siis jos olen työttömyyspäivärahalla ja katkaisen vaikka koipeni, pitääkö siitä ilmottaa työkkäriin ja vaikuttaako se jotenkin päivärahaan? menettääkö sen vai mitä? kun eihän tuossa tapauksessa voi kuitenkaan ottaa työtä vastaan
jos sairastuu työttömänä
135
6114
Vastaukset
- 1322113123
Ei niille tarvii eikä kannata ilmotella mitään ylimääräsiä.
- Rehellisyys kunniaan
Kyllä se pitää ilmoittaa samoin kuin jos pidät lomaa työn hausta. Puolisonikin on ilmoittanut aina kun olemme lomailleet ulkomailla ettei siltä ajalta tarvitse maksaa työttömyys korvausta. Rehellisyys kunniaan.
- 15+8
Rehellisyys kunniaan kirjoitti:
Kyllä se pitää ilmoittaa samoin kuin jos pidät lomaa työn hausta. Puolisonikin on ilmoittanut aina kun olemme lomailleet ulkomailla ettei siltä ajalta tarvitse maksaa työttömyys korvausta. Rehellisyys kunniaan.
Jos hölmösti haluaa toimia, niin sitten ilmoittaa kaikesta mahdollisesta työkkäriin. Kai sinun puolisosi on kaikki flunssatkin sinne ilmoittanut???
Mieheni on eläkkeellä, minä pitkäaikaistyötön kuuskymppinen. Kävimme pääsiäisenä Viron kylpylässä, eikä tullut mieleenkään ilmoittaa siitä työkkäriin. Ei heillä olisi ollut minulle mitään työtä tarjota sen neljän arkipäivän ajalle, jotka tuohon lomareissuun sisältyivät. Torstaista torstaihin kesti reissu ja siinä siis neljä päivää, jolloin työkkäri edes oli avoinna.
En ollut lainkaan yllättynyt siitä, ettei kotiin tullessa ollut postilaatikossa työtarjousta:) - Pauli (nimi muutettu
15+8 kirjoitti:
Jos hölmösti haluaa toimia, niin sitten ilmoittaa kaikesta mahdollisesta työkkäriin. Kai sinun puolisosi on kaikki flunssatkin sinne ilmoittanut???
Mieheni on eläkkeellä, minä pitkäaikaistyötön kuuskymppinen. Kävimme pääsiäisenä Viron kylpylässä, eikä tullut mieleenkään ilmoittaa siitä työkkäriin. Ei heillä olisi ollut minulle mitään työtä tarjota sen neljän arkipäivän ajalle, jotka tuohon lomareissuun sisältyivät. Torstaista torstaihin kesti reissu ja siinä siis neljä päivää, jolloin työkkäri edes oli avoinna.
En ollut lainkaan yllättynyt siitä, ettei kotiin tullessa ollut postilaatikossa työtarjousta:)Eikös nykyään riitä kun on vaan työmarkkinoiden käytettävissä, olit sitten Saigonissa tai Porvoossa. Ainakin itse olen nytkin ollut 4 kuukautta Thaimaassa ja Malesiassa, jos jotain haluavat ilmoitella, niin kyllä tieto tänne asti kulkee. Täällä elää hyvin työttömyyskorvauksella.
- 15+8
Pauli (nimi muutettu kirjoitti:
Eikös nykyään riitä kun on vaan työmarkkinoiden käytettävissä, olit sitten Saigonissa tai Porvoossa. Ainakin itse olen nytkin ollut 4 kuukautta Thaimaassa ja Malesiassa, jos jotain haluavat ilmoitella, niin kyllä tieto tänne asti kulkee. Täällä elää hyvin työttömyyskorvauksella.
Nimenomaan näin on annettu ymmärtää, että riittää kun on työmarkkinoiden käytettävissä. Toki sitä silloin on, kun on puhelin mukana ja jos vaikka kaveri käy postin tarkistamassa ja soittaa, jos on tullut työtarjousta.
Työvoimatoimiston toiminta on nykyään pelkkää byrokraattista tietojen tallennusta. Ei sitä kautta ainakaan ikääntyneet mitään töitä saa. Pystyisin tekemään osa-aikatyötä, varsinkin jos se olisi istumatyötä. Mutta kuka sellaista vajaakuntoiselle tarjoaa, kun on nuoria työttömiä vaikka kuinka paljon, jotka jaksavat tehdä täyttä päivää. - 1+165
15+8 kirjoitti:
Nimenomaan näin on annettu ymmärtää, että riittää kun on työmarkkinoiden käytettävissä. Toki sitä silloin on, kun on puhelin mukana ja jos vaikka kaveri käy postin tarkistamassa ja soittaa, jos on tullut työtarjousta.
Työvoimatoimiston toiminta on nykyään pelkkää byrokraattista tietojen tallennusta. Ei sitä kautta ainakaan ikääntyneet mitään töitä saa. Pystyisin tekemään osa-aikatyötä, varsinkin jos se olisi istumatyötä. Mutta kuka sellaista vajaakuntoiselle tarjoaa, kun on nuoria työttömiä vaikka kuinka paljon, jotka jaksavat tehdä täyttä päivää.Ku edes ne nuoret työttömät sais töitä.
- Rehellisyys kunniaan
15+8 kirjoitti:
En ollut lainkaan yllättynyt siitä, ettei kotiin tullessa ollut postilaatikossa työtarjousta:)Hän ei ole ollut kipeänä mutta kun lapset jäivät koulusta kesälomalle niin puolisonikin ilmoitti työkkäriin jäävänsä lasten kanssa kesälomalle.Tästä ilmoitulsesta eivät oikein työkkärissä pitäneet vaan ihmettelivät että voiko näin tehdä. Kun koulut alkoivat jatkui työttömyyskin normaalista.
- 1+1
15+8 kirjoitti:
Työvoimatoimiston toiminta on nykyään pelkkää byrokraattista tietojen tallennusta. Ei sitä kautta ainakaan ikääntyneet mitään töitä saa. Pystyisin tekemään osa-aikatyötä, varsinkin jos se olisi istumatyötä. Mutta kuka sellaista vajaakuntoiselle tarjoaa, kun on nuoria työttömiä vaikka kuinka paljon, jotka jaksavat tehdä täyttä päivää.Eihän se te-toimisto ihmisiä työllistä, firmat työllistävät. Jos firmat eivät käytä te-toimiston palvelua työntekijöiden löytämiseen niin ei se ole te-toimiston vika. Jokainen työnantaja päättää itse mitä kautta työntekijänsä hakee, ei niillä ole mitään velvollisuutta ilmoittaa hakujaan te-toimistoon saati pyytää, että te-toimisto lähettää työhönosoituksia.
Useimmat firmat hakevat työntekijänsä vuokrafirmoista tai käyttävät muita yksityisiä palveluita, koska niiden kautta saa paljon motivoituneempia tekijöitä kuin te-toimistosta osoituksella tulleet.
Jos töihin haluaa niin niitä pitää itse etsiä; ilmoittautua rekry- ja vuokrapalveluihin, lähettää avoimia hakemuksia, tehdä CV-netti -ilmoitus, verkostoitua ja olla kaikin puolin aktiivinen. - Totta kai
Kyllä sairaudet kannattaa ilmoittaa aina. Sairaana saat sairauspäivärahaa etkä menetä liitonpäiviä.
- sepe retee
1+165 kirjoitti:
Ku edes ne nuoret työttömät sais töitä.
joo ensi kerran nämä varat ja omaisuudet verokirjat ja verotus, varaton, kerjäläinen, hyvin kuin suomessa minulla ongelmia siinä ja odotankin viranomaisten siivittävän minulle seuraavaa kansalaiset ja esivalta sen voi, kyllä heti hoitoon ja sitten seuraukset, ensin seurauksista piittaamatta liikehditään ympäriinsä ja sokerikin saa luut hienomman sorttisiksi, (de här sorterna), joten nyt sitä luitten kanssa hoitoon ja hoitaa sitten raha-asiansa .... kuinkas muuten
- tietäväinen
sepe retee kirjoitti:
joo ensi kerran nämä varat ja omaisuudet verokirjat ja verotus, varaton, kerjäläinen, hyvin kuin suomessa minulla ongelmia siinä ja odotankin viranomaisten siivittävän minulle seuraavaa kansalaiset ja esivalta sen voi, kyllä heti hoitoon ja sitten seuraukset, ensin seurauksista piittaamatta liikehditään ympäriinsä ja sokerikin saa luut hienomman sorttisiksi, (de här sorterna), joten nyt sitä luitten kanssa hoitoon ja hoitaa sitten raha-asiansa .... kuinkas muuten
Kyllä on mahdollista päästä sairaslomalle vaikka vuodeksi kun on työtön työnhakija. Pitää vaan ilmotella ettei kykene.
- Ehdoton totuus
Rehellisyys kunniaan kirjoitti:
Jos tuo on oikeasti totta niin joko olette erittäin tyhmiä tai sitten kultalusikka suussa syntyneitä. Muita vaihtoehtoja ei ole tässä tapauksessa.
- just joo
15+8 kirjoitti:
En ollut lainkaan yllättynyt siitä, ettei kotiin tullessa ollut postilaatikossa työtarjousta:)Oliskohan pitänyt hakea töitä sekin aika? Ei työvoimatoimiston tehtä vain ole sua työllistää vaan SUN hakea niitä hommia.
- Voi kun näkis
Pauli (nimi muutettu kirjoitti:
Eikös nykyään riitä kun on vaan työmarkkinoiden käytettävissä, olit sitten Saigonissa tai Porvoossa. Ainakin itse olen nytkin ollut 4 kuukautta Thaimaassa ja Malesiassa, jos jotain haluavat ilmoitella, niin kyllä tieto tänne asti kulkee. Täällä elää hyvin työttömyyskorvauksella.
senkin päivän, kun siellä Thaimaassa ja Malesiassa lusmuat yhteisillä verorahoillamme, joille takuulla on parempaa käyttöä kuin työn vieroksujat ja muut mukavuuspakolaiset, saat työhönosoituksen, mihin on siis pakko hakea ja tarjotusta työstä ei voi kieltäytyä kuin painavin syin. Koita seuraavaa työhönosoitusta odotellessa keksiä jokin parempi syy kuin hengailla siellä, käydä sukeltelemassa ja uittamassa aisaa paikallisiin naikkosiin, ei taida ihan mennä läpi TE-toimistossa saati Kelassa.
- Voi kun näkis
Voi kun näkis kirjoitti:
senkin päivän, kun siellä Thaimaassa ja Malesiassa lusmuat yhteisillä verorahoillamme, joille takuulla on parempaa käyttöä kuin työn vieroksujat ja muut mukavuuspakolaiset, saat työhönosoituksen, mihin on siis pakko hakea ja tarjotusta työstä ei voi kieltäytyä kuin painavin syin. Koita seuraavaa työhönosoitusta odotellessa keksiä jokin parempi syy kuin hengailla siellä, käydä sukeltelemassa ja uittamassa aisaa paikallisiin naikkosiin, ei taida ihan mennä läpi TE-toimistossa saati Kelassa.
Jotenkin ihan villi arvaus, että saadessasi työhönosoituksen et aio edes hakea osoitettua paikkaa, saati tulla Suomeen työhaastatteluun ja aloittaa työt, vai miten on? Pitääkö taas keksiä jokin tekosyy, että ihan just nyt tuohon työpaikkaan ei ehdi tai voi hakea, mutta katsotaan kuukauden päästä...?
- työtön työnhakija!
15+8 kirjoitti:
En ollut lainkaan yllättynyt siitä, ettei kotiin tullessa ollut postilaatikossa työtarjousta:)"En ollut lainkaan yllättynyt siitä, ettei kotiin tullessa ollut postilaatikossa työtarjousta"
Tiedätkö älykääpiö, että olet työnHAKIJA et työnodottaja. - fdg
1+1 kirjoitti:
Eihän se te-toimisto ihmisiä työllistä, firmat työllistävät. Jos firmat eivät käytä te-toimiston palvelua työntekijöiden löytämiseen niin ei se ole te-toimiston vika. Jokainen työnantaja päättää itse mitä kautta työntekijänsä hakee, ei niillä ole mitään velvollisuutta ilmoittaa hakujaan te-toimistoon saati pyytää, että te-toimisto lähettää työhönosoituksia.
Useimmat firmat hakevat työntekijänsä vuokrafirmoista tai käyttävät muita yksityisiä palveluita, koska niiden kautta saa paljon motivoituneempia tekijöitä kuin te-toimistosta osoituksella tulleet.
Jos töihin haluaa niin niitä pitää itse etsiä; ilmoittautua rekry- ja vuokrapalveluihin, lähettää avoimia hakemuksia, tehdä CV-netti -ilmoitus, verkostoitua ja olla kaikin puolin aktiivinen.Vuokrapaskaa ei kannata edes harkita kuin opiskelun ohelle. Et muuten vakinaistyötä sieltä saa, varsinkaan keittiöalalta.
- että silleen
Kyllä tuollainen koiven katkeaminen kannattaa ilmoittaa ja muutkin pidemmät sairaslomat. Saat työttömyysturvaa omavastuuajan ja sen jälkeen sairaspäivärahaa joka on saman suuruinen tai saattaa olla isompikin kun työttömyysturva varsinkin jos olet ollut äskettäin töissä.
Mulla on voimassa liiton matkavakuutus ja siksi jos aikoisin katkaista koipeni niin kannattaisi matkustaa vähintään 60 km päähän kotoa niin saisin korvausta siraskuluihin. Mulla on ollut koipi 2 kertaa poikki ja en kyllä tahallaan katkasis enää koipeani. Ainakin kesällä kipsi hikoaa ja kutisee eikä särkylääkkeet tehoa. Viimeksi kun oli koipi poikki niin join illan aikana ½ pulloa kossua että sain unen päästä kiinni, jos olisin juonut enemmän niin olisin saattanut katkaista toisenkin koipeni yöllisellä vessareissulla keppien kanssa kompuroidessani. Tarkkaa touhua tuokin.- hölömö number two
Mikä on omavastuuaika ? Montako päivää tai viikkoa ?
- kipsissä
hölömö number two kirjoitti:
Mikä on omavastuuaika ? Montako päivää tai viikkoa ?
Se on muistaakseni 6.päivää.sitten kun on ilmoitanut työkkäriin nii sit kelalle papereita täyttämään .Mut jos oot töissä niin sitten työn antaja maksaa sulle palkan riippuen työsutteesi kestosta kauanko.sit siirtyy automaatisesti muistaakseni kelan maksamalle tuelle /sairauspäivärahalle:
- csiis
kipsissä kirjoitti:
Se on muistaakseni 6.päivää.sitten kun on ilmoitanut työkkäriin nii sit kelalle papereita täyttämään .Mut jos oot töissä niin sitten työn antaja maksaa sulle palkan riippuen työsutteesi kestosta kauanko.sit siirtyy automaatisesti muistaakseni kelan maksamalle tuelle /sairauspäivärahalle:
Sairastumispäivä 9 päivää, eli 10. Vasta 11. päivältä siis alkaa tulla jotain.
Noin se pitäisi olla työssäkäyvilläkin, mutta hehän saavat täyden palkan jopa kuukaudelta... - mummeli
csiis kirjoitti:
Sairastumispäivä 9 päivää, eli 10. Vasta 11. päivältä siis alkaa tulla jotain.
Noin se pitäisi olla työssäkäyvilläkin, mutta hehän saavat täyden palkan jopa kuukaudelta...Omavastuuajalta saa liiton päivärahaa, siis ei menetä mitään jos sairastuu.
- csiis
mummeli kirjoitti:
Omavastuuajalta saa liiton päivärahaa, siis ei menetä mitään jos sairastuu.
En sitä tarkoittanutkaan.
Päivärahat eivät oikeastaan ole mitään "liiton" päivärahoja, vaan ainoastaan työttömyyskassan kautta maksatettuja ja yhteisin varoin kustannettuja. Aivan kuten Kelan kautta maksatettava peruspäivärahakin. - työssäkäyvä
csiis kirjoitti:
En sitä tarkoittanutkaan.
Päivärahat eivät oikeastaan ole mitään "liiton" päivärahoja, vaan ainoastaan työttömyyskassan kautta maksatettuja ja yhteisin varoin kustannettuja. Aivan kuten Kelan kautta maksatettava peruspäivärahakin.Maksan joka kuukausi monta kymppiä ammattiLIITOLLE jäsenmaksua. Ne "yhteiset" varat koostuu näistä jäsenmaksuista ja jos jään työttömäksi niin oletan liiton olevan mukana maksamassa minulle työttömyyskorvausta.
- csiis
työssäkäyvä kirjoitti:
Maksan joka kuukausi monta kymppiä ammattiLIITOLLE jäsenmaksua. Ne "yhteiset" varat koostuu näistä jäsenmaksuista ja jos jään työttömäksi niin oletan liiton olevan mukana maksamassa minulle työttömyyskorvausta.
Joo, no otapa selvää asiasta.
Liitot hallintoineen on vaan menoerä siinä kun tota yhteisesti kaikkien maksamaa rahaa run*ataan tililtä toiselle. - työssäkäyvä
csiis kirjoitti:
Joo, no otapa selvää asiasta.
Liitot hallintoineen on vaan menoerä siinä kun tota yhteisesti kaikkien maksamaa rahaa run*ataan tililtä toiselle.Osa varmaan tuleekin "yhteisistä" varoista. Liiton päiväraha on suurempi kuin peruspäiväraha joten tuo erotus tulee ammattiliitolta. Se on ikäänkuin oma vakuutus työttömyyden varalta.
Maksan tietysti myös veroja kuukausittain satoja euroja muut vähennykset. - csiis
työssäkäyvä kirjoitti:
Osa varmaan tuleekin "yhteisistä" varoista. Liiton päiväraha on suurempi kuin peruspäiväraha joten tuo erotus tulee ammattiliitolta. Se on ikäänkuin oma vakuutus työttömyyden varalta.
Maksan tietysti myös veroja kuukausittain satoja euroja muut vähennykset.Riippuu ihan siitä peruspäivärahan ja ansiosidonnaisen erotuksesta, riittääkö kassaan maksettu osuus siihen vai viedäänkö lisäksi yleisesti työnantajien maksamista ja kassoihin kuulumattomien maksamista työttömyysvakuutusmaksuista.
Ellei riitä, niin viedään niidenkin maksamaa rahaa, joilla ei ole mitään tekemistä sinun kassasi tai liittosi kanssa. - työssäkäyvä
csiis kirjoitti:
Riippuu ihan siitä peruspäivärahan ja ansiosidonnaisen erotuksesta, riittääkö kassaan maksettu osuus siihen vai viedäänkö lisäksi yleisesti työnantajien maksamista ja kassoihin kuulumattomien maksamista työttömyysvakuutusmaksuista.
Ellei riitä, niin viedään niidenkin maksamaa rahaa, joilla ei ole mitään tekemistä sinun kassasi tai liittosi kanssa.Jäsenmaksun suuruus on PALKKAAN SUHTEUTETTU samoin kuin ansiosidonnainen päiväraha. Enemmän ansaitseva maksaa enemmän jäsenmaksua ja saa vastaavasti suuremman päivärahan.
En omista mitään liittoa enkä kassaa. Suon peruspäivärahalla oleville työttömille ja muillekin tarvitseville minun maksamista veroista ja työttömyysvakuutusmaksuista maksettavat peruspäivärahat. Monet saa sieltä rahaa vaikka eivät ole koskaan maksaneet veroja senttiäkään. - csiis
työssäkäyvä kirjoitti:
Jäsenmaksun suuruus on PALKKAAN SUHTEUTETTU samoin kuin ansiosidonnainen päiväraha. Enemmän ansaitseva maksaa enemmän jäsenmaksua ja saa vastaavasti suuremman päivärahan.
En omista mitään liittoa enkä kassaa. Suon peruspäivärahalla oleville työttömille ja muillekin tarvitseville minun maksamista veroista ja työttömyysvakuutusmaksuista maksettavat peruspäivärahat. Monet saa sieltä rahaa vaikka eivät ole koskaan maksaneet veroja senttiäkään.Jostain syystä kassojen jäsenten maksamat kassamaksut eivät kuitenkaan riitä ansiosidonnaisiin.
Peruspäivärahastakin muuten pidätetään veroa. - työssäkäyvä
csiis kirjoitti:
Jostain syystä kassojen jäsenten maksamat kassamaksut eivät kuitenkaan riitä ansiosidonnaisiin.
Peruspäivärahastakin muuten pidätetään veroa.Ei ole tarkoituskaan varmaan riittää. On kysymys tuosta erotuksesta joka tulee perus- ja ansiosidonnaisesta päivärahasta. Se perusosa tulee varmaankin vero-ym. tuloista ja hyvä niin. Jokainen on oikeutettu niihin. Tuohon ansiosidonaisen lisän saa kun maksaa siitä etukäteen.
Peruspäivärahasta pidätetty vero ei tule tehdystä työstä. Osa tuloista vaan vähennetään veron nimellä pois. - csiis
työssäkäyvä kirjoitti:
Ei ole tarkoituskaan varmaan riittää. On kysymys tuosta erotuksesta joka tulee perus- ja ansiosidonnaisesta päivärahasta. Se perusosa tulee varmaankin vero-ym. tuloista ja hyvä niin. Jokainen on oikeutettu niihin. Tuohon ansiosidonaisen lisän saa kun maksaa siitä etukäteen.
Peruspäivärahasta pidätetty vero ei tule tehdystä työstä. Osa tuloista vaan vähennetään veron nimellä pois.Väitteesi kannalta on ihan sama tuleeko joku vero suoraan vai välillisesti tehdystä työstä - se kilahtaa kuitenkin valtion kassaan. Väitit että jotkut saavat rahaa vaikka eivät ole ikinä veroja maksaneet, mikä ei pidä paikkaansa.
Ei tule "varmaankin" vero ym. tuloista, vaan työttömyysvakuutusmaksuista, joista isointa prosenttia maksavat yritykset. Kuten aina.
Kyse on kaikkiaan oikeudenmukaisuudesta. - csiis
työssäkäyvä kirjoitti:
Ei ole tarkoituskaan varmaan riittää. On kysymys tuosta erotuksesta joka tulee perus- ja ansiosidonnaisesta päivärahasta. Se perusosa tulee varmaankin vero-ym. tuloista ja hyvä niin. Jokainen on oikeutettu niihin. Tuohon ansiosidonaisen lisän saa kun maksaa siitä etukäteen.
Peruspäivärahasta pidätetty vero ei tule tehdystä työstä. Osa tuloista vaan vähennetään veron nimellä pois."Keskimääräinen ansiosidonnainen päiväraha on 1070 euroa kuussa.- -Perusosa on peruspäivärahan suuruinen eli 551 euroa kuussa vuonna 2010. - -Ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha kerätään pääosin työnantajien (49,5 %) ja valtion (40 %) maksuosuuksista. 5,5 % maksusta rahoitetaan työttömyyskassojen jäsenmaksuilla."
Nuo wikipediasta, lisää tietoa löydät Työttömyysvakuutusrahastosta. - työssäkäyvä
csiis kirjoitti:
Väitteesi kannalta on ihan sama tuleeko joku vero suoraan vai välillisesti tehdystä työstä - se kilahtaa kuitenkin valtion kassaan. Väitit että jotkut saavat rahaa vaikka eivät ole ikinä veroja maksaneet, mikä ei pidä paikkaansa.
Ei tule "varmaankin" vero ym. tuloista, vaan työttömyysvakuutusmaksuista, joista isointa prosenttia maksavat yritykset. Kuten aina.
Kyse on kaikkiaan oikeudenmukaisuudesta.Tuo peruspäivärahasta maksettu "vero" annetaan valtion kassasta johon se päätyy samantien takaisin. Turhaa kierrätystä. Hölmöläisten hommaa.
Työttömyysvakuutusmaksun perii työnantaja työntekijän bruttopalkasta. Oli viime tilistäkin vähennetty monta kymppiä kyseistä maksua.
Työnantaja tilittää tietenkin ne eteenpäin joten tuntuu että hän ne maksaa kokonaan. Yritykset itse maksaa kyseistä maksua tulojensa mukaan joten asia on oikeudenmukainen. Vero tai joku muu maksu... samasta pussista mutta ehkä eri lokerosta.
Rahaa voi kyllä saada vaikkei ole varoja maksanut. On vielä olemassa ikäluokkaa jotka saavat pelkkää kansaneläkettä. Työhistoriaa ei ole vaan on lapsia kasvatettu jne. Nuorissa on myös niitä jotka saa sosiaaliavustuksia vaikkei työtä ole tehty. - läpäläpä lällä
työssäkäyvä kirjoitti:
Osa varmaan tuleekin "yhteisistä" varoista. Liiton päiväraha on suurempi kuin peruspäiväraha joten tuo erotus tulee ammattiliitolta. Se on ikäänkuin oma vakuutus työttömyyden varalta.
Maksan tietysti myös veroja kuukausittain satoja euroja muut vähennykset.Hai veronpidätykset ja sosiaalimaksuthan ovat työnantajanheniä jotka on jo pidätetty sinun palkastasi.Joissakin tapauksissa vain liitonmaksu erääntyy 2-4 kertaa vuodessa henkilökohtaisena tosiittena eli maksuna.Ja hankkine vapaaehtoinen tapaturmavakuutus,niin kyllä se siitä.
- csiis
työssäkäyvä kirjoitti:
Tuo peruspäivärahasta maksettu "vero" annetaan valtion kassasta johon se päätyy samantien takaisin. Turhaa kierrätystä. Hölmöläisten hommaa.
Työttömyysvakuutusmaksun perii työnantaja työntekijän bruttopalkasta. Oli viime tilistäkin vähennetty monta kymppiä kyseistä maksua.
Työnantaja tilittää tietenkin ne eteenpäin joten tuntuu että hän ne maksaa kokonaan. Yritykset itse maksaa kyseistä maksua tulojensa mukaan joten asia on oikeudenmukainen. Vero tai joku muu maksu... samasta pussista mutta ehkä eri lokerosta.
Rahaa voi kyllä saada vaikkei ole varoja maksanut. On vielä olemassa ikäluokkaa jotka saavat pelkkää kansaneläkettä. Työhistoriaa ei ole vaan on lapsia kasvatettu jne. Nuorissa on myös niitä jotka saa sosiaaliavustuksia vaikkei työtä ole tehty.Kansaneläkekin on lähtökohtaisesti veronalaista tuloa. Siihen voi hakea eläketulovähennystä.
Jos täyttää ehdot, saa eläkettä. Asia on aivan sama kuin että jos täyttää työsopimuksen mukaisen työvelvoitteensa, saa palkkaa. Sosiaaliturvan idea on juuri siinä, että huolehditaan jonkunmoisesta toimeentulosta, jos ei ole työtä tai ollut työtä. En ymmärrä mikä on pointtisi. Ehkä yritit sanoa, että olet jotenkin ansainnut mahdollisen tulevaisuudessa laukeavan ansiosidonnaisesi olemalla työelämässä ja liiton jäsen. Ansiosidonnainen on kuitenkin yhteisesti kartutettu, ei kassajäsenten yksin maksamaa - edes se erotusosa. Et ole ansainnut sitä juuri sen toimekkaammin kuin työhistoriaton sosiaaliturvaansa. - ...........
työssäkäyvä kirjoitti:
Maksan joka kuukausi monta kymppiä ammattiLIITOLLE jäsenmaksua. Ne "yhteiset" varat koostuu näistä jäsenmaksuista ja jos jään työttömäksi niin oletan liiton olevan mukana maksamassa minulle työttömyyskorvausta.
Jäsenmaksu ammattiliitolle ja ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha on ihan eri juttuja. Ansiosidonnaiseen työttömyyspäivärahaan on oikeus myös, jos kuuluu työttömyyskassaan - esim. YTK:n, jolle maksetaan vuosimaksu 99e. Kuukautta kohti siis alle 10e, tätä maksua ei saa vähentää verotuksessa. Sensijaan ammattiliiton jäsenmaksut ovat verovähennyskelpoisia. Omalla kohdallani olen laskenut, että verovähennysten jälkeen maksan liiton jäsenmaksua jokin verran yli 15e/kk Ammattiliitot ovat rahoittamassa työttömyysturvaa, mutta vain häviävän pienellä osuudella. Sehän on selvää, sillä minunkin ansiosidonnainen päiväraha olisi kuukaudessa lähemmäs 2000e ja vain yhdessä kuukaudessa. En maksa jäsenmaksuja niin paljon edes muutaman vuoden aikana. Ammattiliitot rahoittavat vajaa 2% ansiosidonnaisen työttömyysturvan kuluista.
- 5+7
........... kirjoitti:
Jäsenmaksu ammattiliitolle ja ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha on ihan eri juttuja. Ansiosidonnaiseen työttömyyspäivärahaan on oikeus myös, jos kuuluu työttömyyskassaan - esim. YTK:n, jolle maksetaan vuosimaksu 99e. Kuukautta kohti siis alle 10e, tätä maksua ei saa vähentää verotuksessa. Sensijaan ammattiliiton jäsenmaksut ovat verovähennyskelpoisia. Omalla kohdallani olen laskenut, että verovähennysten jälkeen maksan liiton jäsenmaksua jokin verran yli 15e/kk Ammattiliitot ovat rahoittamassa työttömyysturvaa, mutta vain häviävän pienellä osuudella. Sehän on selvää, sillä minunkin ansiosidonnainen päiväraha olisi kuukaudessa lähemmäs 2000e ja vain yhdessä kuukaudessa. En maksa jäsenmaksuja niin paljon edes muutaman vuoden aikana. Ammattiliitot rahoittavat vajaa 2% ansiosidonnaisen työttömyysturvan kuluista.
Kyllä YTK:n jäsenmaksut ovat verovähennyskelpoisia.
http://www.ytk.fi/fi/jasenyys/jasenmaksu/ - työssäkäyvä
csiis kirjoitti:
Kansaneläkekin on lähtökohtaisesti veronalaista tuloa. Siihen voi hakea eläketulovähennystä.
Jos täyttää ehdot, saa eläkettä. Asia on aivan sama kuin että jos täyttää työsopimuksen mukaisen työvelvoitteensa, saa palkkaa. Sosiaaliturvan idea on juuri siinä, että huolehditaan jonkunmoisesta toimeentulosta, jos ei ole työtä tai ollut työtä. En ymmärrä mikä on pointtisi. Ehkä yritit sanoa, että olet jotenkin ansainnut mahdollisen tulevaisuudessa laukeavan ansiosidonnaisesi olemalla työelämässä ja liiton jäsen. Ansiosidonnainen on kuitenkin yhteisesti kartutettu, ei kassajäsenten yksin maksamaa - edes se erotusosa. Et ole ansainnut sitä juuri sen toimekkaammin kuin työhistoriaton sosiaaliturvaansa.Pienin peruskansaneläke on aivan varmasti veroton. Kaikilla. Jos siihen saa lisäksi yhtään työeläkettä niin silloin rupeaa veroprosentti juoksemaan.
Äitini saa sitä ja sitä ei ole koskaan verotettu. Saa lisäksi eläkkeensaajan asumistuen.
Ei minulla ole mitään pointtia. Kirjoitinkin että minunkin maksamia veroja saa ja pitää käyttää huonompiosaisten toimeen tuloon.
Maksan jäsenmaksuja jotta saan tarvittaessa vähän paremman turvan työttömyyden sattuessa kohdalle. Vaikka se on kuinka yhteisesti kartutettu niin en saa sitä jos en ole itse maksanut tuota lisäosaa.
Sinun pointtisi tuli selväksi. :D - ......
........... kirjoitti:
Ammattiliittoon kuuluvalle on paljon myös muita etuja kuin tuo työttömyyskorvaus.
Työttömyyskassa on olemassa vain mahdollista työttömyyttä varten. - csiis
työssäkäyvä kirjoitti:
Pienin peruskansaneläke on aivan varmasti veroton. Kaikilla. Jos siihen saa lisäksi yhtään työeläkettä niin silloin rupeaa veroprosentti juoksemaan.
Äitini saa sitä ja sitä ei ole koskaan verotettu. Saa lisäksi eläkkeensaajan asumistuen.
Ei minulla ole mitään pointtia. Kirjoitinkin että minunkin maksamia veroja saa ja pitää käyttää huonompiosaisten toimeen tuloon.
Maksan jäsenmaksuja jotta saan tarvittaessa vähän paremman turvan työttömyyden sattuessa kohdalle. Vaikka se on kuinka yhteisesti kartutettu niin en saa sitä jos en ole itse maksanut tuota lisäosaa.
Sinun pointtisi tuli selväksi. :DKuten sanottua, kansaneläkekin on lähtökohtaisesti veronalaista tuloa. Itse pitää vähennys hakea. Eli se ei ole "veroton". Veroton tarkoittaa yleensä vähän eri asiaa.
Jos kansaneläkkeen saajalla on lisäksi ansiotuloja, vähennyksen määrä pienenee. Tämä tarkoittaa sitä, että se ei kaikilla ole "aivan varmasti veroton". - csiis
...... kirjoitti:
Ammattiliittoon kuuluvalle on paljon myös muita etuja kuin tuo työttömyyskorvaus.
Työttömyyskassa on olemassa vain mahdollista työttömyyttä varten.Ammattiliitot eivät oikeastaan pysty tarjoamaan mitään sellaisia etuja, joita ei saisi halvemmalla muualta tai itse pystyisi itselleen tuottamaan...jos rehellisiä ollaan. Tai minä en ainakaan keksinyt yhtäkään. Mutta jokainen saa sijoittaa rahansa parhaaksi katsomallaan tavalla.
- työssäkäyvä
csiis kirjoitti:
Kuten sanottua, kansaneläkekin on lähtökohtaisesti veronalaista tuloa. Itse pitää vähennys hakea. Eli se ei ole "veroton". Veroton tarkoittaa yleensä vähän eri asiaa.
Jos kansaneläkkeen saajalla on lisäksi ansiotuloja, vähennyksen määrä pienenee. Tämä tarkoittaa sitä, että se ei kaikilla ole "aivan varmasti veroton".Pelkkä kansaneläke on veroton. Äitini ei ole maksanut koskaan veroa siitä. Hänellä ei ole työeläkettä. Ei ole hakenut koskaan myöskään mitään vähennystä vaan verotus on huomioitu tulojen mukaan automaattisesti. Olen hoitanut hänen asioitaan ja tietoinen tästä.
Ihan sama miten asian vääntää mutta hänen tulonsa eli eläkkeensä on veroton.
Ei tietenkään ole veroton jos on MUUTAKIN tuloa. Pienin kansaneläke SELLAISENAAN on verovapaata tuloa. Jos on muita tuloja niin tulot ei ole tietenkään pelkkää kansaneläkettä ja verot sen mukaiset. - ......
csiis kirjoitti:
Ammattiliitot eivät oikeastaan pysty tarjoamaan mitään sellaisia etuja, joita ei saisi halvemmalla muualta tai itse pystyisi itselleen tuottamaan...jos rehellisiä ollaan. Tai minä en ainakaan keksinyt yhtäkään. Mutta jokainen saa sijoittaa rahansa parhaaksi katsomallaan tavalla.
Mukavahan se on ottaa nekin palvelut siinä sivussa.
Mökkien käyttöoikeudet, matkavakuutukset, työnantajan kanssa tulleiden kahnausten selvittely jne. Verovähennysten jälkeen ei maksu ole kovin suuri.
En edes tiedä tarkkaan kaikkia etuja. - csiis
työssäkäyvä kirjoitti:
Pelkkä kansaneläke on veroton. Äitini ei ole maksanut koskaan veroa siitä. Hänellä ei ole työeläkettä. Ei ole hakenut koskaan myöskään mitään vähennystä vaan verotus on huomioitu tulojen mukaan automaattisesti. Olen hoitanut hänen asioitaan ja tietoinen tästä.
Ihan sama miten asian vääntää mutta hänen tulonsa eli eläkkeensä on veroton.
Ei tietenkään ole veroton jos on MUUTAKIN tuloa. Pienin kansaneläke SELLAISENAAN on verovapaata tuloa. Jos on muita tuloja niin tulot ei ole tietenkään pelkkää kansaneläkettä ja verot sen mukaiset."Kansaneläkkeet ja takuueläke ovat veronalaista tuloa kuten työeläkkeetkin."
http://www.kela.fi/verotus-elakekelaiset - työssäkäyvä
csiis kirjoitti:
"Kansaneläkkeet ja takuueläke ovat veronalaista tuloa kuten työeläkkeetkin."
http://www.kela.fi/verotus-elakekelaisetEli siinä sanotaan selvästi ettei PELKÄN KANSAN- TAI TAKUUELÄKKEEN SAAJAN tarvitse maksaa veroa. Eli eläke on heille veroton.
Jos jotain vähennystä on haettu äidilleni joskus niin se on tapahtunut yli 20 vuotta sitten kun hän hoiti asiansa itse. Kerran myönnettynä sitä ei haeta uudestaan jos tuloissa ei tapahdu muutosia. Yli kahteenkymmeneen vuoteen ei ole haettu mitään vähennyksiä ja veroja ei ole peritty. - 5+7
...... kirjoitti:
Työttömyyskassa on olemassa vain mahdollista työttömyyttä varten.Miksi väitit että YTK:n jäsenmaksut eivät ole verovähennyskelpoisia, vaikka olisit oikean tiedon löytänyt netistä? Muilla mahdollisilla hyödyillä ei ole tämän kanssa mitään tekemistä.
- csiis
työssäkäyvä kirjoitti:
Eli siinä sanotaan selvästi ettei PELKÄN KANSAN- TAI TAKUUELÄKKEEN SAAJAN tarvitse maksaa veroa. Eli eläke on heille veroton.
Jos jotain vähennystä on haettu äidilleni joskus niin se on tapahtunut yli 20 vuotta sitten kun hän hoiti asiansa itse. Kerran myönnettynä sitä ei haeta uudestaan jos tuloissa ei tapahdu muutosia. Yli kahteenkymmeneen vuoteen ei ole haettu mitään vähennyksiä ja veroja ei ole peritty.Käytät siis termiä "veroton" tulosta, josta verotusmenettelyn lopputuloksena ei tarvitse maksaa veroa, koska siitä on tehty verovähennys. Ei "verottomasta" asiasta voi tehdä verovähennystä.
- työssäkäyvä
csiis kirjoitti:
Käytät siis termiä "veroton" tulosta, josta verotusmenettelyn lopputuloksena ei tarvitse maksaa veroa, koska siitä on tehty verovähennys. Ei "verottomasta" asiasta voi tehdä verovähennystä.
Kun tuosta tulosta ei makseta veroa niin se on käytännössä veroton.
Sanat voi asetella miten vaan mutta lopputulos on sama. - töitä antava
työssäkäyvä kirjoitti:
Myös yritykset maksavat työttömyysvakuutusmaksuja. Eivät ole mitään pieniä summia. Ihmettelenkin monesti, miksi minun yrittäjänä pitää maksaa jonkun työttömän päivärahaa???
Oikeasti en ole koskaan nähynyt oikein todella työhaluista työtöntä. Olen monen kullut leveilevän sillä, mitenkä on onnistunut välttämään työhaastettelut, joita työkkäristä välitetään.
Eli oikeasti työttömät maksavat vähemmän työttömyyspäivärahoja ammattiliitoille, kuin mitä työnantaja maksaa työttömyysvakuutusrahastolle.Näistä asioista kannattaa ottaa selvää. Olettamuksia ja luuloja on paljon ja jotkut pitävät näitäkin tietoja oikeana. Kaikki ei ole faktaa mitä kirjoitetaan tai mitä se "entisen työkaverin siskontyttö" sanoi. - oikeinn
töitä antava kirjoitti:
Myös yritykset maksavat työttömyysvakuutusmaksuja. Eivät ole mitään pieniä summia. Ihmettelenkin monesti, miksi minun yrittäjänä pitää maksaa jonkun työttömän päivärahaa???
Oikeasti en ole koskaan nähynyt oikein todella työhaluista työtöntä. Olen monen kullut leveilevän sillä, mitenkä on onnistunut välttämään työhaastettelut, joita työkkäristä välitetään.
Eli oikeasti työttömät maksavat vähemmän työttömyyspäivärahoja ammattiliitoille, kuin mitä työnantaja maksaa työttömyysvakuutusrahastolle.Näistä asioista kannattaa ottaa selvää. Olettamuksia ja luuloja on paljon ja jotkut pitävät näitäkin tietoja oikeana. Kaikki ei ole faktaa mitä kirjoitetaan tai mitä se "entisen työkaverin siskontyttö" sanoi.Miksi ei pitäisi maksaa? Minäkin maksan palkansaajana samaa maksua. En voi valita kenelle menee minun palkasta pidätetty työttömyysvakuutusmaksu.
Jokainen työelämässä oleva osallistuu näihin työttömyysturvanmaksutalkoisiin. Kukin tulojensa mukaan. - csiis
työssäkäyvä kirjoitti:
Kun tuosta tulosta ei makseta veroa niin se on käytännössä veroton.
Sanat voi asetella miten vaan mutta lopputulos on sama.Näinhän se on, lopputulos on: ei pidätetä veroja. Käsitteellisesti on kuitenkin tärkeä erottaa, että osa etuuksista on veronalaisia, osa ei.
- työssäkäyvä
csiis kirjoitti:
Näinhän se on, lopputulos on: ei pidätetä veroja. Käsitteellisesti on kuitenkin tärkeä erottaa, että osa etuuksista on veronalaisia, osa ei.
Tietenkin osa on veronalaista tuloa. Ei kukaan ole muuta väittänytkään.
- joo joo
työssäkäyvä kirjoitti:
Joo ja sinä et kai vähennä niitä maksuja verotuksessa, vai kuinka?
- csiis
työssäkäyvä kirjoitti:
Tietenkin osa on veronalaista tuloa. Ei kukaan ole muuta väittänytkään.
Niin, kun sanoin, että kansaneläke on veronalaista, vastasit, että: "Pienin peruskansaneläke on aivan varmasti veroton. Kaikilla." Siitä tämä väittely syntyi.
Eli on etuuksia, kuten kansaneläke, jotka ovat veronalaisia, ja sitten on etuuksia, jotka eivät ole veronalaisia. - .o.
Sairasloma? Siis loma on sairas, mutta ei se ihminen.
- xyzzy:
työssäkäyvä kirjoitti:
Maksan tietysti myös veroja kuukausittain satoja euroja muut vähennykset.Liitto ei maksa mitään vaan työttömyyskassa. Liitto ohjaa jäsenmaksustasi osan kassaan. Voisit olla myös pelkästään kassan jäsen. Liitto on tässä asiassa vain välimies/turhake
- työssäkäyvä
csiis kirjoitti:
Niin, kun sanoin, että kansaneläke on veronalaista, vastasit, että: "Pienin peruskansaneläke on aivan varmasti veroton. Kaikilla." Siitä tämä väittely syntyi.
Eli on etuuksia, kuten kansaneläke, jotka ovat veronalaisia, ja sitten on etuuksia, jotka eivät ole veronalaisia.Jos saa PELKKÄÄ kansaneläkettä niin siitä ei peritä veroa. Se on silloin kyseiselle henkilölle veroton. Onko tuo niin vaikeaa? Sitä tarkoitin, en ilmeisesti älynnyt tarpeeksi selkeästi ilmaista itseäni että JOKAINEN sen tajuaa. Tottakai muut tulot vaikuttaa verotukseen.
Pitää yksilöidä kai siihen liittyvät jutut: Haetaan kerran sitä vähennystä, ei ole muita tuloja, mitä muuta siihen liittyykään...... Veroja ei makseta tuosta eläkkeestä silloin. - ......
xyzzy: kirjoitti:
Liitto ei maksa mitään vaan työttömyyskassa. Liitto ohjaa jäsenmaksustasi osan kassaan. Voisit olla myös pelkästään kassan jäsen. Liitto on tässä asiassa vain välimies/turhake
Liitto voi olla turhake mutta minulle ainakin oli etua aikoinaan kun oli kahnausta työnantajan kanssa. Vuosia määräaikaisena työntekijänä. Vasta liiton puututtua asiaan oli pakko vakinaistaa. Pelkkä työttömyyskassa ei hoitele niitä hommia.
Käytän kesällä liiton kesämökkejä. Vuorokausivuokra 15euroa. Muitakin liiton juttuja on joita käytän hyväkseni.
- Terkka_
Ehdottomasti myös työttömänä pitää saada ja hakea sairauslomaa, mikäli on sairas. Sairaushan tarkoittaa työkyvyttömyyttä. Työttömyysetuuden saaminen taas edellyttää työkykyä. Eli jos on sairas (työkyvytön), kuuluu olla sairauspäivärahalla (kela). Tällöin saa myös oikeita itselle tarkoitettua palveluita, esimerkiksi tarvittaessa kuntoutusta ja kuntoutustukea. Jos sairaus jossain vaiheessa pahenee ja aiheuttaa pysyvän työkyvyttömyyden, työkyvyttömyyseläkettä ei juuri myönnetä, ellei ole aiemmin ollut sairauslomalla. Eli ehdottomasti pitää se sairausloma pyytää, etuudet ovat about samansuuruiset.
- syrjintää
Savonlinnassa työtön ei saa terveyskeskuksesta sirauslomaa.
- Militantti Antti
syrjintää kirjoitti:
Sitten ei kannata katkaista jalkaansa Savonlinnassa.
- Just joo
Militantti Antti kirjoitti:
Sitten ei kannata katkaista jalkaansa Savonlinnassa.
se on geopoliittisesti tarkkaa touhua tuo koiven katkaisu.
- sirri tirri
syrjintää kirjoitti:
entäs saakos sairaslomaa? Sirausloma voi olla vaikka tiejyrän kuljettajalle
- matkailija1
liiton matkavakuutus ei korvaa enää kotimaan matkalussa tapahtunutta tapaturmaa.
- että silleen
Tuo riipuu kai liitosta. En ole asiaa aikoihin tarkastanut mutta ennen ainakin oli tuo 60 km rajana. Mun liitto on PRO.
"Pro on ottanut jäsenilleen vakuutusyhtiö Turvasta vapaa-ajan tapaturma-, matkustaja- ja ammatillisen vastuuvakuutuksen sekä järjestötoimintaa varten järjestövakuutuksen.
Lisäksi Turva myöntää Pron jäsenille alennusta vakuutusmaksuista."
http://www.proliitto.fi/fi/jasenyys/jasenedut.html
- työtön mies.
Itse olin työkokeilussa 9 eurollä päivässä purkamassa yhtä taloo ja sit loukkasin jalkani ja joutusin sairaslomalle. Kun en mennyt töihin niin sain karenssin vaikka jalka oli murtunut. Jalka oli paketissa 5 kk ja vaikka oli lääkärin todistukset ja kaikki niin karenssi tuli. Haastoin sit käräjille kun muu ei auttanut ja sain käräjiltä oikeutta itselleni. Korvauksia tuli myös työsuojelumääräyksien laiminlyönneistä työnantajalle. Ei meille annettu mitään kypäriä tai suoja vaatteita vaikka se oli rakennustyömaa josa purettiin taloa.
Meitä oli kolme työtöntä siinä työmaalla. Noh, sain aika hyvät korvaukset ja silleen mut työkkäri lätkäisi uuden karenssin kun niitä vitutti se että hastoin oikeuteen . Ne lätkäsi karenssin ilman syytä ja keksi jutun että mulle on tarjottu työtä josta olen kieltäytynyt. Sanoisin et työttömällä ei oe mitään oikeuksia vaikka olisi sairas. Teen pimeitä töitä välillä.- vanha akka
Voiko tuo olla totta ?
Haasta ne uudestaan käräjille ja nosta asia median avulla tapetille jos jaksat.
Mikä mahtaa olla valitusrumba systeemi tommottisis tapauksissa, pitääkö mennä jonkun asteikon läpi ennenkuin voi viedä EU n neuvoston käsitetltäväksi. Siellä pieni Suomi ja niitten työllistämis-henkilöt te: ssa saisi asiankuuluvaa mainosta.
Varaa aika kuiten ensin ihan juristille, pääset kai oikeusaputoimiston asiakkaaksi tulojesi pienuuden perusteella. Ja kysele eri mahdollisuuksia oikeuksiesi puolesta. - 167-176
Meillä päin tuollainen työkkärin toiminta olis epäterveellistä myös noille kyykyttäjävirkailijoille.
- jhjhgyht65
167-176 kirjoitti:
Meillä päin tuollainen työkkärin toiminta olis epäterveellistä myös noille kyykyttäjävirkailijoille.
menisin työkkäriin tossa tilanteessa ja vetäisin yhen kunnon iskun nenän varteen. siinäs pyytää korvauksia karenssitapaukselta... Ei kai, iltalehteen lööppi ja sitten vasta... mut silti epäilen että ei tollanen voi olla mahollista.
- toinen työtön
vanha akka kirjoitti:
Voiko tuo olla totta ?
Haasta ne uudestaan käräjille ja nosta asia median avulla tapetille jos jaksat.
Mikä mahtaa olla valitusrumba systeemi tommottisis tapauksissa, pitääkö mennä jonkun asteikon läpi ennenkuin voi viedä EU n neuvoston käsitetltäväksi. Siellä pieni Suomi ja niitten työllistämis-henkilöt te: ssa saisi asiankuuluvaa mainosta.
Varaa aika kuiten ensin ihan juristille, pääset kai oikeusaputoimiston asiakkaaksi tulojesi pienuuden perusteella. Ja kysele eri mahdollisuuksia oikeuksiesi puolesta.Ei kukaan ota työtöntä tosissaan eikä kkaan usko työtöntä. Parempi varmana olis vetää työkkärin virkailijaa turpaan niin saa ainakin ilmaisen asianajajan joka sitten lähtee asiaa hoitamaan. Olen kans saanut karenssin jostain mut en tiedä mistä. Ilmeisesti olen kieltäytynyt töistä mut en tiedä mistä töistä kun ei ole tarjottu ikinä töitä. Kyllä mä olen itse hakenut ja sanut töitä aina. 11 vuoden työ putki katkesi ja sitten tuli heti melkein karenssi.
- Suomen kieli hukassa
Ensinnäkin, sana EI ole sairasloma (siis loma ei ole sairas), vaan SAIRAUSLOMA (eli millainen loma). Opetelkaa suomen kieli!
- Kieljtietteilijä
Mie ainassii oun sanona koko elämänj ajan sairasloma ja tulen varmasti sanommaan niin hauttaan suakka.
- csiis
Jos vielä tarkkoja ollaan, niin mitä lomaa sairastaminen on? Työssäkäyvällä on sairauspoissaolo, työttömällä vaikka sairausaika.
Uusi EU-lainsäädäntö nimenomaan erottelee loman ja sairastamisen entistä tiukemmin. - tiedoton1
pilkun n....sia onko sillä merkitystä onko se sairas vai sairausloma
Aikonaan suomenkilelen lehtori sanoi koulussa kun tuli panemisesta juttua ja poikien kanssa nauretiin .niin opettaja vastasi että suomenkielessä on oikein kun sanotaan etttä ruokaa laitetaan ja neulalla pistetään kaikkia muita pannaan.
kysyin että täytyykö sikakin panna kuoliaksi eikö sitä pistetä tai ammuta?
en ole vieläkään saanut vastausta .sano sinä kun tunnut tietävän sana muodot hyvin! - csiis
tiedoton1 kirjoitti:
pilkun n....sia onko sillä merkitystä onko se sairas vai sairausloma
Aikonaan suomenkilelen lehtori sanoi koulussa kun tuli panemisesta juttua ja poikien kanssa nauretiin .niin opettaja vastasi että suomenkielessä on oikein kun sanotaan etttä ruokaa laitetaan ja neulalla pistetään kaikkia muita pannaan.
kysyin että täytyykö sikakin panna kuoliaksi eikö sitä pistetä tai ammuta?
en ole vieläkään saanut vastausta .sano sinä kun tunnut tietävän sana muodot hyvin!Täytyy pilkunpanijaa sen verran puolustaa, että kun ihmiset ei nykyään osaa myöskään yhdyssanoja, niin tulee koomisia tilanteita, kun kirjoitetaan töissä oveen "SAIRAS LOMALLA".
Jos millään ei ole mitään väliä, niin kohta ei saa enää selvää edes ***tuillaanko mulle töissä. - Sairaskassa
Kieljtietteilijä kirjoitti:
Mie ainassii oun sanona koko elämänj ajan sairasloma ja tulen varmasti sanommaan niin hauttaan suakka.
Sano kuis haluat, mutta kirjoitettuna se näyttää ...just niin kouluttamattoman ihmisen raapustukselta.
- yhdyssana3365
"Ensinnäkin" on oletusarvo, että jatkoa tulee muodossa esim. "toiseksi" tai "lisäksi". Opettele siis rakentamaan lauseita ja virkkeitä muualtakin kuin iltalehdestä.
Henkilökohtaisesti ajattelen, että virkkeen tai asian kokonaisuus ratkaisee, ei olemattomat kirjoitusvirheet tai yhdyssanat. Mielestäni pätemisen tarpeessa olevat himosättääjät ja palstakirjoittajat narisevat moisista pikkuasioista vain koska päivä on vähän huono tai elämässä ei jaksa edes yrittää. Tai noin ylipäätään on vähän.... Niin, sopivaa sanaa ei nyt löydy...
Hetkinen, nythän sorruin itse samaan. hehe. - käsittelijä
Hai olennaistahan on se että,miltä osalta henkilön kypärättömyys ja haalarattimuus vaikutti jalan katkeamiseen
- killisilmä vai killi
Erikseen kirjoitettuna se olisi loma joka on sairas (sairas loma), mutta yhteenkirjoitettuna se on aivan sama asia kuin sairausloma. Kelläs tässä on suomen kieli hukassa :D.
"Vielä yhden esimerkin ottaaksemme: kirjoitetaanko ”sairasloma” vai ”sairausloma”? Luultavasti useimpien mielestä ”sairasloma” on tutumpi sana. Kumpikin sana varmaan ymmärretään yhtä hyvin. Virallisimmissa yhteyksissä on ”sairausloma” oikein, koska Perussanakirja mainitsee sen paremmaksi kuin ”sairasloma” ja koska se esiintyy myös lakitekstissä. Kielitoimiston Web-sivulla vielä selitetään, että sairas-alkuista sanaa käytetään viitattaessa sairaaseen ihmiseen, kun taas sairaus-alkuista käytetään puhuttaessa yleisemmin sairauteen liittyvästä asiasta. Tässä on itse asiassa normi muuttunut, koska Nykysuomen sanakirja asettaa pikemminkin sanan ”sairasloma” etusijalle."
http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kielenopas/2.4.html - Kokemusta on
Koskaan en oo ollu sairauslomalla, hölmö. Sairasloma se on tähän asti ollut, että pidäpä mölyt mahassasi.
- Johtuu siitä
csiis kirjoitti:
Täytyy pilkunpanijaa sen verran puolustaa, että kun ihmiset ei nykyään osaa myöskään yhdyssanoja, niin tulee koomisia tilanteita, kun kirjoitetaan töissä oveen "SAIRAS LOMALLA".
Jos millään ei ole mitään väliä, niin kohta ei saa enää selvää edes ***tuillaanko mulle töissä.että tälläkin palstalla majailee työttömiä luusereita joilla ei ole mitään muuta elämässään kuin valittaa täällä omaa kurjuuttaan ja haukkua menestyjiä.
- 17+13
Kyllä saa työttömänäkin sairastaa. Olin kuukauden keuhkokuumeessa sängyn pohjalla, kun lääkäri sattui määräämään tehottomat antibiootit. Kuumehoureissa jotain yritin kai hakeakin, kun työkkäristä tuli yhteen- otto, mutta eihän siitä mitään tullut, kun taju meinasi lähteä jo vessassa käynnin yhteydessä. Kelasta sain ko. ajan sairaspäivärahaa.
- Paperinpyörittäjä
No "sisäpiiristä" sanotaan sen verran kun itse olin töissä aikanaan hommassa joka sivusi tätä puolta yhdeltä osalta ja kun kysyin perehdytyksessä samaa, vastaus oli:
"Jos asiaa kysytään, niin käytännössä sellaiset jutut ovat ilmoittamiskynnyksen ja virallisen saikun ylittäviä, jolla on vaikutusta työntekoon, hakemiseen ja saikut hyvä tietää siksisin, että ei sitten töitä suotta tarjoilla henkilöille jotka alkavat huomattavasti ennen kuin jalka on kipsissä". -> Eli siis kokonaistilanteeseen vaikuttavat ja hyvä tuoda esiin -jutut, käytännössä.
Itse tuosta byrokratiasta ja ns. mikä raha tulee mistäkin, siihen en nyt tässä ulota sen kummemmin. Tuossa jo siihen vastailtukin.
Mutta tiivistettynä: Jos olet pari päivää influenssassa=ei ole syytä ilmoittaa jos olet vain kotosalla etkä missään toimenpiteessä tai töissä. Jos saa influenssasta jonkin pidempään työhön vaikuttavan komplikaation keuhkoihin=ilmoita asiasta virallisesti ja hae saikkua. - keppi paukuttaa
Vai vielä sairauslomaa.......
Karenssikeppi paukkumaan niin loppuu velttoilu...- vieras tykyllä
Jumala auta sinulla oikeita otteita, sanotaan en tiedä miksi olen tilanteessani ..., mistään hinnasta en luovu jäämään pois varain jaolta.
- te-xa1
kyllä sinä saa sairaslomaa työttömänäkin.tosijaan ja jos on pitempi sairaslomaa.olet etuutettu saamaan sairaspäivärahaa (joka on parempi kuin työttömyyspäiväraha) koska sitä maksetaan 6 päivältä viikossa.työttömyyskorvausta maksetaan 5 päivältä viikossa.ps olisin kuvitellut että täältä saisit oikeita vastauksia kysymykseesi.mutta suurin osa on tyhyjän suunsoittajia
- sanna-maija KK
Kelan sairauspäivärahan suuruus määräytyy tulojen mukaan. jos on vasta-aikoihin ollut pidemmässä työsuhteessa, se kannattaa laskettaa verotuksessa todettujen tulojen mukaan. jos pystyy osoittamaan, että sen hetkiset (puolen vuoden ajalta) tulot ovat taas paremmat kuin verotuksessa todettu työtulo, toimitetaan Kelalle tositteet tuloista. Itsellä kävi kämmi, kun sairastuin onkin aikaa työttömänä olleena, enkä laskenut, kummalla tavalla saan parempaa päivärahaa sairauden ajalta, ja olisinkin saanut huomattavasti paremman korvauksen, jos olisi otettu huomioon viimeisen puolen vuoden ansiot, kun verotuksessa työtulot olivat olleet huomattavasti pienemmät. Kannattaa kysyä Kelalta ohjeet! jos kuulut ammattiliittoon, saat tosiaankin liiton päivärahaa tuolta 9 päivän omavastuuajalta, mikäli olet ollut työtön ennen sairastumista.
Ja totta kai joudut ilmoittamaan työkkäriin sairastumisestasi, koska et ole sairauden ajalla kykenevä ottamaan työtä vastaan. Siinä voi tietysti käyttää omaa harkintaa, päivän-parin kuumeilua tuskin kannattaa ilmoittaa mihinkään, eikä sellaista sairautta, jonka kanssa voisi olla työhön kykeneväkin, jos olisi ihan pakko mennä, koska muutaman päivän sairastumisesta ei ole kuin rahanmenoa vain, ja iso vaiva ilmoitella joka paikkaan. Myös mieheni oli 2 kk sairauslomalla työttömänä ollessaan, ja vaikka keskeytti sairausloman työn aloittamisen takia, ei siitä mitään sanktioita tullut, koska saahan sairauslomalla olla töissä, jos tuntee olevansa kykeneväinen työhön.
- työtön -60
sydänkohtauksesta tuli ainaski pariviikkoa karenssia sit sairaskassalle
- kljg
Aika paljon vaikuttaa asiaan sekin, minkälaista työtä haet; joku työnantaja/työkkäri voi todeta, että pystyt tietokonetyötä tekemään vaikka jalka olisi paketissa..
ainahan kannattaa se lääkärintodistus pyytää, oli työtön tai ei; ainakaan eivät voi karenssia lykätä jos on selkeä hetkellinen työkyvyttömyys kun satutaan työtä tarjoamaan. usein sitä työtä, sijaisuuksia ym. olisikin juuri silloin kun joko sattuu jotain ikävää, tai tiedät etukäteen, että et kykene töihin, on leikkaus tmv edessä.
Itse olen menossa alaviisaudenhampaan poisto-operaatioon ja meinaan pyytää hammaslääkäriltä todistuksen kaiken varalta. jos kirurgisesti hammas poistetaan, niin uskoisin, ettei ainakaan viikkoon tarvitse eikä voikkaan töihin mennä, varsinkaan jos työ sisältää nostelua, kanniskelua tm. ruumiillista, eikä sinulle ole tarjota muunlaista työtä siksi aikaa (harvemmin on, jos ammattisi ei ole painottunut kirjallisiin hommiin.)
ei kaikista vaivoista ja leikkauksista ym. tarvitse ilmoittaa työkkäriin, ilmoitat sitten jos se työtarjous tulee, etkä pysty tuolloin töihin menemään. varmasti vaativat sen lääkärintodistuksen nähdäkseen ettet huijaa, eihän ne puhelimen välityksellä voi todellista tilaa nähdä, ja silloin paukahtaa kyllä karenssi.
Nykyään on työkkärin kanssa niin hankala asioidakkin, että ei kipeänä jaksa soitella ja jonotella tuntikausia, kun ei tahdo terveenäkään jaksaa.- Vai meinasit
viisurinpoistosta saada viikon saikkua työssäkäyvänä ???
Kuule, hanki ensin se työpaikka ja opettele jotain tekemään. Hampaanpoistosta et saa kahta päivää enemmän vaikka se olis poistettu pääkalloluun puolelta, siis yläkautta ! Vaikka työsi on kuinka nostelua ja kuorman purkua !
Ett hohhoijaa ! - kljg
eihän tosiaan työttömyydelle itse aina itse mitään voi, työtä ei aina ole tarjolla. ei ole laiskuudesta kaikilla kiinni, toki työtä itsekkin tekisin, jos sitä paremmin olisi tarjolla. ei työttömänä olo niin kovin helppoa ole, vaikka kateelliset(?) ehkä niin luuleekin, vapaa-ajasta ei toki ole pulaa, mutta mihkäs meet ja mitäs teet, kun ei ole päivärahoilla kehumista?? Kuitenkin pitää vuokraa/vastiketta maksaa, plus muut menot: puhelin, lapsen vaatteet, kengät, luistimet, sukset, omat ja lapsen yllättävät lääkäri-ja lääkekulut, ruoka, mikä ei mitään halpaa nykyään ole. Vaikka toinen käy työssä, niin silti tekee välillä tiukkaa varsinkin, jos sitä yllättävää tulee.
Itse tein 7 vuotta pelkkiä sijaisuuksia, ja yhden talven ajan osa-aikaisuuden, ei vakinaistettu vaikka tarvetta selkeästi olis ollut. Miehen kanssa yhteen muuttaessa vaihtui asuinkuntakin, ja tosiaan nyt 9kk aikana olen ollut 4 päivää töissä, sen enempää ei nykyinenkään kunta ole pystynyt työtöntä palkkaamaan.... Kokoajan vähennetään työntekijöitä, vähän joka alalla, kuitenkaan samaa tahtia ei uusia työpaikkoja löydy. Missään ei enää vakinaisteta, saa olla onnellinen jos on joskus 90-luvulla onnistunut vakityön saamaan, enää se ei onnistu. sijaistaminen on tehty vaikeaksi jo pelkästään sen takia, minkälaisen paperityön joutuu aina tekemään, tilailemaan palkkatodistuksia, parhaassa tapauksessa odottelemaan kuukaudenkin että muutaman päivän palkka maksetaan ja saa siitä todistuksen kelaa tai liittoa varten että pystyy edes päivärahaa hakemaan. ei kauheasti huvita mennä esim. kuukauden viimeiseksi tai kahdeksi päiväksi tekemään sijaisuutta, jos kuun vaiheessa olisi se liiton lapun lähetys, koska palkanmaksu ja todistus siitä ei millään ehdi enää siksi kun lappu on vietävä postiin, vaan tosiaan saattaa jäädä menneen kuun korvaukset sitten takautuviksi sen päivän tai parin takia.... kokeilkoon kaikki joiden mielestä työttömät vaan lusmuilee ja on laiskoja vätyksiä. monelle se töistä kieltäytyminen vaan takaa sen seuraavan kuukauden elämisen. - csiis
Vai meinasit kirjoitti:
Kuule, hanki ensin se työpaikka ja opettele jotain tekemään. Hampaanpoistosta et saa kahta päivää enemmän vaikka se olis poistettu pääkalloluun puolelta, siis yläkautta ! Vaikka työsi on kuinka nostelua ja kuorman purkua !
Ett hohhoijaa !Viisaudenhampaan poisto on harvoin niin kiireellinen, ettei sen poistopäiväksi ja seuraavaksi voisi sopia vapaapäivää. Työnantajalla ei ole velvollisuutta maksaa sairausajan palkkaa, kun kyse ei ole sairastumisesta. Viisurinpoistossa henkilö voi hyvin ennakoida poissaolonsa, toisin kuin sairastumisessa.
- kljg
Vai meinasit kirjoitti:
Ett hohhoijaa !no meneppäs itse leikkauttaan hammas ikenen sisästä pois, ja mene jo ylihuomenna töihin, ei ole kiva kun veri turskahtaa joka askeleella ja kumarruksella suuhun. toisen alaviisurin leikkauksen jälkeen sain tosiaan (enkä edes kerjännyt, lääkäri tiesi, mitä teen työkseni, muuta ei tarvittu) viikon (5päivää viikonloppu) saikkua, koska työni oli nostelua, kanniskelua, kumartelua jne. siis seisomatyötä, ei paperien siirtelyä ja näpyttelyä. särky oli kamala ja pää oli turvoksissa sen viisi päivää, ei olisi ollut kivaa olla asiakaspalvelussa linjaston takana sen näköisenä, puhumaan ei pystynyt, ja buranaa sai syödä ihan kohtalaisesti.. mieti vähän! tietokoneella voit kirjoittaa, ja tehdä vaikka etänä hommia, mutta suurtalouskeittiöhommia ei oikein voi etänä tehdä. vaikka nyt olen työtön, niin meinaan ottaa todistuksen toisen alaviisurin poisto-operaatiosta, ettei tarvitse mennä sinne töihin sijaistaan jos sijaista sillä aikaa tarvitsevat.
tosiaan olen opetellut tekemään työni kyllä, en vaan viitsi palkatta sinne töihin mennä, voisivat katsoa vähän pitkään... tällä hetkellä olen siis työtön, ja varmaan ei tarvitse perustella sinulle syitä, laiskuus ei ole yksi niistä, vaan mm. asuinpaikkakunnan vaihto ja se, että en kykene edellisessä välimatkan takia tekemään sijaisuuksia, joita vuosikausia tein, ilman lomia, kesät talvet: kun vakituiset saivat lomailla, minä paiksin töitä. Loppuunpalaminen voi tapahtua sijaisellekkin, jos tarpeeksi paljon töitä tekee, eikä aikaa jää millekkään muulle. uuden asuinpaikkakunnan työllistämisprosentti tuntuu olevan samaa luokkaa kuin muuallakkin, ei palkata jos ei ole ihan pakko.
sinähän voit perustaa firman ja palkata meidät laiskat työttömät hommiin, ei tarvitsisi täällä haukkua suotta, sellaisen asian takia, mille itse emme mitään mahda. nykyään ei saa ihan samoilla kriteereillä töitä, kuin esim. vielä 70-luvulla, silloin ei kysytty ammattitutkintoa, vaan sitä mitä osaa tehdä. itsellä ei tunnu vaikuttavan sijaisuuksien saamiseen täällä edes se, että on 7 vuoden ajalta tiilikiven paksuinen työtodistusnivaska, mikä todistaa osaltaan, etten ole laiska, olen vain väärää ikäluokkaa, en ehtinyt mukaan siihen, kun vielä vakinaistettiin työntekijöitä. - kljg
csiis kirjoitti:
Viisaudenhampaan poisto on harvoin niin kiireellinen, ettei sen poistopäiväksi ja seuraavaksi voisi sopia vapaapäivää. Työnantajalla ei ole velvollisuutta maksaa sairausajan palkkaa, kun kyse ei ole sairastumisesta. Viisurinpoistossa henkilö voi hyvin ennakoida poissaolonsa, toisin kuin sairastumisessa.
jos olet työtön, mahdollisesti pitkäaikainen, sovit lääkärin kanssa päivän mikä sinulle sopii, ei voi kokoajan vaan varrota, että ehkä soitetaan sijaiseksi.
työssä kun olin, ei ollut säännöllisiä vapaapäiviä, koska työ oli vuorotyötä, paikka oli toiminnassa myös viikonloppuisin. minulla ei myöskään ollut lomia, koska olin vain sijainen, ja lomapäivät maksettiin rahana. näinollen silloisen tulehtuneen viisurin poisto oli tapahduttava silloin kuin tapahtui, en voinut odotella syys-talvi tai kesälomaa, jota ei ollut. vapaapäivät saattoivat olla yksittäin, eli ei edes kahta aina peräkkäin ja edes yksityiset hammaslääkärit eivät yleensä ota viikonloppuisin vastaan, vaikka sinulla silloin se vapaapäivä olisikin. Miten voi olla niin vaikea ihmisten ymmärtää, että on olemassa muunlaistakin työtä kuin maanantaista perjantaihin, ja lomat pyörii kun itselle sopii. menisitkö itse viisurinpoistoon syyslomallasi? tuskin! joskus hammas on poistettava, tai sappirakko tai umpisuoli silloin kun on pakko, ei voi aina odottaa vapaapäivää. työttömällä on vapaa-aikaa, mutta kun koskaan ei tiedä, koska sinne sijaiseksi soitetaan. se voi olla juurikin silloin kun sinne operaatioon odotat tai olet jalkasi/kätesi katkaissut. eihän tälläisille asioille voi mitään, olet työssä tai et. joskus näitä eteen tulee. Vai suunnitteletteko te etukäteen koska hammas/sappirakko saa tulehtua, haluaisin toki tietää kuinka onnistuu. Olempa kuullut esim. huuliherpeksestä ja kolmesta saikkupäivästä sen takia. ei ole ulkopuolisten asia haukkua ja moittia työnantajan ja työntekijän keskinäisiä sopimuksia saikuista ja maksetaanko vai ei. sairauspäivärahan saa jos työnanataja ei suostu maksamaan palkkaa, eikä tietenkään ole pakotettu siihen, eiköhän se ole jokaisen työnantajan päätös. kuntasektorilla voi asia olla ihan eri kuin yksityisellä työnantajalla. - pooiu
kljg kirjoitti:
jos olet työtön, mahdollisesti pitkäaikainen, sovit lääkärin kanssa päivän mikä sinulle sopii, ei voi kokoajan vaan varrota, että ehkä soitetaan sijaiseksi.
työssä kun olin, ei ollut säännöllisiä vapaapäiviä, koska työ oli vuorotyötä, paikka oli toiminnassa myös viikonloppuisin. minulla ei myöskään ollut lomia, koska olin vain sijainen, ja lomapäivät maksettiin rahana. näinollen silloisen tulehtuneen viisurin poisto oli tapahduttava silloin kuin tapahtui, en voinut odotella syys-talvi tai kesälomaa, jota ei ollut. vapaapäivät saattoivat olla yksittäin, eli ei edes kahta aina peräkkäin ja edes yksityiset hammaslääkärit eivät yleensä ota viikonloppuisin vastaan, vaikka sinulla silloin se vapaapäivä olisikin. Miten voi olla niin vaikea ihmisten ymmärtää, että on olemassa muunlaistakin työtä kuin maanantaista perjantaihin, ja lomat pyörii kun itselle sopii. menisitkö itse viisurinpoistoon syyslomallasi? tuskin! joskus hammas on poistettava, tai sappirakko tai umpisuoli silloin kun on pakko, ei voi aina odottaa vapaapäivää. työttömällä on vapaa-aikaa, mutta kun koskaan ei tiedä, koska sinne sijaiseksi soitetaan. se voi olla juurikin silloin kun sinne operaatioon odotat tai olet jalkasi/kätesi katkaissut. eihän tälläisille asioille voi mitään, olet työssä tai et. joskus näitä eteen tulee. Vai suunnitteletteko te etukäteen koska hammas/sappirakko saa tulehtua, haluaisin toki tietää kuinka onnistuu. Olempa kuullut esim. huuliherpeksestä ja kolmesta saikkupäivästä sen takia. ei ole ulkopuolisten asia haukkua ja moittia työnantajan ja työntekijän keskinäisiä sopimuksia saikuista ja maksetaanko vai ei. sairauspäivärahan saa jos työnanataja ei suostu maksamaan palkkaa, eikä tietenkään ole pakotettu siihen, eiköhän se ole jokaisen työnantajan päätös. kuntasektorilla voi asia olla ihan eri kuin yksityisellä työnantajalla.ja mieluummin voisin olla sen 5 päivää ilman palkkaakin jos työelämässä olisin ja joutuisin mihin operaatioon hyvänsä, terveys on etusijalla. ei se ole kenekään täällä kommentoivan palkasta pois, vai onko? ei teidän palkat pienene sen takia, eikä lomapäiviä jää pitämättä, vaikka minä olisin sairaslomalla! minäkään en tule kieltämään että et saa olla töistä pois sen ja sen takia tai pitämään meteliä, että miksi työnantaja hyväksyy tälläisen! edelleen on kyse siitä, minkälaisen saikkulapun lääkäri antaa, työnantaja joko hyväksyy tai ei, jos ei niin sitten olet palkattomalla tai haet sairaspäivärahaa. muut työntekijät eivät saa yleensä omia mielipiteitään jaella, jokaiselle tulee vastaavanlaisia tilanteita eteen. tekin työmoralistit varmaan olette muiden mielestä turhia saikkuja ja vapaapäiviä pitäneet. kaikki eivät välttämättä pidä hyväksyttävänä, että työajallanne täällä suomi24. palstalla luuhaatte? tuskin kuuluu kenenkään työsopimukseen täällä oleilu? toisten asioihin puututaan yleensä, jos itsellä on jotain puuttumisen arvoista. keksustelun alkuperäinen aihe oli, voiko työtön saada sairaslomaa. ja kyllä voi, kävi se teille työssä oleville tai ei. ainakin kannattaa se saikkulappu ottaa varuiksi, niin ei saa karenssia.
- csiis
kljg kirjoitti:
työssä kun olin, ei ollut säännöllisiä vapaapäiviä, koska työ oli vuorotyötä, paikka oli toiminnassa myös viikonloppuisin. minulla ei myöskään ollut lomia, koska olin vain sijainen, ja lomapäivät maksettiin rahana. näinollen silloisen tulehtuneen viisurin poisto oli tapahduttava silloin kuin tapahtui, en voinut odotella syys-talvi tai kesälomaa, jota ei ollut. vapaapäivät saattoivat olla yksittäin, eli ei edes kahta aina peräkkäin ja edes yksityiset hammaslääkärit eivät yleensä ota viikonloppuisin vastaan, vaikka sinulla silloin se vapaapäivä olisikin. Miten voi olla niin vaikea ihmisten ymmärtää, että on olemassa muunlaistakin työtä kuin maanantaista perjantaihin, ja lomat pyörii kun itselle sopii. menisitkö itse viisurinpoistoon syyslomallasi? tuskin! joskus hammas on poistettava, tai sappirakko tai umpisuoli silloin kun on pakko, ei voi aina odottaa vapaapäivää. työttömällä on vapaa-aikaa, mutta kun koskaan ei tiedä, koska sinne sijaiseksi soitetaan. se voi olla juurikin silloin kun sinne operaatioon odotat tai olet jalkasi/kätesi katkaissut. eihän tälläisille asioille voi mitään, olet työssä tai et. joskus näitä eteen tulee. Vai suunnitteletteko te etukäteen koska hammas/sappirakko saa tulehtua, haluaisin toki tietää kuinka onnistuu. Olempa kuullut esim. huuliherpeksestä ja kolmesta saikkupäivästä sen takia. ei ole ulkopuolisten asia haukkua ja moittia työnantajan ja työntekijän keskinäisiä sopimuksia saikuista ja maksetaanko vai ei. sairauspäivärahan saa jos työnanataja ei suostu maksamaan palkkaa, eikä tietenkään ole pakotettu siihen, eiköhän se ole jokaisen työnantajan päätös. kuntasektorilla voi asia olla ihan eri kuin yksityisellä työnantajalla.En ole moittinut kenenkään keskinäisiä sopimuksia. Jos jollain työnantajalla on Suomessa vielä löysää rahaa, niin sen kun maksaa poissaoloista, vaikka ne eivät johtuisi sairastamisesta. Totesin vaan, että sairausajan palkkaa ei tarvitse maksaa, ellei kyse ole sairastamisesta. Sama koskee kauneuskirurgisia operaatioita ja abortteja. Silikonirinnat, raskaus tai raskaudenkeskeytys eivät ole sairauksia.
Yleensä ajat (kunnalliselle) hammaslääkärille tulevat todella hyvissä ajoin, ainakin muutamaa viikkoa ennemmin, yleensä pari kuukautta ennemmin. Kun aika on selvillä, voi ilmoittaa työnantajalle, että toivoisin vapaata, että pääsisin toimenpiteeseen.
Viikonlopputyön olemassaolon ymmärtäminen ei sinänsä liity tähän. - Prosessin kautta
csiis kirjoitti:
Viisaudenhampaan poisto on harvoin niin kiireellinen, ettei sen poistopäiväksi ja seuraavaksi voisi sopia vapaapäivää. Työnantajalla ei ole velvollisuutta maksaa sairausajan palkkaa, kun kyse ei ole sairastumisesta. Viisurinpoistossa henkilö voi hyvin ennakoida poissaolonsa, toisin kuin sairastumisessa.
Niih,vaikkapa perjantaiksi.Hik,jos vaikka on erinomaisia ja ymmärtäväisiä.Hik,työkumppaneita
- Miätikkö nää
tuommottii työajalla? Kaikenmoissii palkanmaksajia.
- joopa joo
Ensinnäkin ... sun täytyy käydä lääkärissä (todistaa sairautesi)... syteemiin ei kuulu se että et pääse edes sängystä ulos.
Maksat siis sen 22€ - että saat sen muutman euron sairasloma korvauksen. - takaantuvasti.
Työtömän täytyy aina olla liikunta kykyinen kaikista sairauksista huolimatta. Kiittäkää nykyistä lakia (kiitti vaan Esko Aho ja keskusta-kokoomus liitto)
Jos saat sairaslomaa, saat sairaslomakorvauksen. Kuten töissä.
Jos olet ollut kipeä ja merkitset sen papereihin... sun täytyy juosta jollain toisella luukulla hakemassa sitä sairasloma korvausta (kestää taas jonotuksineen muutaman tunnin). Et voi hakea sitä edes kaverille.
Kävin kerran läpi tämän rulianssin.
Seuraavilla kerroilla en viitsinyt. Voit aina vedota jälkeenpäin (kun ne laput täytettään jälkeenpäin), että et muistanut - olit varmaan niin kipeä (työttömällä ei ole edes kalenteria).
Niinkuin huomaatte: systeemi oikein kannustaa rehellisyyteen.
Jos esim vammaannut niin pahasti että et pysty liikkumaan: sun täytyy siitä huolimatta lapata luukuilla. KELAn lääkärin (joka ei koskaan edes näe sinua) mielestä olet kuitenkin työkykyinen. Eihän jalan tai käden puute työntekoa haitaa.
Suomessa on myös eräs maailman kalleimpia lääkärijärjestelmiä.
Jopa afrikassa on ilmaisia lääkärikäyntejä.
Onko suomi enään ns. hyvinvointijärjestelmä.- systeemi kusee
Kyllähän toi systeemi on ihan järjetön. Hirveä byrokratia ja sairas joutuu juoksemaan luukulta toiselle, vaikka olisi liikuntakyvytön! Oon itsekin kokenut saman; piti talvella lumipyryssä jossain 40 asteen kuumeessa lähteä seikkailemaan lääkärille ja sitten KELA:n toimistolle. Vaikka hyväkuntoinen olenkin, niin oli kyllä aika helvetin tuskallinen reissu. Voi vaan kuvitella että miltä se tuntuu liikuntarajoitteisesta tai sairaasta vanhuksesta!
- Ei ikinä saikulla
HEnkilökohtaisesti en ole ikinä ollut päivääkään "saikulla" työttömänä ollessa. Miksikö näin? Koska se nyt vaan on sulaa hulluutta mennä hämmentämään entisestäänkin tiukkaa rahatilannetta jollain saikkusekoiluilla. Pahimmassa tapauksessa te-keskus laittaa työttömyysturvan maksun jäihin (karenssiharkinta, tms, voi kestää 1-2kk!) ja toisaalla sitten KELA voi antaa kielteisen päätöksen sairauspäivärahasta - siinä on kuitenkin joka tapauksessa se 9 päivää omavastuuta.
Mikäli siis sairastun työttömänä, tai joudun vaikkapa leikkaukseen, EN ikinä vastaanota saikkua (sitähän kysytään kyllä, voi sanoa "kiitos en tarvi") ja näin ollen keikki rahaliikenne pyörii turvallisesti omalla painollaan.- mie122
Sama täällä. Kituutan Kelan työmarkkinatuella ja saisin vähemmän rahaa, jos ottaisin sairauslomaa. Mulla toinen käsi ihan tohjona ja lääkärit tarjonneet pariin otteeseen sairauslomaa, mutta en pysty ottamaan sitä vastaan, kun tulot putoaisi (kaikki omavastuut ym. kun lasketaan mukaan ja sairauspäiväraha pienempi kuin nykyinen työmarkkinatukeni) ja se ei nyt kertakaikkiaan käy, kun miehelläkin ollut jo monta kuukautta (toiminimellä tekee hommia) tosi surkeat tulot. Mieluummin näin kuin sossuluukulle...
Seuraava ilmoittautumisaika työkkäriin elokuussa ja siihen mennessä toivon käden olevan jo paremmassa kunnossa, ainakin pitäis olla.
- orjapiiskurit.ry
Pystyt ainakin siirtämään ns. orjatöitä (työkokeiluja) hakemalla vaikka päivän lomaa.. Siis mikä estäisi työttömän hakemasta saikkua????
"Mutta" Kikka kakkosella ei tarvitse mennä orjatöihin. - mies211
joo. itse olen käden loukannut n2v sitten ja leikattiin kerran ja ei vieläkään kunnossa uusi leikkaus tulossa ja olen ollut kohta vuoden sairaslomalla ja sairaspäivärahat hylätty kelasta :D
- Mulwist
Mulla on kokemusta juurikin samasta tilanteesta, jonka aloittaja kuvaa. Eli katkaisin jalan ja siitä seurasi sairasloma. Omavastuuaika ei muistaakseni tarkoita että silloin saa työttömyyspäivärahaa. Taisi olla "karenssia" vastaava 10 päivän jakso, jolta ei saa mitään. Sen jälkeen alkaa saamaan sairaspäivärahaa ja se ei todellakaan ole enemmän kuin työmarkkinatuki, vaan aika samaa luokkaa, hieman vähemmän.
Jotta siirtyminen sairaslomalle tulee mahdolliseksi tarvitset lääkärintodistukset ja kaikki mahdolliset lappuset kyseiseen haittaan liittyen. - Näin on
Olen ollut työttömänä ja joutunut jäämään sairauslomalle polvileikkauksen takia. Jos pidempiaikainen sairaus kyseessä, niin saa Kelan sairauspäivärahaa ja jos olet ansiosidonnaisella päivärahalla, niin liitto maksaa omavastuuajalta (sair.päivä 9 pv.) päivärahan.
- työkäri kuri
itse pyysin lääkärissä sairaslomaa kuume funsaan lääkäri kysyi pitääkö työkärissä saada saikua sanoi sille että siellä vasta tarkkaa onkin työssä olessa sain soittamalla vain talon terveyden hoitajalle saikua.
- Ensairastaolleskaan
Vain harva jaksaa kirjoittaa itse aiheesta, omat tuntemukset vaikuttavat tärkeimmiltä.
- selkäsairas
saa työtön sairaslomaa itsellä oli selkä puoli vuotta kipeänä olin sairaslomalla sen ajan työttömyysraha määräytyy edellisten vuosien tulojen mukaan käytännössä jos on ollut työtön raha on sama mutta ei tarvitse täyttää lappua omavastuu ajan saa työttömyyspäivärahaa
- netistä löytyy tieto
Totta kai pitää ilmoittaa koska et ole työmarkkinoiden käytettävissä. Saat sairauspäivärahaa Kelalta.http://www.kela.fi/sairauspaivaraha_tyottomalle-ja-opiskelijalle- . Katso kohta Työtön:
- Valkoinen kärpässien
Täällä on aiheesta mielettömän hienoja kommentteja!! Mitä sieniä te syötte? Ihan noinniikuin ammatillisessa mielessä kiinnostaa....
- eläkettätyhjästä
>Tässä maassa työläinen on yhteiskunnan elätti kaikin tavoin, siksipä täällä eiole kohta muuta kuin velkaa kun jokaista kotona vempulana makaavaa elätetään yhteisvaroista tai varattomuudesta.
ikinä he eivät maksa eläkkeitään eikä muutakaan ettuksiaan joita on joka mutkassa.
yrittäjä maksaa eläkkeensä itse ja vielä työläisensäkin eläkkeet, eli joutaa mennä romutamoon koko systeemi vaikka heti. - Yksinkertaista
Jos olet jo työttömän päivärahalla, saat sairauspäivärahaa Kelalta jos sairastut tai tulee tapaturma. Kerro työvoimatoimistoon sairastumisestasi ja mene Kelalle, täytä siellä sairaspoissaolopäivät. Saat kuudelta päivältä viikossa Kelan päivärahaa, muutan päivärahaa maksetaan viisi päivää. Sinulla on oltava lääkärin todistus jos haet sairaspäivärahaa vaikka oletkin työtön.
Jos taas olet liiton päivillä, ilmoitat liittoon sairaslomapäivät, työvoimatoimistoon sairastumisesi ja kysyt lääkärintodistuksen jonka kanssa menet Kelalle taas täyttämään sairaspäivälomaketta. Kela maksaa sinulle sairaspäiviltä päivärahaa ja liitto niiltä päiviltä kun olet työkykyinen. - Höröplö
Voihan sitä ottaa työn vastaan ja jäädä heti saikulle uudesta työpaikastaan. Työhaastatteluun ehkä voi olla hankala päästä.
Eikös se Kela maksa työkyvyttömyysajan päivärahat siltä ajalta kun on todistettavasti sairas. Lääkärontodistuksen kanssa vain Kelaan. Kaiketi max 2 kk riittää lääkärintodistus, sen jälkeen pitää olla pidemmältä yhtäjaksoiselta sairausajalta ns b-lausunto. Jossain vaiheessa korvaukset putoaa pienemmäksi. Tätä saa vapaasti tarkentaa, on vähän mutu -tietoa.
-Pena- sairas1.
siinä on 55 päivän omavastuuaika jos on juuri ilmoittautunut työttömäksi. sen jälkeen vasta voi saada sairauspäivärahaa.
- kannatta ilmottaa
Päivärhapäivät ei kulu kun on sairauslomalla.
Sairauspäivärahaa saa kuudelta päivältä viikossa, se on parempi kuin työttömyyskorvaus.- vbhj
Mitä mahdat tarkoittaa päivärahapäivien kulumisella? Ansiosidonnaistako?
Ansiosidonnaisen päivärahan määrä riippuu tuloista, joista se lasketaan. Joten et voi sanoa, että sairauspäiväraha olisi ansiosidonnaista suurempi.
Jos taas tarkoitit työmarkkinatukea, niin sitä saa vaikka hautaan asti, jos ei eläkeikään asti elä. Enää ei ole sitä harkinnanvaraista työmarkkinatukeakaan, vaan kaikki työttömät saavat sitä puolison tuloista riippumatta.
- koipiliini
Eikö olisi viisainta kysyä työkkäristä tuota asiaa.
Joka tapauksessa, pitää ilmoittaa. Saat sairaspäivärahan sairauden ajalta. Kun sairasloma loppuu, saat taas työttömyyskorvausta. Sairaana ollessasihan et ole työkykyinen, joten jos sinulle tulee työtarjous, pitää olla oikea syy kieltäytyä, ja kun olet sairaslomatodeistuksen hoitanut työkkäriin, niin eivät tarjoakaan töitä sairaslomalaiselle. Tai on oikea syy miksi et voi ottaa tarjottua työtä vastaan, tai et voi mennä edes haastatteluun. - vertcs
Voi olla saikulla. Pitkästä sairauslomasta saa kelan sairauspäivärahaa, joka on himpun pienempi kuin työttömyyskorvaus. Tuolta ajalta ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha ei kulu. Ihan lyhyitä saikkuja ei kannata ilmoittaa, mutta koiven katkaistuaan on pitempään saikulla.
- näin se jatkuu
Ja mikä ihmeellisintä.. 300:n Kelan sairausrahapäivän jälkeen olet jälleen työtön, työtön, työtön..., kunnes vuoden jälkeen voit jälleen olla sairauslomalla, kun kyseessä sama sairaus. Työkyvytön et oo kahdesti valittamallakaan.
- harhar1
Omavastuu sairastuessa on kymmenen päivää, miltä ajalta saa aivan normaalisti ansiosidonnaisen tai työmarkkinatuen. Sen jälkeen maksetaan sairauspäiväraha, jok määräytyy samalla tavoin tulojen mukaan, kun ansiosidonnainenkin. Huomaa, maksetaan kuudelta aikaisempien päivältä viikossa. Sairausloman aikana ei myöskään työttömuskorvauspäivien määrä (500 päivää) vähene, paitsi tietenkin tuon omavastuun osalta.
Kannattaa ilman muuta ilmoittaa.Myös laki vaatii ilmoittamaan, koska et ole työmarkkinoiden käytettävissä.
Jos joudut sairaalahoitoon, saavat kela ja työttömyyskassa automaattisesti ilmoituksen.
Itse olin nilkkamustuman vuoksi kaksi kuukautta sairaslomalla, ansaitsin paremmin kun työnhalijana.- harhar1
No se on tietenkin nilkkamurtuma, ennen kun joku rikkiviisas taas ihmettelee!
- pipipää4ever
Saa sairaslomaa. Itse olin työtön työnhakija, ja jouduin "pakko" sairaslomalle. Vaikea masennus, joka oireili myös fyysisesti. En halunnut sairaslomalle, mutta lääkäri sanoi, että minun tilanteessani, en olisi työkykyinen. Oikeassahan hän oli, ja olinkin sairaslomalla 6kk (josta 1,5kk olin päiväosastolla oireiluni takia).
Joten kyllä, voi sairaslonalle joutua. Kelasta haetaan tuota sairaslomaa. - dtrradfg
Olen työtön ja juuri nyt vietän puolenvuoden sairaslomaa.
- Työtön oon
Mulleppa sanoi sossun täti hyvän neuvon kun kyselin toimeentulotuki asioita..että ei kannata ilmoittaa työkkäriin sairastuneensa kun silloin kela maksaa pienempää päivärahaa kuin liitto.."Jostakin"syystä en toiminut hänen vinkkinsä mukaan.Sainpahan aivan rauhassa parannella itseäni ja todellakin kärsin nahoissani taloudellisesti.10 päivää omavastuuta!
- teemukoo11
Kaikenlaisia kommentteja. Kyllä työttömänä olo edellyttää että työtön itse tekee "töitä" aktiivisesti työllistymisensä eteen. Jos joku on ulkomailla tuon ajan olkoon oletettavaa että etsii töitä sieltä, muutoin on kyllä aikamoista yhteiskunnan tukien väärinkäyttöä ja velttoa lusmuilua, niin ei Suomea rakenneta.
Jos joku on jäännyt täysin siihen toivoon että työvoimaviranomainen osoittaa työpaikan ja siihen asti vain odotellaan niin kannattaisiko kurkata peiliin?
Olisi suotavaa että työttömille järjestettäisiin nk. maksuttomia kausia joka motivoisi hieman itsekkin etsimään töitä.. Kaikenlaisia luusereita.
Siitä Sairauslomasta, jos ei ole työmarkkinoiden käytettävissä en käsitä miten silloin voi nostaa työttömyystukea? Luulisi siinä tapauksessa tuen tulevan toista kautta.- ...-.
Älähän nyt viitsi. Puhut aivan kuin töitä olisi tarjolla, kunhan jotkut vaan ne kävisi hakemaan itselleen. No, harhansa kullakin.
Kaverille sanottiin jo puhelimessa suoraan, ettei tämä mikään vanhainkoti ole, tänne haetaan nuorempaa väkeä. Hän oli silloin 52-vuotias. Muutaman vuoden hän jaksoi sinnikkäästi hakea töitä, kunnes sitten kyllästyi siihen ikärasismiin ja jättäytyi kalastusharrastuksensa pariin.
Ihan turhaan sinä työttömiä haukut, ei työpaikat sillä lisäänny, eikä työttömät nuorene. Työnantajat haluavat nuorta ilmaistyövoimaa (valtio maksaa mitättömän korvauksen, jotain 9€/pv) tai halpatyövoimaa.
Sitähän ne pari isokenkäistä jo ehätti ehdottamaan, että Suomeen tarvitaan vähintään 100 000 työperäistä maahanmuuttajaa, koska täällä on työvoimapula, johon kansanedustaja vastasi että nämä herrat puhuvat oikeasti halpatyövoimapulasta. - heissuliveissuli1
Itse teen töitä osa-aikaisesti muutaman kuukauden säästäen rahaa lomaa varten, lennotkin on aika kalliita kuitenkin. Sitten lomailen muutaman kuukauden ja saan siltä ajalta työttömyyskorvausta. Jos tuntuu siltä, niin palaan suomeen takaisin tekemään töitä. Nyt on kuitenkin käynyt niin kurjasti etten ole vielä töitä saanu, joten tämä "lomailu" suomessa vähän pitkittyy kun työttömyyskorvaus on niin pieni ettei siitä saa kunnolla rahaa säästettyä. Jotain muutaman päivän pikku hommia on ollut mistä on vähän maksettukki. Syksyllä suunnitellut meneväni takaisin aasiaan, siihen mennessä pitäisi saada lomarahat säästettyä.
- maailmanreissaaja
heissuliveissuli1 kirjoitti:
Itse teen töitä osa-aikaisesti muutaman kuukauden säästäen rahaa lomaa varten, lennotkin on aika kalliita kuitenkin. Sitten lomailen muutaman kuukauden ja saan siltä ajalta työttömyyskorvausta. Jos tuntuu siltä, niin palaan suomeen takaisin tekemään töitä. Nyt on kuitenkin käynyt niin kurjasti etten ole vielä töitä saanu, joten tämä "lomailu" suomessa vähän pitkittyy kun työttömyyskorvaus on niin pieni ettei siitä saa kunnolla rahaa säästettyä. Jotain muutaman päivän pikku hommia on ollut mistä on vähän maksettukki. Syksyllä suunnitellut meneväni takaisin aasiaan, siihen mennessä pitäisi saada lomarahat säästettyä.
"Lomarahat" ja "loma" on vähän väärä sana, koska tästä reissailusta on nyt tullut elämäntapa. Joten matkarahat ja harrastusmatkailu on parempi..
Niin ja suunnitteilla on muuten aasiassa alkaa tekemään myös jotain bisneksiä, ettei tartteisi aina palata takaisin tänne kurjaan suomeen.. - maailmanreissaaja
maailmanreissaaja kirjoitti:
"Lomarahat" ja "loma" on vähän väärä sana, koska tästä reissailusta on nyt tullut elämäntapa. Joten matkarahat ja harrastusmatkailu on parempi..
Niin ja suunnitteilla on muuten aasiassa alkaa tekemään myös jotain bisneksiä, ettei tartteisi aina palata takaisin tänne kurjaan suomeen..Ja kurja suomi tämä on siksi kun ihmiset on täällä niin ahdasmielisia ja eu on sotkenut liikaa meidän asioita ja miltein kaikki tekeminen on tehty mahdottomaksi, itse en ainakaan mitään yritystä edes kuvittelekkaan tänne perustavani.
- IhOpeNwo
...-. kirjoitti:
Älähän nyt viitsi. Puhut aivan kuin töitä olisi tarjolla, kunhan jotkut vaan ne kävisi hakemaan itselleen. No, harhansa kullakin.
Kaverille sanottiin jo puhelimessa suoraan, ettei tämä mikään vanhainkoti ole, tänne haetaan nuorempaa väkeä. Hän oli silloin 52-vuotias. Muutaman vuoden hän jaksoi sinnikkäästi hakea töitä, kunnes sitten kyllästyi siihen ikärasismiin ja jättäytyi kalastusharrastuksensa pariin.
Ihan turhaan sinä työttömiä haukut, ei työpaikat sillä lisäänny, eikä työttömät nuorene. Työnantajat haluavat nuorta ilmaistyövoimaa (valtio maksaa mitättömän korvauksen, jotain 9€/pv) tai halpatyövoimaa.
Sitähän ne pari isokenkäistä jo ehätti ehdottamaan, että Suomeen tarvitaan vähintään 100 000 työperäistä maahanmuuttajaa, koska täällä on työvoimapula, johon kansanedustaja vastasi että nämä herrat puhuvat oikeasti halpatyövoimapulasta.Minusta mukavaa jos saamme tänne maahanmuuttajia, vähän värikkyyttä ja sekoittuu tämä tyhmä kansa.
Toivon sitä maailmanvallankumousta NWO (yksi hallinto koko maailmassa). - eikiinnosta2
Ketä muka kiinnostaa vielä tässä yhteisössä työskentely? Ei minua ainakaan.
- jolisot
ei vaikuta muuten kuin että työttömyyspäivärahasi rahoitetaan sairasvakuutusvaroista kun sulla jalka kipsissä. Kun olet terveenä työttömyyspäivärahasi rahoitetaan työttömyysturvavaroista. Työttömyyspäivarahan suuri ennakkopidätys 20 % menee suurinmalta osalta juuri sairasvakutuusvaroihin.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433474Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4032757Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan182718Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!821827- 871457
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541350- 881077
SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs711066- 80943
Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.30868