Pulassa luonnonkiharoiden kanssa

apuja3

Olen 21-vuotias nainen, jolla on vaaleat ja luonnonkiharat hiukset. Ei mitään pientä lainetta, eikä afrokaan, vaan isoa kiharaa. Yksittäinen hius on ohutta, mutta niitä on paljon ja jatkuvasti kasvaa lisää. Hiuslaatu ei ole huonokuntoinen (useampikin kampaaja näin sanonut), mutta se on kuiva ja pörröinen, ollut aina. Leikkautan latvoista sentin-pari pois n. 8 viikon välein, värjään kolme kertaa vuodessa laittamalla vaaleita raitoja. Hiusten pituus yleensä välillä olkapäät-lapaluut.

Olen viitisen vuotta suoristanut hiukset joka päivä. Pesen hiukset kolmen päivän välein, käytän (marketin) tehokosteuttavia tuotteita, pesun jälkeen laitan latvoihin ja pituuksiin kuiville hiuksille tarkoitettua öljyä. Annan kuivua puolisen tuntia, jonka jälkeen lämpösuojaa, föönaus ja suoristus. Lakkaa käytän hyvin vähän.

Kampaajat on sanoneet, että mulla on hämmästyttävän hyväkuntoiset hiukset siihen nähden, kuinka paljon näitä kuumakäsittelen. Tämä pörröisyys ja tylsä hiusmalli vain ottaa päähän! Jos on hiukankin kostea ilma niin menee pörröön. Kerroksittain en voi leikata, enkä myöskään otsatukkaa. Kovin lyhyt ei onnistu, koska en saa sitä suoristettua siitä tulisi sellainen "mummomainen" pörröpallo.

Olisi edes ohuemmat hiukset, mutta ei :/ onko teillä vinkkejä hoitoon / hiusmalleihin, joita voisi kokeilla? En halua pitää hiuksia kiharalla niiden epäsymmetrisen kihartumisen ja kuivuuden takia. Näyttää aivan järkyttävältä, uskokaa pois.

Joskus tekisi vaan mieli leikata kaikki pois...

9

809

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elinkautinen!

Mulla on ihan samanlaiset hiukset kuin sulla, väri vaan on tumma. Olen jo yli 40, eikä näille hiuksille voi oikeesti tehdä mitään, vaikka vuosikymmenet yrittänyt! Puhallan föönillä suoraksi ja joskus harvoin suoristan, ei sekään tahdo auttaa. Tosi ärsyttävää, kun ei tuu kunnon kiharaa, vaan sellaista epämääräistä lainevillaa!

• Poninhäntä9

Ei kannata suoristaa, menee vaan hiuksesi pilalle.

Olisit ylpeä kiharoistasi! Luonnonkihara on upeaa!

Ajattele kun muut joutuvat käymään permanentissa ja sinä saat kaiken ilmaiseksi.

Laita poninhännälle tai leikkaa ihan lyhyeksi, jos et arvosta kiharoitasi.

• 30 vuotta kiharana

Kuivaaminen on se joka pörröisyyden saa aikaan... Itselläni tiukkaa kiharaa pään täydeltä, ei mikään afro muttei mitään korkkiruuvejakaan, eikä mitenkään muoltoiltavissa niin että kampaus kestäisi. Hoitavissa tuotteissa on yleensä silikonia joka kertyy hiuksiin tehden ne elottomiksi joten tuoteselosteet kannattaa lukea tarkkaan. Kihara on kaunis kun sen hoitaa hyvin. Miedot shampoot ja hoitoaineet ehdottomasti ilman silikonia. Ei föönauksia vaan annetaan kuivua itsestään. Pehmeä hiusvaha pitää sähköisyyden kurissa talvellakin ja kiharat koossa kun sitä laittaa kevyesti kaikkiin latvoihin heti pesun jälkeen tai samalla kun kostuttaa hiukset suihkupullolla (käytän itse lähdevettä niin ei ole kalkkia tai kemikaaleja joita on hanavedessä). Tällä hetkellä kokeilen muotoiluöljyä (got2b) vahan sijaan ja näyttää toimivan sekin. Kampaajalla käyn neljännesvuosittain leikkauttamassa kuivat pois.

• maiskis vaan sulle

Oletko kokeillut CO-pesua (conditioner only) eli hoitoaineella pesemistä? Se auttaa kuulemma monia kiharahiuksisia, koska se poistaa pörröisyyden ja kuivuuden, mikä johtuu kiharapäillä monesti shampoista jotka melko väistämättä kuivattavat liikaa. Jos CO:n saa toimimaan, niin ei näytä kuitenkaan likaiselta. Rekisteröidypä Juurikasvu.orgiin, minkä foorumilla on laaja ketju CO-pesustakin. Sieltä löytyy tarkempaa tietoa siitä, miten tuota tekniikkaa käytetään.

Toinen juttu on se, että kiharahiuksisen ei kannata harjata hiuksia lainkaan, aika vähän kammatakaan, koska se hajottaa kiharat ja tekee niistä pörröisemmän näköiset. Sormilla kampaaminen usein riittää. Se yhdistettynä CO:hon voisi olla toimiva ratkaisu. Kokeile ihmeessä.

Tässä vielä suorat linkit CO-ketjuihin:

http://www.juurikasvu.org/smf/index.php?topic=4725.0

http://www.juurikasvu.org/smf/index.php?topic=94.0

http://www.juurikasvu.org/smf/index.php?topic=2549.0

• mulla toimii!

Kokeile olla käyttämättä vähään aikaan hoitoainetta ja suosittelen Elvital shampoota. Sitä mikä on tommosille hiuksille.

• ei ap mut pörröpää
        mulla toimii! kirjoitti:

Kokeile olla käyttämättä vähään aikaan hoitoainetta ja suosittelen Elvital shampoota. Sitä mikä on tommosille hiuksille.

Ööö... siis miten auttaa että ei käytä hoitoainetta, jos tukka on kuiva ja pörröinen? Sittenhän se kuivuus vain maksimoituu???

Joo Elvital on jo kokeiltu.

• bluelgummies

Sympatian määrä on suuri! Mulla on ihan kunnon afro, todella tiukkaa korkkiruuvi kiharaa. Aiemmin suoristin näitä (kemikaaleilla, myöhemmin suoristimella...kasvatin takaisin kun vahingoitti hiuksia aika lailla).
      Mulla ei oo paljoakaan ohjeita hiusten suorille malleille tai miten niitä kannattaa suoristaa, mutta kiharoilleni oon oppinut pari vinkkiä, jotka auttaa todella paljon muotoilemisessa ja kiharoiden elvyttämisessä:

1. HOITOAINE HIUSVOITEET:
      Testasin tuota Co-wash juttua, muttei itselläni oikein natsannut...pesen hiukseni n. 2-3 kertaa viikossa, en aina käytä shampoota (jos hiuksissa ei paljon tuotteita, tuntuvat hyviltä, eivät likaiset, en hikoillut yms. yms. yms.). Kun pesen hiukset, käytän aina hoitoainetta (suosittelen herbal essence tuotteita! XZ ja herbina myös todella hyviä). En yleensä föönää hiuksiani kuiviksi, sillä huomasin että se jättää mun hiukset karheiksi ja pörröisiksi. Joskus harvoin kun föönään, varmistan että olen "voidellut" hiukseni hyvin hiusvoiteellani (käytän Twisted Sistan Curl Activator tuotetta Paul Mitchellin Express Style Cream Gel tuotetta. Kaikki voidemaiset tuotteet on mannaa kiharoille, esim kaakaovoi ja karitevoi ovat mahtavia!) Ennen kuin käärin hiukseni pyyhkeeseen, puristelen hiuksiini (ei päänahkaan...) runsaasti hoitoainetta. Istun/pukeudun/tms. pyyhe päässä n. puoli tuntia yleensä...joskus enemmän, joskus vähemmän. Pää asia on että hiukset eivät ole läpimärät. Otan pyyhkeen pois, laitan hiusvoidetta ja annan kuivua luonnollisesti. Hoitoaine ennen pyyhkeeseen käärimistä eliminoi kitkan aiheuttaman pörröisyyden. Pyyhe toki imee suurimman osan hoitoaineesta pois, joten voita hiuksiin! :)

2. HIUKSET KANNATTAA MUOTOILLA KUN MÄRÄT/KOSTEAT:
      Olen huomannut, että mikään ei ota onnistuakseen kuivilla hiuksilla...ne vain taistelevat vastaan ja menevät pörröisiksi ja inhottaviksi ja päivä onkin sitten pilalla. Jos haluat hiukset, jotka "pysyvät alhaalla" eivätkä jää pörröttämään, laita hiuksiisi hieman hiusgeeliä ("pehmeää" hiusgeeliä, muuten hiukset kuivuvat korpuiksi) ja laita hiusverkko/huivi/tms. joka "painaa hiuksia" ja pitää niitä kasassa (vaihtoehtoisesti voi laittaa ponnarille ja antaa kuivua/föönätä niin...ainoa juttu on että siitä jää tyhmän näköiset laineet). Hiusverkko on näistä kätevin, sillä sen lomasta on helppo föönätä hiuksia kuiviksi.
      Jos haluan jakauksen, teen sen kun otan pyyhkeen pois (mahd. laitan hiusklipsin, että hiukset kuivuvat jakaukseen).
      Jos haluat muotoilla hiuksia muttei tee mieli pestä niitä (joskus pesen hiukset ihan vain hoitoaineella nopsasti), vesi on paras ystäväsi. Monet kiharapäät jotka tunnen ovat investoineet suihkupulloon (helppo suihkuttaa vettä hiuksiin ja samalla rutistella kiharoita eloon), mutten itse aina jaksa käyttää omaani. Laitan vain vettä kämmenilleni ja rutistelen veden hiuksiin. Lisään tuotetta ja vettä, ja muotoilen yms.

3. MUUTAMIA TYYLEJÄ JOISTA ITSE TYKKÄÄN (EI SUORIA, SORRY):
      - LETIT: kiharoihin hiuksiin on helpompi tehdä letit jos tukka normaalisti "pörrööntyy" tai on "karhea", ei öjyinen, sillä letit pysyvät pidempään kunnossa eivätkä liu'u auki (kuten monilla suorahiuksisilla tapahtuu).
      - QUIFF/MOHAWK: helppo hiustyyli tehdä pinneillä ja ponnareilla. Quiff (http://www.youtube.com/watch?v=BdjQFAJKkNE) & Mohawk --> itse en letitä, kuten videossa...pinneillä ja ponnareilla kiinni vähän kuten quiff-hiustyylissä --> (http://www.youtube.com/watch?v=VLZHsk8Kop4)
      - ETUPÖRRÖ: en keksinyt miksi tätä kutsuisin...hahah, no, mutta laitan hiusverkon/sidon ponnarille (jätän etuhiukset sitomatta/ulos hiusverkosta). Laitan hatun päähän (ei etuhiusten päälle), ja voilà! Elegantti hiustyyli syntynyt ;)

En tähän hätään keksi enempää hiustyylejä ja niksejä...kysymystä saa laittaa mulle & ehdotuksia (toden totta! niksejä ja vinkkejä tarvitaan aina

• redcurl

Entä pesun jälkeen kampaatteko luonnonkiharat vai miten. Itrse olen huomannut että jos vaan voi olla selvittelemättä kammalla, kiharat ovat kauniimmat kuivuessaan.

• fionacurls

Kirjotan blogia jonka olen omistanut luonnonkiharoille ja niiden hoitoon. Kerron vinkkejä millä opit tykkäämään omista hiuksistasi ja jättämään suoristusraudan käytön vähemmälle :) http://fionacurls.blogspot.fi/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      109
      1185
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1004
    3. Uskaltaisitko vielä

Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      94
      761
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      286
      713
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      641
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe