Pitäiskö perua vuokratyöpaikka vaikka jo sopparin tein?

eka kertaa vuokratyö

Tein sopparin ja työ alkaisi huomenna.... Ajattelin nyt kuitenkin sinne mennä mutta pidemmällä tähtäimellä asia nyt todellakin mietityttää. Tässä muutamia asioita miksi. Tämän hetkisten tietojen mukaan siis tarkoitus olisi työllistyä myöhemmin tuon yrityksen palvelukseen - vuokratyön kestoa ei sanottu tarkkaan vaan 4-6kk / riippuen tilaajan työkestosta. Asiakasyrityksessä sain kuvan että työ olisi ns vakinainen.

- Työsopparissa lukee että kyseessä on määräaikaisuus 3kk koeajalla mutta päättymispäivää ei ole. Kysyin asiaa ja sanottiin että riippuu tilauksen kestosta??? Eikös määräaikaisessa sopparissa aina pitäisi olla tarkka päättyminen tiedossa. Ja saanko siis kävellä ulos heti tuon 3kk koeajan aikana jos alkaa tökkimään?

- Työsopparissa sanotaan että noudatetaan TES mitä asiakasyritys noudattaa. Jos siinä TES lukee että on ruokaeru, niin eikös se silloin pitäisi olla?

Tuli sellainen fiilis että ei olisi pitänyt kuitenkaan hommaan suostua vaikka työ ja asiakasyritys vaikutti mukavalta. Palkka ei nyt ihan sitä mihin olin tottunut mutta asiakasyrityksen mukaan palkasta neuvotellaan kun vuokratyö loppuu ja siirryn asiakkaan palvelukseen.... Onko mua viilattu linssiin.

13

1241

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aluperäinenh

      Juttu jatkuu....

      Ensinnäkin - työ ei alkanutkaan kun piti vaan sunnuntai-iltana soitettiin että tiistaina vasta. No ei siinä mitään.

      Olin tänään vuokratyöfirmaan yhteydessä puhelimella ja esitin seuraavat kysymykset:

      Määräaikaisuuden päättymisen puuttuminen. Sanoivat että se riippuu tilauksen keskestosta. Sanoin että jos ei ole sopparissa tarkkaa tietoa päättymisestä niin sitten pitäisi olla ainakin arvio. Sanoivat että se 4-6kk EHKÄ. Pyysin että saisinko tuon kirjallisena. sanoivat EI. Voisin kyllä mennä vuokrafirmaan keskustelemaan asiasta. (MIKSI?)

      Työhaastattelussa ja hakuilmoituksessa luki että kyseessä on kokopäiväinen työ mutta sopparissa lukee "tarvittaessa kutsuttava". Kun kysyin asiaa niin sanoi että "kyllä sen PITÄISI olla kokopäiväinen ma-pe 8-16". Kysyin että miksi sitten lukee noin ja voisko sen korjata. Sain vastaukseksi että minun pitäisi puhua asiasta työpaikalla. Kysyin että miksi koska tehän olette minun työnantaja teidän kanssa minulla se soppari on.

      Sitten lounasetu. Kysyin siitä, koska soppari lukee että noudatetaan asiakasyrityksessä käytettävää TES jonka mukaan on lounasetu. Sanoivat että lounasetu sisältyy palkkaan??? Sanoin että eihän se nyt voi paikkaansa pitää, ei sopparissa mainita tuntipalkan sisältävän lounasta ja jos TES sanoo että lounasetu kuuluu niin se kuuluu..... Tästäkin kuulemma minun pitäisi neuvotella asiakasyrityksen kanssa? Miksi ihmeessä mun pitäisi heidän kanssa neuvotella TES asioihin liittyen varsinkaan kun olen työsuhteessa vuokrafirmaan?

      Uskon että työsuhteeni katkeaa aika pian.... Sanoivat että "heidän pitää miettiä asioita". Ei haittaa meinaan asiakasyrityskin paljastui hieman oudoksi.... Perehdyttäjä ei ollutkaan paikalla niin yksin koitin miettiä mitä pitää tehdä. Systeemit ovat ajalta 1989 ja löysin nipun papereita jossa ex-työntekijät ovat penänneet käräjien kautta palkkasaataviaan ja jossain palkkaturvan papereissa mainittiin että firma olisi maksukyvytön (parin vuoden takaa mutta silti). Ei ihme että käyttävät vuokrafirmaa välissä :D

      USKOMATONTA!!!

    • aloittaja OMG!!!!!

      Aloittaja jatkaa juttua.... Tää on jo ihan vitsi.

      Istun nyt toista päivää toimistolla. Perehdyttäjä ei ole paikalla tänäänkään :D Mitäs tässä sitten pitäisi tehdä.... Yhteen sähköpostiin sain vastattua, usea muu odottaa vastausta mutta kuinkas vastaat kun ei kukaan ole kertonut mistä vastaukset löytyy.... Perehdyttäjäjohtajalle pistin eilen pitkän meilin avoimista asioista ja kysymyksistä eikä oo vastannut. Muu henkilö kunta täällä ei tiedä näistä asioista mitään eikä tiedä onko tuo johtaja missä ja milloin tulee.

      Oma mutu-tuntuma on että tää todellakin on "tarvittaessa kutsuttava" työ sillä vaikka osaisnkin tehtävät ja olisi perehdytetty niin töitä vaikuttaa olevan aika vähän. Jos tietäisin mitä tehdä niin hommat olisi puolessa päivässä tehty.

      Laitoin myös tälle asiakasyrityksen johtajalle eli perehdyttäjälle sähköpostia eilen missä kyselin asioita. Ei ole kuulunut sieltäkään mitään.

      Jännää myös että tää mun paikka on edelleen haussa rekryfirman ja mol.fi sivuilla....

    • Tankotyttö

      Kuulostaapa aika kauhealta tilanteelta ja tosi epäluotettavalta paikalta!! Ainut mikä minulle tuossa tuli mieleen, on se että jos irtisanoudut työpaikasta (ilman pätevää syytä), saat siitä noin 3kk karenssin. Ja sinulla on tässä pätevä syy, mutta nuo tyttömyysvirastojen päättäjät voivat olla aika kusipäitä noiden asioiden suhteen. Tuttavapiiristä kokemusta ja itsellä tällä hetkellä karenssin pelko persiissä. :(

      • sakkoapenalttia

        Työsuojelumääräyksiä ja muita säädöksiä rikkovan työnantajan palveluksesta ei kannata koskaan irtisanoutua omatoimisesti (paitsi jos on muita töitä odottamassa). Silloin työkkäri lyö karenssilla lähes 100% varmasti. Työvoimatoimikunnat antavat karenssia lähes säännönmukaisesti ja vakuutusoikeus hylkää valitukset yleensä sen takia kun on omatoimisesti irtisanouduttu. Kannattaa aina edetä viranomaisten ja ammattiliiton kautta. Lupa irtisanoutumiseen on saatava kirjallisena työsuojeluvaltuutetulta. Irtisanoutumisen jälkeen on oltava todisteet mustaa valkoisella, että työntekijä on yrittänyt ratkaista ongelman yhdessä työnantajan ja viranomaisten kanssa. Jos todisteita ei ole esittää, niin karenssia tulee. Nuo todisteet on hommattava ennen irtisanoutumista. Vaikka työnantajan laiminlyönnit paljastuisivatkin myöhemmin, niin työntekijä saa silti karenssia tuosta omatoimisesta irtisanoutumisesta, koska työntekijä ei ole lain edessä asiantuntija sen suhteen mitä työtä hän pystyy tekemään. Teitä on varoitettu.
        Nuo vakuutusoikeuden päätökset ovat karua luettavaa. Googlella löytyy.


    • 10+11

      Alrekrystä on kysymys!!!

      • Kokemusta on

        Jaahas....


    • eipäjaapas

      Mutta eikös koeaika tarkoita sitä että firma voi irtisanoa tuosta vaan sekä myös itse voi lähteä kävelemään tuosta vaan eikä tule karenssia. Eri asia on jos lähtee koeajan jälkeen kävelemään. Silloin tulee karenssia.

      • eipäsjaapas

        Kyllä jos minä menen vuokrafirmaan töihin niin en kirjoita sopimusta ennenkuin saan itselleni kaikki kirjallisena mitä haluan ja työn pitää olla 100% kokopäivätyötä ja se 40h/viikko.

        Mulle onkin jotkut sanoneet että kun on se koeaika ja jos asiat yhtäkkiä muuttuisivat niin että ei olisikaan kokopäivätyötä jne. niin voin koeajan aikana lähteä kävelemään ja palata liiton rahoille.

        Joku tuttu oli jollain vuokrafirmalla joskus ja työn piti olla vakituista ja 4:nä päivänä/viikossa.

        Pari ekaa viikkoa niin olikin mutten sitten se yhtäkkiä muutui niin että oli joka toinen viikko töitä kahtena päivänä viikossa.


      • jaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
        eipäsjaapas kirjoitti:

        Kyllä jos minä menen vuokrafirmaan töihin niin en kirjoita sopimusta ennenkuin saan itselleni kaikki kirjallisena mitä haluan ja työn pitää olla 100% kokopäivätyötä ja se 40h/viikko.

        Mulle onkin jotkut sanoneet että kun on se koeaika ja jos asiat yhtäkkiä muuttuisivat niin että ei olisikaan kokopäivätyötä jne. niin voin koeajan aikana lähteä kävelemään ja palata liiton rahoille.

        Joku tuttu oli jollain vuokrafirmalla joskus ja työn piti olla vakituista ja 4:nä päivänä/viikossa.

        Pari ekaa viikkoa niin olikin mutten sitten se yhtäkkiä muutui niin että oli joka toinen viikko töitä kahtena päivänä viikossa.

        Lisään tarkennusta että silloin ei ainakaan tule karenssia jos koeaikana lähtee jos on selvä syy.

        Jos ei esim. sopparissa olevat tunnit täsmää ja työ vaikka muuttuisikin kokopäiväisestä työstä enemmän osa-aikatyöksi niin sehän on selvä syy lähteä lätkimään ilman karenssin pelkoa.

        Onhan sekin jos meen jonnekkin oppisopimuksella ja sitten sitä kouluttajaa vaikka ei koskaan näy paikalla.

        Jos sovitaan että työhön koulutetaan niin sitten myös pitää kouluttaa jos ei näin ole eikä tapahdu vaikka asiasta mainitsee niin pois vaan eikä tule karenssia.


      • AINA KARENSSIA
        jaaaaaaaaaaaaaaaaaaa kirjoitti:

        Lisään tarkennusta että silloin ei ainakaan tule karenssia jos koeaikana lähtee jos on selvä syy.

        Jos ei esim. sopparissa olevat tunnit täsmää ja työ vaikka muuttuisikin kokopäiväisestä työstä enemmän osa-aikatyöksi niin sehän on selvä syy lähteä lätkimään ilman karenssin pelkoa.

        Onhan sekin jos meen jonnekkin oppisopimuksella ja sitten sitä kouluttajaa vaikka ei koskaan näy paikalla.

        Jos sovitaan että työhön koulutetaan niin sitten myös pitää kouluttaa jos ei näin ole eikä tapahdu vaikka asiasta mainitsee niin pois vaan eikä tule karenssia.

        "Lisään tarkennusta että silloin ei ainakaan tule karenssia jos koeaikana lähtee jos on selvä syy."

        Mistähän utopiasta tuon käsityksen oot keksiny? TE-TOIMISTO ANTAA KARENSSIA IHAN TAKUUVARMASTI KOEAIKANA IRTISANOUTUMISESTA, ei edes terveydelliset, tms syyt ole "oikeutattuja lopputilin ottamiselle", vaan te-toimisto katsoo aina, että työttömyys on tuossa kohtaa itse aiheutettu ja näin ollen karenssi 3kk paukkuu armotta. Jos teet tuon virheen useamman kerran, niin seurauksena on jossain vaiheessa ns "ikikarenssi"!


    • totuus2

      Jos sopimuksessa lukee että esim. kokopäivätyö ja 40h viikossa niin ei se voi yhtäkkiä muuttua vaikka osa-aikaiseksi. Muutenkin kaikki pitää olla kuten sopimuksessa ja siitähän pitää saada oma kappale kotiin vietäväksi.

      Jos vuokrafirma vähänkin rikkoisi sopimusta niin se on ainakin selvä syy lähteä firmasta eikä karenssia tule.

    • Selänjatkeesta

      Eikö "tarvittaessa kutsuttava" tarkoita että olet tehnyt periaatteessa nollatunti-
      sopimuksen? Eli joinakin päivinä tai viikkoina et saa palkkaa kun ei kerry tunteja?

      • Aivan oikein

        Kyllä, juuri tuota se tarkoittaa...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      40
      782
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe