" Retro-pyörät " myynnissä

Helkama Cross

On kyllä aika naurettavaa pyydellä noista 70-luvun yms. fillarin raadoista satoja euroja. Niitä sitten kaupitellaan kovalla hinnalla kuukausikaupalla myyntipalstoilla.

Samoja fillareita löytyy ilmaiseksi paikallisesta joesta. Vähän parempia löytyy sitten tuhansittain navetan ylisiltä, liitereistä yms. kellareista.

Lähti siis lapasesta. Ensin oli pappis, sitten jopo ja nyt koitetaan vähän sitä sun tätä "retron" varjolla kaupitella poskettomalla ylihinnalla.

Kyllä se on tyhmä joka pyytää...

45

8182

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niin?

      Sulla on varmaan ongelma.

      Mun ei oo pakko ottaa pultteja tollasesta. Myyköön jos tahtoo, ostajia voi olla harvassa.

      Muistatko taannoisia mainoksia "Suomen myydyimmästä autosta". Jättivät pois kun joku alkoi mainostaa omaansa Suomen ostetuimpana.

    • 300

      joo olen huomannut että nykypäivänä uusi on halvempaa kuin käytetty. ajoneuvojen osat yms.

    • Sinulla on oikeus mi

      .

      Totta kai sinulla on oikeus mielipiteeseesi mutta itse olin ihan tyytyväinen että löytyi lähes naarmuton ja ruosteeton Titania Terässiipi Teräksen disainia mutta jo helkaman kokoonpanolinjalla tuotettua

      .

    • antihamstraaja
      • LZ 127

        Hirveästi tuntuu sinua nyt jokin harmittavan. Onko firmasi varasto kenties täynnä jotain halpoja joustohaarukkahybrideitä, jotka eivät tunnu menevän kaupaksi niin kuin ennen?


      • loäåloäå
        LZ 127 kirjoitti:

        Hirveästi tuntuu sinua nyt jokin harmittavan. Onko firmasi varasto kenties täynnä jotain halpoja joustohaarukkahybrideitä, jotka eivät tunnu menevän kaupaksi niin kuin ennen?

        Ei liity asiaan, vainoharhaista.


      • LZ 127
        loäåloäå kirjoitti:

        Ei liity asiaan, vainoharhaista.

        Kysymys kuuluu, että miksi saat itkupotkuraivareita siitä, että ihmiset myyvät ja ostavat vanhoja polkupyöriä. Ovatko kyseessä kaupalliset seikat, vai onko sinulla vain tapana raivostua yhdentekevistä jutuista?


      • Anonyymi

        Ne retrothan on just ne kaikkein komeimmat! Itse ajan perinnöksi saadulla 1960-luvun Monarkilla, ja just ostin 55 eurolla täysin priimakuntoisen Pohjan Kruunu-merkkisen 1950-luvun miestenpyörä. Kaikki toimii, dynamovaloa myören


      • www1

        Kyllä ennenkin tehtiin myös halpaa ja huonoa. Tähän päivään ovat säilyneet ne vähänajetut yksilöt.


      • Wanhassa wara paremp
        www1 kirjoitti:

        Kyllä ennenkin tehtiin myös halpaa ja huonoa. Tähän päivään ovat säilyneet ne vähänajetut yksilöt.

        .

        Joihinkin 70-lukulaisiin ei vain tahdo löytyä joka marketista renkaita mutta tilaamalla saa

        .


      • kfbcbflflcnf
        Wanhassa wara paremp kirjoitti:

        .

        Joihinkin 70-lukulaisiin ei vain tahdo löytyä joka marketista renkaita mutta tilaamalla saa

        .

        No 70-80 luvulla tehtiin hyviä pyöriä ja halpoja pyöriä. Ihan kuten nykyäänkin. Siinä komppaan aloittajaa, että nykyään ei hinta - aina - kompensoi laatua vanhojen pyörien myynnissä. Mutta umpiporvarina olen sitä mieltä, ettei Se ole tyhmä joka pyytää...


    • fuji moto

      Kyllä ne näyttää tekevän kauppaansa. Esim. Apollossa (huutokauppa) myytiin juuri vanha Jopo hintaan 260 ja Hermes hintaan 340.

      • Motobecane

        Juu, minä ostin just lähes ajamattoman ovh. 800 € hybridin tori.fi:stä hintaan 220 €
        Sain Bikeplanetin ostokuitin mukaan.

        Shimano Nexus 8v.
        Shimano rullajarrut edessä ja takana.
        22" alumiinirunko
        Alexrims DM18 ontelovanteet
        Truvativ fived kampisarjat
        yms.

        Tolla rahalla ei saa edes käytettyä jopoa!

        Se on ihan sama, jos joku haluaa maksaa muumi-mukista 150 €:a, niin siinähän makselee...eipä ole mun murhe!


      • Pyärii sitteki
        Motobecane kirjoitti:

        Juu, minä ostin just lähes ajamattoman ovh. 800 € hybridin tori.fi:stä hintaan 220 €
        Sain Bikeplanetin ostokuitin mukaan.

        Shimano Nexus 8v.
        Shimano rullajarrut edessä ja takana.
        22" alumiinirunko
        Alexrims DM18 ontelovanteet
        Truvativ fived kampisarjat
        yms.

        Tolla rahalla ei saa edes käytettyä jopoa!

        Se on ihan sama, jos joku haluaa maksaa muumi-mukista 150 €:a, niin siinähän makselee...eipä ole mun murhe!

        Selailin pari päivää nettisivuja etsien vanhaan pyörääni vanhoja vintage NOS osia. Kappas vaan Italiasta olisi löytynyt kokonainen käyttämätön pyörä -93 vuosimallia oleva Giant Cadex ALM1. Ebay:n kautta sen olis voinut vaikka huutaa. hintakaan ei paha.
        Tosiasia on, että ennen osattiin tehdä myös erittäin laadukkaita pyöriä. Vanha hyvin pidetty vintage pyörä ei maksa lähellekkään samaa kuin uudet pyörät. Pyöräilyhullussa italiassa kun pyörätkin pitää olla muotiväreissä. Jos saisin vanhan aidon käyttämättömän jopon 70-luvun alusta, maksaisin mielelläni enemmän kuin uudesta kiinanjoposta.


      • mummot ja vaarit
        Pyärii sitteki kirjoitti:

        Selailin pari päivää nettisivuja etsien vanhaan pyörääni vanhoja vintage NOS osia. Kappas vaan Italiasta olisi löytynyt kokonainen käyttämätön pyörä -93 vuosimallia oleva Giant Cadex ALM1. Ebay:n kautta sen olis voinut vaikka huutaa. hintakaan ei paha.
        Tosiasia on, että ennen osattiin tehdä myös erittäin laadukkaita pyöriä. Vanha hyvin pidetty vintage pyörä ei maksa lähellekkään samaa kuin uudet pyörät. Pyöräilyhullussa italiassa kun pyörätkin pitää olla muotiväreissä. Jos saisin vanhan aidon käyttämättömän jopon 70-luvun alusta, maksaisin mielelläni enemmän kuin uudesta kiinanjoposta.

        Minkä merkkisiä pyöriä Suomessa oli 50- luvulla? Tai sen jälkeen, siis ennen Tuntureita ja Helkamia.


      • Anonyymi
        mummot ja vaarit kirjoitti:

        Minkä merkkisiä pyöriä Suomessa oli 50- luvulla? Tai sen jälkeen, siis ennen Tuntureita ja Helkamia.

        1950-luvulla Suomessa oli kaiken maailman pikkumerkkejä, mm. Pohjan Kruunu, Pallas... tietenkin näiden isojen Tunturi, Helkama, Husqvarna, Jaguar, Pyrkijä rinnalla. Joskus luin, että 1930-50-luvuilla oli Suomessa jopa 200 omaa pientä pyörämerkkiä. osa osti noilta isoilta valmistajilta, kuten Pyrkijä, runkoja, joihinn sitten rakensivat omansa, tai ainakin löivät keulamerkin


    • 50/60 lukujen

      .

      50/60 lukujen taitteessa oli ainakin Pyrkijä, Comet, Regulus, Terässiipi, Jupiter

      Pyöräkokoomoita oli SOK, Teräs Oy, Haapalan pyörätehdas ja sitten joku Turussa joka kokosi mm. Saxo prinz mopoja

      .

      • mummot ja vaarit

        Wau. Hienoja nimiä. Tuollaisen vanhan naisten pyörän haluaisin.


      • biking ben

        Kotimaisiin kuului myös Jaguar.

        Lisäksi olivat ruotsalaiset Crescent ja Monark, norjalainen, ehkä Suomessa koottu Öyvind, ja itäsaksalainen Mifa.

        Ei tule nyt mieleen, oliko täällä myynnissä silloisessa Neuvostoliitossa valmistettuja pyöriä.


      • Oskari Tuomi:.
        mummot ja vaarit kirjoitti:

        Wau. Hienoja nimiä. Tuollaisen vanhan naisten pyörän haluaisin.

        .

        Se oli Oskari Tuomi yhtiö Turussa joka kokoili myös noita norjalaisia ögländ konstruktioita omilla nimillään

        .


      • Anonyymi

        Tamperelainen Kone ja Terä teki kolmea erinomaista pyörää: Jaguar, Tammer ja Peto.


      • Anonyymi
        biking ben kirjoitti:

        Kotimaisiin kuului myös Jaguar.

        Lisäksi olivat ruotsalaiset Crescent ja Monark, norjalainen, ehkä Suomessa koottu Öyvind, ja itäsaksalainen Mifa.

        Ei tule nyt mieleen, oliko täällä myynnissä silloisessa Neuvostoliitossa valmistettuja pyöriä.

        Oli niitä, monenmerkkisiä, mutta ei enää näy kauheesti. Ainakin yks Neuvostopyörämerkki oli Volga


    • Tota noin...

      En tiedä tehtiinkö ennen parempaa tavaraa, mutta: Itsellä on vaihdefilarin takavanne, 1979 vuoden 5-vaihteisesta Virma:sta. 34 vuotta ja rataspakasta, ei ole hajonnut tai lojennut, yhtään mitään vieläkään.

      Toista oli sen nykyisen (italiasta tai jostain sieltäpäin kotoisin olevan) fillarin alkuperäinen takavanne, jonka akseli meni halkipoikki, toisena talvena. Ja rataspakka näytti, sen parin vuoden jälkeen selkeästi jo kuluneelta.

      • www1

        Kaverilla on tosi hyväkuntoinen vanha crescent retkipyörä ja sen kunto perustuu ihan siihen että sillä oli ajettu vähän. Pienen aktiivikäytön jälkeen lokarit rämisee ja jarrut ottaa toispuoleisesti.

        "Kyllä ennen tehtiin laatua" slogan on vähän yksioikoinen. Usein törmää näihin mökiltä tuotuihin tai perikuntien myymiin fillareihin jotka ovat lähes uuden veroisia mutta niiden kunto ei perustu siihen että ne olisi kestäviä vaan siihen että niillä ei ole ajettu juurikaan, isäntä on hakenut sillä pilsneriä silloin tällöin kyläkaupasta.

        Kaverin cressu on hyvä esimerkki tästä, heti kun pyörällä on alettu ajaa niin on ilmestynyt ihan perustavanlaatuisia ongelmia, eipä silti vanhat pyörä on ihan makeita.


    • Oh No!

      "Se ei ole tyhmä joka pyytää..."

      Miksi vaan joku maksaisi noista satoja euroja, kun noita löytää kierrätyksestä tai fillarilliikkeiden pihoista, alle satasella?. Tai kympillä tai parilla, poliisien fillari huutokaupasta, jos hyvä tuuri käy.

      • LZ 127

        "Miksi vaan joku maksaisi noista satoja euroja"

        Ne ovat silloin erittäin hyvin säilyneitä yksilöitä tai harvinaista mallia. Aloittajaa harmittaa, kun pomppukeppihybridit eivät käy kaupaksi tms.


    • Terässiipi

      Tori.fi:tä säännöllisesti seuraavana, olen pistänyt merkille, että yli 150 € maksavien "retrojen" kauppa käy nihkeästi. Sen verran on ostajilla onneksi älyä päässä.

      Toki siellä kaupitellaan uudempiakin kulkineita pitkiä aikoja.
      1200 € pyörät ja siitä ylöspäin ei mene kaupaksi käytännössä ollenkaan. Mutta jos fillarin ovh. on esim 850 € ja siitä huudetaan käytettynä edelleen naama vakavana 600 €, ei tarvii ihmetellä, miksei kauppa käy.Monesti esim. syksyllä saa pyörän -50 % alesta, niin kuka maksaa em. kovan pyynnin käytetystä? Tyhmä?

      • Uuden veroisesta:.

        .

        Lähtökohtahan on se että uudenveroisesta voi pyytää puolet uuden hinnasta maksimissaan (tuskin kukaan maksaa kuitenkaan)

        Kyllähän noiden parhaidenkin retropyörien hinnat on korkeintaan sadan euron kieppeillä

        .


    • ben and his old bike

      Meikäläinen osti romuttamolta 50-luvulta olevan käyttökelpoisen Crescentin kympillä. Vanteet olivat ruotsalaista kokoa, ei 622, vaan 635.

      Kun kumeja ei aluksi löytynyt (myöhemmin kylläkin löytyi), panin pyörään 622-vanteet toisesta pyörästä ostaen niihin sopivat kumit.

      Runko oli tosin ruosteinen. Hankailin sitä teräsvillalla ja maalasin sen keltaiseksi. Lokasuojat vaihdoin Biltemasta ostamiini muovisiin. Vielä pyörään uudet ketjut ja ei kun menoksi. Kilometrejä on vuosikymmeniä kokenelle ajokille meikäläisenkin alla kertynyt.

      Pyörä on kestävä kuin mikä ja mukava ajellakin. Runko on pitkä, samoin akselien väli, sillä etuhaarukka nojaa vahvasti eteenpäin,etuhaarukan putki ei ole siis läheskään pystysuora.

    • hinnat kohillaan

      Hinnat ovat tosiaan nouseet. Esim. huolletusta ja tuunatusta 70-80-luvun kuningaskulkurista pyydetään alan liikeissä pääkaupunkiseudulla jopa 900 euron hintoja ja kaupaksikin näyttäisivät menevän.

      • biking ben

        N o onpa hintaa!
        Meikäläisellä on luulltavasti 70-80-luvun Tunturi, malia en nyt muista. Oli alkuaan käyrä ohjaustanko, mutta muutin sen normaaliksi. On 2x6 vaihdetta.
        Enpä ole ajatellut, että sillä olisi jotakin myyntiarvoa.


      • hinnat kohillaan
        biking ben kirjoitti:

        N o onpa hintaa!
        Meikäläisellä on luulltavasti 70-80-luvun Tunturi, malia en nyt muista. Oli alkuaan käyrä ohjaustanko, mutta muutin sen normaaliksi. On 2x6 vaihdetta.
        Enpä ole ajatellut, että sillä olisi jotakin myyntiarvoa.

        Ei niillä tavis saakaan kuin jonkun kympin tai noin sata euroa korkeintaan mutta kun siitä tuunataan muodikas brändituote jossain muodikkaassa tuunauspajassa niin hinta on heti toinen.


      • Anonyymi

        Vähä muumimuki hommas


    • jätkämies --

      Ns. retropyörä on siitä hyvä, että se on yksinkertainen, varsinkin jos se on yksivaihteinen.
      Siitä vai tehdä myös pitkälti omannäköisensä sopivalla varustuksella ja varsinkin maalaamalla sen.
      Jos maalaus on vielä vähän erikoinen, niin sen huomaa helposti joukolsta.
      Sitä voi myös huoltaa itse.
      Sen ehkä huomiota herättävä ulkonäkö ja vaatimattomuus eivät houkuttele varkaitakaan.

      • sumppi-1

        ... jollei varas älyä pölliä juuri sitä "vähäpätöistä" ja "retroa", mummopyörillekin kun on markkinoita toisin kuin niillä pomppukeppihybrideillä, ja syystäkin.

        Ja ihan kannattaa ajatella omalla kohdallaan: varmaan ellei ole ihan kersa muistaa aikoja jolloin kiinalaisia halpiksia ei vielä ollut. Varmaan kannattaa jatkaa ajattelua: luottaako sen aikaiseen pyörään yhäkin, siis omin kokemuksinkin, vai outoon, tuntemattomaan ja ajan koettelemattomaan kiinalaiseen hyppykeppihybridiin. Jos vaikka hinta on täysin sama kumman ottaa: ts. suuren määrän tekniikkaa samalla hinnalla kuin vähän tekniikkaa, jolloin suuremmassa määrässä lienee jossakin pihistetty? Lopuksi: yhä vieläkin saa osia esim. juuri mummopyöriin, saako hyppykeppihybrideihin yhtä pitkän ajan päästä? Ihan vain heittona mitään välttämättä suosimatta. Vaikka varmaan voi arvata.


      • Intiassa uusretroa:.
        sumppi-1 kirjoitti:

        ... jollei varas älyä pölliä juuri sitä "vähäpätöistä" ja "retroa", mummopyörillekin kun on markkinoita toisin kuin niillä pomppukeppihybrideillä, ja syystäkin.

        Ja ihan kannattaa ajatella omalla kohdallaan: varmaan ellei ole ihan kersa muistaa aikoja jolloin kiinalaisia halpiksia ei vielä ollut. Varmaan kannattaa jatkaa ajattelua: luottaako sen aikaiseen pyörään yhäkin, siis omin kokemuksinkin, vai outoon, tuntemattomaan ja ajan koettelemattomaan kiinalaiseen hyppykeppihybridiin. Jos vaikka hinta on täysin sama kumman ottaa: ts. suuren määrän tekniikkaa samalla hinnalla kuin vähän tekniikkaa, jolloin suuremmassa määrässä lienee jossakin pihistetty? Lopuksi: yhä vieläkin saa osia esim. juuri mummopyöriin, saako hyppykeppihybrideihin yhtä pitkän ajan päästä? Ihan vain heittona mitään välttämättä suosimatta. Vaikka varmaan voi arvata.

        .

        Miksei Intiassa tehdä retrona Ögländ pyöriä

        .


    • Nostalgiaa

      "On kyllä aika naurettavaa pyydellä noista 70-luvun yms. fillarin raadoista satoja euroja. Niitä sitten kaupitellaan kovalla hinnalla kuukausikaupalla myyntipalstoilla."

      Raadoista, varsinkaan ruosteisista ei satasia kannata eikä myöskään pidä pyytää. Ei myöskään maksaa. Ylihintainen pyörä, vanha tai uusi, on aina huono ostos. Eri asia ovat ne retrot, jotka ovat hyvässä kunnossa. Joskus näkeekin todella hyväkuntoisia 60- ja 70-luvun fillareita ja niistä voisi muutaman satasen maksaakin, jos sellaiselle pyörälle olisi tarvetta.

      Vanhoissa fillareissa on fiilistä aivan toisella tavalla kuin näissä uusissa. Niiden runkojen ja muiden osien muotoilu oli kauniimpaa sekä kenties myös taiteellisempaa kuin nykyään. Onneksi esim. Pelagolta saa kivan näköistä uusretroa.

      Vanhat lamput ja dynamot olivat muotoilultaan aivan omaa luokkaansa, kun niitä verrataan nykyajan led-valoihin. Vanhojen lamppujen"keltainen valo" ei kylläkään juuri mitään valaissut, mutta toimipahan kuitenkin valomerkkinä vastaantuleville autoille ja muille liikkujille.

      Vanhoissa fillareissa oli myös makean mallisia ja upeasti maalattuja loka- ja ketjusuojia. Nykyään muuten saa uustuotantona ns. hammered-lokkaria, joka on kuin pallopäävasaralla nuijittu. En tiedä saako niitä Suomesta, mutta netistä löytyy jos viitsii etsiä (en muista ulkomaalaisen myyjän osoitetta).

    • Anonyymi

      Kaikki hermostuu jostain, jotkut hermostuu kaikesta. Itse keräilen erilaista vintagea ja retroa, entisöin ja aikani haudottua pistän eteenpäin. Vintagen rajana pidän yli 50-vuotta vanhaa ja retrona alle 50 vuotta vanhaa muttei ihan eilen tehtyä (raja menee hujun, tatsin, dorkuuden ja Heisenbergin epätäsmällisyysperiaatteen mukaan). Kiinan sonta ja uustuotettu mukavanha kitsch pitäisi kokonaan palauttaa mistä tulikin tai ei koskaan valmistaakaan.

      Mutta vanhat vehkeet on useimmiten tehty aikana jolloin niitä kykeni tai piti kyetä ihmisen korjata ja huoltaa. Itäsaksan malliin kun sen 10 vuoden odotuksen jälkeen sai jotain oli se ilman muuta vanhentunutta mallia mutta itse korjattavissa. Myös olen vanhan liiton lihaa syövä mies, jolle työkalut ja niiden käyttö on kunnia-asia. Warren korjauskäsikirjan kannessa lukee "Wie Helfe Ich Mir Selbst" ja itse pitää asiat tehdä eikä itkeä hallitusta. Se on sitä jengiä jotka ensimmäiseksi ja eniten vinkuu. Toiset tekevät, menevät ja pärjäävät ja asiaan liittyy joku roti ja ylpeys tässäkin. Kyllä vaan miehen mitta perustuu johonkin eikä lässytykseen. Kaikki kunnia kyllä naisten naiseudellekin.

      Mitä tulee niihin 250 euron mummopyöriin olen sitä mieltä että kyllä, KYLLÄ HULLU VOI PYYTÄÄ. Miksi edes haaskaa aikaa, vaivaa, sähköä ja nettikaistaa. Miksi tekee ilmoituksen jos ei halua myydä ja tuote on liian rakas. Elämä markkinataloudessa ei vissiin näille osoita mikä menee. Ei sitten pyydä tonnia? Enkä muuten niinkään että pitää tinkiä kuin marokkolaisessa basaarissa. Sitä menoa voi mennä pelaamaan vaikka Itäkeskukseen. Minulla ei ole aikaa mihin tahansa jonninjoutavaan, tiedän mitä haluan tai tarvitsen ja mitä aion maksaa. Siis tässä ja nyt. Näkee kyllä mihin se johtaa niillä joilla on aikaa ihan liikaakin. Meillä on jo riittävästi kaistapäitä, urpoja ja selviä mielipuolia.

    • Anonyymi

      Viiden tonnin sähköjopo ilman rajoitinta on jokaisen markan väärtti.

    • Anonyymi

      Se on sitä kun amatööri myy ja ajattelee että oman tavaran tunnearvo on arvoa myös ostajalle, ostajalle arvo on jotain muuta

    • Anonyymi

      Aloittajan ongelma korjaantuu aikanaan sillä alumiini ja hiilikuiturungot eivät tule kestämään normaalia käyttöä 40 vuotta teräsrunkojen tavoin.

      • Anonyymi

        Alumiini kestää ajan hammasta ihan hyvin mutta hiilikuitu on polkupyörissä sen verran uutta materiaalia että aika näyttää.

        Toisaalta onhan hiilikuitu ollut automaailmassa jo pitempäänkin käytössä eikä pikaisella nettihaulla löydy mitään että hiilikuituosien kemialliset sidokset olisivat haurastuneet tai muuta sellaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alumiini kestää ajan hammasta ihan hyvin mutta hiilikuitu on polkupyörissä sen verran uutta materiaalia että aika näyttää.

        Toisaalta onhan hiilikuitu ollut automaailmassa jo pitempäänkin käytössä eikä pikaisella nettihaulla löydy mitään että hiilikuituosien kemialliset sidokset olisivat haurastuneet tai muuta sellaista.

        Alumiini säilyy stabiilina, jos sitä ei käytä.
        Uv-säteily haurastuttaa kaikkia muovituotteita.
        Teräs ruostuu (varauksella).


    • Anonyymi

      Tuo typerä sanonta kuuluu "ei se oo tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa" mutta sekin on typerä neuvo jolla myyyjä vapauttaa itsensä vastuusta. Ylihintaan myyminen on aina ostajan erehdyttämistä, riippumatta siitä onko tapaus riittävän törkeä että se olisi varsinaisesti rikollisuutta. Ostaja voi tehdä niin tietämättään, mutta jos varta vasten myy reilusti yli käyvän arvon niin erehdyttämistä se on.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jalankulkija kuoli. Poliisi etsii mustaa BMW Coupe -autoa, jossa on punertavat vanteet.

      Jalankulkija kuoli jäätyään auton alle Joensuussa – kuljettaja pakeni, poliisi pyytää havaintoja https://www.mtvuutiset.
      Joensuu
      132
      3139
    2. Mikä vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin sinne tyhjään tilaan, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki
      Maailman menoa
      9
      2985
    3. Ohjelma "Rikollisjengien Ruotsi" hyvin paljasti jakautuneen maan

      eli ns. ruotsalaiset yhdellä puolella, muslimit ja muut kehitysmaalaiset toisella puolella. Siinäkin hyvin näki mitä ma
      Maailman menoa
      24
      2724
    4. Vassarina hymyilyttää vaurastuminen persujen kustannuksella

      Olen sijottanut määrätietoisesti osan Kelan tuista pörssiosakkeisiin, ja salkku on paisunut jo toiselle sadalle tuhanne
      Maailman menoa
      48
      2604
    5. Riikka runnoo: Elisalta potkut 400:lle

      Erinomaisen hallitusohjelman tavoite 100 000 työllistä lisää yksityisellä sektorilla on kohta saavutettu. Toivotaan toiv
      Maailman menoa
      86
      2486
    6. PÄIVÄN PARAS: Nigerialainen haki turvapaikkaa Suomesta, lähti takas huilaamaan

      kotimaahansa, koska turvapaikan saaminen kesti niin kauan. Ja tämän kertoo ihan Yle, eikä yhtään toimittaja kyseenalaist
      Maailman menoa
      46
      2432
    7. Pidennetään viikko 8 päiväiseksi

      Ja jätetään työpäivien määrä nykyiseen 5:een. Tuo olisi kompromissiratkaisu vellovaan keskusteluun työajan lyhentämisest
      Maailman menoa
      10
      2284
    8. Pääseekö kuka tahansa hoitaja katselemaan kenen tahansa ihmisen terveystietoja?

      "Meeri selaili puhelinta uteliaisuuttaan ja katuu nyt – Moni hoitaja on tehnyt saman rikoksen Tuttujen ihmisten asiat k
      Maailman menoa
      80
      1942
    9. Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua

      Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle
      Maailman menoa
      197
      1796
    10. Nainen rakas

      Mulle on alkanut tulla sellainen olo että meistä tulee ehkä pariskunta vielä 😌
      Ikävä
      134
      1705
    Aihe