Järkyttävä nälkä

Paino ei tipu muuten

Treenaan ihan normaalisti 3-5 kertaa viikossa, mutta paino on vaan noussut. Epätoivoissani aloin laskemaan kaloreita ja päätin vetää päivässä 1300 kcal, olen siis 73 kg ja pituutta 163 cm.

Ongelmana on järkyttävä nälkä koko ajan! Tämän päivän eväät joilla tuli 130 kcal täyteen:

Aamupala; Kauralesepuuro marjoilla ja maidolla
Kaksi kuppia kahvia maidolla ilman makeutusta

Lounas: Jäi väliin

Välipala: Ennen treeniä 190 kcal proteiinipatukka

Päivällinen: 2 kananmunaa, jauhelihaa 50 g, herkkusieniä, 2 pientä tomaattia
kevyt raejuusto 1/2 purkkia, babyporkkanoita 1/2 pussia, kahvi
maidolla

Iltapala: Täysjyväruisleipäviipaleita * 2, hieman beceliä, 2 viipaletta juustoa
pieni porkkana

Laskurin mukaan tuosta kaikesta tulee jo 1300 kcal. Mutta silti koko ajan järkyttävä nälkä, ja treenaaminen vielä pahentaa sitä. Purkkaa en saa jauhaa koska leukanivelissä löysyyttä.

Kuinka pääsisin jatkuvasta nälästä eroon? Olen tosi pettynyt ettei normaali syöminen kovalla liikunnalla alenna painoa, vaan on lisännyt sitä.

Onko kehonne tottunut pieneen syömiseen, vaikka treenaattekin kovaa?

23

4067

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hohhoijaa

Syö enemmän. Alkaa painokin laskemaan .Ei toi 1300 riitä mihihkään, keho vetää säästöliekillä.

• ...

Suurin vika tuossa esimerkkipäivässä on lounaan puuttuminen. Kun jätät lounaan väliin, loppupäivän on kamala nälkä, vaikka söisit myöhemmin mitä tahansa.

Toinen ongelma on tietysti kalorien vähyys. Kenenkään ei pitäisi syödä alle 1500 kcal päivässä, ja kovaa treenaavan pitäisi syödä paljon enemmän.

Vertailun vuoksi: itse olen 162 cm / 66 kg. En treenaa kovaa, mutta kävelen ja pyöräilen aika paljon. Viime aikoina olen syönyt noin 1800 kcal päivässä ja paino putoaa silti. Ja kyllä, minullakin on toisinaan järkyttävä nälkä.

• cuba libre

Kuulostaa vähän siltä, että räpellät itsesi piippuun ennenpitkää.

Himmaa nyt ihmeessä vähän ja syö sen verran, ettet kärsi nälästä.

Tuskin ennen laihtumista kuluttanyt tyyliin 1200kcal, vai? Ne kalorit ovat likimain se mitä kulutit ilman liikuntaa... Liikunta sen päälle.

• cuba libre

Ja vielä: Missä aikavälissä olet päätynyt johtopäätökseen, että painosi nousee?

Itselläni silloin kun paino tippui reilut kilon viikossa, saattoi seuraavalla viikolla olla aamupainot edellistä viikkoa korkeampia...

Joten, 2 viikkoa on aika minimi aikajakso, millä saa yhtikäs mitään kuvaa että mihin suuntaan painosi on menossa. Piste. Ja silloinkin vain aamupainoja tarkkailemalla, wc rituaalien jälkeen, ennen aamukahveja.

• kasvis1

Lisäksi syöt tosi vähän kasviksia. Tuossa oli vähän porkkanaa ja pari pientä tomaattia sekä jonkin verran marjoja puuron kanssa. Nälkään vaikuttaa itselläni kaksi asiaa, se mitä syön ja ja ruuan volyymi. Kasvikset ovat vähäkalorisia, ravintorikkaita ja kuitupitoisia. Lisää tuoreita ja höyrytettyjä kasviksia joka aterialle (100-200g/ateria). Iltapalalle leivän kylkeen kunnon salaatti oliiviöljyllä, lounaalle proteiinia ja kasviksia, ennen treeniä välipalana joku hedelmä ja vaikka rahkaa tuon proteiinipatukan sijasta. Kuitupitoisia kasviksia ovat esimerkiksi kaalit ja juurekset.

• avokado

Rasvaa lisää ja kunnon aamupala! Itse olen myös usein tosi nälkäinen vaikka syön paljon. Sitten testasin, että lisään ruokavalioon rasvaa (esim. avokadoa, pähkinää, öljyä), tietty piti sit iha vähä hiilareita vähentää, ettei kalorit mene yli. Ja tosiaa, aloin syömään aamulla enemmän. Pelkkä kaurapuuro raejuustolla oli minulle liian vähän, lisäsin siihen kananmunaa tai rahkaa ja jotain rasvan lähdettä. Ja olen huomannut selkeästi, että nälkä kurnii paljon harvemmin tämän myötä! Ja niin, kasviksia kannattaa syödä paljon, etenkin niitä ns. vähäsokerisimpia :)

• ex laihduttaja.

Ihminen kuluttaa sen 1500 kaloria vaikka ei tekis mitään päivän aikana. Eli syöt liian vähän koska on nälkä. Syö myös hiilareita välillä koska niitäkin tarvitaan. Lisää vaikka kana, kala ruokavalioosi. ihme jos jaksat tehdä tolla ruokavaliolla mitään ja ei ihme jos on nälkä. Laihduttajan ei tarvitse nälkään kuolla. itse laihdutin 15 kg eikä nälkää ollut lainkaan koska söin 5 kertaa päivässä kunnolla. Ja treenaatkin vielä joten sun tarvii oikesti syödä muutakin kuin puuroa.

Ja rae juustoa voit syödä koko purkin kerrallaan koska se on nimini annos naisilla.
      Soita vaikka juttalle jos et usko.

• Järkyttävä juttu

Vähintäin neljän tunnin välein suuhun ja vatsaan jotakin ja mieluusti tietysti terveellistä, oikeaa ja hyvää ruokaa / välipalaa / syötävää. Nälkä on merkki siitä, että elimistösi ei saa tarvitsemiaan ravintoaineita ja se on paha asia terveyttäsi ja etenkin tervettä tulevaisuuttasi ajatellen.

• Lisää ruokavalioosi rasvaa niin kyllä nälkä pysyy poissa. Syö myös säännöllisestiäläkä jätä mitään aterioita väliin. Kaikki syyt jättää aterioita väliin ovat tekosyitä. Muista myös että hiilihydraatit ovat sokeria ja pitävät huonosti nälkää.

• OP kymmene

Rasvan kyky pitää nälkää on surkea kalorimäärään nähden, ei mitään järkeä tunkea rasvaa ruokaan.

• rohmu2

Säästöliekillä koko kroppa! Lisää proteiinia ja säännölliset ruoka-ajat. Hiilarit aamupäivään ja iltapäivästä ja illasta pois.

• AP.

Tänään se sitten tapahtui, treenit meni ihan päin mäntyä. Kroppa ei jaksanut mitään vaikka olen nostanut kalorit päivässä lähemmäs 2000. Hiilarit päivässä alle 100 g. Oli lihakset ainakin ihan lopussa. Tämän päivän syönnit kirjasin, yritän edelleen opiskella lisää VHH:ta ja lisätä öljyjä sekä proteiinia, vähän vaikutti pyhäpäivä ja kauppojen kiinniolo siihen ettei voinut kokata mitään parempaa.

Aamiainen Kaurapuuro, marjat, maito
      Kahvi maidolla * 2

Lounas Herkkusieniä, naudan jauhelihaa 50 g, sipulia, kesäkurpitsa, vain
      hieman maissia, paprikaa, rypsiöljyä, oliiviöljyä

Välipala treenin jälkeen
      2 hapankorppua margariinilla ja juustosiivut

Päivällinen heti perään
      Salaatti, kurkku, tomaatti, hillosipuleita, sipuli, 2 kananmunaa,
      salaatinkastike
      Jälkkäriksi vadelmia kermalla
      Kahvi kermalla

Iltapala Kanaa, salaattia, tomaattia, kurkkua, salaatinkastike

Vettä tullut yli 3 litraa juotua.

Kaloreita kertyi yli 2000, silti heikottaa. En usko että treenit tänään kuluttivat enemmän kuin 600 kcal. Syönkö edelleen liian vähän??

• Tämä toimii

Miten ajattelit treenata, jollet syö hiilihydraatteja? Toi VHH sopii laihdutukseen ihmisille jotka eivät halua harrastaa liikkumista. Et pysty treenaamaan ilman hiilareita. Voit kävellä rauhallisesti, mutta taitaa olla ainoa mitä voi tehdä. Et kertonut miten treenaat, mutta hiilihydraattia tarvitaan jos käyt aerobicissa, kuntosalilla, reipailla lenkeillä jne. kaikessa missä syke nousee. Muuten tulee väsy ja huono olo.

Katso Jutan dieetistä mallia, mutta lisää öljyä ja hiilihydraattia. Toi sun nykyinen ruokavalio ei totisesti toimi. Liian vähän hyviä hiilareita (lisää riisi/pasta/peruna lounaalle ja päivälliselle), liian vähän proteiinia (2x100g lihaa/kalaa/kanaa, joka aterialla jotain proteiinia), mistä ne 2000 kaloria tulivat? Kermasta, hapankorpuista, margariinista, juustosta, hillosipuleista?

Jos syöt terveellisesti 2000 kcal päivässä ja harrastat reipasta liikuntaa väihintään tunnin päivässä, laihdut kyllä. Jutan dieetissä on n. 1400 kcal, lisää siihen sen verran öljyä ja hiilareita että tulee 2000 täyteen. Terveellinen ja toimii!

• 10+10

Syö ne hiilarit treenin ympärillä, eli treeniä edeltävällä aterialla ja treenin jälkeisellä aterialla. Jos tuokaan ei auta, sitten kannattaa kokeilla hiilareiden lisäämistä.

• 16+7
        Tämä toimii kirjoitti:

Miten ajattelit treenata, jollet syö hiilihydraatteja? Toi VHH sopii laihdutukseen ihmisille jotka eivät halua harrastaa liikkumista. Et pysty treenaamaan ilman hiilareita. Voit kävellä rauhallisesti, mutta taitaa olla ainoa mitä voi tehdä. Et kertonut miten treenaat, mutta hiilihydraattia tarvitaan jos käyt aerobicissa, kuntosalilla, reipailla lenkeillä jne. kaikessa missä syke nousee. Muuten tulee väsy ja huono olo.

Katso Jutan dieetistä mallia, mutta lisää öljyä ja hiilihydraattia. Toi sun nykyinen ruokavalio ei totisesti toimi. Liian vähän hyviä hiilareita (lisää riisi/pasta/peruna lounaalle ja päivälliselle), liian vähän proteiinia (2x100g lihaa/kalaa/kanaa, joka aterialla jotain proteiinia), mistä ne 2000 kaloria tulivat? Kermasta, hapankorpuista, margariinista, juustosta, hillosipuleista?

Jos syöt terveellisesti 2000 kcal päivässä ja harrastat reipasta liikuntaa väihintään tunnin päivässä, laihdut kyllä. Jutan dieetissä on n. 1400 kcal, lisää siihen sen verran öljyä ja hiilareita että tulee 2000 täyteen. Terveellinen ja toimii!

Vähemmillä hiilareillakin pystyy treenaamaan ihan hyvin, ne vähät pitää vain ajoittaa treeniin nähden oikein. Jokaisen kyky treenata eri hiilimäärillä on yksilöllinen. Itse pystyn treenaamaan punttia ihan hyvin, mutta aerobinen tökkii pahasti alle 100g hiilareilla.

• mies.

Tuo sun ruokavalios on ihan päin peetä. Kanaa pitäis syödä päivällä eikä illalla. Iltapalsk vois syödä vaikka leipää jossa tomaattia, juustosiivu tai jotain. Päivällistä ei pidä syödä heti välipalan jälkeen. Vettä ei tarvii juoda noin paljoa koska et ole mikään yli 100 kg läski.

• cuba libre

Treenit tosiaan menee aika letkuiluksi VHH ruokavalion kanssa. Ehkä hiukan paranee ajan myötä, kun lihakset tottuvat käyttämään ketoaineita. Mutta VHH ei ole edellytys laihdutukseen. Tosin jotkut liikkujat menevät VHH:lla tehden kunnon hiilaritankkauksen aina väliin. Itselläni homma menisi liian pervoiluksi, jokapäiväinen elämä kärsisi, joten menen hieman korkeammilla hiilareilla.

Liika stressi sekä väkipakolla treenaaminen itseasiassa ei sovi laihdutukseen. Stressihormonit eivät ole edullisia painonhallinnan kannalta. Voi olla, että kroppasi sekä mielesi kaipaa hieman lepoa. Rauhallinen terveysliikunta on kuitenkin melkein aina hyväksi.

Liity vaikkapa kiloklubiin ja varmista, että laatupallot ovat vihreällä. Sitten etsi 1) oma todellinen kulutuksesi, 2) sopiva balanssi hiilareiden sekä rasvojen välille, 3) riittävät muttei liiat proteiinit (liika proteiinikin suhteessa muuhun tuntuu aiheuttavan jumitusta treeneihin, minulla se raja kolisee jossain 200g/vrk tietämillä ). Kulutukseni on 3200-3400kcal, 3300kcal murkinoilla voin vielä laihtua mutta aikalailla se jo vatisi liikuntaa. Painan 90kg. Nämä kalorit kuitenkin on aina melko epätarkkoja, pitää oppia kuuntelemaan omaa kroppaansa. Eiköhän se siitä, pikkuhiljaa. Onko tässä jokin kiire?

• AP.

Kiitos neuvoistanne, pitänee lisätä hiilareita treenipäiville. Ongelmana on se, että yritän tiputtaa painoa. Jos lisään vielä tuohon ruokavalioon lisää aineksia, palaan takaisin "normaalisyöntiin" ja se normaali syönti nimenomaan ei auttanut laihtumaan. Olen runnonut tällä vajaalla ruokavaliolla nyt 2 viikkoa, eikä vaa'an lukemassa ole muutosta tapahtunut. Treeneinä rankka bodypump ja sisäpyöräilyä, minimissään 2 tuntia putkeen. Muina päivinä juoksua ja ulkopyöräilyä. Jos vedän hiilareita enemmän, paino ei vaan tipu.
      Minulle on myös ehdotettu lääkäriin menoa, eräs ystäväni epäili minulla olevan jokin sairaus joka voisi aiheuttaa painonpudottamisen vaikeutta ja kilojen kerääntymistä. Sinänsä ymmärrän häntä kun mulla on siihen sopivia oireita, mutta vielä lähtisin syyttämään syömisiäni, en terveyttä saati liikkumista.

Sitten niille jotka aina peukuttaa mun kirjoituksia huonoiksi, ei voida aina olettaa että ihmiset tietää kaikesta kaiken, laihduttamisesta tai syömisistä, mutta se että tunnustaa ettei tiedä ei mun mielestä ole mikään häpeä. Häpeä olisi jos ei koskaan kysyisi eikä haluaisi oppia uutta.

• Tämä toimii

Et oikeasti pysty liikkumaan noin, jollet syö tarpeeksi hiilareita. Fitfarmilla oli ainakin jossain kohtaa dieetti myös aerobicillä laihduttaville. Katso sieltä sivuilta, saat varmasti juuri itsellesi sopivan ruokavalion. Jollei sulla ole varaa personal traineriin, noi Fitfarmin dieetit on verrattain halpoja.

Kaksi viikkoa on lyhyt aika. Ei siinä vielä näe mihin suuntaan on menossa. Parissa kuukaudessa näkee. Ethän vaan odota liikaa laihtumiselta? Se on yleinen virhe. 2 kiloa kuukaudessa sun kokoiselta olisi jo valtavan hyvä saavutus. Kilokin on hyvä.

VHH:n näennäinen nopea painon pudotus perustuu hiilarivarastojen tyhjentymiseen. Sillä "lähtee" kolmisen kiloa, mutta kun palaat normaaliin syömiseen, varastot täyttyvät. Juuri näistä varastoista otat energiasi, kun käyt bodypumpissa. Jos sulla ei ole siellä varastossa mitään, et pysty liikumaan. Väsyt ja tulee valtavan huono olo. Ja silloin ei tietenkään rasvakaan pala, kun pitää vaan levätä.

• cuba libre

Tuosta kuvauksestasi on vaikea saada selkoa, paljonko lopulta syöt. Selkeältä karppiruokavaliolta se kuitenkin näyttää. Tuossa on arvontaa siitä, vastaako se syömisiäsi vaiko ei, kirjaa itse niin näet: http://aijaa.com/SO2dwB

Proteiinia voisi olla enempi, kuituihin kannattaisi ehkä enempi satsata, rasvoja ainakin on riittämiin, jollei selvästi yli tarpeen. Mahdollisesti osa rasvasta korvaten hiilareilla sekä proteiinilla, ei hiilarit kaloreiden nostamista vaadi. Rasvassahan ne isoimmat kalorit on, vaikka karppiuskovaiset jotain muuta koittaa höpöttää.

Ja kahdessa viikossa et saa selkoa, laihdutko vaiko et. Voit karpillakin mennä, mutta älä silloin odota mitään mahdottoman menestyksekkäitä treenejä. Elimistösi totuttelu VHH ruokavalioon vie aikansa ja se edellyttää siinä pysymistä. Taas sellaisia rajoitteita, miksi itse en mene VHH:lla...

• 5+6

Kokeile tosiaan niitä hiilareita siinä treeniä edeltävällä aterialla ja jälkeisellä aterialla, jos VHH:lla haluat jatkaa ja hiilarit tuntuu aiheuttavan jumia. Eli syö aamulla kaurapuuron tilalta jotain VHH-ruokaa ja siirrä ne kaurapuuron hiilarit treeniä edeltävälle välipalalle. Sitten treenin jälkeisellä ruualla esim. perunaa, pastaa tai riisiä ja muilla aterioilla taas VHH-sapuskaa.

• Tämä toimii
        Tämä toimii kirjoitti:

Et oikeasti pysty liikkumaan noin, jollet syö tarpeeksi hiilareita. Fitfarmilla oli ainakin jossain kohtaa dieetti myös aerobicillä laihduttaville. Katso sieltä sivuilta, saat varmasti juuri itsellesi sopivan ruokavalion. Jollei sulla ole varaa personal traineriin, noi Fitfarmin dieetit on verrattain halpoja.

Kaksi viikkoa on lyhyt aika. Ei siinä vielä näe mihin suuntaan on menossa. Parissa kuukaudessa näkee. Ethän vaan odota liikaa laihtumiselta? Se on yleinen virhe. 2 kiloa kuukaudessa sun kokoiselta olisi jo valtavan hyvä saavutus. Kilokin on hyvä.

VHH:n näennäinen nopea painon pudotus perustuu hiilarivarastojen tyhjentymiseen. Sillä "lähtee" kolmisen kiloa, mutta kun palaat normaaliin syömiseen, varastot täyttyvät. Juuri näistä varastoista otat energiasi, kun käyt bodypumpissa. Jos sulla ei ole siellä varastossa mitään, et pysty liikumaan. Väsyt ja tulee valtavan huono olo. Ja silloin ei tietenkään rasvakaan pala, kun pitää vaan levätä.

En huomannut, olitko kertonut kauanko olet harrastanut liikuntaa ja yrittänyt laihtua.

Ensimmäisen kuukauden aikana nimittäin paino nousee kun nestettä kertyy lihaksiin (ellei lähtökohta sitten ole jo sairaalloinen ylipaino, silloin lähtee enemmän). Ne lähtevät siitä kyllä, kun vaan jatkaa sitkeästi treenaamista ja dieettaamista. Naisilla nesteet voivat heittää kilotolkulla vuorokaudenkin aikana, joten useammin kuin kerran viikossa ei kannata itseään punnita (jos ottaa painon liian vakavasti).

Toisen kuukauden painoja kun vertaa kolmannen treenikuukauden painoihin, näkee suunnan.

• mies.

Kaikki täällä luulee olevansa personal trainereita. Aloittaja ei ole kovin lihava edes, eli siinä normalipainon rajoilla. Itse olen 166cm ja 73 kg ja mä en vaan laihdu. Turha edes yrittää laihtua enään. Olen aika lihaksikas meinaan ja olen mies. Sitä Nitä lukuja on turha tuijottaa niin tarkasti mut asia vaiva niin mene kehonkoostumus mittaukseen niin näät onko sitä läskiä paljonkin. Peilikin kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.

Keho tarvii lepoakin välillä et joka päivä ei kannata treenata kovaa. Ehkä kahtena päivänä viikossa kovempaa treeniä ja kahetena päivänä normalia treeniä ja yks päivänä löysä treeniä ja kaks päivää lepoa. Minä jatkaisin proteiinien syömistä ja jättäisin hiilareita vähemmälle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2328
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2193
    3. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1545
    4. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1494
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      124
      1427
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      19
      1083
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      974
    8. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      89
      944
    9. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      117
      944
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      883
    Aihe