Hei,
minulla on nolo ongelma. Toivon kuitenkin asiallisia vastauksia, koska se todellakin on ongelma.
Vatsani on aina toiminut aika huonosti. Juokseminen ja uinti ovat oikeastaan ainoita keinoja saada vatsa toimimaan. Mutta minulle käy usein niin, että tuskin pääsen lenkin alkuun, kun vatsa sitten alkaakin aktivoitua. Ja lenkkini päättyvät usein hätäisesti ja lyhyeen, juoksulenkin varrella kun ei ole vessoja.
Ongelma on sitä luokkaa, että jos juoksen nelisen kertaa viikossa, puolet lenkeistä jäävät aivan liian lyhyiksi. Kotona käytyäni kun en enää viitsi lähteä takaisinkaan - aikaa ei aina ole (tykkään aamulenkeistä ennen töitä), ja asun kaupungissa eikä lenkkipolku ala suoraan kotiovelta.
Onko kellään muulla samantapaista ongelmaa ja oletteko keksineet ratkaisua siihen? Vai onko ainoa vaihtoehto se, että varaan aina niin paljon aikaa lenkille, että voin tehdä kaksi kierrosta, ensin vatsantyhjennyksen käynnistämiskierroksen ja sitten varsinaisen lenkin?
Pidän juoksemisesta ja on turhauttavaa, kun se niin usein katkeaa kesken!
Nolo, vatsantoimintaa koskeva kysymys
13
2479
Vastaukset
- juoksijatyttö
Hei!
Älä nolostele ollenkaan "ongelmaasi". Se on juoksijoilla paljon yleisempi kuin kuvittelet. Itsekin olin aikaisemmin ihmeissäni kiusallisesta suolen aktivoitumisesta. Sitten juttelin yhden juoksijatuttavani kanssa ja hän kertoi itse kärsivänsä samasta. Viime lauantaina HCM:lla kuuntelin sivusta useiden juoksijoiden puhuvan tästä asiasta.
Eli se on täysin normaalia. Itse (eikä kuulemani mukaan muutkaan) en käännyt takaisin vessaan. Lenkin varrelta löytyy yllättävän paljon suojaisia pusikkoja, joissa voi käydä. Paperia vaan taskuun tai sortsinlahkeeseen, niin hätä ei yllätä. Niin tekevät muutkin!
Omatkin lenkkimaastoni kulkevat kaupunkiympäristössä, eikä metsissä tai pururadoilla. Yllättävää kyllä niitä suojaisia paikkoja löytyy tätä tarkoitusta varten.- Simppa
helpottavasta vastauksestasi! Ei kai auta sitten kuin valita juoksulenkki sopivan suojaisia paikkoja silmällä pitäen.
- Älä siis suutu
Jos käyt "puskassa" muista kerätä paskat ja paperit kaupoista saataviin luontoystävällisiin koirankakkapusseihin, joita varten on moniin paikkoihin laitettu vihreitä koirankakkaroskiksia. Näin tulevat paskat hyötykäyttöön eivätkä paperit jää pyörimään luontoon.
- pitää
opettaa tavoille!
Säännölliset elämäntavat ja kuitupitoinen ravinto. Siinä se salaisuus. Suolen toiminnasta voi tarkastaa kellon, kun nuo hommat ovat kunnossa. Säännöllinen tyhjennys joka päivä samaan aikaan.- Simppa
mun vatsa vaan ei kerta kaikkiaan ole niin kuuliainen, vaikka kuinka eläisin säännöllisesti ja söisin kuitupitoista ravintoa.
- missy
Heh, niin voi tarkistaa kellon. Mua oikein harmittaa joskus viikonloppuaamuisin kun haluais nukkua pitkään mutta vatsa vaatii heräämään siihen samaan aikaan joka aamu :) Se on aika hassua mutta toisaalta, säännöllisyys on mukava juttu. Ei se kyllä minulla kuiduista riipu, en syö niitä juurikaan... tärkeintä on se että syön aina samoihin aikoihin.
- ....
missy kirjoitti:
Heh, niin voi tarkistaa kellon. Mua oikein harmittaa joskus viikonloppuaamuisin kun haluais nukkua pitkään mutta vatsa vaatii heräämään siihen samaan aikaan joka aamu :) Se on aika hassua mutta toisaalta, säännöllisyys on mukava juttu. Ei se kyllä minulla kuiduista riipu, en syö niitä juurikaan... tärkeintä on se että syön aina samoihin aikoihin.
jää useimmiten multa sanomalehden luku kesken, kun on pakko mennä vessaan. No, sitten on kiva lähteä lehdenluvun jälkeen lenkille.
- tuo...
Simppa kirjoitti:
mun vatsa vaan ei kerta kaikkiaan ole niin kuuliainen, vaikka kuinka eläisin säännöllisesti ja söisin kuitupitoista ravintoa.
nestepuoli? Juotko riittävästi (=2-3 litraa/vrk) vettä?
Entä ruokailutavat? Usein kuulee puhuttavan, että ruoka pitäisi pureskella kunnolla ja hotkimatta - paskan marjat, sanon minä. Mitä isompina paloina ruoan syö ja ilman kera, sen paremmin vatsa toimii.
- def
Käy pusikossa. Niin käyn minäkin. Lähes kaikki joutuvat silloin tällöin turvautumaan pusikkoon. Toinen vaihtoehto suunnitella reitti esim. jonkin huoltoaseman ohi. Käyt sitten siellä huoltoaseman WC:ssä.
- Joggi-karhu
Aamulenkki ja yllättävä kolotus istumalihasten välissä on täysin ymmärrettävä reaktio. Yön aikana suolisto on tehnyt sapuskasta selvää ja aamulla kuona odottaa sopivaa yllykettä lähteäkseen liikkeelle.
Tee näin - hörpi pari kuppia mustaa kaffetta herättyäsi ja avaa päivän lehti. Siinä vaiheessa kun olet päässyt sarjakuviin asti, on takapään paine sillä mallilla että voit aloittaa lenkkeilyn juoksemalla aluksi vessaan.
Kofeiinissa on kaiken kukkuraksi oikea apu nopeaan heräämiseen ja vauhdikkaaseen menoon.
- misu
apteekista ilman reseptiä saatavia vi-siblin-rakeita. ne tasapainottavat vatsan toimintaa. minulla ainakin auttanut.
- Simppa
vastauksistanne. Lohdullista tietää, etten ole yksin.
Veden juominen ja kuidut on mulla kunnossa, ja kahvikaan ei auta. Taidan kokeilla tota visibliniä. Ja pistää paperia lenkkihousujen taskuun. :)- mieleeni...
Syötkä müsliä? Se on noista kuiduista parasta vatsankuohkeuttajaa ja suolensiivoajaa. Sitä kun pistelee illalla kupillisen, niin aamulla varpusparvi laulaa vessassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383809Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362944Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81855Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51588Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41069- 71914
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38854- 44764
- 64724
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22708