Huomenna verikoe

liikaa insuliinia93

Minulla olisi huomenna aamulla meno 5 tunnin sokerirasituskokeeseen jossa pitää paastota 12 tuntia, tutkitaan reaktiivista hypoglykemiaa, mutta olen syönyt nyt ja koko ajan on nälkä, ahdistaa ja itkettää taas, hieman sekoittuneet nuo hermosto/adrenaliinioireet minulla kun jatkuvasti hypoglykemioita, mittasin äsken ja sokerini ovat 3.9 vaikka syönyt. Ilta kahdeksasta ei saa enää syödä, näyttääköhän se aamulla 5 tunnin kokeeseessa oikein vai voiko vääristää jos minulla jo nyt ennen paastoa on alhainen sokeri ja tuntuu laskevan koko ajan(oireet)? Tulin pyörälenkiltä kuuden aikaan, joilloin tein jauhelihaa ja kukkakaalia, nyt äsken kermaa.

21

397

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1d 91

syö ihmeessä jotain
      mulla kans 1d ja jos sokrut on alhaalla niin syön ja vähät piittaan seuraavan aamun verikokeista. ei tartte murehtia sen takia. ovat multaki vaan kysyneet oonko ollu ravinnotta. sanon vain tunti määrän ja jos valittavat jotain. oon sanonu et parempi syyvä ku maata tajuttomana.

• liikaa insuliinia93

Meni ohi onneksi, haimani on outo, se on se puoli tuntia-tunti syömisestä aina kun laskee. Sullako on ykköstyypin diabetes? Vaikka minulla ei ole diabetestä, niin nouseeko sinulla itsestään sokerit takaisin normaaliin, vai täytyykö syödä että nousee? Ja minkälaisia oireita saat ja missä järjestyksessä?

Tietysti on eroa aiheuttaako insuliinilääke sen vai haiman oma insuliini, mutta olen pohtinut tätä. Korkein sokeri tavallisella syömisellä on päivällä 4.8 ja jos laskee alle 4 niin usein olen ennen joutunut mättämään karkkia, keksejä, pastaa, mehua yhtäaikaa ja kunnolla ahmimalla, silloin sokerit nousee yleensä sinne 5 tai korkeimmillaan 5.8. Joskus muistan kun laski vaan heti lisää vaikka söin karkkia.
        Onneksi nyt kun olen ollut vhh:lla näitä alhaisia ei ole tullut näin paljon.

• 1d 91

hyvä et meni ohi. joo on ollu jo noin 5 vuotta. ei mulla nouse pittää syyvä et saa nousemaan. mullakin on alimmillaan ollu 1.8
      oireet tullee jo jossain 3.5 - 4 kauhia tuskan hiki pukkaa päälle käjet tärisee ja tullee semmone vapina olo ja pikkuse huimaa.
      joo insuliini vaikuttaa mullaki on pumppu. pittää vain säännöllisesti mitata. ja laskia tietenki hiilarit ja sen mukaan pistää insuliinia.
      tuo 5-6 on aika hyvä arvo (pääsisimpä samaan)

• Rasituskoe otetaan laskimonäytteestä laboratoriossa.
      Miksi haluat tehdä kokeen vielä?
      Vähän hiilihydraattia sisältävä ruokavalio on ainoa tapa selvitä sokerin aiheuttamista ongelmista, Näin kaikki sokeriarvosi tasaantuvat ajan myötä itsestään.
      Tuo arvo parin tunnin jälkeen litkun nauttimesta oli Sinulla 11.
      Se kertoo heikentyneestä sokerinsietokyvystä, eli elimistösi ei kyennyt käsittelemään tuota sokerilitkun hiilihydraattia normaalilla tavalla, vaan muodostaa siitä rasvaa elimistöösi.
      Mielestäni kannattaa ensin kokeilla vähähiilihydraattista ruokavaliota. Lääkkeitä saa kylläkin nauttia loppuikänsä, mutta eivät paranna diabetestä.

• wazagonnado

no ei kyllä mikään paranna diabetestä, sillä kyseessä on parantumaton sairaus

• wazagonnado kirjoitti:

wazagonnado----
        Ei se paranekaan, mutta voi elää ilman lääkkeitä katkaisemalla turhat sokeripitoiset einekset pois kuten hiilihydraatit. Näin se vain on.
        Virallinen taho suosittelee syömään 6-8 viipaletta leipää päivittäin, jolla taataan lääkkeiden menekki. Tällaista tämä on ja jotkut vielä uskoo siihen.

• Ruokaympyrä
        peltokenkku kirjoitti:

wazagonnado----
        Ei se paranekaan, mutta voi elää ilman lääkkeitä katkaisemalla turhat sokeripitoiset einekset pois kuten hiilihydraatit. Näin se vain on.
        Virallinen taho suosittelee syömään 6-8 viipaletta leipää päivittäin, jolla taataan lääkkeiden menekki. Tällaista tämä on ja jotkut vielä uskoo siihen.

Kerropa mulle, miten 1. tyypin diabetikko elää ilman insuliinia?

• Ruokaympyrä kirjoitti:

Ei mitenkään, eikä siitä ole kysymyskään. En myöskään ole asiantuntia.
        Mutta on tapauksia, joissa ruokavaliolla on päästy eroon lääkkeistä myös 1-tyypin diabeteksen ollessa kyseessä. Hyvin usein ruokavaliolla voidaan vähentää insuliinin tarvetta.
        Jos se on mahdollista, niin kannatta kokeilla, sillä insuliini sairastaa ihmistä enemmän ja enemmän.
        Olet jaakannut tätä asiaa ennenkin, mutta et ole ilmeisesti tehnyt asian hyväksi mitään.
        Asia korjaantuu ilmeisesti sillä, kun tekee tyhmiä kysymyksiä.
        Jokainen diabeetikko saa tehdä ja uskoa miten itse parhaaksi näkee. Ero on vain siinä, että jotkut uskoo lääkäriinsä, toiset taas hakevat vaihtoehtoisia hoitomenetelmiä. Maailma on vapaa.

Tässä on eräs potilas kertomus Tri Antti Heikkilän blogista.
        http://www.anttiheikkila.com/terveysklubi/menestystarinat/i-tyypin_diabeetikko/

• Kerro kerro
        Ruokaympyrä kirjoitti:

Kerropa, hyvä Ruokaympyrä,kun olen selittänyt sinulle tämän asian jo moneen kertaan eikä mene perille, niin kerro miksi edelleen moni II-tyypin kuten I-tyypinkin diabeetikko menettää näkönsä ja jalkansa sairastettuaan pidemmän aikaa?

Otapa selville ja kerro meille.

• minä kerron
        Kerro kerro kirjoitti:

Kerropa, hyvä Ruokaympyrä,kun olen selittänyt sinulle tämän asian jo moneen kertaan eikä mene perille, niin kerro miksi edelleen moni II-tyypin kuten I-tyypinkin diabeetikko menettää näkönsä ja jalkansa sairastettuaan pidemmän aikaa?

Otapa selville ja kerro meille.

2 tyypin diabeetikko saa sairastaa useamman vuosikymmenen ennen näön lähtemistä tai amputoimista. Mitä olet itse mieltä, pitäisikö elämäntapoja parantaa näiden vuosikymmenien aikana? 1 tyypin diabeteksessä on kyse haiman vauriosta jossa haima ei tuota tarpeeksi insuliinia. Tähän auttaa lääke nimeltä insuliini joka pistetään rasvakudokseen

Jokainen meistä on vastuussa itsestään ja omasta terveydestä. Henki voi lähteä työmatkalla autokolarissa tai nukkuessa sydänkohtaukseen ihan milloin vaan. Puhutaan todennäköisyyksistä. Hyvä ruokavalio, riittävä liikunta ja ylipainon välttäminen antaa hyvät kertoimet tähän uhkapeliin nimeltä elämä.

• wazagonnado kirjoitti:

Kyllä tarkkaan otten diabetes on sairaus josta voi parantua. Vähentämällä hiilihydraatit eli sokerit minimiin voi parantua ja päästä kaikista lääkkeistä eroon. Kyllä silloin parannutaan jos ei tarvita enää lääkkeitä.

• huu haa tattila
        kj.mattila kirjoitti:

Kyllä tarkkaan otten diabetes on sairaus josta voi parantua. Vähentämällä hiilihydraatit eli sokerit minimiin voi parantua ja päästä kaikista lääkkeistä eroon. Kyllä silloin parannutaan jos ei tarvita enää lääkkeitä.

Puhut varmaan 1-tyypin diabeteksesta? Jos ihminen on lopun ikäänsä yliherkkä hiilihydraateille, niinkuin 2-tyypin diabeetikko on, onko se parantumista?

Tavallinen kaduntallaaja saa syödä hiilareita niin paljon kuin huvittaa eikä verensokerimittari värähdäkkään, ja ihan olen itse testannut. Tässä on kaverina se oma hyvin toimiva haima jota ei ole ylirasitettu liialla ruokamäärällä.

• huu haa tattila kirjoitti:

Puhut varmaan 1-tyypin diabeteksesta? Jos ihminen on lopun ikäänsä yliherkkä hiilihydraateille, niinkuin 2-tyypin diabeetikko on, onko se parantumista?

Tavallinen kaduntallaaja saa syödä hiilareita niin paljon kuin huvittaa eikä verensokerimittari värähdäkkään, ja ihan olen itse testannut. Tässä on kaverina se oma hyvin toimiva haima jota ei ole ylirasitettu liialla ruokamäärällä.

Sokerihan on myrkkyä elimistölle ja jos diabeetikko lopettaa myrkyn syönnin niin paranee.

Sitä on turha kinata. Tavallinen kaduntallaaja tai ei. Iän myötä voi sinukin haima sanoa sopimuksen irti kunhan olet aikasi kuormittanut haimaasi.
        Tavallinen kaduntallaaja syö noi 6-8 ruokalusikallista puhdasta sokeria vuorokaudessa. Haima käytännöllisesti sanottuna ei koskaan lepää. Se joutuu tuottamaa insuliinia taukoamatta. Haima voi myös voi väsyä,.
        Sama se on tupakoitsijoiden kanssa. Uskotaan ettei se syöpä minuun iske.
        Autokaaharit uskoo, ettei se onnettomuus minun kohdalle satu.
        Me olemme mitä syömme, et ole poikkeus.

• huu haa tattila
        peltokenkku kirjoitti:

Sitä on turha kinata. Tavallinen kaduntallaaja tai ei. Iän myötä voi sinukin haima sanoa sopimuksen irti kunhan olet aikasi kuormittanut haimaasi.
        Tavallinen kaduntallaaja syö noi 6-8 ruokalusikallista puhdasta sokeria vuorokaudessa. Haima käytännöllisesti sanottuna ei koskaan lepää. Se joutuu tuottamaa insuliinia taukoamatta. Haima voi myös voi väsyä,.
        Sama se on tupakoitsijoiden kanssa. Uskotaan ettei se syöpä minuun iske.
        Autokaaharit uskoo, ettei se onnettomuus minun kohdalle satu.
        Me olemme mitä syömme, et ole poikkeus.

Aika yllätys että haima ei koskaan lepää. Tiesitkö että tuolla tavalla ajateltuna sinun elimistösi ei lepää kuin vasta haudassa. Sydän antaa tahtia kerran sekunnissa, munuaiset suodattaa kaiken kakan pois verenkierrosta, maksa se vasta monimutkainen laitos onkin kun tekee vaikka mitä, esim. tuottaa sinunkin aivoihin ketoaineita, suolistossa bakteerit isännöi jatkuvasti, iho suojelee sisäelimiä pahalta maailmalta...

Elimistö sietää pirun paljon rasitusta mutta silläkin on rajansa. Vuoden verran voit elää melkein miten epäterveellisesti tahansa, tämän antaa terve kroppa vielä ehkä anteeksi. Jatka tätä 20 vuotta ja on aivan varmaa että et ole enää terve. Vertaa vaikka autoon johon et vaihda öljyjä ja jolla revittelet talvella heti kylmäkäynnistyksen jälkeen joka aamu. Kyllä rasittaa konetta ja ongelmia on tulossa melko varmasti.

Sitä terveellistä elämäntapaa voi noudattaa niin monella tapaa kuin on noudattajia. Se tavallinen kaduntallaaja jos noudattaisi vaikka sitä lautasmallia niin luultavasti ei olisi ongelmia. Kaikki sitä ei osaa tai halua noudattaa ja heitä varten on olemassa myös muita hyviä ruokavalioita kuten vhh.

Kun pysyy normaalin painoisena ja syö terveellisesti niin sisäelimetkin toimii normaalisti. Ei aina mutta yleensä.

• huu haa tattila
        kj.mattila kirjoitti:

Sokerihan on myrkkyä elimistölle ja jos diabeetikko lopettaa myrkyn syönnin niin paranee.

Eikö 1-tyypin diabeetikko tarvitse enää insuliinia jos lopettaa sokerin syönnin?

Aika yllätys että haima ei koskaan lepää. Tiesitkö että tuolla tavalla ajateltuna sinun elimistösi ei lepää kuin vasta haudassa. Sydän antaa tahtia kerran sekunnissa, munuaiset suodattaa kaiken kakan pois verenkierrosta, maksa se vasta monimutkainen laitos onkin kun tekee vaikka mitä, esim. tuottaa sinunkin aivoihin ketoaineita, suolistossa bakteerit isännöi jatkuvasti, iho suojelee sisäelimiä pahalta maailmalta...

Elimistö sietää pirun paljon rasitusta mutta silläkin on rajansa. Vuoden verran voit elää melkein miten epäterveellisesti tahansa, tämän antaa terve kroppa vielä ehkä anteeksi. Jatka tätä 20 vuotta ja on aivan varmaa että et ole enää terve. Vertaa vaikka autoon johon et vaihda öljyjä ja jolla revittelet talvella heti kylmäkäynnistyksen jälkeen joka aamu. Kyllä rasittaa konetta ja ongelmia on tulossa melko varmasti.

Sitä terveellistä elämäntapaa voi noudattaa niin monella tapaa kuin on noudattajia. Se tavallinen kaduntallaaja jos noudattaisi vaikka sitä lautasmallia niin luultavasti ei olisi ongelmia. Kaikki sitä ei osaa tai halua noudattaa ja heitä varten on olemassa myös muita hyviä ruokavalioita kuten vhh.

Kun pysyy normaalin painoisena ja syö terveellisesti niin sisäelimetkin toimii normaalisti. Ei aina mutta yleensä.

Taidat olla aika asiantuntia?
        Ei tullut mieleen, mikä lisää insuliinin tuotantoa?
        No ei siinä mitään. Jokainen saa vapaasti uskoa mihin haluaa ja jokainen itse vastaa omasta terveydestään. Minä henkilökohtaisesti pyrin välttämään turhia hiilareita eli sokeria.

• huu haa tattila
        peltokenkku kirjoitti:

Taidat olla aika asiantuntia?
        Ei tullut mieleen, mikä lisää insuliinin tuotantoa?
        No ei siinä mitään. Jokainen saa vapaasti uskoa mihin haluaa ja jokainen itse vastaa omasta terveydestään. Minä henkilökohtaisesti pyrin välttämään turhia hiilareita eli sokeria.

Hiilihydraatit ja proteiinit ruokavaliossa lisää insuliinin tuotantoa, mitä sitten? Jos näin ei käy, on 1-tyypin diabetes ja saa piikittää itseensä insuliinia.

Hiilihydraatit ja proteiinit ruokavaliossa lisää insuliinin tuotantoa, mitä sitten? Jos näin ei käy, on 1-tyypin diabetes ja saa piikittää itseensä insuliinia.

Saa saa piikittää itseään. Näinhän sitä ohjeistetaan lääkärin taholta. Otata lääkkeitä niin saat elää, kuten ennenkin. Mutta asia ei ole näin yksinkertainen.
        Insuliini on vaarallinen aine, joka saa aikaiseksi paljon pahaa.
        Monilla tulee sokeus, jäsenten amputointi tai jotain muuta mukavaa.
        Välttämällä sokeria päästään usein pienemmällä lääkityksellä. Tätähän sinä tahdoit sanoa.

• Eikö näin?
        minä kerron kirjoitti:

2 tyypin diabeetikko saa sairastaa useamman vuosikymmenen ennen näön lähtemistä tai amputoimista. Mitä olet itse mieltä, pitäisikö elämäntapoja parantaa näiden vuosikymmenien aikana? 1 tyypin diabeteksessä on kyse haiman vauriosta jossa haima ei tuota tarpeeksi insuliinia. Tähän auttaa lääke nimeltä insuliini joka pistetään rasvakudokseen

Jokainen meistä on vastuussa itsestään ja omasta terveydestä. Henki voi lähteä työmatkalla autokolarissa tai nukkuessa sydänkohtaukseen ihan milloin vaan. Puhutaan todennäköisyyksistä. Hyvä ruokavalio, riittävä liikunta ja ylipainon välttäminen antaa hyvät kertoimet tähän uhkapeliin nimeltä elämä.

Sen näön menetyksen ja verenkierron huononemisen aiheuttaa liian korkea veren sokeri. Siihen sitten pistetään insuliinia laskemaan sokeria. Jostain syystä hoidosta huolimatta monet diabeetikot edelleen menettävät näkönsä tai jalkansa. Miten se on mahdollista, jos kerran insuliinia pistetään juuri oikea määrä aina? Ainoa mahdollinen vastaus on, että insuliinia ei ole aina ihan oikea määrä. (Insuliinipumppu on hyvä, se pitää nsuliinin määrän koko ajan oikeampana.)

Entä jos veren sokeri ei koskaan nouse vakiota ylemmäs eikä laske vakiota alemmas? Se saadaan aikaiseksi tasaisella hiilihydraattimäärällä eli alhaisella, sillä mitä enemmän nopeita hiilihydraatteja syö, sitä vaikeampi veren sokeria on hallita "vasta-aineen" täsmäannostelulla.

Ruokavaliohoito eli elämäntapojen parantaminen on juuri se juttu, mitä pitää tehdä! Syödä tasaisesti hiilihydraatteja eli vähän, jolloin insuliiniakin tarvitaan vähän. Siten koskaan ei tule tilannetta, että insuliinia on pistetty liikaa, kun sokeri katoaakin nopeasti verestä nopeiden hiilareiden jälkeen.

"Verensokerin pysyvä lisääntyminen ja kehon kudosten vähäisempi ravitsemus aiheuttaa monia vakavia komplikaatioita. Alla on kerrottu akuuteista ja kroonisista komplikaatioista. Akuutteja komplikaatioita ovat diabeettinen ketoasidoosi ja sokeritautikooma.

Kroonisia komplikaatioita ovat diabeettinen makroangiopatia (suurten verisuonten sairaus), diabeettinen mikroangiopatia (pienten verisuonien, kuten hiussuonten sairaus) ja diabeettinen neuropatiasta (ääreishermojen sairaus).

Muita komplikaatioita ovat retinopatia, joka voi johtaa sokeuteen ja munuaisvaurioihin – nefropatia, johon kuuluu munuaisten vajaatoiminnan progressiivinen kehittyminen sekä suurten valtimoiden vauriot – sydän- ja aivovaltimoiden suonikalkkeutumiin ja alempien raajojen vaurioihin sekä sidekudossvaikutuksiin, kuten artrofinen gastriitti ja alentunut immuniteetti, joka saa aikaan enemmän tulehduksia ja tulehduksellisia tiloja."

https://sites.google.com/site/kantasolujendiabetestautials/in-the-news/diabetes-behandling

• Eikö näin? kirjoitti:

Sen näön menetyksen ja verenkierron huononemisen aiheuttaa liian korkea veren sokeri. Siihen sitten pistetään insuliinia laskemaan sokeria. Jostain syystä hoidosta huolimatta monet diabeetikot edelleen menettävät näkönsä tai jalkansa. Miten se on mahdollista, jos kerran insuliinia pistetään juuri oikea määrä aina? Ainoa mahdollinen vastaus on, että insuliinia ei ole aina ihan oikea määrä. (Insuliinipumppu on hyvä, se pitää nsuliinin määrän koko ajan oikeampana.)

Entä jos veren sokeri ei koskaan nouse vakiota ylemmäs eikä laske vakiota alemmas? Se saadaan aikaiseksi tasaisella hiilihydraattimäärällä eli alhaisella, sillä mitä enemmän nopeita hiilihydraatteja syö, sitä vaikeampi veren sokeria on hallita "vasta-aineen" täsmäannostelulla.

Ruokavaliohoito eli elämäntapojen parantaminen on juuri se juttu, mitä pitää tehdä! Syödä tasaisesti hiilihydraatteja eli vähän, jolloin insuliiniakin tarvitaan vähän. Siten koskaan ei tule tilannetta, että insuliinia on pistetty liikaa, kun sokeri katoaakin nopeasti verestä nopeiden hiilareiden jälkeen.

"Verensokerin pysyvä lisääntyminen ja kehon kudosten vähäisempi ravitsemus aiheuttaa monia vakavia komplikaatioita. Alla on kerrottu akuuteista ja kroonisista komplikaatioista. Akuutteja komplikaatioita ovat diabeettinen ketoasidoosi ja sokeritautikooma.

Kroonisia komplikaatioita ovat diabeettinen makroangiopatia (suurten verisuonten sairaus), diabeettinen mikroangiopatia (pienten verisuonien, kuten hiussuonten sairaus) ja diabeettinen neuropatiasta (ääreishermojen sairaus).

Muita komplikaatioita ovat retinopatia, joka voi johtaa sokeuteen ja munuaisvaurioihin – nefropatia, johon kuuluu munuaisten vajaatoiminnan progressiivinen kehittyminen sekä suurten valtimoiden vauriot – sydän- ja aivovaltimoiden suonikalkkeutumiin ja alempien raajojen vaurioihin sekä sidekudossvaikutuksiin, kuten artrofinen gastriitti ja alentunut immuniteetti, joka saa aikaan enemmän tulehduksia ja tulehduksellisia tiloja."

https://sites.google.com/site/kantasolujendiabetestautials/in-the-news/diabetes-behandling

Valitettavasti mielipiteesi on samaa luokkaa kuin viralliset hoitosuositukset,
        jota kertoo liittämäsi artikkeli.
        Syö tasaisesti hiilihydraatteja ja ota lääkkeitä.
        Hiilihydraatit sisältää runsaasti sokeria. Sinä uskot sokerin olevan hyväksi sokeritautiselle.
        Eikö voi mitenkään ajatella hiilihydraattien jättämistä pois ruokavaliosta päästäkseen pois myös lääkityksestä. Lääkkeiden myynti on varmistettava.
        Diabetesta on hoidettu satoja vuosia sokerittomalla ruokavaliolla, kunnes markkinat muuttuivat lääkepainotteeksi.
        Onneksi on tuhansia ihmisiä, jotka ovat ottaneet terveytensä omiin käsiin ja hoitaneet diabeteksen vähähiilihydraattisella ruokavaliolla. Mutta tämähän ei käy virallisella taholla ei laihdutuksessa eikä missään muussakaan hoitomuodoissa, koska THL ei tunne karppaamista, miksi? Se ei tuo rahaa lääketehtaille. Joidenkin päähän se ei vain se mahdu mitenkään.
        Vhh auttaa moniin muihinkin sairauksiin, vaikka sitä kuinka vastustetaan., ehkäpä juuri siksi.
        Ps. Amerikassa ja Ruotsissa hyväksytään VHH diabeteksen hoidossa, jos potilas itse niin haluaa.
        Tässä tri Tolonen kertoo yhdestä tapauksesta.
        http://www.jarviradio.net/index.php?option=com_content&view=article&id=484:tolonen130514&catid=47:tohtoritolonen&Itemid=82
        Tri Raaste on lähettänyt avoimen kirjee Ministeri Risikolle diabeteksen hoidosta. Raaste on itse sairastanut sokeritautia ja päässyt siitä eroo vhh avulla. Luultavasti hän ymmärtää paremmin tämän asian kuin sinä tai minä.
        Meillä vain on eriävät mielipiteet..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät

Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain
      Maailman menoa
      61
      7530
    2. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      124
      2959
    3. Minkälaisen viestin

Laittaisit ikävöinnin kohteelle, jos rohkenisit?
      Ikävä
      143
      1793
    4. Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous

saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha
      Maailman menoa
      65
      1669
    5. Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi

Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim
      Maailman menoa
      117
      1479
    6. Miten voit olla niin tyhmä

että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle
      Tunteet
      169
      1429
    7. Missä vaiheessa

Päätit irl luovuttaa minun suhteeni?
      Ikävä
      131
      1173
    8. Millaisena uskot

Kaivattusi kokevan tunteensa?
      Ikävä
      78
      869
    9. Kyriake=Kirkko

Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko
      Kaste
      47
      812
    10. Mitä haluat eniten

Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      53
      764
    Aihe