vappukokko

hannajasammu

Sairaan näköista touhua toi henkilöpalvonta,eletään 2000 lukua Muoniossakin.Oli ihan vähällä etteivät panneet porukat maata kuralätäkköön piispan ilmestyessä paikalle.Tietääks kukaan mistä moinen toiminta johtuu.

12

552

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • palvontaa

No,piispan isä on ollut aikoinaan Muonion kirkkoherrana.
      Eiköhän liene palvonta tähän vanhoillislestadiolaisuuteen kuuluvaa.
      Kas,Kirkkoherra Salmi,siis piispan isä,oli hyvin ankara ja "köyhät",
      lue ei lestadiolaiset kansalaiset sen kyllä saivat tuta.

• kaikkien tapahtuma

Kyllä on suurin,satoja henkilöitä ,vapputapahtuma Muoniossa.Kiitos järjestäjille jaksavat tehdä vapaaehtoityötä. Talkootyö on harvinaista nykySuomessa.

• Tasapuolinen näkijä
        kaikkien tapahtuma kirjoitti:

Kyllä on suurin,satoja henkilöitä ,vapputapahtuma Muoniossa.Kiitos järjestäjille jaksavat tehdä vapaaehtoityötä. Talkootyö on harvinaista nykySuomessa.

Ei ole talkootyö mitään harvinaista. Seuraahan ympäristössäsi muitakin kuin uskontoon liittyviä tapahtumia Muoniossa. Kyläyhdistykset, metsästysseurat ja muut yhteisöt järjestävät monin verroin enemmän talkootapahtumia kuin joku seurakunnan vähemmistö.

• keväisiä ilmoja
        Tasapuolinen näkijä kirjoitti:

Ei ole talkootyö mitään harvinaista. Seuraahan ympäristössäsi muitakin kuin uskontoon liittyviä tapahtumia Muoniossa. Kyläyhdistykset, metsästysseurat ja muut yhteisöt järjestävät monin verroin enemmän talkootapahtumia kuin joku seurakunnan vähemmistö.

Ei ollut tarkoitus väheksyä,vaan nostaa hattua talkootyölle.Kirjoituksesta ilmeni kylläkin asia. Mielestäni talkootyö on hiipuva luonnonvara. Pidän mielipiteeni ,enkä arvostele talkootyötä.Silmäni on auki enkä käytä lasejakaan.

• tyhjäpäiväistä

Eikö muoniolaisilla ole enää mitään muuta höpistävää?

Hyvä, jos joku on vaivautunut yhteisen vappukokon rakentamiseen - olipa se seurakunta, metsästysseura, kommunistinen työväenyhdistys tai mikä tahansa.

Nimimerkeille "hannajasammu" sekä "palvontaa" sanoisin, että olen elänyt aikaa, johon täällä viitattiin. Ei se mitään huonoa aikaa ollut. Muonio oli hyvin yhteisöllinen silloin ja kun vielä elettiin sotien jälkeistä jälleenrakennusaikaa, se oli vain hyväksi Muoniolle ja muoniolaisille. Silloin opittiin myös ihmisten välistä keskinäistä kunnioitusta, josta tässäkin varmasti oli kyse.

Jos kirjoittaa lestadiolaisuudesta, olisi hyvä selvittää ensin itselleen käsitteistö. Vanhoillislestadiolaisuus ei ole sama kuin Muoniossa esiintyvä rauhansanalaisuus. Lestadiolaisuudessa on ainakin viisi eri suuntaa. Ev. lut. kirkon piirissä toimivista ei puhuta lahkoina vaan suuntina.

• hyvä vappu

Kävin siellä minäkin ja näin piispan siviili vaatteissa ja jos jokku
        tervehti ylenpalttisesti on se minusta heidän asiansa.Mie en terveä sanonu eikä
        piispa siittä loukkaantunnu.Enkä mie ees puhuttelis ko olen niin ujo.
        Ei siellä tuputettu uskonasioita sai olla aivan rauhassa ja jutella muiden ei
        uskovien kanssa aivan rauhassa.
        Onneksi meillä on se vappurieha mihin saa tulla kuka vain ja lähteä pois
        ko siltä tuntuu.Ilonen meininki mutta sen piti itte tuntea eikä vaatia sitä
        muilta.

• ollaan myönteisiä
        hyvä vappu kirjoitti:

Kävin siellä minäkin ja näin piispan siviili vaatteissa ja jos jokku
        tervehti ylenpalttisesti on se minusta heidän asiansa.Mie en terveä sanonu eikä
        piispa siittä loukkaantunnu.Enkä mie ees puhuttelis ko olen niin ujo.
        Ei siellä tuputettu uskonasioita sai olla aivan rauhassa ja jutella muiden ei
        uskovien kanssa aivan rauhassa.
        Onneksi meillä on se vappurieha mihin saa tulla kuka vain ja lähteä pois
        ko siltä tuntuu.Ilonen meininki mutta sen piti itte tuntea eikä vaatia sitä
        muilta.

Näin uskoin sen olleen.

Joidenkin pitää vaan löytää aina ne heidän mielestään kielteiset piirteet asioista ja nostaa ne päällimmäisiksi.

Eräästä muoniolaisesta oli kerran lehtijuttu. Hän totesi siinä mm.:"Elämä on liian lyhyt riideltäväksi." Se on hieno elämänviisaus. Yritetäänpä elää näin tämä lyhyt elämä.

• LENKKEILIJÄT

JUU,KERRAN OLEN KÄYNYT MONTA VUOTTA SITTEN VAPPUKOKOLLA
      MUONIOSSA, JA SE RIITTI KYLLÄ MINULLE.
      IHMISET VAHTASI KUIN LEHMÄN UUTTA KONTTIA,(SANOTTIIN ENNEN,KUN JOKU KATSOI PITKÄÄN).
      EI OLTU TERVETULLEITA, JA VAHINGOSSA YSTÄVÄNI MINUT SINNE VEI.
      OLIMME LENKILLÄ, JA PIIPAHDIMME...
      EI OLE KOKO VAPPUKOKKO MISTÄÄN JA MIKÄÄN JUTTU,
      JOKU VAIN MUKA KEKSINY TUOLLAISEN KOKOUKSEN.
      EN ARVOSTA JA ENMENE MENE ENÄÄ KOSKAAN.
      MINULLE ON JUHANNUS KOKKO RAKKAIN!

• olen suvaitsevainen

Sie täyvyt olla sitten joku etelän ihminen. Met täälä Muonion- ja Tornionjokivarressa poltama vappukokkoa. Se oli mullekki suuri ihme, ko olin kerran etelässä Johaneksena ja net poltit kokkoa. Mie vain menen toistikki, jos satun Johanneksena etehlään.

• lenkitön
        olen suvaitsevainen kirjoitti:

Sie täyvyt olla sitten joku etelän ihminen. Met täälä Muonion- ja Tornionjokivarressa poltama vappukokkoa. Se oli mullekki suuri ihme, ko olin kerran etelässä Johaneksena ja net poltit kokkoa. Mie vain menen toistikki, jos satun Johanneksena etehlään.

Voi voi non kranttuja nuo nykyaja lenkkeilijät,ko ko jotaki järjestetään talkoila pittää seki mollata. Mie vain arvostan tapahtummaa ,se kuitekki vettää väkeä tosipaljon vai pittääkö se kietää

• Jussina riittää
        lenkitön kirjoitti:

Voi voi non kranttuja nuo nykyaja lenkkeilijät,ko ko jotaki järjestetään talkoila pittää seki mollata. Mie vain arvostan tapahtummaa ,se kuitekki vettää väkeä tosipaljon vai pittääkö se kietää

valoa, silloin ei tulia tarvita.

• Vapputyttö

Kukapa meillä täällä jussina kokolle menisikään sääskien syöttilääksi. Kyllä vappu on ihan oikea aika kokon polttoon. On jo kevät eikä pakkasia eikä varsinkaan itikoita.Ei sinne ole tarkoituskaan mennä nurmikolle makailemaan, niinkuin juhannuskokolla usein tehdään, ainakin istuskellaan. Lapset saa pallonsa ja isommat grillimakkaraa ja kokko palaa, sehän on tärkeintä. Ei sinne ole kenenkään pakko mennä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1558
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      26
      1099
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      88
      1064
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      88
      970
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      906
    7. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      855
    8. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      851
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      821
    10. 70
      789
    Aihe