Kyyditsin autolla pojan täksi aamuksi kouluun ja sattui seuraavaa:
Noin 300 metriä ennen koulun pihaa on 30 km/h rajoitus. Kaksi alakoululaista odotteli tien vierellä pyörineen suojatien kohdalla tietä ylittääkseen. Tilanne näytti siltä, etteivät koululaisen ole menossa tien yli ja odottaisivat suosiolla, että ajan ohi.
Ollessani suojatien kohdalla toinen koululaisista työnsi pyöräänsä jo suojatielle, mutta viimehetkellä huomasi autoni ja veti pyöränsä takaisin.
Syyt tähän läheltäpiti tilanteeseen oli käsittääkseni seuraavat:
- samanaikaisesti minua vastaantuleva auto hiljensi hyvissä ajoin ennen suojatietä, jolloin koululaiset päättivätkin mennä tien yli (toinen koululaisista ei ollut huomannut minua)
- itse en havainnut vastaantulevan auton kohteliasta elettä osittain siitä syystä, että auto hiljensi aika kaukana suojatiestä (seliseli...)
No, oma moka ja oli pakko tulla purkamaan hieman kolkuttavaa omaatuntoa.
Suojatie-käyttäytymiseni on ollut kyllä tähän päivään asti vähintäänkin sallivaa ja muut huomioivaa, mutta tänään ei ollut mun päivä...
-ANTEEKSI.
koululaiset suojatiellä
5
508
Vastaukset
- niin
Itselläni tapahtui pari päivää sitten vähän samanlainen tilanne. Ajoin kerrostalojen vieressä menevää tietä. Kerrostalon pihassa oli pakettiauto, jonka takaa näin kahden lapsen lähestyvän. Toinen lapsi katsoi selvästi minuun päin, ja luulin että huomasi minun tulevan. Tottakai molemmat lapset sitten meinasivat hypätä pakettiauton takaa suoraan alle, viime hetkellä huomasivat, ja toinen nykäisi toisen pois siitä tieltä. Vauhtia oli sen verran vähän, että olisin varmasti ehtinyt väistämään. Nytkin ajoin jo melkein keskellä tietä, koska arvasin, että ne hyppäävät siihen tielle. Yleensäkin olen huomannut, että sen jotenkin aavistaa, että tien vieressä keikkuva lapsi aiheuttaa jonkinlaisen vaaratilanteen. Kannattaa olla varovainen näiden kanssa, ennakointi on vaikeaa, koska lapsi saattaa oikeasti tehdä mitä tahansa, mutta ainakin on syytä hidastaa vauhtia tilanteessa kuin tilanteessa.
- -Arttu-
Minä syyllistyn samaan kuin tuo vastaantuleva auto, eli kun annan tietä suojatien reunassa odottelevalle, niin hidastan ajoissa ja tulen suojatien reunaan hitaasti lipuen. Tämä siksi, koska jalankulkijat muutenkin pelkäävät Suomessa suojatielle menoa, niin yritän ajotavallani osoittaa että kyseessä ei ole mikään ansa, vaan olen ihan tosissani antamassa tietä.
Ajoissa hidastamalla pyrin myös välttämään sen että takaatuleva ajaa perääni. Muistan vielä nämä tapaukset joissa sorarekka liiskaa edellään ajaneen ja suojatietä ylittävät katuun.
Muutenkin jos jarruttaisin renkaat savuten suojatien eteen ja jäisin vielä rumpsuttelemaan kaasua paikallani seisten, niin yksikään jalankulkija ei varmasti astu suojatielle.
Ei tuo etukäteen hidastaminen tunnu itsestänikään mitenkään fiksulta käyttäytymiseltä ja olenkin miettinyt asiaa. Mitenkähän oikein pitäisi toimia? Olen asunut muutaman vuoden Saksassa ja opin siihen että suojatielle aikovia väistetään. Levittäisin tuota ajotapaa mielelläni Suomessakin, vaatiihan sitä tieliikennelakikin. Mutta kuten sanottu, niin Suomessa jalankulkijat on säikytelty niin perinpohjin, että he eivät kertakaikkiaan uskalla ylittää tietä. Välillä naurattaa ja välillä itkettää kun näkee tietä ylittävän jalankulkijan vilkuilevan epäluuloisena josko sittenkin yritän ajaa yli.- Jaamäävai
Noin teen. Mutta siinä on se paha puoli, että kaksikaistaisella tiellä takana viereisellä kaistalla on joku kiireinen, joka vetäisee ohitseni.
Ja siitähän tilanne syntyy... - paikaansa
ainakaan tääläpäin kun täälä jalankulkijat/pyöräilijät ylittää tien mistä huvittaa ja liikennevaloista ei piitata yhtäänmitään
ja sekin vituttaa kun joku edellä ajava pysähtyy suojatien eteen ja näytää kädellä jalankulkijalle että mee ylivaan vaikka jalankulkijoille palaa punainen
- yli
vaan niin mullekkin on käynyt kouluaikoina
ja minut todettiin syylliseksi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka932576Kyläkauppias ajoi kännissä töistä kotiin
Ei edes kallis auto estä humalassa ajamista, vaikka luulisi alkolukko olevan sellaisessa jo vakiovarusteena. https://ww971594- 671495
EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!
Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje141226Kiitos upeasta palvelusta kukkamyyjä
Kiitos sinulle upea kaunis kukkamyyjä Kuhmon torilla 🌹 Upea iloinen asenteesi ja kaunis hymysi pelasti päiväni ❤️ Jäi19986- 81953
Miehet trikoissaan
On se kauhian näkköistä, kun miehet tiukossa trikkoissa juoksentelloo ja mulukku paestaa trikkoijjen läpi. Kahtokkee pe42879Ratikka Turkuun
Ei hyvä. Ja syy on siinä , kukaan ei osaa suunnitella oikeaa reittiä. Pitää huomioide, kiskoja sijaintia ei voi muutta116873- 54803
- 30726