kosteaa, koska kellarissa oli meilläkin vettä lattialla...
Kannattaa laittaa lattialle hälytin (niitä löytyy rautakaupoista tai ainakin niitä on ollut siellä).
Kellarissa oleva vesi kostuttaa yläpuolisia rakenteita ja lisää lahoamisen vaaraa.
Vesi pumpataan pois ja tila tuuletetaan puhaltimen avulla kunnes kosteus on poistunut.
(naapurin kellari tulvi lähes joka kevät, sillä rakennus on väärässä paikassa ja siellä on vaihdettu alimmat hirret jo ilmeisesti kahdesti (150vuotta vanha rakennus).....maakellarin lattialle voi latoa reikätiiliä lappeelleen...ne tasaa maassa olevaa kosteutta. Betonilattiakellarin vesi pois hetimiten vesi-imurilla...
buddy-love kirjoitti:
Kannattaa laittaa lattialle hälytin (niitä löytyy rautakaupoista tai ainakin niitä on ollut siellä).
Kellarissa oleva vesi kostuttaa yläpuolisia rakenteita ja lisää lahoamisen vaaraa.
Vesi pumpataan pois ja tila tuuletetaan puhaltimen avulla kunnes kosteus on poistunut.
(naapurin kellari tulvi lähes joka kevät, sillä rakennus on väärässä paikassa ja siellä on vaihdettu alimmat hirret jo ilmeisesti kahdesti (150vuotta vanha rakennus)......yleensä katteella olevan maakellarin suurin kostuttaja on katon hulevedet. Kourut sivuille ja putkia pitkin kauemmas seinän vierustalta. Ja jos ei katettu niin sitten salaojat vierustalle.
....maakellarin lattialle voi latoa reikätiiliä lappeelleen...ne tasaa maassa olevaa kosteutta. Betonilattiakellarin vesi pois hetimiten vesi-imurilla...
Ongelma on jo poistunut :) Viemäriä myöten meni vedet pois.
buddy-love kirjoitti:
(naapurin kellari tulvi lähes joka kevät, sillä rakennus on väärässä paikassa ja siellä on vaihdettu alimmat hirret jo ilmeisesti kahdesti (150vuotta vanha rakennus).Ei ole lahoamisvaaraa, kivinen holvikellari 1700-luvulta, talon kivijalassa kyseessä.
Talo on mäen päällä, eikä kosteusongelmia yleensä olekaan, nyt tuli sulamisvesiä hetkeksi sisäänkin asti.iivar-runoilija kirjoitti:
.....yleensä katteella olevan maakellarin suurin kostuttaja on katon hulevedet. Kourut sivuille ja putkia pitkin kauemmas seinän vierustalta. Ja jos ei katettu niin sitten salaojat vierustalle.
Kourut on kunnossa, ja ei ole maakellarista kyse :)
- Isot ja syvät ojat:.
yksinkertainen.blondi kirjoitti:
Ei ole lahoamisvaaraa, kivinen holvikellari 1700-luvulta, talon kivijalassa kyseessä.
Talo on mäen päällä, eikä kosteusongelmia yleensä olekaan, nyt tuli sulamisvesiä hetkeksi sisäänkin asti..
Aikanaan ihmettelin miks näin isot ja syvät ojat tehty parisataa vuotta vanhalle mökille
Nyt en enää ihmettele
. yksinkertainen.blondi kirjoitti:
Ei ole lahoamisvaaraa, kivinen holvikellari 1700-luvulta, talon kivijalassa kyseessä.
Talo on mäen päällä, eikä kosteusongelmia yleensä olekaan, nyt tuli sulamisvesiä hetkeksi sisäänkin asti.....jos vanhoissa taloissa on ongelmakohtia ( hyvin harvoin ) niin ne ovat juuri siinä missä kivi vaihtuu puuksi.... =)
- Kyöstix
Joka kevät sama "ongelma"....kertaus on opintojen äiti, jospa jo ensi kevääksi saataisiin systeemit rakennettua tulvien varalle.
Siellä on pahimmat tulvat ikinä joillain alueilla, joten ihmiset ei oo tienneet edes rakentavanssa tulva-alueelle. Myös Pohjois-Helsingissä tulvi.
.....pahoin pelkään että Helsingissäkin helistään vielä jossain vaiheessa oikein kunnolla nousevan veden takia...
Ponttoonit talon alle ja talo kunnon ketjuilla kiinni johokin ettei lähe liikkeelle, vene kuistille tulvia vartoomaan.
- Ja tulvat lisänä
Pohjanmaalle eikukaanhullu muuta, tylsän näköistä seutua, ihan tasaista, hyi..
- On korkeitaki paikko
.
Korkein paikka on 7 metriä korkialla siälä rupiaa huimaamahan
har!
. - aake ja laake
Tylsiä ovat myös pohjanmaalaisetkin. Sellaista tasapaksua lantaa.
aake ja laake kirjoitti:
...en nyt ihan noin sanoisi....tunnen yhden pohjanmaalta kotoisin olevan hyvinkin nimekkään arkkitehdin, ja vaikuttaa oikein hauskalta hemmolta.... =)
- Ei pirä paikkaansa:.
aake ja laake kirjoitti:
.
Meil'on kaikil isoot mahat
.
Tai kävis tulva-aikana valamassa sokkelin, niin olis hieman helpompi määrittää mihin se vesi oikein ulottuu. Ja sitten kunnon sienipilareiden päälle, niin lehdistöllä ei olis mitään uutisoivaa. Luuleko joku tosiaan, että täällä pääkaupungissa joku on kiinnostunut mitä noille suokasalaisille tapahtuu.
- liplak
Suomi24:llä on muuten ihan oma palsta helsinkiläisten ikiomille jutuille, ettei oo pakko maalaisten kanssa keskustella. Kummallista, ettei siellä ole kovin aktiivista kirjoittelua, vaikka ollaan niin suurkaupunkia...
liplak kirjoitti:
Suomi24:llä on muuten ihan oma palsta helsinkiläisten ikiomille jutuille, ettei oo pakko maalaisten kanssa keskustella. Kummallista, ettei siellä ole kovin aktiivista kirjoittelua, vaikka ollaan niin suurkaupunkia...
No ei tartte heti hyökötä kimppuun jos sitä perkeleen puimuria saa heti maaliskuussa sinne pellolle kellumaan tai tulva ei vienyt jotain mökkiä mennessään, jotta pääsi vakuutusrahoilla etelään korskumaan, että saksanmaalta on tilattu uus Mersu. Ja sitä paitsi mua ei mitkään helsinkiläisten jutut kiinnosta....ei vois vähempää kiinnostaa, varsinkin kun ovat sieltä rämeiltä suurin osa karanneita
....onhan pohjanmaan pellot meille kaikille suhteellisen tärkeitä, siellähän se vilja kasvaa. Mutta jatkossa voi olla toisin jos ja kun vesi nousee pysyvästi... =)
....onhan pohjanmaan pellot meille kaikille suhteellisen tärkeitä, siellähän se vilja kasvaa. Mutta jatkossa voi olla toisin jos ja kun vesi nousee pysyvästi... =)
Viljelkööt vesikrassia tai kaislaa, kai sitä nyt voi mukautua olosuhteiden mukaan. Miettisivä vähän millaiset olosuhteet on jossakin saharassa ei siellä kukaan valita jos yksi heimo katoaa hiekkamyrskyn seurauksena.
Itärajalla jos itse asuisin, niin olisin varmuuden vuoksi tehnyt talon ja muut asuinrakennukset puuhun tai sähköaitojen sisään ...... rakennuksen alle tai sähköaitojen toiselle puolelle mahtuisi helposti 10 porotokkaa, sata sutta ja viisikymmentä karhua ilman ongelmia .... =)
.... haaveissa ( jos voitan lotossa ) on talo jossa on 2, 5 m korkea sokkeli ja sen sokkelin sisällä kaikkea eristämötäntä kivaa hyötytilaa.... =)
- vielä kerran
.... haaveissa ( jos voitan lotossa ) on talo jossa on 2, 5 m korkea sokkeli ja sen sokkelin sisällä kaikkea eristämötäntä kivaa hyötytilaa.... =)
Parkki- ja konserttihalli.
Ja oma energiantuotantojärjestelmä.
Katsos paska ja pöly ovat ehtymättömiä luonnonvaroja ja ne vois laittaa enrgiaksi.
Tosin, varageneraattori pitäisi olla tulverajan yläpuolella, ettei sähköt lopu jos pinta nousee.
Tämänpäiväsisessä puutarhaohjelmassa oli asukas väsännyt oman aurinkopaneelin kaljatölkeistä. Hyötykäyttöä parhaimmillaan.
- Noan arkki
Puolen metrin kivijalka pitäisi olla minimi pohjanmaalla.
Tätä menoa sen sais laittaa kaikkiin etelänkin uudisrakennuksiin.
Olen joo miettinyt, että jos joen pinta nousee täällä riittävästi, niin varastossa on muovia jonka laitan kivijalan ympärille ja jostain pitäis saada hiekkasäkkejä.
Mut jos maa vettyy ympäriltä, niin tämä pätkä notkahtaa jos maa ei ehdi kuivua kesän aikana.
MTV3 uutisissa on perhe jonka talo kastuu jo toistamiseen. Kannattaako enää korjata?
Jos laittais uuden pytingin, jos tahtoo jäädä maisemiin? Ja tällä kertaa metrisellä kivijalalla. Koko pytinki pitää ajatella ihan uudella rakenteella tuolla alueella. Tulvat eivät lopu vaan lisääntyvät.
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2013/04/1740274/koti-jai-tulvan-alle---perhe-evakkoon-vakuutus-ei-korvaa#kommentit...juurikin näin.... tulvat eivät vähene. Suomessa ei olla valmistauduttu esim. mahdollisiin tuleviin kaatosateisiin. Uskon sademäärän suomessa kasvavan kesäisin sekä talvisin. Itse tein 2 -kertaisen U-mallisen salaojituksen rakennuksen ympärille. Pintamaa on myös muovattu niin että ne hulevedet rankkasateen sattuessa kiertävät talon ympäri kauempaa. Viisautta on varautua pahimpaan....
- Noan arkki
...juurikin näin.... tulvat eivät vähene. Suomessa ei olla valmistauduttu esim. mahdollisiin tuleviin kaatosateisiin. Uskon sademäärän suomessa kasvavan kesäisin sekä talvisin. Itse tein 2 -kertaisen U-mallisen salaojituksen rakennuksen ympärille. Pintamaa on myös muovattu niin että ne hulevedet rankkasateen sattuessa kiertävät talon ympäri kauempaa. Viisautta on varautua pahimpaan....
Kuulostaa hyvältä.
Sitäpaitsi jos nykyisillä rakkennusmääräyksillä saa aikaiseksi hometaloja ja rakentaa tulva-alueelle, niin jos rakentaisin oman, siitä tulisisi likimain Noan arkki telakalla näköinen. Ei haittais vaikka kelluis. Naruilla kiinni kulmista.
Talo olisi kerros tai puolitoista korkea. Täysin mahdollista.
Hittoako niiistä vanhoista määräyksistä, jos niillä tulee vain sutta ja sekundaa ..? ( :DDD)
En ota kantaa siihen, että niitä pitäis päivittää. Noan arkki kirjoitti:
Kuulostaa hyvältä.
Sitäpaitsi jos nykyisillä rakkennusmääräyksillä saa aikaiseksi hometaloja ja rakentaa tulva-alueelle, niin jos rakentaisin oman, siitä tulisisi likimain Noan arkki telakalla näköinen. Ei haittais vaikka kelluis. Naruilla kiinni kulmista.
Talo olisi kerros tai puolitoista korkea. Täysin mahdollista.
Hittoako niiistä vanhoista määräyksistä, jos niillä tulee vain sutta ja sekundaa ..? ( :DDD)
En ota kantaa siihen, että niitä pitäis päivittää.Kelluvia kohteita jo myynnissä:
http://www.marinahousing.fi/fi/kehityskohteet/
Voishan tollaisa istuttaa Pohjanmaallekin, ankkuroida ja odottaa tulvia.PlatosMorbidDust kirjoitti:
Kelluvia kohteita jo myynnissä:
http://www.marinahousing.fi/fi/kehityskohteet/
Voishan tollaisa istuttaa Pohjanmaallekin, ankkuroida ja odottaa tulvia......eihän sinne voi tuollaisia vielä....
...mitä pohjanmaalla ei itse keksitä se on turhaa, ja sitä ei tarvitse keksiä...
...mutta ei siinä mitä, antaa sataa ja myydään kahlaus-saapaitta sinne..... =)iivar-runoilija kirjoitti:
.....eihän sinne voi tuollaisia vielä....
...mitä pohjanmaalla ei itse keksitä se on turhaa, ja sitä ei tarvitse keksiä...
...mutta ei siinä mitä, antaa sataa ja myydään kahlaus-saapaitta sinne..... =)Toi on kyllä hyvä pointti. `Jos isoisänisänisä pärjäsi, niin perkele kyllähän tässä yks tulva kestetään.` Mutta kun ajelet vaikka Kyröjokea pitkin, niin kaikki talot on rakennettu just siihen joen rannalle ja siellä on tulvinu jo about 4tuhatta vuotta, että luulis, että olisivat jo ottaneet opiksi. Mutku ei..aina yhtä suuri ihmetyksen ja kauhistelun aihe joka vitun kevät.
- koshhh
PlatosMorbidDust kirjoitti:
Toi on kyllä hyvä pointti. `Jos isoisänisänisä pärjäsi, niin perkele kyllähän tässä yks tulva kestetään.` Mutta kun ajelet vaikka Kyröjokea pitkin, niin kaikki talot on rakennettu just siihen joen rannalle ja siellä on tulvinu jo about 4tuhatta vuotta, että luulis, että olisivat jo ottaneet opiksi. Mutku ei..aina yhtä suuri ihmetyksen ja kauhistelun aihe joka vitun kevät.
Jossain sanoivat jotta ovat hieman yksinkertaisia. Tiedä sitä sitten.
- Kyöstix
On ne hurjiksi äityneet nää tulvat.
....jotenkin tuntuu että nämä ovat vielä alkusoittoa tuleviin vuosiin verraten.... =)
- åplokijhuygft
Pihalle ryskänneet jäät ovat aika voimakkaita.
Voi vain kuvitella miten vahvaa vesi on, että tuollakin maatilla jäitä on 2-3 kerroksessa pihamaalla. Pilarijalat menis talosta rikki.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288559050176.html....normaalit harkkopilarit juu... mutta ei diagonaalisesti raudoitetut teräsbetoni pilarit..... =)
- Riakonaalihousut:.!1
....normaalit harkkopilarit juu... mutta ei diagonaalisesti raudoitetut teräsbetoni pilarit..... =)
.
"Tuluvat vei mun riakonaalihousukki mennessään"
.
- hätävara
Mä lähetän teille jollan.
- Tänne kriisiapuu:.!1
.
Pari kosanderii pitäis saara pahimpaan shokkitilaan :)
.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1251238
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89904- 90825
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede20769- 93717
Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat282702- 109636
- 32603
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.49543Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet116519