Rullaluistelu nopeus?

Ttititititi

Osaakko kukaan sanoa mikä on keskiverto rullaluistelu nipeus? Naisilla? Yritän täs miettii onko kunto keskivertoa parempi vai huonompi?

19

3727

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nainen34

      Riippuu ihan matkasta ja maastoprofiilista. Kaupungissa liikennevalot ja risteykset laskevat nopeuksia. Kisatuloksista voi katsoa jotain suuntaviivoja. Siinä näkee, kuinka lujaa aktiivit vetää maratonia.
      20 km lenkit näyttää olevan itsellä noin 11km /h vauhtia

    • jfhgjg

      Juu, reitti, asfaltin laatu, luistimet (renaskoko) jne... kaikki vaikuttaa

      Jotain 13-14 km/h meni viime kesänä itselläni, pääosin tasamaata, pääosin kohtuullista asfalttia, vähän risteyksiä ja muuta liikennettä varottavana, 90 mm renkailla.

    • Takutak

      Minulla keskinopeus parhaimmillaan 27 km/h, normi lenkkivauhti 23km/h jos vastatuulta. Luistimina pitkäkiskoiset matkaluistimet.

      • No hitsi. menet sitten ihan hirveätä vauhtia TakuTak. Tai sitten sinun lenkki on aika tasaisella baanalla.

        Jos on takana aika paljon kilometrejä niin 15 kilsaa tunnissa on aika hyvä lenkki ja jos pääsee 20 kilsaa tunnissa niin se on jo raskas lenkki.


      • EK:
        antero_59 kirjoitti:

        No hitsi. menet sitten ihan hirveätä vauhtia TakuTak. Tai sitten sinun lenkki on aika tasaisella baanalla.

        Jos on takana aika paljon kilometrejä niin 15 kilsaa tunnissa on aika hyvä lenkki ja jos pääsee 20 kilsaa tunnissa niin se on jo raskas lenkki.

        27km/h on aika kova keskinopeus ja mäkisessä maastossa on jo erittäin hyvä.
        Tuolla vauhdilla pääsee rullamaratoonin jo kovaan loppuaikaan.Itse kuulun jo seniori ikäiseen porukkaan ja keskinopeus tippuu vuosi vuodelta alaspäin mutta vielä menee keskinopeus päälle parinkympin.


      • Ikämies sarja

        Noihin nopeuksiin ei sauvat enää sovi sekottaan vauhtia ?

        Sauvarullailija 22 km/h 50km


      • EK:
        Ikämies sarja kirjoitti:

        Noihin nopeuksiin ei sauvat enää sovi sekottaan vauhtia ?

        Sauvarullailija 22 km/h 50km

        Kyllä sauvarullailija pystyy pitämään aika kovaa keksituntinopeutta mutta tekniikan pitää olla just kohdallaan.
        Tietty tasaisilla osuuksilla mennään kepit kainalossa,puolentoistunnin aikoja vetävät kovimmat kaverit ja jopa sen alle Maratonmatkalla.Taitaa epävirallinen ennätys olla alle 1.20-


      • mika7000
        EK: kirjoitti:

        Kyllä sauvarullailija pystyy pitämään aika kovaa keksituntinopeutta mutta tekniikan pitää olla just kohdallaan.
        Tietty tasaisilla osuuksilla mennään kepit kainalossa,puolentoistunnin aikoja vetävät kovimmat kaverit ja jopa sen alle Maratonmatkalla.Taitaa epävirallinen ennätys olla alle 1.20-

        Maratooni alle tunnin menevät huippuluistelijat ilman sauvoja .. ME joku 45min.


    • SemiDP

      Muistelen HRM:stä että nopeimmilla oli jonkin verran yli 30 km/h keskinopeus. Itsellä ikää yli 50 ja keskinopeudet noin 17-18 km/h. Lenkit 15-30 km. Yleensä ensimmäinen 5 km on selvästi hitain, kun lämmittelee ja viimein 5 km nopein. Viimeinen 5 km saattaa tulla 22 km/h keskinopeudella, jos tasaista eikä pahaa tuulta.

      Nopeus on aikalailla suoraan verrannollinen asennon korkeuteen. Double-pushia en saa edes käyntiin, ellei nopeutta ole sellainen vähintään 20...25 km/h. (Juu, en ole niin hyvä). Jos nopeutta haluaa kasvattaa, niin polvista on taivutettava ja uusia lihaksia löydettävä.

      Sauvojen käyttö ei ole minulle auennut. En tasan tule yhtään nopeammaksi sauvoilla enkä muista koskaan sauvailijan ohittaneen, mutta itse olen ohittanut monta sauvailijaa.

      Nopeushaarukka aloittelijasta kilparullailijaan on jotenkin epätodellisen suuri. Muistuttaisin siitä, että tärkeintä on sittenkin se nauttiminen - siis ainakin minun mielestäni.

      Hyviä nautinnollisia rullisteluja kaikille. Kun rytmin saa päälle, se on kuin vaipuisi transsiin.

      • SemiDP

        Niin ja minä siis mies.


      • 4+4=k2

        Meillä on "speksit" kaikinpuolin suunnilleen samoja ikää myöten tosin käytän sauvoja että tuntuma hiihtoon säilyy käsien osalta. Itse en oikeastaan koskaan pyri mihinkään hirmuvauhtiin lenkeillä. Lyhemmillä kovempaa ja pidemmillä voimia säästellen. En edes seuraa pahemmin nopeuksia vaikka gps:ä käytänkin lähinnä matkoja mitaten. Kerran takaa tuli kilpapyöräilijä ja sanoi että menet noin 20kmh sillä hetkellä. Omasta mielestä se oli normi lenkkivauhti ilman yritystä. Ihmettelen itsekin miten tuo vauhdin seuraaminen on jäänyt noin vähälle, kuitenkin hiihdossa sitä seuraan.


        Noista mäkilöistä. Mäkinen maasto ei mielestäni vaikuta paljoakaan keskinopeuteen koska ylämäkeä seuraa yleensä alamäki. Pahempi vaikutus vauhtiin on ainakin minulla pilalle kulutettu pyöräbaana jossa meinaa paikat pudota suusta. Onneksi suurin osa matkasta reiteistä on suht kelvollista. Olisipa joka väylä priima baanaa ja tuuli myötäinen...ehkä meikäläinenkin vaipuisi satunnaisen v*****sen sijasta siihen nirvanaan..


    • SemiDP

      Jäin vielä pohtimaan tuota nopeutta, nimenomaan aloittelijoilla.

      Ihan ensin pitäisi pystyä luistelemaan niin, että se tuntuu kivalta. Tasapainon pitäisi säilyä helposti eikä mielessä saisi olla pelkoa.

      Sitten pitäisi alkaa kiinnittää huomiota siihen, että rullausvaiheessa paino on keskellä jalkaa ja että terä on kohtisuorassa maata vasten. Rullaus pitäisi yrittää saada tehtyä pitkäksi - myös ylämäissä. Ylämäissä eritoten kiinnitä huomiota, että paino pysyy keskellä jalkaterää. Jos paino menee päkiälle, niin luistin etenee takkuillen. Samoin jos luistin on kantillaan rullausvaiheessa. Kantillaan luistimen kuuluu olla vain potkujen eli "puristusten" aikana ja lopuissa.

      Nopeuden kasvatus edellyttää tietenkin kuntoa, mutta myös sitä, että lihakset ovat riittävän vahvat madaltamaan asentoa. Lihasvoima ja lihaskunto ovat eri asioita kuin aerobinen kunto. Jos aloittelija yritää mennä kilpa-asennossa, niin kovin montaa sekuntia ei tunnu kivalta ja kohta ojentajat ja alaselkä palavat maitohapossa.


      DP
      Kunnollinen double-push edellyttää aika kovaa vauhtia ja riittävän matalaa asentoa. DP:n eduista ollaan paria mieltä, mutta ihan tutkitusti tiedetään yhden hyödyn olevan siinä, että staattinen lihasrasitus on vähäisempi kuin perinteisellä tyylillä ts. lihakset pumppaavat enemmän dp:ssä kuin perinteisessä helpottaen näin sydämen työtä. Itselläni toimii parhaiten sellainen sekatyyli ja siksi nimimerkkikin.

    • MASSE

      20 KM/H on semmonen mukava peruskunto vauhti.

      • Anonyymi

        Näin on näppylät.


    • ultrarullis

      12h @ 23.8km/h

    • rullaillen

      Oikein huonolla asfaltilla ja kovaan vastatuuleen viileällä kelillä hyvä, jos pääsee kävelyvauhtia :(

    • puhpoh

      nykyään tuosta douple push - puheesta on päästy pois ja hyvä niin. mutta jos katselee noita kansanvälisia kilpailuja niin kyllä hän ne kärkiluistelijat rullaavat aika vahvasti ulkokantilla kaartaen ja nojaten tyylin ja ruumiinrakenteen rajoissa. loppu potkuhan tietysti on sisäkantilla.

      hollatilainen Kramer tarkkaan katsoen piirtää jäähän hhyvin loivaa kaarta ulkokantilla jäälläkin. näin se tekniikka on kehittynyt. mutta tietysti vaihtelua esiintyy.

    • Hiihtovosu

      EN piittaa nopeudesta mutta hyvää tekee pyöräilyn lomassa yläkropalle!

    • Anonyymi

      Nopeus ei ole oleellista rullaluistelussa, vaan oikea ja monipuolinen tekniikka, sekä ennen kaikkea rennosta luistelusta nauttiminen hyvässä säässä, sekä vähäliikenteisellä ja tasaisella baanalla.
      Monipuolisena koko vartaloa treenaavana lajina auttaa esim. selkävaivoihin, ja on hyvää vastapainoa yksipuoliselle pyöräilylle tai hiihdolle.
      Suosittelen harjoittelemaan sekä sauvojen kans että ilman.

      Vaaraton laji ei kuitenkaan missään nimessä ole, ja nopeus onkin suoraan verrannollinen erittäin vakaviin onnettomuuksiin.
      Nopeutta voi hieman kasvattaa lihasten ja tekniikan kehittyessä, mutta alussa ei missään nimessä kannata hankkia mitään pikaluistimia, se vaatii jo erittäin jäntevää kehon rakennetta sekä harjaantunutta tekniikkaa.

      Se mikä juuri sinun nopeus sattuu kulloinkin olemaan, niin se on täysin yksillöllistä ja riippuu itsesi lisäksi sadoista eri tekijöistä.
      Mutta kuten sanottua, niin nopeus ei ole olleellista vaan lajista nauttiminen rennolla menolla, ja kattavilla suojilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2042
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      165
      1582
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      153
      1521
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1338
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1270
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      275
      1105
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      129
      1019
    8. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1012
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      993
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      52
      828
    Aihe