Keski-ikäisen hapenottokyky

nickelblack

Millaista Coopertulosta vastaa 50 ml/kg/min oleva hapenottokyky? Tehty Polar RS800CX sykemittarin testillä jossa tulokseksi tuli tuo 50. Onko se miten hyvä hapenottokyky tulos keski-ikäiselle?

15

5654

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cfdvfg

American College of Sports Medicinen laskukaavalla VO2max = d / 60 3,5 laskettuna tuo vastaa noin suurinpiirtein 2800m cooperin tulosta. Keskimääräinen hapenottokyky 40–45-vuotiailla miehillä 38 ml/kg/min ja naisilla 33 ml/kg/min eli varsin hyvä tulos sulla.

• Hyvä tulos

Tehtiinkö sykemittaritesti juoksemalla, ja miten pitkään?
      Kokeile myös oikeasti juosta Cooper-testi. Saadaksesi 2800 metrin tuloksen joudut juoksemaan 12 minuuttia nopeudella 14 km/h. Se on melko kova vauhti, ei hölkkäämistä.

• VO2max

http://www.polar.fi/e_manuals/RS800CX/Polar_RS800CX_user_manual_Suomi/ch09.html#Fitness_Test
      Polar RS800CX sykemittarin manuaalista alempaa löytyy taulukot kohdasta ”Testin jälkeen”
      Tuloksesi on siis ”Erittäin hyvä”
      American College of Sports Medicinen laskukaava VO2max = d / 60 3,5 antaa Cooperin metrimäärät melko tarkasti, kenties hiukan yläkanttiin. Paras testi on juosta 12 min ja mitata matka. Itse käytän RS800CX mittarini VO2max suurusluokan arviointiin. Esimerkiksi VO2max arvo 54 ml/kg/min vastaa mittarin juoksuindeksiä 57 ja noin 3025 metrin matkaa 12 minuutissa.

• 9+3

Tehdäänkö tuo testi levossa?.. Kannattaa varmaan kokeilla myös oikeasti..

• nickelblack

Kiitoksia asiantuntevista vastauksista. Tuo Polar testi on tehty levossa sängyssä makaamalla ja siitä tuli tuo tulos 50 (aktiivisuustasona high). On se parin vuoden treenaus sitten ilmeisesti tuottanut tulosta vaikka välillä oli kuukausien tauko selkävamman takia ja treenaus alkoi käytännössä rapakunnosta ja ylipainoakin oli lähes 30 kg kun aloitin aikanaan. Täytyy kokeilla jos saisi sen 2800 m Cooperissa mikä on ilmeisesti tämän ikäiselle (47 v. mies) erinomaisen raja Cooperissa. Ja jos innostuu vielä oikein paljon treenaamaan niin voisi joskus mennä vielä se maaginen 3000 tonniakin rikki. Nyt vain täytyy toivoa että ei tule uusia vaivoja riesaksi.

• Lars Koistinen

cooperissa yli 2500m on erinomainen tulos 40-49 vuotiaalle miehelle !! yli 50 vuotiaalle yli 2300 m. Kyllä tuo "kunto" meillä näköjään vaan paranee kun ikää tulee lisää kun nuo taulukot on noin armeliaita !!

• einari pitopohja

kyllähän nuo Polarin testi ovat mielestäni lähinnä suuntaa antavia (kuten muutkin epäsuorattestit esim.Åstrand & muut syke/W ergometritestit)) Cooperin juoksemalla tai kaasuanalyysitestissä (suoritetaan yleensä urheiluopistoilla etc.) käymällä saat tarkemman päivityksen kunnostasi mikäli se kiinnostaa. Toki Polarin luvut antavat hyvän osviitan asialle eikä heitto varmaankaan kovi suuri ole (ja voi olla toiseenkin suuntaan eli suorituskyky cooperissa voi olla parempikin jos olet masokistista-tyyppiä)

• von Köhnemann

Minulla on mitattu hapenotto 59 milliä. Ikää 52 v. Anaerobinen kynnys 4.05km.
      Lihaskunto alkaa vain jonkin verran heiketä, eikä välttämättä ihan maksimivauhteja puristaa.
      Harjoittelussa olen jonkin verran antanut periksi kovimpien tehojen osalta ja korvannut ne reippailla vauhtikestävyysharjoitteilla.
      Välillä tuntee olevansa ihan rapakunnossa mutta omassa ikäryhmässäni verrattuna keskivertoväestöön, taidan kuitenkin kuulua hyväkuntoiseen ryhmään.

• hyvässä hapessa

Paljonko puolestaan sinulla sitten menee cooper noilla millilitralukemillsasi?
        Itselläni (53v) parin kuukauden aika vähäisen lenkkeilyn jälkeen cooper -tulos oli 2600m. Vastaisiko se sitten jotain 45 ml/kg hapenottokykyä?

• Polaria hankkimassa

Käyppäs nyt juoksemassa cooperi oikeasti niin nähdään miten tarkka polarin testi on. Ihan mielenkinnon vuoksi :)

• etjfrv3

En tiiä noista hapenottokyvyistä ja muistakaa että miten pitävät paikkansa. Mulla menee cooperissa 3100m ja tuntuu että oon ihan rapakunnossa. Röökiäki palaa aski päiväs

• testaamaan

Kannattaa etjfrv3 tarkistaa se cooper-tulos, siinä voi esim. olla tonni liikaa tai tullut ylim. nolla, tai muistat väärin missä olit.

• Lars Mulin

cooperiinkin voi harjoitella. Silloin kannattaa korostaa maximihapenottoharjoittelua eli kovia vetoja 100m 200m 400m 800m 1000m 1500m 2000m ja 3000m vetoja. unohtamatta tietenkään peruskestävyysharjoittelua ym. tukiominaisuusharjoittelua.

• keski-ikäinen_luuseri

Mä pyöräilen ympäri vuoden enkä tupakoi. Ikää vajaa 50. Hapenotto on luokkaa 30 ml/kg/min. Arvatkaa vituttaako?

• leppoo

Voisit vaihtaa lajia. Itse en saa sykettä läheskään sille tasolle pyöräilyssä mihin se hiihdossa nousee. Ilmeisesti liian moni lihas lepää pyöräillessä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      25
      4849
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3734
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3185
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2677
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      208
      2662
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      52
      2625
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2420
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      153
      2350
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      109
      1575
    Aihe