Otelaudan kovertaminen ?

ÖÖmoilanen

Tuli vaan tossa vastaan nettisivu http://koti.mbnet.fi/univ/koverrettu.htm ...niinpä...siinä koverrettiin otelauta ??

Mikä on homman idea?...parempi soittaa vai?

Teenkö saman homman omalle kitaralle ;o ...joo en

5

998

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dukkis

      Koverrus helpottaa etenki soolojen soittoa, koska sormenpää kun painaa kieltä, ni kovertamaton nauha ottaa kiinni sormenpäähän ja aiheuttaa kitkaa,mut kun on koverrus, nii sormenpään ja nauhan väliin jää tyhjää...en oo kitaristi, mut frendi on kans kovertanu, ja aika hienosti...ja osaa tod.soittaa....

      • YJM

        Ei se otelaudan kovertaminen välttämättä
        tarkoita sitä että pystyy soittamaan nopeammin.
        Esimerkiksi 24 nauhaisessa kitarassa niitä koverruksia edes tunne korkeammilla nauhaoilla oikeastaan.Ja jos ei tiedä
        mitä on tekemässä niin jälki voi olla niin rumaa ja kitarasta tulee käyttökelvoton.Ite koversin vanhan japsi Jacksonin laudan ja siitä tuli
        ihan ok.Suosittelen kuitenkin esim kitaran viemistä jollekkin ammattilaiselle koverrettavaksi,maksaahan se paljon(riippuen paikasta) mutta jälki on yleensäkin hyvää.Tai sitten painut johonkin liikkeeseen kokeilemaan
        vaikka Fenderin YJM signature mallia jossa on
        koverrettu lauta jo valmiiksi.Usko pois, ei se
        laudan kovertaminen tee kenestäkään yngwietä,
        nopeus ynnä muut tulee tekniikan treenaamisesta.
        Kato myös Robert McLaughlinin ja Ritchie Blackmoren kitaroita(molemmilla koverrus kitaroissa,ei kylläkään kaikissa).Jos sitten päätät koverruttaa niin muista ettet(jos siis itse
        sen teet) tee liian syviä koverruksia.Kato www.guitarproject.com ,sieltä löytyy ohje teeseitse miehille.Ja edelliseen viestiin pikku
        korjaus:sormenpään ja nauhan väliin ei jää tyhjää,vaan sormenpään ja otelaudan;)..


      • Leifhackman
        YJM kirjoitti:

        Ei se otelaudan kovertaminen välttämättä
        tarkoita sitä että pystyy soittamaan nopeammin.
        Esimerkiksi 24 nauhaisessa kitarassa niitä koverruksia edes tunne korkeammilla nauhaoilla oikeastaan.Ja jos ei tiedä
        mitä on tekemässä niin jälki voi olla niin rumaa ja kitarasta tulee käyttökelvoton.Ite koversin vanhan japsi Jacksonin laudan ja siitä tuli
        ihan ok.Suosittelen kuitenkin esim kitaran viemistä jollekkin ammattilaiselle koverrettavaksi,maksaahan se paljon(riippuen paikasta) mutta jälki on yleensäkin hyvää.Tai sitten painut johonkin liikkeeseen kokeilemaan
        vaikka Fenderin YJM signature mallia jossa on
        koverrettu lauta jo valmiiksi.Usko pois, ei se
        laudan kovertaminen tee kenestäkään yngwietä,
        nopeus ynnä muut tulee tekniikan treenaamisesta.
        Kato myös Robert McLaughlinin ja Ritchie Blackmoren kitaroita(molemmilla koverrus kitaroissa,ei kylläkään kaikissa).Jos sitten päätät koverruttaa niin muista ettet(jos siis itse
        sen teet) tee liian syviä koverruksia.Kato www.guitarproject.com ,sieltä löytyy ohje teeseitse miehille.Ja edelliseen viestiin pikku
        korjaus:sormenpään ja nauhan väliin ei jää tyhjää,vaan sormenpään ja otelaudan;)..

        Niin... vaikka varmaan sukkahousuhevi-tilutuksiin koverrus auttaisikin, voi siitä olla myös haittaa, veikkaisin. Eteenkin, jos käyttää ohuen ohuita kielisatseja, niin puhtailla soundeilla soitettaessa soinnut saattaa kuullostaa epävireisiltä. Tilutuksessa kun etupäässä painetaan vaan yhtä tai kahta kieltä kerrallaan ongelmaa ei niinkään tule, mutta esim. barré-otteiden kanssa voi tulla. Tämä johtuu siitä, että kun otelauta ei ole stoppaamassa kielten painamista, niin saa olla aika vihtori, että pystyy painamaan kaikkia kieliä suhteessa yhtä lujaa. Ja kun esim. yhtä kieltä painaa suhteessa muita voimakkaammin, kieli myös venyy enemmän suhteessa muihin kieliin ja soi ylävireisesti. Tai, voi olla yhtähyvin että painatkin jotain kieltä suhteessa vähemmän, kuin muita, josta tulee ko. kielen alavireys.

        Niin.. ja otelautaa koverretaan siis nauhojen välistä, nauhoja ei koverreta :)


      • Mage
        Leifhackman kirjoitti:

        Niin... vaikka varmaan sukkahousuhevi-tilutuksiin koverrus auttaisikin, voi siitä olla myös haittaa, veikkaisin. Eteenkin, jos käyttää ohuen ohuita kielisatseja, niin puhtailla soundeilla soitettaessa soinnut saattaa kuullostaa epävireisiltä. Tilutuksessa kun etupäässä painetaan vaan yhtä tai kahta kieltä kerrallaan ongelmaa ei niinkään tule, mutta esim. barré-otteiden kanssa voi tulla. Tämä johtuu siitä, että kun otelauta ei ole stoppaamassa kielten painamista, niin saa olla aika vihtori, että pystyy painamaan kaikkia kieliä suhteessa yhtä lujaa. Ja kun esim. yhtä kieltä painaa suhteessa muita voimakkaammin, kieli myös venyy enemmän suhteessa muihin kieliin ja soi ylävireisesti. Tai, voi olla yhtähyvin että painatkin jotain kieltä suhteessa vähemmän, kuin muita, josta tulee ko. kielen alavireys.

        Niin.. ja otelautaa koverretaan siis nauhojen välistä, nauhoja ei koverreta :)

        Siinä mallia koverruksista :)

        http://www.guitar.com/Discuss/readmsg.asp?messageID=4448303&page=1


      • vaihtari
        Mage kirjoitti:

        Siinä mallia koverruksista :)

        http://www.guitar.com/Discuss/readmsg.asp?messageID=4448303&page=1

        Jos koko otelaudan kovertaminen arveluttaa, niin koverruksethan voi tehdä myöskin vain osalle kaulaa. Jos käytät tilutukseen muutenkin vain kaulan yläpäätä, (ja sieltäkin vain esim. vain ylimpiä kieliä), niin koverrukset voi tehdä tarvittaessa vain kaulan yläpäähän, ja sielläkin vain ylimmille kielille. Vaatii tarkkuutta, mutta on mahdollista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1945
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      104
      991
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      747
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      598
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      29
      590
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe