Atkinsin dieetti

Laihduttaja

Onko kukaan laihduttanut Atkinsin dieetillä? Mitä kasviksia siinä saa syödä ja kuinka paljon. Onko tullut tuloksia, hyviä tai huonoja? Haluaisin yrittää, mutta en oikein tiedä mitä siinä saa syödä. Enkä oikein raaski ostaa sitä kirjaa. Vastatkaa jos dieetti on tuttu.

49

61932

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sin

      Voit jo ihan kättelyssä unohtaa tälläiset ihmedietit. Harrasta liikuntaa enemmän ja jätä välipalat pois. Syö kunnon aterioita.

      Ylös ulos ja lenkille!

    • minä

      Ollut reilun viikon atkinsilla...vihannekset on aika vähillä....kurkku,tomaatti,salaatti niitä vain olen syönyt-pitäis kaiketi korjata systeemiä.Laihtunut olen 4kg,nälkä ei ole-itseasiassa ei edes tee mieli niin syödä...

      Pahan hajuinen hengitys,yök ja ummetus vaivaa-muutoin olen kyllä ohentunut,mutta...enpä tiedä jatkanko kauan enää-jospa tottumus pieniin aterioihin(monipuolisiin)ajaa saman asian....

      • Censeo

        Ihminen ei voi laihtua neljää kiloa viikossa. Paino voi pudota, mutta kyse on nesteen poistumisesta.


      • minä
        Censeo kirjoitti:

        Ihminen ei voi laihtua neljää kiloa viikossa. Paino voi pudota, mutta kyse on nesteen poistumisesta.

        Tiedän että neste lähtee ensin,mulla onkin ollut turvottelua...yhtäkaikki laihtumista tai nesteenpoistoa,äsken vaaka näytti jo 5kg vähemmän kuin viikko siten!! Jostain syystä mulla humahtaa paino aika helposti tuon 5kg,ilman nälkää nähden ja riutumista.Jatkan nyt kuitenkin vielä viikon ainakin ja katon miltä näyttää,meininki oli saada 10kg pois vähintään...


      • Laihduttaja
        minä kirjoitti:

        Tiedän että neste lähtee ensin,mulla onkin ollut turvottelua...yhtäkaikki laihtumista tai nesteenpoistoa,äsken vaaka näytti jo 5kg vähemmän kuin viikko siten!! Jostain syystä mulla humahtaa paino aika helposti tuon 5kg,ilman nälkää nähden ja riutumista.Jatkan nyt kuitenkin vielä viikon ainakin ja katon miltä näyttää,meininki oli saada 10kg pois vähintään...

        Minä aloitin ja dieetin maanantaina, ole syönyt tomaattia ja kurkkua ja jäävuorisalaattia kun en oikein tiedä mitä kasviksia saa syödä. Ja sitten tietysti lihaa, kanaa, kalaa ja juustoja. Nyt on paino pudonnut 3,5 kg. Aion kyllä jatkaa samalla tyylillä, kun elimistö on käyttänyt varastossa olevat hiilarit, se alkaa käyttää rasvavarastoja.


      • minä
        Laihduttaja kirjoitti:

        Minä aloitin ja dieetin maanantaina, ole syönyt tomaattia ja kurkkua ja jäävuorisalaattia kun en oikein tiedä mitä kasviksia saa syödä. Ja sitten tietysti lihaa, kanaa, kalaa ja juustoja. Nyt on paino pudonnut 3,5 kg. Aion kyllä jatkaa samalla tyylillä, kun elimistö on käyttänyt varastossa olevat hiilarit, se alkaa käyttää rasvavarastoja.

        Miltä olos on tuntunut? Mulla oli aluksi kauhean tukkoinen ja väsynyt olo,sitten alkoi hengitys haista(erittäin ikävää),ummetusta oli,mut sekin korjautui kuiduilla.Nyt ei edes tunnu nälkää,syön kuitenkin säännöllisesti pieniä annoksia.


      • Laihduttaja
        minä kirjoitti:

        Miltä olos on tuntunut? Mulla oli aluksi kauhean tukkoinen ja väsynyt olo,sitten alkoi hengitys haista(erittäin ikävää),ummetusta oli,mut sekin korjautui kuiduilla.Nyt ei edes tunnu nälkää,syön kuitenkin säännöllisesti pieniä annoksia.

        Nyt alkaa olla viikko takana ja reilu neljä kiloo pois. Olossa en ole huomannut mitään erikoista paitsi paha maku suussa, pitäis kai ostaa suuvettä. Juon paljon vettä 1,5 - 2 lt päivässä ja se menee kyllä aika keposeen,janottaa paljon, varmaankin se nesteen postuminen. Aion kyllä jatkaa, munuaisten paukkuminen tällaisella ajalla on jonkun tärkeilijän kaksintöä. Nythän se pitäisi rasvan palaminen olla jo vauhdissa. Kirjoittelen taas ensi viikolla joskus kuulumisia,tee sinä samoin. Muuten ilman liikuntaa minultakin on kilot lähtenyt, olen tosi laiska lenkkeilijä ja jumppaa suorastaan vihaan. Siksi tämä dieetti sopiikin minulle. Jatkoja.


      • prohente

    • sirccu

      Atkinsin dieetti on täyttä huuhaata. Laihtuminen perustuu elimistön kuivumiseen ja siihen , että energiansaanti vähenee, kun ei enää pihvit yms maistu, Siinä dieetissä syödään vaan lihaa, rasvaa, kermaa ja hiilihydraatteja ei ollenkaan. Lisäksi pitäisi syödä vitamiineja tolkuton määrä päivässä. Itse kokeilin kyseistä dieettiä muutaman päivän ja hulluksi olin tulla, kun ei leipää saanut syödä. Kasviksista en muista mitä sai syödä.

      • höpöhöpö

        Hiilareita ei ole kokonaan kielletty,aluksi tosi niukasti mutta myöhemmin enempi...ite soveltaen oon saanut tuloksia.Leivälle persoille tuottaa taatusti tuskaa,itse en ikinä oo leivän perään niin ole ollut,joten helppoa.

        Kokeile vaan,järjen kanssa.Vettä muistaa sitten juoda hän....

        Ai niin - 6kg/2viikkoa,ilman liikuntaa


      • lisäys
        höpöhöpö kirjoitti:

        Hiilareita ei ole kokonaan kielletty,aluksi tosi niukasti mutta myöhemmin enempi...ite soveltaen oon saanut tuloksia.Leivälle persoille tuottaa taatusti tuskaa,itse en ikinä oo leivän perään niin ole ollut,joten helppoa.

        Kokeile vaan,järjen kanssa.Vettä muistaa sitten juoda hän....

        Ai niin - 6kg/2viikkoa,ilman liikuntaa

        Muutaman päivän atkins ei vielä anna sulle oikeaa kuvaa.Ja vitamiineja ei tod.tarvia kassikaupalla ahmia!!Lihassa ja vihanneksissa on vitamiineja,toisin jos napsis pelkkiä heiniä.


      • sirccu
        lisäys kirjoitti:

        Muutaman päivän atkins ei vielä anna sulle oikeaa kuvaa.Ja vitamiineja ei tod.tarvia kassikaupalla ahmia!!Lihassa ja vihanneksissa on vitamiineja,toisin jos napsis pelkkiä heiniä.

        no saakaa sitten niitä munuais yms vaivoja pöljät


      • huuhaa
        sirccu kirjoitti:

        no saakaa sitten niitä munuais yms vaivoja pöljät

        Ei ne munuaisvaivat hetkessä tule.Onhan niitä monia lääkityksiä ja sairauksia,jotka laittavat munuaiset hätään.Munuaistulehduksen voi saada pieni lapsikin.


      • sirccu
        huuhaa kirjoitti:

        Ei ne munuaisvaivat hetkessä tule.Onhan niitä monia lääkityksiä ja sairauksia,jotka laittavat munuaiset hätään.Munuaistulehduksen voi saada pieni lapsikin.

        mutta mutta mutta tulee ne kuitenkin kuitenkin tulee tulee ne munuaisvaivat vaivatvaivatvaivat ja älyttömät änänänänänänänänänkytysongelmat ja muut, että olkaa vaan mun puolesta tuolla herra atkinsin terveeeeeeeeeeeeeerveeeeeeeeeeelllisellä dieetillä, mitäs munuaisilla tekee, kun on laiha luuranko, sori tääääääääääääääääääääääää atkinsin aiheuttama ääääääääääääääääänkytysssssssssssssssssongelmaaaaaaaaaaaaa


      • sirccu
        sirccu kirjoitti:

        mutta mutta mutta tulee ne kuitenkin kuitenkin tulee tulee ne munuaisvaivat vaivatvaivatvaivat ja älyttömät änänänänänänänänänkytysongelmat ja muut, että olkaa vaan mun puolesta tuolla herra atkinsin terveeeeeeeeeeeeeerveeeeeeeeeeelllisellä dieetillä, mitäs munuaisilla tekee, kun on laiha luuranko, sori tääääääääääääääääääääääää atkinsin aiheuttama ääääääääääääääääänkytysssssssssssssssssongelmaaaaaaaaaaaaa

        siitä jos laihalta olemukselta kykenette


      • täh?
        sirccu kirjoitti:

        siitä jos laihalta olemukselta kykenette

        Esim.kuukausi tai kaks ei munuaisia paukuta.Ota selvää ennenkun jupiset.Kännissäkö viestailet?

        Moni on luonnostaan vähähiilarisella ruualla.Terveellinenhän toi on,epäterveellinen on täysin rasvaton heinädieetti.


      • sirccu
        täh? kirjoitti:

        Esim.kuukausi tai kaks ei munuaisia paukuta.Ota selvää ennenkun jupiset.Kännissäkö viestailet?

        Moni on luonnostaan vähähiilarisella ruualla.Terveellinenhän toi on,epäterveellinen on täysin rasvaton heinädieetti.

        en ole kipeä, no tiedän, että yksi tyttö kuoli tuon mahtavan dieetin takia. Koska kerma on muuttunut terveelliseksi? Tai pekonit ja rasvassa käryttäminen. Mielestäni kaikkea saa syödä, mutta kohtuudella.


      • täti
        sirccu kirjoitti:

        en ole kipeä, no tiedän, että yksi tyttö kuoli tuon mahtavan dieetin takia. Koska kerma on muuttunut terveelliseksi? Tai pekonit ja rasvassa käryttäminen. Mielestäni kaikkea saa syödä, mutta kohtuudella.

        Taitaa olla aika nuori?Älä kuuntele kauhujuttuja, vaan hae asiallista tietoa ja tutki asiaa.Itse olen matalahiilihydraattisella ruokavaliolla ollut läpi elämäni(vilja ja maitoallergia),siinä lienee syy että olen hoikkana pysynyt vaikka raskaasti syönkin.

        Niin ikää on jo 38 ja vieläkin olen hengissä.Olet siis kuullut lentäviä legendoja.


      • sirccu
        täti kirjoitti:

        Taitaa olla aika nuori?Älä kuuntele kauhujuttuja, vaan hae asiallista tietoa ja tutki asiaa.Itse olen matalahiilihydraattisella ruokavaliolla ollut läpi elämäni(vilja ja maitoallergia),siinä lienee syy että olen hoikkana pysynyt vaikka raskaasti syönkin.

        Niin ikää on jo 38 ja vieläkin olen hengissä.Olet siis kuullut lentäviä legendoja.

        no itse petyin kyseiseen dieettiin, oli mulla se kirja, mutta hra. Atkins vaikutti yliampuvalta siinä, olen sitä mieltä, että kannattaa valita "laadukkaita" hiilihydraatteja. Ehkä ottaa päähän tuo Amerikasta saatu kuva, että siellä syödään sitten hurjan rasvaisia ruokia laihtumisen toivossa. Jokainen tavallaan. Anteeksi huutamiseni täällä. Hyvä, jos olet saanut tasapainoisen ruokavalion. Oletko itse välttänyt liikaa rasvalla mässäämistä vai syötkö suht. terveellisesti yleisen käsityksen mukaan?


      • sika

        Taisit tulla hulluksi ilman leipää, koska olet koukussa hiilareihin. Sokeri, valkoiset jauhot, kaikki mikä nostaa verensokerin äkillisesti ja tuottaa nopean hyvänolontunteen, ovat yhtä addiktiivisia kuin tupakka.

        Laihtuminen ei suinkaan perustu mihinkään kuivumiseen, tosin ensimmäisen viikon aikana pari kiloa lähtee yleensä nestettä, mutta jos lukisit esim. Atkisin kirjan, tietäisit että painon putoaminen on nimenomaan läskin palamista, ei nesteen poistumista eikä lihasten kutistumista, kuten vähärasvaisilla dieeteillä.

        Nimim. 16kg 2kk:ssa, ja poissa on pysynyt.


      • Kati
        sika kirjoitti:

        Taisit tulla hulluksi ilman leipää, koska olet koukussa hiilareihin. Sokeri, valkoiset jauhot, kaikki mikä nostaa verensokerin äkillisesti ja tuottaa nopean hyvänolontunteen, ovat yhtä addiktiivisia kuin tupakka.

        Laihtuminen ei suinkaan perustu mihinkään kuivumiseen, tosin ensimmäisen viikon aikana pari kiloa lähtee yleensä nestettä, mutta jos lukisit esim. Atkisin kirjan, tietäisit että painon putoaminen on nimenomaan läskin palamista, ei nesteen poistumista eikä lihasten kutistumista, kuten vähärasvaisilla dieeteillä.

        Nimim. 16kg 2kk:ssa, ja poissa on pysynyt.

        Kokeiltu on paljon diettejä. Nyt olen syönyt Atkinsin ohjeiden mukaan yli kuukauden. Alussa tiukemmin ja nyt olen lisännyt kasviksien ja hedelmien määrää. Vaakaa ei nyt ole, mutta housukoko on pienentynyt yhden numeron, arvelisin että n. 5 kg. Olen todella iloinen sillä painonvartioitten ohjeilla tuli kuussa 2.5kg lisää. Sokeriarvojen heittelehtiminen on kurissa ja nälän tunne poissa. Vaikein oli ekat viikot kun ei saanut syödä hedelmiä mutta nyt OK.


    • höpsö

      Tässä on ollu kiivas keskustelu tästä Atkinsin dieetistä. Voisku joku kertoa minkälainen ks. dieetti on? ihan lyhyesti se idea.. :)

      • minä

        Vältetään hiilareita,peruna,pastat,riisi ym.hiilaripitoinen minimiin.Lihaa,kalaa,munia,juustoa,vihanneksia saa syödä,kermaa ja voita unohtamatta....elimistö alkaa käyttää rasvavarastoja energiana.Itellä n.2viikkoa ja -6kg!Olen "soveltanut" dieettiä=hiilareita napsinut yli "sallitun"

        Enkä ole liikkunut!Olen sohvaperuna:(


    • Hemppa

      oon koittanu ja toimii tehokkaasti.. jo muutaman päivän päästä näkee eron..kysy jos jotain kysyttävää ilmenee

      • kiinnostunut

        semmosen pienimuotoisen reseptin että mitkä ovat sallittuja ja mitkä eivät?ja mikä tämän dieetin idea niinku on?kiinnostaa todella paljon tietää tästä enemmän jotta voisin sitten itse kokeilla tätä dieettiä=)


      • Hemppa
        kiinnostunut kirjoitti:

        semmosen pienimuotoisen reseptin että mitkä ovat sallittuja ja mitkä eivät?ja mikä tämän dieetin idea niinku on?kiinnostaa todella paljon tietää tästä enemmän jotta voisin sitten itse kokeilla tätä dieettiä=)

        kaikki vähä hiilihydraattiset sapuskat on sallittuja ja niitä saa syödä kuinka paljon tykkää.. esim. kananmuna, liha, jotkut juustot, kinkku, tuorekurkku.. mutta hedelmiä eikä kasviksia ei suositella syömään... tälläistä kuuria voi pitää 2 viikkoa kerrallaan ja sitten pitää edes parin päivän tauko että elimistö saa tarvittavia aineita. dieetin idea on siinä että kun ei syö hiilihydraatteja niin mikään ruoka ei oikein pääse imeytymään elimistöön, vaan siitä tulee ketoosi tila jossa elimistö käyttää kaiken saamansa ravinnon liikkumiseen. toivottavasti tästä on jotakin apua!!!! itse olen laihtunut 12 kg 2 viikossa!!! good luck!!


      • hömhöm
        Hemppa kirjoitti:

        kaikki vähä hiilihydraattiset sapuskat on sallittuja ja niitä saa syödä kuinka paljon tykkää.. esim. kananmuna, liha, jotkut juustot, kinkku, tuorekurkku.. mutta hedelmiä eikä kasviksia ei suositella syömään... tälläistä kuuria voi pitää 2 viikkoa kerrallaan ja sitten pitää edes parin päivän tauko että elimistö saa tarvittavia aineita. dieetin idea on siinä että kun ei syö hiilihydraatteja niin mikään ruoka ei oikein pääse imeytymään elimistöön, vaan siitä tulee ketoosi tila jossa elimistö käyttää kaiken saamansa ravinnon liikkumiseen. toivottavasti tästä on jotakin apua!!!! itse olen laihtunut 12 kg 2 viikossa!!! good luck!!

        Kasviksia saa syödä!!!Ei ihan mitä vaan,mut melkein.Hedelmät ei,marjat kyllä.

        Käy katsomassa velhottaret.net-siellä on ASIALLISTA tietoa,reseptejä ym.

        Karppaus on elämäntapa,ei dieetti...

        Hemppa,kerroit virheellistä tietoa-kyllä ruoka ja sen vitamiinit imeytyy!!! Elimistö alkaa käyttää rasvavarastoja energiana.Liika,kuluttamaton hiilihydraatti kertyy rasvaksi,siksi 2vkoa kartetaan lujaa hiilareita,sen jälkeen tullaan seuraavaan vaiheeseen...

        Sait viestissäs karppauksen kuulostamaan tosi epäterveeltä:(

        Liika hiilari väsyttää,siksi ruuan jälkeen usein on väsy...etenkin jos syö paljon vilja/jauhotuotteita....peruna,makaroni,riisi....


      • sika
        hömhöm kirjoitti:

        Kasviksia saa syödä!!!Ei ihan mitä vaan,mut melkein.Hedelmät ei,marjat kyllä.

        Käy katsomassa velhottaret.net-siellä on ASIALLISTA tietoa,reseptejä ym.

        Karppaus on elämäntapa,ei dieetti...

        Hemppa,kerroit virheellistä tietoa-kyllä ruoka ja sen vitamiinit imeytyy!!! Elimistö alkaa käyttää rasvavarastoja energiana.Liika,kuluttamaton hiilihydraatti kertyy rasvaksi,siksi 2vkoa kartetaan lujaa hiilareita,sen jälkeen tullaan seuraavaan vaiheeseen...

        Sait viestissäs karppauksen kuulostamaan tosi epäterveeltä:(

        Liika hiilari väsyttää,siksi ruuan jälkeen usein on väsy...etenkin jos syö paljon vilja/jauhotuotteita....peruna,makaroni,riisi....

        Noniin, täällä nyt puhutaan paljon siitä mitä saa syödä, joka tuottaa vähintäänkin sekavan olon sellaisille jotka haluavat saada tietoa Atkinsista lyhyesti mutta ytimekkäästi.

        Eli perusidea on välttää kaikkea mikä nostaa verensokeria, koska se lisää insuliinin eritystä, joka taas pistää elimistön varastoimaan energiaa. Hyvin yksinkertaista.

        Mitä nopeammin jokin ruoka-aine nostaa verensokeria, sen huonompi. Esim. teollisesti kuoritut valkoiset jauhot ja valkoinen sokeri ovat pahimmasta päästä. Keitetty peruna (joka on tärkkelystä eli sokeria) ja pasta tulevat heti perästä. Runsaskuituiset (esim. täysjyvätuotteet) vaihtoehdot ovat sen sijaan parempia koska niiden kuitu hidastaa sokerin imeytymistä.

        Atkinsin dieetin alkuvaiheessa karsitaan pois lähestulkoon kaikki hiilihydraatit, mukaanlukien myös hyvälaatuiset sellaiset. Eli ehdoton EI seuraaville tuotteille:

        - Leipä, etenkin valkoinen sellainen
        - Kaikki sokeripitoinen
        - Pasta
        - Peruna
        - Riisi

        Hiilariton dieetti johtaa tilaan jota kutsutaan ketoosiksi, jossa elimistö rupeaa polttamaan kehoon varastoituneita rasvoja, eli ketoosissa oleva henkilö laihtuu. Ensimmäisen kahden viikon aikana Atkinsin dieetissä pyritään yksinomaan pääsemään ja pysymään ketoosissa. Seuraavia ruoka-aineita sen sijaan saa syödä vaikka niin paljon että napa ruskaa (niinkuin itse tein), ja silti laihtuu:

        - Lihaa
        - Kalaa
        - Kanaa
        - Kananmunaa
        - Juustoa (kohtuudella)

        Salaattia, raakoja kasviksia jne voi myös syödä melko huoletta, esim. 2 kupillista (1 kuppi=n. 2dl) salaattia ja 1 kupillisen vihanneksia (kurkku, tomaatti jne). Hedelmät ovat alkuvaiheessa kielletty koska ne sisältävät fruktoosia, jolla on verensokeriin erittäin nopea vaikutus.

        Lisäksi Atkins suosittelee ettei kahvia juoda koska se kuulemma lisää sokerinhaluja, mutta itse en ole moista huomannut enkä noudattanut.

        On myös suositeltavaa ottaa vitamiinia (1 poretabletti/päivä on riittänyt minulle) sekä pellavasiemenrouhetta jottei tule ummetusta. Siinä vaiheessa kun siirtyy takaisin normaalimman ruokavalion suuntaan, nämä voi unohtaa.

        Kahden viikon aloitusdieetin jälkeen ruvetaan _hitaasti_ nostamaan syötyjen hiilareiden määrää, nimenomaan hyvien eli kuitupitoisten hiilarien kautta. Siinä vaiheessa kun laihtuminen pysähtyy, laihduttaja on löytänyt ns. oman hiilarinsietokykynsä, eli tietää kuinka paljon hiilareita pystyy syömään ettei lihoa. Raja, missä kenenkin painon putoaminen pysähtyy, on hyvin yksilöllinen.

        Itse syön nykyään mm. täysjyvä(durum)-pastaa, ruisleipää, tummaa riisiä jne ja paino pysyy hallinnassa. Ketoosissa en ole ollut kuin aloitusdieetin ajan, n. 2kk.


        Onnellisia karppaushetkiä (loppuelämää siis) kaikille,
        nimim. 16kg/2kk, poissa on pysynyt.


      • Hana
        sika kirjoitti:

        Noniin, täällä nyt puhutaan paljon siitä mitä saa syödä, joka tuottaa vähintäänkin sekavan olon sellaisille jotka haluavat saada tietoa Atkinsista lyhyesti mutta ytimekkäästi.

        Eli perusidea on välttää kaikkea mikä nostaa verensokeria, koska se lisää insuliinin eritystä, joka taas pistää elimistön varastoimaan energiaa. Hyvin yksinkertaista.

        Mitä nopeammin jokin ruoka-aine nostaa verensokeria, sen huonompi. Esim. teollisesti kuoritut valkoiset jauhot ja valkoinen sokeri ovat pahimmasta päästä. Keitetty peruna (joka on tärkkelystä eli sokeria) ja pasta tulevat heti perästä. Runsaskuituiset (esim. täysjyvätuotteet) vaihtoehdot ovat sen sijaan parempia koska niiden kuitu hidastaa sokerin imeytymistä.

        Atkinsin dieetin alkuvaiheessa karsitaan pois lähestulkoon kaikki hiilihydraatit, mukaanlukien myös hyvälaatuiset sellaiset. Eli ehdoton EI seuraaville tuotteille:

        - Leipä, etenkin valkoinen sellainen
        - Kaikki sokeripitoinen
        - Pasta
        - Peruna
        - Riisi

        Hiilariton dieetti johtaa tilaan jota kutsutaan ketoosiksi, jossa elimistö rupeaa polttamaan kehoon varastoituneita rasvoja, eli ketoosissa oleva henkilö laihtuu. Ensimmäisen kahden viikon aikana Atkinsin dieetissä pyritään yksinomaan pääsemään ja pysymään ketoosissa. Seuraavia ruoka-aineita sen sijaan saa syödä vaikka niin paljon että napa ruskaa (niinkuin itse tein), ja silti laihtuu:

        - Lihaa
        - Kalaa
        - Kanaa
        - Kananmunaa
        - Juustoa (kohtuudella)

        Salaattia, raakoja kasviksia jne voi myös syödä melko huoletta, esim. 2 kupillista (1 kuppi=n. 2dl) salaattia ja 1 kupillisen vihanneksia (kurkku, tomaatti jne). Hedelmät ovat alkuvaiheessa kielletty koska ne sisältävät fruktoosia, jolla on verensokeriin erittäin nopea vaikutus.

        Lisäksi Atkins suosittelee ettei kahvia juoda koska se kuulemma lisää sokerinhaluja, mutta itse en ole moista huomannut enkä noudattanut.

        On myös suositeltavaa ottaa vitamiinia (1 poretabletti/päivä on riittänyt minulle) sekä pellavasiemenrouhetta jottei tule ummetusta. Siinä vaiheessa kun siirtyy takaisin normaalimman ruokavalion suuntaan, nämä voi unohtaa.

        Kahden viikon aloitusdieetin jälkeen ruvetaan _hitaasti_ nostamaan syötyjen hiilareiden määrää, nimenomaan hyvien eli kuitupitoisten hiilarien kautta. Siinä vaiheessa kun laihtuminen pysähtyy, laihduttaja on löytänyt ns. oman hiilarinsietokykynsä, eli tietää kuinka paljon hiilareita pystyy syömään ettei lihoa. Raja, missä kenenkin painon putoaminen pysähtyy, on hyvin yksilöllinen.

        Itse syön nykyään mm. täysjyvä(durum)-pastaa, ruisleipää, tummaa riisiä jne ja paino pysyy hallinnassa. Ketoosissa en ole ollut kuin aloitusdieetin ajan, n. 2kk.


        Onnellisia karppaushetkiä (loppuelämää siis) kaikille,
        nimim. 16kg/2kk, poissa on pysynyt.

        Puhutaan vaan syömisistä. Entä juomat? Sokeripitoiset tietenkin out, mutta entäs alkoholi?


    • Jaana
      • Suomeksi

        koti.mbnet.fi/lowcarb/dieetita.html


    • Kysymyksiä

      Niin ja onko ok, jos joskus tekee mieli syödä esim. leipää? Miten tarkka sen kanssa pitää olla? Ja onko esim. kurrku, tomaatti, salaatti jne ok?

      • kokeillut

        Vastaavanlainen kuin Atkinsi mutta varmaankin lievennetty versio joka toimii hyvin. Saa kuulema tehdä vain kaks viikko ja kaks kertaa vuodessa. Hmm tiedä häntä...
        1-8 ma
        aamupala: mustaa kahvia ja 2 lasia vettä
        lounas: 2 keitettyä munaa
        illallinen: grillattu pihvi n. 200g, vihreää salaattia ja hedelmiä
        2-9 ti
        aamupala:mustaa kahvi 1 sämpylä 2 lasia vettä
        lounas: 1grillattu pihvi n. 200g, vihreää salaattia ja hedelmiä
        illanllinen: keitettyä kinkkua n. 200g
        3-10 ke
        aamupala:mustaa kahvia ilman sokeria, 1 sämpylä, 2 lasia vettä
        lounas:2 munaa, salaattia ja tomaattia
        illallinen:keitettyä kinkkua 200g, vihreää salaattia ja kurkkua
        4-11 to
        aamupala:mustaa kahvia, 1 sämpylä 2 lasia vettä
        lounas: 1 muna, porkkanoita, juustoa esim. emmental korkeintaan 100g
        illallinen:hedelmiä ja luonnon jugurttia 200g, ei banaania
        5-12 pe
        aamupala:mustaa kahvia, porkkanoita raakana, 2 lasia sitruunamehua
        lounas:ei rasvassa valmistettua kalaa 200g, tomaattia
        illallinen: 1 grillattu pihvi n. 200g, vihreää salaattia ja kurkkua
        6-13 la
        aamupala:mustaa kahvia, sämpylä, 2 lasia vettä
        lounas:grillattua broileria n. 200g
        illallinen:2 keitettyä munaa ja porkkanoita
        7-14 su
        aamupala:mustaa kahvia ilman sokeria, 2 lasia sitruunamehua
        lounas:grillattu pihvi 200g, hedelmiä (ei banaania)
        illallinen: vapaa valinta, mitä vain


      • Alakarppari
        kokeillut kirjoitti:

        Vastaavanlainen kuin Atkinsi mutta varmaankin lievennetty versio joka toimii hyvin. Saa kuulema tehdä vain kaks viikko ja kaks kertaa vuodessa. Hmm tiedä häntä...
        1-8 ma
        aamupala: mustaa kahvia ja 2 lasia vettä
        lounas: 2 keitettyä munaa
        illallinen: grillattu pihvi n. 200g, vihreää salaattia ja hedelmiä
        2-9 ti
        aamupala:mustaa kahvi 1 sämpylä 2 lasia vettä
        lounas: 1grillattu pihvi n. 200g, vihreää salaattia ja hedelmiä
        illanllinen: keitettyä kinkkua n. 200g
        3-10 ke
        aamupala:mustaa kahvia ilman sokeria, 1 sämpylä, 2 lasia vettä
        lounas:2 munaa, salaattia ja tomaattia
        illallinen:keitettyä kinkkua 200g, vihreää salaattia ja kurkkua
        4-11 to
        aamupala:mustaa kahvia, 1 sämpylä 2 lasia vettä
        lounas: 1 muna, porkkanoita, juustoa esim. emmental korkeintaan 100g
        illallinen:hedelmiä ja luonnon jugurttia 200g, ei banaania
        5-12 pe
        aamupala:mustaa kahvia, porkkanoita raakana, 2 lasia sitruunamehua
        lounas:ei rasvassa valmistettua kalaa 200g, tomaattia
        illallinen: 1 grillattu pihvi n. 200g, vihreää salaattia ja kurkkua
        6-13 la
        aamupala:mustaa kahvia, sämpylä, 2 lasia vettä
        lounas:grillattua broileria n. 200g
        illallinen:2 keitettyä munaa ja porkkanoita
        7-14 su
        aamupala:mustaa kahvia ilman sokeria, 2 lasia sitruunamehua
        lounas:grillattu pihvi 200g, hedelmiä (ei banaania)
        illallinen: vapaa valinta, mitä vain

        "Mehiläisdieetti" on pikadieetti ja vastaavanlaista käytetään mm. sairaaloissa (kulkee nimellä sairaaladieetti), joissa vaikkapa leikkauspotilaalta pitää saada nopeasti paino pudotettua.

        Atkins on ruokavalio, joka perustuu vähähiilarittoman ruoan syöntiin.

        Henkilökohtaisia kokemuksia on kummastakin. Suosittelen jälkimmäistä.


      • kokeillut
        Alakarppari kirjoitti:

        "Mehiläisdieetti" on pikadieetti ja vastaavanlaista käytetään mm. sairaaloissa (kulkee nimellä sairaaladieetti), joissa vaikkapa leikkauspotilaalta pitää saada nopeasti paino pudotettua.

        Atkins on ruokavalio, joka perustuu vähähiilarittoman ruoan syöntiin.

        Henkilökohtaisia kokemuksia on kummastakin. Suosittelen jälkimmäistä.

        Nimimerkki "kysymyksiä" kaipasi leipiä, joten se on ihan hyvä vaihtoehto sille varsinaiselle Atkins dietille. Moikkelis vaan....


    • jenna

      "olen nyt noudattanut atkinsia kaksi viikko, 6 kiloo lähtenyt...enkä ole liikkunut.." Herätkää hyvät ihmiset tuosta ihmedieettien huumasta! Atkins ensinäkin on elämäntapa, ei mikään muutaman viikon dieetti. Ne kuus kiloa tulee moninkertaisena takaisin jos kuvittelette laihduttavanne 10 kiloa ja palaavanne takaisn vanhoihin tottumuksiin. Ajatelkaa teveyttänne ja kehon hyvinvointia! Ymmärrän että toiset joutuvat allergioiden takia noudattamaan erikoisruokavaliota, mutta kyllä kunnon sekaravinto on elimistölle paras. Se on ihan lääketieteellinen fakta. Ja elimistö tarvitsee liikntaa, muuten sydän alkaa voida huonosti. Lihakset, sydänlihas tärkeimpänä tarvitsee fyysistä rasitusta pysyäkseen kunnossa. Ajatelkaa nyt hieman pidemmälle kuin muutaman viikon ja -6 kilon päähän! Vaikka sirccu hieman sanoisinko lapsellisesti on asioita tässä esittänyt niin hänen ajatus syödä kaikkea kohtuudella on kyllä fiksuinta, mitä tässä keskustelussa on ollut.

      • Minä

        Itse en dieettaa, vaan kyllä tämä on aivan ruokavalionmuutos.Mutta vain hyvään suuntaan,vaikkakin aluksi vähennetään hiilarit-jo 2viikon jälkeen niitä lisätään,mutta toivon mukaan hyviä hiilareita!!

        Tässä oppii kyllä jo 2viikon aikana kummasti lisäämään "rehuja" ruokavalioon ja pääsee irti valkoisenjauhon koukusta!!

        Kyllä se vaan tsemppaa,kun alkaa kilot rapista.Mieluummin sitä vähän kevyempänä alkaa kuntoilun,kuin liikkuvana vuorena...sori...

        Jos 2viikkoon putoaa 6kg-eiköhän se ole turvotus/neste joka häviää! Ja se on hyvä että turvotuksen poistaa ilman lääkkeitä!Eikö?

        Eli-jos 2viikkoa tiukistelee hiilareita panttaamalla,ei se terveyttä vie. Ja sohvaperuna ei yhtäkkiä kuntosali/lenkkipolkuhirmuksi muutu...on kivempi liikkua yhtään missään,kun ei tarvi kulkea eturessu tanassa...

        Mulla ainakin on vain positiivista sanottavaa hiilareiden tarkkailusta.Ja repsahduksen myötä voin sanoa, että valkoiset jauhot ne ainakin minua turvottaa helvatisti.


      • Marjo

        Olen aivan samaa mieltä. En ymmärrä, miksi joku haluaa laihtua ilman liikuntaa! Siitä tulee kaikin puolin hyvä olo ja kroppa kaunistuu. Siihen jää myös äkkiä koukkuun. Luin juuri jostain, että aktiivisesti liikuntaa harrastava henkilö pysyy toimintakykyisenä parikymmentä vuotta pitempään kuin liikuntaa harrastamattomat.


      • Kati

        Kuulkaas ystävät ei se Atkins olekkaan tarkoittanut diettiä vain kahdenviikon mittaiseksi. Ostakaa tai lainatkaa se kirja siinä on hyvää tietoa ja siinä nimenomaan painotetaan että jos alat syödä niinkuin ennenkin tulee kilot takaisin. Liikunta on hyvänä apuna mutta kaikille se ei ole ainoa apu, on myös pyöratuoli-ihmisiä joille painonpudotus on erittäin tärkeätä. Itse liikuin paljon, työmatkat pyörällä n 14km päivässä ja työni on liikkuvaa, silti paino vain hiipi kokoajan ylös vaikka koitin noudattaa painonvartioitten ohjeita. Lääkärille puhuessa sain aina samat lässytykset jätä viineri viikossa pois... välillä teki jo mieli pamauttaa päin näköä. Olisinko niin idiootti että vedän suklaat kulmantakana ja menisin valittamaan kilojani. Atkins on ollut ainoa joka on tehonnut, tosin hitaammin kuin muilla mutta kuitenkin. Jos kuulostaa tutulta niin koittakaa!


    • tietämätön:)

      Voisko joku kertoo atkins-dietistä..
      siis mihin se perustuu ym.
      mitä saa syödä...? tuloksista?
      onko siinä jotain ihme pillereitä tai jotai..?

      • lepakko

        googleta vaikka "velhottaret" ja käy sieltä lukemassa.Tai kato laihdutus palstaa.


    • sara

      voisko joku kertoo et kuin kallis se kirja on suunnilleen ja onko se englannin kielinen????

      • Mirja

    • jack
      • mies

        Kymmeniä tuhansia vuosia sitten ja siitä taaksepäin, ihmiset elivät
        lihalla (riista) ja keräilytaloudessa, keräten mitä sattuivat löytämään.
        Maanviljely kehittyi vasta viimeisen kymmenen tuhannen vuoden aikana ja
        sen myötä viljatuotteet ja muutkin viljelykasvit ja niiden ruokakäyttö.
        Meidän esi-isämme elivät hyvinkin samankaltaisella ruokavaliolla kuin
        Atkinsin dietissäkin ja silti ihmiskunta on vielä hengissä.


      • Jay
        mies kirjoitti:

        Kymmeniä tuhansia vuosia sitten ja siitä taaksepäin, ihmiset elivät
        lihalla (riista) ja keräilytaloudessa, keräten mitä sattuivat löytämään.
        Maanviljely kehittyi vasta viimeisen kymmenen tuhannen vuoden aikana ja
        sen myötä viljatuotteet ja muutkin viljelykasvit ja niiden ruokakäyttö.
        Meidän esi-isämme elivät hyvinkin samankaltaisella ruokavaliolla kuin
        Atkinsin dietissäkin ja silti ihmiskunta on vielä hengissä.

        "Atkinsin dieettiä on syytä varoa kuten kaikkia vähähiilihydraattisia dieettejä, varoittaa Kansanterveyslaitoksen professori Antti Aro.
        Niiden pitkäaikaisia vaikutuksia elimistöön ei ole riittävän hyvin tutkittu."

        Riittävän hyvin tutkittu... pitääkö kaikkea aina tutkia niin älyttömästi?

        Esitän tähän pienen kysymyksen...
        Eskimot ovat eläneet hyvin kauan Alaskassa ja Grönlannissa.. missä lie missä ei ole muuta kuin lunta... kertokaapa mitä muuta siellä on syöty kuin kalaa ja lihaa???? Kertokaapa missä nää kaverit on kasvattanu perunoita tai vihanneksia tai viljaa???? Eikä ne oo vielä kuollu sukupuuttoon....

        Ja sit tohon ketjuun kirjotti joku joka oli 38 vuotta ollut vähähiilarisella ruokavaliolla allergioiden takia.... Ja jonkun professorin täytyy vielä tän kaiken jälkeen tutkia onko se terveellistä....? Siis hei... montako vuotta tää atkins tutki tätä juttuu....


      • eaöiaöufaösf
        Jay kirjoitti:

        "Atkinsin dieettiä on syytä varoa kuten kaikkia vähähiilihydraattisia dieettejä, varoittaa Kansanterveyslaitoksen professori Antti Aro.
        Niiden pitkäaikaisia vaikutuksia elimistöön ei ole riittävän hyvin tutkittu."

        Riittävän hyvin tutkittu... pitääkö kaikkea aina tutkia niin älyttömästi?

        Esitän tähän pienen kysymyksen...
        Eskimot ovat eläneet hyvin kauan Alaskassa ja Grönlannissa.. missä lie missä ei ole muuta kuin lunta... kertokaapa mitä muuta siellä on syöty kuin kalaa ja lihaa???? Kertokaapa missä nää kaverit on kasvattanu perunoita tai vihanneksia tai viljaa???? Eikä ne oo vielä kuollu sukupuuttoon....

        Ja sit tohon ketjuun kirjotti joku joka oli 38 vuotta ollut vähähiilarisella ruokavaliolla allergioiden takia.... Ja jonkun professorin täytyy vielä tän kaiken jälkeen tutkia onko se terveellistä....? Siis hei... montako vuotta tää atkins tutki tätä juttuu....

        Tää on vähän sellanen että mikä kenellekin sopii. Itse ajattelen niin, että atkins ja karppaus menee hiukan liian pitkälle toiseen ääripäähän, ja toisessa päässä on sokeripulla.

        Mulle riittää 1. herkut pois. Ainakin jokapäivältä. Aargh niin vaikeeta ja silti se nopein tie. Vatsa siliää viikossa pelkästään tällä jos ylipainoa ei ole kovasti paljon. Juhlapäivinäkin vois yrittää hiukan rajoittaa sitä määrää. 2. Leipä hiukan vähemmäksi, jos sitä on vaikka joka aamupala, lounas, välipala, iltapala... vois osan korvata muulla. 3. sama perunoille, riisille, pastalle jne, niillä ei tarvitse täyttää ihan koko lautasta. 4. edellisten tilalle lisää kasviksia, hedelmiä, marjoja. Nää unohtuu kaikkein helpoiten. 5. Riittävästi proteiinia ja aitoja luonnollisia rasvojakaan ei saa unohtaa. 6. Ei kevyt/laihdutustuotteita, lisäaineet pois. Kevytmaito, margariini jossa kovettamatonta rypsiöljyä ja voita. Jogurtteja, piimää. No vähärasvaista rahkaa tulee syötyä joskus. Se on hyvää ja tuntuu raikkaalta, ihan kerman, marjojen ja sokerinkin kanssa :D Sokerista voi ajatella, että hyväksyy sen silloin jos mukana tulee paljon terveellisiä aineita. Tälleen on pysytty pienenä aina, nyt tosin olen lihonut s-kokoon. Tavoitteena on pysyä siinä, mutta saada lihaksia jenkkakahvojen sijasta, joten kasvissyöjänä tarvii muistaa entistäkin enemmän niitä proteiineja, ettei jää liian vähäiselle. Nii ja se liikunta..........(sohvaperuna)

        Suurin juttu on itselläni ollut ehkä se, että valitsee sellaisia ruokia mitä tekee mieli ja mistä jää hyvä olo jälkeenpäin. Verigreippi hiukan sokeria päälle nammm, avokado, keltainen luumu... Ja suurin ongelma meillä suomessa on kyllä on noi hedelmä ja kasvisosastot... joko raakaa tai sitten homeista, epähoukuttelevaa tavaraa on liikaa. Vanhaksi menevä pitäis heittää ajoissa pois tai käyttää hiukan nahistuneena mut viel hyvänä (ei pilaantuneena niin ku lihat ja kalat...) vaikka valmisruokiin, vois hyvin olla kaupan tekemiä kasvislaatikoita, lasagneja, kiisseleitä jne. Toiseksi suurin ongelma on karseat teolliset lisäaineleivät.


      • tyytyväinen.
        eaöiaöufaösf kirjoitti:

        Tää on vähän sellanen että mikä kenellekin sopii. Itse ajattelen niin, että atkins ja karppaus menee hiukan liian pitkälle toiseen ääripäähän, ja toisessa päässä on sokeripulla.

        Mulle riittää 1. herkut pois. Ainakin jokapäivältä. Aargh niin vaikeeta ja silti se nopein tie. Vatsa siliää viikossa pelkästään tällä jos ylipainoa ei ole kovasti paljon. Juhlapäivinäkin vois yrittää hiukan rajoittaa sitä määrää. 2. Leipä hiukan vähemmäksi, jos sitä on vaikka joka aamupala, lounas, välipala, iltapala... vois osan korvata muulla. 3. sama perunoille, riisille, pastalle jne, niillä ei tarvitse täyttää ihan koko lautasta. 4. edellisten tilalle lisää kasviksia, hedelmiä, marjoja. Nää unohtuu kaikkein helpoiten. 5. Riittävästi proteiinia ja aitoja luonnollisia rasvojakaan ei saa unohtaa. 6. Ei kevyt/laihdutustuotteita, lisäaineet pois. Kevytmaito, margariini jossa kovettamatonta rypsiöljyä ja voita. Jogurtteja, piimää. No vähärasvaista rahkaa tulee syötyä joskus. Se on hyvää ja tuntuu raikkaalta, ihan kerman, marjojen ja sokerinkin kanssa :D Sokerista voi ajatella, että hyväksyy sen silloin jos mukana tulee paljon terveellisiä aineita. Tälleen on pysytty pienenä aina, nyt tosin olen lihonut s-kokoon. Tavoitteena on pysyä siinä, mutta saada lihaksia jenkkakahvojen sijasta, joten kasvissyöjänä tarvii muistaa entistäkin enemmän niitä proteiineja, ettei jää liian vähäiselle. Nii ja se liikunta..........(sohvaperuna)

        Suurin juttu on itselläni ollut ehkä se, että valitsee sellaisia ruokia mitä tekee mieli ja mistä jää hyvä olo jälkeenpäin. Verigreippi hiukan sokeria päälle nammm, avokado, keltainen luumu... Ja suurin ongelma meillä suomessa on kyllä on noi hedelmä ja kasvisosastot... joko raakaa tai sitten homeista, epähoukuttelevaa tavaraa on liikaa. Vanhaksi menevä pitäis heittää ajoissa pois tai käyttää hiukan nahistuneena mut viel hyvänä (ei pilaantuneena niin ku lihat ja kalat...) vaikka valmisruokiin, vois hyvin olla kaupan tekemiä kasvislaatikoita, lasagneja, kiisseleitä jne. Toiseksi suurin ongelma on karseat teolliset lisäaineleivät.

        hakekaa kirjastosta .suomalaisen lääkäri, antti heikkilän kirjoja, niin saatte asiohin selko kielellä faktoja.nimim.tyytyväinen.


    • apila1

      Aloitin 3 päivää sitten kyseisen dieetin ja kilo per päivä on tippunut paino vaiik syönyt olen,enkä ole ehtinyt ympäripyöreiden päivien takia lenkille. Suosittelen. Vileä ei ole tullut muita oireita kuin päätä tänään vähä kivisti. Äsken teki suklaata ihan hirveesti mieli mutta pidättäydyin,aattelin herkutella kohta marjarahkalla :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1759
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1381
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1357
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1335
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1304
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe