Tietääkö kukaan 29" maastopyöristä ?

Hei !

Onko 29" maastopyörän vanteen koko todellinen 29", vai perustuuko uusi suurempi rengaskoko johonkin renkaanvalmistusjippoon jolla kokoa suurennetaan?

Vierintävastus on aina pienempi mitä suurempi rengas kehältään, mutta paino toisaalta ja mahdollinen muu renkaan suurempi pinta tai kuviointi tietä vasten nostaa vietintävastusta.

Miten on, onko tietäjiä täällä ?

En ole kaupoissa nähnyt 29" pyöriä, netissä kyllä-

yst. t. Jari Laurila
http://jarinhotelli.blogspot.com

33

6120

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bigfootrules
    • kokemus-k

      "Onko 29" maastopyörän vanteen koko todellinen 29", vai perustuuko uusi suurempi rengaskoko johonkin renkaanvalmistusjippoon jolla kokoa suurennetaan?"

      Mikään polkupyörien vannekoko ei ole todellisuudessa juuri se mikä ilmoitetaan tuumakooksi. 29" maastureissa tuo tuumakoko vastaa suunnillen koko renkaan ulkohalkaisijaa, siis päällikumin kanssa. Toki se on myös vannekooltaan suurempi kuin vaikka 26" mutta vannekooltaan ei käytännössä sen suurempi kuin maantiepyörien noin 28" vanne.

      • Eikö ?

        Se kokohan onkin rengaskoko eikä vannekoko. :)


      • Eikö ? kirjoitti:

        Se kokohan onkin rengaskoko eikä vannekoko. :)

        Jep:)

        Niin on käyty. Pyörä on 28" vannekoolla ja rengas on sitten sellainen että se tekee kehää yhteensä tuuman verran lisää.

        Tässä olisi muuten, se 29" mahdollisesti oiva fillari talvipyöräilyyn jolla menee jään päällä ja rengas on sellainen että on pitoa talvella.

        Minun pitää ostaa kuuden vuoden sisällä kolme uutta fillaria, ja yksi olisi tällainen.

        Huva,

        yst, t, Jari


    • Hep:)


      Juuri sitä ajattelinkin siis että on niin että vannekoko on 28" ja renkaan kanssa tuo 29".

      Minusta olisi matkapyöräilyä harrastavalle 30" vannekoko mukava ajatus, mutta en tiedä muista toimivuusasioista sitten kaikessa?

      yst, t. Jari Laurila

      • ei sama

        'Juuri sitä ajattelinkin siis että on niin että vannekoko on 28" ja renkaan kanssa tuo 29".'

        Tuskin se noin menee, että vannekoko on sama kuin 28" pyörissä. Uskoakseni se on isompi.


      • fuji moto
        ei sama kirjoitti:

        'Juuri sitä ajattelinkin siis että on niin että vannekoko on 28" ja renkaan kanssa tuo 29".'

        Tuskin se noin menee, että vannekoko on sama kuin 28" pyörissä. Uskoakseni se on isompi.

        "Tuskin se noin menee, että vannekoko on sama kuin 28" pyörissä. Uskoakseni se on isompi."

        Juuri niin se menee että vannekoko on 28. Usko jo.


      • se nyt vaan on ....
        fuji moto kirjoitti:

        "Tuskin se noin menee, että vannekoko on sama kuin 28" pyörissä. Uskoakseni se on isompi."

        Juuri niin se menee että vannekoko on 28. Usko jo.

        Ainakin omassa 29:ssä näyttäisi olevan 28" vanne ja on muuten helkkarin kapea. Tuohon saisi varmaan laitettua melkoisen kapean 28" renkaan jos haluaisi koittaa joskus hybridin korvikkeena tai haluaisi ajaa yhdellä pyörällä läpi vuoden ja käyttäisi kesät todella kapeita renkaita ja muun ajan vuodesta käyttäisi noita läski renkaita.


      • se nyt vaan on .... kirjoitti:

        Ainakin omassa 29:ssä näyttäisi olevan 28" vanne ja on muuten helkkarin kapea. Tuohon saisi varmaan laitettua melkoisen kapean 28" renkaan jos haluaisi koittaa joskus hybridin korvikkeena tai haluaisi ajaa yhdellä pyörällä läpi vuoden ja käyttäisi kesät todella kapeita renkaita ja muun ajan vuodesta käyttäisi noita läski renkaita.

        Hep:)

        Mitä sanot omasta kokemuksesta?

        Miten renkaiden saanti ?
        ja hinnat?

        yst. t. Jari Laurila


      • se nyt vaan on ....
        jarinhotelli kirjoitti:

        Hep:)

        Mitä sanot omasta kokemuksesta?

        Miten renkaiden saanti ?
        ja hinnat?

        yst. t. Jari Laurila

        Alla alkuperäiset 2,2" nappularenkaat, paljoa leveämmät ei alle mahdu koska muuten ottaa etuvaihtajaan kiinni. Ajellessani 38km lenkin jolla asfalttia ja hiekkatietä voisin sanoa että asfaltilta hiekalle siirtyessä ei juuri eroa huomannut eli rullasi molemmilla ihan mukavasti. Renkaita tuskin löytää mistään marketeista ainakaan kovin helpolla mutta fillariliikkeistä tai netistä.
        http://www.bike-discount.de/shop/k2018/a99652/super-moto-evo-pacestar-29-x-235-foldable.html
        Nuo voisi juuri ja juuri mahtua vielä pyörimään, ainakin jos välttää pienimmän eturattaan käyttöä. Leveyden puolesta kulkisi varmaan hiekalla ihan kivasti ja kuvion puolesta sopivat varmaan asfaltillekin ihan hyvin. Nykyinen nappularengas ei anna kovin hyvää pitoa asfaltilla ajettaessa.

        Jos et ole aiemmin lähemmin tutustunut 29" pyörään niin kannattaa käydä jossain liikkeessä katsomassa, vanteen kapeus oli itselle ainakin yllätys, samalla voisi hyvin kysellä mitkä renkaat siihen loppujen lopuksi käy.


    • joku dude

      Ulkomailta löytyy hyvä valikoima noita 29" renkaita, vakiorengas kun on kuitenkin tarkoitettu maastoon enemmän kuin asfaltille. Itse olen harkinnut tilata kesäksi juurikin hiekalle/asfaltille tarkoitetut kumit joissa on melkoisen sileä kuvio mutta leveys on edelleen maastorenkaan luokkaa.

      • Hep; Sivulla on linkki missä oli testattu asiaa.

        29" oli hyvä ja ei pelätyn kömpelö, esteiden yli ajettiin helpommin, mutta käsiteltävyys tietenkin sitten määrätynlaisessa maastossa on 26 tuumaisella parempi.

        Asia selvisi minulle kaikki.

        yst. t., Jari Laurila
        http://jarinhotelli.blogspot.com


    • Terässiipi

      Tossa TM:n testissä pärjäsi hyvin muistaakseni Cube. Ohjaustangon tupit pyöri kuin vanhassa mummojen mankelissa ja ohjaustankoa suositeltiin sahaamaan kapeammaksi????

      On aika hupaisaa vielä lukea palstoilta friikkien juttuja, kun kilvan haukutaan lyttyyn alle tonnin halpiksia. Fillarin pitää maksaa väh. se 1500 € jne.
      Vähän sama, kun kultakorva-hifimies kuntelee itse laitteita, ei niinkään musiikkia.

      On kyllä aika heikkoa laatua, jos tupit pyörii tonniviidensadan pyörässä.
      Ylämäessä voi jäädä tuppi pian handuun. Mulle kävi kerran yksvaihteisella mummomankelilla nuoruudessa.

      • Hep:)

        Kyllä. Ostin itse kaupungin kalleimmat stereot 1977
        18 vuotiaana ja maksoin osamaksulla 3,5 vuotta.

        Minulla on vieläkin samat stereot eli valtava on ollut tunnearvo niihin ja kestävyys/ laatu. Toimivat.

        Kyllä marketista saa maastopyrän kelvollisen. HYbridipyörässäkään en yhtään haaveile markettipyöriä kummempia.

        Ostaisin toki mielelläni tonnin pyörän
        jos olisi ylimääräisiä rahoja, mutta tämmönen köyhäkaula.

        yst. t. Jari Laurila


      • ,,,,,,,,

        Jep, friikit tai tässä tapauksessa friikki multinikillä pilaa koko palstan.

        Annetaan kaikkien ajaa ITSELLEEN mieluisimmilla pyörällä, maksoi se sitten 200 tai 3000.


      • juurikin näin
        ,,,,,,,, kirjoitti:

        Jep, friikit tai tässä tapauksessa friikki multinikillä pilaa koko palstan.

        Annetaan kaikkien ajaa ITSELLEEN mieluisimmilla pyörällä, maksoi se sitten 200 tai 3000.

        Kirjoitat vähän mutta ASIAA!!!!!!!!!!!


    • ähäkutti

      Ensimmäinen lenkki 29:llä tehtynä. Asfalttia koko matka, ikäänkuin sisäänajoa. Yllättävän mukavasti nuo leveät renkaat rullaa asfaltilla vaikka en laittanut edes maksimi paineita, käytin 3,6bar ja max. olisi noille renkaille 4,5. Meillä päin tiet on todella huonossa kunnossa mutta tuolla oli mukava ajaa vaikka tien reunoilla oli melko paljon tien suuntaisia halkeamia.

      Nopeutta on vähän huono verrata vielä tässä vaiheessa entiseen hybridiini kun tuo kunto on vielä vähän talviterässä ja sattui pirullinen vastatuuli suurelle osalle lenkkiä Suurimmaksi osaksi tuo tulee hiekkateille ja uudelle maastopyöräreitille joka tälle kylälle avataan virallisesti ensi vuonna mutta olen saanut tilaisuuden lähteä kesällä koeajamaan sitä ennakkoon.

      Merkillä ja mallilla ei ole niin väliä kun löytyy sopiva omaan käyttöön, aina on niitä joille ei mikään riitä. Jos etsii 500€ maastopyörää niin suositellaan 1000€ pyörää ja jos etsit sitä tonnin fillaria niin taas suositellaa 1,5 tonnin pyörää jne. Merkkiä/mallia/hintaa paljastamatta olen tuon lenkin jäljiltä todella tyytyväinen ostokseeni, koko osui juuri sopivaksi itselleni. Ainoa mikä tuntui oudolta oli että jarrut oli asennettu päinvastoin kuin kaikissa aiemmissa pyörissä mutta en viitsi alkaa niitä vaihtamaan koska se toisaalta tuntuu melko järkevältä eli takajarru on vasemmalla ja oikea kätisenä käsittelen mm. juomapulloa oikealla kädellä joten yhdellä kädellä jos joutuu äkisti jarruttamaan niin tuo vasemmanpuoleinen takajarru ei ainakaan aiheuta niin äkkinäisiä liikkeitä kuin etujarrun käyttö vastaavassa tilanteessa.

      • Pomppukeppi

        "Ainoa mikä tuntui oudolta oli että jarrut oli asennettu päinvastoin kuin kaikissa aiemmissa pyörissä "

        Mahdoitko tilata pyöräsi Englannista? Sillä kun tuo on yleinen tapa, he kun tuppaavat tekemään kaiken juuri toisinpäin kuin täällä...


      • ähäkutti
        Pomppukeppi kirjoitti:

        "Ainoa mikä tuntui oudolta oli että jarrut oli asennettu päinvastoin kuin kaikissa aiemmissa pyörissä "

        Mahdoitko tilata pyöräsi Englannista? Sillä kun tuo on yleinen tapa, he kun tuppaavat tekemään kaiken juuri toisinpäin kuin täällä...

        Nein, fillari tuli saksasta. Ulkomaisia keskustelupalstoja luettuani tuo näyttää melko yleiseltä ratkaisulta.


      • ähäkutti
        ähäkutti kirjoitti:

        Nein, fillari tuli saksasta. Ulkomaisia keskustelupalstoja luettuani tuo näyttää melko yleiseltä ratkaisulta.

        Jossain oli perusteluna tälle "käänteiselle" jarrulle motoristien tottumus eli jos motocrossia yms. ajavat siirtyvät fillareihin niin etujarru olisi samalla puolella kuin moto puolella. Toisaalta oli selityksenä vasemmanpuoleinen liikenne kuten Englannissa ja jotain selityksiä lisätty käsimerkkien käytöstä tähän liittyen. Ja yhtenä selityksenä oli ajajan kätisyys eli oikeakätisellä kun on tuo oikea käsi varattuna jotain toimintaa esim. juomista varten niin vasemmalla kädellä tehty jarrutus, siis takajarrulla, ei aiheuta ongelmia.
        Noilla ulkomaisilla palstoilla on keskustelujen taso muutenkin paljon parempaa kuin täällä. Ainakaan niillä joilla itse olen käynyt ei olla heti haukkumassa toisten ostoksia vaan ennemminkin onnitellaan päätöksestä ja kannustetaan liikkumaan. Toista se on täällä kateellisten junttien maassa.


      • kokemus-k
        ähäkutti kirjoitti:

        Nein, fillari tuli saksasta. Ulkomaisia keskustelupalstoja luettuani tuo näyttää melko yleiseltä ratkaisulta.

        "Nein, fillari tuli saksasta. Ulkomaisia keskustelupalstoja luettuani tuo näyttää melko yleiseltä ratkaisulta."

        Mielenkiintoista. Olisikohan käynyt toimittajalla sekaannus pyörän osoitteesta. Minun tietämäni Sakasan tilaukset on nimittäin kyllä aina olleet ihan samoin päin laittetuja jarrujen osalta kuin Suomessa. Mutta voi olla että joillain sitten menevät vakiona noinkin päin.


      • ähäkutti
        kokemus-k kirjoitti:

        "Nein, fillari tuli saksasta. Ulkomaisia keskustelupalstoja luettuani tuo näyttää melko yleiseltä ratkaisulta."

        Mielenkiintoista. Olisikohan käynyt toimittajalla sekaannus pyörän osoitteesta. Minun tietämäni Sakasan tilaukset on nimittäin kyllä aina olleet ihan samoin päin laittetuja jarrujen osalta kuin Suomessa. Mutta voi olla että joillain sitten menevät vakiona noinkin päin.

        En tiedä onko sitten vaikutusta sillä että fillari on Amerikkalainen mutta voihan se olla että ovat ajatuksissaan sotkeneet kohde maan. Nyt kuitenkin muutaman lenkin jälkeen tuohon alkaa jo tottua.

        Harkitsin jo lukkojenkin laittamista tuohon mutta viimeisimmän lenkin jälkeen jää kyllä vielä laittamatta. Asfaltilla tuli ajettua hiukan reilumpaa vauhtia tiukkaan käännökseen ja nappularenkaat alkoi luistaa siihen malliin että olin ihan tyytyväinen ettei ollut lukot käytössä.


      • Nakkimakkaran

        Olen nyt ajannut eri kokoisilla, on eroa jos ajaa eri maastoissa. Jos ajaa hyvillä pohjilla ja ei kovinkaan kovia nousuja 29" tuntuu toimivan. Kun nousut kovenee (17 proc) tuntui paremmalta pienempi rengas 26-27,5". Uskon et sen 29 paino pyöritykseen vaikuttaa! Pinnat taas sais olla aika tasaiset hyvillä pohjilla kun taas kiviset ja jyrkät kyllä vaatii pitoa, eli nupuloita enemmän. Noiden 29" tuumaisten paino on vähän kysymysmerkki kokonaisuudessa. Ajan suurimman osan Espanjassa, joten mäet kyllä vähän eri luokkaa kun Suomessa.


      • Pomppukeppi
        Nakkimakkaran kirjoitti:

        Olen nyt ajannut eri kokoisilla, on eroa jos ajaa eri maastoissa. Jos ajaa hyvillä pohjilla ja ei kovinkaan kovia nousuja 29" tuntuu toimivan. Kun nousut kovenee (17 proc) tuntui paremmalta pienempi rengas 26-27,5". Uskon et sen 29 paino pyöritykseen vaikuttaa! Pinnat taas sais olla aika tasaiset hyvillä pohjilla kun taas kiviset ja jyrkät kyllä vaatii pitoa, eli nupuloita enemmän. Noiden 29" tuumaisten paino on vähän kysymysmerkki kokonaisuudessa. Ajan suurimman osan Espanjassa, joten mäet kyllä vähän eri luokkaa kun Suomessa.

        Halvemmissa 29" on kyllä monesti harmittavan painavat kiekot ja kumit vakiona joten isommat mäet voivat tuntua raskailta. Noihin on kyllä saatavilla kevyitäkin vaihtoehtoja joten se ei ole sinällään 29" pyörän ominaisuus. Ja ajavathan kaikki nykyiset maailmancupin XC-kisakuskit kisansa 29" pyörillä ja Keski-Euroopan mäissä joten kyllä se nousukyky on ihan kunnossa kunhan kalusto on riittävän laadukasta. Omassa kaksysissä kokonaispaino on aika tasan 10kg ja kyllä se nousee jo mäetkin juuri niin kovaa kuin kuski jaksaa polkea.


    • fatmannnnn

      Harrastelija puolella alkaa 29" olemaan jo menneen talven lumia, sillä Fatbiket ovat jo ohittaneen suosiossa 29", 26" ja 27.5" puhumattakaan.

      • Nakkimakkarapuku

        Nyt olet itse ajastasi jäljessä. Fatbike alkaa olla jo poissa muodista ja niiden myynti laskee reippaasti. Nyt suosion huipulla on 27" plussakokoisilla renkailla joka tekee siitä välimuodon 29" pyörien ja läskipyörien välillä.


      • fatmannnnn
        Nakkimakkarapuku kirjoitti:

        Nyt olet itse ajastasi jäljessä. Fatbike alkaa olla jo poissa muodista ja niiden myynti laskee reippaasti. Nyt suosion huipulla on 27" plussakokoisilla renkailla joka tekee siitä välimuodon 29" pyörien ja läskipyörien välillä.

        Fatbike on nimenomaan nyt suosionsa huipulla. Liikkeistä fatit miltei loppu rajun kysynnän vuoksi.
        Fatbike on tänäpäivänä ainoa oikea pyörä, niin urheiluun ja sekalaiseen vapaaajan ajoon.


      • läskimummo

        Naapurin 83-v mummokin osti fatbiken, on kuulemma muuten hyvä mutta ei mahdu kaupan pyörätelineeseen.


      • Nakkimakkarapuku
        fatmannnnn kirjoitti:

        Fatbike on nimenomaan nyt suosionsa huipulla. Liikkeistä fatit miltei loppu rajun kysynnän vuoksi.
        Fatbike on tänäpäivänä ainoa oikea pyörä, niin urheiluun ja sekalaiseen vapaaajan ajoon.

        "Fatbike on nimenomaan nyt suosionsa huipulla. Liikkeistä fatit miltei loppu rajun kysynnän vuoksi.
        Fatbike on tänäpäivänä ainoa oikea pyörä, niin urheiluun ja sekalaiseen vapaaajan ajoon."

        No kyllä tutuilta pyöräkauppiailta tulee vähän erilaista viestiä. Suurin buumi meni jo pari vuotta sitten. Nyt myyntimäärät ovat tasaantuneet aika paljon ja muut mallit ovat sitten niitä uutuuksia. Toki läskiäkin vielä myydään.
        Ja mikään pyörätyyppi ei koskaan ole ollut ainoa ja oikea vaan aina vain se tiettyyn käyttöön paras.


    • P1.18

      Vissiin tulikin jo selväksi, että 29" pyörissä on se sama 622 millinen vanne (ns 28") kun muissakin täysikokoisissa pyörissä. Renkaat vain ovat sen verran pulleammat, että renkaan ulkohalkaisija lähestyy 29 tuumaa. Leveämmät renkaat menevät kyllä samoille vanteille, Läskirenkaat ovat sitten oma lukunsa.

      Vierintävastuksesta: yllättävää kyllä renkaan suurempi leveys ja pulleus ei lisää vierintävastusta vaan tiettyyn rajaan asti vähentää sitä. Samalla pyörän mukavuus lisääntyy. Eräällä ulkomaan sivustolla joka on erikoistunut renkaitten vierintävastusten mittaamiseen toistaiseksi pienin vastus on mitattu Schwalben 60-622 kokoiselta renkaalta! Leveämpien renkaitten haittapuolena on vain lisääntyvä paino.

      Omassa cruiserissani on 60-622 Schwalbe Big Apple -kaupukikumit ja rukki rullaa aivan erinomaisesti ja on mukava ajaa.

      • Spez

        Kiitos asiallisesta kommentista ja komppaan sitä täysin. Minulla on fatbikessa 26" x 4.8" renkaat, ja velipojan jäykkäperäisessä maasturissa renkaat 29" x 2.10". Eli molempien ulkohalkaisija on miltei sama, mutta fatin rengas on yli puolet leveänpi. Molemmat pyörät ovat Spezializedin noin 2300 euroa maksaneita ja olemme veljen kanssa suht saman painoisia.
        Nyt asiaan, eli asfaltilla lenkkeillessämme alamäissä pyörämme liukuu vapaalla siten, että velipoika joutuu aloittamaan polkemisen ennen minua, eli fatbike liukuu pidemmälle. Minulla on tosin suht korkeat paineet pyöräni mallin huomioon ottaen, edessä 0.7 ja takana 1.0 bar, eli rengas ei ota asfalttiin ihan koko leveydeltä, mutta kuitenkin tämä rullaaminen oli meille aika yllätys.


      • Pomppukeppi
        Spez kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta kommentista ja komppaan sitä täysin. Minulla on fatbikessa 26" x 4.8" renkaat, ja velipojan jäykkäperäisessä maasturissa renkaat 29" x 2.10". Eli molempien ulkohalkaisija on miltei sama, mutta fatin rengas on yli puolet leveänpi. Molemmat pyörät ovat Spezializedin noin 2300 euroa maksaneita ja olemme veljen kanssa suht saman painoisia.
        Nyt asiaan, eli asfaltilla lenkkeillessämme alamäissä pyörämme liukuu vapaalla siten, että velipoika joutuu aloittamaan polkemisen ennen minua, eli fatbike liukuu pidemmälle. Minulla on tosin suht korkeat paineet pyöräni mallin huomioon ottaen, edessä 0.7 ja takana 1.0 bar, eli rengas ei ota asfalttiin ihan koko leveydeltä, mutta kuitenkin tämä rullaaminen oli meille aika yllätys.

        Läskipyörä on tuota toista painavampi ja sen painavammissa renkaissa on enemmän pyörivää liike-energiaa joten se liukuu myös pidemälle jos paineet ovat sellaiset että renkaat eivät kauheasti vastusta. Nuo 0.7/1.0 eivät ole mitään varsinaisia maastopaineita. Kiihdytettäessä ja erityisesti ylämäessä sitten painoero kyllä vaikuttaa juuri toiseen suuntaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä elukkaa kaivattusi

      muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4196
    2. Haleja ja pusuja

      Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3969
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

      Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3482
    4. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2893
    5. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2729
    6. En kirjoita sulle tänne

      Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2532
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2134
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1226
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

      Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      149
      1167
    10. Mitä ajattelet

      Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1016
    Aihe