Helkama CS25

jarrut1

Hei!
oon ostamassa uutta pyörää, ja tuo Helkaman Cs25 kuulostais aika lupaavalta. Mutta näihin pyöräasioihin (teknisiin) sen suuremmin vihkiytymättömänä mulla on yksi ongelma. Onko tuossa kyseisessä pyörässä vain käsijarrut, vai onko myös jalkajarru. En oikein tuosta helkaman sivuilla olevasta tiedosta saa irti sitä seikkaa. Oon tänään menossa liikkeeseen kyselemään kyseisestä pyörästä, mutta olis ihan kiva jos joku vois ennen sitä auttaa tällaista tyhmää pohjalais neitosta. Kiitos!

25

2012

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LZ 127
      • Alkup. Maantiepyöräi

Helkaman sivuston ylläpitäjän kannattaa käydä esimerkiksi Konan sivuilla katsomassa, miten polkupyörien tietoja kerrotaan asiakkaille. Helkaman sivustoilla kerrotaan vain murto-osa myytävän tuotteen tiedoista.

• timppa443

sen sanon jos on pelkät käsijarrut älä tee kauppoja!! mulla on itsellä kakkos pyöränä helkaman cs2800 hybridi pyörä jossa on käsijarrut ....on talvella hengen vaarallinen pyörä .itse kaaduin kolme kertaa talvella vaikka oli nasta renkaat ja ajoin kieli keskellä suuta ...ja aiemmin talvet ajoin jalka jarrullisella tunturilla ja kertaakaan en kaatunut.muuten helkama on ihan ok ja suht hyvä ajettava mutta talvella ei toimi

• LZ 127

Eiköhän tuossa vika ole satulan ja ohjaustangon välissä.

• Zuggis Heebo

Kolme viimeistä pyörääni ovatkin sitten olleet talvella hengenvaarallisia. Enpäs olekaan huomannut :)

• jarrut1

Kiitos viesteistä!
      Kävin koeajamassa ja ihastuin. Turkoosi ihanuus matkaa huomenna kotiin kanssani. Ja Timppa443, puhut ihan asiaa kyllä, mutta mä en talvella pyöräile ollenkaan, joten kesällä pelittää nuo pelkät käsijarrut ihan hyvin. :)

• Alkup. Maantiepyöräi

Timppa puhuu puuta heinää - jopa vaarallista. Talvella jos joskus pitää olla kunnolliset jarrut ja silloin vain käsijarru on riittävän nopea reagoinniltaan. Talvijarruiksi suositellaan levyjarruja, mutta kyllä vannejarruillakin pärjää.

Ennen kuin menet ostamaan tuon Helkaman, tarkasta että pyörä on oikean kokoinen. Siitä on vain kahta kokoa ja ollaksene oikeasti mukava, pyörän pitää olla täsmälleen oikean kokoinen. Hyviä laskureita on mm. Fillarilehden foorumilla.

Kuvan mukaan ohjainkannatin ja satula kannattaa pyytää vaihdettavaksi saman tien parempiin. Sen jälkeen se sopii kaiketi lyhyisiin matkoihin oikein mukavasti.

• timppa443
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

Timppa puhuu puuta heinää - jopa vaarallista. Talvella jos joskus pitää olla kunnolliset jarrut ja silloin vain käsijarru on riittävän nopea reagoinniltaan. Talvijarruiksi suositellaan levyjarruja, mutta kyllä vannejarruillakin pärjää.

Ennen kuin menet ostamaan tuon Helkaman, tarkasta että pyörä on oikean kokoinen. Siitä on vain kahta kokoa ja ollaksene oikeasti mukava, pyörän pitää olla täsmälleen oikean kokoinen. Hyviä laskureita on mm. Fillarilehden foorumilla.

Kuvan mukaan ohjainkannatin ja satula kannattaa pyytää vaihdettavaksi saman tien parempiin. Sen jälkeen se sopii kaiketi lyhyisiin matkoihin oikein mukavasti.

Timppa puhuu täyttä asiaa vuosien kokemuksesta....joten turha heittää skeida läppää.mutta tosiaan jos et talvella aja niin sitten ei ole niinkään väliä. Mutta levyjarrut olisivat kyllä parhaimmat ja huoltovapaimmat.harmittaa kun omaan cycklo crossariim en moisia hankkinut pyörää ostaessani.mutta helkama on kyl loistava yleispyörä

• HiPo
        timppa443 kirjoitti:

Timppa puhuu täyttä asiaa vuosien kokemuksesta....joten turha heittää skeida läppää.mutta tosiaan jos et talvella aja niin sitten ei ole niinkään väliä. Mutta levyjarrut olisivat kyllä parhaimmat ja huoltovapaimmat.harmittaa kun omaan cycklo crossariim en moisia hankkinut pyörää ostaessani.mutta helkama on kyl loistava yleispyörä

Kiinnostaisi kuulla Timpan perustelut käsijarrujen vaarallisuudesta talvella. Itselläni kun on myös vuosikymmenien kokemus ympärivuotisesta pyöräilystä, enkä ole moiseen päätelmään päätynyt.

Oma kokemuksen on opettanut, että jalkajarru on hidas ja tehoton. Hidas, koska se on käytettävissä vain tietyissa kampien asennoissa ja tehoton, koska se vaikuttaa vain takapyörään.

Tottakai etukäsijarrulla saa pyörän nurin liukkaalla hetkessä, mutta eiköhän tämä ole lähinnä aloittelijan ongelma. Jarrut täytyy tietenkin myös olla kunnossa.

• linkkuville

"Kuvan mukaan ohjainkannatin ja satula kannattaa pyytää vaihdettavaksi saman tien parempiin."

Ohjainkannatin näytti olevan mallia linkku. Ovatkohan nuo edes turvallisia, epäilen ainakin, että omassa käytössäni moinen joutuisi aika koville?

• timppa443
        HiPo kirjoitti:

Kiinnostaisi kuulla Timpan perustelut käsijarrujen vaarallisuudesta talvella. Itselläni kun on myös vuosikymmenien kokemus ympärivuotisesta pyöräilystä, enkä ole moiseen päätelmään päätynyt.

Oma kokemuksen on opettanut, että jalkajarru on hidas ja tehoton. Hidas, koska se on käytettävissä vain tietyissa kampien asennoissa ja tehoton, koska se vaikuttaa vain takapyörään.

Tottakai etukäsijarrulla saa pyörän nurin liukkaalla hetkessä, mutta eiköhän tämä ole lähinnä aloittelijan ongelma. Jarrut täytyy tietenkin myös olla kunnossa.

Jalkajarrun käyttöturvallisuus perustuu juurikin tohon seikkaan että jarruttaa vain takarenkaalla ja ajettavuus ja pyöränhallinta säilyy parempana talvella.liukkaalla et tee etujarrulla mitään.ja tämä on minun mielipiteeni :)

• timppa443
        linkkuville kirjoitti:

"Kuvan mukaan ohjainkannatin ja satula kannattaa pyytää vaihdettavaksi saman tien parempiin."

Ohjainkannatin näytti olevan mallia linkku. Ovatkohan nuo edes turvallisia, epäilen ainakin, että omassa käytössäni moinen joutuisi aika koville?

Säädettävä ohjainkannatin ja satula ovat cs helkamissa hyviä.ei mitään moitteen sijaa jaolen pyöräillyt 50-80km lenkkejä helkamalla ja takamus ei ole puutunut

• HiPo
        timppa443 kirjoitti:

Jalkajarrun käyttöturvallisuus perustuu juurikin tohon seikkaan että jarruttaa vain takarenkaalla ja ajettavuus ja pyöränhallinta säilyy parempana talvella.liukkaalla et tee etujarrulla mitään.ja tämä on minun mielipiteeni :)

Näin arvelinkin. Pärjäähän sitä tietenkin noinkin kunhan pitää vauhdin kurissa.

Itse en "osaa" ajaa jalkajarruille riittävän hiljaa, joten pidän tehokkaita jarruja ehdotttoman tarpeellisena. Enkä edes muista milloin viimeksi olen kaatunut pyörällä vaikka etujarrua käytän aktiivisesti myös talvella.

• zkkkbnbbbn
        timppa443 kirjoitti:

Ööööö....miksi et,voi jarruttaa,yhtä hyvin vain takakäsijarrulla? Ajan fillarilla vuoden ympäri töihin käsijarrullisella pyörällä ja jarrutuksissa käytän pääosin etujarrua, liukkaalla toki varoen. Fillari on paremmin hallussa kun voit käyttää jarruja poljinkammista riippumatta. Vannejarrujen teho laskee kostealla säällä mutta potkua on riittänyt aina riittävästi. Pysähdyksistäkin pääsee ketterämmin liikkeelle kun voit pyöräyttää kammet aina "starttiasentoon".

Jos jalkajarrullinen pyörä paremmin hallittavissa liukkaallla, miksi yhdessäkään maastopyörässä ei ole jalkajarruja? Kerroppa Se....

• Gunwald Larsson

Mua kyllä nauraattaa, kun olen muutaman viikon tätä palstaa seuraillut ja aika ajoin joku mainitsee turvallisuuden ja hengenvaaran.

Totta on, että pyöräily voi olla hengenvaarallista, mutta ei se kyllä kamppeista ole ikinä johtunut omalla kohdalla, vaan ihan jostain muusta.
      En ole ikinä laittanut maltaita kalustoon kiinni. Hengenvaarallisesta fillarista tulee mieleen nämä tyyliin:
      Osta sohvakalusto - Saat maastopyörän kaupanpäälle!

• timppa443

Se on sun mielipitees ja ilosi joten naurut sulle suotakoon...kyllä sitä näkee jos jonkinlaista naureskelijaa...osa kulkee vapaalla ja osa on "pehmustetuissa" huoneissa

• HeyDu
        timppa443 kirjoitti:

Se on sun mielipitees ja ilosi joten naurut sulle suotakoon...kyllä sitä näkee jos jonkinlaista naureskelijaa...osa kulkee vapaalla ja osa on "pehmustetuissa" huoneissa

Ei mikään jarru sinällään ole hengenvaarallinen. Jarrujen epäkunto, puute tai olematon käyttötaito voi olla vaarallista.

Itse tykkään että pyörässäni on sekä jalka- että käsijarru. En pyöräile talvisin.

• Alkup. Maantiepyöräi
        HeyDu kirjoitti:

Ei mikään jarru sinällään ole hengenvaarallinen. Jarrujen epäkunto, puute tai olematon käyttötaito voi olla vaarallista.

Itse tykkään että pyörässäni on sekä jalka- että käsijarru. En pyöräile talvisin.

Harva kokenut pyöräilijä haluaa ajaa jalkajarrullisella pyörällä juuri sen vaarallisuuden takia. Kyllä hyvällä ennakoinnilla selviää sellaisellakin, ajavathan nuoret fixeillä, joissa ei ole poliisin vaatimaa jarrulaitetta ollenkaan. Tosin skidailemalla sellainen pysähtyy nopeammin kuin jalkajarrullinen.

• HeyDu

Harva kokenut pyöräilijä haluaa ajaa jalkajarrullisella pyörällä juuri sen vaarallisuuden takia. Kyllä hyvällä ennakoinnilla selviää sellaisellakin, ajavathan nuoret fixeillä, joissa ei ole poliisin vaatimaa jarrulaitetta ollenkaan. Tosin skidailemalla sellainen pysähtyy nopeammin kuin jalkajarrullinen.

No eihän sitä tarvitse käyttää. On vain mukava tietää, että se on olemassa ja toimii.

• Itsekin fixillä

"Tosin skidailemalla sellainen pysähtyy nopeammin kuin jalkajarrullinen."

Tämä ei kyllä pidä paikkaansa. Jalkajarrulla saa takapyörän lukkoon, vaikka paino olisikin takapyörällä, skidatessa pitää painopistettä siirtää eteen, jolloin takarenkaalla on vähemmän painoa ja kitkaa.

Liukkaalla alustalla pyörä pysähtyy nopeammin, jos pito säilyy eikä skidata. Jarruvoiman modulointi on huomattavasti helpompaa jalkajarrulla kuin fixillä.

Fixillä skidaaminen vaatii taitoa ja voimaa, jalkajarrua osaa käyttää lapsikin.

• Alkup. Maantiepyöräi
        Itsekin fixillä kirjoitti:

"Tosin skidailemalla sellainen pysähtyy nopeammin kuin jalkajarrullinen."

Tämä ei kyllä pidä paikkaansa. Jalkajarrulla saa takapyörän lukkoon, vaikka paino olisikin takapyörällä, skidatessa pitää painopistettä siirtää eteen, jolloin takarenkaalla on vähemmän painoa ja kitkaa.

Liukkaalla alustalla pyörä pysähtyy nopeammin, jos pito säilyy eikä skidata. Jarruvoiman modulointi on huomattavasti helpompaa jalkajarrulla kuin fixillä.

Fixillä skidaaminen vaatii taitoa ja voimaa, jalkajarrua osaa käyttää lapsikin.

Jalkajarrua ei osaa käyttää lapsi, jollei hänelle ole sitä erikseen opetettu. Lapset osaavat nykyään käyttää lähinnä käsijarrua, joka on helpompi oppia ja turvallisempi.

Jalkajarru on yli viisikymppisten mummojen suosiossa, jotka eivät uskalla kokeilla muuta. Myös vanhemmat miehet, jotka ovat tutustuneet luonnonkauniiseen maahamme Jääkärifillarilla, osaavat vielä käyttää jalkajarrua tarvittaessa.

• .......

Jalkajarrua ei osaa käyttää lapsi, jollei hänelle ole sitä erikseen opetettu. Lapset osaavat nykyään käyttää lähinnä käsijarrua, joka on helpompi oppia ja turvallisempi.

Jalkajarru on yli viisikymppisten mummojen suosiossa, jotka eivät uskalla kokeilla muuta. Myös vanhemmat miehet, jotka ovat tutustuneet luonnonkauniiseen maahamme Jääkärifillarilla, osaavat vielä käyttää jalkajarrua tarvittaessa.

Kerroppa mikä siinä jalkajarrussa on niin himskatin vaikeaa ja vaarallista. se on kyllä hitaampi kuin käsijarru mutta mitä muuta huisin vaikeaa, haastavaa ja vaarallista..........

• yli 30v. käsijarruin
        ....... kirjoitti:

Kerroppa mikä siinä jalkajarrussa on niin himskatin vaikeaa ja vaarallista. se on kyllä hitaampi kuin käsijarru mutta mitä muuta huisin vaikeaa, haastavaa ja vaarallista..........

Jalkajarrun kanssa tasapainoilu pikkuvauhdissa tai lähes pysähdyksissä on paljon vaikeampaa.

Ketjujen rasvaus ja siihen ryhtymisen kynnys on paljon matalammalla, kun polkimet pyörii myös takaperin.

• Mies alle 50v

Kyllähän noita jalkajarrun "taitajia" löytyy nuoristakin, esimerkiksi kaikki Jopolla ajavat.

Minua jalkajarrussa viehättää yksinkertaisuus, toimintavarmuus ja äänettömyys. Omat pyöräni ovat jalka-, rulla-, vanne- sekä levyjarrullisia. Kaikilla on helppo ajaa ja ovat turvallisia.

• yli 30v. käsijarruin
        Mies alle 50v kirjoitti:

Kyllähän noita jalkajarrun "taitajia" löytyy nuoristakin, esimerkiksi kaikki Jopolla ajavat.

Minua jalkajarrussa viehättää yksinkertaisuus, toimintavarmuus ja äänettömyys. Omat pyöräni ovat jalka-, rulla-, vanne- sekä levyjarrullisia. Kaikilla on helppo ajaa ja ovat turvallisia.

Mitä teet moisella rytökasalla? Mulla on kolme pyörää ja alkaa ahistaa moinen romujen määrä. Yksi pitäsi hävittää, mutta on niin paljon tunnearvoa, ettei raaski. Kaksi muuta ovat kesä- ja talvipyörä.

Sitten on vielä ne perheen mökkipyörät. Huh, onneksi ovat eri osoitteissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      94
      2294
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      173
      1876
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      179
      1436
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      240
      882
    5. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      62
      789
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      11
      786
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      66
      786
    8. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      55
      692
    9. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      213
      643
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      49
      611
    Aihe