Tunturi TX300 vai Tunturi Orange vai joku muu?

peeässä

Olen jo pari vuotta aikonut ostaa uuden pyörän. Tuntureista tällä hetkellä on TX300 ja Orange kilpailemassa valinnasta. Kokemuksia? Ehdotuksia?
Pyöräilen sekä lyhyttä kaupunkiajoa että pitkähköä matkaa, tarkoituksena olisi viritellä pyörälenkit jälleen ohjelmaan.

83

4818

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihan hyviä, mutta

      Kummasta tahansa saa hyvän pyörän pitkähköille matkoille, kunhan ensin:
      - vaihtaa satulan kovaan ja kapeaan hiilikuituiseen
      - poistaa lokasuojat ja tarakan
      - poistaa ketjusuojan ja muut täysin turhat painoa tuovat osat
      - vaihtaa suoran ohjaustangon käyräsarviseen
      - vaihtaa laadukkaammat kiekot ja kapeammat renkaat
      - asentaa paremman osasarjan
      - vaihtaa rungon
      - asentaa lukkopolkimet

      • aaaaaaaaaaaaargh

        Miksi pitäisi satula vaihtaa?
        Lokasuojat tuovat mukavuutta märällä kelillä ajaessa
        Ketjunsuojalla on tarkoituksensa
        Käyräsarvisella tuotu ajoasento ei sovellu kaikille
        Miksi vaihtaa jo olemassa oleva osasarja, perustele sillä saatavat edut
        Rungon vaihto???????
        Lukkopolkimet?????????


    • Alkup. Maantiepyöräi

      Jep. Vaihtoehto "joku muu" on noista kolmesta paras tuollaiseen käyttöön. Lenkkipyöräksi tielle on maantiepyörä järkevin valinta, mutta kaupunkipyöräksi se taas on joidenkin mielestä vähän hankala. Kompromissina esimerkiksi Kona Honky Tonk tai joku cyclocrossari on ihan hyvä.

    • peeässä

      Lukkopolkimia en halua, sen olen jo päättänyt. En ainakaan vielä. Muutenkaan en niin tosissani ole lähössä tuonne kiitämään, että esim. tavaratelineestä luopuisin: kävisin myös kaupassa. Sangen monenlaiseen ajoon siis tulisi. Lisäksi loka ja ketjusuojat koen tarpeelliseksi, paremmissa kamppeissa kaupungilla sateen jälkeen ei heti oo ihan ravassa. Ja ne mun pidemmähköt lenkit näin alkuun olisi noin 30km, eli ei edes pitkiä pitkien rinnalla.
      Avasiko tämä tarpeitani yhtään enempää ja mitä näin ollen suosittelisitte?

      • Alkup. Maantiepyöräi

        Kolmikymppinen on jo ihan aloittelijan lenkki, joten kaikkein huonoimmat viritykset kannattaa unohtaa. Kolme vaihtoehtoa:

        1) Joku cyclocrossari tai tuollainen vartavasten työmatkakäyttöön tehty pyörä, kuten mainittu Konan Honky Tonk, on järkevin valinta. Niihin saa sekä tavaratelineen että lokarit. Kannattaa valita pikakiinitteiset, ei niitä viitsi kuitenkaan pitää mukana.

        Ilman lukkopolkimia ei kannata lähteä lenkkeilemään. Jos innostuu, on liian suuri riski sille, että polkee paikat hajalle. Kannattaa opetella turvallinen pyöritystekniikka 90 - 100 rpm, jotta säästyy vammoilta. Kompromissina voi kokeilla polkimia, joissa toisella puolella on lukot ja toisella flätit. Polkimet ja kengät kannattaa ostaa pyörän mukana, kuten muukin perusvarustus. Siinä säästää rahaa.

        2) Suurin piirtin samaan hintaan saat perus maantiepyörän lenkkikoneeksi ja Jopon kauppakassiksi. Silloin lenkkipyörä on puhtaasti lenkkeilyä varten ja jopo ketjusuojineen muuhun ajoon.

        3) Jos nettiostokset onnistuvat, niin sitte voi katsella napavaihteista cyclocrossaria maailmalta. Oleellista on, onko sinulla joku osaava kaveri, niin että koko osuu kohdalleen. Napavaihteista Rohloff on ok ja uusi Shimano 11 vaihteinen Alfine on kuulemma aika lähellä. Evansilla on yksi crossari varustettuna huonommalla 8 vaihteisella Alfinella.

        http://www.evanscycles.com/products/genesis/day-01-alfine-8-2013-cyclocross-bike-ec043730


      • parjattuhybridi
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Kolmikymppinen on jo ihan aloittelijan lenkki, joten kaikkein huonoimmat viritykset kannattaa unohtaa. Kolme vaihtoehtoa:

        1) Joku cyclocrossari tai tuollainen vartavasten työmatkakäyttöön tehty pyörä, kuten mainittu Konan Honky Tonk, on järkevin valinta. Niihin saa sekä tavaratelineen että lokarit. Kannattaa valita pikakiinitteiset, ei niitä viitsi kuitenkaan pitää mukana.

        Ilman lukkopolkimia ei kannata lähteä lenkkeilemään. Jos innostuu, on liian suuri riski sille, että polkee paikat hajalle. Kannattaa opetella turvallinen pyöritystekniikka 90 - 100 rpm, jotta säästyy vammoilta. Kompromissina voi kokeilla polkimia, joissa toisella puolella on lukot ja toisella flätit. Polkimet ja kengät kannattaa ostaa pyörän mukana, kuten muukin perusvarustus. Siinä säästää rahaa.

        2) Suurin piirtin samaan hintaan saat perus maantiepyörän lenkkikoneeksi ja Jopon kauppakassiksi. Silloin lenkkipyörä on puhtaasti lenkkeilyä varten ja jopo ketjusuojineen muuhun ajoon.

        3) Jos nettiostokset onnistuvat, niin sitte voi katsella napavaihteista cyclocrossaria maailmalta. Oleellista on, onko sinulla joku osaava kaveri, niin että koko osuu kohdalleen. Napavaihteista Rohloff on ok ja uusi Shimano 11 vaihteinen Alfine on kuulemma aika lähellä. Evansilla on yksi crossari varustettuna huonommalla 8 vaihteisella Alfinella.

        http://www.evanscycles.com/products/genesis/day-01-alfine-8-2013-cyclocross-bike-ec043730

        Täytyy kertoa omat 20-50 km lenkit heitän hybridillä ja samalla ajelen työmatkat 2x13 km/päivä. Ei siinä mitään lukkopolkimia tai hiilikuitusatulaa tarvi. Hgissä merenrantoja kierrellen matkavauhti ei kuitenkaan nouse kuin 20-23km/h. Eihän upeistamaisemista kerkii edes nauttia trikoissa.


      • Joo, siis ei
        parjattuhybridi kirjoitti:

        Täytyy kertoa omat 20-50 km lenkit heitän hybridillä ja samalla ajelen työmatkat 2x13 km/päivä. Ei siinä mitään lukkopolkimia tai hiilikuitusatulaa tarvi. Hgissä merenrantoja kierrellen matkavauhti ei kuitenkaan nouse kuin 20-23km/h. Eihän upeistamaisemista kerkii edes nauttia trikoissa.

        Kokeile joskus mukavempaa vaihtoehtoa!


      • viljo4
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Kolmikymppinen on jo ihan aloittelijan lenkki, joten kaikkein huonoimmat viritykset kannattaa unohtaa. Kolme vaihtoehtoa:

        1) Joku cyclocrossari tai tuollainen vartavasten työmatkakäyttöön tehty pyörä, kuten mainittu Konan Honky Tonk, on järkevin valinta. Niihin saa sekä tavaratelineen että lokarit. Kannattaa valita pikakiinitteiset, ei niitä viitsi kuitenkaan pitää mukana.

        Ilman lukkopolkimia ei kannata lähteä lenkkeilemään. Jos innostuu, on liian suuri riski sille, että polkee paikat hajalle. Kannattaa opetella turvallinen pyöritystekniikka 90 - 100 rpm, jotta säästyy vammoilta. Kompromissina voi kokeilla polkimia, joissa toisella puolella on lukot ja toisella flätit. Polkimet ja kengät kannattaa ostaa pyörän mukana, kuten muukin perusvarustus. Siinä säästää rahaa.

        2) Suurin piirtin samaan hintaan saat perus maantiepyörän lenkkikoneeksi ja Jopon kauppakassiksi. Silloin lenkkipyörä on puhtaasti lenkkeilyä varten ja jopo ketjusuojineen muuhun ajoon.

        3) Jos nettiostokset onnistuvat, niin sitte voi katsella napavaihteista cyclocrossaria maailmalta. Oleellista on, onko sinulla joku osaava kaveri, niin että koko osuu kohdalleen. Napavaihteista Rohloff on ok ja uusi Shimano 11 vaihteinen Alfine on kuulemma aika lähellä. Evansilla on yksi crossari varustettuna huonommalla 8 vaihteisella Alfinella.

        http://www.evanscycles.com/products/genesis/day-01-alfine-8-2013-cyclocross-bike-ec043730

        Jos Rohloff on ok niin mikä sun mielestä sitten ois hyvä? Tai entäpä huippu? Kyllä vaihteistona Rohloffia on aika vaikea voittaa.
        Jos cyclocrossariin saa lokarit ja tavaratelineen niin kyllä ne silloin saa myös maantiepyörään. Unohtakaa nyt jo se vitun vouhotus crossareista, ne on tarkoitettu metsässä ajettaviksi eikä miksikään yleispyöriksi kuten yleisesti nykyään luullaan. Harva enää edes tietää mihin pyörät on oikeasti tarkoitettu.


      • ghffhghfgfhg
        parjattuhybridi kirjoitti:

        Täytyy kertoa omat 20-50 km lenkit heitän hybridillä ja samalla ajelen työmatkat 2x13 km/päivä. Ei siinä mitään lukkopolkimia tai hiilikuitusatulaa tarvi. Hgissä merenrantoja kierrellen matkavauhti ei kuitenkaan nouse kuin 20-23km/h. Eihän upeistamaisemista kerkii edes nauttia trikoissa.

        Joidenkin mielestä kaikki on välineurheilua. Ymmärtäähän sen toki, että moni tarvitsee alle 10kg pyörän pysyäkseen henkilön perässä, jolta löytyy jaloista voimaa.

        Kun vauhtia tulee lisää niin toki näkee eri maisemia kun ei tarvitse samalla pienellä alueella pyöriä, mutta kovemmassa vauhdissa on aika vaarallista maisemia katsella.

        Tärkeintä on ehdottomasti ostaa sellainen pyörä mitä tarvitsee. Jos aikoo pyöriä pientä lenkkiä ja satunnaisesti vähän pidempää niin kannattaa kiinnittää huomiota lähinnä mukavuuteen. Jos haluaa ajaa kovaa ja kauas niin pitää ottaa useampia asioita huomioon eikä kannata rahassa säästellä.


    • tois sijainen maa...

      Minkä hemmetin takia aina pitää väittää että lukkopolkimet on pakolliset. En ole kuullut kenenkään hajottaneen paikkojaan normaaleilla polkimilla mutta lukkopolkimien olen kuullut pahentaneen tapahtuneita onnettomuuksia ja jopa aiheuttaneen esim. kaatumisia kun ei ole vielä tottunut niihin. Kaupunkiajossa ja taajama-ajossa en todellakaan patistaisi ottamaan lukkoja.
      30km lenkit kulkevat hyvin hybridillä tai vaikka maastopyörällä. Osa tutuistani ajelee maastopyörillä 60km lenkkejä asfaltilla. Kaikille maantiepyörän ajoasento ei todellakaan ole se miellyttävin, samaten vaihteiden vaihtajat voivat tuntua epämiellyttäviltä käyttää.

      • No katos kun

        Kuten jo sanottu useaan kertaan, lukkiksilla ja oikealla pyöritystekniikalla riski rikkoa jalat pienenee oleellisesti.


      • tois...
        No katos kun kirjoitti:

        Kuten jo sanottu useaan kertaan, lukkiksilla ja oikealla pyöritystekniikalla riski rikkoa jalat pienenee oleellisesti.

        Anna nyt hittolainen konkreettista tietoa mihin tämä olettamus perustuu. 40v ajelleena en ole vielä jalkojani rikkonut vai pitäiskö nyt äkkiä varata lääkärille aika ja mennä tarkistuttamaan. Yhden kesän ajoin lukoilla enkä niitä kovin erityisinä pitänyt. Kaupuki/taajama-ajossa niistä on vain harmia kun pitää vähän väliä pysähdellä, pehmeällä soralla en tykännyt niistä senkään vertaa kun koko ajan sai muutenkin kytätä miten rengas kulkee. Yhden kerran olen pyöräyttänyt fillarin kanssa osittaisen voltin kun köysi takertuin tankoon ja tekee pahaa ajatella mitä olisi seurannut jos olisin ollut lukoissa kiinni, työkaverini puolestaan ajoi auton takia ojaan eikä ehtinyt ottaa jalkoja pois lukoilta ja näin pahensi tapaturmaa.
        Olet outo tapaus jos et osaa polkea fillarilla ilman lukkoja.


      • honkitonkki
        tois... kirjoitti:

        Anna nyt hittolainen konkreettista tietoa mihin tämä olettamus perustuu. 40v ajelleena en ole vielä jalkojani rikkonut vai pitäiskö nyt äkkiä varata lääkärille aika ja mennä tarkistuttamaan. Yhden kesän ajoin lukoilla enkä niitä kovin erityisinä pitänyt. Kaupuki/taajama-ajossa niistä on vain harmia kun pitää vähän väliä pysähdellä, pehmeällä soralla en tykännyt niistä senkään vertaa kun koko ajan sai muutenkin kytätä miten rengas kulkee. Yhden kerran olen pyöräyttänyt fillarin kanssa osittaisen voltin kun köysi takertuin tankoon ja tekee pahaa ajatella mitä olisi seurannut jos olisin ollut lukoissa kiinni, työkaverini puolestaan ajoi auton takia ojaan eikä ehtinyt ottaa jalkoja pois lukoilta ja näin pahensi tapaturmaa.
        Olet outo tapaus jos et osaa polkea fillarilla ilman lukkoja.

        No outohan se tosiaan on.....


      • Katso vaikka tuosta
        tois... kirjoitti:

        Anna nyt hittolainen konkreettista tietoa mihin tämä olettamus perustuu. 40v ajelleena en ole vielä jalkojani rikkonut vai pitäiskö nyt äkkiä varata lääkärille aika ja mennä tarkistuttamaan. Yhden kesän ajoin lukoilla enkä niitä kovin erityisinä pitänyt. Kaupuki/taajama-ajossa niistä on vain harmia kun pitää vähän väliä pysähdellä, pehmeällä soralla en tykännyt niistä senkään vertaa kun koko ajan sai muutenkin kytätä miten rengas kulkee. Yhden kerran olen pyöräyttänyt fillarin kanssa osittaisen voltin kun köysi takertuin tankoon ja tekee pahaa ajatella mitä olisi seurannut jos olisin ollut lukoissa kiinni, työkaverini puolestaan ajoi auton takia ojaan eikä ehtinyt ottaa jalkoja pois lukoilta ja näin pahensi tapaturmaa.
        Olet outo tapaus jos et osaa polkea fillarilla ilman lukkoja.

        http://readme.fi/product.php?isbn=9789525592771

        Tuossa on ihan perusjuttuja


      • Outoa?
        honkitonkki kirjoitti:

        No outohan se tosiaan on.....

        Miten niin outoa? Kyllähän kaikki, jotka ymmärtävät edes vähän pyöräilystä, ymmärtävät tuon. Riskiryhmä ovat juuri aloittelijat, jotka nostavat kilometrimääriä nollasta. Jos on polkenut pitkään, on elimistö jo tottunut ja riski on paljon pienempi.


      • en mää osaaaaa
        Katso vaikka tuosta kirjoitti:

        http://readme.fi/product.php?isbn=9789525592771

        Tuossa on ihan perusjuttuja

        Nuo ulkomaiset kirjat on monesti tullut havaittua turhiksi täällä. Olosuhteet ovat aivan erilaiset. Joitain osia voi tietysti soveltaa mutta ei kyllä kiinnosta. Joku vanha pyörän huoltokirja löytyy mutta sekin on jäänyt jarrujen ja jousitettujen haarukoiden osalta pahasti jälkeen.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        en mää osaaaaa kirjoitti:

        Nuo ulkomaiset kirjat on monesti tullut havaittua turhiksi täällä. Olosuhteet ovat aivan erilaiset. Joitain osia voi tietysti soveltaa mutta ei kyllä kiinnosta. Joku vanha pyörän huoltokirja löytyy mutta sekin on jäänyt jarrujen ja jousitettujen haarukoiden osalta pahasti jälkeen.

        Rasitusvammat polviin ja hiertymät persuksiin tulevat suomalaiselle kuskille ihan samalla tavalla kuin amerikkalaisellekkin. :D Tuon kirjan paras puoli on ytimekäs kremppaluku.

        Tuossa on myös esimerkit siitä, miten kilometrejä voi nostaa järkevästi. Sata lasissa välittömästi aiheuttaa hyvin todennäköisesti ainakin rasitusvammoja jalkoihin. Jotta aloittelija selviää ilman ongelmia, on kilometrit nostettava ylös maltillisesti, opeteltava oikea tekniikka ja käytettävä lukkopolkimia.


      • alkup. laiskimus
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Rasitusvammat polviin ja hiertymät persuksiin tulevat suomalaiselle kuskille ihan samalla tavalla kuin amerikkalaisellekkin. :D Tuon kirjan paras puoli on ytimekäs kremppaluku.

        Tuossa on myös esimerkit siitä, miten kilometrejä voi nostaa järkevästi. Sata lasissa välittömästi aiheuttaa hyvin todennäköisesti ainakin rasitusvammoja jalkoihin. Jotta aloittelija selviää ilman ongelmia, on kilometrit nostettava ylös maltillisesti, opeteltava oikea tekniikka ja käytettävä lukkopolkimia.

        En edelleenkään näe pakottavaa syytä käyttää lukkopolkimia. Missään vaiheessa en ole niitä keneltäkään kieltämässä mutta tuo typerä "minä olen oikeassa, muut ovat väärässä" alkaa pikku hiljaa vituttaa. On erilaisia pyöräilijöitä joilla on erilaisia tavoitteita joten minkä helvetin takia pitää aina ikäänkuin pakottaa kaikki ostamaan maantiepyörä/crossari, lukkopolkimet ja viimeisen päälle pyöräilyvaatteet. Katselehan joskus ulkona liikkuessasi kuinka moni prosentuaalisesti ajaa maantiepyörällä tai lukoilla tai edes niissä ns. pyöräilyvaatteissa. Eikö se nyt kuitenkin ole tärkeintä että harrastaa jotain ja jos se on pyöräily niin jokainen voi harrastaa sitä haluamillaan välineillä ja jos nälkä kasvaa syödessä niin sitten vain hankkimaan toisenlaisia välineitä.
        Kun itse tulen kesän aikana polkemaan maastopyörällä 25-180km matkoja, pidän useimmiten kameraa mukana ja jalkautuessa joutuu kävelemään muuallakin kuin asfaltilla, silloin ei paljon kiinnosta klosseja alkaa puhdistelemaan tai toisaalta jos pysähdyn sopivasti vesistön ääreen ja käyn uimassa niin normi shortseilla on ihan mukava tehdä tuokin vilvoittelu. Kaapista löytyy shimanon maasto/maantie kengät ja lukkopolkimet mutta en edelleenkään koe niistä kertyvän suurempaa hyötyä kuin normi kengistä/fläteistä omassa harrastuksessani. Lisäksi kun ottaa huomioon tiestön nykyisen kunnon niin itse koen miellyttävämmäksi polkea noita teitä leveillä renkailla kuin että polkisin niitä maantiepyörällä. Maastopyörän rullaavuus riittää itselleni ja jos ostaisin maantiepyörän niin joutuisin kasvattamaan lenkkien pituutta jotta saisin vastaavan hyödyn enkä voisi pahemmin ajella hiekkateitä kuten kesällä on taas tarkoitus lähteä erästä järveä kiertämään ja asfaltin osuus on n. 30km ja hiekan 50km.


      • Joo, siis ei
        alkup. laiskimus kirjoitti:

        En edelleenkään näe pakottavaa syytä käyttää lukkopolkimia. Missään vaiheessa en ole niitä keneltäkään kieltämässä mutta tuo typerä "minä olen oikeassa, muut ovat väärässä" alkaa pikku hiljaa vituttaa. On erilaisia pyöräilijöitä joilla on erilaisia tavoitteita joten minkä helvetin takia pitää aina ikäänkuin pakottaa kaikki ostamaan maantiepyörä/crossari, lukkopolkimet ja viimeisen päälle pyöräilyvaatteet. Katselehan joskus ulkona liikkuessasi kuinka moni prosentuaalisesti ajaa maantiepyörällä tai lukoilla tai edes niissä ns. pyöräilyvaatteissa. Eikö se nyt kuitenkin ole tärkeintä että harrastaa jotain ja jos se on pyöräily niin jokainen voi harrastaa sitä haluamillaan välineillä ja jos nälkä kasvaa syödessä niin sitten vain hankkimaan toisenlaisia välineitä.
        Kun itse tulen kesän aikana polkemaan maastopyörällä 25-180km matkoja, pidän useimmiten kameraa mukana ja jalkautuessa joutuu kävelemään muuallakin kuin asfaltilla, silloin ei paljon kiinnosta klosseja alkaa puhdistelemaan tai toisaalta jos pysähdyn sopivasti vesistön ääreen ja käyn uimassa niin normi shortseilla on ihan mukava tehdä tuokin vilvoittelu. Kaapista löytyy shimanon maasto/maantie kengät ja lukkopolkimet mutta en edelleenkään koe niistä kertyvän suurempaa hyötyä kuin normi kengistä/fläteistä omassa harrastuksessani. Lisäksi kun ottaa huomioon tiestön nykyisen kunnon niin itse koen miellyttävämmäksi polkea noita teitä leveillä renkailla kuin että polkisin niitä maantiepyörällä. Maastopyörän rullaavuus riittää itselleni ja jos ostaisin maantiepyörän niin joutuisin kasvattamaan lenkkien pituutta jotta saisin vastaavan hyödyn enkä voisi pahemmin ajella hiekkateitä kuten kesällä on taas tarkoitus lähteä erästä järveä kiertämään ja asfaltin osuus on n. 30km ja hiekan 50km.

        Ei kai kukaan voi auttaa, jos et vain ymmärrä. ;) Logiikkasi pettää pahoin.


    • Poljetaan

      Ostin just tänään Tunturi Pregon, jolla aion sään ja viitseliäisyyden mukaan polkea 15 kilsaa töihin, siis 30 km päivittäisen matkan.

      Orangen hintaa en halunnut maksaa, ja muutenkin tahdoin hiukan "arkisempaa" kalustoa. Yksi erittäin kiinnostava uusi pyörämerkki on Vievi, mutta pidän nettiostosta sen verran vaivalloisena kokoa-itse -juttuna, että hain pyöräni täyden palvelun urheiluliikkeestä. Vievi ei tietysti sekään ole aivan halpa ainakaan verrattuna Pregoon, jonka sain alle viidensadan.

      Tunturin logo on edelleen vaakunaleijona, vaikka pyörän kotimaisuusaste lienee todella alhainen. Kahvinruskea väri ei kymmenen vuotta sitten olisi kelvannut kenellekään, mutta nyt se tuntuu tosi trendikkäältä. Monia automallejakin myydään nykyisin ruskean eri sävyissä.

      • Joo, siis ei_

        Aika pitkä pätkä päivittäin tuollaiselle halpispyörällä. Paljon mukavampiakin pyöriä tuohon käyttöön on olemassa.


      • llllll
        Joo, siis ei_ kirjoitti:

        Aika pitkä pätkä päivittäin tuollaiselle halpispyörällä. Paljon mukavampiakin pyöriä tuohon käyttöön on olemassa.

        Yritä nyt jo ymmärtää, että kaikki eivät halua ajaa maantiepyörällä. Itse ajan 7:ttä vuotta kyseisellä Pregolla ja työmatka on 10 kilsaa siivu. Pyörä on loistava/kestävä ja matka sujuu erittäin mukavasti ja ilman lukkiksia.


      • Joo, siis ei_
        llllll kirjoitti:

        Yritä nyt jo ymmärtää, että kaikki eivät halua ajaa maantiepyörällä. Itse ajan 7:ttä vuotta kyseisellä Pregolla ja työmatka on 10 kilsaa siivu. Pyörä on loistava/kestävä ja matka sujuu erittäin mukavasti ja ilman lukkiksia.

        Kolmenkymmenen kilometrin päivittäiseen ajoon on olemassa paljon mukavampiakin pyöriä kuin nyt valittu.


      • on mukavaa on
        Joo, siis ei_ kirjoitti:

        Kolmenkymmenen kilometrin päivittäiseen ajoon on olemassa paljon mukavampiakin pyöriä kuin nyt valittu.

        On olemassa paljon mukavampiakin asuntoja kuin nykyinen vuokra-asuntoni mutta niin vain tässä viihdyn.
        On olemassa mukavampia autojakin kuin 2kk vanha kia rio mutta silti pidän tuosta pikku-autosta ja sen pitkästä takuusta.
        On olemassa paljon mukavampia ihmisiä kuin minä mutta silti joudut sietämään kirjoituksiani jos tällä palstalla vierailet.
        On mukavaa viettää omaa leppoisaa elämää kun en tunne sinua.


      • Poljetaan
        Joo, siis ei_ kirjoitti:

        Aika pitkä pätkä päivittäin tuollaiselle halpispyörällä. Paljon mukavampiakin pyöriä tuohon käyttöön on olemassa.

        Mukavampia? Mukavuus on asia jota en todellakaan ajatellut. Koetin pyrkiä järkiratkaisuun ja sellaiseen hinnan ja laadun suhteeseen, joka ei jäisi harmittamaan. Pregon rengasleveys on ylärajoilla maantieajoa ajatellen, mutta muuten pyörä passaa minulle erinomaisesti. Vaihtoehtoja oli totta kai, mutta suljin niitä pois yhden toisensa jälkeen omilla perusteillani. Tarvitsen esimerkiksi jalkajarrut ja napavaihteen.

        Crescent, vanha laatumerkki, näköjään varustaa pyöränsä (Castor) ohjaustangolla, joka tekee ajoasennosta pappamaisen pystyn. Muuten se olisi ollut nappivalinta alumiinirunkoineen ja hiukan kapeampine renkaineen, mutta Pregoa toki noin satasen kalliimpana.


      • Kiitos tästä
        Poljetaan kirjoitti:

        Mukavampia? Mukavuus on asia jota en todellakaan ajatellut. Koetin pyrkiä järkiratkaisuun ja sellaiseen hinnan ja laadun suhteeseen, joka ei jäisi harmittamaan. Pregon rengasleveys on ylärajoilla maantieajoa ajatellen, mutta muuten pyörä passaa minulle erinomaisesti. Vaihtoehtoja oli totta kai, mutta suljin niitä pois yhden toisensa jälkeen omilla perusteillani. Tarvitsen esimerkiksi jalkajarrut ja napavaihteen.

        Crescent, vanha laatumerkki, näköjään varustaa pyöränsä (Castor) ohjaustangolla, joka tekee ajoasennosta pappamaisen pystyn. Muuten se olisi ollut nappivalinta alumiinirunkoineen ja hiukan kapeampine renkaineen, mutta Pregoa toki noin satasen kalliimpana.

        Niinhän siinä käy että vaikka kuinka perustelisit omia tarpeita niin aina joku muu on olevinaan oikeassa, hienoa että pidit oman pääsi. Rengasleveyskään ei ole ongelma vaan monesti samoille vanteille voi vaihtaa kapeammat renkaat. Jalkajarru on luotettava, samoin napavaihteet. Perheessä ollut kolmessa pyörässä napavaihteet eikä ole ikinä mitään säätöjä tarvinnut tehdä.
        Fillari ostetaan omaan käyttöön ja tarpeeseen, ei luulisi ketään häiritsevän millaisella pyörällä toiset ajaa.


      • onneksi olkoon

        Onnittelut uuden pyörän johdosta!

        Mukavaa olisi kuulla kuulumisia kuukauden tai kahden kuluttua siitä, miltä uusi ajopeli on tuntunut: niin hyvät puolet kuin myös mahdolliset havaitut puutteet.


      • Joo, siis ei
        Kiitos tästä kirjoitti:

        Niinhän siinä käy että vaikka kuinka perustelisit omia tarpeita niin aina joku muu on olevinaan oikeassa, hienoa että pidit oman pääsi. Rengasleveyskään ei ole ongelma vaan monesti samoille vanteille voi vaihtaa kapeammat renkaat. Jalkajarru on luotettava, samoin napavaihteet. Perheessä ollut kolmessa pyörässä napavaihteet eikä ole ikinä mitään säätöjä tarvinnut tehdä.
        Fillari ostetaan omaan käyttöön ja tarpeeseen, ei luulisi ketään häiritsevän millaisella pyörällä toiset ajaa.

        Tärkeintä on se, että liikkuu. Kun kohta huomaa, ettei tämä nyt välttämättä ollut kaikkein paras pyörä taähän tarkoitukseen, niin sitten voi joko tulla kyselemään uudestaan tai kaivaa esille vahat ketjut: mitä kokeneemmat sanoivatkaan.


      • kaunis kiitos
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Tärkeintä on se, että liikkuu. Kun kohta huomaa, ettei tämä nyt välttämättä ollut kaikkein paras pyörä taähän tarkoitukseen, niin sitten voi joko tulla kyselemään uudestaan tai kaivaa esille vahat ketjut: mitä kokeneemmat sanoivatkaan.

        Turhanpäiväinen kommentti. Et voi tietää aloittajan kokemuksen tasoa niinkuin en minäkään tiedä sinun. Voi olla että olen ajellut pyörällä jo vuosia kun sinä taputtelit paskaa olohuoneen lattialla.


      • lilililil
        kaunis kiitos kirjoitti:

        Turhanpäiväinen kommentti. Et voi tietää aloittajan kokemuksen tasoa niinkuin en minäkään tiedä sinun. Voi olla että olen ajellut pyörällä jo vuosia kun sinä taputtelit paskaa olohuoneen lattialla.

        Juurikin näin. Mutta kun joillakin on niin pirun ärsyttävä tapa päästä sanomaan se viimeinen sana. Vitsi koko kaveri ja loistava sketsihahmo!


      • Tyly 8
        lilililil kirjoitti:

        Juurikin näin. Mutta kun joillakin on niin pirun ärsyttävä tapa päästä sanomaan se viimeinen sana. Vitsi koko kaveri ja loistava sketsihahmo!

        Vuoden päästä! ;) Halvemmalla pääsisi, jos jättäisi välistä pois tuollaisen halpispyörän ja ostaisi heti kelvollisen. Toisaalta tuollaisella ajoinnostus hiipuu nopeasti, joten voi olla, ettei kysyjä koskaan enää kysele polkupyöristä.


      • lililili
        Tyly 8 kirjoitti:

        Vuoden päästä! ;) Halvemmalla pääsisi, jos jättäisi välistä pois tuollaisen halpispyörän ja ostaisi heti kelvollisen. Toisaalta tuollaisella ajoinnostus hiipuu nopeasti, joten voi olla, ettei kysyjä koskaan enää kysele polkupyöristä.

        Tulihan se sieltä...ns. viimeinen sana.


      • Pari vaihtoehtoa
        lililili kirjoitti:

        Tulihan se sieltä...ns. viimeinen sana.

        1. vaihtoehto: huono pyörä tappaa orastavan pyöräilyinnostuksen
        2. vaihtoehto: vuoden päästä sama kysyjä on jälleen kyselemässä asiasta


      • Työmatkapolkija.
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Tärkeintä on se, että liikkuu. Kun kohta huomaa, ettei tämä nyt välttämättä ollut kaikkein paras pyörä taähän tarkoitukseen, niin sitten voi joko tulla kyselemään uudestaan tai kaivaa esille vahat ketjut: mitä kokeneemmat sanoivatkaan.

        Liike on tosiaan tärkeintä. Itse ostin viimevuosikymmenen puolessa välisssä Tunturi-hybridin, jolla ajelin 15 km /sivu työmatkoja sekä erimittaisia


      • lopeta jo
        Pari vaihtoehtoa kirjoitti:

        1. vaihtoehto: huono pyörä tappaa orastavan pyöräilyinnostuksen
        2. vaihtoehto: vuoden päästä sama kysyjä on jälleen kyselemässä asiasta

        Ei ole olemassa huonoja pyöriä, paitsi jotkut huonekaluliikkeiden kaupanpäällis rotiskot. On aikamoinen asennevamma, jos ei voi hyväksyä erilaisia pyörämieltymyksiä ja toitottaa vain sitä omaa honkitonkkia ja subjektiivista miellyttävyys kokemusta.


      • Joo, siis ei
        lopeta jo kirjoitti:

        Ei ole olemassa huonoja pyöriä, paitsi jotkut huonekaluliikkeiden kaupanpäällis rotiskot. On aikamoinen asennevamma, jos ei voi hyväksyä erilaisia pyörämieltymyksiä ja toitottaa vain sitä omaa honkitonkkia ja subjektiivista miellyttävyys kokemusta.

        Aivan. Kaikki maailmassa myytävät polkupyörät ovat aivan erinomaisia! Hienoja alumiinirunkoja, jotka sopivat kaikille pyöräilijöille pituudeltaan 150 - 190 cm.


      • Joo, siis ei
        Työmatkapolkija. kirjoitti:

        Liike on tosiaan tärkeintä. Itse ostin viimevuosikymmenen puolessa välisssä Tunturi-hybridin, jolla ajelin 15 km /sivu työmatkoja sekä erimittaisia

        Ihmiset säästäisivät rahaa, jos nuo hybridit jätettäisiin kauppaan ja ostettaisiin heti hiukan fiksumpi pyörä. Crossari on hyvä kompromissi. Aina tulee kuitenkin muistaa, että fillarin tulee aina olla tismalleen oikean kokoinen, sen tulee olla tarkoitukseen tyydyttävän laatuinen (runko, kiekot, osasarja) ja pyörä tulee varustaa järkevästi (työmatkalla ja lenkeillä mm. lukkikset, pullotelineet, jne).


      • onhan sitä toki
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Aivan. Kaikki maailmassa myytävät polkupyörät ovat aivan erinomaisia! Hienoja alumiinirunkoja, jotka sopivat kaikille pyöräilijöille pituudeltaan 150 - 190 cm.

        muitakin määreitä kuin huono ja erinomainen. Tai siis normi-ihmisillä on.


      • Joo, siis ei
        onhan sitä toki kirjoitti:

        muitakin määreitä kuin huono ja erinomainen. Tai siis normi-ihmisillä on.

        Iso osa kaupassa myytävistä pyöristä on roskaa, jonka voi ostaa, jos vain tarvitsee pyörän. Ei siis tarvitse polkupyörää ajaakseen sillä. Kun tähän lisätään, että iso osa kauppiaista ei ymmärrä mitään myymänsä tuotteen päälle, voi hyävllä omallatunnolla sanoa, että tilanne Suomessa on heikko.

        Tuollainen tunturi, jonka aloittaja oli mennyt ostamaan, sopii lyhyisiin siirtymisiin. Kilometri tai pari vaikka aamulla asemalle ja iltapäivällä takaisin. Aloittajalla oli kuitenkin tarkoituksena ajaa myös lenkkejä. Siihen tuo on täysin sopimaton.

        Aloittajalla joko hiipuu into, eli pyörä jää varaston pohjalle tai sitten hän on uudestaan kyselemässä mitä pitikään ostaa. Tuollainen halpisromukin on Suomeen tuotuna sen verran kallis, ettei tuollaiseen tuhlaamisessa ole mitään järkeä. Tulisi edullisemmaksi ostaa heti vähän fiksumpi pyörä.


      • Poljetaan
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Iso osa kaupassa myytävistä pyöristä on roskaa, jonka voi ostaa, jos vain tarvitsee pyörän. Ei siis tarvitse polkupyörää ajaakseen sillä. Kun tähän lisätään, että iso osa kauppiaista ei ymmärrä mitään myymänsä tuotteen päälle, voi hyävllä omallatunnolla sanoa, että tilanne Suomessa on heikko.

        Tuollainen tunturi, jonka aloittaja oli mennyt ostamaan, sopii lyhyisiin siirtymisiin. Kilometri tai pari vaikka aamulla asemalle ja iltapäivällä takaisin. Aloittajalla oli kuitenkin tarkoituksena ajaa myös lenkkejä. Siihen tuo on täysin sopimaton.

        Aloittajalla joko hiipuu into, eli pyörä jää varaston pohjalle tai sitten hän on uudestaan kyselemässä mitä pitikään ostaa. Tuollainen halpisromukin on Suomeen tuotuna sen verran kallis, ettei tuollaiseen tuhlaamisessa ole mitään järkeä. Tulisi edullisemmaksi ostaa heti vähän fiksumpi pyörä.

        Kuka on tipahtanut kärryiltä? Tämän keskustelun aloittanut nimimerkki peeässä ei nähdäkseni ole kertonut ostaneensa vielä yhtään mitään. Minä sen sijaan olen täysin tästä keskustelusta riippumatta hankkinut Tunturi Pregon, joka erään kommentoijan mielestä sopii vain parin kilsan taipaleisiin.

        Ajoin alkuviikolla Pregon kaupasta kotiin (18 km), ja tänään polkaisin kauniissa säässä työmatkan (15 km). En todellakaan ole keksinyt, missä kohdassa Prego on kelvoton tähän tarkoitukseen! Liikennevalojen pätkimässä pyöräilyssä arvostan jalkajarrua ja napavaihdetta, sekä riittävän pystyä ajoasentoa.

        Olen pyöräillyt 1970-luvulta alkaen kaikilla vuosikymmenillä 15-20 kilometrin matkoja aivan vastaavilla pyörillä, alkuvaiheessa 3-vaihteisilla, ja nykyään seiskoilla. Helkamasta petti aikoinaan runko, ja tätä nykyistä edeltävästä Tunturista kului takanapa loppuun ja vaihteet hävisivät.


      • näillä mennään
        Poljetaan kirjoitti:

        Kuka on tipahtanut kärryiltä? Tämän keskustelun aloittanut nimimerkki peeässä ei nähdäkseni ole kertonut ostaneensa vielä yhtään mitään. Minä sen sijaan olen täysin tästä keskustelusta riippumatta hankkinut Tunturi Pregon, joka erään kommentoijan mielestä sopii vain parin kilsan taipaleisiin.

        Ajoin alkuviikolla Pregon kaupasta kotiin (18 km), ja tänään polkaisin kauniissa säässä työmatkan (15 km). En todellakaan ole keksinyt, missä kohdassa Prego on kelvoton tähän tarkoitukseen! Liikennevalojen pätkimässä pyöräilyssä arvostan jalkajarrua ja napavaihdetta, sekä riittävän pystyä ajoasentoa.

        Olen pyöräillyt 1970-luvulta alkaen kaikilla vuosikymmenillä 15-20 kilometrin matkoja aivan vastaavilla pyörillä, alkuvaiheessa 3-vaihteisilla, ja nykyään seiskoilla. Helkamasta petti aikoinaan runko, ja tätä nykyistä edeltävästä Tunturista kului takanapa loppuun ja vaihteet hävisivät.

        Niinpä niin. Polkupyörä ostetaan itselle ja omaan käyttöön, EI muita miellyttääkseen.
        Itse harrastan pyöräilyä omaksi iloksi ja ilmeisesti näiden välineurheilijoiden kiusaksi.


      • Joo, siis ei
        näillä mennään kirjoitti:

        Niinpä niin. Polkupyörä ostetaan itselle ja omaan käyttöön, EI muita miellyttääkseen.
        Itse harrastan pyöräilyä omaksi iloksi ja ilmeisesti näiden välineurheilijoiden kiusaksi.

        Mainostetaan skeidaa. Kukaan täysjärkinen ei osta tuollaista pyörää tuollaiseen käyttöön.


      • llllll
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Mainostetaan skeidaa. Kukaan täysjärkinen ei osta tuollaista pyörää tuollaiseen käyttöön.

        Höpöhöpö höpöhööööööö....


      • Joo, siis ei
        llllll kirjoitti:

        Höpöhöpö höpöhööööööö....

        "...lyhyttä kaupunkiajoa että pitkähköä matkaa, tarkoituksena olisi viritellä pyörälenkit jälleen ohjelmaan."

        Valinta sopii hyvin, jos on oikean kokoinen, noista ensimmäiseen käyttötarkoitukseen, mutta se on täysin sopimaton kahteen muuhun.


      • lllllll
        Joo, siis ei kirjoitti:

        "...lyhyttä kaupunkiajoa että pitkähköä matkaa, tarkoituksena olisi viritellä pyörälenkit jälleen ohjelmaan."

        Valinta sopii hyvin, jos on oikean kokoinen, noista ensimmäiseen käyttötarkoitukseen, mutta se on täysin sopimaton kahteen muuhun.

        Ei ole sopimaton.


      • Joo, siis ei
        lllllll kirjoitti:

        Ei ole sopimaton.

        Vain vääränlaisia pyöriä hyväuskoisille asiakkaille kauppaava huijari väittää, että valittu pyörä sopii noihin kaikkiin kolmeen käyttötarkoitukseen. Mutta niitähän täällä pyöräilykulttuurin kehitysmaassa riittää. Siis sekä niitä huijareita että hyväuskoisia ostajia.

        ikävä puolion, että ostettaessa täysin vääränlainen polkupyörä, lopahtaa orastava innostus hetkessä. Pyöräily on siinä mielessä välineurheilua, että pitää olla käyttötarkoitukseen sopiva väline. On TdH kierretty kerran Jopolla, mutta ei se tarkoita että kaikki Jopon ostajat kiertävät TdH:n. Lyhyisiin kaupunkimatkoihin (oikean kokoisena) sopiva pyörä ei sovi pitkille matkoille tai lenkkeilyyn.


      • Nishiki hybrid
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Vain vääränlaisia pyöriä hyväuskoisille asiakkaille kauppaava huijari väittää, että valittu pyörä sopii noihin kaikkiin kolmeen käyttötarkoitukseen. Mutta niitähän täällä pyöräilykulttuurin kehitysmaassa riittää. Siis sekä niitä huijareita että hyväuskoisia ostajia.

        ikävä puolion, että ostettaessa täysin vääränlainen polkupyörä, lopahtaa orastava innostus hetkessä. Pyöräily on siinä mielessä välineurheilua, että pitää olla käyttötarkoitukseen sopiva väline. On TdH kierretty kerran Jopolla, mutta ei se tarkoita että kaikki Jopon ostajat kiertävät TdH:n. Lyhyisiin kaupunkimatkoihin (oikean kokoisena) sopiva pyörä ei sovi pitkille matkoille tai lenkkeilyyn.

        Molemmat apn ehdottomat pyörät sopivat mainiosti hänen tarpeisiinsa.


      • Kysyn vain
        Nishiki hybrid kirjoitti:

        Molemmat apn ehdottomat pyörät sopivat mainiosti hänen tarpeisiinsa.

        Pitääkö sinun myydä tulevaisuudessakin ihmisille vääränlaisia polkupyöriä?


      • Nishiki Hybrid
        Kysyn vain kirjoitti:

        Pitääkö sinun myydä tulevaisuudessakin ihmisille vääränlaisia polkupyöriä?

        Pitääkö sinun olla epäjohdonmukainen ja vaihtaa kokoajan nikkiä? Mielipiteen ilmaus ei ole myymistä. Tämä on KESKUSTELUpalsta, eli herra on hyvä ja suvaitsee muitakin muuten hus hus!


      • Sanoisin että
        Nishiki Hybrid kirjoitti:

        Pitääkö sinun olla epäjohdonmukainen ja vaihtaa kokoajan nikkiä? Mielipiteen ilmaus ei ole myymistä. Tämä on KESKUSTELUpalsta, eli herra on hyvä ja suvaitsee muitakin muuten hus hus!

        Ihan kaikkein huonoimpien vaihtoehtojen mainostaminen täällä ei ole rehellistä. Aloituksen vaihtoehdot vs. ajateltu käyttö eivät kohtaa.


      • edelleen sama Nishiki ni
        Sanoisin että kirjoitti:

        Ihan kaikkein huonoimpien vaihtoehtojen mainostaminen täällä ei ole rehellistä. Aloituksen vaihtoehdot vs. ajateltu käyttö eivät kohtaa.

        Kysyisin, että kuka täällä muka mainostaa? Herra itse tunkee honkitonkkia ja islapaikkia kaikille. Tunturi on ihan kelpo pyörämerkki ja edelleen, jos et siedä muiden mielupiteitä, niin pysy pois palstalta vai onko sinulla jokin pakko pilata jokainen keskustelunaloitus??????


      • Joo, siis ei
        edelleen sama Nishiki ni kirjoitti:

        Kysyisin, että kuka täällä muka mainostaa? Herra itse tunkee honkitonkkia ja islapaikkia kaikille. Tunturi on ihan kelpo pyörämerkki ja edelleen, jos et siedä muiden mielupiteitä, niin pysy pois palstalta vai onko sinulla jokin pakko pilata jokainen keskustelunaloitus??????

        Sen verran on kokemusta noista ishikin alumiinikangista, etten ihan hevin niitä suosittelisi kenellekkään. Kun sellaiset ihmiset, jotka tuntevat polkupyötiä, erilaisia polkupyöriä, sanovat ettei joku halpis sovi johonkin käyttöön, niin ei siitä pidä pahastua. Se vain ei sovi.

        Kun sen jälkeen jankutetaan yhä ihan selvää asiaa, niin ainoa looginen syy on taloudellinen intressi. Pitää saada myytyä huonoja pyöriä ihmisille, vaikka nämä halpikset eivät vastaakaan kysyjän tarpeita.


      • Nishiki hybrid
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Sen verran on kokemusta noista ishikin alumiinikangista, etten ihan hevin niitä suosittelisi kenellekkään. Kun sellaiset ihmiset, jotka tuntevat polkupyötiä, erilaisia polkupyöriä, sanovat ettei joku halpis sovi johonkin käyttöön, niin ei siitä pidä pahastua. Se vain ei sovi.

        Kun sen jälkeen jankutetaan yhä ihan selvää asiaa, niin ainoa looginen syy on taloudellinen intressi. Pitää saada myytyä huonoja pyöriä ihmisille, vaikka nämä halpikset eivät vastaakaan kysyjän tarpeita.

        Tunturistahan täällä keskustellaan. Nikki on nikki.


      • Joo, siis ei
        Nishiki hybrid kirjoitti:

        Tunturistahan täällä keskustellaan. Nikki on nikki.

        Tunturi ja Nishiki ovat Accell Groupin merkkejä, jotka eroavat teippaukseltaan toisistaan. Tunturina myydään vain huonoja halpiksia ja alempaa keskiluokkaa. Nämä alemman keskiluokan pyörätkin tuodaan maahan vajaana kokojakaumana. Nishikinä lisäksi keskihintaluokkaa, mutta Suomeen tulee pääsääntöisesti malleista vajaata kokojakaumaa, jota kauppiaat sitten myyvät ilman tunnontuskia kaiken kokoisille välittämättä pätkääkään asiakkaasta. Accell Group ei kaiketi tuo maahan tällä hetkellä ollenkaan parempia merkkejään.


      • peruspyöriä
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Tunturi ja Nishiki ovat Accell Groupin merkkejä, jotka eroavat teippaukseltaan toisistaan. Tunturina myydään vain huonoja halpiksia ja alempaa keskiluokkaa. Nämä alemman keskiluokan pyörätkin tuodaan maahan vajaana kokojakaumana. Nishikinä lisäksi keskihintaluokkaa, mutta Suomeen tulee pääsääntöisesti malleista vajaata kokojakaumaa, jota kauppiaat sitten myyvät ilman tunnontuskia kaiken kokoisille välittämättä pätkääkään asiakkaasta. Accell Group ei kaiketi tuo maahan tällä hetkellä ollenkaan parempia merkkejään.

        Tunturi ja Nishiki on ihan kelpo pyöriä.


      • v-jarru
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Sen verran on kokemusta noista ishikin alumiinikangista, etten ihan hevin niitä suosittelisi kenellekkään. Kun sellaiset ihmiset, jotka tuntevat polkupyötiä, erilaisia polkupyöriä, sanovat ettei joku halpis sovi johonkin käyttöön, niin ei siitä pidä pahastua. Se vain ei sovi.

        Kun sen jälkeen jankutetaan yhä ihan selvää asiaa, niin ainoa looginen syy on taloudellinen intressi. Pitää saada myytyä huonoja pyöriä ihmisille, vaikka nämä halpikset eivät vastaakaan kysyjän tarpeita.

        ..mikäs vika noissa ishikin alumiini kangissa oikein on? Jäykkiä?


      • Joo, siis ei
        v-jarru kirjoitti:

        ..mikäs vika noissa ishikin alumiini kangissa oikein on? Jäykkiä?

        Runko ei suodata mitään. Kaikki tärinä tulee läpi suoraan käsille ja selkään. Pidemmillä matkoilla se on epämiellyttävää.

        Kilpapyöristä alumiinia käytetään yhä aika-ajopyörissä, koska sillä saadaan tehtyä äärimmäisen jäykkä pyörä. Mukavuus on niissä toissijainen tekijä.


      • nainen Nishikillä
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Runko ei suodata mitään. Kaikki tärinä tulee läpi suoraan käsille ja selkään. Pidemmillä matkoilla se on epämiellyttävää.

        Kilpapyöristä alumiinia käytetään yhä aika-ajopyörissä, koska sillä saadaan tehtyä äärimmäisen jäykkä pyörä. Mukavuus on niissä toissijainen tekijä.

        Minä en ainakaan ole niin herkkähipiäinen neiti, että pienet tärinät haittaisivat miellyttävää työmatkaani.


      • Joo, siis ei
        nainen Nishikillä kirjoitti:

        Minä en ainakaan ole niin herkkähipiäinen neiti, että pienet tärinät haittaisivat miellyttävää työmatkaani.

        Lyhyillä matkoilla (kuten nuo aika-ajot tai lyhyt työmatka) tuolla ei ole väliä. Pitkillä matkoilla, kuten retkipyöräilyssä, alumiinirunko on epämiellyttävä.

        Itselläni on vanhat urheiluvammat kyynärpäissä, enkä viitsi ajaa lyhyitäkään matkoja huonosti suunnitellulla keulalla. Alumiiniset ovat kaikki liian kovia ja tuollaiset kankialumiiniset vielä erityisen kovia.

        Yleensä retkipyörät tehdään yhä teräksestä.Paremmat lenkki ja kilpa maantiepyörät ovat nykyään yleensä hiilikuitua.


      • ajanmilläajan
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Lyhyillä matkoilla (kuten nuo aika-ajot tai lyhyt työmatka) tuolla ei ole väliä. Pitkillä matkoilla, kuten retkipyöräilyssä, alumiinirunko on epämiellyttävä.

        Itselläni on vanhat urheiluvammat kyynärpäissä, enkä viitsi ajaa lyhyitäkään matkoja huonosti suunnitellulla keulalla. Alumiiniset ovat kaikki liian kovia ja tuollaiset kankialumiiniset vielä erityisen kovia.

        Yleensä retkipyörät tehdään yhä teräksestä.Paremmat lenkki ja kilpa maantiepyörät ovat nykyään yleensä hiilikuitua.

        Hauskaa Wappua!


      • viljo4
        Kiitos tästä kirjoitti:

        Niinhän siinä käy että vaikka kuinka perustelisit omia tarpeita niin aina joku muu on olevinaan oikeassa, hienoa että pidit oman pääsi. Rengasleveyskään ei ole ongelma vaan monesti samoille vanteille voi vaihtaa kapeammat renkaat. Jalkajarru on luotettava, samoin napavaihteet. Perheessä ollut kolmessa pyörässä napavaihteet eikä ole ikinä mitään säätöjä tarvinnut tehdä.
        Fillari ostetaan omaan käyttöön ja tarpeeseen, ei luulisi ketään häiritsevän millaisella pyörällä toiset ajaa.

        Aika jännä juttu että vaijeri ei ole ikinä venynyt sen vertaa että olisi vaihteita olisi tarvinnut säätää... Vanteille voi AINA vaihtaa kapeammat renkaat kun puhutaan peruspyöristä. Tosin, Castorin tangonkin olisi vaihtanut halvemmalla kuin Pregon renkaat... Pointti kuitenkin harvinaisen hyvä, mulla on yhdeksän pyörää ja kaikkia käytän. Silti mua ei häiritse pätkääkään millä muut ajaa.


      • Heh heh
        on mukavaa on kirjoitti:

        On olemassa paljon mukavampiakin asuntoja kuin nykyinen vuokra-asuntoni mutta niin vain tässä viihdyn.
        On olemassa mukavampia autojakin kuin 2kk vanha kia rio mutta silti pidän tuosta pikku-autosta ja sen pitkästä takuusta.
        On olemassa paljon mukavampia ihmisiä kuin minä mutta silti joudut sietämään kirjoituksiani jos tällä palstalla vierailet.
        On mukavaa viettää omaa leppoisaa elämää kun en tunne sinua.

        Kia on jo pervo veto tähän keskusteluun. :D Moni ei tuollaista ottaisi, vaikka saisi ilmaiseksi.


      • outo hekottelija
        Heh heh kirjoitti:

        Kia on jo pervo veto tähän keskusteluun. :D Moni ei tuollaista ottaisi, vaikka saisi ilmaiseksi.

        Mene sinä pervo huutelemaan tietä!


    • Heh heh

      Onhan se ikävää, ettei Accell Group saa markkinoida huonoja pyöriä suomalaisille. Missään muualla Euroopassa tuollaista ei myytäisi tuollaiseen tarkoitukseen.

      • tunari eiku duunari

        En nyt oikein ymmärtänyt. Accell Groupin brändeihin kuuluu tietääkseni Tunturi ja Raleigh joita markkinoidaan suomessa. Mutta ketä kiinnostaa?
        Pari vuotta sitten olin vaihtamassa halpis hybridiä uuteen fillariin ja olin kiinnostunut jopa maantiepyörästä. Kuinkas kävi kivijalkaliikkeessä? Aikamme juteltiin ja käytiin vaihtoehtoja lävitse ja kauppias siinä itse totesi että ei kannata ostaa maantiepyörää vaan vaihdetaan vanhaan hybridiin kapeammat renkaat. Hän itse moitti maantiepyörän ajoasentoa ja vaihteenvaihtajia, itse en pitänyt ollenkaan vaihtajista joita oli tarjolla eikä se ajoasentokaan ollut miellyttävä. Tuo pari vuotta meni hyvin kaposilla renkailla vaan nyt on uusi pyörä tilattuna Saksasta eikä todellakaan ole mikään maantiepyörä tai cc.


      • Joo, siis ei
        tunari eiku duunari kirjoitti:

        En nyt oikein ymmärtänyt. Accell Groupin brändeihin kuuluu tietääkseni Tunturi ja Raleigh joita markkinoidaan suomessa. Mutta ketä kiinnostaa?
        Pari vuotta sitten olin vaihtamassa halpis hybridiä uuteen fillariin ja olin kiinnostunut jopa maantiepyörästä. Kuinkas kävi kivijalkaliikkeessä? Aikamme juteltiin ja käytiin vaihtoehtoja lävitse ja kauppias siinä itse totesi että ei kannata ostaa maantiepyörää vaan vaihdetaan vanhaan hybridiin kapeammat renkaat. Hän itse moitti maantiepyörän ajoasentoa ja vaihteenvaihtajia, itse en pitänyt ollenkaan vaihtajista joita oli tarjolla eikä se ajoasentokaan ollut miellyttävä. Tuo pari vuotta meni hyvin kaposilla renkailla vaan nyt on uusi pyörä tilattuna Saksasta eikä todellakaan ole mikään maantiepyörä tai cc.

        Missähän välissä ne ovat Raleigh'in ehtineet ostaa? Suomeen tuodaan halpikset teipattuna Tunturiksi ja alempi keskiluokka teipattuna Nishikiksi. Parempia malleja tulee Suomeen vain vähän ja ne on teipattuna Nishikin brändiin.


      • googletuksen jälkeen
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Missähän välissä ne ovat Raleigh'in ehtineet ostaa? Suomeen tuodaan halpikset teipattuna Tunturiksi ja alempi keskiluokka teipattuna Nishikiksi. Parempia malleja tulee Suomeen vain vähän ja ne on teipattuna Nishikin brändiin.

        Heidän kotisivuillaan on lueteltu melkoinen määrä merkkejä joista en ole ikinä kuullut missään.


      • Joo, siis ei
        googletuksen jälkeen kirjoitti:

        Heidän kotisivuillaan on lueteltu melkoinen määrä merkkejä joista en ole ikinä kuullut missään.

        Accell Group ostaa paikallisia hyvämaineisia pyörätehtaita, lopettaa toiminnan ja myy halpamaissa tehtyjä pyöriä hyvällä katteella. Hyvälaatuiset pyörät myydän La Pierren tuotemerkillä, mitä ei tuoda tällä hetkellä ollenkaan Suomeen. Van Nicholas on sitten oma lukunsa, mutta nykyisestä tilanteesta en tiedä mitään.


    • Hyviä fillareita

      Tuossa olisi minun valintani. On tavallaan cyklocross suoralla tangolla. Biltemasta muoviset kevyet lokasuojat sadekelille ja homma rokkaa.

      http://www.cube.eu/en/tour/cross-road/sl-cross/


      Bianchi Camaleont sarjasta voisi myös katsella sopivaa mallia. Trek ja Felt ovat myös tutustumisen arvoisia merkkejä. Tämä tiedoksi muille jotka etsivät sopivaa fillaria.

      • viljo4

        Sorry nyt mut mikä tossa on cyclocrossaria? Maantievälitykset, sileät renkaat, vannejarrut... Eikö se ole kuitenki kuin maantiepyörä suoralla tangolla, tai hybridi maantievälityksillä?


    • peeässä

      Välillä huvittuneena, välillä huuli pyöreänä olen lukenut ketjua! En olisi arvannut, että näin periaatekeskustelu lähti vattomasta pohdinnastani käyntiin...
      Taustaani: Olen pyöräillyt töihin aikoinaan vanhalla 5-vaihteisella Crescentillä. Sen jälkeen 21-vaihteisella joustohaarukkaisella Crescentillä. Näistä kokemuksena osaan sanoa, että seuraavassa pyörässäni minulla ei ole joustokeula eikä pienehköjä renkaita. Enkä halua taittaa matkojani "uimapuvussa", koska reippaasta vauhdista huolimatta todennäköisesti pysähdyn kaupungissa (vaikkapa Torilla). Myöskään ainakaan vielä tässä vaiheessa makaava ajoasento ei houkuta. Haluan tehdä lenkkejäni vaihtelevasti: joko fiilistellen tai sitten hiki pinnassa.
      Tällä hetkellä myös TX500 pohdinnassani.
      Joten, edelleenkin ostan pyörää omiin tarpeisiini, en halua (ainakaan vielä) lukkoja enkä cyklocrossaria. Puolestani tämän suuntaisen keskustelun voi siis lopettaa. Tulen ajamaan pakosta pätkiä myös soraisella pinnalla, joten ihan kapeakapea kumet eivät tule siinäkään tapauksessa kyseeseen.
      Joten palataanpa keskustelussa juurille. Onko jollain näihin tarpeisiini antaa hyviä ideoita?

      • peeässä

        Tarkoitin RX500, ei TX500.


      • LZ 127
        peeässä kirjoitti:

        Tarkoitin RX500, ei TX500.

        Tästä keskustelusta on tosiaan tullut kahden änkyrän omituinen tappeluketju. Monta ruudullista yhdentekevää roskaa. Jos täällä olisi moderaattori, hän olisi pistänyt pelin poikki jo ajat sitten.

        Tuosta makaavasta ajoasennosta, niin et kai kuvitellut, että käyrätankoisella pyörällä pidettäisiin käsiä aina alakahvoilla? Tämä on yleinen luulo.

        Uudehkoilla pyörillä (80-luvulta alkaen) ajetaan normaalisti ns. kahvojen päältä:
        http://farm8.staticflickr.com/7221/7383345752_6bc66e1086.jpg

        Jos olet jo päättänyt, millaisen pyörän haluat ostaa, tuskin se täällä vatvomalla enää miksikään muuttuu.


      • Joo, siis ei
        peeässä kirjoitti:

        Tarkoitin RX500, ei TX500.

        "...Tulen ajamaan pakosta pätkiä myös soraisella pinnalla, joten ihan kapeakapea kumet eivät tule siinäkään tapauksessa kyseeseen..."

        Niin kauan kun kyse on tiestä, käy ihan kapeakin 21 - 23 mm maantierengas ihan hyvin. Jos pinta menee todella heikoksi, kannattaa harkita leveämpää, jopa 32 mm rengasta.

        Myös huonolaatuisia, kovia alurunkoja on valmistajien tapana paikkailla leveillä renkailla. Silloin kuitenkin kannattaa harkita koko mallin hylkäämistä. Edullisemmissa pyörissä teräsrunkoiset ovat yleensä keskimäärin mukavampia.

        Noilla spekseillä esimerkiksi kotimaassa koottu Pelago Stavanger voisi olla toimiva ratkaisu.

        http://pelagobicycles.com/bicycles/stavanger-2.html

        Suosittelen tuohonkäyttöön droppitankoista versiota, mutta pojat kasaa noita kaupunkikäyttöön myös suoralla tangolla.


      • kermamuncci
        LZ 127 kirjoitti:

        Tästä keskustelusta on tosiaan tullut kahden änkyrän omituinen tappeluketju. Monta ruudullista yhdentekevää roskaa. Jos täällä olisi moderaattori, hän olisi pistänyt pelin poikki jo ajat sitten.

        Tuosta makaavasta ajoasennosta, niin et kai kuvitellut, että käyrätankoisella pyörällä pidettäisiin käsiä aina alakahvoilla? Tämä on yleinen luulo.

        Uudehkoilla pyörillä (80-luvulta alkaen) ajetaan normaalisti ns. kahvojen päältä:
        http://farm8.staticflickr.com/7221/7383345752_6bc66e1086.jpg

        Jos olet jo päättänyt, millaisen pyörän haluat ostaa, tuskin se täällä vatvomalla enää miksikään muuttuu.

        Ei täällä ole kuin yksi änkyrä, mutta hän on erittäin tuottelias 24/7. Sinullakin LZ 127 on aika tylyjä kommentteja. Minusta tällä palstalla on siedettävä aloittajan kaltaisia kysymyksiä. Jos ei ole asiallisia vastauksia, niin miksi kommentoida koko ketjua. Maailmassa on todella paljon pyörämerkkejä ja eiköhän jokaiselle löydy polkijansa. Minusta ja minun kokemuksen mukaan Helkama, Tunturi ja Cressu ovat palvelleet loistavasti. Pyöräilyvuosia on takana 35.


      • Joo, siis ei
        kermamuncci kirjoitti:

        Ei täällä ole kuin yksi änkyrä, mutta hän on erittäin tuottelias 24/7. Sinullakin LZ 127 on aika tylyjä kommentteja. Minusta tällä palstalla on siedettävä aloittajan kaltaisia kysymyksiä. Jos ei ole asiallisia vastauksia, niin miksi kommentoida koko ketjua. Maailmassa on todella paljon pyörämerkkejä ja eiköhän jokaiselle löydy polkijansa. Minusta ja minun kokemuksen mukaan Helkama, Tunturi ja Cressu ovat palvelleet loistavasti. Pyöräilyvuosia on takana 35.

        Pitäisikö sitten mielestä todeta esimerkiksi aloittajalle, että vaihtoehdot ovat aivan loistavia, kun ne todellisuudessa ovat tuohon käyttöön täysin kelvottomia?


      • kermamuncci
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Pitäisikö sitten mielestä todeta esimerkiksi aloittajalle, että vaihtoehdot ovat aivan loistavia, kun ne todellisuudessa ovat tuohon käyttöön täysin kelvottomia?

        Aina voi olla myös hiljaa, varsinkin jos ei ole mitään uutta sanottavaa.


      • Joo, siis ei
        kermamuncci kirjoitti:

        Aina voi olla myös hiljaa, varsinkin jos ei ole mitään uutta sanottavaa.

        Eli mielestäsi on parempi olla epärehellinen kuin pahottaa jonkun aloittelijan mieli? MInusta tuo on huonoa nettikäytöstä. Kyllä sellaisen, joka asiasta jotain ymmärtää, tulee kertoa ettei tuo aloittajan ajatus kanna.


    • Joo, siis ei
    • Poljetaan

      Hauskaa Vappua vielä tähänkin keskusteluun!

      Pregolla ajettu nyt 150 kilsaa kymmenessä päivässä. Rullaa hienosti, ja jarrun tehostakin huomaa että kaikki on uutta. Istumalihaksia aristaa kuten pitkän tauon jälkeen aina, mutta sillä se lähtee millä se on tullutkin. Ainakaan tähän mennessä ei ketjun kireyttä tai vaihdevaijeria ole tarvinnut säätää, mutta ohjainkannatinta piti hiukan laskea. Yläasennossa ohjainkannatin ei jostain syystä ollut kiristettävissä kunnolla, vaan siihen jäi pieni mutta tuntuva vapaaliike, ehkä puolen millimetrin lonksuminen.

      Prego saattaa hintaluokaltaan olla halpis, mutta ainakin vastaavat bensarahat on varsin nopeasti tienattu. Jos sää suosii, en aio tänä kesänä autoilla työmatkoja.

      • kermamuncci

        Aurinkoista Vappua!

        Onnittelut uudelle pyörälle! Itse ajan jo 8:tta vuotta omalla Pregollani. Työmatkat ajan päivittäin sulan maan aikana 12 kilsaa suuntaansa ja lisäksi kaikki muut ajot. Tuhansia miellyttäviä kilometrejä on takana ja matka jatkuu.

        I love my Prego!


      • Ei yhtään ihme!

        Kuvan mukaan Pregon mukana tuleva satula on /C:stä. Vaihda parempi, kovempi ja kapeampi, satula.


    • Anonyymi

      Ei muuta kun munatrikoot jalkaan ja menoksi autojen sekaan, kun pyörätiet ei joillekin kelpaa

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8416
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2277
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe