poikaystävän kaveri

raasepori4

hmm. nää jutut kuullostaa aina niin kevytmielisiltä ja typeriltä etenki kirjotettuna, mut haluunpas nyt jonnekkin tätä purkaa silti.

elikkäs tutustuin näihin kahteen mieheen samana iltana ja tästä alko mun ja nykyisen poikaystäväni juttu.

oltiin kumminkin puolen vuoden seurustelun jälkeen siinä tilanteessa että tää mun poikaystävä halus erota eikä osannut edes kertoa miksi. olin ihan rikki ja totaalisen ahdistunut(sanan oikeassa merkityksessä eli sydänlääkkeet oli jo käytössä ja rauhottavat harkinnassa).
kumminkin toki sinkkuuden bilettäminen maistu ja alkoholi valitettavasti on niitä ainoita mitkä ahdistukseen välittömästi auttaa.
eli dokattua tuli ja paljon. ja miehiä oli kyllä joka viikonlopulle. silti koskaan ei seurannut kuin morkkis ja roikuin tässä eksässäni koko sen ajan. usko oli kyllä totaalisen loppu että ikinä sitä miestä saisin takaisin. silti en osannut kuin roikkua epätoivosesti.

yhtenä viikonloppuna sitten baarissa törmäsin eksäni kaveriin jonka kanssa ei paljonkaan oltu poikaystäväni kanssa oltu tekemisissä, mutta tunnettiin kummiskin.
yhtäkkiä sainkin itselleni täysin yllätyksenä melko paljon huomiota tältä mieheltä ja itsetunnon ollessa siinä pisteessä ei kyllä paljon miettinyt sitä kuinka väärin se olisi. päädyttiin sitten samaan sänkyyn.
aamulla tää mies olis vielä hempeillyt ja seksiäkin halunnut, mutta mun lemppareita ei noi krapula-aamut ole joten lähdin kotiin. sanoinkin vielä miehelle että "se on kuule ihme että mä täällä ylipäätänsä olen, yleensä lähen jo ennen ku nukahdan" ja mies totesi vaan että jaahas, meissähän on sitten jotain samaa.

no täynnä häpeää kävelin sitten kotiin.

parin viikon päästä törmättiin taas baarissa ja juteltiin ihan asiallisesti siitä mitä ei ois pitänyt tapahtua. ja sitten sen tapahtui taas. tää mies vaan talutti mut kotiinsa. sen verran jotenkin kumminkin matkalla selvisin että sohvalle menin nukkumaan ja mieskin sammahti ihan yksinään sänkyynsä. aamulla kumminkin sitten itekkin viihdyin ja kateltiin leffoja ja kainaloitiin ja pussailtiin ja sen sellasta. tosi kummallista oli.

ikinä ei siis näiden lisäksi oltu missään tekemisissä puhelimen tai fb.nkaan välityksellä.

no. sitten kului reilu kuukausi ja yhtäkkiä mun eksä olikin valmis palaamaan yhteen. edelleen olin niin rakastunut että en epäröinyt hetkeäkään sitä mitä itse haluan. mutta kyllä painoi omat tekemiseni ja se että saako poikaystäväni tietää joskus. monena iltana kun poikaystäväni oli tämän kaverinsa luona niin kävelin vaan hermostuneena ympäri kämppää ja pelkäsin. ja kyllä. todellakin myös ajattelin ansainneeni sen ahdistuksen.

no eipä koskaan kuullut ja rauhotuin.

näin siis useasti tämän kaverin baarissa ja ihan asialliset ja luonnolliset välit oli meillä.

nyt sitten törmäsin tähän mieheen taas baarissa ja molemmilla aika tuhti humala päällä.

ensin juteltiin mun poikaystävästä ja sen miehen naisasioista.
sit kotimatkalla tavattiin (ei siis lähetty samaa matkaa) ja heitin jotain typerää niistä edellisistä yhteisistä kotimatkoista. tää mies totes vaan että hitto mä oon ärsyttävä.

aattelin sen tosiaan tarkottavan että ihan oikeesti ärsyttävä. pienen juttelun jälkeen selkis että ärsyttävä koska se haluu mut sen luo. meinas jo taluttaakki mut sinne mutta sen verran oli järkeä mulla päässä etten sentään lähtenyt. siinä me sitte tunnin verran aamuyöllä juteltiin ja halailtiin ja mietittiin että ei oo järkee.
sit se meni suudelmaksi.
mä lähin kävelemään sen jälkeen kotiin päin ja mies omaansa kunnes juoksi perään pyytelemään anteeksi ja sit teki sen kummiski uudelleen. sit mä vaan lähin enkä taakseni kattonu. ja se siitä.

sen jälkeen ei oo taas oltu tekemisissä mutta poikaystävääni se on kyllä tiivistäny yhteydenpitoo oikeen huolella.

kai tää on vaan sitä kielletty hedelmä meininkiä.

mut ei tosiaan mulle uus tilanne. pääseeköhän tää koira karvoistaan koska. aattelin että nyt mulla olis se mies ettei muut kiinnosta. mut kyl vaan kiinnostaa.

poikaystävän kanssa ollu myös ongelmaa ku se on huomattavasti haluttomampi ku minä. sseki vähän puskenu ehkä tähän

12

1209

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • raasepori4

      ja nyt siis en kyllä pelkää että tää mies mitään kertois mutta enemmänkin pelkään että tapahtuuko tää vielä. ja tavallaan oikeestaan toivonki sitä.

    • kerro hänelle

      olet selvästi ihastunut poikaystäväsi kaveriin. On epäreilua poikaystävääsi kohtaan, että pidät häntä pimennossa.

    • kokeiles..

      Noh eipäs nyt hätiköidä sanoo vanha täti!

      Tuossa tilanteessa et ole tehnyt mitään väärää. Sen ymmärtävät kaikki, että alkoholinkäyttö ei sovi tilanteisiin joissa ihmissuhteista on kyse, vaan bailaamiseen ja tanssimiseen, (nais)ystävien kanssa seurusteluun. Turha itseään soimata mistään. Tai varsinkaan pelätä. Koska jos nuo kaksi miestä saavat toisensa "selville" , nii ajattelepa mitä: se kertoo siitä miehesi kaverista enemmän kuin susta! Lisäksi, tällöin et varmaan saa enää kumpaakaan niin sama jo nauraa päin naamaa molemmille ja vaihtaa vaikka kokonaan johonkin kolmanteen.

      Eli mikä motiivi hänellä (poikaystäväsi kaverilla) olisi LOUKATA kaveriaan, kertomalla jutun joka kuitenkin tapahtui kun olitte virallisesti eronnut.
      Jos hän nyt kertoo poikaystävällesi, niin poikaystäväsi voi loukkaantua sulle joo, mutta sille kaverille hänen kuuluu loukkaantua vielä pahemmin.

      Ehkä se kaveri tiivistää yhteydenpitoa lähinnä haistellakseen maaperää,
      tai sitten sua ajatellessaan on tullut jotain soitelleeksi tai puhuneeksi sun poikaystävästä ja ajautuneet pitämään yhteyttä. Jos hänen tarkoitus on änkeä teidän väliinne, niin luulisi käsittävän että niin toimiessaan hän todennäköisesti ei saa SUA; ja menettää ystävyytensä samalla ja saa kaveriporukassa paskan maineen (nussinut toisen miehen muijaa suomeksi sanottuna)

      senkin ymmärtää hyvin, että se mikä alkaa kaveruutena päätyy sänkyyn..miehistä ei platonisiin suhteisiin OLE.
      Eli sinä olet ollut minun nähdäkseni niin uskollinen, kuin inhimillisesti ja naisellisesti katsoen pystyy olemaan, erottuasi olet reuhannut mutta pyrkinyt tasoittamaan menoa ollessasi suhteessa. Ja kun vapauden makuun kerran pääsee, vaikkakin surullisena eron takia, niin sitä on vaikea katkaista kun palaa suhteeseen että "ai nyt se bilettäminen ja uusiin miehiin tutustuminen loppui", humalatilan siivittämänä ajauduit pussaamaan. No turha sitä on jäädä katumaan, lähinnä älä juo enää niin paljon ja olihan se toinenkin humalassa, muistaako lie edes mitään.

      Olit siinä uskossa että olitte eronneet, teit mitä teit, sitten palasitte yhteen. Pieni lipsahdus siinä kännispäissään mutta sekin menee ohi kun oppii viinankäsittelyn jatkossa.

      Ymmärrän täydellisesti miksi et kertonut miehellesi tästä kaverista. Siinä mun mielestä on tarpeeksi että on tilivelvollinen poikaystävälle kun seurustelee, mutta jos on erottu niin siitäkin pitäisi vielä tili tehdä? ja kantaa huonoa omatuntoa? Ei helkkarissa.
      Nyt varmaan kannattaa ottaa tilanne siten, että jos se poikaystävän kaveri vielä yrittää niin sano että olet rakastunut exä-nyxään.

      Mutta..toinen on että voisit miettiä että jos suhteenne ei kestä täyttä rehellisyyttä, niin mitä suhteelta odotat. Voisitko vaikkapa väljentää suhdetta, että saisit välillä aikaa ja tilaa KAIVATA sitä poikaystävää..kun joka päivä on saantimahdollisuus ja näkee liian läheltä ja palataan seurusteluun liian pian, niin onko vaarana souda-ja huopaa-ilmiö jossa heti kun tekee mieli vaihtelua niin erotaan, ja taas palataan yhteen kun ikävä tulee. mitäs jos saisitkin elää ihan ITSELLESI, ja nää miehet ei sitä heilauta suuntaan tai toiseen, ja olet sen kanssa kenelle olet a) luvannut ja lupaus pitää kunnes toisin ilmoitetaan/sovitaan,
      ja b) käytät alkoholia harkitummin tai sovit vaikka että poikaystäväsi hakee sut illalla niin ei ole vaarana tulla ympäripuhutuksi mihinkään humalaisen huumaan
      c) kaipaat sitä poikaystävääsi ja kun saat häneltä seksiä se on upeaa, yhdessäolo on upeaa, koska sitä ei ole niin paljoa että ehtisi kyllästyä.
      d) ja kohdan c jälkeen varmasti huomaat että kun vietät enemmän aikaa yksinäsi, ilman miehiäkin, niin tunnet olosi varmemmaksi ja uskollisemmaksi, vartioit itse itseäsi ja jos katumuskohtaus iskee, ei ole kukaan lukemassa naamanilmeitäsi kun tekstari tulee tai puhelin soi.
      e) et murehdi sitä että kuka kertoo kenelle ja mitä, vaan jos miehet kertovat jutut toisilleen niin se onheidän ongelmansa, sit vasta jos sulta tullaan KYSYMÄÄN oletko tehnyt näin, nii katsot vain että et valehtele ainakaan siitä mitä kysytään, mutta olet senverran sinut jo asioiden kanssa siihen mennessä että voit vaikka katsoa molempia kundeja suoraan silmiin ja sanoa, että rakastat herra Xää ja et rakasta yytä, ja jos he haluavat olla kokonaan ilman ja suuttua tai puhua susta paskaa, niiin sekin on vapaa valinta ja jos se on seurausta jostain mitä olet muka tehnyt, niin sehän kyllä sopii. Kkoska itse on tiedettävä oliko se väärin mitä tein vai ei, ja muilla on sopeutumisongelma sitten jos ei selvät sävelet riitä.
      Mutta turha erikseen mennä mainostamaan mitään.

      • kokeiles..

        Hei, ja mikä on meidän naisten tärkein tehtävä maailmassa: Varjella meidän rakkaita (ja multippeleita) kumppaneita siltä totuudelta että naiset ovat ihmisiä.

        Ja..tiedätkö miksi se sun poikaystävän kaveri soittelee oikeasti sun poikaystävälle?
        SIKSI: että se haluaa varmistua ettet sinä vaan ole mennyt ja "tunnustanut" suhdetta. Sitä se pelkää housut vapisten koska loogisena seurauksena on miehelle silloin turpaanveto! Ja hänen pitäisi antaa naamansa sitten vapaaehtoisesti ja toinen voi tintata siihen nyrkillä, ennenkuin asia on selvä.
        Kertoo siitä, että sun ei kannata mennä tunnustamaan asiaa,
        ja että se sun miehen kaveri pelkää kyllä enemmän kuin sä.
        Muussa tapauksessa se asia tulee jokatapauksessa miesten väliseksi,
        ja sinä saat todennäköisesti "rangaistuksena" joko eron tai jotain mykkäkoulua ja autokyydin valitsemaasi paikkaan tavaroinesi. joten tulet pääsemään vähällä mikäli ITSE et soimaa itseäsi, pahin seuraus on sinä itse ja sinun omatuntosi.
        Ja syy miksi tuo poikaystäväsi kaveri vaikuttaa susta ehkä kiinnostavalta, ons e että hänen seurassa voit rentoutua hänhän tietää. Ihminen haluaa aina sinne, missä on kohtalontoveri,
        joten ottamalla etäisyyttä molemmista, selviää se ketä haluat oikeasti.


      • Dino Rex

        "Koska jos nuo kaksi miestä saavat toisensa "selville" , nii ajattelepa mitä: se kertoo siitä miehesi kaverista enemmän kuin susta! Lisäksi, tällöin et varmaan saa enää kumpaakaan niin sama jo nauraa päin naamaa molemmille ja vaihtaa vaikka kokonaan johonkin kolmanteen."

        Harva asia v*tuttaa niin paljon kuin se kun näkee "vanhan tädin" jolla on moraali noin päin v-tua ja joka vielä jakelee tällaisia neuvoja nuoremmille. Toi muijahan oli suudellu poikaystävänsä kaveria. Ja siis ollessaan parisuhteessa.

        "Ja kun vapauden makuun kerran pääsee, vaikkakin surullisena eron takia, niin sitä on vaikea katkaista kun palaa suhteeseen"

        No tuohan oikeuttaa...


      • kokeiles..
        Dino Rex kirjoitti:

        "Koska jos nuo kaksi miestä saavat toisensa "selville" , nii ajattelepa mitä: se kertoo siitä miehesi kaverista enemmän kuin susta! Lisäksi, tällöin et varmaan saa enää kumpaakaan niin sama jo nauraa päin naamaa molemmille ja vaihtaa vaikka kokonaan johonkin kolmanteen."

        Harva asia v*tuttaa niin paljon kuin se kun näkee "vanhan tädin" jolla on moraali noin päin v-tua ja joka vielä jakelee tällaisia neuvoja nuoremmille. Toi muijahan oli suudellu poikaystävänsä kaveria. Ja siis ollessaan parisuhteessa.

        "Ja kun vapauden makuun kerran pääsee, vaikkakin surullisena eron takia, niin sitä on vaikea katkaista kun palaa suhteeseen"

        No tuohan oikeuttaa...

        On jokaisen ihmisen OMA etu olla mahdollisimman rehellinen, ja pyrkiä sovittamaan tekemisensä siten että jälkipuintia esiintyessä ei ole moitteen sijaa!

        Mutta se, kuinka eletään LOUKKAAMATTA kanssaeläjiä turhaan, mutta samalla toteuttaen tätä omaa moraalikäsitystä ja yrittää varmistaa myös oma hyvin vointi pysymällä REHELLISENÄ..
        Niin siinäpä on monesti helisemässä että mikä on näihin kaikkiin se yleispätevä vastaus.

        Laki ei ole synonyymi sanalle oikeus, näitä sanapareja etsiessä eteenpäin: moraali ei ole synonyymi sanalle lähimmäisenrakkaus. Rehellisyyskään ei ole synonyymi sanalle oikeintekeminen. Mutta ennen, kuin pystyy olemaan rehellinen muille, ja on edes mun mielestä OIKEUTTA avata turpaansa ja antaa omat päätökset muiden ruodittavaksi, on suorastaan velvollisuus olla rehellinen itselleen. Rehellisyys ei ole synonyymi sanalle KERTOMINEN.

        Mietipä sitä senkin vituttaa ja oikeuttaa. Tajuat sen mikäli älykkyys ei ole synonyymi sanalle mielipiteen omaaminen.


      • Dino Rex
        kokeiles.. kirjoitti:

        On jokaisen ihmisen OMA etu olla mahdollisimman rehellinen, ja pyrkiä sovittamaan tekemisensä siten että jälkipuintia esiintyessä ei ole moitteen sijaa!

        Mutta se, kuinka eletään LOUKKAAMATTA kanssaeläjiä turhaan, mutta samalla toteuttaen tätä omaa moraalikäsitystä ja yrittää varmistaa myös oma hyvin vointi pysymällä REHELLISENÄ..
        Niin siinäpä on monesti helisemässä että mikä on näihin kaikkiin se yleispätevä vastaus.

        Laki ei ole synonyymi sanalle oikeus, näitä sanapareja etsiessä eteenpäin: moraali ei ole synonyymi sanalle lähimmäisenrakkaus. Rehellisyyskään ei ole synonyymi sanalle oikeintekeminen. Mutta ennen, kuin pystyy olemaan rehellinen muille, ja on edes mun mielestä OIKEUTTA avata turpaansa ja antaa omat päätökset muiden ruodittavaksi, on suorastaan velvollisuus olla rehellinen itselleen. Rehellisyys ei ole synonyymi sanalle KERTOMINEN.

        Mietipä sitä senkin vituttaa ja oikeuttaa. Tajuat sen mikäli älykkyys ei ole synonyymi sanalle mielipiteen omaaminen.

        Nyt meni vähän ohi, mutta en missään sanonut että pitäisi kertoa hairahduksista. Ehkä parempi ettei toinen tiedä tuosta, mutta se että väität tuon sinkkuna olleen poikaystävän kaverin olevan tuossa se pahempi osapuoli ja nainen olevan vain jonkinlainen tyttörukka, joka hieman hairahti, on aika pimeetä. Kyllä se on AIKA ISO loukkaus kumppania kohtaan että suutelee tämän ystävää ja vieläpä sen jälkeen että on jo harrastanut tämän kanssa seksiä.

        "Eli sinä olet ollut minun nähdäkseni niin uskollinen, kuin inhimillisesti ja naisellisesti katsoen pystyy olemaan, erottuasi olet reuhannut mutta pyrkinyt tasoittamaan menoa ollessasi suhteessa. Ja kun vapauden makuun kerran pääsee, vaikkakin surullisena eron takia, niin sitä on vaikea katkaista kun palaa suhteeseen että "ai nyt se bilettäminen ja uusiin miehiin tutustuminen loppui", humalatilan siivittämänä ajauduit pussaamaan. "

        Siis niin uskollinen kuin inhimillisesti ja naisellisesti katsoen pystyy olemaan? Onko tää loukkaus kaikkia naisia kohtaan vai onko sulla vain todella vinksahtaneet käsitykset siitä, miten vakavaa se on että suutelee kaverin ystävää?


      • kokeiles..
        Dino Rex kirjoitti:

        Nyt meni vähän ohi, mutta en missään sanonut että pitäisi kertoa hairahduksista. Ehkä parempi ettei toinen tiedä tuosta, mutta se että väität tuon sinkkuna olleen poikaystävän kaverin olevan tuossa se pahempi osapuoli ja nainen olevan vain jonkinlainen tyttörukka, joka hieman hairahti, on aika pimeetä. Kyllä se on AIKA ISO loukkaus kumppania kohtaan että suutelee tämän ystävää ja vieläpä sen jälkeen että on jo harrastanut tämän kanssa seksiä.

        "Eli sinä olet ollut minun nähdäkseni niin uskollinen, kuin inhimillisesti ja naisellisesti katsoen pystyy olemaan, erottuasi olet reuhannut mutta pyrkinyt tasoittamaan menoa ollessasi suhteessa. Ja kun vapauden makuun kerran pääsee, vaikkakin surullisena eron takia, niin sitä on vaikea katkaista kun palaa suhteeseen että "ai nyt se bilettäminen ja uusiin miehiin tutustuminen loppui", humalatilan siivittämänä ajauduit pussaamaan. "

        Siis niin uskollinen kuin inhimillisesti ja naisellisesti katsoen pystyy olemaan? Onko tää loukkaus kaikkia naisia kohtaan vai onko sulla vain todella vinksahtaneet käsitykset siitä, miten vakavaa se on että suutelee kaverin ystävää?

        Naurattaa tuollainen touhottaminen, sekä "vakavaa"-sanan käyttö siinä yhteydessä kun nuori ihminen on käyttänyt liikaa viinaa ja vahingossa pussannut, sitten katuu jo muutenkin vaikka mitä asioita.
        Hankkikaa suhteellisuudentaju hyvät ihmiset.
        Sitten ihminen vielä itse kertoo ja kysyy neuvoa, ja senjälkeen vielä toitotetaan kuinka "vakava"sta asiasta on muka kyse. Mitä, naisenko pitäisi sen mukaan mitä mies päättää, olla vaan ja odottaa mitä tulemanpitää ja toimia vain jatkuvasti siten että miehet eivät vain vahingossa saa nenilleen missään kohtaa.
        Ei tuossa nuo jampatkaan mitenkään aikuisilta vaikuta ei senpuoleen.
        Jos sinä siellä vakavoitset noin kovasti, niin mikset mieti lähtöjäänkin jo sitä että miksi se aloittajan jannu ei ole alunperin osannut päättää onko hän parisuhteessa vai ei, vaan jättää naisensa ja sitten haluaakin palata yhteen.
        jos hänellä on oikeus tehdä näin, niin on sillä jätetyllä naisellakin omat oireensa ja kuitenkin niiden puitteissa on tehnyt parhaansa ihan selvästi. Kokemattomuus virheitä lähinnä, ja arviointivirheitä.
        Niin mitäs noista!
        mee vaikka jonnekin SPR-n reissulle mukaan auttamaan vaikkapa sairaita lapsia niin opit mikä elämässä on vakavaa ja mikä ei.


    • miesvm1967

      Fak OFF! Normaalia nuoruuden sekoilua eikä mitään muuta, kanna ite oma häpeälastis, niin me muutkin ollaan tehty. Turha ruveta morkkiksia itkemään, rajoita tota alkon käyttöä jos siitä tulee yybermorkkista :D

      Tälleen sitä katos opitaan elämään ihmisiksi.. jos minä sen opin nin kyllä sinäkin opit. Kunhan nyt vaan ryhdistäydyt itse. 30 vuoden päästä naurat itekin tuolle asialle.

    • hyvin sulla menee

      Lutkailemalla se elämä rullaa hienosti eteenpäin.

      • lutkanpanija

        näin se on, pillua jakamalla iloa maailmaan,


    • lifemocker

      eikö kannattaisi olla sinkkuna jos sinusta ei kerta parisuhteeseen ole?!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2142
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1694
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1511
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      36
      1495
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1435
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1407
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1341
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1260
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1239
    Aihe