Uinti ja väsymys

Totaalisen väsynyt

Hei! Olen juuri aloittanut taas liikunnan harrastamisen pitkän monen vuoden tauon jälkeen. En ole koskaan ollut mitenkään liikunnallinen ihminen, mutta nyt piti ottaa itseään niskasta kiinni ja keksiä harrastus. Keksinkin siis uinnin. Se on hyväksi nivelilleni (sairastan nivelreumaa) ja muutenkin tykkään vedessä olosta.

Olen ottanut uimatahdikseni että käyn kerran viikossa hallilla uimassa ja hommasin jo sarjakortin tätä varten. Nyt olen käynyt 3 kertaa uimassa ja aina huomannut uinnin jälkeen täydellisen väsymisen. En jaksa uinnin jälkeen tehdä oikein muuta kuin syödä jotain ja sen jälkeen nukkua. Lihakset ja niveletkin tuntuvat raskailta.

Nyt haluaisinkin siis kysyä, että mikä vikana ? Tiedän kyllä, että liikunnan tehon huomaa väsymyksestä, mutta en usko, että jaksan kauaa harrastaa uintia jos tälläinen väsymys tulee aina uinnin jälkeen. Olen yrittänyt aloittaa uinnin hitaasti enkä ole heti suunapäänä uinut tuhatta ja sataa, mutten silti ole huomannut eroa. Olen aina yhtä väsynyt uinnin jälkeen.

Haluaisin saada liikunnasta hyvää mieltä ja yleistä piristymistä sekä väsymisen vähentymistä, mutta nythän minä vasta väsyn... En ole oikein koskaan saanut liikunnasta mitään mielihyvää. Voiko tämä johtua siitä ?

Olisin kiitollinen jos saisin ystävällisiä vastauksia. Olen tosiaan vasta liikunnan taas aloittanut enkä juurikaan tiedä liikunnasta mitään.

41

6546

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Harrasteuimari

      Ehkä väsymyksesi johtuu juuri siitä, ettet ole harrastanut muutakaan liikuntaa, ja yleiskuntosi on huono. Hidas uintikin vaikuttaa moniin lihaksiin,
      Ja jos vielä saunot uinnin päälle niin se vielä lisää väsymyksen tunnetta.

    • Jos tavoitteena ei ole laihdutus - tai vaikka olisikin - ei liene haitaksi syödä ja juoda uintipäivinä hieman reippaammin kuin muina päivinä. Jos tulee liikuttua pitkään, yli tunti yhteen menoon, kannattaa ehkä jo edellisenä päivänä syödä vähän enemmän hiilihydraattipitoista ruokaa.

      Tämän lisäksi pidä huolta nestetasapainosta uinnin jälkeen, eli vanhan "uinti on herrasväen laji" -sanonnan vastaisesti myös uidessa hikoilee, tätä ei vain huomaa kun vesi huuhtelee hien pois. Jälleen, jos yhtämittainen liikunta on pitkää, niin mukana voi pitää juomapulloa. Lyhyemmissä harjoituksissa tästä ei ole niin suurta merkitystä, koska kohtuullinen nesteen tankkaus ennen liikuntaa riittää. Helppo ajatus juomisen määrän suhteen voisi olla, että neste ei hölsky mahassa, mutta liikunnan jälkeen pitää käydä vessassa.

      • insuliinit

        Miksi ihmeessä edeltävänä päivänä? Mitä kuvittelet hänen hyötyvän siitä? Että keho panttaa sokeria verenkierrossa seuraavalle päivälle lihasten käytettäväksi?

        Rasvaksi tuo pakkautuu. Noin tunti ennen liikuntaa kun syö hiilihydraatteja, jaksaa paljon paremmin.


      • insuliinit kirjoitti:

        Miksi ihmeessä edeltävänä päivänä? Mitä kuvittelet hänen hyötyvän siitä? Että keho panttaa sokeria verenkierrossa seuraavalle päivälle lihasten käytettäväksi?

        Rasvaksi tuo pakkautuu. Noin tunti ennen liikuntaa kun syö hiilihydraatteja, jaksaa paljon paremmin.

        Ihan puhtaasti kokemuspohjainen juttu oman kuntoilun puolelta, ja koskien pitkäketjuisia hiilihydraatteja. Samaa ohjetta jaettu myöskin urheilijoille, joten tosiaan kyse ei ole lilluttelusta, vaan yli tunnista reipasta menoa. Tunti ennen uintia jos syöt kunnon aterian, niin siinä ei tule muuta kuin Yrjö-setä kylään. Tai sitten jää uinti vähän vähemmälle.

        Lyhytketjuiset hiilihydraatit ja sokeri kyllä imeytyy suht nopeasti, mutta jos oikeasti on kulutusta, niin noita pitää sitten tankata lisää koko ajan.


    • Totaalisen väsynyt

      Kiitos vastauksista. Lisääkin saa laittaa. En tosiaan ole harrastanut liikuntaa pitkään aikaan ja yleiskuntoni on todella huono. Mitä luulette, koheneeko se jos jatkan uutterasti uimista vaikka väsyttääkin ?

      Ainiin ja tuosta nesteen nauttimisesta. Juon päivittäin 2 litraa vettä ja pidän aina mukanani vesipulloa mutta väsyn silti.. Ehkä pitäisi kokeilla tuota syömisniksiä.

      • harrasteuimar...

        Kunto kohoaa vain liikkumalla säännöllisesti. Kannattaa jatkaa uimista ym. liikuntaa.
        Ja terveellinen ruokavalio pitää olon virkeänä..


      • 56765

        Liikunnan aikana vettä voi kulua yli puoli litraa tunnissa. Myös saunassa hikoillaan. Ylimääräisen veden juomisesta treenien jälkeen ei ole haittaa, koska se tulee parin tunnin sisällä ulos. Jos virtsa ei ole vaalean keltaista tai väritöntä, niin vettä on juotu liian vähän.


    • alkushokki

      Joko helpotti? Itsellä oli sama vika. Rapakuntoisena oli pakko ottaa uinnin jälkeen päiväunet! Nyt olen pari kk käynyt uimassa kerran, joskus kaksi viikossa eikä enää tule sitä järkyttävää väsymystä

    • Venytykset <3

      Kasvispitoinen ruokavalio auttaa jaksamaan sekä pyyhkeen päällä venyttelyt suorituksen jälkeen. :)

    • uitta

      Uinti on tosissaan raskas laji. Siinä kun on oikeastaan koko kroppa käytössä. Lisäksi vielä viileä vesi jäähdyttää kehon tuottamaa lämpöä paremmin/nopeammin kuin esim. ulkoillessa ilmavirta.

    • Moniottelija

      Väsyt siksi kun teet niin kovat / pitkät uintitreenit ;)

      Kokeileppa käydä 2..4 päivän välein treenaamassa, niin harjoituskestävyys kasvaa paremmin. Kerta viikossa ei oikein vielä kehitä, kun siinä tulee liikaa luppopäiviä.

    • sulla huono nuppi

      Vika on päässäsi.

    • Joo, siis ei

      Liikut liian vähän. Nosta kilometrejä ja kertoja kuitenkin maltillisesti. Tavoitteena esimerkiksi 2km*4krt/vko.

    • Kun olet liikkunut aika vähän, niin kannattaa aloittaa varovaisesti. Luulen että se väsymyksesi on vain huonoa kunta. Yksi kerta viikossa on aluksi ihan hyvä. Mutta mitäpäs jos tekisitkin kolme uintia viikossa, mutta aloitat lyhyemmillä matkoilla. Ensin 200 metriä kerralla, sitten aina joka kuukausi 100 metriä lisää. Jossain vaiheessa sinusta tuntuu, että voisi lisätä nopeamminkin, mutta sitä älä tee. 100 metriä lisää. Ei enempää.

    • ertyuiuy

      Varo ettei kunto kasva kun urheillessa väsyy,voi vittu kun oot tyhmä.

    • SportXYZ

      On aivan luonnollista olla väsynyt uinnin jälkeen. Ensinäkin uinnissa tulee käytettyä niin montaa lihasryhmää, että jo se riittää väsyttämään. Mikään muu urheilu ei käytä niin montaa lihasryhmää kuin uinti. Osa näistä lihasryhmistä on sellaisia, ettei niitä tule juurikaan rasitettua normaalissa elämässä.

      Muutamien viikkojen kuluttua huomaat, ettet olekaan enää niin väsynyt. S ejohtuu siitä, että nämä kouliintumattomat lihasryhmät alkavat sopeutua uuteen rasitustasoon.

      Toinen seikka joka saa väsyneeksi ja joka käytännössä liittyy uintiin on saunominen. Lihakset rentoutuvat, verisuonet aukeutuvat. Myös mieli rentoutuu.

      Minusta kuulostaa vain ja ainoastaan hyvältä. että tunnet itsesi väsyneeksi uinnin jälkeen. Kuulostaa endorfiineilta ja hyvältä treeniltä.

      Jos haluat piristää itseäsi unniin jälkeen, niin juo kahvi, lepää 30 minuuttia ja käy kevyellä palauttavalla kävelyllä, vain pari kilometria.

    • Hellou79

      Kyllä huono kuntoiseltakin se 3-4 x 40min setti menee. Omalla tahdilla kehoa kuunnellen. N. 80% liikunnasta tulisi aina olla helpohkoa.

      Suosittelen jatkamaan harjoittelua!! Ei mitään 100m lisäyksiä. Suosisin 30-40min uinti kertoja. Mieluusti niin ettei uinnin jälkeen ikinä ole sellainen olo etten jaksaisi uida metriäkään. Juominen voi auttaa väsymykseen varsinkin jos käyt saunassa kovasti uinnin yhteydessä. Toisaalta kannattaisiko käydä iltasella uimassa niin pääsisi helposti sitten nukkumaan ;)

    • uinti on ihanaa..

      Tottakai heti liikkumisen jälkeen on väsynyt! Itse jos käyn uimassa, teen sen joskus illalla, niin ei haittaa jos on sit väsyny. Seuraavana päivänä on sitten entistä virkeämpi olo. Uinti on kyllä raskasta aluksi, mutta siihen tottuu kun harrastaa sitä säännöllisesti ja kun kunto kohenee, se ei olekaan enää niin raskasta. Jos ui kauan aikaa kerralla niin kannattaa tosiaan uida hitaasti ja keskittyä tekniikkaan. Vaikka se on hidasta niin oikealla tekniikalla myös tarpeeksi tehokasta. Jossain vaiheessa tulee se ihana tunne että jaksais uida vaikka kuinka kauan, mut sit ku nousee altaasta niin jalat on ihan uupuneet ja hyvä kun jaksaa kävellä. Rakastan sitä tunnetta

    • 16+2

      Tuo on aivan normaalia, itseäkin väsyttää uinnin jälkeen vaikka esimerkiksi juoksu antaa vain lisää energiaa. Uinti on erittäin tehokas laji ja siinä kuluu myös paljon nestettä. Ota siis vesipullo mukaan altaan reunalle, se voi auttaa.

      Yksi syy voi olla uimahallin ilma. Vaikka siellä on kuinka hyvä tuuletus, ilma ei ole yhtä raikas kuin ulkona.

    • Simmande

      Tuli vielä yksi seikka mieleen: hengitystekniikka uidessa. Monesti uintiharrastuksen alussa hengitys on väkinäistä ja itse asiassa tulee hyperventiloitua helposti, joka johtaa nopeasti väsymystunteeseen.

    • hyi

      Kuka enää ui!!!Kaikki vedet paskasia uimaloita myöten!!Harrasta jotain ulkoliikuntaa ennemmin niin saat happeakin!!Etkä saa perseellesi mitään hiivoja tai jalkasilsoja koska uimalat ja kylpylät on niin paskasia!!Koettu on....Jengi kusee noihin altaisiin on nähty.

      • nähty on

        Jengi myös ulostaa altaisiin.


    • 8+16

      Minulla on vähän sama asia, tosin en ui. Minä kuulin sellaisen selityksen, että lihakset ovat jumissa, eli pitäisi venytellä kunnolla liikuntasuorituksen jälkeen.

      Tai oli minulla vähän eri asia, nukuin yöni kuin tukki, ja aamulla oli rakasta herätä. Mutta koita sitä venyttelyä!

    • uimariii

      itse olen kilpauimari ja uinti on niin raskas laji, siinä tarvii kaikkia lihaksia. kyllä väsyttää !!

    • vikaa on

      Sulla on vikaa munassa.

    • jaksaa muttei pysty

      Mulla tulee kaikesta liikunnasta väsynyt, levoton ja särkyinen olo. Syytä en tiedä. Kevyt liikunta on ok sellainen jossa vähän tulee hiki eikä tunnu missään. Mutta vedäpä vähän kovempaa, ei tarvii läheskään täysiä tai niin ongelmat tulee. Ja vedäpä täysiä niin kroppa on jumissa monta viikkoa ja ylikunto iskee. Mielellään treenaisin tavoitteellisesti, mutta kun ei vaan pysty. Uinti on kaikkein pahin laji. Kovat säryt saa kevyemmälläkin menolla.

    • lille liitsi

      Sama juttu minulla, olen aina täysin puhki uimahallireissun jälkeen. Syynä on alhainen verenpaine saunominen ja uinti, minkä seurauksena elimistö putoaa nollakierroksille ja toipuu siitä vasta nokkaunien jälkeen. Kunto on kyllä hyvä.

    • Kohtalotoveri2

      Kokeile myös vesijuoksua, mutta vain puoli tuntia ainakin aluksi. Reumaatikkona saat pidettyä päänkin asennon hyvänä ja voit kuullostella koko ajan kropan tuntemuksia. Jos et ole aiemmin harrastanut vesijuoksua, niin pyydä ohjaus tekniikasta esim. uinninvalvojalta tai hakeudu ohjattuun liikuntaryhmään, joita varmasti löytyy paikkakunnaltasi.

    • maaria6

      www.sportlover.net tuolta ipodi uimiseen ni ei enää väsytä

    • tuolta löytyy
    • poikanen114

      Sä kaytät lihaksia ja kaytät eneegiaa siksi tulet väsyneeksi

    • lelludeus

      Itselläni on mielestäni hyvä kunto, ainakin liikun tosi paljon. Nyt en ole uinut vähään aikaan, mutta mulla on sama juttu, uiminen väsyttää tai ainakin aiheuttaa kauhean isot haukotukset! :D oon ajatellut, että se vesi jotenkin rentouttaa ja se tietty "kylmyys", tai se uimahallin lämmin suihku... tai sitten mulla on vain huono kunto päätellen näistä muista vastauksista :D

    • huoltomiess

      Väsymys voi johtua (ja monella johtuukin) siitä hallin kloorista ja huonosta ilmanvaihdosta. Kloorin ja muiden yleisten käytettyjen kemikaalien yhdistelmä vaikuttaa kloroformin tavoin. Uikaa luonnonvesissä, niin voi huomata ison eron...

    • AARopoikaa

      KYL AINA VÄHÄ VÄSYTTÄÄ SEN JÄLKEEE KU MUIJA KÄYNY MEIL

    • 333t4h

      Miksi väsyttää... Monta vaihtoehtoa. Yrität aloittaa liikunnallisen elämäntavat, liikut enemmän ja syöt vähemmän. Naisella sellainen 600 kalorin energiavaje voi varmaan väsyttää.


      ÄLKÄÄ KYSYKÖ NEUVOJA TÄÄLLÄ URHEILUSTA! GOOGLETA PAKKOTOISTO JA KYSY SIELTÄ!

    • Jr901

      Väsymys johtuu siitä urheilusta. Tottakai väsytttää enemmän kun urheilee, varsinkin tauon jälkeen :D Kannattaa lisätä proteiini pitoisia ruokia ja syöntiä. Ei erikseen pelkästään liikunta päiville vaan jokapvä syödä hyvin. Tee näin ja olosi kohenee päivä päivältä!



      http://iherb-vitamiinit.blogspot.fi/

    • Uimahallifani

      Kuten edellisetkin koen myös raukeaa väsymystä uinnin jälkeen . Uin noin puoli tuntia , rintauintia oikeaoppisesti hengittäen rytmikkäästi uiden molemmissa päissä teen sukellukset . Lisään joko aikaa tai nopeutta vähitellen . Uiminen on raskasta mutta kyllä kunto kohenee ja viimein ei enää viitsi uida kun sen puolisentuntia , se alkaa tuntua tylsältä . Ole harrastanut uimista viimeiset 20 vuotta muutaman vuoden pausseja pidellyt silloin tällöin , hyvä tehdä jotain muuta aina vaihteeksi . 2-3 kertaa viikossa riittää tavikselle kuten minulle . Sekin on jo loistava suoritus pitkässä "juoksussa" .

    • delfiini

      sulla on nestehukka.
      juoda voi jo aamusta lähtien, ennen liikuntaa, hyvissä ajoin.
      jos juo juuri ennen lähtöä, on maha täynnä ja pissattaa.

      itselläni on muki kamppeiden mukana, pois lähtiessä voi juoda sitä hyvää suomalaista kraanavettä.

    • uneton2

      Oon kade. Mulla menee toisinpäin. Uinnin jälkeen ei pysty nukkumaan ei saa kierroksia alas sitten millään. Viimeyönä nukahdin klo 05:00 tietysti nyt lomat sotkenut unirytmin mutta jokatapauksessa. Mulla nyt 4km viikkotahti ja oon itsestäni kovin ylpeä :)
      Mutta tälle uni jutulle pitää jotain tehdä!!!

    • gergregerg

      Huomannut ihan saman jutun, hirveän vaikea herätä aamulla jos uinut illalla ja väsynyt olo..
      Kai se vaan on niin tehokasta liikuntaa että ei voi mitään muuta kuin parantaa kuntoa ettei väsy niin paljon.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      366
      4456
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      84
      1844
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1580
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1390
    6. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      209
      1369
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1351
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1341
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1225
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe