Keltaiset kilvet ja Ruotsi

silminnäkijä

Tulin tuossa pari päivää sitten Saksasta Ruotsiin viiden päivän kilvillä . Niin eikös vaan Malmön poliisi puuttunut peliin ja ilmoitti, ettei noilla kilvillä saa ajaa Ruotsin läpi. Pitkähkön keskustelun jälkeen hän uhkasi tuhannen kruunun sakolla. Nyt asiasta on käyty keskustelua Ruotsin liikenneviraston kanssa. Viraston kanta on, että poliisi oli oikeassa. Lähetin vastaukseen kopion Saksan kilpimyyjän kannan Eu:n kannan mukaan. Samoin lähetin saman tekstin Ruotsin poliisille. Onko jollqin ollut samoja kokemuksia? Odottelen tässä vastauksia ja kerron lisää.

63

4123

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • green card?

      oliko sinulla vihreä vakuutuskortti mukana? Sen kanssa pitäisi saada ajaa mm. Tanskan ja Ruotsin läpi. Näitä ongelmia ei ole ollut enään muutamaan vuoteen. Eli olisi hyvä saada selvitettyä asia.

      • windstar1962

        aina tämä sama juttu green korteista,ei auta ,et aja keltasilla
        rek kilvillä tanskan eikä ruotsin läpi kilvet on tarkoitettu saksan sisäiseen liikenteeseen.jos haluat kilvillä suomeen osta lippu
        lavaivalla helsinkiin.unohtakaa jo se sakemannien vihreä kortti
        se perustuu ainoastaan niiden jobbarien omaan laiskuuteen
        koska niitä kilpiä on laatikot täynnä.hintaan 80 e ,punasilla
        kilvillä täytyy auto käydä näyttämässä .eli katsastamassa
        sekin on ihan peestä,mutta ymmärän näitä "autokauppiaita"
        koska saksassa ko palvelupisteet suljetaan useinmiten jo klo
        13.00-14.00,jahintakin nousee heti 200ekuun.eli se niistä
        vuosista.viimeinen sakko ruotsissa,anteeksi ,kun ei tullut isoa
        kirjainta R 02.02.2013


      • Uralt
        windstar1962 kirjoitti:

        aina tämä sama juttu green korteista,ei auta ,et aja keltasilla
        rek kilvillä tanskan eikä ruotsin läpi kilvet on tarkoitettu saksan sisäiseen liikenteeseen.jos haluat kilvillä suomeen osta lippu
        lavaivalla helsinkiin.unohtakaa jo se sakemannien vihreä kortti
        se perustuu ainoastaan niiden jobbarien omaan laiskuuteen
        koska niitä kilpiä on laatikot täynnä.hintaan 80 e ,punasilla
        kilvillä täytyy auto käydä näyttämässä .eli katsastamassa
        sekin on ihan peestä,mutta ymmärän näitä "autokauppiaita"
        koska saksassa ko palvelupisteet suljetaan useinmiten jo klo
        13.00-14.00,jahintakin nousee heti 200ekuun.eli se niistä
        vuosista.viimeinen sakko ruotsissa,anteeksi ,kun ei tullut isoa
        kirjainta R 02.02.2013

        Lukekaa uudestaan rekisteröintiasiakirja. Sen käyttö ei ole rajoitettu Saksan sisäiseen käyttöön; katsastus, koeajo ja siirtokuljetus etc... eli miten sana Ûberführungsfahrten..käännetään.eli auto on ollut kuljetuksessa Saksasta Tanskan ja Ruotsin kautta Suomeen.
        Laitan juuri maanantaina valituksen vireille Ruotsissa ja otan yhteyttä suurlähetystöön.
        Kansainvälistä EU -Liikennevakuutusta ei voida myydä liittyen rekisteröintiin, joka ei ole voimassa muualla kuin Saksassa.


      • mies saksasta
        Uralt kirjoitti:

        Lukekaa uudestaan rekisteröintiasiakirja. Sen käyttö ei ole rajoitettu Saksan sisäiseen käyttöön; katsastus, koeajo ja siirtokuljetus etc... eli miten sana Ûberführungsfahrten..käännetään.eli auto on ollut kuljetuksessa Saksasta Tanskan ja Ruotsin kautta Suomeen.
        Laitan juuri maanantaina valituksen vireille Ruotsissa ja otan yhteyttä suurlähetystöön.
        Kansainvälistä EU -Liikennevakuutusta ei voida myydä liittyen rekisteröintiin, joka ei ole voimassa muualla kuin Saksassa.

        Lue viestiketju kokonaan, niin huomaat, että valituksesi on turha. Vakuutuksia saa myydä vaikka Timbuktuun, silti on kansallinen asia, hyväksytäänkö saksalaiset siirtokilvet läpikulkuun toisessa maassa. Kilpimyyjät ja rekisteröintitoimistot Saksassa eivät läheskään aina tiedä asiaa ja ohje, jonka mukaan siirtovakuutus ei kelpaa kuin Saksan sisällä, on vanhentunut, eli esimerkiksi Via Balticalla ne kelpaavat.


      • Silminnäkijä
        mies saksasta kirjoitti:

        Lue viestiketju kokonaan, niin huomaat, että valituksesi on turha. Vakuutuksia saa myydä vaikka Timbuktuun, silti on kansallinen asia, hyväksytäänkö saksalaiset siirtokilvet läpikulkuun toisessa maassa. Kilpimyyjät ja rekisteröintitoimistot Saksassa eivät läheskään aina tiedä asiaa ja ohje, jonka mukaan siirtovakuutus ei kelpaa kuin Saksan sisällä, on vanhentunut, eli esimerkiksi Via Balticalla ne kelpaavat.

        Joopasi,joo.
        EU.hun on turha valittaa selvittelin sitä niin paljon viime vuonna. EU:n virallisessa lehdessä olleeseen kirjoitukseenkin sain vastauksen EU-toimistosta: "Lehden kirjoitus on SUOSITUS ei käsky. Paikalliset viranomaiset voivat kieltää keltapäisillä kilvillä ajon ja siihen ei auta pullikoiminen. Olen itse muutaman kerran ajanut Ruotsin läpi ko.kilvillä varustetulla autolla ilman ongelmia. Mutta jos "asiansa tietävä poliisi" sattuu paikalle olet vaikeuksissa. Vakuutushan on voimassa Ruotsissakin, mutta Ruotsin tulkinnan mukaan ajat rekisteröimättömällä autolla.
        "Onneaan voi koetella jokainen vapaasti" :)


    • 314

      Olen samaa mielta edellisen green cardin kanssa!
      Itse ajoin Ruotsin lävitse tosin jo tammikuussa 2011.
      Liikennevakuutuksen lisäksi - siis viiden päivän kilpien - minulla oli omasta vakuutusyhtiöstä puhelimitse rungonnumeron perusteella myönnetty kasko.
      En ole aivan varma, olisiko pyydettäessä myönnetty myös liikennevakuutus, mutta koska sanoin, että liikennevakuutus SISÄLTYY JO KELTAISIIN KILPIIN!
      Jos Nämä kilvet kuitenkin ovat Tanskassa ja Ruotsissa laittomat, niin on otettava suora lautta Travemündestä, mutta tämä on usein kalliimpi vaihtoehto.
      Mikä on siis oikein?

      • Slinnäkijä

        Joo. Ollut vähän kiireitä tämän kanssa.
        Minulla oli green gard. mutta Ruotsin poliisi väitti kuitenkin, ettei saa ajaa. Ruotsin liikennevirasto?(Suomen trafi) on vastanuut kaksi kertaa "Poliisi on oikeassa". Skånnen poliisi on vastannut myös erran "Olemme edelleen sitä mieltä, että ei saa ajaa". Ruotsin "liikennevakuutuskeskus" vastasi, että alun perin ilvet olivat vain Saksan sisäiseen liikenteeseen, mutta keskusteltuaan Saksan kolleegojen kanssa keltapäisillä kilvillä saa ajaa Ruotsissa ellei Ruotsin poliisilla ole omaa direktiivä, ettei kilvillä saisi ajaa.
        Nyt olen kahteen kertaan kysellyt Skånen poliisilta direktiivi numeroa, millä he päättävät, ettei saa aja Ruotsin läpi. Vielä eivät ole vastnneet." Kait etsivät poliisisa, joka osaa lukea/kirjoittaa"


      • siirtokilvet
        Slinnäkijä kirjoitti:

        Joo. Ollut vähän kiireitä tämän kanssa.
        Minulla oli green gard. mutta Ruotsin poliisi väitti kuitenkin, ettei saa ajaa. Ruotsin liikennevirasto?(Suomen trafi) on vastanuut kaksi kertaa "Poliisi on oikeassa". Skånnen poliisi on vastannut myös erran "Olemme edelleen sitä mieltä, että ei saa ajaa". Ruotsin "liikennevakuutuskeskus" vastasi, että alun perin ilvet olivat vain Saksan sisäiseen liikenteeseen, mutta keskusteltuaan Saksan kolleegojen kanssa keltapäisillä kilvillä saa ajaa Ruotsissa ellei Ruotsin poliisilla ole omaa direktiivä, ettei kilvillä saisi ajaa.
        Nyt olen kahteen kertaan kysellyt Skånen poliisilta direktiivi numeroa, millä he päättävät, ettei saa aja Ruotsin läpi. Vielä eivät ole vastnneet." Kait etsivät poliisisa, joka osaa lukea/kirjoittaa"

        Terve, olen lähdössä hakemaan autoa saksasta parin viikon päästä ja alkuperäisen suunnitelman mukaan aioin tilata keltaiset kilvet trasit-plate:n sivuilta.
        Kuulisin mielelläni miten selvittely ruotsin poliisin kanssa etenee.

        Saitko ruotsin poliisilta sakot vai pelkän uhkauksen sakoista ja pääsitkö kuitenkin jatkamaan normaalisti matkaa?
        Tilasitko kilvet jonkin palvelun kautta, vai hoiditko kilpiasiat saksassa?


      • fewfwe
        siirtokilvet kirjoitti:

        Terve, olen lähdössä hakemaan autoa saksasta parin viikon päästä ja alkuperäisen suunnitelman mukaan aioin tilata keltaiset kilvet trasit-plate:n sivuilta.
        Kuulisin mielelläni miten selvittely ruotsin poliisin kanssa etenee.

        Saitko ruotsin poliisilta sakot vai pelkän uhkauksen sakoista ja pääsitkö kuitenkin jatkamaan normaalisti matkaa?
        Tilasitko kilvet jonkin palvelun kautta, vai hoiditko kilpiasiat saksassa?

        mitä tekemistä kilpien kelpaamisella on sen kanssa, mistä ne tilasi? samoista keltapäisistä on kyse hommaapa ne mistä vaan


      • siirtokilvet
        fewfwe kirjoitti:

        mitä tekemistä kilpien kelpaamisella on sen kanssa, mistä ne tilasi? samoista keltapäisistä on kyse hommaapa ne mistä vaan

        Terve, kilvet ovat varmasti samanlaisia tilasipa ne mistä tahansa. Kunhan vain mielenkiinnosta kysyin.


    • kiitos ilmoituksesta

      selvitä loppuun asti ja ilmoita lopputulos!

    • silminnäkijä

      Joo.
      Ensin vastaus kysymykseen: Ruotsin (Malmön) poliisi on kaksi kertaa ilmoittanut edelleen olevan sitä mieltä, ettei kilvillä saa ajaa Ruotsin läpi. Sakkoa en saanut, vaan uhkasivat, että pysäytettäessä tulee sakko. Tukholmassa poliisit ajoivat ohitseni välittämättä asiasta mitään.
      Nyt Ruotsin "liiennevakuutusyhdistys" ilmoitti keskusteluaan Saksan kolleegojen kanssa, että keltapäiset kilvet olivat alun perin vain Saksan sisäiseen liikenteeseen, mutta nyt niillä saa ajaa EU:n alueella, "mikäli Ruotsin poliisilla ei ole erillistä dierektiiviä, millä kieltävät ajamasta Ruotsin läpi".
      Lähetin kyseisen vastauksen minulle vastanneelle poliisille ja pyysin direktiivinumeroa, millä he kieltävät ko. kilvillä ajon. Vastausta ei kuulunut, niin kysyin uudelleen, miksi eivät vastaa ja toistin pyynnön dierktiivinumerosta. Vastausta ei vain kuulu vieläkään.....
      Jätin asian EU:n tutkittavaksi ja lähetin myös EU:lle saamani vastaukset Ruotsista. Aika ulkona taitavat olla asiasta EU:ssakin, kun ensimmäisessä vastauksessa eivät tuntuneet tuntevan koko keltapäisiä kilpiä....Täydensin kysymystäni selvitin tarkasti, millaiset kilvet oli kyseessä. Nyt ei ole kuulunut mitään.
      Jos joku haluaa, voin laittaa Ruotsin vakuutusviranomaisten vastauksen tänne.
      Kilvet olin muuten tilannut netin kautta ja se ei tosiaankaan vaikuta mitään, mistä kilvet tilaa. Samanlaisia ne ovat joka paikassa.
      Hyviä autonhakureissuja.
      Viimeisen auton toin varulta punapäisillä kilvillä - vaikeuksitta :)

      • siirtokilvet

        Terve, Olisi hieno juttu jos voisit laittaa Ruotsin liikennevakuutusyhdistyksen vastauksen tänne.
        Olen menossa ensi viikolla hakemaan auton keltaisilla kilvillä ja laitan tänne viestiä jos reissulla ilmenee ongelmia.


      • ioel
        siirtokilvet kirjoitti:

        Terve, Olisi hieno juttu jos voisit laittaa Ruotsin liikennevakuutusyhdistyksen vastauksen tänne.
        Olen menossa ensi viikolla hakemaan auton keltaisilla kilvillä ja laitan tänne viestiä jos reissulla ilmenee ongelmia.

        Ota suosiolla punapäiset.
        Noilla keltaisilla voi olla vaikeuksia päästä Ruotsiin saakka. Rödbyn satamasta jos käännytetään takaisin Puttgardeniin, niin ei kauheasti lohduta tieto että vain ensimmäinen taistelu on hävitty ja sota on vielä voitettavissa.

        Ajamalla jos tuot, niin kannattaa satsata punaisiin. Lauttamatkaan rittää hyvin keltaiset


      • silminnäkijä
        siirtokilvet kirjoitti:

        Terve, Olisi hieno juttu jos voisit laittaa Ruotsin liikennevakuutusyhdistyksen vastauksen tänne.
        Olen menossa ensi viikolla hakemaan auton keltaisilla kilvillä ja laitan tänne viestiä jos reissulla ilmenee ongelmia.

        Tässähän tämä vastaus on:
        Jag återkommer angående din fråga om tyska skyltar. Vi fick svar från Tyskland att de gula temporära skyltarna från början endast var giltiga i Tyskland, men att detta inte gäller längre. De är dock giltiga i endast 5 dagar, fram till dagen som står angivit på skylten.

        Hoppas detta ger svar på din fråga. Polisen kan dock ha andra direktiv, som inte behöver stämma överens med reglerna i Tyskland.
        Mark van Gessel
        Skadereglerare/Motor Claims adjuster
        PS. Ruotsin poliisi ei ole vastannut mitään yllä olevaan vastaukseen ja EU:stakaan ei ole kuulunut mitää :(

        Punapäiset kilvet ovat tosin aina varmemmat, mutta itse olen jo niin monta kertaa ollut niiden takia yhden ylimääräisen yön Saksassa, että mieluummin tulee hetimiten pois. Kilvet ovat sata varmasti valmiina odottamassa ja halvalla kun tilaa Transit platelta ne. Ja lisäksihän tulee veron maksu 0 vrk:lta, mikä on neuvoteltava tavallisesti liikkeen kanssa, jos et itse halua etsiä verotoistoa>edelleen postia/pankkia, mihin sen maksaisit. Vaatii se mielestäni vähän kielitaitoa. Jos ei ole kiirettä minnekään ja ottaa loman kannalta > punapäiset.


      • silminnäkijä
        silminnäkijä kirjoitti:

        Tässähän tämä vastaus on:
        Jag återkommer angående din fråga om tyska skyltar. Vi fick svar från Tyskland att de gula temporära skyltarna från början endast var giltiga i Tyskland, men att detta inte gäller längre. De är dock giltiga i endast 5 dagar, fram till dagen som står angivit på skylten.

        Hoppas detta ger svar på din fråga. Polisen kan dock ha andra direktiv, som inte behöver stämma överens med reglerna i Tyskland.
        Mark van Gessel
        Skadereglerare/Motor Claims adjuster
        PS. Ruotsin poliisi ei ole vastannut mitään yllä olevaan vastaukseen ja EU:stakaan ei ole kuulunut mitää :(

        Punapäiset kilvet ovat tosin aina varmemmat, mutta itse olen jo niin monta kertaa ollut niiden takia yhden ylimääräisen yön Saksassa, että mieluummin tulee hetimiten pois. Kilvet ovat sata varmasti valmiina odottamassa ja halvalla kun tilaa Transit platelta ne. Ja lisäksihän tulee veron maksu 0 vrk:lta, mikä on neuvoteltava tavallisesti liikkeen kanssa, jos et itse halua etsiä verotoistoa>edelleen postia/pankkia, mihin sen maksaisit. Vaatii se mielestäni vähän kielitaitoa. Jos ei ole kiirettä minnekään ja ottaa loman kannalta > punapäiset.

        Jäi tuonne ainakin yksi kirjoitusvirhe. Vero pitää maksaa 30:ltä vrklta


      • siirtokilvet
        silminnäkijä kirjoitti:

        Tässähän tämä vastaus on:
        Jag återkommer angående din fråga om tyska skyltar. Vi fick svar från Tyskland att de gula temporära skyltarna från början endast var giltiga i Tyskland, men att detta inte gäller längre. De är dock giltiga i endast 5 dagar, fram till dagen som står angivit på skylten.

        Hoppas detta ger svar på din fråga. Polisen kan dock ha andra direktiv, som inte behöver stämma överens med reglerna i Tyskland.
        Mark van Gessel
        Skadereglerare/Motor Claims adjuster
        PS. Ruotsin poliisi ei ole vastannut mitään yllä olevaan vastaukseen ja EU:stakaan ei ole kuulunut mitää :(

        Punapäiset kilvet ovat tosin aina varmemmat, mutta itse olen jo niin monta kertaa ollut niiden takia yhden ylimääräisen yön Saksassa, että mieluummin tulee hetimiten pois. Kilvet ovat sata varmasti valmiina odottamassa ja halvalla kun tilaa Transit platelta ne. Ja lisäksihän tulee veron maksu 0 vrk:lta, mikä on neuvoteltava tavallisesti liikkeen kanssa, jos et itse halua etsiä verotoistoa>edelleen postia/pankkia, mihin sen maksaisit. Vaatii se mielestäni vähän kielitaitoa. Jos ei ole kiirettä minnekään ja ottaa loman kannalta > punapäiset.

        Kiitoksia mailista ja ioelille tipseistä,

        Liikennevakuutusyhdistyksen vastaus on linjassa EU-lain kanssa (linkki alla, kohta 4.2). Tulostan nämä mukaan reissuun varmuuden vuoksi, vaikka tuskinpa paperien heiluttelu auttaa jos poliisi on päättänyt olla päästämättä ajamaan maan läpi. Kerron reissun jälkeen miten matka onnistui.

        http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=SEC:2007:0169:FIN:FI:HTML


    • silminnäkijä

      Jep, jep. Johan to EU -toimistokin vastasi tiedustellessani heiltä, ovatko he yhtä ulkona kuin lumiukko. Vastaus oli muuten kilpien suhteen aikas tyly: Ruotsi voi kieltää keltapäisillä kilvillä ajon. EU:lla ei ole lakipykälää kilpien sallimisesta on ainoastaan suositus, että kilpien pitäisi olla voimassa/kelvolliset määränpäähän ajamista varten. Eli jos Ruotsin läpi aiot ajella yksiselitteisesti punapäiset kilvet.
      Hyviä reissuja.

      • apuva tartten

        Kuukausi sitten hain ekan auton Hampurista ja olen enemmän kuin tyytyväinen siihen. Heinäkuussa haen myös itselleni ja nykyään minua naurattaa nämä suomi-auto mainokset.
        Hampurista ei saanut kilpipajasta punapäisiä kilpiä ilman saksalaista pankkitiliä. Onko tämä kilpipajakohtaista vai kaikilla sama juttu ?
        Miten punapäät saa ilman ettei tarvi paikallista apua eli pankin tilinumeroa ? koska jotain siitä kuitenkin pitää maksaa ainakin kun ostaa auton yksityiseltä.


      • a1b2c
        apuva tartten kirjoitti:

        Kuukausi sitten hain ekan auton Hampurista ja olen enemmän kuin tyytyväinen siihen. Heinäkuussa haen myös itselleni ja nykyään minua naurattaa nämä suomi-auto mainokset.
        Hampurista ei saanut kilpipajasta punapäisiä kilpiä ilman saksalaista pankkitiliä. Onko tämä kilpipajakohtaista vai kaikilla sama juttu ?
        Miten punapäät saa ilman ettei tarvi paikallista apua eli pankin tilinumeroa ? koska jotain siitä kuitenkin pitää maksaa ainakin kun ostaa auton yksityiseltä.

        Ludwirgsburgista sai elokussa 2012 punapäiset käteisellä. Vähän oudolta kuulostaa vaade että punaisia voisi maksaa vain Saksalaiselta tililtä, kun ne punaiset on nimeenomaan tarkoitettu vientiin.

        Olisikohan kyseessä jonkinmoinen väärinkäsitys


      • apuva tartten
        a1b2c kirjoitti:

        Ludwirgsburgista sai elokussa 2012 punapäiset käteisellä. Vähän oudolta kuulostaa vaade että punaisia voisi maksaa vain Saksalaiselta tililtä, kun ne punaiset on nimeenomaan tarkoitettu vientiin.

        Olisikohan kyseessä jonkinmoinen väärinkäsitys

        Siinäpä se, 4/2013 winsenissä Hampurin lähellä punapäisiä kilpiä ei saanut ilman saksalaista pankkitiliä. Selityksenä kilpipajalla oli että saksalaiset ovat itse alkaneet väärinkäyttää punapäisiä, en kyllä ymmärrä miten.
        Sen takia aloin ihmettelemään onko käytäntö sama kaikilla kilpipajoilla ?


      • Autontuoja
        apuva tartten kirjoitti:

        Siinäpä se, 4/2013 winsenissä Hampurin lähellä punapäisiä kilpiä ei saanut ilman saksalaista pankkitiliä. Selityksenä kilpipajalla oli että saksalaiset ovat itse alkaneet väärinkäyttää punapäisiä, en kyllä ymmärrä miten.
        Sen takia aloin ihmettelemään onko käytäntö sama kaikilla kilpipajoilla ?

        Kokemus toukokuulta, Düsseldorfin läheltä: punaisiin kilpiin vaadittiin saksalainen tili.


      • a1b2c
        apuva tartten kirjoitti:

        Siinäpä se, 4/2013 winsenissä Hampurin lähellä punapäisiä kilpiä ei saanut ilman saksalaista pankkitiliä. Selityksenä kilpipajalla oli että saksalaiset ovat itse alkaneet väärinkäyttää punapäisiä, en kyllä ymmärrä miten.
        Sen takia aloin ihmettelemään onko käytäntö sama kaikilla kilpipajoilla ?

        Nyt menee varmaan sekaisin Saksalaisten punaiset osan vuotta liikennöintiin tarkoitetut (yleensä kesä) kilvet ja punaiset siirtokilvet. Molemmat ovat punaisia, mutta siirtokilvet vain voimassaolo ajan osoittavan laatikon osalta.

        Noita Saksalaisten harrasteautoihin tarkoitettuja punaisia kilpiä, jotka oikeuttavat liikennöimään joka vuosi kilvissä esitettyjen kuukausien ajan ei myydä muille kun Saksalaisille. Näihin kilpiin on ymmärrettävää että vaaditaan Saksalainen pankkitili.

        Punaisia siirtokilpiä myydään käteisellä. Yleensä tarjoavat 2 viikon vakuutusta ja voimassa oloaikaa. Maksimissaan voidaan myöntää 6kk, mutta näitä evät aina suostu myymään.


      • 1+6
        a1b2c kirjoitti:

        Nyt menee varmaan sekaisin Saksalaisten punaiset osan vuotta liikennöintiin tarkoitetut (yleensä kesä) kilvet ja punaiset siirtokilvet. Molemmat ovat punaisia, mutta siirtokilvet vain voimassaolo ajan osoittavan laatikon osalta.

        Noita Saksalaisten harrasteautoihin tarkoitettuja punaisia kilpiä, jotka oikeuttavat liikennöimään joka vuosi kilvissä esitettyjen kuukausien ajan ei myydä muille kun Saksalaisille. Näihin kilpiin on ymmärrettävää että vaaditaan Saksalainen pankkitili.

        Punaisia siirtokilpiä myydään käteisellä. Yleensä tarjoavat 2 viikon vakuutusta ja voimassa oloaikaa. Maksimissaan voidaan myöntää 6kk, mutta näitä evät aina suostu myymään.

        Ei mene sekaisin, tässä puhutaan punapäisistä vientiin tarkoitetuista kilvistä joissa on punaisessa laatikossa pvm, kk,vuosi merkintä johon saakka vakuutus on voimassa.
        Puhun saksaa ja juttelin kilpikauppiaan kanssa pitkään niitä näitä, kilpikauppias oli suomifani, kertoili reissuistaan suomessa ja seikkailuistaan talvisessa suomessa ns eurokitkarenkailla.
        Siis Hampurissa ja Dusseldorfissa vaaditaan saksalainen tilinumero, taitaa sitten olla sama tilanne koko maassa.


      • Rantanplaan
        1+6 kirjoitti:

        Ei mene sekaisin, tässä puhutaan punapäisistä vientiin tarkoitetuista kilvistä joissa on punaisessa laatikossa pvm, kk,vuosi merkintä johon saakka vakuutus on voimassa.
        Puhun saksaa ja juttelin kilpikauppiaan kanssa pitkään niitä näitä, kilpikauppias oli suomifani, kertoili reissuistaan suomessa ja seikkailuistaan talvisessa suomessa ns eurokitkarenkailla.
        Siis Hampurissa ja Dusseldorfissa vaaditaan saksalainen tilinumero, taitaa sitten olla sama tilanne koko maassa.

        Kilpipajan hemmo on kyllä ollut ihan sekaisin , ei voi muuta sanoa.
        Tai sitten olet ymmärtänyt jotain väärin mitä se hemmo on sinulle selittänyt.
        Kyllä Ausfuhrkennzeichenin saa ihan käteisellä ostettua ihan kuka vaan. Passin tarviit rekisteröintitoimisssa JA AUTON, eli auto pitää olla ostettuna ennenkuin kilvet saat.
        Keltapäisiä (kurzzeitkennzeichen) varten ei enää tarvitse olla autoa ostettuna, ne voi ostaa etukäteen ja täyttää laput sitten auton ostettua. Muistaa vaan kilpiä ostaessa ottaa vakuutuksen greencardilla.


      • meis Saksasta
        a1b2c kirjoitti:

        Nyt menee varmaan sekaisin Saksalaisten punaiset osan vuotta liikennöintiin tarkoitetut (yleensä kesä) kilvet ja punaiset siirtokilvet. Molemmat ovat punaisia, mutta siirtokilvet vain voimassaolo ajan osoittavan laatikon osalta.

        Noita Saksalaisten harrasteautoihin tarkoitettuja punaisia kilpiä, jotka oikeuttavat liikennöimään joka vuosi kilvissä esitettyjen kuukausien ajan ei myydä muille kun Saksalaisille. Näihin kilpiin on ymmärrettävää että vaaditaan Saksalainen pankkitili.

        Punaisia siirtokilpiä myydään käteisellä. Yleensä tarjoavat 2 viikon vakuutusta ja voimassa oloaikaa. Maksimissaan voidaan myöntää 6kk, mutta näitä evät aina suostu myymään.

        Voi mitä puppua syvällä rintaäänellä!


      • auton käyttövero
        meis Saksasta kirjoitti:

        Voi mitä puppua syvällä rintaäänellä!

        Punapäisiin kilpiin tarvitaan saksalainen tilinumero siksi, että viranomaiset perivät min. 30 päivän käyttöveron Saksaan. Se voidaan suorittaa myös verotoimistoon. Jotkut kilpientekijät tai autokauppiaat tai välittäjät ottavat tämän asian hoitaakseen. Tästä asiasta on kyllä tiedotettu tällä palstallakin jo pari vuotta sitten muutoksen tullessa voimaan. Auto pitää olla ostettu, koska tarvitaan alkuperöinen rekisteriote kilpiä tehtäessä.


      • apuva tartten
        auton käyttövero kirjoitti:

        Punapäisiin kilpiin tarvitaan saksalainen tilinumero siksi, että viranomaiset perivät min. 30 päivän käyttöveron Saksaan. Se voidaan suorittaa myös verotoimistoon. Jotkut kilpientekijät tai autokauppiaat tai välittäjät ottavat tämän asian hoitaakseen. Tästä asiasta on kyllä tiedotettu tällä palstallakin jo pari vuotta sitten muutoksen tullessa voimaan. Auto pitää olla ostettu, koska tarvitaan alkuperöinen rekisteriote kilpiä tehtäessä.

        Kiitos.
        Se on siis käyttövero mistä on kysymys ja siihen liittyy saks tilinumero, tätä käyttöveroa kilpipajan kaveri ilmeisesti häpesi kertoa. Silloin tilanne on sama koko maassa.

        T: apuva tartten


      • a1b2c
        apuva tartten kirjoitti:

        Kiitos.
        Se on siis käyttövero mistä on kysymys ja siihen liittyy saks tilinumero, tätä käyttöveroa kilpipajan kaveri ilmeisesti häpesi kertoa. Silloin tilanne on sama koko maassa.

        T: apuva tartten

        Käyttöveron voi maksaa myös rekisteröintitoimistoon käteisellä ja eikun kilpipajalle kilpiä hakemaan.

        Kuviohan menee siten, että ensin paprujen kanssa rekisteröintitoimistoon. Tässä yhteydessä saat kilpiin tarvittavat paprut ja maksat käyttöveron.

        Sen jälkeen kilpipajalle, josta kilvet ja vakuutus. Maksu onnistui käteisellä kun paprujen joukossa oli kuitti käyttöverosta.

        Kipin kapin takaisin rekisteröintitoimistoon, jossa kesken olevan rekisteröinnin takia voi kävellä suoraan tiskille. Seuraavaksi lähdetäänkin katsomaan autoa ja tarkistetaan että vakuutettu ja rekisteröity auto on paprujen mukainen.

        Jos kaikki on kunnossa, niin kilvet kiinni Saksalaisiin muovipohjiin ja hyvää matkaa.

        Voipi olla että kilpipajat eivät voi laskuttaa käyttöveroa käteisellä mutta rekisteröintoimistossa sen pitäisi onnistua. Ainaki onnistui Ludwirsburgissa, jossa nimen omaan huomauttivat että kilpien edellytys on maksettu vero. Jos homma ei muutoin onnistu, pyytäkää auton myyjää maksamaan parin kympin maksu ja hoitakaa maksu myyjälle käteisellä.

        Toi ulkolaiselle maastavientiin rekisteröinti ei ole kovin hyvin tunnettu. Yksityiset kauppiaat mm. luulevat ettei autoa tarvitse näyttää rekisteröintitoimistossa vaan omistajuus siirretään vain vanhat kilvet ja paprut rekisteröintitoimistoon raahaamalla.

        KIlpipajojen kanssa on myös ollut vähän haasteita. Varsinkin jos haluaa ottaa vakuutuksen yli kuukauden ajaksi. Kaikki pajat eivät myy yli kuukauden vakuutuksia ja näiden lyhkäsienkin hinnoittelu saattaa vaatia paljon hinnastojen tutkailua.


      • Quint1
        a1b2c kirjoitti:

        Käyttöveron voi maksaa myös rekisteröintitoimistoon käteisellä ja eikun kilpipajalle kilpiä hakemaan.

        Kuviohan menee siten, että ensin paprujen kanssa rekisteröintitoimistoon. Tässä yhteydessä saat kilpiin tarvittavat paprut ja maksat käyttöveron.

        Sen jälkeen kilpipajalle, josta kilvet ja vakuutus. Maksu onnistui käteisellä kun paprujen joukossa oli kuitti käyttöverosta.

        Kipin kapin takaisin rekisteröintitoimistoon, jossa kesken olevan rekisteröinnin takia voi kävellä suoraan tiskille. Seuraavaksi lähdetäänkin katsomaan autoa ja tarkistetaan että vakuutettu ja rekisteröity auto on paprujen mukainen.

        Jos kaikki on kunnossa, niin kilvet kiinni Saksalaisiin muovipohjiin ja hyvää matkaa.

        Voipi olla että kilpipajat eivät voi laskuttaa käyttöveroa käteisellä mutta rekisteröintoimistossa sen pitäisi onnistua. Ainaki onnistui Ludwirsburgissa, jossa nimen omaan huomauttivat että kilpien edellytys on maksettu vero. Jos homma ei muutoin onnistu, pyytäkää auton myyjää maksamaan parin kympin maksu ja hoitakaa maksu myyjälle käteisellä.

        Toi ulkolaiselle maastavientiin rekisteröinti ei ole kovin hyvin tunnettu. Yksityiset kauppiaat mm. luulevat ettei autoa tarvitse näyttää rekisteröintitoimistossa vaan omistajuus siirretään vain vanhat kilvet ja paprut rekisteröintitoimistoon raahaamalla.

        KIlpipajojen kanssa on myös ollut vähän haasteita. Varsinkin jos haluaa ottaa vakuutuksen yli kuukauden ajaksi. Kaikki pajat eivät myy yli kuukauden vakuutuksia ja näiden lyhkäsienkin hinnoittelu saattaa vaatia paljon hinnastojen tutkailua.

        "Maksu onnistui käteisellä kun paprujen joukossa oli kuitti käyttöverosta."

        Onnistuiko tuo käyttöveron maksaminen ilman saksalaista tiliä?


    • siirtokilvet

      Palasin eilen Saksasta ajaen Tanskan ja Ruotsin läpi. Keltaisien kilpien kanssa ei ollut minkäänlaista ongelmaa, tosin en nähnyt ensimmäistäkään poliisia Saksan jälkeen. Sen sijaan näin sekä Tanskassa että ruotsissa muutamia autoja samanlaisten keltaisten kilpien kanssa.

      Olisi hyvä tietää Ruotsin poliisin virallisen kanta kilpiasiaan. Siltikin, jos nyt olisin suunnittelemassa autonhakureissua, ottaisin noi keltaiset kilvet. Tuo Transit-plate:n kilpipalvelu toimi mielettömän hyvin.

      • Silminnäkijä

        Tuoltahan se löytyy keskustelun alkupäästä Ruotsin poliisin kanta : ei saa ajaa. Eu on antanut suosituksen, että niillä pitäisi saada ajaa määränpäähän ja Ruotsin poliisi senkyllä tietää. EU:n toimiston ilmoittaman kannan mukaan EU:lla ei olisi valtaa käskeä vaan suositella..
        Olen lähettänyt Ruotsin liikennevakuutusyhdistyksen kannan Malmön poliisille, mutta he eivät suostu vastaamaan sen jälkeen kun ilmoittivat valvovan poliisin olleen oikeassa.
        Käytäntö näyttäisi olevan, js pääset rajalta lähtemään, poliisia ei sen jälkeen kiinnosta, millaisilla kilvillä ajelet.
        Sellainen oikaisu vielä tuonne punapäisten kilpien hankintaan. Minulta ainakaan verotoimisto ei huolinut maksua, vaan kirjoitti pankkisiirron, jonka maksoin postiin -ja vasta pyynnöstä sain kopion maksusta. Sen jälkeen ei ollut vaikeuksia kilpien saannissa. Mainittakoon vielä, että ostin silloin kilvet puoleksi vuotta, ja verokin oli vähän enemmän.


      • silminnäkijä
        Silminnäkijä kirjoitti:

        Tuoltahan se löytyy keskustelun alkupäästä Ruotsin poliisin kanta : ei saa ajaa. Eu on antanut suosituksen, että niillä pitäisi saada ajaa määränpäähän ja Ruotsin poliisi senkyllä tietää. EU:n toimiston ilmoittaman kannan mukaan EU:lla ei olisi valtaa käskeä vaan suositella..
        Olen lähettänyt Ruotsin liikennevakuutusyhdistyksen kannan Malmön poliisille, mutta he eivät suostu vastaamaan sen jälkeen kun ilmoittivat valvovan poliisin olleen oikeassa.
        Käytäntö näyttäisi olevan, js pääset rajalta lähtemään, poliisia ei sen jälkeen kiinnosta, millaisilla kilvillä ajelet.
        Sellainen oikaisu vielä tuonne punapäisten kilpien hankintaan. Minulta ainakaan verotoimisto ei huolinut maksua, vaan kirjoitti pankkisiirron, jonka maksoin postiin -ja vasta pyynnöstä sain kopion maksusta. Sen jälkeen ei ollut vaikeuksia kilpien saannissa. Mainittakoon vielä, että ostin silloin kilvet puoleksi vuotta, ja verokin oli vähän enemmän.

        No, nyt tuli sitten lisätietoa kilvistä. Lähetinkin päätöksen Skånen poliisille kommentoitavaksi. Samoin lähetin EU:n toimistoonkin asian kommentoitavaksi. EU-päätös numero 2007/C 68/04 toteaa yksiselitteisesti: Moottoriajoneuvo on ”aiemmin rekisteröity toisessa jäsenvaltiossa”, jos sille on myönnetty viranomaisten
        antama lupa, joka oikeuttaa ottamaan ajoneuvon käyttöön liikenteessä ja josta ajoneuvo tunnistetaan ja jossa
        sille annetaan rekisteröintinumero. Näin ollen tämä tiedonanto koskee myös moottoriajoneuvoja, jotka on
        rekisteröity tilapäisesti tai lyhytaikaisesti tai joille on annettu erityinen elinkeinonharjoittajille suunnattu rekisteröinti.
        Teksti on suora lainaus päätöksestä.


      • asia selvitettävä
        silminnäkijä kirjoitti:

        No, nyt tuli sitten lisätietoa kilvistä. Lähetinkin päätöksen Skånen poliisille kommentoitavaksi. Samoin lähetin EU:n toimistoonkin asian kommentoitavaksi. EU-päätös numero 2007/C 68/04 toteaa yksiselitteisesti: Moottoriajoneuvo on ”aiemmin rekisteröity toisessa jäsenvaltiossa”, jos sille on myönnetty viranomaisten
        antama lupa, joka oikeuttaa ottamaan ajoneuvon käyttöön liikenteessä ja josta ajoneuvo tunnistetaan ja jossa
        sille annetaan rekisteröintinumero. Näin ollen tämä tiedonanto koskee myös moottoriajoneuvoja, jotka on
        rekisteröity tilapäisesti tai lyhytaikaisesti tai joille on annettu erityinen elinkeinonharjoittajille suunnattu rekisteröinti.
        Teksti on suora lainaus päätöksestä.

        Kuuleman mukaan on Ruotsissa kysymys siitä, että keltapäisten vakuutus ei kata Ruotsissa vaadittavaa henkilövahinkoturvaa. Kysyin Saksalaiselta vakuutuksien asiantuntijalta asiasta: keltapäisten ja punapäisten kilpien vakuutukset ovat aivan samat, eli korvaavat vahingot saman arvoisesti. Punapäiset Ruotsissa hyväksytään. Tulen myös saamaan kirjallisen vahvistuksen. Kun saat kirjallista tietoa, ottaisin tiedot mielelläni.


      • clfl
        asia selvitettävä kirjoitti:

        Kuuleman mukaan on Ruotsissa kysymys siitä, että keltapäisten vakuutus ei kata Ruotsissa vaadittavaa henkilövahinkoturvaa. Kysyin Saksalaiselta vakuutuksien asiantuntijalta asiasta: keltapäisten ja punapäisten kilpien vakuutukset ovat aivan samat, eli korvaavat vahingot saman arvoisesti. Punapäiset Ruotsissa hyväksytään. Tulen myös saamaan kirjallisen vahvistuksen. Kun saat kirjallista tietoa, ottaisin tiedot mielelläni.

        Jotenkin vähän omituinen ketju. Asun itse Ruotsissa ja olen kaksi kertaa ollut Saksassa mukana parin vuoden aikana autonhakureissulla. Molemmilla kerroilla auto ostettiin liikkeestä ja myyjä hoiti kilvet paikalliselta zulasungilta. Kahvit juotiin ja alle tunnissa paikalle kiikutettiin keltaiset maastavientikilvet, joissa kuukauden vakuutus. Sen jälkeen molemmilla kerroilla autolla on ajettu Ruotsissa niin kauan kun katsastukselta tuli Ruotsin kilvet. Autot siis käytettiin keltaisilla saksan kilvillä katsastusasemalla maahantuoduksi.

        Tarkistin asian ihan varmuuden vuoksi. Soitin kaverille ja pyysin tarkistamaan kilven värin.. Keltainen. Ja se oli kuukauden vakuutuksella. Eli kumma kun noihin ei kukaan kiinnittänyt huomiota ja autoilla ajettiin saksan kilvissä ihan normaalisti kunnes ruotsin rekkarit tuli.


      • mies saksasta
        clfl kirjoitti:

        Jotenkin vähän omituinen ketju. Asun itse Ruotsissa ja olen kaksi kertaa ollut Saksassa mukana parin vuoden aikana autonhakureissulla. Molemmilla kerroilla auto ostettiin liikkeestä ja myyjä hoiti kilvet paikalliselta zulasungilta. Kahvit juotiin ja alle tunnissa paikalle kiikutettiin keltaiset maastavientikilvet, joissa kuukauden vakuutus. Sen jälkeen molemmilla kerroilla autolla on ajettu Ruotsissa niin kauan kun katsastukselta tuli Ruotsin kilvet. Autot siis käytettiin keltaisilla saksan kilvillä katsastusasemalla maahantuoduksi.

        Tarkistin asian ihan varmuuden vuoksi. Soitin kaverille ja pyysin tarkistamaan kilven värin.. Keltainen. Ja se oli kuukauden vakuutuksella. Eli kumma kun noihin ei kukaan kiinnittänyt huomiota ja autoilla ajettiin saksan kilvissä ihan normaalisti kunnes ruotsin rekkarit tuli.

        Kun Saksassa ei ole olemassa kuukauden keltaisia kilpiä. Vain viiden päivän ns. Kurzzeitkennzeichen on keltapäinen.


      • xkxk
        mies saksasta kirjoitti:

        Kun Saksassa ei ole olemassa kuukauden keltaisia kilpiä. Vain viiden päivän ns. Kurzzeitkennzeichen on keltapäinen.

        Tarkistin asian vielä kerran. Keltaisissa on kuukauden voimassaololeima ostopäivästä eteenpäin.


      • Fjddd
        xkxk kirjoitti:

        Tarkistin asian vielä kerran. Keltaisissa on kuukauden voimassaololeima ostopäivästä eteenpäin.

        Olisko aikaisemmin saanut pitempää vakuutusta myös keltapäisiin...


      • metallimies2
        Fjddd kirjoitti:

        Olisko aikaisemmin saanut pitempää vakuutusta myös keltapäisiin...

        Ei ole ollut eikä varmaan tulekaan. Eli asia ontäysin tuulesta temmattu tai väärin ymmärretty. Varmuuden vuoksi vielä. Toin ensimmäisen auto Saksasta jo 1989 eikä silloinkaan ollut kuukauden keltapäisiä.


      • ocococ
        metallimies2 kirjoitti:

        Ei ole ollut eikä varmaan tulekaan. Eli asia ontäysin tuulesta temmattu tai väärin ymmärretty. Varmuuden vuoksi vielä. Toin ensimmäisen auto Saksasta jo 1989 eikä silloinkaan ollut kuukauden keltapäisiä.

        No perkele. Kumpi ymmärtää väärin, en tiedä. Tuossa pyörii lähistöllä kaksikin autoa, jotka on tuotu saksasta. Molemmissa keltaiset kilvet.


      • RanTanPlaan
        ocococ kirjoitti:

        No perkele. Kumpi ymmärtää väärin, en tiedä. Tuossa pyörii lähistöllä kaksikin autoa, jotka on tuotu saksasta. Molemmissa keltaiset kilvet.

        Keltaisten kilpien vakuutus on voimassa max. 5pv . Itse ajelin niillä täällä 2kk , mutta ihan kotimaisella liikennevakuutuksella. Eivät tyrkänneet maahantuontikatsastuksessa tarrakilpiä , enkä niitä toki kysellytkään.

        Saahan kilpien omistajan tiedot saksasta mutta ainakaan nopeusvalvontakameroiden kuvia eivät alkaneet selvittämään.


    • moppe1998

      viiitttu maista

      • v.maista

        Se on merimiehelle v.ittumaista kun on haettava v.ittu maista. Mutta se on sitten vasta v.ittumaista, jos se v.ittu ei enää maista.


      • metallimies2
        v.maista kirjoitti:

        Se on merimiehelle v.ittumaista kun on haettava v.ittu maista. Mutta se on sitten vasta v.ittumaista, jos se v.ittu ei enää maista.

        Suksikaa kuuseen tuollaisine kirjoituksillanne. Aina joku teini yrittää sotkea asiallisia kirjoituksia -kelloajasta päätellen vielä keskellä päivää:(


    • Hommat pelitteli

      2012 Saksa...otin exportti kilvet (punapäiset) ja auto oli tuolloin myös leimattu vaikka vanha jo olikin..

      Ei ongelmia missään ja myyjä maksoi verot "omasta" pusssistaan kun konttorilla papereita tehtiin.

      Homma toimi kaikin puolin ja bisse oli hyvää ei sieltä kiire pois tullut päinvastoin ehkä kiire jo tarvis takaisin päästä ;)

    • Kilvet netistä
    • Stuttgartsia

      Vajaa kaksi vuotta sitten ostin auton Saksasta ja ajoin sen itse Ruotsin kautta (Malmö-Kapellskär) Autossa tietysti kustannus syistä keltaiset siirtokilvet 5 päiväksi.
      200 km Malmöstä pohjoiseen bongasi moottoripyöräpoliisi minut ja ajatti levikkeelle, jossa häntä kiinnosti pelkästään vakuutuspaperit, jotka toki olivat kunnossa.
      Toivotteli vain hyvää matkaa ja kaikki meni ok

      En tiijä mikä on kohtelu nykyisin

      • taxitaxi

        Onko nyt uusia kokemuksia keltapäisillä kilvillä Tanskan ja Ruotsin kautta ajaneilta?
        Onko tullut jotain uusia tieoja Ruotsin poliisilta?


      • Mies Saksasta
        taxitaxi kirjoitti:

        Onko nyt uusia kokemuksia keltapäisillä kilvillä Tanskan ja Ruotsin kautta ajaneilta?
        Onko tullut jotain uusia tieoja Ruotsin poliisilta?

        Ensinnäkään ei ole olemassa EU-maita sitovaa direktiiviä, joka pakottaisi maat hyväksymään keltapäiset siirtokilvet. Se on siis jokaisen maan oma asia. Ruotsin ja Tanskan poliisit eivät siis riko mitään direktiiviä. Via Balticaa pitkin ajo onnistuu, koska läpiajomaat hyväksyvät siirtokilvet. On maita, jotka sakottavat huomattavasti tuntuvammin keltaisien kilpien käytöstä. Näin mm. Italia ja Tsekki.

        Toiseksi Saksassa ei ole yhtenäistä käytäntöä punapäisten vientikilpien myöntämisen vaatimuksista. Useimmat rekisteröintitoimistot vaativat nykyisin saksalaisen tilin esittämisen autoveron perimiseksi jälkikäteen. Jotkin toimistot hyväksyvät käteismaksun (esim. Hampurissa vain yksi toimisto, Berlinissä kaksi)) ja myös sen, että autoa ei tarvitse esittää, vaan paperit riittävät. Autossa täytyy olla katsastus voimassa kilpien voimassaolon ajan.

        Lisäksi monet toimistot vaativat nykyisin sekä siirto- että vientikilpien myöntämiseen asuinpaikkatodistuksen, koska suomalaisessa passissa ei näy asuinosoitetta.

        On täysin tuurista kiinni, saatko siis sakot siirtokilvistä Ruotsissa tai Tanskassa. Jos poliisi päättää, käännyt kiltisti takaisin ja otat lautan Travemündestä.


      • Silminnäkijä
        Mies Saksasta kirjoitti:

        Ensinnäkään ei ole olemassa EU-maita sitovaa direktiiviä, joka pakottaisi maat hyväksymään keltapäiset siirtokilvet. Se on siis jokaisen maan oma asia. Ruotsin ja Tanskan poliisit eivät siis riko mitään direktiiviä. Via Balticaa pitkin ajo onnistuu, koska läpiajomaat hyväksyvät siirtokilvet. On maita, jotka sakottavat huomattavasti tuntuvammin keltaisien kilpien käytöstä. Näin mm. Italia ja Tsekki.

        Toiseksi Saksassa ei ole yhtenäistä käytäntöä punapäisten vientikilpien myöntämisen vaatimuksista. Useimmat rekisteröintitoimistot vaativat nykyisin saksalaisen tilin esittämisen autoveron perimiseksi jälkikäteen. Jotkin toimistot hyväksyvät käteismaksun (esim. Hampurissa vain yksi toimisto, Berlinissä kaksi)) ja myös sen, että autoa ei tarvitse esittää, vaan paperit riittävät. Autossa täytyy olla katsastus voimassa kilpien voimassaolon ajan.

        Lisäksi monet toimistot vaativat nykyisin sekä siirto- että vientikilpien myöntämiseen asuinpaikkatodistuksen, koska suomalaisessa passissa ei näy asuinosoitetta.

        On täysin tuurista kiinni, saatko siis sakot siirtokilvistä Ruotsissa tai Tanskassa. Jos poliisi päättää, käännyt kiltisti takaisin ja otat lautan Travemündestä.

        Noinhan se näyttää olevan kuin "mies Saksasta"
        Lähetin EU:n virallisen lehden artikkelin EU-toimistoon ja sieltä tuli juuri tuon tyyppinen vastaus keltapäisistä kilvistä EU suosittelee kilpien hyväksymisestä kaikissa EU -maissa, mutta ei voi pakottaa heitä hyväksymään niitä.
        Ruotsin poliisi vaikenee kuin muuri ei tule vastausta. Jos parin viikon päästä on aikaa käyn kysymässä Malmön poliisilta, miksi eivät vastaa. :) Varulta nyt punapäisten kilpien kera.


      • Bemu
        taxitaxi kirjoitti:

        Onko nyt uusia kokemuksia keltapäisillä kilvillä Tanskan ja Ruotsin kautta ajaneilta?
        Onko tullut jotain uusia tieoja Ruotsin poliisilta?

        Tuoreita kokemuksia on viikon takaa keltaisilla kilvillä tanskan ja ruotsin läpiajosta. Erinäisistä syistä johtuen en pystynyt punaisia kilpiä hommaamaan ja päädyin sitten keltaisiin. Saksan konttori sanoi ettei kilvillä saa ajaa muuallakuin saksassa. Totesin ettei ole ongelma, menen travemundeen ja sieltä yli. Sitten kun kirjoitteli lappua ni yhtäkkiä totesi vaan että ei hän oikeastaan tiedä missä kaikissa maissa näillä saa ajaa ja kirjoitti otteeseen hannover-finland.

        Otin sitten aikataulu syistä riskin ja lähdin kiskomaan tanskan ja ruotsin läpi. Tanskassa poliisit satamassa, kattovat autoa ja kilpiä: ei sano mitään. Ruotsissa molemmissa päissä maata tullimiehet satamassa, varmasti näkivät kilvet: ei mitään. Kahdet poliisit samaan aikaan kahvilla yöllä ruotsissa huolto-asemalla, katsoi autoa: ei mitään. Suomessa valoisaan aikaan satamasta kotiin ajaessa tuli vielä suomen poliisit vastaan: ei mitään.

        Itse olen tehnyt vuosien saatossa sellaisen päätelmän erilaisilla kilvillä pisin eurooppaa ajaneena ettei kenelläkään ole oikein selkeää ohjeistusta asiasta. Eivät siis puutu vaikka ehkä pitäisi. Esim. Jos kaikille ruotsin, tanskan poliiseille ja suomen ja tullimiehille olisi annettu selkeä käsky että keltaisten kilpien käyttäjät pysäytettävä niin matka olis päättynyt monen monta kertaa. Kun ei oikein tiedä mihin vetoais niin antaa mennä vaan, on varmaan yleinen ajatus.

        En kehota ketään rikkomaan lakia, kunhan kerroin vaan omasta kokemuksestani.

        Ps. Tuo asuinpaikka/osoitetodistus kannattaa ottaa mukaan, muuten tulee tilanne kilpikonttorilla.


    • Peppari Jona

      Kiitos bemulle päivityksestä. Kun sieltä kuitenkin keltaisilla tullaan, niin hyvä tietää miten homma rullaa.. päivitetään tätä aina kun keretään.

    • Talvi-aikaan ei kannata tulla Ruotsin kautta,vaan Finnlainsilla suoraan Helsinkiin.

    • Pepppari Jona

      Ja perustelut miksi ei? Taidat olla laivakartellin miehiä.. sulat suorat tiet ruotsissa.
      No mieliteitä on monia, Itsellä ei perä kestä seilata aalloilla päiväkausia. Ja lähtöjäkin on vain yksi päivässä. Joten ruotsin läpi ajellaan.

      Viime viikonloppuna siis ajettiin Tanskan ja Ruotsin läpi kahdella keltakilpisellä pirssillä.
      Tanskassa rajalla ei kukaan katsomassa, muutakun kamerat. Helsingborgissa ruotsin tulli seurasi maahan tulevat autot läpi kahden silmäparin partiolla. Ei keltaiset kilvet tuntuneet heitä kiinnostavan vaikka varmasti ne näkivät.

      Taas saatu suomen autokantaa vähän nuoremmaksi..

      • Cabrio1

        Tulin itse juuri kaikesta tästä tietämättömänä keltaisilla kilvillä Tanskan ja Ruotsin kautta. Ruotsin tullissa pysäyttivät, kysyivät että minne menossa ja muutamia muita kysymyksiä, mm. onko auto omaan käyttöön ja ammatin. Sitten vaan hyvää matkaa.
        Oliskoha nyt sitten päätetty että keltapäisillä ajo on ok.


    • Oktaavia

      Minua hieman ihmetyttää nää tarinat keltapäisistä saksalaisista lyhytaikaisista kilvistä ja Ruotsin poliisista sillä meille pojan kanssa kävi seuraavanlainen tapahtuma Ruotsin tullitarkastuksessa:
      Ostimme Saksasta vanhan Audin pojalle jossa oli katalysaattorin ja pakoputken liitos vähän väljä seurauksella että autossa oli miehekkäät pörinät.
      Kun tulimme lautalla Helsinborgiin niin tullitarkastuksessa ampaisi viisi ruotsalaista tullimiestä meidän kimppuumme ja auto ja sen paperit että meidän passit syynättiin tosi tarkkaan. Tuntuisi siltä että jos saksalaisissa keltäpäisissä siirtokilvissä olisi ollut jotain epäselvää niin tullimiehet olisivat kyllä tarttuneet siihen. Pääsimme jatkamaan matkaa tarkastuksen jälkeen ilman mitään huomautuksia!

      • Silminnäkijä2

        Ei Ruotsin TULLI välitä vaikka Sinulla olisi paperilappu nokassa. Poliiisi siitä välittää, jos välittää. keltapäisissä on imeisesti nyt tapahtunut jokin muutos, koska ainakaan netistä ei niitä saa ellei ole auton alustan numeroa antaa. Eli nyt auto on Ruotsinkin määräysten mukaan identifioitu viranomaisten puolesta.En ole varma miten Saksasta Zulassungstellessä asiaa käsitellään, koska olen jo vuosia hommannuta netistä valmiiksi odottamaan.


      • Menossa saksaan
        Silminnäkijä2 kirjoitti:

        Ei Ruotsin TULLI välitä vaikka Sinulla olisi paperilappu nokassa. Poliiisi siitä välittää, jos välittää. keltapäisissä on imeisesti nyt tapahtunut jokin muutos, koska ainakaan netistä ei niitä saa ellei ole auton alustan numeroa antaa. Eli nyt auto on Ruotsinkin määräysten mukaan identifioitu viranomaisten puolesta.En ole varma miten Saksasta Zulassungstellessä asiaa käsitellään, koska olen jo vuosia hommannuta netistä valmiiksi odottamaan.

        Onko tuoreita kokemuksia keltaisilla kilvillä tanskan ja ruotsin kautta suomeen? Oliko ongelmia vielä? Ei viitsisi turhaan hommata punaisia jos keltaiset riittää.


      • ..)..
        Menossa saksaan kirjoitti:

        Onko tuoreita kokemuksia keltaisilla kilvillä tanskan ja ruotsin kautta suomeen? Oliko ongelmia vielä? Ei viitsisi turhaan hommata punaisia jos keltaiset riittää.

        Viimeiset kokemukseni viime vuoden touko- ja heinäkuulta. Ei ongelmia. Nykyään tosiaan tarvitaan vin-numero myös keltaisille kilville


    • kalleturunen

      Hei Kyllä
      Saksa ei myy keltainen kilpi enää jos auto ajetaan Suomeen Tanskan ja Ruosin läpin . ( keltainen kilpi saa aja vain Saksassa.)
      Haettu VW sieltä 09.2017 ja ei myy kun sanoin että ajan Suomeen, pakko osta punaisen kilpi. Ei sille voi mitään. ostettu 15pv (punainen kilpi) liikenevero tulee postiin 2vk sisällä.

    • puppua

      ei pidä paikkansa. Keltapäiset kilvet myydään ja niillä on ajettu Tanskan ja Ruotsin kautta ilman ongelmia parin vuoden ajan. Tarvitaan green card.

    • ZJJJ

      Lueskelin vähän näitä kirjoituksia, mutta onko kukaan ajatellut, mihin tämä "ajokielto" muualla kuin Saksassa oikeastaan perustuu?
      Keskeinen asia viranomaisten kannalta on varmasti se, että onko autolla heidän mielestään riittävän kattava liikennevakuutus siirtoajon ajaksi voimassa?
      Ainakin minä sain - sovittuani asiasta ensin vakuutusyhtiöni kanssa ennakkoon - puhelimitse Berliinistä ostamaani autoon liikennevakuutuksen alustanumeron perusteella. Autoon kiinnitetyn siirtokilven numero kirjattiin myös siihen, joten vakuutus saattoi olla jopa kattavampi .
      On tietenkin totta, etten saanut asiasta mitään lappua autoon jolla vakuutukseen voimassaolon olisi kysyttäessä voinut todentaa, mutta nykyään kun tämä vahvistus voidaan lähettää sähköpostiin, niin eiköhän jostain hyvällä tahdolla löydy tietokone,
      jolla asia voidaan kysyjälle näyttää.
      Siksi en olisi asiasta kamalasti huolestunut, etenkin kun punapäisten kilpienkin hankkimisessa on omat kommervenkkinsä.
      Olin vähän aikaa sitten hankkimassa tuttavani kanssa autoa hänelle, joka löytyi Belgiasta, läheltä Antwerpeniä. Myyjä hoiti kilpimuodollisuudet, vaikka kilpipaja oli varsin kaukana - yli tunnin ajomatkan päässä. Se asia kuitenkin jäi mietityttämään, että belgialaisesta kilpipajasta jaettiin saksalaisia kilpiä!
      Tarkoittiko se kenties, että hus nopeasti Saksan puolelle, vakuutus ei ole voimassa täällä.

    • XxZx

      Kyllä tätä asiaa on kovasti selvitetty ja mietitty vuosia.
      Saksan keltapäiset kilvet eivät ole voimassa joka EU-maassa, eli juuri Hollannissa ja Belgiassa ei keltapäisiä katsota hyvällä silmällä. Jokainen maa voi itse päättää, miten suhtautuvat keltapäisiin.
      Joitakin vuosia sitten Ruotsissa viranomainen määritteli, että he hyväksyvät kilvet, mutta ei niissä olevaa perusliikennevakuutusta. Nyt näyttää muuttaneen mieltään. Tanskassa vaaditaan vihreä vakuutuskortti, mikä on oltava Saksan ulkopuolella. Balttian reitti hoituu myös keltapäisillä.
      Ei ole vain kysymys siitä onko KASKO otettu Suomesta voimaan.
      Saksalainen katsastus on oltava autossa voimassa ajettaessa keltapäisillä. Eli Belgian katsastus ei riitä. Auto voidaan katsastaa Saksassa ja pitää katsastustodistus vierellä. Poliisin jakama sakko ilman katsastusta on 50 €. Korkeampaa sakkolappua poliisi ei saisi kirjoitella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1913
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1486
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1408
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      16
      1398
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1375
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe