On kyllä aika naurettavaa pyydellä noista 70-luvun yms. fillarin raadoista satoja euroja. Niitä sitten kaupitellaan kovalla hinnalla kuukausikaupalla myyntipalstoilla.
Samoja fillareita löytyy ilmaiseksi paikallisesta joesta. Vähän parempia löytyy sitten tuhansittain navetan ylisiltä, liitereistä yms. kellareista.
Lähti siis lapasesta. Ensin oli pappis, sitten jopo ja nyt koitetaan vähän sitä sun tätä "retron" varjolla kaupitella poskettomalla ylihinnalla.
Kyllä se on tyhmä joka pyytää...
" Retro-pyörät " myynnissä
37
7399
Vastaukset
- Niin?
Sulla on varmaan ongelma.
Mun ei oo pakko ottaa pultteja tollasesta. Myyköön jos tahtoo, ostajia voi olla harvassa.
Muistatko taannoisia mainoksia "Suomen myydyimmästä autosta". Jättivät pois kun joku alkoi mainostaa omaansa Suomen ostetuimpana. - 300
joo olen huomannut että nykypäivänä uusi on halvempaa kuin käytetty. ajoneuvojen osat yms.
- Sinulla on oikeus mi
.
Totta kai sinulla on oikeus mielipiteeseesi mutta itse olin ihan tyytyväinen että löytyi lähes naarmuton ja ruosteeton Titania Terässiipi Teräksen disainia mutta jo helkaman kokoonpanolinjalla tuotettua
. - antihamstraaja
mä en tollasia retroja huolis nurkkiini vaikka maksettais!
ei liity suoraan aiheeseen, mutta tästä on kyse:
http://www.iltasanomat.fi/asuminen/art-1288560578597.html- LZ 127
Hirveästi tuntuu sinua nyt jokin harmittavan. Onko firmasi varasto kenties täynnä jotain halpoja joustohaarukkahybrideitä, jotka eivät tunnu menevän kaupaksi niin kuin ennen?
- loäåloäå
LZ 127 kirjoitti:
Hirveästi tuntuu sinua nyt jokin harmittavan. Onko firmasi varasto kenties täynnä jotain halpoja joustohaarukkahybrideitä, jotka eivät tunnu menevän kaupaksi niin kuin ennen?
Ei liity asiaan, vainoharhaista.
- LZ 127
loäåloäå kirjoitti:
Ei liity asiaan, vainoharhaista.
Kysymys kuuluu, että miksi saat itkupotkuraivareita siitä, että ihmiset myyvät ja ostavat vanhoja polkupyöriä. Ovatko kyseessä kaupalliset seikat, vai onko sinulla vain tapana raivostua yhdentekevistä jutuista?
- Anonyymi
Ne retrothan on just ne kaikkein komeimmat! Itse ajan perinnöksi saadulla 1960-luvun Monarkilla, ja just ostin 55 eurolla täysin priimakuntoisen Pohjan Kruunu-merkkisen 1950-luvun miestenpyörä. Kaikki toimii, dynamovaloa myören
Vanha ehkä siksi, että laatu oli parempi. Kestivät pidempään.
Eikä "retro-Jopo" oikeastaan ole retro-Jopo. Runko kun on erilainen.
"Oikeassa" Jopossa runkoputkohan oli tehty kahdesta puilikkaasta niin,
että ylä- ja alapuolella oli "sauma".
Tuollainen Jopo alkujaan oli:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e9/Yellow_Jopo_DSC04953_C.JPG- www1
Kyllä ennenkin tehtiin myös halpaa ja huonoa. Tähän päivään ovat säilyneet ne vähänajetut yksilöt.
- Wanhassa wara paremp
www1 kirjoitti:
Kyllä ennenkin tehtiin myös halpaa ja huonoa. Tähän päivään ovat säilyneet ne vähänajetut yksilöt.
.
Joihinkin 70-lukulaisiin ei vain tahdo löytyä joka marketista renkaita mutta tilaamalla saa
. - kfbcbflflcnf
Wanhassa wara paremp kirjoitti:
.
Joihinkin 70-lukulaisiin ei vain tahdo löytyä joka marketista renkaita mutta tilaamalla saa
.No 70-80 luvulla tehtiin hyviä pyöriä ja halpoja pyöriä. Ihan kuten nykyäänkin. Siinä komppaan aloittajaa, että nykyään ei hinta - aina - kompensoi laatua vanhojen pyörien myynnissä. Mutta umpiporvarina olen sitä mieltä, ettei Se ole tyhmä joka pyytää...
- fuji moto
Kyllä ne näyttää tekevän kauppaansa. Esim. Apollossa (huutokauppa) myytiin juuri vanha Jopo hintaan 260 ja Hermes hintaan 340.
- Motobecane
Juu, minä ostin just lähes ajamattoman ovh. 800 € hybridin tori.fi:stä hintaan 220 €
Sain Bikeplanetin ostokuitin mukaan.
Shimano Nexus 8v.
Shimano rullajarrut edessä ja takana.
22" alumiinirunko
Alexrims DM18 ontelovanteet
Truvativ fived kampisarjat
yms.
Tolla rahalla ei saa edes käytettyä jopoa!
Se on ihan sama, jos joku haluaa maksaa muumi-mukista 150 €:a, niin siinähän makselee...eipä ole mun murhe! - Pyärii sitteki
Motobecane kirjoitti:
Juu, minä ostin just lähes ajamattoman ovh. 800 € hybridin tori.fi:stä hintaan 220 €
Sain Bikeplanetin ostokuitin mukaan.
Shimano Nexus 8v.
Shimano rullajarrut edessä ja takana.
22" alumiinirunko
Alexrims DM18 ontelovanteet
Truvativ fived kampisarjat
yms.
Tolla rahalla ei saa edes käytettyä jopoa!
Se on ihan sama, jos joku haluaa maksaa muumi-mukista 150 €:a, niin siinähän makselee...eipä ole mun murhe!Selailin pari päivää nettisivuja etsien vanhaan pyörääni vanhoja vintage NOS osia. Kappas vaan Italiasta olisi löytynyt kokonainen käyttämätön pyörä -93 vuosimallia oleva Giant Cadex ALM1. Ebay:n kautta sen olis voinut vaikka huutaa. hintakaan ei paha.
Tosiasia on, että ennen osattiin tehdä myös erittäin laadukkaita pyöriä. Vanha hyvin pidetty vintage pyörä ei maksa lähellekkään samaa kuin uudet pyörät. Pyöräilyhullussa italiassa kun pyörätkin pitää olla muotiväreissä. Jos saisin vanhan aidon käyttämättömän jopon 70-luvun alusta, maksaisin mielelläni enemmän kuin uudesta kiinanjoposta. - mummot ja vaarit
Pyärii sitteki kirjoitti:
Selailin pari päivää nettisivuja etsien vanhaan pyörääni vanhoja vintage NOS osia. Kappas vaan Italiasta olisi löytynyt kokonainen käyttämätön pyörä -93 vuosimallia oleva Giant Cadex ALM1. Ebay:n kautta sen olis voinut vaikka huutaa. hintakaan ei paha.
Tosiasia on, että ennen osattiin tehdä myös erittäin laadukkaita pyöriä. Vanha hyvin pidetty vintage pyörä ei maksa lähellekkään samaa kuin uudet pyörät. Pyöräilyhullussa italiassa kun pyörätkin pitää olla muotiväreissä. Jos saisin vanhan aidon käyttämättömän jopon 70-luvun alusta, maksaisin mielelläni enemmän kuin uudesta kiinanjoposta.Minkä merkkisiä pyöriä Suomessa oli 50- luvulla? Tai sen jälkeen, siis ennen Tuntureita ja Helkamia.
- Anonyymi
mummot ja vaarit kirjoitti:
Minkä merkkisiä pyöriä Suomessa oli 50- luvulla? Tai sen jälkeen, siis ennen Tuntureita ja Helkamia.
1950-luvulla Suomessa oli kaiken maailman pikkumerkkejä, mm. Pohjan Kruunu, Pallas... tietenkin näiden isojen Tunturi, Helkama, Husqvarna, Jaguar, Pyrkijä rinnalla. Joskus luin, että 1930-50-luvuilla oli Suomessa jopa 200 omaa pientä pyörämerkkiä. osa osti noilta isoilta valmistajilta, kuten Pyrkijä, runkoja, joihinn sitten rakensivat omansa, tai ainakin löivät keulamerkin
- 50/60 lukujen
.
50/60 lukujen taitteessa oli ainakin Pyrkijä, Comet, Regulus, Terässiipi, Jupiter
Pyöräkokoomoita oli SOK, Teräs Oy, Haapalan pyörätehdas ja sitten joku Turussa joka kokosi mm. Saxo prinz mopoja
.- mummot ja vaarit
Wau. Hienoja nimiä. Tuollaisen vanhan naisten pyörän haluaisin.
- biking ben
Kotimaisiin kuului myös Jaguar.
Lisäksi olivat ruotsalaiset Crescent ja Monark, norjalainen, ehkä Suomessa koottu Öyvind, ja itäsaksalainen Mifa.
Ei tule nyt mieleen, oliko täällä myynnissä silloisessa Neuvostoliitossa valmistettuja pyöriä. - Oskari Tuomi:.
mummot ja vaarit kirjoitti:
Wau. Hienoja nimiä. Tuollaisen vanhan naisten pyörän haluaisin.
.
Se oli Oskari Tuomi yhtiö Turussa joka kokoili myös noita norjalaisia ögländ konstruktioita omilla nimillään
. - Anonyymi
Tamperelainen Kone ja Terä teki kolmea erinomaista pyörää: Jaguar, Tammer ja Peto.
- Anonyymi
biking ben kirjoitti:
Kotimaisiin kuului myös Jaguar.
Lisäksi olivat ruotsalaiset Crescent ja Monark, norjalainen, ehkä Suomessa koottu Öyvind, ja itäsaksalainen Mifa.
Ei tule nyt mieleen, oliko täällä myynnissä silloisessa Neuvostoliitossa valmistettuja pyöriä.Oli niitä, monenmerkkisiä, mutta ei enää näy kauheesti. Ainakin yks Neuvostopyörämerkki oli Volga
- Tota noin...
En tiedä tehtiinkö ennen parempaa tavaraa, mutta: Itsellä on vaihdefilarin takavanne, 1979 vuoden 5-vaihteisesta Virma:sta. 34 vuotta ja rataspakasta, ei ole hajonnut tai lojennut, yhtään mitään vieläkään.
Toista oli sen nykyisen (italiasta tai jostain sieltäpäin kotoisin olevan) fillarin alkuperäinen takavanne, jonka akseli meni halkipoikki, toisena talvena. Ja rataspakka näytti, sen parin vuoden jälkeen selkeästi jo kuluneelta.- www1
Kaverilla on tosi hyväkuntoinen vanha crescent retkipyörä ja sen kunto perustuu ihan siihen että sillä oli ajettu vähän. Pienen aktiivikäytön jälkeen lokarit rämisee ja jarrut ottaa toispuoleisesti.
"Kyllä ennen tehtiin laatua" slogan on vähän yksioikoinen. Usein törmää näihin mökiltä tuotuihin tai perikuntien myymiin fillareihin jotka ovat lähes uuden veroisia mutta niiden kunto ei perustu siihen että ne olisi kestäviä vaan siihen että niillä ei ole ajettu juurikaan, isäntä on hakenut sillä pilsneriä silloin tällöin kyläkaupasta.
Kaverin cressu on hyvä esimerkki tästä, heti kun pyörällä on alettu ajaa niin on ilmestynyt ihan perustavanlaatuisia ongelmia, eipä silti vanhat pyörä on ihan makeita.
- Oh No!
"Se ei ole tyhmä joka pyytää..."
Miksi vaan joku maksaisi noista satoja euroja, kun noita löytää kierrätyksestä tai fillarilliikkeiden pihoista, alle satasella?. Tai kympillä tai parilla, poliisien fillari huutokaupasta, jos hyvä tuuri käy.- LZ 127
"Miksi vaan joku maksaisi noista satoja euroja"
Ne ovat silloin erittäin hyvin säilyneitä yksilöitä tai harvinaista mallia. Aloittajaa harmittaa, kun pomppukeppihybridit eivät käy kaupaksi tms.
- Terässiipi
Tori.fi:tä säännöllisesti seuraavana, olen pistänyt merkille, että yli 150 € maksavien "retrojen" kauppa käy nihkeästi. Sen verran on ostajilla onneksi älyä päässä.
Toki siellä kaupitellaan uudempiakin kulkineita pitkiä aikoja.
1200 € pyörät ja siitä ylöspäin ei mene kaupaksi käytännössä ollenkaan. Mutta jos fillarin ovh. on esim 850 € ja siitä huudetaan käytettynä edelleen naama vakavana 600 €, ei tarvii ihmetellä, miksei kauppa käy.Monesti esim. syksyllä saa pyörän -50 % alesta, niin kuka maksaa em. kovan pyynnin käytetystä? Tyhmä?- Uuden veroisesta:.
.
Lähtökohtahan on se että uudenveroisesta voi pyytää puolet uuden hinnasta maksimissaan (tuskin kukaan maksaa kuitenkaan)
Kyllähän noiden parhaidenkin retropyörien hinnat on korkeintaan sadan euron kieppeillä
.
- ben and his old bike
Meikäläinen osti romuttamolta 50-luvulta olevan käyttökelpoisen Crescentin kympillä. Vanteet olivat ruotsalaista kokoa, ei 622, vaan 635.
Kun kumeja ei aluksi löytynyt (myöhemmin kylläkin löytyi), panin pyörään 622-vanteet toisesta pyörästä ostaen niihin sopivat kumit.
Runko oli tosin ruosteinen. Hankailin sitä teräsvillalla ja maalasin sen keltaiseksi. Lokasuojat vaihdoin Biltemasta ostamiini muovisiin. Vielä pyörään uudet ketjut ja ei kun menoksi. Kilometrejä on vuosikymmeniä kokenelle ajokille meikäläisenkin alla kertynyt.
Pyörä on kestävä kuin mikä ja mukava ajellakin. Runko on pitkä, samoin akselien väli, sillä etuhaarukka nojaa vahvasti eteenpäin,etuhaarukan putki ei ole siis läheskään pystysuora. - hinnat kohillaan
Hinnat ovat tosiaan nouseet. Esim. huolletusta ja tuunatusta 70-80-luvun kuningaskulkurista pyydetään alan liikeissä pääkaupunkiseudulla jopa 900 euron hintoja ja kaupaksikin näyttäisivät menevän.
- biking ben
N o onpa hintaa!
Meikäläisellä on luulltavasti 70-80-luvun Tunturi, malia en nyt muista. Oli alkuaan käyrä ohjaustanko, mutta muutin sen normaaliksi. On 2x6 vaihdetta.
Enpä ole ajatellut, että sillä olisi jotakin myyntiarvoa. - hinnat kohillaan
biking ben kirjoitti:
N o onpa hintaa!
Meikäläisellä on luulltavasti 70-80-luvun Tunturi, malia en nyt muista. Oli alkuaan käyrä ohjaustanko, mutta muutin sen normaaliksi. On 2x6 vaihdetta.
Enpä ole ajatellut, että sillä olisi jotakin myyntiarvoa.Ei niillä tavis saakaan kuin jonkun kympin tai noin sata euroa korkeintaan mutta kun siitä tuunataan muodikas brändituote jossain muodikkaassa tuunauspajassa niin hinta on heti toinen.
- jätkämies --
Ns. retropyörä on siitä hyvä, että se on yksinkertainen, varsinkin jos se on yksivaihteinen.
Siitä vai tehdä myös pitkälti omannäköisensä sopivalla varustuksella ja varsinkin maalaamalla sen.
Jos maalaus on vielä vähän erikoinen, niin sen huomaa helposti joukolsta.
Sitä voi myös huoltaa itse.
Sen ehkä huomiota herättävä ulkonäkö ja vaatimattomuus eivät houkuttele varkaitakaan.- sumppi-1
... jollei varas älyä pölliä juuri sitä "vähäpätöistä" ja "retroa", mummopyörillekin kun on markkinoita toisin kuin niillä pomppukeppihybrideillä, ja syystäkin.
Ja ihan kannattaa ajatella omalla kohdallaan: varmaan ellei ole ihan kersa muistaa aikoja jolloin kiinalaisia halpiksia ei vielä ollut. Varmaan kannattaa jatkaa ajattelua: luottaako sen aikaiseen pyörään yhäkin, siis omin kokemuksinkin, vai outoon, tuntemattomaan ja ajan koettelemattomaan kiinalaiseen hyppykeppihybridiin. Jos vaikka hinta on täysin sama kumman ottaa: ts. suuren määrän tekniikkaa samalla hinnalla kuin vähän tekniikkaa, jolloin suuremmassa määrässä lienee jossakin pihistetty? Lopuksi: yhä vieläkin saa osia esim. juuri mummopyöriin, saako hyppykeppihybrideihin yhtä pitkän ajan päästä? Ihan vain heittona mitään välttämättä suosimatta. Vaikka varmaan voi arvata. - Intiassa uusretroa:.
sumppi-1 kirjoitti:
... jollei varas älyä pölliä juuri sitä "vähäpätöistä" ja "retroa", mummopyörillekin kun on markkinoita toisin kuin niillä pomppukeppihybrideillä, ja syystäkin.
Ja ihan kannattaa ajatella omalla kohdallaan: varmaan ellei ole ihan kersa muistaa aikoja jolloin kiinalaisia halpiksia ei vielä ollut. Varmaan kannattaa jatkaa ajattelua: luottaako sen aikaiseen pyörään yhäkin, siis omin kokemuksinkin, vai outoon, tuntemattomaan ja ajan koettelemattomaan kiinalaiseen hyppykeppihybridiin. Jos vaikka hinta on täysin sama kumman ottaa: ts. suuren määrän tekniikkaa samalla hinnalla kuin vähän tekniikkaa, jolloin suuremmassa määrässä lienee jossakin pihistetty? Lopuksi: yhä vieläkin saa osia esim. juuri mummopyöriin, saako hyppykeppihybrideihin yhtä pitkän ajan päästä? Ihan vain heittona mitään välttämättä suosimatta. Vaikka varmaan voi arvata..
Miksei Intiassa tehdä retrona Ögländ pyöriä
.
- Nostalgiaa
"On kyllä aika naurettavaa pyydellä noista 70-luvun yms. fillarin raadoista satoja euroja. Niitä sitten kaupitellaan kovalla hinnalla kuukausikaupalla myyntipalstoilla."
Raadoista, varsinkaan ruosteisista ei satasia kannata eikä myöskään pidä pyytää. Ei myöskään maksaa. Ylihintainen pyörä, vanha tai uusi, on aina huono ostos. Eri asia ovat ne retrot, jotka ovat hyvässä kunnossa. Joskus näkeekin todella hyväkuntoisia 60- ja 70-luvun fillareita ja niistä voisi muutaman satasen maksaakin, jos sellaiselle pyörälle olisi tarvetta.
Vanhoissa fillareissa on fiilistä aivan toisella tavalla kuin näissä uusissa. Niiden runkojen ja muiden osien muotoilu oli kauniimpaa sekä kenties myös taiteellisempaa kuin nykyään. Onneksi esim. Pelagolta saa kivan näköistä uusretroa.
Vanhat lamput ja dynamot olivat muotoilultaan aivan omaa luokkaansa, kun niitä verrataan nykyajan led-valoihin. Vanhojen lamppujen"keltainen valo" ei kylläkään juuri mitään valaissut, mutta toimipahan kuitenkin valomerkkinä vastaantuleville autoille ja muille liikkujille.
Vanhoissa fillareissa oli myös makean mallisia ja upeasti maalattuja loka- ja ketjusuojia. Nykyään muuten saa uustuotantona ns. hammered-lokkaria, joka on kuin pallopäävasaralla nuijittu. En tiedä saako niitä Suomesta, mutta netistä löytyy jos viitsii etsiä (en muista ulkomaalaisen myyjän osoitetta).
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Asianajaja Herman Ljungberg
Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä2499670Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??
Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.548005Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.
Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.2026933- 1743767
Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.
Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la2912005- 1051975
Tänään olisn uskaltanut
Ainakin luulen, kun tänään oli jotenkin varma olo. Olisin vähintään sanonut moi ja jos olisit ollut yksin olisin pyytäny81768- 1171611
Tämä oli vuoden 1. luetuin artikkeli Suomi24 Viihteessä: Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai eläkkeen
Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai kuin saikin taiteilijaeläkkeen - Tämän suuruinen eläke on kuussa! -artikkeli oli v. 202191417Nainen, taidan inhota minua todella
tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll871414