Olen ollut jonkin aikaa pois työkkärin kirjoilta. Äskettäin päätin ryhtyä taas työnhakijaksi. Huomasin, että ilmoittautumisen voi hoitaa netin kautta pankkitunnuksilla ja näin myös tein. Sivuilla kuitenkin sanottiin selkeästi, että kun on iloittautunut netin kautta niin pitää käydä tai ottaa yhteyttä työkkäriin 10 päivän kuluessa netti-iloittautumisesta.
Toimin tietenkin ohjeiden mukaan ja menin seuraavana arkipäivänä työkkäriin. Siinä aikani odoteltuani tuli luokseni virkailijanainen ja kysyi, että millainen asia teillä. Kerroin, että olen ilmoittautunut netin kautta ja tulin nyt ilmoittautumaan tänne kun siellä niin käskettiin.
Nainen sanoi, että jos on ilmoittautunut netissä he ottavat yhteyttä 10 päivän kuluessa puhelimitse jos numero on ilmoitettu heille. Minä kiitin tiedosta ja lähdin kotiin.
Odottelin kotonani yhdeksän päivää ja kutsua ei vaan kuulunut. Ei muuta kuin uudestaan työkkäriin. Odottelin siinä jonkin aikaa vuoroani, että pääsin tiskille asioimaan. Tiskillä otettiin iloittautumiseni vastaan ja juteltiin työnhakuun liittyvistä asioista. Siellä ei osattu kertoa selitystä sille miksi kutsua ei ollut tullut.
Sieltä tiskiltä sain uuden ajan virkailijalle jonne minun pitää mennä viikon päästä tiskillä käynnistä. Tämä seuraava käynti on siis jo neljäs kerta tämän ilmoittautumisruljanssin aika kun käyn työkkärissä, eikä vielä ole päästy alkua pidemmälle.
Nuo asiat voisi varmaa hoitaa fiksumminkin. Ei ihme jos työkkärin toiminta herättää monissa niin paljon katkeruutta. En osaa kuin arvailla mitä jatkossa tapahtuu?!?
Työttömäksi ilmoittautumiseni
14
485
Vastaukset
- työnhakija
Siis neljä eri kertaa kun olen yhteydessä työkkäriin ilmoittautumisprosessin aikana. Yksi kerta netin kautta ja kolmas kerta paikan päällä seuraavaksi.
- tuore työtön
Onpas hassua! Minä taas koin ettei työkkäristä mitään "palvelua" saa, kun olen ollut viimeksi työtön 10 vuotta sitten, niin vastikään ilmoittauduin puhelimitse työttömäksi ja sanottiin että kun saan työtodistuksen, kiikutan sen työkkäriin. Näin teinkin pari vkoa tuon ekan työttömyyspäivän jälkeen.
Se virkailija, jolle menin viemään työtodistusta ja joka oli siinä päivystämässä tai jotain, oli jotenkin näreissään että ei minun hänelle olisi pitänyt tulla. Kenelle sitten? En ole saanut kenellekään virkailijalle aikaa että tilannettani kartotettaisiin enemmän tms.
Sain soittoajan vasta syyskuulle, jolloin minun pitää ilmoittautua mikäli työttömyys jatkuu.
Näinkö tämä nykyään menee?
Joskus silloin 10 v sitten jouduin heti jonnekin cv-kurssille/työnhakukurssille melkein heti ja nyt ketään ei vaikuttanut kiinnostavan työttömyyteni ollenkaan.- työnhakija
"Joskus silloin 10 v sitten jouduin heti jonnekin cv-kurssille/työnhakukurssille melkein heti"
Vieläkö työttömän pitää alkaa noilla kursseilla näyttelijäksi? Olen kuullut, että työttömiä laitetaan noilla kursseilla näyttelemään työnantajaa ja työnhakijaa ja nämä näytelmät sitten videoidaan ja lopputulosta sitten ruoditaan porukalla. - 3+5
työnhakija kirjoitti:
"Joskus silloin 10 v sitten jouduin heti jonnekin cv-kurssille/työnhakukurssille melkein heti"
Vieläkö työttömän pitää alkaa noilla kursseilla näyttelijäksi? Olen kuullut, että työttömiä laitetaan noilla kursseilla näyttelemään työnantajaa ja työnhakijaa ja nämä näytelmät sitten videoidaan ja lopputulosta sitten ruoditaan porukalla.Noita kursseja joissa opetetaan alkeet tietokoneesta eli miten se käynnistetään ja avataan esim sähköposti ja opetetaan tekemään CV ei enää oikeastaan olekaan kun nykyään kuuluu jo perussivistykseen niiden käyttö osata. Itse kysyin kesällä jotta olisiko jotain tietokoneen ajokortti kursseja että voisi päivitellä omaansa kun on jo vuosia kun joutunut käyttämään esim Word ohjelmaa, niin vastattiin ettei sellasia enää ole.
- määritys
Ehkä saat passituksen TYPPiin jossa määritetään oletko juoppo/narkkari/ hullu kun olet työtön.
- työnhakija
Odotan mielenkiinnolla milloin ja miten sana TYP nostetaan siellä esille. Mutta se on jo etukäteen pois suljettu vaihtoehto kohdallani, näin olen päättänyt.
Luulen, että monenlaista koukkua sieltä tulee ja siksi pitää olla varovainen. Odottelen kolmen kuukauden karenssia, tähän olen valmistautunut. Tuskinpa sieltä karenssiaikana niitä "palveluja" kovin paljon tuputetaankaan.
Päivärahat pitäisi saada ensin juoksemaan ennen kuin voi ajatella pidemmälle. Ilman rahaa ei kun ei oikein onnistu töihin meno, kun ne mahdolliset työmatkat voivat olla pitkiäkin ja syödäkin siellä pitäisi. Rahattomuus rajoittaa kyllä paljon, tässä tulee ne karenssien haitat käytännön tasolla esiin.
- on se vaikeaa...
Aloittajalle..
Omat kokemukseni ovat täsmälleen vastaavankaltaisia. Te-toimistojen toiminta on erittäin tehottoman tuntuista. (Omassa tapauksessani jopa rajoittavaa). Ensinäkin on käsittämätöntä, että henkilökohtaisia asioita joudutaan puimaan te-toimiston odotusjonossa, jolloin muutkin kuulevat asiasi. Mielestäni tämä loukkaa perusoikeuttani ja erityisesti oikeuttani yksityisyyteen. Asiakkaan juoksuttaminenkin on täysin naurettavaa ja sitä esiintyy p-a-l-j-o-n. Tuntuu, että kukaan ei tiedä miten asiat tulisi hoitaa, ja yllättäen kaikilla onkin sitten niin kiire, ettei asioita keretä hoitamaan. Noh..sitähän se tehottomuus yleensä teettää.
Vastaavasti opiskelusta..toinen virkailija sanoo, että saan omaehtoisesti suorittaa yhden kurssin yliopistossa. Toinen sanookin sitten, että et saa. Tiedot pitää siis itse varmistaa, sillä henkilöstöön ei lähtökotaisesti voi luottaa.- työnhakija
Tulee väkisin sellainen fiilis, että työkkäriin on ympätty liian paljon erilaisia palveluja ja niiden hoitaminen vaatii paljon tietoa jota ei kaikilla tunnu olevan tai sitten tulkinnat vaihtelevat.
Työkkärin toimintaa pitäisi selkeyttää ja palveluja yksinkertaistaa. Tavoitteet ovat olleet ehkä liian kunnianhimoisia, on pyritty luomaan erittäin paljon yksilöllisiä palveluja ja se on johtanut toiminnan puuroutumiseen. - on se vaikeaa..
työnhakija kirjoitti:
Tulee väkisin sellainen fiilis, että työkkäriin on ympätty liian paljon erilaisia palveluja ja niiden hoitaminen vaatii paljon tietoa jota ei kaikilla tunnu olevan tai sitten tulkinnat vaihtelevat.
Työkkärin toimintaa pitäisi selkeyttää ja palveluja yksinkertaistaa. Tavoitteet ovat olleet ehkä liian kunnianhimoisia, on pyritty luomaan erittäin paljon yksilöllisiä palveluja ja se on johtanut toiminnan puuroutumiseen.Luulenpa, että työnhakijan oikeudet ovat lähtökohtaisesti hieman hakusessa useimmalla virkailijalla. Nämä saattavat kieltämättä olla vaikeaselkoisia asioita ymmärrettäväksi, mutta onhan se väärin että työnhakija joutuu sitten tämän tietämättömyyden sietämään. Henk.koht aktiivisuus omien oikeuksien, kurssien, harjoitteluiden yms. selvittämisessä on kultaakin tärkeämpää. Voisinkin kärjistää, että moni aktiivinen pidempään työttömänä ollut olisi nopeastikin ammattimainen te-toimistovirkailija tietojensa puolesta. Virkailijoissa on hirveästi eroa, mikä on sinänsä ymmärrettävää, sillä osa käsittää ilmeisesti toimenkuvansa sihteeriä vastaavana tietojenkirjaajana. Kun resursseja on vähän, ammattimaisuus korostuu. Toisaalta hyvätkin tyypit väsyvät liiasta työmäärästä.
Olen eri mieltä siitä, että te-toimiston ylläpitämiä palveluja olisi liikaa. Mielestäni kyse on perusasioiden osaamisesta ja hallitsemisesta, joiden taitaminen vaatii kylläkin jonkinverran tietoa. Esim. kartoitusten tekeminen kartoituksen vuoksi ei luonnollisesti johda sellaisenaan ongelmien ratkaisuun. Mahdollisten ratkaisujen etsiminen on todella vähäisellä osalla(ainakin omakohtaisesti on ollu näin, ja kun jotain on ehdottanut, se on pääsääntöisesti tyrmätty). Usein te-toimistot antavatkin erilaisia kursseja järjestävän kouluttajan yhteystiedot huomioimatta, onko sinulla jo ennestään kyseistä osaamista. (eli palveluja on paljon ulkoistettu koulutusta tarjoaville yrtyksille, joilla kyllä bisnes kukoistaa). Toki näiden kurssien hyöty riippuu omasta osaamistaustastasi. Omatoiminen kehittäminen tuntuu olevan kirosana, jonka käyttöä suosittelen välttämään kyseisessä virastossa.
Itse suhtaudun te-toimistoihin välttämättömänä pahana, joissa asioin vain pakon edessä. - työnhakija
on se vaikeaa.. kirjoitti:
Luulenpa, että työnhakijan oikeudet ovat lähtökohtaisesti hieman hakusessa useimmalla virkailijalla. Nämä saattavat kieltämättä olla vaikeaselkoisia asioita ymmärrettäväksi, mutta onhan se väärin että työnhakija joutuu sitten tämän tietämättömyyden sietämään. Henk.koht aktiivisuus omien oikeuksien, kurssien, harjoitteluiden yms. selvittämisessä on kultaakin tärkeämpää. Voisinkin kärjistää, että moni aktiivinen pidempään työttömänä ollut olisi nopeastikin ammattimainen te-toimistovirkailija tietojensa puolesta. Virkailijoissa on hirveästi eroa, mikä on sinänsä ymmärrettävää, sillä osa käsittää ilmeisesti toimenkuvansa sihteeriä vastaavana tietojenkirjaajana. Kun resursseja on vähän, ammattimaisuus korostuu. Toisaalta hyvätkin tyypit väsyvät liiasta työmäärästä.
Olen eri mieltä siitä, että te-toimiston ylläpitämiä palveluja olisi liikaa. Mielestäni kyse on perusasioiden osaamisesta ja hallitsemisesta, joiden taitaminen vaatii kylläkin jonkinverran tietoa. Esim. kartoitusten tekeminen kartoituksen vuoksi ei luonnollisesti johda sellaisenaan ongelmien ratkaisuun. Mahdollisten ratkaisujen etsiminen on todella vähäisellä osalla(ainakin omakohtaisesti on ollu näin, ja kun jotain on ehdottanut, se on pääsääntöisesti tyrmätty). Usein te-toimistot antavatkin erilaisia kursseja järjestävän kouluttajan yhteystiedot huomioimatta, onko sinulla jo ennestään kyseistä osaamista. (eli palveluja on paljon ulkoistettu koulutusta tarjoaville yrtyksille, joilla kyllä bisnes kukoistaa). Toki näiden kurssien hyöty riippuu omasta osaamistaustastasi. Omatoiminen kehittäminen tuntuu olevan kirosana, jonka käyttöä suosittelen välttämään kyseisessä virastossa.
Itse suhtaudun te-toimistoihin välttämättömänä pahana, joissa asioin vain pakon edessä.Olen kyllä edelleen sitä mieltä, että kun palvelujen kirjoa voimakaasti kasvataan, kuten viime vuosikymmeninä on tapahtunut, niin osaamisen täytyy kasvaa suhteellisesti enemmän koska asioiden hallittavuus vaikeutuu, tulee paljon eri tekijöitä ja ulottuvuuksia jotka pitäisi osata ottaa huomioon. Tällöin virheet lisääntyvät ja kustannukset nousevat kun tarvitaan lisää koulutusta ja lisää tekijöitä ja raha menee sinne mihin sen ei pitäisi mennä. Tätä minä tarkoitan puuroutumisella.
Henkilökohtaisesti olen kevyemmän pelvelukonseptin kannalla, yksinkertaisemmat palvelut, lisää nettipalvelua. Palvelujen lisääminen nettiin vähentäisi myös virheiden mahdollisuutta.
- Kauris -62
Kävin Seinäjoen työkkärissä maaliskuussa. Aiemmin info-tiskin vierstä sai numerolapun ja sitt sai istua odottamaan. Nyt piti ensin jonottaa sitä numerolappua. Ilmeisesti jaoteltiin sen mukaan, mitä työtä etsi t oliko jo menetetty tapaus ja odottaa eläkepäätöstä tms. Tapaamani ohjaaja oli kai yleis-Jantunen, ainakin siellä helposti kerrotaan kuka on koulutukseen erikoistunut ohjaaja.
Joku sanoikin, ett jonkin aikaa työttömänä ollut pystyisi tietojensa puolesta tohon hommaan ja niinhän se on!- Kauris -62
Heippa taas, nopeasti on puoli vuotta mennyt.
Nyt mua häiritsee, ettei työkkärin setä ole kahdella viime käynnillä tarvnnut allekirjoitustani lainkaan. Meneekö oikein? - 20+17
Kauris -62 kirjoitti:
Heippa taas, nopeasti on puoli vuotta mennyt.
Nyt mua häiritsee, ettei työkkärin setä ole kahdella viime käynnillä tarvnnut allekirjoitustani lainkaan. Meneekö oikein?Se allekirjoitus on kun tulostaa sen suunnitelman ulos. Itse paperia eivät vaadi allekirjoittaa vaan juuri suunnitelman tulostus on se allekirjoitus. Jos et ole saanut koko suunnitelmaa mustaavalkoisella, sitten ollaan tehty virhe.
- varmuuden_vuoksi
Kun ilmoittautuu Internetissä työttömäksi työnhakijaksi, niin ottavatko he työkkäristä yhteyttä vai pitääkö sinnepäin ite ottaa yhteyttä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
No nytkö tuli lähtö Orpolle?
Pieniä oli Marinin aamupalasilakat joulukaloiksi vrt. Orpon 35 miljoonan euron kähmintä johonkin Vapaavuoren urheiluhall2462219- 1921684
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä471319Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad501035- 41826
- 14810
Miksi Lapset kiusaa yöllä
Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä31790Viimeinen lankafest
Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .25766Sama ransetti taas!
Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver21760Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46647