Olinpa kauhistunut kun luin jostain esitteesta etta Suomi verottaa minua viela 3 vuotta muuttoni jlk. Olen asunut nyt USA:ssa puoli vuotta ja tavallaan jain tanne asumaan kun sain tyota ja oleskelulupa on entuudestaan pysyva perhesuhteiden perusteella.
Tullessani en tiennyt varmaa oleskeluaikaani ja nyt kun olen paattanyt jaada, niin minkalaiseen sotkuun joudunkaan, kun en ole viranomaisille muuttoilmoituksia tehnyt viela....
ON se ihme, etta vaikka asuu taalla asti niin Suomeen on veroja maksettava!!! Olen jutellut monen maahanmuuttajan kanssa eika esim Saksassa ole moista lainsaadantoa.. Onko jollakulla asiasta tietoa???
Suomi verottaa ULKOMAILLE!!
7
1011
Vastaukset
- KovaLaki
Et ole siis tehnyt muuttoilmoitusta? Jos et, niin asut edelleen Suomessa. Veikkaan, etta myos Saksassa tehdaan muuttoilmoitus muutosta ulkomaille. Jos sen tekee, niin kaytossa on nk. puolen vuoden saanto. Nain ainakin minulla, kun tein asiaan kuuluvat ilmoitukset. Ei siis ole todellakaan mikaan ihme. Huom! Olet myos siella asuaessasi Suomen sosiaaliturvan piirissa... Kannattaa ottaa pikimiten yhteytta KELA:an ja verottajaan, ja kysya miten toimitaan. Tai voithan aina luopua kansalaisuudetasi. Niin, olen itse ulkomailla toissa.
- KovaLaki
Et ole siis tehnyt muuttoilmoitusta? Sitten asut edelleen verottajan mukaan Suomessa. Ei siis mikaan ihme... Tee nyt hyva ihminen se muuttoilmoitus ja ilmoita verottajalle tilanteesi. Olet nykyisessa tilanteessa myos Suomen sosiaaliturvan piirissa, noin naennaisesti. Veikkaan, etta jopa Saksassa pitaa tehda muuttoilmoitus muutosta ulkomaille. Tai voithan aina luopua kansalaisuudestasi.
- Pahoittelut
...tuli samankaltainen viesti teknisista ongelmista johtuen X 2.
- verottaja
verot voi anoa takas
- Enya
Minä olen tehnyt vuosia töitä USAssa, enkä ole maksanut niistä penniäkään veroa Suomeen. Tietysti olen maksanut verot Suomeen tehdyistä duuneista, olen tehnyt hieman freelancena netin kautta.
- Tietäjä
Kuten yllä suositeltiin, selvitä yksityiskohdat verovirastosta (ja kelalta). Pieni oppimäärä:
Ulkomailla asuvat suomalaiset ovat joko (1) yleisesti verovelvollisia (YV) tai (2) rajoitetusti verovelvollisia (RV). Oletuksena olet ulkomaillakin YV 3 vuotta lähtövuodesta, sen jälkeen olet yleensä RV. Jos kuitenkin osoitat (kuten minä onnistuin tekemään ennen lähtöäni) ettei sinulla ole ns. olennaisia siteitä Suomeen, kuten perhe, asunto tai Suomen sosiaaliturvaan kuuluminen, olet heti RV.
YV:n on annettava Suomeen veroilmoitus kaikista tuloistaan kaikkialla, joskin palkkatuloon voi yleensä soveltaa ns. 6 kuukauden verovapaussääntöä. RV antaa Suomeen veroilmoituksen vain Suomesta saaduista tuloista tai varoista.
Joskus kannattaa selvittää maidenväliset verotussopimukset. Useiden sivistysmaiden (ei Suomi) kansalaisten ei tietyillä USAn työviisumeilla tarvitse maksaa tuloveroja muutamaan vuoteen. - kommentti
Tietaakseni yli 100k/vuosi vahintaan 3 vuotta tienanneet ulkomaille muuttaneet amerikkalaiset ovat verovelvollisia USA: aan koko loppuikansa. Koskee myos pysyvia asukkaita kansallisuudesta riippumatta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 417044
- 323958
- 463384
- 402959
- 172736
- 372238
- 162206
- 412163
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons472117- 402078