Pakko-diagnoosiko?

enummarra

Sain Liiallisen alkoholinkäytön seurauksena tajuttomuus-kouristus (viinakrampin) kohtauksen seuraava yönä alkoholinkäytön lopettamisesta. Pääsin magneettikuviin joissa löytyi sattumalöydöksenä 3 aneurysmaa, joista isoin koilattiin.

Kuitenkin kysymykseni liittyy lääkäreiden tutkimuksiin ja diagnosin laatimiseen.

Minulle aloitettiin heti sairaalasta aamulla herättyäni epilepsialääkitys (Hydantin) 300mg päivässä, en edes tiennyt mitä tabletteja ne ovat, eikö yleensä lääkitys aloiteta kun epilepsia diagnoosi on varmistunut? Minulla ei aiemmin kyseisiä kohtauksia ole koskaan ollut, saati mitään mikä viittaisi epilepsiaan. Eikö yleensä tarvita kaksi kohtausta joilla ei ole altistavia tekijöitä kuten alkoholi määrittelemään epilepsian?. Minulle sanottiinkin ettei minulla epilepsiaa ole hieman myöhemmin, että kohtaus johtui tasa 2-3 päivän alkoholinkäytöstä ja vähästä unesta. Nyt minulta otettiin noin viikko sitten uni-eeg kokeet, epikriisissä lukee näin: Uni-eeg:ssä frontotemporaalisesti unen aikana muutama Lievästi epileptiforminen piikkihidasaalto. Ensinnäkin kyseinen lääkitys joka minulle aloitettiin, ilman hyväksyntääni voi jo aiheuttaa tälläisiä epileptiformisia aaltoja, myös lääkäri kertoi katsoattuaan tulokset että tälläisiä voi näkyä täysin terveelläkin ihmisellä yön valvomisen jälkeen. Ja kohtauksen on todettu johtuvan ainoastaan liiallisesta alkoholin käytöstä, ei liity mitenkään aneurysmiin. Epikriiseissa kirjoitusvirheitä ja harhaanjohtavia tietoja,myöskään en ole saanut kunnollista ohjeistusta lääkityksen purkuun ja yleensäkään oikein mihinkään.

Tänään minulle soitettiin koska pyysin soittoaikaa lääkäriltä jotta saisin lisätietoa miten minun tulee toimia lääkityksen kanssa. Lääkäri yllättäen sanoi puhelimessa että hänen mielestään tutkimustulokset ovat niin "rajatapaus" että hänen mielestään epilepsiadiagnoosi täytyisi tehdä, hetken kuluttua hän muutti mieltään ettei olekkaan ja puhuimme asin loppuun. Hän soitti noin 10 minuutin kuluttua uudelleen ja sanoikin että täytyy tehdä tästä epilepsiadiagnoosi B-lausunto vaikkei piikkihidasaallot sitä toteen näytä, sen verran epävarma tulos, mutta kieltäydyin vastaukseksi ja pyysin myös lisätutkimuksiin pääsyä, ainoa vastaus oli että hän kiirehtii käyntiaikaa neuropolille. Minulla ei myöskään ole kyseisen kohtauksen jälkeen ollut minkäänlaisia neurologisia oireita ja pidän tätä ehdotettua diagnoosia täysin perusteettomana, hätiköitynä ja vääränä. Olisko kellään kokemuksia/mielipiteitä asiaan?

37

1388

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TGA?

Onko mahdollisesti TGA-kohtaus diagnosoitu epilepsiakohtaukseksi?

http://keskustelu.suomi24.fi/node/3720363

Minulle kävi niin Porin tuppukylässä. Mitään ei löytynyt niin CT- kuin MRI-kuvauksissakaan, vaikka väittivät vaikeaksi epilepsiaksi. Onneksi yliopistokaupungeista löytyy osaavat neurologit!

Yli 95 %:lla epilepsia-asiakkaista on joko karbamatsepiini tai okskarbatsepiini yhtenä lääkityksenä. Minulla se oli muutaman vuoden ainoa lääkitys.

Lääkärisi repliikeistä päätellen kyseessä on pakkodiagnoosi, vaikka ei olisikaan kyseessä varsinainen epilepsia. Olemme siis kohtalontovereita.

"Eikö yleensä tarvita kaksi kohtausta joilla ei ole altistavia tekijöitä kuten alkoholi määrittelemään epilepsian", varmistat. Kyllä niin on, että vähintään kaksi kohtausta tarvitaan. Migreeniin erikoistunut neurologi sanoi yksittäisen kohtauksen jälkeen kohdallani: "Odotetaan ensin, että tulee vielä toinen kohtaus, niin sitten tehdään EEG." Vielä ei ole tullut sitä toista, ja ensimmäisestäkin on useita vuosia. Laukaiseva tekijä TGA-kohtaukselleni oli varmasti pitkä sauna tuolloin. Minäkin veikkaan, että liika alkoholi oli sinulla laukaiseva tekijä.

" Epikriiseissa kirjoitusvirheitä ja harhaanjohtavia tietoja". Hienoa, että havaitset harhaanjohtavat tiedot! Valita sekä potilasasiamiehelle että eduskunnan oikeusasiamiehelle. Valviraan ei ole luottamista.
      Samoin lääkärisi mainitsema "täytyy tehdä epilepsiadiagnoosi B-lausunto, vaikka piikkihidasaallot eivät näytä sitä toteen" viestii pakkodiagnoosista ilman tieteellistä ajattelua. Porin epikriisissäni yksittäisen TGA-kohtauksen kohdalla lukee "vaikea epilepsia, koska mitään poikkeavaa ei löydy". Siitä puuttuu tieteellinen ajattelu. Sen sijaan yliopistokaupunkien yksityiset ovat todenneet, että ei ole epilepsiaa. Olen käynyt useampia vuosia samoilla lääkäreillä.

• enummarra

Jos tosiaan löytyy enemmänki tietoa ja kokemuksia noiden lääkäreiden kanssa toimimisesta kuulisin mieluusti lisää vaikka säpön kautta.

• enummarra

Kiitos sulle vastauksesta! Joo laitoinkin eilen hiemna suutuspäissäni tekstiä lääkäreiden toimintatavasta potilasasiamiehelle, vastaus oli tämä:

"Hei,
      Kiitos viestistä.
      Tekstisi perusteella vaikuttaa siltä, että saamasi tieto tilanteeseesi liittyen ei ole ollut selkeää. Laki potilaan asemasta ja oikeuksista (Potilaslaki) määrittelee potilaan oikeudeksi saada ymmärrettävällä tavalla selvitys terveydentilasta, hoidon merkityksestä, eri hoitovaihtoehdoista ja niiden vaikutuksesta sekä muista hoitoon liittyvistä seikoista, joilla on merkitystä hoitopäätöstä tehtäessä. Kovin epävarmaa vaikuttaa diagnoosin tekeminen olleen, joten varmasti järkevin vaihtoehto tässä tilanteessa on päästä neurologian pkl:lle keskustelemaan lääkärin kanssa kasvotusten epilepsiadiagnoosista (onko vai ei?), sen perusteista ja muista tilanteeseesi liittyvistä kysymyksistä.
      Esittämiisi kysymyksiin epilepsiadiagnoosin tekemiseen liittyen en osaa vastata.

Mainitset, että epikriiseissä on kirjoitusvirheitä ja harhaanjohtavaa tietoa. Sinulla on oikeus tehdä korjausvaatimus (lomake ohessa). Merkkaa lomakkeeseen epikriisin tekijä ja päivämäärä. Kirjaa sanatarkasti teksti, johon haluat muutoksia ja myös sanatarkasti miten haluat tekstiä muuttaa/poistaa/lisätä. Tekstin kirjannut lääkäri ottaa korjauspyyntöön kantaa. Jos muuttaa korjauspyynnön mukaisesti, niin muutettu teksti näkyy sairauskertomuksessasi ja muutettu epikriisi pitää tulla sinulle tiedoksi, jolloin näet että muutos on tehty. Jos hän ei muuta, niin hänen pitää lähettää kirjallinen kieltäytymistodistus perusteluineen. Asian voi viedä tämän jälkeen tarvittaessa Tietosuojavaltuutetun toimistoon käsiteltäväksi." Pääsen tosiaan jossain vaiheessa neuropolille juttelemaan lääkärin kanssa, tulostan tämän vastauksen ja lähettämäni kirjelmän ja muut asiat joita olen hoidossani huomioinut mukaani. Toivon todellakin että sattuisi lääkäri eteen joka todellakin ajattelee potilasta eikä vain halua helppoa ja nopeaa diagnoosia johon määrätään vaan lääkkeitä. Itsellä ei ole varaa yksityiseen, muuten olisin jo siellä... tosiaankin häiriöpesäkettä yms, ei ole...

• enummarra

Saattaa olla hieman kirjoitusvirheitä, nuo hydantinit laittaa pään aivan jumiin ja kädet vapisee.

• neuro auttaa
        enummarra kirjoitti:

Saattaa olla hieman kirjoitusvirheitä, nuo hydantinit laittaa pään aivan jumiin ja kädet vapisee.

Minulla oli samat sivuvaikutukset Enkefalin aikana. Sitä paitsi nyt ei olla äidinkielen (korkea-asteella vastaavasti suomen kirjallisen viestinnän) tunnilla, joten unohda kirjoitusvirheet.

Kannattaa jutella neurologin kanssa. Tuo Porin kokemukseni oli "neurologiaan erikoistumassa olevan" vastaanotolla, ei arvauskeskuksessa.

• enummarra

Joo. Mulla on nuo lääkärit kenen kanssa oon keskustellut jokainen tietääkseni erikoistuvia lääkäreitä, nuoria naisia. Hauskaa on se, että ennenkuin olin kieltäytynyt diagnoosista, minulle annettiin ohjeet että saan hydantinit alkaa purkamaan pois, tai siis tuli vain lappu jossa luki että "hydantin lääkityksen purku aloitetaan heti ja tästä oli myös puhetta lääkärin kanssa samana päivänä.." No eilen tuli tämä lappunen ja aloitinkin purkamisen,terveysaseman kautta kuitenkin sain tiedon etten yhtäkkiä saisikaan purkaa tätä lääkitystä kun en saanut yhteyttä Oys:sin hoitajaan tai lääkäriin. Minulle on kerran ohje annettu jotta purku on 50mg/viikossa niin minä myös puran. Neuronpolille kun menen myös kerron tämän heille. Myös luin tänään ettei pelkän eeg:n tuloksella voida kirjoittaa diagnoosia koska "Poikkeava eeg ei todista että potilaalla on epilepsia, eikä normaali eeg todista ettei olisi". Niin sekavaa alkaa olemaan etten itsekkään kohta tiedä missä mennään, pitää vain yrittää pitää järki mukana ja pysyä kovana.

• eräs gaijin

No vaikeapa tässä on mitään ammattimaista heittää asiantuntemuksen puutteessa mutta..
      Olitko niin kuin oikeasti "benderillä" (kunnon ryyppyputkella) tuon 2-3 pv vai oliko se normaalia reilua käyttöä? Omasta mielestäni 2-3 pv ei kuulosta sellaiselta ajalta, joka ilman poikkeavaa rällästämistä johtaisi varsinaiseen viinakramppailuun. Ymmärtääkseni se vaatii huomattavasti pidemmän ajan, toki ihmiset ovat yksilöllisiä. Ensimmäisenä tulee mieleen opiskeluaikaiset vappuviikot nuoruudesta, puolet opiskelijakylistä kramppailisi, siellä oltiin tukevassa huppelissa viikon päivät, aamusta saakka. Tai saati suomalainen juhannus...

Sen sijaan (taas omaa mutua), jos on taipumus olemassa, tuollainen saattaa hyvinkin olla laukaiseva tekijä. Itsekin olen saanut "ensimmäisen" kohtauksen aikuisena (sain kohtauksia lapsena) pitkään kestäneen väsymymysputken (töitä kellon ympäri säännöllisesti yms) päälle ja siihen sitten kosteahko juhlailta ja pam. Seuraavaankin kohtaukseen, 4 kk myöhemmin, liittyi alkoholi (maltillinen) mutta ennenkaikkea lyhyet yöunet. Mulla epilepsiaan on tosin ihan selvä syy mutta uskon vakaasti, että ilman noita altistavia tekijöitä se ei olisi puhjennut uudelleen.

Tarkoitan tässä nyt vain, että saattaa hyvinkin olla sinulla olevan alttius taudille. Jos purat lääkityksen ja vedät lähiaikoina kunnon kännit, en yhtään ihmettelisi uuden kohtauksen saamista. Jos elät maltillisesti ja nukut hyvin (yksi tärkeimmistä tekijöistä), saatat säästyä tulevaisuudessa :)

• Leija22

Hei eräs gaijin. Hyvä ja erittäin asiallinen kirjoitus! Sinun, enummarra, kannattaa lukea. Joka tapauksessa hyvä, että olet menossa neuropolille. Rauhallinen keskustelu kannattaa aina muistaa.

Olen aikoinaan käyttänyt Hydantinia muitten lääkkeitten ohella. En tiedä johtuiko Hydantinista vai niistä muista, mutta silloin alkoholi ja lääkkeet oli tosi huono yhdistelmä. Ensimmäisen kohtauksen tultua olet varmaan tarvinnut lääkettä akuuttiin tilanteeseen. Näin luulisin. On todella huono juttu, jos useampia kohtauksia tulee useampia lyhyen ajan sisällä.

• enummarra

Todellakin hyvä kirjoitus eräs gaijin! :) No pidemmän aikaa, voi puhua jopa vuosista tuli viikonloput vedettyä ja viikollakin jokailta riippuen tilanteesta enemmän tai vähemmän, olen nyt 25vuotias. On toki joskus nuorempana ollut pidempiäkin putkia ja valvomista. Se 3 päivää meni kaikkea viinaa olutta yms. litkien ja valvoen aamusta iltaan, tätä en ollut aikoihin kuitenkaan harrastanut. Sitten se sunnuntai yönä yllättäen oli iskenyt, lääkäri totesi kuitenkin diagnoosia ehdottaessaan että kohtaus on ollut viinakramppi. En tiedä sitten, lapsena ei ole ollut mitään siihen viittaavaa eli ihan ensimmäinen laatuaan. Ja toki tarkoitus onkin lopettaa tuollainen alkoholinkäyttö varsinkin nyt kun juuri tuollaisen kokenut ja valtimonpullistuma koilattu ja stenttikin asennettu. Enkä aio myöskään alkoholia käyttää varsinkaan hydantinin kanssa, ja en ole käyttänytkään nyt 3.5 viikkoon. Lääkäri kuitenkin itse ehdotti lääkityksen purkua ja perui päätöksensä kun en suostunut diagnoosiin, tämä minua kummastuttaa. Kuitenkin purkuvauhti on niin hidas, 50mg/viikko ja saatan pitääkkin vrk annostuksen nyt 250mg jotta olo olisi hieman parempi siihen saakka että pääsen keskustelemaan neurologin kanssa. Minun mielestäni lääkärien tulisi kuitenkin tutkia voiko tuollainen poikkeama käyrässä johtua jostakin muusta kuten sydämeen tms liittyvistä, verenkiertohäiriökin voi sitä aiheuttaa. Mutta niin todellakin rauhallinen keskustelu on paras vaihtoehto kunhan pääsen polille ja niin aion tehdäkkin, on vain aluksi pistänyt vihaksi tälläinen toiminta. Kirurgeille annan kaiken kunnian, he hoitivat työnsä todella hyvin, ja isokangas on todella taitava näissä leikkauksissa. Mielenkiinnolla odotan käyntiaikaa, jospa pääsisin edes tarkempiin tutkimuksiin joissa voidaan sulkea kaikki muu pois. Kirjoittelen lisää viimeistään sitten kun olen päässyt neurolle..

• enummarra

Tapaus tosiaan sattui 29.4 ja olen syönyt siitä saakka vasta hydantineja, ennenkuin mitään ehdittiin tosiaan diagnosoimaan/tutkimaan. Eli 3.5viikkoa sitten. Tuore tapaus.

• enummarra

Tänään soitti taas kyseinen lääkäri, erikoistuva sellainen. Viimeksi diagnoosia ja b-lausuntoa ehdottaessaan ei ollut kuulemma edes lukenut papereitani. Samainen kirjoitti soittoaikalaput joka oli aivan sekava. Puhelimessa en oikein saanut sanansijaa, sen verran että ehdin kysyä juurikin diagnoosin laatimis yrityksestä. Ainoa asia mistä hän puhui oli se että eeg:ssä lievää poikkeamaa ja hänen mielestään se on todiste epilepsiasta. Hoitajan kanssa aiemmin myös keskustelin ja hänkin oli kummastunut lääkärin ehdottamasta puhelindiagnoosista ja epilepsian toteamisesta ettei eeg riitä. Eli lääkitys ei muutu, ehdin purkamaan hydantinia 250mg/vrk ja hän sanoi että jatka kyseisellä lääkityksellä ja annostuksella, ei tiennyt edes millä tavoin lääkkeet on määrätty syötäväksi vaan kysyi otanko ne kaikki kerralla. Nyt olisi lääkärin vaihto mielessä ja huomenna otan puhelun neurologian poliklinikalle asiaa koskien, ilmeisesti olen juurikin nyt jonossa kyseiselle polille, jospa saisin pätevämmän lääkärin joka kuuntelisi eikä ajattelisi ainoastaan tieteelliseltä kannalta.

• lisäys

Tai miten sen sanoo, lääkäri joka olettaa sen olevan epilepsia, vaikkei edes ole lukenut papereita ja pelkän eeg:n lievän poikkeaman perusteella. Ehkä heille on näin opetettu.

• enummarra

Ja vielä jatkan.. :D Eli jos joku osaa sanoa niin kumpi lääkitys olisi parempi, hydantin vai trileptol? Minulle ehdotettiin hydantinin purkua ja trileptolin jatkamista. Jompikumpi ilmeisesti täytyy kuitenkin ottaa ennenkuin kaikki on selvää.

• argum.

Maallikkona suosittelen Trileptalin käyttöönottoa. Se on yksi okskarbatsepiinivalmisteista.

Kuten tänään mainitsit toisessa viestissä, varaa neurologian polille OSAAVALLE neurologille, älä tälle erikoistumassa olevalle. Osa tieteellistä ajattelua on, että mm. lukee asiakkaan paperit, miettii syyn (esim. häiriöpesäke tai joku laukaiseva tekijä) kohtauksille ja toimii sen mukaan (lääkkeenvaihto, neuvonta, ...). Aina pitää löytyä perustelu asiakkaalle, miksi ja miten toimitaan. Argumentointi kuuluu tieteelliseen ajatteluun.

Kun kirjoituksen alussa mainitsin kokemastani "erikoistumassa olevasta", hän ei tosiaan käyttänyt tieteellistä ajattelua, koska ei selvittänyt esim. EEG:llä häiriöpesäkettä tms. Ensin pitää löytyä joku syy (häiriöpesäke) lääketieteelisistä tutkimuksista, että voi puhua vaikeasta epilepsiasta. Hän ei perustellut sanallakaan väitettään "sinulla on vaikea epilepsia", joten argumentointi puuttui. Sen sijaan yliopistokaupunkien neurologit ajattelevat ja toimivat tieteellisesti, kun pohtivat hoitosuunnitelmaa.

• Trileptalista

Unohdin äskeisessä viestissäni:

Trileptal aiheuttaa mm. kilpirauhasen vajaatoimintaa, minkä endokrinologi on maininnut minulle. Kun käyt polilla, käske seurata säännöllisesti myös TSH- ja T3V-arvoja. Pelkkä TSH ei kerro totuutta. Vajaatoiminnasta tarkemmin Kilpirauhassairaudet-palstalla.

http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=1374&i=NOVARTIS_TRILEPTAL

Väsymys on yleisin sivuvaikutus, ettei tule yllätyksenä.

• enummarra

Aivan, juurikin näin tarkoitin.. hän itse erikoistuva lääkäri laittoi minut kiireelliseksi jonoon polille joten en tiedä kenen lääkärin asiakkaaksi pääsen, toivonkin että saan osaavan lääkärin tutkimaan asiaani. Koska häiriöpesäkkeestä ei ole puhuttu eikä ymmärtääkseni sellaista ole löytynyt kuin ainoastaan muutama lievä hidaspiikkiaalto. Toivon todellakin että seuraava lääkäri saa minutkin ymmärtämään nykytilanteen. Pitää huomenna soittaa kys.lääkärille ja kertoa haluni lääkkeen vaihtoon kuten alunperin oli tarkoitus koska hydantin edelleen aiheuttaa sivuoireita. Eli hydantin purkuun ja trileptal tilalle. Reseptihän minulta jo löytyykin ja toivoakseni soittoaikalapussa oli sentään annostus määrätty oikeaksi. Kiitos todella paljon vastauksista, tuntunut että täältä saan enemmän tietoa kuin yliopistollisesta sairaalasta.

• enummarra

Yleensä varmaan kaikissa väsymys, mulla hydantinissa tosiaan hirvee vapina, aamulla krapulainen olo, muisti ei oikeen toimi, tai pää yleensäkkään. Just soittelin lääkärille jotta saisi otettua nyt käyttöön trileptalin ja purkaa toi hydantin pois. Pitää nuo T3V arvot laittaa muistiin. Kiitos.

• enummarra

Nyt on haettu trileptalit. Lääkäri ilmeisesti meinasi että aloittaa samaan aikaan hydantinin kanssa kun nyt purku menossa, apteekkari tosin kummasteli tätä kun niille kuulemma yhteisvaikutuksia keskenään, muutenkin kertoi omia kokemuksiaan Oys:in diagnoosi politiikasta ja tultiin samaan lopputulokseen. Niin tekisi mieli vain purkaa hydantin kokonaan viikottain ja olla syömättä nuita epilepsialääkkeitä vaan en tiedä uskallanko, mieluisin vaihtoehto kumminkin olisi trileptal jos jotain täytyy syödä.. Taaskaan osaa päättää mitä tekee.

• siirry okskarbaan

Aikanaan minulla karbamatsepiini ja Enkefal olivat samanaikaisesti päivittäiskäytössä. Kokemuksistani yhdyn apteekkarin näkemykseen niiden yhteiskäytöstä.

Nosta Trileptalin vuorokausiannosta vähitellen, samassa suhteessa kuin vähennät Hydantinia. Älä heti aloita täysimääräisesti Trileptalin vuorokausiannosta. Muuten iskee armoton väsymys ja mahdollisesti alhainen verenpaine hyponatremian seurauksena.

Kuten aikaisemmin olet suunnitellut, vähennä Hydantin vähin erin nollaan ja aloita Trileptal heti "lähestyen" lääkärin määräämää annosta. Katsotaan, mitä ne aiheuttavat. Alkoholissa on tosiaan muistettava maltillinen käyttö. Lääkkeet on otettava säännöllisesti.

• enummarra
        siirry okskarbaan kirjoitti:

Aikanaan minulla karbamatsepiini ja Enkefal olivat samanaikaisesti päivittäiskäytössä. Kokemuksistani yhdyn apteekkarin näkemykseen niiden yhteiskäytöstä.

Nosta Trileptalin vuorokausiannosta vähitellen, samassa suhteessa kuin vähennät Hydantinia. Älä heti aloita täysimääräisesti Trileptalin vuorokausiannosta. Muuten iskee armoton väsymys ja mahdollisesti alhainen verenpaine hyponatremian seurauksena.

Kuten aikaisemmin olet suunnitellut, vähennä Hydantin vähin erin nollaan ja aloita Trileptal heti "lähestyen" lääkärin määräämää annosta. Katsotaan, mitä ne aiheuttavat. Alkoholissa on tosiaan muistettava maltillinen käyttö. Lääkkeet on otettava säännöllisesti.

Eli nyt kun lääkäri on määrännyt trileptal heti aloitettavaksi hydantinin rinnalle jossa purku menossa ensimmäistä viikkoa -50mg, 250mg jäljellä. Laskenko hydantinin annostusta vielä esimerkiksi 200mg-150mg päivässä ja sitten aloitan "lähestyen" trileptalin eli esimerkiksi 300mg päivässä siitä nostaen millä aikavälillä? Minun lapuissa lukee että trileptal heti 2x300mg ja kolmen päivän kuluttua nostetaan 2x450mg?

• enummarraedelleenkaa
        enummarra kirjoitti:

Eli nyt kun lääkäri on määrännyt trileptal heti aloitettavaksi hydantinin rinnalle jossa purku menossa ensimmäistä viikkoa -50mg, 250mg jäljellä. Laskenko hydantinin annostusta vielä esimerkiksi 200mg-150mg päivässä ja sitten aloitan "lähestyen" trileptalin eli esimerkiksi 300mg päivässä siitä nostaen millä aikavälillä? Minun lapuissa lukee että trileptal heti 2x300mg ja kolmen päivän kuluttua nostetaan 2x450mg?

Kerroppas esimerkki jonka minäkin ymmärrän. Taantunu tässä vissiin on.. :D

• Ehdotukseni
        enummarraedelleenkaa kirjoitti:

Kerroppas esimerkki jonka minäkin ymmärrän. Taantunu tässä vissiin on.. :D

Hydantinin lopettaminen on ehdotukseni mukaan parin viikon projekti. Tiedän, että se tuntuu pitkältä, mutta ohjeessakin mainitaan, että se pitää tehdä hitaasti. Sen sijaan Trileptalin voit aloittaa lääkärin ohjeen mukaan. Luulin aikaisemmin, että heti tulisi 600 mg:n tabletit.

Ehdotuksessani pudotat Hydantinia kaksi kertaa viikossa, esim. pe ja ti, 50 mg joka kerta. Näin se olisi ohi 7.6. Hidas aikataulu perustuu siihen, että elimistö tottuu sen vähenemiseen.

Aikanaan tiputin KYS:n neurologien ohjeiden mukaan Rivatrilin vuorokausiannosta 0,125 mg/viikko, joten se kesti neljä kuukautta silloisen annostuksen mukaan.

Kannattaa muistaa, että olen kokenut maallikko, en siis lääkäri.

• nytymmärrän
        Ehdotukseni kirjoitti:

Hydantinin lopettaminen on ehdotukseni mukaan parin viikon projekti. Tiedän, että se tuntuu pitkältä, mutta ohjeessakin mainitaan, että se pitää tehdä hitaasti. Sen sijaan Trileptalin voit aloittaa lääkärin ohjeen mukaan. Luulin aikaisemmin, että heti tulisi 600 mg:n tabletit.

Ehdotuksessani pudotat Hydantinia kaksi kertaa viikossa, esim. pe ja ti, 50 mg joka kerta. Näin se olisi ohi 7.6. Hidas aikataulu perustuu siihen, että elimistö tottuu sen vähenemiseen.

Aikanaan tiputin KYS:n neurologien ohjeiden mukaan Rivatrilin vuorokausiannosta 0,125 mg/viikko, joten se kesti neljä kuukautta silloisen annostuksen mukaan.

Kannattaa muistaa, että olen kokenut maallikko, en siis lääkäri.

Okei, mulle ne tosiaan meinasivat hitaampaa tiputusta, noh pudotin viime tiistaina ekat 50mg, aloitan maanantaina trileptalin 2x300mg aamuin illoin, ja jatkan hydantinin tiputusta niin, että pudotan tiistaina taas sen 50mg ja perjantaina taas 50mg, sitten sama seur. viikolla. Kuulostaisi itsellekkin paljon järkevämmältä. Ja tosiaankin kun ei ole löytynyt mitään varmaa kuitenkaan kokeista. Tulihan tuota pari kolmosoluttakin eilen otettua, olo hyvä mitänyt vähän tukkoinen. Kiitos vastauksestasi.

• enummarra

Noh testataas, otampa muutaman ykkösoluen näin kauniin ilman kunniaksi, sen ei nyt pitäs henkeä viiä.

• enummarra

Ykkösolutta ostin muutaman tölkin, vahvempaan en uskalla noiden tabujen kanssa siirtyäkkään. Katsellaan tuoko huonon olon niin tietää jatkossa. Hydantin ei todellakaan ole hyvä yhdistelmä tuon alkon kanssa mitä lukenut olen. Tämänhetkinen pv annostus kuitenkin 250mg, en osaa edes sanoa onko se paljon vai vähän.

• Hugo.

Itse join 3 kolme viikkoa ja sairaalassa ei millään uskottu, että minulla on epilepsia ja sanottiin, että viinakramppeja vain. Tosin eihän siitä voi olla varma, että kumpaa ne oli, mutta se mitä tunnen itseni, niin päivystyksen huonon hoidon takia tilani paheni, kun eivät suostuneet lääkitsemään ja sanoivat, että minulla mitään epilepsiaa ole vaan viinakrampit.

En jaksanut valittaa hoidosta, kun oma tapaus, mutta jos omaistani noin kohdeltaisiin, niin tekisin varmasti valituksen. Tilanne olisi varmasti ok, jos olisin saanut ottaa sairaalaan mukaan lääkkeeni, mutta ambulanssi ei sitä hyväksynyt.

Tuon jälkeen en todellakaan ole juonut aamusta iltaan 3 viikkoa. Tissuttelua kyllä valitettavasti on ollut ja aina vähintään yksi välipäivä ja max. 5 annosta päivässä.

Valitettavasti julkiset ja yksityisetkin ovat lähinnä arvauspaikkoja ja viikonloppuna itse en missään nimessä mene päivystykseen, koska se on vaarallisempi paikka kuin koti juoppoineen ja huonoine sairaanhoitajineen. Osastolle päästyä ja lääkkeet saatuani, niin olin aivan terve taas.

Pakkodiagnoosista: Kuirjoitusvirheet voit korjauttaa ja virheelliset tiedot ja se on tärkeää.Pakkodiagnoosista en osaa sanoa, mutta sen tiedän, että monen ihmisen on vaikea hyväksyä diagnoosia, koska joko häpeää tai seuraksena menettää ajokortin. Näitä tapauksia on paljon. Mikä on liikenneturvallisuuden kannalta parempi. Lääkärin ilmoitusvelvollisuus vai salassapitovelvollisuus, jotta epileptikot tulisi hoitoon?

• enummarra

Hyviä pointteja. Mutta eikö kuitenkin asiaa pitäisi tutkia enemmän kuin yhdellä eeg:llä, minun mielestäni lääkäreiden täytyisi varmistaa ettei kyseiset tulokset johdu jostain muusta ja toki tarkentaa onko siellä tiettyä häiriöpesäkettä mistä kohtaukset olisivat lähtöisin?

Tietenkin se hävettää/vituttaa jos se diagnosoidaan. Mutta aionkin asian hyväksyä vasta kun se on täysin varmistettu kokein ja selvin tuloksin. Itse tosiaan olin kuukauden täysin tipattomalla, otin viikonloppuna 5 ykkösolutta ja 4 kolmosolutta. Pienessä hiprakassa, yöllä 3 aikaan kämpille ja söin hyvin, join paljon vettä ja aloin nukkumaan. Nukuin 8 tuntia, toki otin aamulla määrätyt lääkkeet ja jatkoin nukkumista. Ei krapulaa. Tähän mennessä ei ole ollut mitään neurologisia oireita joka voi aivan hyvin johtua siitä että syön lääkkeitä tai siitä ettei minulla ole epiä.

Toki liikenneturvallisuuden kannalta paras vaihtoehto olisi se että jo 3 kuukauden ajokiellosta ilmoitettaisiin poliisille, tällä hetkellä kuitenkin lääkärin määräämä ajokielto ja en voi sanoa että noudattaisin sitä täysin. Pitkää matkaa en aja ja en yleensä aja yksin.

Neurolla asiat selvitköön jos ovat selviämässä. Nyt täytyy vain jaksaa odottaa.
        Ja mitä epikiiriisien ja soittoaika papereiden virheisiin tulee, ne aion korjata ja puhun siitä neurologille koska aika on jo parin-kolmen viikon kuluttua.

• Hugo.
        enummarra kirjoitti:

Hyviä pointteja. Mutta eikö kuitenkin asiaa pitäisi tutkia enemmän kuin yhdellä eeg:llä, minun mielestäni lääkäreiden täytyisi varmistaa ettei kyseiset tulokset johdu jostain muusta ja toki tarkentaa onko siellä tiettyä häiriöpesäkettä mistä kohtaukset olisivat lähtöisin?

Tietenkin se hävettää/vituttaa jos se diagnosoidaan. Mutta aionkin asian hyväksyä vasta kun se on täysin varmistettu kokein ja selvin tuloksin. Itse tosiaan olin kuukauden täysin tipattomalla, otin viikonloppuna 5 ykkösolutta ja 4 kolmosolutta. Pienessä hiprakassa, yöllä 3 aikaan kämpille ja söin hyvin, join paljon vettä ja aloin nukkumaan. Nukuin 8 tuntia, toki otin aamulla määrätyt lääkkeet ja jatkoin nukkumista. Ei krapulaa. Tähän mennessä ei ole ollut mitään neurologisia oireita joka voi aivan hyvin johtua siitä että syön lääkkeitä tai siitä ettei minulla ole epiä.

Toki liikenneturvallisuuden kannalta paras vaihtoehto olisi se että jo 3 kuukauden ajokiellosta ilmoitettaisiin poliisille, tällä hetkellä kuitenkin lääkärin määräämä ajokielto ja en voi sanoa että noudattaisin sitä täysin. Pitkää matkaa en aja ja en yleensä aja yksin.

Neurolla asiat selvitköön jos ovat selviämässä. Nyt täytyy vain jaksaa odottaa.
        Ja mitä epikiiriisien ja soittoaika papereiden virheisiin tulee, ne aion korjata ja puhun siitä neurologille koska aika on jo parin-kolmen viikon kuluttua.

Siis lääkärin määrämä ajokielto on jo ajokielto. Lääkärillä on ilmoitusvelvollisuus poliisille ajokiellosta. Käsittääkseni rikot lakia, jos ajat vähääkään, sillä sinulla ei ole siihen oikeutta, vaikka ajokortti on taskussa tai lompakossa. Näin itse olen asian tulkinnut. Voin olla väärässä, mutta itse olen kyllä heti noudattaisin ajokieltomääräystä, jos lääkäri sen määrää. Eri asia, että onko lääkäri ilmoittanut poliisille ja rikotaanhan lakia muutenkin. Sitä en ymmärrä, että epilepsia auran kanssa eli ennakko-oireiden kera aiheuttaa ajokiellon, sillä on monia sairauksia esim. sydän, joista ei saa ajokieltoa. Diabeteskin on mielestäni vakavampi yleensä ajamisen kanssa. Epilepsian saa yleensä lääkkeillä kuriin tai oireettomaksi.

Eräs gaijin on tosiaan viisas ja hänen kirjoituksiaan kannattaa seurata.

• epinen vm-70

"tällä hetkellä kuitenkin lääkärin määräämä ajokielto ja en voi sanoa että noudattaisin sitä täysin." Vastuutonta! Et ole tuolla liikenteessä yksin!! Jos et itseäsi ajattele niin ajattele muita liikenteessä kulkevia, esim. pieniä lapsia jotka kulkevat jalan, toki muitakin. Se onnettomuus voi tapahtua lyhyelläkin matkalla, en ymmärrä logiikkaasi laisinkaan..

Mitä se auttaa että et aja yksin jos kerran olet ratissa itse??!!

Sinustako epilepsia on hävettävä sairaus? Miksi? Olen sairastanut lähes koko aikuisikäni epilepsiaa ja häpeää en ole tuntenut hetkeäkään.

Kerrot 22.5 viestissäsi ette aio ottaa alkoa ja nyt kerrot että olit viime yönä pienessä hiprakassa.....

No, kukin tavallansa, mutta sinuna ajattelisin kaksi kertaa sitä asiaa että ei sitä ajokieltoa ole huvin vuoksi annettu!!

• ed.

..vai milloin sinä siinä hiprakassa olit?

• enummarra

Kukin tavallaan kuten sanoit. Olin ensimmäiset 2 viikkoa kävelymiehenä ja muutamaan otteeseen olen autoa ajanut sitä en kiellä, rajoittanut todellakin olen ja eilen jopa hankin polkupyörän, jota minulla ei ole 10 vuoteen ollutkaan. Otin perjantaina muutaman ykkösoluen ja kolme kolmosolutta, ja kyllä olin pienessä hiprakassa, ja ihan itse sen päätin tehdä ja en kadu kyllä yhtään, oli mukava ilta.

Minulle ei ole diagnosoitu vielä mitään enkä aio ottaa hätäistä diagnoosia ilman perusteltuja ja tarkkoja tutkimuksia/tuloksia.

Kaikki ollaan kuitenkin yksilöitä. Uskon kyllä sen että jos vetäisin vajaan viikon viinaa ja olutta aamusta iltaan ei samanlainen kohtaus olisi mahdoton, mistä tuon tietää.

Ymmärrän toki huolesi asiasta, minun mielestäni ei epilepsiaa vaan voida todeta yhden ainoan öisen darrakrampin perusteella.

• enummarra
        enummarra kirjoitti:

Kukin tavallaan kuten sanoit. Olin ensimmäiset 2 viikkoa kävelymiehenä ja muutamaan otteeseen olen autoa ajanut sitä en kiellä, rajoittanut todellakin olen ja eilen jopa hankin polkupyörän, jota minulla ei ole 10 vuoteen ollutkaan. Otin perjantaina muutaman ykkösoluen ja kolme kolmosolutta, ja kyllä olin pienessä hiprakassa, ja ihan itse sen päätin tehdä ja en kadu kyllä yhtään, oli mukava ilta.

Minulle ei ole diagnosoitu vielä mitään enkä aio ottaa hätäistä diagnoosia ilman perusteltuja ja tarkkoja tutkimuksia/tuloksia.

Kaikki ollaan kuitenkin yksilöitä. Uskon kyllä sen että jos vetäisin vajaan viikon viinaa ja olutta aamusta iltaan ei samanlainen kohtaus olisi mahdoton, mistä tuon tietää.

Ymmärrän toki huolesi asiasta, minun mielestäni ei epilepsiaa vaan voida todeta yhden ainoan öisen darrakrampin perusteella.

Tosiaan 3 kolmosolutta, ei neljä kuten aiemmin mainitsin.

• hiprakassajoo
        ed. kirjoitti:

..vai milloin sinä siinä hiprakassa olit?

Pelkästään pienessä hiprakassa luultavasti ensimmäistä kertaa vuosiin kun olutta join.

• enummarra

Sitäpaitsi nyt kun lääkkeet vaihtuvat, hydantin purkuun, trileptal väliaikaisesti tilalle niin en aio rattiin koskea koska jo lääkkeen sivuvaikutukset tekevät sen mahdottomaksi. Joten ei huolta.

• No johan saarnaat

No jaa. Et tunne häpeää, hyvä se. Kova olet saarnaamaan kyllä. Sitä voisit hävetä. Jos et ymmärrä logiikkaa aloittajalla, niin varmaan et ymmärrä asiaa.

Olen varma, että vaikka et itse häpeä sairauttasi, niin se haittaa silti elämääsi, sillä moni ulkopuolinen ei siedä epileptikoita ja leimaa heidät. Ehkä epsi on niin lievä, että et saa kohtauksia julkisilla paikoilla. Jos kohtaus yllättää esim. torilla tai keskustassa, niin aika harvoin apua saa, sillä ulkopuoliset ajattelevat vaan narkkariksi tai juopoksi, jolla on viinakramppi.

• Näinhän se menee et

Ilmeisesti joskus olisi hyvä jättää joitain asioista kertomatta... :)

• rehellisyydestä

Yhdyn mainitsemaasi. Satakunnan sairaanhoitopiirin vastaanotoilla minulla on ollut pelkkää haittaa täydestä rehellisyydestä. Kannattaa pitää joitakin asioita omana tietonaan. Sen sijaan korostan aloittajaa mainitsemaan lääkkeiden sivuvaikutuksista, kun ensimmäinen poliklinikkavastaanotto tulee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      4523
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      564
      3429
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2171
    4. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      12
      1734
    5. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1596
    6. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      35
      1558
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      161
      1261
    8. OP Kaskimaa

Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1108
    9. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      224
      1041
    10. Viimeiset helmiterveiset

kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      70