Ongelmani on psykologinen

Totuus765

En tule tavallisesta perheestä joten lapsuuteni ei ollut tavallinen. Äitini kasvatti minut ja hän oli ainoa ja korkein auktoriteetti. Hänen kasvatustyylissä oli myös monta huonoa puolta mutta koen, että olosuhteisiin nähden hän teki parhaansa. Hänellä oli tapana käyttää väkivaltaa ja alistavia sanoja saadakseen minut kuriin. Joskus hänellä oli tapana käyttää väkivaltaa ilman mitään varsinaista syyttä. Nykyään loukkaukset pyörivät päässäni vaikka hän ei seiso vierelläni huutamassa.
Hän itse oli kokenut monta vastoinkäymistä elämänsä aikana eikä oikein tykännyt minusta ja koki minut liian rasittavaksi. Hänellä oli vielä yksi lapsi minun lisäksi. Syy miksi väitän ettei hän tykännyt minusta on se, että hän oli pitkään ainoa ’’nainen’’ perheessä. Kun minä synnyin niin minä ’’vein huomion pois’’ häneltä. Ja siihen aikaan ilmeisesti hänen avioliitto oli muutenkin aika huonossa kunnossa tai ainakin niin mummoni väitti. Isälläni oli tapana olla väkivaltainen äitiäni ja vanhempaa veljeäni kohtaan. Minuun hän ei kajonnut mutta heidän avioliitto johti lopulta eroon.
Kouluni alettua, sain hyviä ja kiitettäviä arvosanoja. Sain luokanopettajalta positiivista palautetta. Tämä oli hieman liikaa äidilleni. Opin nopeasti numeroita, kirjaimia, laskemaan, lukemaan jne. Matematiikan hallitseminen onnistui yhtä nopeasti kuin kaikki muukin oppiaineet mutta hän ei tykännyt siitä yhtään. Päinvastoin, se teki hänet hyvin vihaiseksi. Hän aina ylpeili kuinka hän oli perheen ’’matemaatikko’’ ja kuinka hän osasi laskea kaiken niin nopeasti. Kyllä, luit oikein 38V kilpaili matematiikan taidoista 7V:aan lapsen kanssa joka oli hänen oma tytär.
Vuosia ja vuosia myöhemmin ongelmaksi on koitunut se, etten ole vieläkään päässyt näistä asioista yli. Aika ei parane haavoja. Ikävät muistot eivät unohdu eivätkä poistu. Loukkaukset eivät unohdu ja ne ovat muokanneet persoonallisuuttani ja elämääni sellaiseksi mihin en ole itse tyytyväinen enkä onnellinen. Olen hyvin arka, epävarma, alistun toisten edessä helposti, en anna itselleni armoa, tykkään jossain määrin kivusta, en uskalla onnistua matematiikassa, en uskalla onnistua missään. Tuntuu, että joka ikinen kerta kun epäonnistun jossain niin pääsen äitiäni askelta lähemmäksi.
Todellisuudessa hänellä ei ole edes lukio tutkintoa vaan kolmen vuoden ammattitutkinto eikä sen enempää. Pari vuotta sitten hän päätyi psykiatriseen hoitoon vastoin hänen tahtoa, koska oli vaaraksi itselleen ja toisille. Se selitti monta asiaa jälkeenpäin, koska minä itse epäilin hänen mieliterveyttä montakin kertaa mutta en tiennyt mitä tehdä asialle. Täytyy myöntää etten myös uskaltanut tehdä asialle mitään, minä olin vain lapsi. Olisin ehkä sossulle voinut ilmoittaa väkivallasta jonka hän kohdisti minuun mutta en uskaltanut.
Elin hänen kanssaan 17 vuotta ja nyt en enää tiedä kuinka suhtautua muistoihin. - Oliko hänen loukkauksissa jotain perää, ansatsinko minä tulla kohdelluksi niin kaltoin? Olen sitä mieltä, että en. Kuitenkin en saa muistoja pyyhittyä enkä lapsuuttani vaihdettua mutta haluan kokea muutoksen. Haluan jättää menneisyyden taakse mutta en tiedä kuinka se tapahtuu. Haluan kasvaa ihmisenä, menestyä ja onnistua. Haluan tuntea mielihyvää, koska olen ihminen.

ASIALLISIA KOMMENTTEJA, KIITOS

4

124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mies täältä.

      Eihän se ollut sinun syytäsi!

    • ilman isää ja äitiäk

      Olen itsekin kokenut samansuuntaista tuskaa,ollessani mummolassa kasvatettavana -toki sotavuosien jälkeisenä aikana.Sinun tulisi antaa anteeksi kaikki ja ensin ottaa asiat puheeksi ammattiauttajan kanssa ja sitten puhua Äitisi kanssa.Vasta sitten saat sydämeesi ja itsetuntoosi rauhan.Hyvä kun otit asian julki meille muillekkin.

    • HENRIK IJLÖS72

      MENNEISYYDEN VOI JÄVÄT AT SIITÄTTÄ TAAKSEENN VAIKKA MUUT JA VOIVST VALEHDELLSANOVAT SIITÄ JA VOIVAT VALEHDELLA SIITÄ
      UUSI ALKU

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8366
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe