Ajattelin ostaa uuden auton ja ajaisin alle 10000 vuodessa. Talvet ehkä pitäisin käyttämättä. Jos ei vie määräaikaishuoltoon ja maksa huoltomaksua niin tuleeko siitä ongelmia?
Onko auto vietävä huoltoon esim. 2 vuoden välein?
19
3872
Vastaukset
Voi tulla. Takuu on yleensä voimassa vain, mikäli auto on huollettu huolto-ohjelman mukaisesti.
Sinuna ostaisin vähän käytetyn mielummin. Siinä säästää kuitenkin helposti useita tuhansia (jopa kymmeniä, autosta riippuen). Eikä tarvitse stressata huolloista samalla tavalla. Kunhan öljyt vaihtaa vuosittain (kaksikin vuotta voi ajaa, mutta minä en ajaisi).- ei ongelmaa
Ei siitä välttämättä mitään ongelmaa tule, jos itse huollat auton kerran vuodessa. Takuuta siinä ei enää ole ensimmäisen pois jääneen huollon jälkeen ja goodwill-remontitkin voi unohtaa. Vaihtoarvo ei tietenkään ole kovin hyvä tekemättömien huoltojen takia, ja voi ollakin, etteivät merkkiliikkeet ota sitä lainkaan vaihdossa.
Jos aiot pitää autoa kymmenen vuotta tai enemmän, voi olla ihan järkevääkin huoltaa se alusta alkaen itse. Jälleenmyyntiarvolla ei kymmenen vuoden jälkeen ole enää merkitystä. Kannattaa kuitenkin olla tarkkana ja ostaa sellainen auto, joka saattaa kestää tämän ajan ilman murheita. Esimerkiksi kaksoiskytkentävaihteistot, sylinterien lepuutukset ja muutkin vasta kehittelyn alla olevat tekniset ratkaisut kannattaa unohtaa.- vaatimattomasti
Kannattaa hankkia mahdollisimman yksinkertainen perusauto. Vaikkapa 50 tkm ajettuna käytettynä ja hyvin huollettuna, niin sillä voi vielä ajella 10 vuotta eli sen 100 tkm melko huolettomasti. Huolto jossakin pienkorjaamossa joka toinen vuosi, niin ei tule kalliksi. Näin säästyy rahaa sekä hankkiessa että autoa ylläpitäessä. Esim. tietyt nesteet autossa on syytä vaihtaa muutaman vuoden välein (jarrun. jäähd.n. ym.)
- 16+15
' Ei siitä välttämättä mitään ongelmaa tule, jos itse huollat auton kerran vuodessa.' Miten huollat nykyauton itse? Edes kerran vuodessa?
- ???
16+15 kirjoitti:
' Ei siitä välttämättä mitään ongelmaa tule, jos itse huollat auton kerran vuodessa.' Miten huollat nykyauton itse? Edes kerran vuodessa?
Ei se nykyauton huoltaminen sen kummallisempi toimenpide ole kuin vanhempienkaan.
Oikeastaan ainoat varsinaiset huoltotoimenpiteet ovat nesteiden ja suodattimien vaihtoa. Öljynvaihto, öljynsuodattimen vaihto, ilmansuodattimen vaihto, jarrunesteen vaihto, jäähdytysnesteen vaihto ja polttoainesuodattimen vaihto tehdään nykyautoihin aivan samalla tavalla kuin jo kolmekymmentä vuotta sitten.
Jarrut voi putsata ja herkistellä vaikka keväällä renkaanvaihdon yhteydessä. Tämäkin toimenpide suoritetaan nykyautoihin täsmälleen samalla tavalla kuin jo kymmeniä vuosia sitten.
Saranoiden voitelun osaa varmaan tehdä jokainen, eikä polttimon vaihtoonkaan useimpien autojen tapauksessa tarvita erikoiskoulutusta.
Joten mikä on se osuus huollosta, jota ei nykyautoihin pysty itse tekemään?
Ilmastointilaitteen huollon joutuu toki teettämään korjaamolla, mutta se ei taida muutenkaan sisältyä määräaikaishuoltoihin. - samaris_49
16+15 kirjoitti:
' Ei siitä välttämättä mitään ongelmaa tule, jos itse huollat auton kerran vuodessa.' Miten huollat nykyauton itse? Edes kerran vuodessa?
Siis onko suomessa pakko olla huotokirjassa merkitty että auto on huolettu vuosittain?
- 123654789
samaris_49 kirjoitti:
Siis onko suomessa pakko olla huotokirjassa merkitty että auto on huolettu vuosittain?
Ei tarvitse, mutta huoltokirja on yleensä se helpoin tapa osoittaa, että huollot on tehty ja millä ajanvälillä. Samat asiat voi esittää vaikkapa vihkoon kirjattuina ja kuiteilla. Uudehkossa autossa tuo ei vain ole kovinkaan luottamusta herättävä, vaikka huollot olisikin tehty asiallisesti ajallaan.
- outo mielihalu
Jos ajaa noin vähän, niin ei ole mitenkään järkevää ostaa uutta autoa. Joku vanha olisi järkevämpi tai kaikkein järkevintä olisi ajaa taksilla tai julkisella, ainakin se olisi halvinta.
- Outo kommentti...
"...kaikkein järkevintä olisi ajaa taksilla tai julkisella, ainakin se olisi halvinta."
Suomessa on julkista liikennettä, jonka voi sanoa toimivan edes kohtuullisesti, ainoastaan muutamassa suurimmassa kaupungissa. Tämän takia julkista liikennettä ei koskaan kannata suositella vaihtoehdoksi ennen kuin on kysynyt missä toinen aikoo liikkua.
Eikä se taksilla ajelukaan nyt niin halpaa ole.
- Perusmaksu viikonpäivästä ja kellonajasta riippuen 5.7€ tai 8.8€
- Kilometritaksa matkustajien määrästä riippuen vähintään 1,48€
- Odotusajalta taksi laskuttaa 42,10 euroa tunnilta
- Ennakkotilausmaksu 6,8€
- Jos tilaat sunnuntaina taksin ennakkoon haja-asutusalueelle 20 kilometrin päähän perusmaksualueen rajalta, on mittarissa 45 euroa jo silloin kun pirssi kurvaa pihaan asiakasta noutamaan...
Moni on myös valmis maksamaan vähän ylimääräistä siitä, että ei tarvitse sovittaa omia menojaan julkisen liikenteen aikatauluihin eikä soitella taksille aina kun on jonnekin lähdössä. - ihanan kalllsta
Outo kommentti... kirjoitti:
"...kaikkein järkevintä olisi ajaa taksilla tai julkisella, ainakin se olisi halvinta."
Suomessa on julkista liikennettä, jonka voi sanoa toimivan edes kohtuullisesti, ainoastaan muutamassa suurimmassa kaupungissa. Tämän takia julkista liikennettä ei koskaan kannata suositella vaihtoehdoksi ennen kuin on kysynyt missä toinen aikoo liikkua.
Eikä se taksilla ajelukaan nyt niin halpaa ole.
- Perusmaksu viikonpäivästä ja kellonajasta riippuen 5.7€ tai 8.8€
- Kilometritaksa matkustajien määrästä riippuen vähintään 1,48€
- Odotusajalta taksi laskuttaa 42,10 euroa tunnilta
- Ennakkotilausmaksu 6,8€
- Jos tilaat sunnuntaina taksin ennakkoon haja-asutusalueelle 20 kilometrin päähän perusmaksualueen rajalta, on mittarissa 45 euroa jo silloin kun pirssi kurvaa pihaan asiakasta noutamaan...
Moni on myös valmis maksamaan vähän ylimääräistä siitä, että ei tarvitse sovittaa omia menojaan julkisen liikenteen aikatauluihin eikä soitella taksille aina kun on jonnekin lähdössä.No laskeppas uuden auton pääomakulut ja arvon aleminen vuosittain, vakuutukset j muut pakolliset verot. Kyllä niillä rahoilla ajelee taksilla melkoisesti ja ilman huolta ja murhetta oman auton rasitteesta.
- Outo kommentti
ihanan kalllsta kirjoitti:
No laskeppas uuden auton pääomakulut ja arvon aleminen vuosittain, vakuutukset j muut pakolliset verot. Kyllä niillä rahoilla ajelee taksilla melkoisesti ja ilman huolta ja murhetta oman auton rasitteesta.
Verottaja on ne jo laskenut ja päätynyt tulokseen, että oman, uudehkon auton ylläpito ja käyttö kaikkine kustannuksineen maksaa 0,45€/km. Eli 10 000km:n vuosittaisella ajolla kustannukset ovat 4500 euroa vuodessa.
Entäs julkinen liikenne?
- Tampereella seutulippu maksaa 79€/kk, eli noin 950 euroa vuodessa.
- Edestakainen junamatka Tampere - Helsinki - Tampere, kahdelta hengeltä yhteensä 140€. Kymmenen vastaavaa juna/bussi -matkaa vuodessa, kustannus 1400€.
Taksilla ajeluun jäi noin 2600 euroa. Jos keskimäärinen taksimatkan hinta on 25 euroa, niin 2600 eurolla tekee kaksi taksimatkaa viikossa. - .....
Kuka tekee oman elämänsä valinnat pelkästään kustannukset minimoiden? Asutko ehdottomasti halvimmilla huonekaluilla sisustetussa halvimmassa asunnossa? Syötkö ehdottomasti halvinta ruokaa? Ethän vaan koskaan matkusta, sillä sehän on turhaa, rahaa vain menee. Pitääkö harrastuksetkin valita sen mukaan mikä on ilmaista tai ainakin mahdollisimman halpaa?
Rahalla hankitaan elämään mukavuutta ja mielekkyyttä, ja sitä autonkin hankinta on täysin vuosittaisiin kilometreihin katsomatta.
Työmatka voi olla pääkaupunkiseudullakin sen verran hankala julkisilla, että niillä matkaan menee lähemmäs tunti suuntaansa odotuksineen ja vaihtoineen, kun taas omalla autolla joka ei ole aikatauluista taikka reiteistä riippuvainen saattaa matkasta selvitä alle puolessa tunnissa.
Samoin kaikki sukulaisvierailut, kaupassa käynnit ynnä muut on vaivattomampia hoitaa omalla autolla kuin julkisilla taikka taksilla.
Oma auto on siis yksinkertaisesti MIELEKKÄÄMPI valinta vaikka määrällisesti vuotuisia kilometrejä ei kertyisikään hirvittävästi. Ja se mikä on perustellusti mielekästä, ei ainakaan ole järjenvastaista. - ihan outoa??
Outo kommentti kirjoitti:
Verottaja on ne jo laskenut ja päätynyt tulokseen, että oman, uudehkon auton ylläpito ja käyttö kaikkine kustannuksineen maksaa 0,45€/km. Eli 10 000km:n vuosittaisella ajolla kustannukset ovat 4500 euroa vuodessa.
Entäs julkinen liikenne?
- Tampereella seutulippu maksaa 79€/kk, eli noin 950 euroa vuodessa.
- Edestakainen junamatka Tampere - Helsinki - Tampere, kahdelta hengeltä yhteensä 140€. Kymmenen vastaavaa juna/bussi -matkaa vuodessa, kustannus 1400€.
Taksilla ajeluun jäi noin 2600 euroa. Jos keskimäärinen taksimatkan hinta on 25 euroa, niin 2600 eurolla tekee kaksi taksimatkaa viikossa.Ja paljonko esim 50tkm hintaisen uuden auton arvo putoaa vuodessa?? Kymppitonni lähtee aikas nopeaan ja sillä ajelee jo taksilla jonkin kerran.
- Outo kommentti
ihan outoa?? kirjoitti:
Ja paljonko esim 50tkm hintaisen uuden auton arvo putoaa vuodessa?? Kymppitonni lähtee aikas nopeaan ja sillä ajelee jo taksilla jonkin kerran.
Jokainen toki tekee rahoillaan mitä haluaa, mutta en usko kovinkaan monen 10 000 km vuodessa ajavan ostavan 50 000€:n hintaista autoa. Noin vähäiset ajot hoituvat erinomaisesti jo 15 000 €:n autolla...
Ja itse asiassa vähän ajavalle suosittelisin ostamaan sen uutena 15 k€ maksavankin auton noin kolme vuotta vanhana ja 50 - 60 tkm ajettuna käytettynä. Sellainen on lähes uutta vastaavassa kunnossa ja maksaa noin 10 000 euroa. Olen lähes varma, että vuosittaiset käyttö ja ylläpitokustannukset jäävät selvästi pienemmiksi kuin tuo aikaisemmin mainitsemani 4500 euroa.
Jos sinä olet sitä mieltä, että taksi on ylivoimaisen edullinen, huoleton ja helppo liikkumisväline, niin jatka toki valitsemallasi linjalla. Onhan sillä huomattavan suuri työllistävä vaikutus.
Meillä pienituloisilla ei ole varaa käyttää taksia päivittäin...
- .....
Aloittajalle vastauksena: on vietävä, noin kerran vuodessa - puolessatoista.
Oma kokemukseni on vain VW-ryhmän autosta ja niissä on mahdollisuus valita (tai peräti oletuksena) vaihtuva huoltoväli. Se tarkoittaa käytännössä, että auto tarkkailee itse huoltonsa tarvetta ja ilmoittaa, kun auto on huollettava. Se ei siis varsinaisesti ole MÄÄRÄAIKAISHUOLTO, mutta huolto joka ennemmin tai myöhemmin tulee kuitenkin eteen.
Itsellä kertyy ajokilometrejä vuodessa alle 10000, tosin ajan kyllä talvellakin, ja se tekee huonoa kaikille niille tekijöille millä huoltoväli muotoutuu joten voi olla että sinun tapauksessasi se ei kerttyisi niin nopeasti.
Alkuaikoina jouduin käyttämään autoa melko tarkalleen vuoden välein huollossa, sitten välillä ei mennyt vuottakaan kun se piti huoltaa, ja nyt taas 7 vuoden jälkeen tuntuu menneen niin, että huollot tulevat verkkaisesti, jopa puolentoista vuoden välein.
En tiedä onko muilla merkeillä vastaavaa vaihtuvaa huoltoväliä. - lifemocker
kyllä nyt kerran vuodessa öljyt kannattaa vaihtaa oli ajoa tai ei
- 630 tkm
Kuka siitä hyötyy, että kerran vuodessa vaihtaa öljyn, jos auto pääosin seisoo?
Vastaus: huoltoliikkeen omistaja.
Sen tiheämmälle öljynvaihdolle ei ole mitään tarvetta, kuin mitä mittaritaulun huoltoväliosoitin kertoo. - lifemocker
630 tkm kirjoitti:
Kuka siitä hyötyy, että kerran vuodessa vaihtaa öljyn, jos auto pääosin seisoo?
Vastaus: huoltoliikkeen omistaja.
Sen tiheämmälle öljynvaihdolle ei ole mitään tarvetta, kuin mitä mittaritaulun huoltoväliosoitin kertoo." Kuka siitä hyötyy, että kerran vuodessa vaihtaa öljyn, jos auto pääosin seisoo?"
sinä ja sun autos. ei se öljy viiniä ole, että paranisi ikääntyessään - Oudot väitteet
lifemocker kirjoitti:
" Kuka siitä hyötyy, että kerran vuodessa vaihtaa öljyn, jos auto pääosin seisoo?"
sinä ja sun autos. ei se öljy viiniä ole, että paranisi ikääntyessäänMillä tavalla minä hyödyn tarpeettomasta rahan hävityksestä?
Miten auto siitä hyötyy? Kokemus on osoittanut, että jokainen korjaamokäynti on riski. Rikotaan, sotketaan, osia jää kiristämättä, niitä on kiristetty liikaa jne.
Miksi romutettavassa autossa pitäisi olla uudenveroinen moottori?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053141Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803