Itseasiassa kirjoitin tämän viestin alunperin kommenttina toiseen keskusteluun, mutta haluaisin virittää erikseen keskustelua tästä mielipiteitä jakavasta kodinsärkijä-aiheesta.
Tälläkin palstalla monen eron syyksi esitetään sitä kolmatta osapuolta (oli se sitten mies tai nainen), joka jotenkin kaikkivoipaisesti tuli ja "rikkoi avioliiton"..
"Avioliiton rikkominen" kuulostaa siltä, kuin tämä kolmas osapuoli jotenkin änkeäisi vasten kaikkien tahtoa aviopuolisoiden väliin tarkoituksenaan saada pahaa aikaan. Joskus ehkä näinkin voi olla, mutta kyllä se nyt vaan on niin, että kolmannen osapuolen kuvioihin tulo on yleensä enemmänkin seuraus kuin syy. Nimittäin seuraus liitossa JO olevista ongelmista!
Kahden ihmisen välistä hyvää ja toimivaa liittoa ei käsittääkseni pysty rikkomaan tuosta noin vaan jotenkin väliin änkemällä. Avioliiton epäonnistumiseen johtaneita syitä täytyisi lähteä etsimään liiton sisältä! "Arki on kurjaa", "ei osata keskustella asioista" tai "seksielämää ei ole": Näitä toistellaan tämänkin palstan keskusteluissa tiuhaan. Näihin kodin sisäisiin syihin ei kolmansilla osapuolilla useinkaan ole osaa eikä arpaa, vaikka nekin kyllä monesti halutaan sysätä kolmansien syiksi.
Yksi asia on myös se, katseleeko avioliitossa oleva henkilö ympärilleen sillä silmällä? Ja parhaassa tapauksessa vielä ei myönnä kohtaamalleen ihmiselle olevansa varattu.. Jos on kotona kaikki hyvin, niin ei pitäisi olla mitään syytä katsella, valehdella - saatika heittäytyä mihinkään sen enempään.
Kyllä se avioliiton toimivuus tai toimimattomuus on etupäässä avioliiton solmineiden sarkaa.
Kun asiat ovat ensin alkaneet mennä liitossa huonosti ja sitten löytyy jommalle kummalle uusi läheinen ihminen, tämä on usein myös vallan mainio syntipukki kaikelle epäonnistumiselle. Katse peiliin! :)
"Kodinsärkijät"?
39
5933
Vastaukset
- mä taas
Oon monta kertaa miettiny samaa asiaa, miten joku muka voi mennä ja rikkoa toisen liiton, tulee ja ottaa toisen miehen tai vaimon, kyllä sen ongelman pitää olla liitossa alunperin, kumppanin on sitten helppo ottaa ja lähteä toisen mukaan, sitten tämä onkin liiton rikkoja, kyllä ne liiton rikkojat/kodinsärkijät on niitä rakkaita puolisoja
- minttu
tässä maailmassa. Aina syytetään sitä puolisoa, joka lähti kodista toisen miehen/naisen kelkkaan. Pitäisi aina vähän avarammalla mielellä miettiä, minkälainen toinen puoliso on ollut kotona. Itse olin tilanteessa, joka olin se "paska", joka lähti toisen perään. Päätin kestää ympäristön paineen, ja nyt olen ollut onnellinen uuden puolisoni kanssa. Nyt en ole vilkuillutkaaan muita miehiä, eikä käynyt mielessäkään toinen mies!
- kiikunkaakun
Jos avioliitto on hyvin toimiva, niin näihän se on; ei sitä kolmas osapuoli noin vain hajoita. Ainakin minä olen tätä mieltä. Syntipukin virkaan joutuminen johtuu mielestäni lähinnä siitä, että ihmisille tyypilliseen tapaan on helpompi syyttää muita kun elää tilannetta, johon ei sinänsä itse voi vaikuttaa. Aikuinen, itsekriittinen ihminen tämän yleensä ymmärtää, mutta miten iskostaa moinen ajatus lapsen mieleen? Siinä saattaa keinot olla hieman hakusessa. Siinäpä pohtimista illan kuluksi mieheni treffien ajaksi...
- minä vaan
kyllä se niin ettei se lapsi ketään syytä .kyllä sen aikuinen sen pieneen päähän sen iskostaa. Ja mistä se edes tietäisi tai edes ymmärtäisi näitä asioita. jos äiti/isä puhuu jatkuvasti että kun se toinen tuli ja vei(pistikö naruun ja talutti siinä?) niin tootakai puhuu lapsikin. Eli kyllä tässäkin tapauksessa vastuu on vanhemmilla ja he ovat syyllisiä näihin puheisiin...
- kiikunkaakun
minä vaan kirjoitti:
kyllä se niin ettei se lapsi ketään syytä .kyllä sen aikuinen sen pieneen päähän sen iskostaa. Ja mistä se edes tietäisi tai edes ymmärtäisi näitä asioita. jos äiti/isä puhuu jatkuvasti että kun se toinen tuli ja vei(pistikö naruun ja talutti siinä?) niin tootakai puhuu lapsikin. Eli kyllä tässäkin tapauksessa vastuu on vanhemmilla ja he ovat syyllisiä näihin puheisiin...
Henkilökohtaisesti moinen toiminta on minusta eritäin epäkypsää ja kostonhimoista, typerää. Vastuu on vanhemmilla; siinä olet mielestäni oikeassa. Luokittelet kuitenkin lapset aika vähä-älyisiksi ihmisiksi, joka kertoo mielestäni tietyntasoisesta kokemattomuudesta (en tarkoita suinkaan, etteikö sinulla mahdollisesti olisi lapsia...).
Aina vanhempien hyvä tahto ei vain riitä. Vaikka lapselle olisi kuinka hienovaraisesti, mutta perusteellisesti kerrottu, ettei kolmas osapuoli ole syypää erotilanteeseen, lapsi mieltää kuitenkin alitajuntaisesti eron kolmannen syyksi. Sen kolmannen ilmestyminenhän toi muutoksen lapsen elämään.
No se siitä paatoksesta. Lähden syömään ja miettimään lapselleni vastauksia tämän illan varalle kysymykseen "missä isi on?". Tänne voin kyllä vastauksen kertoa; isi on kahvittelemassa tällä kertaa neljännen korvapuustin kanssa.
- joku
Parisuhteen ongelmat harvoin ratkeavat siten, että haetaan uutta kumppania, tapa on epäkypsä. Oman henkilökohtaisen onnensa uudesta suhteesta toki voi löytää mutta parisuhde ei siitä yhtään parane, että tulee kolmas pyörä kuvioihin. Kolmas osapuoli tulee kyllä kahden ihmisen suhteen väliin, olipa se sitten onnellinen tai onneton suhde, mutta väliin tulee kuitenkin, vaikka kolmas osapuoli ei olekaan mitenkään syypää parisuhteen ongelmiin. Onko kenenkään kuitenkaan pakko aloittaa suhde varatun kanssa? Ilmeisesti nykyään pätee "kaikki-mulle-heti" -periaate eikä jakseta odottaa, että se varattu ensin selvittäisi oman suhteensa ja jos siitä ei enää tulisi mitään, voisi vapaana aloittaa suhteen, mikä olisi kaikille osapuolille parempi ratkaisu. Olisi kai mukavampi aloittaa suhde ns. puhtaalta pöydältä ja jos sinä todella rakastat ja sinua todella rakastetaan, jaksat kyllä odottaa ja antaa tilaa.
Kukin tietysti tyylillään mutta itse suhtaudun varauksella näihin varattuihin tyyppeihin, jotka ruikuttavat suhteensa huonoutta ja kumppaninsa kamaluutta. Asiassahan on myös toinen näkökanta, mitä harvemmin pääsee kuulemaan. Eikä kukaan myöskään "vain ajaudu" uuteen suhteeseen vaan silloin on jo antanut itselleen luvan rakastua ja tekee sen tietoisesti. En myöskään haluaisi salata omaa suhdettani siksi, että toinen osapuoli on varattu. Tuntuisiko sinusta mukavalta, kun rakastettusi kieltäisi olemassaolosi kiinnijäämisen pelossa kun ei osaisi päättää ottaako eron vai ei eikä voisi kumppanilleen myöntää, että kuvioissa on toinen? En myöskään näe enkä koe mitään jännittävää hätäisissä tapaamisissa.
Vaikka kotona kaikki olisi hyvin, niitäkin varattuja ihmisiä on, jotka hakevat jotakin "lisää" ja "uutta" ja "jännittävä" ja ties mitä; eivät taida itsekään tietää mitä, tai sitä täydellistä kumppania [jota ei ole olemassakaan], kun just nyt ei mene just niin hyvin kuin pitäisi tai jokin pikkujuttu ärsyttää. Onhan uusi ihminen aina jännittävä ja mielenkiintoinen, siitähän ei pääse mihinkään.- Limppu
Aika samoilla ajatuksilla kanssasi..
Keskustelin eilen miespuolisen ystäväni kanssa parisuhteista (itse olen nainen). Totesimme, että alku on aina kaunista ja intohimoista; itsestä koetetaan antaa mahdollisimman positiivinen kuva, yritetään olla sitä mitä kuvitellaan toisen haluavan ja mahdollisimman vähän puututaan uuden kumppanin negatiivisiin seikkoihin.
Alkaako valehtelu suhteessa jo tästä? Josasin vaiheessa on pakko "täydellisyyden" roolista laskea irti, jotta oma minuus säilyisi ehjänä. Silloin alkaa se normaali ihmissuhde, jossa olisi kyettävä hyväksymään sekä itsensä että se kumppani hyvine ja huonoine puolineen. Mutta pystyykö ihminen tähän? Tai nykyaikana kun kaikki on vaihdettavissa ja korvattavissa, niin tarvitseeko tähän edes kyetä?
Parisuhde tuntuu olevan moneen negatiiviseen asiaan syypää; uskottomuus, alkoholiongelmat, psyykkiset oireet jne. Onko ihmiselle helpompi juuri tämä tapa, että syy on aina itsen ulkopuolella? Ikään kuin tekijä olisi vain onneton olosuhteiden uhri?
Joku ystävistäni heitti kerran 3kympin kriisissä "etsivänsä itseään". Ja sanoi hetken päästä, että tuskin koskaan uskaltaa tunnustaa, millaisen tyypin loppujen lopuksi löysi. Ja näin se ihmisenä kasvu tulee jatkumaan: vaikka joskus ymmärtäisi omat puutteet ja heikkoudet, yrittää kuitenkin sosiaalisissa kontakteissa salata ne sekä itseltään että muilta.
Illuusiosta tulee vankila, kun arjen päämäärä on vain hyvänolon ylläpitäminen. Varattujen puheet suhteidensa ongelmista saattavat toki olla totta. Mutta jos yksipuolisen tarinan perusteella ryhtyy "toiseksi" mieheksi tai naiseksi, rakentaa sekä itselleen että varatulle "turvallisen" pseudomaailman, joka hajoaa vasta siinä vaiheessa, kun samat ongelmat kerrotaan seuraavalle "toiselle" osapuolelle.
Elämässä kaikki on kuitenkin mahdollista. "Kakkosesta" voi tulla ykkönen, rinnakaissuhde saattaa herättää parin tarkastelemaan omaa suhdettaan rakentavan kriittisesti. Tai sitten ei..
Ihmisellä on vastuu valinnoistaan ja teoistaan. Sattuma ja kohtalo pitävät meitä välillä pilkkanaan heitellen houkutuksia, vastoinkäymisiä ja haasteita eteemme. Jokainen kuitenkin päättää itse, mitä loppujen lopuksi tekee. - katriina
Limppu kirjoitti:
Aika samoilla ajatuksilla kanssasi..
Keskustelin eilen miespuolisen ystäväni kanssa parisuhteista (itse olen nainen). Totesimme, että alku on aina kaunista ja intohimoista; itsestä koetetaan antaa mahdollisimman positiivinen kuva, yritetään olla sitä mitä kuvitellaan toisen haluavan ja mahdollisimman vähän puututaan uuden kumppanin negatiivisiin seikkoihin.
Alkaako valehtelu suhteessa jo tästä? Josasin vaiheessa on pakko "täydellisyyden" roolista laskea irti, jotta oma minuus säilyisi ehjänä. Silloin alkaa se normaali ihmissuhde, jossa olisi kyettävä hyväksymään sekä itsensä että se kumppani hyvine ja huonoine puolineen. Mutta pystyykö ihminen tähän? Tai nykyaikana kun kaikki on vaihdettavissa ja korvattavissa, niin tarvitseeko tähän edes kyetä?
Parisuhde tuntuu olevan moneen negatiiviseen asiaan syypää; uskottomuus, alkoholiongelmat, psyykkiset oireet jne. Onko ihmiselle helpompi juuri tämä tapa, että syy on aina itsen ulkopuolella? Ikään kuin tekijä olisi vain onneton olosuhteiden uhri?
Joku ystävistäni heitti kerran 3kympin kriisissä "etsivänsä itseään". Ja sanoi hetken päästä, että tuskin koskaan uskaltaa tunnustaa, millaisen tyypin loppujen lopuksi löysi. Ja näin se ihmisenä kasvu tulee jatkumaan: vaikka joskus ymmärtäisi omat puutteet ja heikkoudet, yrittää kuitenkin sosiaalisissa kontakteissa salata ne sekä itseltään että muilta.
Illuusiosta tulee vankila, kun arjen päämäärä on vain hyvänolon ylläpitäminen. Varattujen puheet suhteidensa ongelmista saattavat toki olla totta. Mutta jos yksipuolisen tarinan perusteella ryhtyy "toiseksi" mieheksi tai naiseksi, rakentaa sekä itselleen että varatulle "turvallisen" pseudomaailman, joka hajoaa vasta siinä vaiheessa, kun samat ongelmat kerrotaan seuraavalle "toiselle" osapuolelle.
Elämässä kaikki on kuitenkin mahdollista. "Kakkosesta" voi tulla ykkönen, rinnakaissuhde saattaa herättää parin tarkastelemaan omaa suhdettaan rakentavan kriittisesti. Tai sitten ei..
Ihmisellä on vastuu valinnoistaan ja teoistaan. Sattuma ja kohtalo pitävät meitä välillä pilkkanaan heitellen houkutuksia, vastoinkäymisiä ja haasteita eteemme. Jokainen kuitenkin päättää itse, mitä loppujen lopuksi tekee.suuresta rakkaudesta naimisiin siis oikeesti!
kelatkaa vähän. tulee perheenperustamisvimma tietyssä iässä- perhe on saatava kasaan kohtuullisen sopiva kandi tulee vastaan ja sitten se perheleikki alkaa?
sitten joka puolella hoetaan suuresta rakkaudesta ja nämä puolittain rakastuneet alkavat etsimään "kadonnutta puolikastaan" näin se menee, illuusio suuresta rakkaudesta ajaa meitä takaa kuin kuolema ja sitten taas tehdään mitä nyt sattuu.... - Limppu
katriina kirjoitti:
suuresta rakkaudesta naimisiin siis oikeesti!
kelatkaa vähän. tulee perheenperustamisvimma tietyssä iässä- perhe on saatava kasaan kohtuullisen sopiva kandi tulee vastaan ja sitten se perheleikki alkaa?
sitten joka puolella hoetaan suuresta rakkaudesta ja nämä puolittain rakastuneet alkavat etsimään "kadonnutta puolikastaan" näin se menee, illuusio suuresta rakkaudesta ajaa meitä takaa kuin kuolema ja sitten taas tehdään mitä nyt sattuu....Itsekkin kyseenalaistanut kaikkien avioliittojen pohjautumisen siihen suureen rakkauteen.. Luulen kyllä, että kaikki oikeasti haluavat asian olevan niin.
Mutta taidamme tuon rakkausilluusion kanssa olla samaan aikaan takaa-ajajia että -ajettuja. Yksiselitteisesti rakkautta ei voi määritellä ja kohteen vaihtuessa rakkauden tuntemuksetkin saavat erilaisia vivahteita.
Illuusio on taas kuvitelma, mikä ei ole saavutettavissa.. Ja ehkä siinä sen loputon viehätys =)
- Heidi
Minusta "joku" on oikeilla jäljillä kirjoituksessaan.
Elämä on täynnä kiusauksia, joista avio/avoliitossa elävä joutuu kieltäytymään. On kovin imartelevaa saada kolmannelta ihmiseltä huomiota ja ihailua. Etenkin jos arki on tullut avio/avosuhteeseen. Kukapa sitä ei kieltäsi on sitten omassa liitossa ongelmia tai ei. Mielestäni kukaan ei voi mennä sotkemaan toisen parisuhdetta olematta syyllinen.
Pitäisi päästä hiekkalaatikkoa pidemmälle jos on aikonut avio/avoliittoon toisen kanssa. Sitoutua suhteeseen ja sen hoitamiseen kieltäytymällä tälläisistä kiusauksista.- N30
Hmm..
Hyviä näkökantoja, myös "Joku" ja "Heidi". Mielestäni siinä, että varattuna ottaa vastaan huomiota tai imartelua, ei ole väärää, mutta rajanveto esimerkiksi flirtin suhteen on mielestäni varatun osapuolen asia. Eli kyky pistää stoppi siinä kohtaa, kun tuntee, että huomionosoitukset menevät liian henkilökohtaisiksi. Eli kuten Heidi sen muotoili "...joutuu kieltäytymään kiusauksista".
Tässäpä kohtaa monesti varatut osapuolet eivät suinkaan tee stoppia, vaan tiputtavat muutaman "valkoisen valheen" tyyliin "olemme asumuserossa" saadakseen huomionosoitukset jatkumaan.. Ja kaikki eivät edes saa suustaan ulos lausetta "Olen varattu".
Ja kuten "Joku" fiksusti oivalsikin, asiassa on aina myös toinen näkökulma, jota harvoin pääsee kuulemaan, eli varatun osapuolen puolison tuntemukset. Mutta onhan se vaikeaa lähteä kenellekään soittelemaan: "Hei, halusin vain varmistaa, että oletteko oikeasti asumuserossa?". Valitettavan usein käy sitten näitä yllättäviä tilanteita, joista hyvä esimerkki tämän palstan kirjoitus "Toinen" nainen (jossa puoliso sai tietää yllättäen ettei olekaan se ensimmäinen vaan toinen)
Ja tällä palstalla on myös paljon kirjoituksia näistä kolmas osapuoli -tapauksista, jossa varattu osapuoli häilyy parhaassa tapauksessa vuositolkulla epätietoisuuden tilassa kykenemättä päättämään, mihin suuntaan lähteä. Sellainen alkaa olla jo todella epäreilua kaikkia osapuolia kohtaan.. - Heidi
N30 kirjoitti:
Hmm..
Hyviä näkökantoja, myös "Joku" ja "Heidi". Mielestäni siinä, että varattuna ottaa vastaan huomiota tai imartelua, ei ole väärää, mutta rajanveto esimerkiksi flirtin suhteen on mielestäni varatun osapuolen asia. Eli kyky pistää stoppi siinä kohtaa, kun tuntee, että huomionosoitukset menevät liian henkilökohtaisiksi. Eli kuten Heidi sen muotoili "...joutuu kieltäytymään kiusauksista".
Tässäpä kohtaa monesti varatut osapuolet eivät suinkaan tee stoppia, vaan tiputtavat muutaman "valkoisen valheen" tyyliin "olemme asumuserossa" saadakseen huomionosoitukset jatkumaan.. Ja kaikki eivät edes saa suustaan ulos lausetta "Olen varattu".
Ja kuten "Joku" fiksusti oivalsikin, asiassa on aina myös toinen näkökulma, jota harvoin pääsee kuulemaan, eli varatun osapuolen puolison tuntemukset. Mutta onhan se vaikeaa lähteä kenellekään soittelemaan: "Hei, halusin vain varmistaa, että oletteko oikeasti asumuserossa?". Valitettavan usein käy sitten näitä yllättäviä tilanteita, joista hyvä esimerkki tämän palstan kirjoitus "Toinen" nainen (jossa puoliso sai tietää yllättäen ettei olekaan se ensimmäinen vaan toinen)
Ja tällä palstalla on myös paljon kirjoituksia näistä kolmas osapuoli -tapauksista, jossa varattu osapuoli häilyy parhaassa tapauksessa vuositolkulla epätietoisuuden tilassa kykenemättä päättämään, mihin suuntaan lähteä. Sellainen alkaa olla jo todella epäreilua kaikkia osapuolia kohtaan..Flirttailu ei mielestäni kuulu tähän pettämsiasiaan ollenkaan. Olen ainakin itse soittanut kakkosnaiselle ja kysynyt hänen kantaansa asiaan. Olen sen tehnyt, koska minulla ei ole ollut mitään menentettävää enää jos kerran mieheni on menetetty toiselle. Asia vain on selvinyt minulle edulliseen suuntaan. Kait mies tajusi soitosta tehneensä äärimmäisen loukkaavasti ja nainen kuullut myös petetyn mielipiteen miehestä. Omasta halusta sitten on kiinni antaako miehelleen anteeksi ja pystyykö koskaan enää luottamaan mieheensä. Itselläni on tämä prosessi vielä kesken ja harkinnan alla.
- Syy tai seuraus
Onko sillä väliä onko kolmas osapuoli syy vai seuraus, jokatapauksessa minusta se on väärä tapa erota. Suhde pitäisi pystyä lopettamaan ilman kolmansia osapuolia.
Oma avioliitto kariutui, lopullinen niitti oli juuri kolmas osapuoli. Väitän että ilman kolmannen osapuolen metsästysretkeä olisi perheemme yhä kasassa. Meidän perheessä elettiin vain rankkoja aikoja, monta projektia kesken. Minä luulin että me emme olisi perhe joka kaatuu vastoinkäymisiin, mutta väärässä olin.
Eli tulimme mieheni kanssa hyvin toimeen, puhuimme, seksi oli upeaa, mutta väsy tuli arjen paineiden alla miehelle. Väitän että miehen tuli ikävä villejä nuoruus vuosiaan joita lähemmäs pääsi helposti nuoren naisen kainalossa. On varmaan ollut miehellä elämä ihanaa kun minä olen yksin tehnyt meidän molempien velvollisuudet ja valittamatta vielä. Minä olen päättänyt että kyllä minä pärjään, vaikka voimat on vähissä lähes lopussa.
Minusta ongelma joka kaatoi avioliittomme oli kolmas osapuoli joka tässä tapauksessa saalisti miestäni, oli ihastunut ja tiesi mitä halusi ja sai sen...- N30
Olen samaa mieltä, että suhde pitäisi pystyä lopettamaan ilman kolmansia osapuolia. Pitäisi.. Tämän palstan kirjoitusten perusteella vaikuttaa siltä, että varattu osapuoli hakee usein kolmannesta osapuolesta myös jonkinlaista rohkaisua tehdä mielessä ehkä jo pitempään itänyt lähtemispäätös. Joillekin näyttää päätös olevan nopea, joillekin taas vuosien soutamista ja huopaamista.
Aika ykskantaan "Eräs" toteaa, että miehensä väsy ja nuoruusvuosien kaipaaminen sekä tämä "saalistava kolmas osapuoli" olivat avioeron syypäitä. Hän itse oli uhrautunut tehden "molempien velvollisuudet". Onko ex-miehesi samaa mieltä eron syistä? Vaikuttaa vähän siltä, että ilmassa on havaittavissa hitunen katkeruuden katkua...
Hyvää jatkoa Sinulle silti! - eräs
N30 kirjoitti:
Olen samaa mieltä, että suhde pitäisi pystyä lopettamaan ilman kolmansia osapuolia. Pitäisi.. Tämän palstan kirjoitusten perusteella vaikuttaa siltä, että varattu osapuoli hakee usein kolmannesta osapuolesta myös jonkinlaista rohkaisua tehdä mielessä ehkä jo pitempään itänyt lähtemispäätös. Joillekin näyttää päätös olevan nopea, joillekin taas vuosien soutamista ja huopaamista.
Aika ykskantaan "Eräs" toteaa, että miehensä väsy ja nuoruusvuosien kaipaaminen sekä tämä "saalistava kolmas osapuoli" olivat avioeron syypäitä. Hän itse oli uhrautunut tehden "molempien velvollisuudet". Onko ex-miehesi samaa mieltä eron syistä? Vaikuttaa vähän siltä, että ilmassa on havaittavissa hitunen katkeruuden katkua...
Hyvää jatkoa Sinulle silti!Minä itse ehdotin miehelle omista syistäni aikalisää alkuvuodesta, syy oli lähinnä miehen vähäisen vapaa-ajan käyttö. Mies oli sitä mieltä ettei todellakaan halua eroa ja jos olisi halunnut minusta eroon olisi voinut tarttua siihen oljenkorteen.
Katkera olen ehkä, mutta myös surullinen sillä niin paljon on rikki revitty meidän perheen elämässä, jo pelkät rahalliset tappiot ovat kovat mitä ero on aiheuttanut molemmille osapuolille. Lapsiraukat käyvät psykologilla kun ero on ollut niin raskas.
Ja sitä paitsi ei se miehen uusi suhde edes kestänyt, nainen lähti toisen miehen matkan reilun puolenvuoden yhdessä olon jälkeen, kun oli ensin pettänyt muutaman kuukauden ex-miestäni oman uutensa kanssa. Mies itki kotiin pääsyä, mutta itse tiensä valitsi... - saman kokenut
Mies taisteli pitkään omien henkilökohtaisen
ongelmansa (alkoholi) kanssa ja sinnitteli
arjessa mukana.
Ehdotin jossain vaiheessa lepoa suhteeseen,en
eroa,että vuokraisimme asunnon hänelle ja hän
saisi todella aikaa miettiä ja ehkä toipua.
Asiat kuitenkin sujuivat joten kuten ja hän
sanoi ,ettei voisi elää erossa minusta ja lapsista
ja se olisi melkein itsarin paikka.
Sitten tuli työpaikalle nuori neitonen,jonka
oma liitto oli kriisissä ja etsi kuumeisesti
uutta siippaa.
Mies kertoi minulle,että tuo tyttö (12 v nuorempi)
yrittää iskeä jatkuvasti ja kysyi neuvoa miten
pääsisi eroon.Mies haki neuvostani uuden työpaikan,mutta tyttö kuuli sen ja hänelle tuli
kiire,irtisanomisajan lopussa oli peli pelattu.
Lähtiessään kotoa mies sanoi,että teen varmasti elämäni
suurimman virheen,mutten pysty tuota vastustamaan.
Ja niin tuli ero,asiaan tuli vielä monta mutkaa
matkaan,mies seilasi minun ja tytön väliä.
Lopulta päätin päästää irti ja jatkaa omaa elämääni ilman miestä.Anssi Kelan sormus kappale
jossa sanotaan "ja lähdin sydäntäni hautaamaan"
sai aikaan osittain "heräämiseni",käsitin ettei
paluuta entiseen ole enää milloinkaan.
En pystyisi antamaan anteeksi miehelle,sänkyyn
menosta en nyt puhu se on pikkuseikka sen rinnalla
että perheeni hajosi.Lapsistani tuli erolapsia.
Omaisuus meni uusjakoon ja vaivalla kerätty
elintaso ja velat joita ei olisi ollut paljoa
jäljellä kasvoivat huimasti.
Ilman tätä kolmatta osapuolta ei olisi eroa
tullut,ainakaan silloin.
En ole katkera,minulla on ihana oma elämä elämätta
ja uudet kuviot.
Se joka on katkera minulle on yllättäen Ex-mies,
hän kuulemma menetti erossa kaiken ja on tiukoilla.
Tottakai on ,kolmen lapsen elarit ja elämä aloitettava alusta.Uudella vaimolla bruttopalkka
sama kuin minun netto,elintaso siin putoaa huimasti.
Olisi tehnyt mieli kommentoida,että ei se rakkaus
aina riitä,mutten viitsinyt lietsoa eripuraa.
Toista ei voi kuitenkaan omistaa,on parasta nauttia niistä yhteisistä hetkistä,niin kaun niitä riittää.Koskaan ei tiedä mitä huominen
tuo tullessaan,sen olen oppinut. - Kunnon mies
saman kokenut kirjoitti:
arjessa mukana.
uutta siippaa.
pääsisi eroon.Mies haki neuvostani uuden työpaikan,mutta tyttö kuuli sen ja hänelle tuli
Lopulta päätin päästää irti ja jatkaa omaa elämääni ilman miestä.Anssi Kelan sormus kappale
tullut,ainakaan silloin.
ja uudet kuviot.
Tottakai on ,kolmen lapsen elarit ja elämä aloitettava alusta.Uudella vaimolla bruttopalkka
Toista ei voi kuitenkaan omistaa,on parasta nauttia niistä yhteisistä hetkistä,niin kaun niitä riittää.Koskaan ei tiedä mitä huominen
tuo tullessaan,sen olen oppinut.Itselläni meni erossa Koti, perhe (kolme lasta..)asunto,työpaikka, ansiot. Kaikki sen vuoksi, että vaimolle tuli uusi teiniaika 40-vuotiaana.Pari vuotta aikaisemmin jo hänellä vakava seksisuhde toiseen salaa minulta, jäi kiinni! Piti olla joku toinen, ei väliä vaikka yhteinen iso maatila, kolme hienoa tyttöä,kaikki mallillaan, velat lähes hoidettu, ja koti kuntoon laitettu. Oli vaan niin,että tilamme oli hänen kotitilansa, ja olin vain työmies jonka piti lähteä yhteisestä kodista, vaikka omistin ilman ehtoja tilasta puolet. Vailla mitään kokemusta uusi suhde jolla ei edes omia lapsia tai kokemusta tilan hoidosta änkesi tilalleni, ja ex oli päästä pyörällä, kun joku mies johtavassa asemassa lisäksi, oli hänestä kiinnostunut.
Lapset myös nyt psykiatrilla..kiitos uuden suhteen.. vain nainen voi olla NÄIN tyhmä. maksaa nyt kiimastaan lähes 100.000 euroa,ottaa lisäksi velat vastuulleen, sen takia että saa uuden miehen..
Itse hoidin aina tilan asiat ok, hoidin myös itseni, urheilin ja harrastin... suhteemme ei kaatunut seksiin, tai sen puutteesen, sen tiedän varmasti.. asia joka myös ex:n mukaan toimi meillä...Mutta ei, pää meni sekaisin, rakastui ja nyt on kait hyvin? Vaimolle jäi kaikki tulot entiselleen, omaisuus ja asunto. Mitä jäi minulle? EI mitään! Lapsetkin mies käytännössä erossa menettää aina, sanotaan mitä sanotaan.. Nyt lähes vuosi kun lähdin kotoa. Vihaan sekä ex:ää, että väliimme änkenyttä uutta miestä niin paljon, että kukaan ei voi ymmärtää katkeruuttani..
Ikinä en halua olla missään väleissä heidän kanssaan, tuli sitten häät tai hautajaiset, joko heille tai yhteisille lapsilleni, perhejuhlia en heillä ikinä vietä! - M36
saman kokenut kirjoitti:
arjessa mukana.
uutta siippaa.
tullut,ainakaan silloin.
ja uudet kuviot.
tuo tullessaan,sen olen oppinut.... mutta kyllä mies aivan itse teki valinnan ruveta pettämään, totta ... kiusaus oli varmasti suuri ... mutta hän oli se, joka ei tälle "tytölle" sanonut EI KIITOS. Ihminen ei ole niin tahdoton kuin joskus jopa itselleen uskottelee...
- M36
Kunnon mies kirjoitti:
Itselläni meni erossa Koti, perhe (kolme lasta..)asunto,työpaikka, ansiot. Kaikki sen vuoksi, että vaimolle tuli uusi teiniaika 40-vuotiaana.Pari vuotta aikaisemmin jo hänellä vakava seksisuhde toiseen salaa minulta, jäi kiinni! Piti olla joku toinen, ei väliä vaikka yhteinen iso maatila, kolme hienoa tyttöä,kaikki mallillaan, velat lähes hoidettu, ja koti kuntoon laitettu. Oli vaan niin,että tilamme oli hänen kotitilansa, ja olin vain työmies jonka piti lähteä yhteisestä kodista, vaikka omistin ilman ehtoja tilasta puolet. Vailla mitään kokemusta uusi suhde jolla ei edes omia lapsia tai kokemusta tilan hoidosta änkesi tilalleni, ja ex oli päästä pyörällä, kun joku mies johtavassa asemassa lisäksi, oli hänestä kiinnostunut.
Lapset myös nyt psykiatrilla..kiitos uuden suhteen.. vain nainen voi olla NÄIN tyhmä. maksaa nyt kiimastaan lähes 100.000 euroa,ottaa lisäksi velat vastuulleen, sen takia että saa uuden miehen..
Itse hoidin aina tilan asiat ok, hoidin myös itseni, urheilin ja harrastin... suhteemme ei kaatunut seksiin, tai sen puutteesen, sen tiedän varmasti.. asia joka myös ex:n mukaan toimi meillä...Mutta ei, pää meni sekaisin, rakastui ja nyt on kait hyvin? Vaimolle jäi kaikki tulot entiselleen, omaisuus ja asunto. Mitä jäi minulle? EI mitään! Lapsetkin mies käytännössä erossa menettää aina, sanotaan mitä sanotaan.. Nyt lähes vuosi kun lähdin kotoa. Vihaan sekä ex:ää, että väliimme änkenyttä uutta miestä niin paljon, että kukaan ei voi ymmärtää katkeruuttani..
Ikinä en halua olla missään väleissä heidän kanssaan, tuli sitten häät tai hautajaiset, joko heille tai yhteisille lapsilleni, perhejuhlia en heillä ikinä vietä!Kyllähän sinä sen ymmärrät, ettei suteenne ollut kunnossa jos vaimosi harrasti sivusuhteita ja lopulta päätyi eroon ... millä logiikalla se olisi ollut kunnossa, eihän sellaisesta suhteesta lähdetä. Se mikä mätti on tietenkin mahdotonta sanoa, sen vain exäsi osaisi meille kertoa. Tai jos hän todella on niin TYHMÄ mitä kerroit, mitä se sitten sinusta tai hänen uudesta miehestään kertoo jos NIIN tyhmän naisen kanssa yhteistä elämää pitää.
Menikö ositus mielestäsi väärin, jos nyt ymmärsin oikein niin exäsi lunasti osuutesi johon otti 100 tonnia uutta velkaa. Kirjoitit : "Vaimolle jäi kaikki tulot entiselleen, omaisuus ja asunto. Mitä jäi minulle? EI mitään! " ... jos todella näin, niin miksi suostuit ?
Lapset kärsivät erosta ETENKIN jos vanhemmilla noinkin suunnaton katkeruus ja viha, aivan varmasti mielipiteesi tapahtumista ja äidistään ei ole jäänyt lapsillenne epäselväksi ... ero lapsille on vaikea paikka, eikä tuollainen uho sitä todellakaan helpota tai tilannetta paranna ( kirjoitit : " Ikinä en halua olla missään väleissä heidän kanssaan, tuli sitten häät tai hautajaiset, joko heille tai yhteisille lapsilleni, perhejuhlia en heillä ikinä vietä! " ) .
Yleensä erossa mies ei periaatteessa eikä myöskään käytännössä "menetä" lapsia ... en minä, eikä moni muukaan. Miten teillä muuten on tapaamiset hoidettu ? - linjoilla..
se on nykypäivänä toi arjen eläminen, niin vaikeaa, ettei niitä voimavaroja käytetä kuin uuden kypsyttelyyn.
Se että se arki tulee varmasti uusissakin suhteissa vastaan, ehkä rankemmin uusioperheissä, kun luullaan että tästä vaan aletaan elämään..mutta mutta siellä ne on edellisen parisuhteen serkut, isovanhemmat jne. joilla tunteet etenkin lapsiin ovat kovin vilpittömät..ja tulisi myös lapsien kannalta muistaa , että heidän omiin sukulaisiin pidettäisiin avoimet suhteet ihan siksi että lasten oma turvallinen verkosto ei romahtaisi..ei ne lapset ole rakastuneet uuteen, eikä pidä kieltää heiltä tapaamisia omien sukulaistensa kanssa.
Samaa mieltä että ei suhteessa pakko ole olla, mutta sellainen vuoden rinnakkaissuhteen ylläpito että laitetaan omat asiat "kulisseissa" kuntoon ja sitten paskahousumaisesti räväytetään kumppanille pöytään, ja huudetaan ymmärrystä ja yritetään viikossa luikkia entisestä elämästä turvalliseen uuteen on todella raukkamaista, eikä anneta sitten omalle pitkälle parisuhdekumppanille mahdollisuuksia toipua shokista, lapset kainaloon ja menoksi.
Totuus esiin silloin kun sen tietää, ne valheet ja ppuhumiset tulevat esille ennemmin tai myöhemmin ja vain vaikeuttavat etenkin jos lapsia, niin kaikkea sopimista tulevaisuudessa, sekä eron käsittelyä henkisesti kun se kumminkin on jossain vaiheessa ennemmin tai myöhemmin tehtävä.
Ja motto lopuksi...opetelkaa arjen elämistä..se vaan tulee vastaan siellä uudessakin uskokaa vaan.
T:M30 - niin
M36 kirjoitti:
Kyllähän sinä sen ymmärrät, ettei suteenne ollut kunnossa jos vaimosi harrasti sivusuhteita ja lopulta päätyi eroon ... millä logiikalla se olisi ollut kunnossa, eihän sellaisesta suhteesta lähdetä. Se mikä mätti on tietenkin mahdotonta sanoa, sen vain exäsi osaisi meille kertoa. Tai jos hän todella on niin TYHMÄ mitä kerroit, mitä se sitten sinusta tai hänen uudesta miehestään kertoo jos NIIN tyhmän naisen kanssa yhteistä elämää pitää.
Menikö ositus mielestäsi väärin, jos nyt ymmärsin oikein niin exäsi lunasti osuutesi johon otti 100 tonnia uutta velkaa. Kirjoitit : "Vaimolle jäi kaikki tulot entiselleen, omaisuus ja asunto. Mitä jäi minulle? EI mitään! " ... jos todella näin, niin miksi suostuit ?
Lapset kärsivät erosta ETENKIN jos vanhemmilla noinkin suunnaton katkeruus ja viha, aivan varmasti mielipiteesi tapahtumista ja äidistään ei ole jäänyt lapsillenne epäselväksi ... ero lapsille on vaikea paikka, eikä tuollainen uho sitä todellakaan helpota tai tilannetta paranna ( kirjoitit : " Ikinä en halua olla missään väleissä heidän kanssaan, tuli sitten häät tai hautajaiset, joko heille tai yhteisille lapsilleni, perhejuhlia en heillä ikinä vietä! " ) .
Yleensä erossa mies ei periaatteessa eikä myöskään käytännössä "menetä" lapsia ... en minä, eikä moni muukaan. Miten teillä muuten on tapaamiset hoidettu ?Suhteessa ei välttämättä tarvitse olla mitään vikaa kun ruvetaan hakemaan uutta. Turha syyttää kumppania siitä, että "piti hakea uutta". Olet naiivi, jos kuvittelet, että suhteessa on vikaa, kun haetaan uutta. Mikä se kolmas osapuoli suhde oikein on? Se on kahden ihmisen aikaansaannos, joka ei taatusti parane lisäämällä sotkuun kolmas. Jos jossakin mättää, on se uuden hakijan korvien välissä. Vanhan suhteen kai voi reilusti lopettaa ennen kuin alkaa jahdata uutta.
Psykologien mukaan, ihmisen täytyy käydä läpi kaikki ikävaiheet ja ne, joilta teini-ikä on jäänyt käymättä läpi, käyvät sen läpi ennemmin tai myöhemmin, usein 4-kymppisinä ja aivan väärän ihmisen kanssa, väärään aika. Silloin ihastutaan ja rakastutaan ja kaikki yhdessä puolison kanssa rakennettu tuntuu tyhmältä, vanhalta ja mäntiltä.
Lapset kärsivät aina erosta, sopuisastakin, koska lapset haluaisivat pitää vanhempansa saman katon alla; eri asia tietysti väkivaltaiset tai päihdeongelmaiset. - N30
M36 kirjoitti:
... mutta kyllä mies aivan itse teki valinnan ruveta pettämään, totta ... kiusaus oli varmasti suuri ... mutta hän oli se, joka ei tälle "tytölle" sanonut EI KIITOS. Ihminen ei ole niin tahdoton kuin joskus jopa itselleen uskottelee...
Puhut asiaa M36! Kyllä se "EI KIITOS" -sanominen kuuluu parisuhteessa jo elävälle. Vähintäänkin "OLEN VARATTU" olisi hienoa osata sanoa, jos kerran varattu on.
Eikä ketään tahdottomana taluteta pois toimivasta parisuhteesta tai "saada saaliiksi" vastoin tahtoaan. - Kolmas osapuoliko
Kovasti täällä puhutaan kolmannesta osapuolesta ja kuinka pitäisi pystyä ensin eroamaan vanhasta, pitämään vuoden tai kahden henkinen sulattelukausi ja sitten vasta alkaa uuteen suhteeseen. Entä jos se oikea kävelee vastaan vaikka aamuruuhkassa, oli ero sitten missä vaiheessa tahansa tai vasta alkamassa ? Eihän ihminen ole mikään kone joka voi aikatauluttaa tunne-elämänsä itselleen sopiviin jaksoihin.
Jos ajatellaan millä perustein ihmiset puolisonsa yleensäkin valitsevat, niin esim. parikymppisenä aloitettu seurustelu joka johtaa avioliittoon ja lapsiin, ei välttämättä ole kovin syvälliseltä pohjalta alunperinkään lähtenyt liikkeelle. Suurin tekijä silloin on ollut se inhimillinen vaisto ja tuntemus, jonka mukaan on toimittu. Välttämättä seurusteluaikoinakaan ei tule toisen sopivuutta itselleen testattua ja kohta jo ollaan aviossa ja pari lasta. Siinä puhuu silloin realiteeetit eikä mietitä välttämättä sitä ollaanko oikeasti ne sopivimmat ihmiset toisilleen. Jos on tapahtunut ns. virhevalinta, niin sitä on mielestäni turhaa yrittää parannella parisuhdekursseilla yms. vain sen takia että on perhe ja omaisuus yhteistä.
Tähän kun sitten kolmas osapuoli sattuu osumaan ja vaikka johtaa rakastumiseen ja lopulta avioeroon, niin miksi se olisi huonompi valinta (ottaen huomioon toivottavasti keräytyneen elmänkokemuksen) kuin parikymppisenä tehty puolisonvalinta. Onko ainoa syy se että on yhteiset lapset ja asunto ? - M36
niin kirjoitti:
Suhteessa ei välttämättä tarvitse olla mitään vikaa kun ruvetaan hakemaan uutta. Turha syyttää kumppania siitä, että "piti hakea uutta". Olet naiivi, jos kuvittelet, että suhteessa on vikaa, kun haetaan uutta. Mikä se kolmas osapuoli suhde oikein on? Se on kahden ihmisen aikaansaannos, joka ei taatusti parane lisäämällä sotkuun kolmas. Jos jossakin mättää, on se uuden hakijan korvien välissä. Vanhan suhteen kai voi reilusti lopettaa ennen kuin alkaa jahdata uutta.
Psykologien mukaan, ihmisen täytyy käydä läpi kaikki ikävaiheet ja ne, joilta teini-ikä on jäänyt käymättä läpi, käyvät sen läpi ennemmin tai myöhemmin, usein 4-kymppisinä ja aivan väärän ihmisen kanssa, väärään aika. Silloin ihastutaan ja rakastutaan ja kaikki yhdessä puolison kanssa rakennettu tuntuu tyhmältä, vanhalta ja mäntiltä.
Lapset kärsivät aina erosta, sopuisastakin, koska lapset haluaisivat pitää vanhempansa saman katon alla; eri asia tietysti väkivaltaiset tai päihdeongelmaiset.Kyllä siinä aivan välttämättä on vikaa... ei ehkä sinun mielestäsi ja omalla kohdallasi kaikki pelaa kuin tanssi vaan. MUTTA se joka sitten vaikka uutta hakee, niin hänen parisuhteessa on vikaa ja PALJON. Eli, jos vaikka sinä jaksatkin juosta maratoonin ja nauttia joka hetkestä, niin minä olisin vainaa jo 5 km jälkeen ... vaikka ihan samassa kilpailussa ollaan.
En ole syyttämässä kumppania siitä että toinen päättää lopettaa yhteiselämän (pl. "ääritapaukset"), ehkä vain kaksi toisilleen sopimatonta ihmistä eivät voineet elää enää yhdessä ... sinä olisit, hän ei. Syyt sitten siihen ovat moninaiset miksi niin kävi, tai miksi ei nähty enää mahdollisuutta korjata suhdetta molempia tyydyttäväksi, oliko syynä osaamattomuus, voimattomuus, rakkaudettomuus ... en tiedä tapauksessanne, exäsi ehkä...
Kuka hullu hakee "uutta" jos kokee rakastavansa puolisoaan ja elävänsä onnellisessa sekä toimivassa parisuhteessa.... kysyn vaan.
Niin no, jos koet että syy toisen osapuolen päässä, olet aivan oikeassa ... hänen päässään tuntui että kanssasi ei kerta kaikkiaan kykene elämään yhdessä ... hän koki että suhteessanne oli vikaa. Ei toista voi pakottaa rakastamaan tai haluamaan sinua, ellei tunne ole aito. Tuosta suhteen "reilummasta" lopettamisesta olen kyllä samaa mieltä kanssasi
Kyllä kyllä, tästä olen tietenkin samaa mieltä... eli tasapainoinen koti toisiaan rakastavien vanhempien kanssa on ehdottomasti paras ympäristö kasvattaa lapset. Mutta kun valitettavasti näin ei aina käy ... lapset aistivat kyllä jos perheessä vanhempien suhde toimimaton, ja toisella (yleensä molemmilla) pahaolla tai polla hajoomassa kun kokee suhteen täysin mahdottomaksi ja ahdistavaksi. Paljon parempi vaihtoehto tällaiselle kulissille on että vanhemmat eroavat, ja lapsilla täysipäiset vanhemmat jotka heitä rakastavat ... lastesi vuoksi, hyväksy tapahtuneet tosiasiat ja jatkuvan murehtimisen sijaan ala rakentaamaan elämää niillä eväillä mitä on, katkeroituminen ei auta ketään. - saman kokenut
M36 kirjoitti:
... mutta kyllä mies aivan itse teki valinnan ruveta pettämään, totta ... kiusaus oli varmasti suuri ... mutta hän oli se, joka ei tälle "tytölle" sanonut EI KIITOS. Ihminen ei ole niin tahdoton kuin joskus jopa itselleen uskottelee...
olen samaa mieltä ja en sitä "tyttöä" syytäkään.
Ja kuten sanoinkin,en ikinä voi antaa miehelle
anteeksi sitä,että hän rikkoi perheemme.
"Tyttö" elää nyt sitä vaikeaa elämää alkoholistin
(joka aina määräajoin retkahtaa,vaikkei uusi
puoliso sitä uskonutkaan,valitettavaa mutta tiedän retkahduksen tulevan 15 v:n kokemuksella
miehestä) kanssa ja toivon,että heillä menee
hyvin,ihan lastenikin vuoksi.Se on tosin toinen
tarina,ettei lapset yhteishuoltajuudesta huolimatta pääse isälleen,kun uusi puoliso on
aina niin väsynyt...mutta se on toisen palstan
asioita.
Mutta sen tiedän,että kyllä se kolmas osapuoli
oikealla hetkellä saa vahvankin liiton rikkoutumaan.
Itse en usko mihinkään vuoden katumusaikoihin,onni pitää ottaa silloin kun se
kohdalle osuu.
Mutta en tosiaankaan olisi halunnut kolmen lapsen
kanssa elämää ilman miestä,olisin halummut heidät
kasvattaa biologisen isänsä kanssa.Kaikki lapset
kun ovat yhdessä suunniteltu ja toivottu,kyllä
vanhemman vastuu pitäisi ylittää omat mielihalut.
Tarkennukseksi vielä; meillä toimi seksi,me pystyimme puhumaan asiat aina halki ja meillä
meni hyvin.Mies itki olkaani vasten eron tuskaa,mutta mentävä oli.Se yllätti,jopa hänen
parhaat ystävänsä.En tiedä mikä siellä päässä
vinksahtaa 40 iässä,on sen verran tavallinen tarina.Ehkä asiat on liian hyvin,ettei sitten enää näe metsää puilta.
Mutta erosta toipuu ja elämä on ihanaa ja uuden
kumppanin löytökin nopeasti yllätti minut täysin.
Kaikille kolmansille osapuolille haluaisin vain
sanoa,että muistakaa sen uuden kanssa saattaa seurata lapsia ja iso sukukin,eikä ne kaikki hyväksy sinua helposti.Kannattaa olla tosi varma
suhteesta,ennen kuin varattuun sekoaa,siinä voi
saada sellaisen likaryöpyn niskaansa,ettei osaa
odottaakaan.
Exäni häihin ei mennyt kukaan hänen suvustaan,vaan he hiljaisesti boikotoivat häitä.
Minä jopa sanoin exän äidille,että mene hän on kuitenkin sinun poikasi,muttei se mitään auttanut.Itse toivon äitinä,että osaan hyväksyä
lasteni päätökset ja tukea heitä,tekivät he millaisia ratkaisuja hyvänsä,heidän elämäänsähän
se on.
Meidän tapauksessa exäni sai naisen,jolla on jo
(27 vuotias) ollut useampi mies kierroksessa ja pelkään pahoin,ettei exäni jää viimeiseksi.Olisi se exälle liian kova hinta,kun on jo särö syntynyt
lasten ja muunkin suvun välille. - Limppu
M36 kirjoitti:
Kyllähän sinä sen ymmärrät, ettei suteenne ollut kunnossa jos vaimosi harrasti sivusuhteita ja lopulta päätyi eroon ... millä logiikalla se olisi ollut kunnossa, eihän sellaisesta suhteesta lähdetä. Se mikä mätti on tietenkin mahdotonta sanoa, sen vain exäsi osaisi meille kertoa. Tai jos hän todella on niin TYHMÄ mitä kerroit, mitä se sitten sinusta tai hänen uudesta miehestään kertoo jos NIIN tyhmän naisen kanssa yhteistä elämää pitää.
Yleensä erossa mies ei periaatteessa eikä myöskään käytännössä "menetä" lapsia ... en minä, eikä moni muukaan. Miten teillä muuten on tapaamiset hoidettu ?Onko totta, että uskottomia ovat vain ongelmaisessa parisuhteessa elävät ihmiset? Uskallan nyt epäillä. On taatusti ihmisiä, jotka eivät tänä päivänäkään osaa sanoa, miksi ovat pettäneet kumppaniaan.
En itse halua nöyryyttää petettyä enää sillä, että vakuuttelisin hänelle suhteessa olleen jotain niin pahasti pielessä, että pettäminen on ymmärrettävää.
Olen pitänyt ajatuksistasi yleensä. Tässä nyt ollaan hiukka erimieltä. Katkeruuden tunne taatusti hellittää edellisellä kirjoittajalla, kunhan aikaa kuluu ja luottamus itseen palaa. - Limppu
M36 kirjoitti:
Kyllä siinä aivan välttämättä on vikaa... ei ehkä sinun mielestäsi ja omalla kohdallasi kaikki pelaa kuin tanssi vaan. MUTTA se joka sitten vaikka uutta hakee, niin hänen parisuhteessa on vikaa ja PALJON. Eli, jos vaikka sinä jaksatkin juosta maratoonin ja nauttia joka hetkestä, niin minä olisin vainaa jo 5 km jälkeen ... vaikka ihan samassa kilpailussa ollaan.
En ole syyttämässä kumppania siitä että toinen päättää lopettaa yhteiselämän (pl. "ääritapaukset"), ehkä vain kaksi toisilleen sopimatonta ihmistä eivät voineet elää enää yhdessä ... sinä olisit, hän ei. Syyt sitten siihen ovat moninaiset miksi niin kävi, tai miksi ei nähty enää mahdollisuutta korjata suhdetta molempia tyydyttäväksi, oliko syynä osaamattomuus, voimattomuus, rakkaudettomuus ... en tiedä tapauksessanne, exäsi ehkä...
Kuka hullu hakee "uutta" jos kokee rakastavansa puolisoaan ja elävänsä onnellisessa sekä toimivassa parisuhteessa.... kysyn vaan.
Niin no, jos koet että syy toisen osapuolen päässä, olet aivan oikeassa ... hänen päässään tuntui että kanssasi ei kerta kaikkiaan kykene elämään yhdessä ... hän koki että suhteessanne oli vikaa. Ei toista voi pakottaa rakastamaan tai haluamaan sinua, ellei tunne ole aito. Tuosta suhteen "reilummasta" lopettamisesta olen kyllä samaa mieltä kanssasi
Kyllä kyllä, tästä olen tietenkin samaa mieltä... eli tasapainoinen koti toisiaan rakastavien vanhempien kanssa on ehdottomasti paras ympäristö kasvattaa lapset. Mutta kun valitettavasti näin ei aina käy ... lapset aistivat kyllä jos perheessä vanhempien suhde toimimaton, ja toisella (yleensä molemmilla) pahaolla tai polla hajoomassa kun kokee suhteen täysin mahdottomaksi ja ahdistavaksi. Paljon parempi vaihtoehto tällaiselle kulissille on että vanhemmat eroavat, ja lapsilla täysipäiset vanhemmat jotka heitä rakastavat ... lastesi vuoksi, hyväksy tapahtuneet tosiasiat ja jatkuvan murehtimisen sijaan ala rakentaamaan elämää niillä eväillä mitä on, katkeroituminen ei auta ketään.Syntyykö parisuhde itsestään? Onko se apsurdi käsite, joka irrallisena vain roikkuu yhteiskunnan rakenteissa?
Mistä parisuhde syntyy? Siitä, että kaksi ihmistä kohtaavat, tuntevat vetoa toisiinsa ja haluavat kulkea yhdessä. Mutta yksilöt eivät koksaan häviä, kun parisuhde alkaa.
On siis hieman outoa ajatella, että vika on parisuhteessa. Myöhemmin tekstissä itsekin viittasit siihen, että yksilöt kokevat asiat eri tavoin. Tämä antaisi sitten aihetta esittää kysymyksen, onko "vika" sittenkin yksilössä itsessään?
Täydellistä ihmistä kun ei ole, niin tuskin voidaan luoda täydellistä parisuhdetta. Kahden tasavertaisen aikuisen suhde on aina siinä elävien yksilöiden kykyjen, taitojen, persoonallisuuksien, arvojen ja sosiaalisen perimän yhtymäkohta.
Pettäjiä on aina ollut kaikenlaisissa suhteissa. Todellista naiviutta on olettaa, että "onnellinen" parisuhde on kaiken pahan ulottumattomissa. Onnellinen parisuhde kun on pikemminkin epätäydellisyyden hyväksymistä itsessä ja toisessa, eikä pakonomaista täydellisyyteen pyrkimistä! - M36
Limppu kirjoitti:
Syntyykö parisuhde itsestään? Onko se apsurdi käsite, joka irrallisena vain roikkuu yhteiskunnan rakenteissa?
Mistä parisuhde syntyy? Siitä, että kaksi ihmistä kohtaavat, tuntevat vetoa toisiinsa ja haluavat kulkea yhdessä. Mutta yksilöt eivät koksaan häviä, kun parisuhde alkaa.
On siis hieman outoa ajatella, että vika on parisuhteessa. Myöhemmin tekstissä itsekin viittasit siihen, että yksilöt kokevat asiat eri tavoin. Tämä antaisi sitten aihetta esittää kysymyksen, onko "vika" sittenkin yksilössä itsessään?
Täydellistä ihmistä kun ei ole, niin tuskin voidaan luoda täydellistä parisuhdetta. Kahden tasavertaisen aikuisen suhde on aina siinä elävien yksilöiden kykyjen, taitojen, persoonallisuuksien, arvojen ja sosiaalisen perimän yhtymäkohta.
Pettäjiä on aina ollut kaikenlaisissa suhteissa. Todellista naiviutta on olettaa, että "onnellinen" parisuhde on kaiken pahan ulottumattomissa. Onnellinen parisuhde kun on pikemminkin epätäydellisyyden hyväksymistä itsessä ja toisessa, eikä pakonomaista täydellisyyteen pyrkimistä!Ei, kuten sanoit ... kaksi ihmistä luovat parisuhteen. Kun molemmat kokevat yksilöinä elävänsä hyvässä parisuhteessa, niin homma toimii.
Yleisesti tosiaan puhun "toimimattomasta parisuhteesta", vaikeiden asioiden pohtimisen "nopeuttamiseksi"... mutta todellakin yksilöt sen toimimattomuuden toiminnallaan aiheuttavat. Mikä yksilöissä sitten aiheuttaa parisuhteen missä toisella tai molemmilla on paha olla? Joskus syy voi olla hyvinkin selvä ... väkivalta, tai alkoholismi mihin ei haeta apua, ja miksi ei patologinen pettäminen (mikä kuitenkin harvinaisempi pettämisen muoto, kuin huonon suhteen oirehtiminen) tai sairalloinen mustasukkaisuus... näissä jopa syyllisen nimeäminen on helpompaa.
Mutta yksilöiden vikaa on myös se, elleivät normaaleista suhteen (kahden ihmisen välisestä kanssakäymisestä) vaikeuksista kykene keskustelemaan, tai ei haluta kuunnella toista, tai kuvitellaan ajan hoitava pulmat, tai vähätellään toisen pahaa oloa (eihän meidän suhteessa "voi olla" mitään vikka, etkö sinä sitä tajua -tyyliin). Sitä onko omasta erostaan tänne kirjoittanut mies mitenkään "syyllinen" noihin ... emme voi tietää, ehkä ei hänkään.
Olen osin erimieltä, kaksi hyvinkin epätäydellistä ihmistä voivat luoda hyvinkin täydellisyyttä hipovan suhteen. Tiedän ihmisiä, joiden suhdetta ei voi kuin ihmetellä ... miten noilla kahdella VOI mennä noin hyvin? Ja molemmat jos toisentyyppisen (vaikka kuinka täydellisen) ihmisen kanssa parisuhdetta harjoittaisivat, niin ero olisi käsissä heti. Tuon täydellisen ihmisen olemattomuuden toteamisen otan luonnonlakina...
Tuokin on totta, mutta siihen yhtymäkohtaan ei voi itseääni, saati toista pakottaa ... ihmisen pitäisi olla rehellinen edes itselleen ja tietää mitä suhteelta tahtoo ja mitä ei ... muuten hajoo polla (tai tulee ero ennen sitä).
Määritetäänpä pettäminen ... se on toiselle annetun lupauksen, vakuutuksen, sopimuksen, tms. rikkominen. Yleensä puhekielessä tällä tarkoitetaan "vieraan partnerin polkemista kuin tulpatonta mopoa" ... mutta on pettämistä sekin, jos lupauksista huolimatta ei anneta suhteessa aikaa toiselle, jos lakataan olemasta kiinnostunut puolisosta vaikka olisi muuta sovittu, on vakuutettu että meidän suhteessa asiat puhutaan heti ... eikä niin tee. Pettämistä kaikki...
>
Totta, mutta lähimmäksi pahan ulottumattomuutta päästään jos parisuhdetta huolletaan ja tunnustellaan herkällä korvalla koko ajan "miten meillä menee"...
>
... niinhän se on "täydellisyys on hyvän vastakohta". - M36
Limppu kirjoitti:
Onko totta, että uskottomia ovat vain ongelmaisessa parisuhteessa elävät ihmiset? Uskallan nyt epäillä. On taatusti ihmisiä, jotka eivät tänä päivänäkään osaa sanoa, miksi ovat pettäneet kumppaniaan.
En itse halua nöyryyttää petettyä enää sillä, että vakuuttelisin hänelle suhteessa olleen jotain niin pahasti pielessä, että pettäminen on ymmärrettävää.
Olen pitänyt ajatuksistasi yleensä. Tässä nyt ollaan hiukka erimieltä. Katkeruuden tunne taatusti hellittää edellisellä kirjoittajalla, kunhan aikaa kuluu ja luottamus itseen palaa.Tuskin olen missään sanonut, että uskottomuutta pelkästään suhteissa missä toisella tai molemmilla on paha olla (ovat se pahan olon syyt mitkä hyvänsä) ... ja lohtua tai pakokeinoa haetaan sivusuhteista. Mutta väitän että yleensä näin... vaikkei uskoton tai hänen puolisonsa sitä valttämättä tunnusta tai edes näe.
Niin, varmasti "patologisia pettäjiä" (tuskin lääketieteellinen termi) on, jotka eivät kerta kaikkiaan vietilleen mahda mitään... kuin on "Paroni von Münchauseneita" joilla sairalloinen tarve valehdella ilman syytä ... onhan näitä luonnehäiriöitä lähes jokaiseen "tyhmyyteen" mitä ihminen voi tehdä. Mutta jos poikkeuksilla perustellaan se, että puolisoni petti minua koska "sekosi" (suhteemme muuten täydellinen), tai että olin uskoton koska sille en mitään mahda (eli, ei haluta olla rehellisiä itselleen ... miksi petän?) ... niin silloin ihminen pistää päänsä pensaaseen ... eikä tahdo, osaa tai uskalla tarkastella tilannetta "ulkopuolelta", jolloin voisi oppia tapahtuneesta, ja tehdä asioille jotakin.
Kuten edellä totesit, suhde muodostuu kahden ihmisen tahdosta elää yhdessä ja pitää annetut lupaukset. En näe miten se petettyä nöyryyttää, jos ex-puoliso ei enää pitänyt parisuhdetta tyydyttävänä, eikä hänellä ollut itsellään voimia tai tahtoa ryhtyä sitä korjaamaan (tai näkemystä paremmasta tulevaisuudesta) ... surullista toki kaikille, mutta ei varsinaisesti kenenkään syy. Tyylitöntä on erota "loikalla uuteen suhteeseen", mutta hyvin inhimillistä ... asioita voi ymmärtää, vaikkei hyväksyisikään.
Hyvä hyvä, ikävää jos aina ihmiset samaa mieltä olsivat.
Sitä toivon myös, enkä vähiten hänen lastensa vuoksi. - kunnon mies
M36 kirjoitti:
Yleensä erossa mies ei periaatteessa eikä myöskään käytännössä "menetä" lapsia ... en minä, eikä moni muukaan. Miten teillä muuten on tapaamiset hoidettu ?Heips vielä. Tapaamiset hoidan lasteni kanssa suoraan, toimii hienosti.Lapset 17,15,10, isommilla jo poikakaverit ym kaverit kuviossa, nuorin kärsinyt eniten. Eipä tosiaan ole jäänyt heiltä epäselväksi mitä ajattelen heidän äidistään. Minkälaisen mallin hän antoi tyttärilleen!. Minkälainen mies sekaantuu tämänkaltaiseen perheen elämään?Laskelmoiva tyyppi, sanoisin, varmasti sai asunnon itselleen ilmaiseksi, työmatkat lyheni entisestä 40 km, yms hyviäpuolia. 3-lapsen äiti-40 v, alla maatila ja asiat päälisenpuolin kaikkien mielestä ok. Siihen vaan sekaan. Kukaan naimisssa oleva mies tuskin olisi moiseen lähtenyt, varsinkin, kun omia lapsia ei ole lainkaan.
Mitä tulee ositukseen, annoin mielestäni ex:lle lahjana noin 30.000 euroa Tyydyin siis avio-osuuttani huomatavasti pienenpään osuuteen, se on varmaa. Maa on kallista täälläpäin, ja kun metsää ja koneita paljon, nousee hinta nopeasti isoksi. Minulle jäi tietysti rahaa, jolla sain asunnon, sillä hinnalla ei kuitenkaan saa kuin rivarista kolmion, jos sitäkään.KUn toiselle jää lähes 100ha maatila, on se aika pieni hyvitys. Lisäksi pitää muistaa ansionmenetys tulevina vuosina, joka on huomattava. Vielä siitä katkeruudesta. Mielestäni minulla on oikeus olla sitä, vihata loppuelämäni tätä miestä ja ex:ää joka tuhosi elämäni, etenkin lasteni elämän. Koskaan ei lapsillani ole kotia, jossa isä&äiti.
täältä tähän - M36
kunnon mies kirjoitti:
Heips vielä. Tapaamiset hoidan lasteni kanssa suoraan, toimii hienosti.Lapset 17,15,10, isommilla jo poikakaverit ym kaverit kuviossa, nuorin kärsinyt eniten. Eipä tosiaan ole jäänyt heiltä epäselväksi mitä ajattelen heidän äidistään. Minkälaisen mallin hän antoi tyttärilleen!. Minkälainen mies sekaantuu tämänkaltaiseen perheen elämään?Laskelmoiva tyyppi, sanoisin, varmasti sai asunnon itselleen ilmaiseksi, työmatkat lyheni entisestä 40 km, yms hyviäpuolia. 3-lapsen äiti-40 v, alla maatila ja asiat päälisenpuolin kaikkien mielestä ok. Siihen vaan sekaan. Kukaan naimisssa oleva mies tuskin olisi moiseen lähtenyt, varsinkin, kun omia lapsia ei ole lainkaan.
Mitä tulee ositukseen, annoin mielestäni ex:lle lahjana noin 30.000 euroa Tyydyin siis avio-osuuttani huomatavasti pienenpään osuuteen, se on varmaa. Maa on kallista täälläpäin, ja kun metsää ja koneita paljon, nousee hinta nopeasti isoksi. Minulle jäi tietysti rahaa, jolla sain asunnon, sillä hinnalla ei kuitenkaan saa kuin rivarista kolmion, jos sitäkään.KUn toiselle jää lähes 100ha maatila, on se aika pieni hyvitys. Lisäksi pitää muistaa ansionmenetys tulevina vuosina, joka on huomattava. Vielä siitä katkeruudesta. Mielestäni minulla on oikeus olla sitä, vihata loppuelämäni tätä miestä ja ex:ää joka tuhosi elämäni, etenkin lasteni elämän. Koskaan ei lapsillani ole kotia, jossa isä&äiti.
täältä tähänhieman kommentia ja ajtuksia ...
Oikein hyvä että hoidat suhteesi lapsiisi ja he sinuun *nostaa hattua*
En ihmettele että nuorin on kärsinyt eniten … lapsia ei saa pistää arvottamaan vanhempien välisiä asioita. Tässä mielestäni toimit väärin, ehkä vanhin lapsista kyllin vahva ja kypsä toimimaan ”terapeuttinasi”, nuorin ei … heidän äidin mustamaalaaminen (vaikka kuinka olet sitä mieltä että mielipiteesi oikea) on julmaa ja tuomittavaa.
>
ja sinun isän malliko on sitten kovin mairitteleva? Jos kerrot kuinka KAMALA heidän äitinsä on … niin eivätkö he ihmettele miksi sinä herra TÄYDELLINEN olet hänen kanssaan kolme lasta saattanut maailmaan. AJATTELE !
Ja tuohan on kokonaan vaimosi ja miehen valinta – mitä sillä päätäsi vaivaat?
Tuskin ehkä, mutta ois voinut …
Miksi, kuka painosti … jos ex-vaimosi niin paha ihminen mitä annat ymmärtää , oliko pakko lahjoittaa 30.000 ekee … olet sinä erikoinen mies.
Kuinka kuulostaa nyt katkeran miehen tilitykseltä … jos on laittomuus tapahtunut TEE ASIALLE JOTAIN … jos oelt omaisuuttasi lahjoittanut VOI KYYNEL… - Kunnon mies
M36 kirjoitti:
hieman kommentia ja ajtuksia ...
Oikein hyvä että hoidat suhteesi lapsiisi ja he sinuun *nostaa hattua*
En ihmettele että nuorin on kärsinyt eniten … lapsia ei saa pistää arvottamaan vanhempien välisiä asioita. Tässä mielestäni toimit väärin, ehkä vanhin lapsista kyllin vahva ja kypsä toimimaan ”terapeuttinasi”, nuorin ei … heidän äidin mustamaalaaminen (vaikka kuinka olet sitä mieltä että mielipiteesi oikea) on julmaa ja tuomittavaa.
>
ja sinun isän malliko on sitten kovin mairitteleva? Jos kerrot kuinka KAMALA heidän äitinsä on … niin eivätkö he ihmettele miksi sinä herra TÄYDELLINEN olet hänen kanssaan kolme lasta saattanut maailmaan. AJATTELE !
Ja tuohan on kokonaan vaimosi ja miehen valinta – mitä sillä päätäsi vaivaat?
Tuskin ehkä, mutta ois voinut …
Miksi, kuka painosti … jos ex-vaimosi niin paha ihminen mitä annat ymmärtää , oliko pakko lahjoittaa 30.000 ekee … olet sinä erikoinen mies.
Kuinka kuulostaa nyt katkeran miehen tilitykseltä … jos on laittomuus tapahtunut TEE ASIALLE JOTAIN … jos oelt omaisuuttasi lahjoittanut VOI KYYNEL…Terve vaan
Kun kyseessä on maaseutu, elämä siellä ja kaikki mitä siihen liittyy.. Niin sitä on aika vaikea kertoa, mutta noihin asioihin liittyy aina hirveä määrä tunteita, elämäntapa, sukutila, jatkuvuus, appivanhemmat, heidän työ tilalla, sisarukset( heidän vanha koti..)Näitähän riittää. Vähiten ei asiaan aikuta se, että maatila on lapsieni koti. Se tarkoittaa sitä, että jos olisin vaatinut osuuteni viimeistä euroa myöten ,ei tilaa enää olisi! Osoitin mielestäni aika suurta lojaaliutta, kun tyydyin sellaiseen summaan, jolloin myös tilan toiminta voi jatkua edes jotenkuten. Tietysti olen se suuri roisto, joka vei kaiken. Emmehän tiettysti maksaneet tilasta paljon mitään, koska ostimme sen ex:n vanhemmilta spv kaupalla, jolloin hinnat ovat aivan muuta kuin käyvät!
Tässä vähän taustaa näihin lahjoituksiin. Tätä taustaa vasten ex:n vaatimukset elatusmaksuista yms ovat törkeitä, ja häikäilemättömiä. Mielestäni olen ne jo kuitannut, kun rahaa sain niin vähän.Kyllä se helpottaa, kuten sanoit. Mutta vuosi erosta ei ole yhtään mitään 20 vuoden yhdessäolon jälkeen..ja aioin pitää oikeudestani olla loukkaantunut ja vihainen ex.n tavasta erota. lin vain renki, joka teki työt, kun hän salaa piti työpaikalla suhdetta, joka johti sitten tähän. Hän on aina kylähuora minulle. Omasta elämästäni selviän tavalla tai toisella, mutta lapsiani käy sääli. Miten Äiti voi tehdä lapsilleen näin?
Ja vielä, ero ei koskaan ole vain siihen osallisten välinen aasia. Meilläklin puhelimet oli kuumina, kun ex:n vanhemmat soitteli minun vanhemmilleni, ja haukkuivat minua, että pyydän älyttömiä summia (heidän mielestään...)VAhoilla ihmisillä kun ei ole mitään käsitystä nykyrahoista, ja varsinkaan asuntojen hinnoista yms.. pyysivät vanhempiani sekaantumaan asiaan uhkailivat käräjillä, kun tuli puhe heidän tyttärensä pettämisistä yms.. Omassa tyttäressä ei siis tietty mitään vikaa ollut..Raadollsita peliä, jossa suhteet katkeavat myös sukujen kesken täysin, näin ainakin meillä. Osasiko ex tätäkään ajatella.
Se että hän sai uuden kumppanin, aiheutti lapsille usean ihmissuhteen katkeamisen, samoion monille muille (kummilapset yms..)
Elämä jatkuu, kaikille on ottaja, minullekin. Kyse onkin sitoutumisesta parisuhteeseen, sitä ei ex koskaan ymmärtänyt.
- Sinkku
Joka ainoassa suhteessa menee joskus huonosti ja lähes joka suhteessa menee joskus erittäinkin huonosti. Se on sitä elämän arkea, kun on kiire ja kaikenlaisia ongelmia, siitä johtuen on pinnat kireällä yms. Missään todellisessa parisuhteessa ei kaikki asiat ole aina hienosti.
Sopivalla hetkellä kun joku kolmas osapuoli alkaa virittelemään iskuaan, niin saattaahan siihen joku langeta, kun juuri silloin menee omassa parisuhteessa todella huonosti ja haluaa muualta lohtua.
Itse ihastuin tulenpalavasti kesällä erääseen naiseen ja ihastuminen oli molemminpuolista. Kun minulle selvisi, että nainen onkin hämmästyksekseni varattu, niin nostin kyllä kädet heti pystyyn. Ehkä olisin saanut rikottua heidän suhteensa ja ehkä olisin saanut naisen itselleni. Mutta ainakin minulla on sen verran moraalia, että en sitä lähde tekemään. Varattu on varattu ja varattuihin en koske.
Sitäpaitsi kolmas pyörä joutuu usein myös itse kärsimään. Kun huuma menee ohi, niin kolmas pyörä joutuu itse hylätyksi ja "rikottu pari" palaa takaisin yhteen, kun vanhat erimielisyydet unohtuvat. Ja sellainen joka lähtee pettämään kumppaniaan tekee sen enemmän kuin todennäköisesti uudelleenkin. Kukasta kukkaan.- M36
Ensiksi voin allekirjoittaa täysin kantasi jokaisen suhteen alamäistä ja kriiseistäkin, kuuluvat asiaan. Kysymys onkin siitä, miten pari osaa käsitellä ne ... ja se onkin jo eri keskustelun aihe.
Ja toinen asia sitten on haluaako ihminen kolmanneksi pyöräksi, sinä ilmeisesti et. Arvaan että sinua harmitta ettei ihastuksesi kohde ollut rehellinen sinullekaan. Silti, et olisi "saanut" tätä naista itsellesi ellei hän sitä olisi tahtonut (ja tätähän emme lopulta tiedä). Pointti on, että kyse oli hänen valinnasta pettää miestään kanssasi... ei että tulit heidän väliin "väkisin" (etenkään kun et tiennyt). Älä huoli, hän löytää kyllä toisen miehen jolla moraalikäsitys eri kuin sinulla, jos niin jälleen tahtoo ja parhaaksi katsoo.
Ja monikohan tänne kirjoittaneista IKINÄ palaisi yhteen puolison kanssa joka tämän keskustelun aiheen mukaiseti päättänyt liitostaan lähteä ... että se siitä sanomastasi "kolmas pyörä joutuu itse hylätyksi ja "rikottu pari" palaa takaisin yhteen, kun vanhat erimielisyydet unohtuvat."
Mutta siitä olen samaa mieltä, että sivusuhteen kautta eronneelle hmiselle saman valinnan tekeminen uudelleen on helpompaa kuin monelle muulle, se on opittu tapa käsitellä kriisiä (joillan nyrkki). Silti, on myös hänen vallassaan hoitaa uusien suhteiden kriisit toisin... jos tahtoo... - tyhmä nainen
M36 kirjoitti:
Ensiksi voin allekirjoittaa täysin kantasi jokaisen suhteen alamäistä ja kriiseistäkin, kuuluvat asiaan. Kysymys onkin siitä, miten pari osaa käsitellä ne ... ja se onkin jo eri keskustelun aihe.
Ja toinen asia sitten on haluaako ihminen kolmanneksi pyöräksi, sinä ilmeisesti et. Arvaan että sinua harmitta ettei ihastuksesi kohde ollut rehellinen sinullekaan. Silti, et olisi "saanut" tätä naista itsellesi ellei hän sitä olisi tahtonut (ja tätähän emme lopulta tiedä). Pointti on, että kyse oli hänen valinnasta pettää miestään kanssasi... ei että tulit heidän väliin "väkisin" (etenkään kun et tiennyt). Älä huoli, hän löytää kyllä toisen miehen jolla moraalikäsitys eri kuin sinulla, jos niin jälleen tahtoo ja parhaaksi katsoo.
Ja monikohan tänne kirjoittaneista IKINÄ palaisi yhteen puolison kanssa joka tämän keskustelun aiheen mukaiseti päättänyt liitostaan lähteä ... että se siitä sanomastasi "kolmas pyörä joutuu itse hylätyksi ja "rikottu pari" palaa takaisin yhteen, kun vanhat erimielisyydet unohtuvat."
Mutta siitä olen samaa mieltä, että sivusuhteen kautta eronneelle hmiselle saman valinnan tekeminen uudelleen on helpompaa kuin monelle muulle, se on opittu tapa käsitellä kriisiä (joillan nyrkki). Silti, on myös hänen vallassaan hoitaa uusien suhteiden kriisit toisin... jos tahtoo...minkä rakennan
- pettäjä
Olen samaa mieltä kanssasi kun on kerran pettänyt pettää toistekin. Edellinen suhteeni kesti 17 vuotta. Meillä oli alusta alkaen "avoin" suhde ja välillä kumpikin kävi tahoillaan vieraissa. Kuitenkin ajan kuluessa väheni muut ja olimme vuosia toistemme ainoat. Tutustuin reilut 7 vuotta sitten nykyiseen aviomieheeni ja hänellä oli myös kiinteä suhde. Seurustelimme salaa 3 kuukautta kunnes päätin jättää edellisen mieheni ja muuttaa nykyisen miehen luo. Nyt ole taas samanlaisessa pisteessä. Minulla on ollut muutaman kuukauden rakastaja ja mietin taas eroa. Rakastajani on sinkku ja oli aluksi aivan kauhuissaa tunteistaan minua kohtaan. Hän on hyvä ystävämme ja oli erittäin surullinen kun tajusi mitä välillämme on tapahtumassa. Rohkaisin rakastajaani kuitenkin myöntymään tunteisiinsa. Minä olen täysin syyllinen kun/jos avioliittomme hejoaa. En ole vielä kertonut asaiasta miehelleni. Rakastajalle lupasin puoli vuotta ja sitten päätän kumman miehen otan.Rakastajani kyllä lupasi olla minun ikuisesti vaikka en häntä valitsisikaan.
- M36
pettäjä kirjoitti:
Olen samaa mieltä kanssasi kun on kerran pettänyt pettää toistekin. Edellinen suhteeni kesti 17 vuotta. Meillä oli alusta alkaen "avoin" suhde ja välillä kumpikin kävi tahoillaan vieraissa. Kuitenkin ajan kuluessa väheni muut ja olimme vuosia toistemme ainoat. Tutustuin reilut 7 vuotta sitten nykyiseen aviomieheeni ja hänellä oli myös kiinteä suhde. Seurustelimme salaa 3 kuukautta kunnes päätin jättää edellisen mieheni ja muuttaa nykyisen miehen luo. Nyt ole taas samanlaisessa pisteessä. Minulla on ollut muutaman kuukauden rakastaja ja mietin taas eroa. Rakastajani on sinkku ja oli aluksi aivan kauhuissaa tunteistaan minua kohtaan. Hän on hyvä ystävämme ja oli erittäin surullinen kun tajusi mitä välillämme on tapahtumassa. Rohkaisin rakastajaani kuitenkin myöntymään tunteisiinsa. Minä olen täysin syyllinen kun/jos avioliittomme hejoaa. En ole vielä kertonut asaiasta miehelleni. Rakastajalle lupasin puoli vuotta ja sitten päätän kumman miehen otan.Rakastajani kyllä lupasi olla minun ikuisesti vaikka en häntä valitsisikaan.
Miksi petätä, miksi hankit rakastajan (jos vika yksin sinussa)? Tekisitkö niin, vaikka eläisit kenen hyvänsä kanssa? Eikö sinkkuna olisi hyvä?
- pettäjä
M36 kirjoitti:
Miksi petätä, miksi hankit rakastajan (jos vika yksin sinussa)? Tekisitkö niin, vaikka eläisit kenen hyvänsä kanssa? Eikö sinkkuna olisi hyvä?
Sen kun tietäisin miksi aika ajoin petän miestä ja rakastun toiseen. Kaikki muuthan ovatkin ikuisesti uskollisia....Voisin väittää syyksi että mies juo liikaa, huonontunut seksi, vähemmän älykäs ja charmantti kuin rakastajani. Itsepähän aikanaan rakastuin häneen ja ehkä osa edellämainituista ovat olleet aikanaan ihania piirteitä. Jotkut parit sanovat että ovat kasvaneet erilleen. Mutta onko sekin vain tekosyy. Tietysti olisi hyvä lopettaa suhde ja vasta sitten ryhtyä uuteen, mutta kun asiat eivät mene aina niin kuin suunnitellaan.
- Scully
Juu ei pääse toimivan liiton väliin kukaan, mutta tärkeä asia on ymmärtää, että mistä se toimiva liitto rakentuu. Kahden itsenäisen yksilön omasta hyvinvoinnista. Kun ihmiset tajuaisivat, että kun se huomio alkaa kiinnittyä avo/avioliiton ulkopuolisiin ihmisiin, pitäisi kellot kilkattaa jo lujaa: Mitä minä etsin? Miksi en voi hyvin? Mitä minulta puuttuu niin oleellista sisimmässäni, että pitää hakea hyväksyntää, huomiota, jännitystä elämääni??? Se on yleensä jotain hyvin oleellista ja sitä pitää joskun tonkia hyvinkin syvältä sisimmästä. Rakkaustankit ovat mahdollisesti ihan tyhjät.
Syy ei aina ole siinä puolisossa (pl. alkoholismi, väkivaltaisuus jne.), vaan ihan oman itsen tuntemus on hakoteillä. En osaa itse kohdella itseäni oikealla tavalla. Se puoliso on edelleen hyvin pitkälti se sama ihminen johon "rakastuin", mutta omassa päässä on jotain muuttunut. Kunpa vain siinä tilanteessa ihminen pystyisi analysoimaan tilannetta objektiivisesti ja laittaa ensin sen oman bollan kuntoon...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?
Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä1311315Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa373853Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu1093019Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman
nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie1192374Miksi Seta ja Sofia Virta ei vaadi muslimeita kunnioittamaan priden-arvoja?
Kuten tiedetään niin islam ei hyväksy sitä mitä pride edustaa. Seta-pomo Mikkonen nosti hirveän äläkän kun yksi tepsin812035Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1961761Sofia Virralle täydet 12 pistettä!
Kun ei jäänyt mukaan vähemmistöjen sortamista epäsuorasti tukevaan joukkueeseen. Urheilijoiden pitäisi olla esikuvia.2991006Miksi Hotelli Kainuuta dissataan?
Ihmetyttää tämä jatkuva yhden yrityksen arvosteleminen. Ikäänkuin mikään ei olisi hyvin. Kuitenkin yritys työllistää, ta17770Toisten elämän moralisointi
Eikö kukin voisi keskittyä lähinnä omaan elämäänsä? Jos jollakulla muulla on tunteita, ajatuksia, tai tekoja oman suhte143725- 53699