Autokoulun akka sanoi ajotunnilla "jarru ennen kytkintä"

ouiylpö

Musta toi ei yhtään kohtaa järkevyyttä, koska täytyy painaa kytkin alas, ettei moottori mene vitulleen. Miksi haluaisit aina painaa jarrua ennen kuin kytkintä, siis tietenkin manuaalisessa vaihteistossa.

Miksei painaa kytkintä ja sitten jarrua? Siten säästyt kaikenlaiselta moottorin ylikuluttamiselta. Mutta kuitenkin se "ajo-opettaja" sanoi, että paina vähän jarrua, ja sitten kytkintä. MIKSI?!?!?!?

54

12520

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ras-va-tri

      Ainakin maantieajossa ja muutenkin kun ehtii moottorijarruttamaan eli ensin moottorijarrutus, sitten jarrutus ja lopuksi kytkin pohjaan.

    • Ope kertoo

      Mitä jos kysyisit siltä opettajalta? Maksat sille opetuksesta, joten ota nyt ihmeessä autokoulusta kaikki hyöty irti.

      Mutta joo, varsinkin raskaan kaluston kanssa jarrujen huollosta tulee helposti huomattava kustannuserä, jos moottorijarrutusta ei hyödynnetä.

      Henkilöautoillakin moottorijarrutuksella on mahdollista säästää vähän polttoainetta. Tämä lienee autokoulunopettajan ajatuksen takana. Ja onhan siinä sekin puoli, että jos auto pitää pysäyttää nopeasti, silloin on tärkeintä hypätä jarrun päälle mahdollisimman nopeasti. Sillä kytkimellä niin merkitystä...

      • yugk

        > jarrujen huollosta tulee helposti huomattava kustannuserä, jos moottorijarrutusta ei hyödynnetä.

        Kuorma-auton moottoriteho/massa -suhde on niin pieni, että moottorijarrutus ei tee yleensä käytännössä mitään, ellei erikseen vaihda pienemmälle vaihteelle, missä ei siinäkään mielestäni ole järkeä. Henkilöautossa taas jarrujen huollosta tulee helposti huomattava kustannuserä, jos aina jarruttaa moottorilla eikä käytä jarruja.


      • opetietää
        yugk kirjoitti:

        > jarrujen huollosta tulee helposti huomattava kustannuserä, jos moottorijarrutusta ei hyödynnetä.

        Kuorma-auton moottoriteho/massa -suhde on niin pieni, että moottorijarrutus ei tee yleensä käytännössä mitään, ellei erikseen vaihda pienemmälle vaihteelle, missä ei siinäkään mielestäni ole järkeä. Henkilöautossa taas jarrujen huollosta tulee helposti huomattava kustannuserä, jos aina jarruttaa moottorilla eikä käytä jarruja.

        Juu.Siis kuormureissa on pakokaasujarru, joka tehostaa moottorijarrutusta. Jos sä kuormurilla jarrutat aina kytkin pohjassa, niin jarrut (16 kpl) saa uusia vuosittain.

        Ja todellakin, nykyauton polttoaineen syöttö toimii niin, että moottorijarrutuksessa ei kulu laisinkaan polttoainetta juurikin säästösyystä. Ei se moottori mikskään mene siitä, jos sillä jarrutetaan. Jarrupalat/levyt säästyy kylläkin.


      • tyfj
        opetietää kirjoitti:

        Juu.Siis kuormureissa on pakokaasujarru, joka tehostaa moottorijarrutusta. Jos sä kuormurilla jarrutat aina kytkin pohjassa, niin jarrut (16 kpl) saa uusia vuosittain.

        Ja todellakin, nykyauton polttoaineen syöttö toimii niin, että moottorijarrutuksessa ei kulu laisinkaan polttoainetta juurikin säästösyystä. Ei se moottori mikskään mene siitä, jos sillä jarrutetaan. Jarrupalat/levyt säästyy kylläkin.

        > Siis kuormureissa on pakokaasujarru,

        Eipä kyllä läheskään kaikissa ole ollut. Niissä, joissa on ollut, niin yleensä se on ollut rikki tai on kielletty käyttämästä taajamissa, koska se meluaa.


      • big diesel
        tyfj kirjoitti:

        > Siis kuormureissa on pakokaasujarru,

        Eipä kyllä läheskään kaikissa ole ollut. Niissä, joissa on ollut, niin yleensä se on ollut rikki tai on kielletty käyttämästä taajamissa, koska se meluaa.

        Tuossa hieman pakokaasujarruttelua, melko miehekkäät äänet :)
        http://www.youtube.com/watch?v=WOKf9lqD1-8


    • lifemocker

      koska jos sun ei tarvitse pysähtyä kokonaan ei ole mitään järkeä eikä tarvetta käyttää kytkintä

    • 2.4 STW

      No ainakin tehostin saa alipainetta paremmin. Aika turha ohje kuitenkin.

      Paljon paljon oleellisempi ohje on sellainen minkä isäni sanoi silloin joskus
      "muista että vilkku pitää näkyä aina ennen jarruvaloa" jos siis ollaan kääntymistä suunnittelemassa.

      Auttaa kanssa autoilijoita ennakoimaan mitä tuleman pitää.

    • jarru aina ensin

      Tottakai moottorijarrutus kannattaa hyödyntää, kytkin pohjaan vasta vähän ennen auton pysähtymistä, ettei moottori sammu. Ei siinä mitään moottorin ylikulumista tapahdu, mutta jarruja se kyllä säästää.

      • Tiedoksi!

        Moottorijarrutus lisää öljynkulutusta, varsinkin jos se on tapa.


      • täh
        Tiedoksi! kirjoitti:

        Moottorijarrutus lisää öljynkulutusta, varsinkin jos se on tapa.

        No nyt kaipaa vähän perusteluja. Itse käytän moottorijarrutusta ja ei mun ole tarvinnu sen tähden öljyä lisäillä.


      • hanat auki
        Tiedoksi! kirjoitti:

        Moottorijarrutus lisää öljynkulutusta, varsinkin jos se on tapa.

        Joo, kannattaa aina ajaa kaasu pohjassa, ettei öljyä kulu.

        Bensakoneissahan tehoa säädetään imuilmaa kuristamalla, joten imusarjassa ja sen myötä sylintereissä imutahdin aikana on hurja alipaine aina tyhjäkäynnillä & pintakaasulla ajettaessa.


    • dsahfd

      "Ettei moottori mene vitulleen".??? Kyllä ne moottorin kierrokset laskee ihan vapaaehtoisesti kun vauhti hidastuu. Ja jarrulla sekä moottorijarrutuksella se hidastuu, ei kytkimellä.

    • rape70

      Aika yksinkertaista: Jarrua käytetään, jos vauhtia hidastetaan. Kytkintä, jos halutaan vaihtaa vaihdetta.

      Moottorijarrutus on hyvä: säästää jarruja ja polttoainetta.

      Turhaa kytkimen käyttöä kannattaa välttää. Väärällä ajotavalla kytkin alkaa niin sanotusti 'luistaa' ja lopulta hajoaa.

      Auton pitäminen paikallaan kytkintä alhaalla pitämällä esim. on houkutteleva vaihtoehto ja auttaa lähtemään liikkeelle nopeasti, mutta se kuluttaa turhaa kytkintä. Parempi ottaa vaihde pois ja käsijarru päälle.

      Kysele siltä autokoulun opettajalta, jos joku asia jää epäilyttämään. Maksat aika kallista hintaa opetuksesta. Tosin autokoulun opettajista jotkut on aika lailla pystymetsästä. Ainakin aikaisemmin olivat. En tiedä, onko heillä nykyään kunnon pätevyysvaatimukset (asian hallinta ja opetustaito). Pitäisi kyllä olla, koska autolla ajamisen oppimisessa on kyse liikenneturvallisuudesta ja ihmishengistä.

      • Niinpä niin

        Siinä on puolet vihreiden ajasta liikennevaloissa missattu kun ensimmäinen hakee 1. vaihdetta silmään ja vapauttaa käsijarrua...


      • stopstartstop
        Niinpä niin kirjoitti:

        Siinä on puolet vihreiden ajasta liikennevaloissa missattu kun ensimmäinen hakee 1. vaihdetta silmään ja vapauttaa käsijarrua...

        Joopa joo ja nykyautoissa on vielä sammutusautomatiikka, jolloin autoa pidetään paikallaan jalkajarrulla. Itse napsautan Stop/Startin pois päältä joka kerta kun lähden liikkeelle. Varmaan joku ammattimies voi poistaa tämän turhakkeen pysyvästi mutta huollossa eivät kuitenkaan siihen ala.


      • lifemocker
        stopstartstop kirjoitti:

        Joopa joo ja nykyautoissa on vielä sammutusautomatiikka, jolloin autoa pidetään paikallaan jalkajarrulla. Itse napsautan Stop/Startin pois päältä joka kerta kun lähden liikkeelle. Varmaan joku ammattimies voi poistaa tämän turhakkeen pysyvästi mutta huollossa eivät kuitenkaan siihen ala.

        katseleppa joku päivä ympärillesi miten paljon noita "nykyautoja" onkaan suomen liikenteessä ;)


      • hiipii hiipii
        Niinpä niin kirjoitti:

        Siinä on puolet vihreiden ajasta liikennevaloissa missattu kun ensimmäinen hakee 1. vaihdetta silmään ja vapauttaa käsijarrua...

        Fiksu autoilija kyllä osaa laittaa ykkösen silmään jo hetkeä ennen valojen vaihtumista, ei sitä kytkintä tarvitse luistattaa koko odotusaikaa.


      • Meikkaustauko
        hiipii hiipii kirjoitti:

        Fiksu autoilija kyllä osaa laittaa ykkösen silmään jo hetkeä ennen valojen vaihtumista, ei sitä kytkintä tarvitse luistattaa koko odotusaikaa.

        Niin jos tuntee valojen "rytmin", nää jotkut kun alkaa vaihtamaan vasta kun vihreä palaa tai sitten kun muulta touhultaan ovat sen huomanneet.


      • savut kytkimestä
        Meikkaustauko kirjoitti:

        Niin jos tuntee valojen "rytmin", nää jotkut kun alkaa vaihtamaan vasta kun vihreä palaa tai sitten kun muulta touhultaan ovat sen huomanneet.

        Ihan se ja sama, onko pykälä päällä eli ei.

        Yllättäen pahimpia kuhnailijoita ovat usein nämä liruttelujat, jotka valoissa odottaessaan nykivät autoaan 10 cm kerrallaan eteenpäin. Voisi kuvitella, että valon vaihtuessa ampaisevat liikkeelle kuin korkki pullosta, mutta todellisuudessa

        a) liruttelija "nukkuu" sekunnin tai pari valon vaihtuessa ts. hereillä oleva kuski pukkaa ihan hyvin pykälän silmään samassa ajassa

        b) kun "liruttelija" lähtee liikkeelle, niin ei totisesti kiire vaivaa - risteyksen toisella laidalla hyvä jos 30 km/h taulussa, 40 km/h saavuttamiseen tarvitaan korttelin matka ja jos rajoitus on niinkin korkea kuin 70 km/h, sen saavuttamiseen tarvitaan kilometri .... tai siis tarvittaisiin, toiset valothan tulee tätä ennen vastaan eli huiput jää 50-60....

        Nuo jää kauas taakse, jos pääsee paalupaikalle - vaikka sammutusautomatiikka yrittääkin antaa sekunin verran tasoitusta lähdössä.


      • 123+5
        Niinpä niin kirjoitti:

        Siinä on puolet vihreiden ajasta liikennevaloissa missattu kun ensimmäinen hakee 1. vaihdetta silmään ja vapauttaa käsijarrua...

        Sitä varten ensin palaa keltainen valo . .


    • weoigje

      Normaalissa jarrutuksessa jarrutuksen voi aloittaa vaihtamalla jalka kaasupolkimelta kevyesti jarrulle ja pian on aika vaihtaa jokatapauksessa vaihdetta pienemmälle jolloin kytkin tulee poljetuksi pohjaan kuitenkin.

      Vauhdin rauhalliseen hidastamiseen riittää alkuun pelkkä moottorijarrutuskin eli jalan nosto kaasupolkimelta pois.

      Hätäjarrutuksessa sen sijaan on hyvä polkaista kytkin pohjaan hiukan ennen jarrupolkimen runttaamista niin saadaan moottorin veto pois aiheuttamasta ongelmia hätäjarrutustapahtumaan, ainakin aiheuttaa rytkymistä juuri ennen kuin moottori sammuu jolloin myös jarru- ja ohjaustehostus lakkaa toimimasta.

      Kävipä muuten kerran niin että sähköisellä ohjaustehostuksella varustettu auto sammahti risteyksessä jarruttaessa ilmastointi päällä, ilmeisesti kompura käynnistyi hetkellä jolloin tarvittiin ohjaustehostinta ja jarrutehostinta ja joutokäyntikierrokset ovat nykyautoissa niin alhaiset että syystä tai toisesta moottori sammahti.
      Ohjaustehostus lakkasi ja ohjauksesta tuli hetkessä todella jäykkä, melkein kuin olisi jotain mennyt ohjausmekanismin väliin vastustamaan kääntämistä, hyvä ettei auto mennyt liikenteenjakajaan. Auto käynnistyi välittömästi uudelleen virta-avaimesta ja kaikki toimi taas normaalisti joten mikään mekaaninen vikakaan ei ollut ohjauksessa jäykkyyden syynä, tehostin vain lakkasi toimimasta kun moottori sammui.

      Mieleen tuli heti mitenkähän paljon tällainen rakenne tulee aiheuttamaan onnettomuuksia vanhemmiten kun autot alkavat sammahdella vanhuuttaan, huoltamattomuuttaan ja vikaantuessaan, ehkä tuollainen ohjaustehostinkin saattaa vikaantua ja ohjaus muuttuu niin jäykäksi ettei sitä jaksa kääntää kun kuollut sähkömoottori vastustaa välissä.

      Tällöin ohjaus on siis vielä paljon jäykempi kuin vanhat autot joissa ei ollut tehostinta ollenkaan.

      • automaattivikaa

        "Mieleen tuli heti mitenkähän paljon tällainen rakenne tulee aiheuttamaan onnettomuuksia vanhemmiten kun autot alkavat sammahdella vanhuuttaan, huoltamattomuuttaan ja vikaantuessaan"

        Eikä tartte edes vanhentua sillä tämä "nykytekniikka" pettää yllättävän herkästi, eikä ihme sillä automaatiotoimintojen komponentit tulee mistä lie vinkuintiasta kovan alihankintakilpailun takia.

        Uusimmassa tuulilasissa juttu siitä kuin Colfista katosi jarrut 120 km/h vauhdissa, eikä vakkaria saanut jarrua painamalla pois päältä. Onneksi kyseessä testi mutta jos tapahtuu sama vaikka jollekin vähän ajavalle niin pahasti käy. Vasta kun toimittaja painoi kytkintä, vakkari pomppasi pois päältä.

        Näitä vakionopeuskytkimiä on nykyää jo melkein joka autossa ja jos niihin tulee häikkää ajossa, seuraukset voivat olla katasrofaaliset.


      • automaattivikaa kirjoitti:

        "Mieleen tuli heti mitenkähän paljon tällainen rakenne tulee aiheuttamaan onnettomuuksia vanhemmiten kun autot alkavat sammahdella vanhuuttaan, huoltamattomuuttaan ja vikaantuessaan"

        Eikä tartte edes vanhentua sillä tämä "nykytekniikka" pettää yllättävän herkästi, eikä ihme sillä automaatiotoimintojen komponentit tulee mistä lie vinkuintiasta kovan alihankintakilpailun takia.

        Uusimmassa tuulilasissa juttu siitä kuin Colfista katosi jarrut 120 km/h vauhdissa, eikä vakkaria saanut jarrua painamalla pois päältä. Onneksi kyseessä testi mutta jos tapahtuu sama vaikka jollekin vähän ajavalle niin pahasti käy. Vasta kun toimittaja painoi kytkintä, vakkari pomppasi pois päältä.

        Näitä vakionopeuskytkimiä on nykyää jo melkein joka autossa ja jos niihin tulee häikkää ajossa, seuraukset voivat olla katasrofaaliset.

        Niin ja mitenköhän olisi toimittajalle käynyt jos olisi ollut automaattilaatikko kyseisessä autossa?


      • automaattivikaa
        mersumies_ kirjoitti:

        Niin ja mitenköhän olisi toimittajalle käynyt jos olisi ollut automaattilaatikko kyseisessä autossa?

        Saahan vakkarin tietysti pois päältä muutenkin mutta kukahan osaisi sitä hätäjarrutksessa käyttää.
        Jarrujen halvaantuminen paljon vakavampi juttu. Artikkelin mukaan vika on turbossa koska niissä mootoreissa ei ole alipainetta jolla jarrutehostin toimii.

        Sanoisin että valmistajan pitäisi tällainen asia pitänyt älytä jo aikoja sitten eikä paljastua vasta ajossa. Pikkuturbot on muutenkin kovin vikaherkkiä.


      • saksalainen<>laatu
        automaattivikaa kirjoitti:

        Saahan vakkarin tietysti pois päältä muutenkin mutta kukahan osaisi sitä hätäjarrutksessa käyttää.
        Jarrujen halvaantuminen paljon vakavampi juttu. Artikkelin mukaan vika on turbossa koska niissä mootoreissa ei ole alipainetta jolla jarrutehostin toimii.

        Sanoisin että valmistajan pitäisi tällainen asia pitänyt älytä jo aikoja sitten eikä paljastua vasta ajossa. Pikkuturbot on muutenkin kovin vikaherkkiä.

        Vika on klonswagenin penninvenytyksessä. Ovat keksineet jättää alipainepumpun pois. Tätä ennen tutkivat, kuinka paljon jakopään materiaalivahvuuksista voidaan tinkiä...

        Dieseleissähän jarrutehostimelle tehdään alipaine sattuneesta syystä aina pumpulla ja useimmissa bensaturboissakin sellainen on.


    • Plöösl

      Hätäjarrutuksessa aina ensimmäinen reaktio jarru pohjaan ja jos ei ole jarruassistenttia, niin sitten vaikka kaksin jaloin. Antaa sen kytkimen olla. Pääasia, että tilanteen sattuessa saadaan vauhtia pois mahdollisimman paljon, jolloin mahdollinen väistökin sujuu paremmin.
      Jokainen sadasosa on käytävä tehokkaasti vaaran uhatessa. Turha siinä on sillon kytkimen kanssa ruveta koheltamaan.

      Tuo on muuten tehokas varuste, tuo jarruassistentti. Jouduin kerran siihen turvautumaan. Auto pysähtyi hämmästyttävän nopeesti. Niin nopeesti, että perässä tullu auto meni vasemmata ohi ja sai pysäytettyä vasta, kun oli menny mun ohi. Toinen perässä tullu pysähtyi oikealle puolelle. Onni onnettomuudessa kehenkään ei sattunu.

      • suksikaasanonko?

        Missähän peräseinäjoessa olette opetelleet auton käsittelyä?


      • uihbh

        > jolloin mahdollinen väistökin sujuu paremmin

        En usko että mahdollinen väistö sujuu paremmin moottori pysähtyneenä tai hitaasti ja epätasaisesti pyörien, kun ohjaustehostuskaan ei tällöin toimi.


      • So no?
        uihbh kirjoitti:

        > jolloin mahdollinen väistökin sujuu paremmin

        En usko että mahdollinen väistö sujuu paremmin moottori pysähtyneenä tai hitaasti ja epätasaisesti pyörien, kun ohjaustehostuskaan ei tällöin toimi.

        Moottorihan pyörii samaa tahtia pyörien kanssa vaihteesta riippuen manuaalivaihteisessa autossa. Ainakin niissä autoissa joilla minä oon ajanu.


      • Hihhihhiii
        uihbh kirjoitti:

        > jolloin mahdollinen väistökin sujuu paremmin

        En usko että mahdollinen väistö sujuu paremmin moottori pysähtyneenä tai hitaasti ja epätasaisesti pyörien, kun ohjaustehostuskaan ei tällöin toimi.

        "En usko että mahdollinen väistö sujuu paremmin moottori pysähtyneenä "

        No tuo on totta. Miten väistät, jos auto ei liiku. Toisaalta, no, onko sen niin sitten väliäkään? :D


      • iojjoi
        So no? kirjoitti:

        Moottorihan pyörii samaa tahtia pyörien kanssa vaihteesta riippuen manuaalivaihteisessa autossa. Ainakin niissä autoissa joilla minä oon ajanu.

        >Moottorihan pyörii samaa tahtia pyörien kanssa vaihteesta riippuen manuaalivaihteisessa autossa.

        Niin, ja kun pyörät täysjarrutuksessa välillä hiukan pyörähtävät, niin voiko ohjaustehostus ja jarrutehostus toimia? Varsinkin suurilla vaihteilla?


      • ABS...
        iojjoi kirjoitti:

        >Moottorihan pyörii samaa tahtia pyörien kanssa vaihteesta riippuen manuaalivaihteisessa autossa.

        Niin, ja kun pyörät täysjarrutuksessa välillä hiukan pyörähtävät, niin voiko ohjaustehostus ja jarrutehostus toimia? Varsinkin suurilla vaihteilla?

        Ootko koskaan kuullut puhuttavan ABS-jarruista? Sellaiset on ollut vakiovarusteena suurin piirtein kaikissa autoissa jo 15 vuotta. Estävät pyörien lukkiutumisen täysjarrutuksessa, jolloin moottorikaan ei pysähdy ja ainakin hydraulinen ohjaustehostin ja jarrutehostin toimivat.

        Ja maantienopeuksissa isommankin henkilöauton ohjausta jaksaa kyllä helposti käännellä ilman tehostustakin. Raskaaksi ohjaus menee vasta kun nopeus lähestyy kävelynopeutta

        Jos sähköinen ohjaustehostin lakkaa toimimasta moottorin sammuessa, niin kyseessä on paha suunnitteluvirhe. Kyllä akku jaksaisi ohjaustehostinta pyöritellä aika kauan, joten ohjaustehostimen sammuttamiseen moottorin sammuessa ei ole mitään järkisyytä.


    • varsinainen oppilas!

      Jos et uskalla kysyä opettajalta miksi, niin usko edes häntä. Kytkintä käytetään vaihtamisen yhteydessä eikä juuri muutoin. Pienet nopeuden muutokset hoidetaan moottorilla, joko kiihdyttäen tai jarruttaen.

      Usko vaan mitä se akka sanoo. Hän tietää kuitenkin asiat paremmin kuin sinä.

    • oiwejgiore

      Täällä on selvästi nuorisoa vastailemassa että antaa sen kytkimen olla hätäjarrutuksessa, ette olleet näkemässä 80-luvun liikenneohjelmia joissa kehotettiin painamaan kytkin pohjaan hätäjarrutuksessa juurikin moottorin vedon pois saamiseksi.
      Tämä on varmasti täysin pätevä neuvo tänäkin päivänä ABS jarruista, hätäjarrutehostimista sekä luistonestoista huolimatta.

      Moottorin säilyminen käynnissä voi tullakin tarpeelliseksi hätätilanteen jatkuessa jos jarrutus ei vaikka riitäkään vaan on voitava väistää tai karata pois alta. Moottori sammuneena ei ohjaustehostus toimi jolloin ohjaus on käsittämättömän raskas eikä väistö onnistu. Jarrutehostus on myös pois pelistä eikä jarrua jaksa painaa tarpeeksi lujaa.

      Olen katsellut youtubesta noita autokameroilla kuvattuja kolarivideoita ja ihmettelin ensin miten niin monessa kolarissa tällin jälkeen auto menee pitkän matkaa ikäänkuin ilman jarruja, jos pyörät oli käännettynä, auto jää kaartamaan sitä sädettä mutta todennäköisesti kolarissa moottori sammuu jolloin em. tehostimet menee pois päältä ja auto menee silloin minne menee.

      Mielestäni olisi erittäin hyvä jokaisen kuljettajan miettiä valmiiksi mitä tehdä hätätilanteessa ja vaikka kuivaharjoitella jossain sopivassa paikassa että kytkin pohjaan ja jarrutus niin että ABS:t rutisee.
      Lisäksi jos tehostimet menee pois päältä niin mekaanisella käsijarrulla varustetussa autossa voi vielä pysäyttää auton hallitusti vetämällä käsijarrukahvaa.

      Sähköisillä seisontajarruilla varustetuista en tiedä toimiiko sekään muuten kuin on-off periaatteella.
      Mielestäni oli paha virhe laittaa joissain autoissa seisontajarrukin sähkökäyttöiseksi, tämä olisi ehdottomasti pitänyt pitää mekaanisena, tavallaan hätävarajärjestelmänä jos normijarrut pettää.

      • mäkilähtöavustin

        Uskoisin että nämä sähköiset käsijarrut ovat vain välivaihde sillä johan nyt useissa autoissa on automaattinen mäkilähtöavustin joka pitää auton paikallaan taatusti. Mihin käsijarrua enää tarvii? Eihän niitä osaa nuoret kuskit edes käyttää mäkilähdön apuna.

        Millä mäkilähtöavustin pitää auton paikallaan, en tiedä mutta toimii yllättävän hyvin.


      • kortti 11/1992->
        mäkilähtöavustin kirjoitti:

        Uskoisin että nämä sähköiset käsijarrut ovat vain välivaihde sillä johan nyt useissa autoissa on automaattinen mäkilähtöavustin joka pitää auton paikallaan taatusti. Mihin käsijarrua enää tarvii? Eihän niitä osaa nuoret kuskit edes käyttää mäkilähdön apuna.

        Millä mäkilähtöavustin pitää auton paikallaan, en tiedä mutta toimii yllättävän hyvin.

        Minä en halua mitään mäkilähtö "avustimia" sotkemaan mäkilähtöjäni, osaan mäkilähdön ilman käsijarruakin ihan pelkällä jalkatyöskentelyllä jarrupolkimella ja kytkimellä eikä auto liikahda senttiäkään taaksepäin.


      • Manuaalivaihteinen
        kortti 11/1992-> kirjoitti:

        Minä en halua mitään mäkilähtö "avustimia" sotkemaan mäkilähtöjäni, osaan mäkilähdön ilman käsijarruakin ihan pelkällä jalkatyöskentelyllä jarrupolkimella ja kytkimellä eikä auto liikahda senttiäkään taaksepäin.

        Niinpä minäkin sen teen, mutta uusavuttomille pitää olla kaikkia hilavitkuttimia tai niille joiden on pakko ajaa autoa vaikka 12 cm piikkikoroilla.


      • Liikennekouluttaja

        ...80-luvun liikenneohjelmia joissa kehotettiin painamaan kytkin pohjaan hätäjarrutuksessa juurikin moottorin vedon pois saamiseksi...

        Ei päde nykypäivänä. Ellet aja jotain -80 luvun autoa... Neuvoit, että ensin kytkin ja sitten jarru. Montako metriä auto ehtii mennä pidemmälle esim. Moottoritienopeuksissa neuvomallasi menetelmällä. Varmastikkin vähintään metrejä! Toiseksi, noustessasi äkisti kytkinpolkimelle, jää osa hätäjarrutuksen räväkkyydestä pois ja taas tulee lisämetrejä/väistönopeus suuremmaksi. Tänäpäivänä, kun käytännössä kaikissa autoissa on vähintäänkin ABS, niin aina ensirefleksin tulee olla täysjarrutus. Tätähän varottiin sillon -80luvulla syystä koska tekniikka ei vielä silloin ollut näin kehittynyttä.


      • oiwej...
        Liikennekouluttaja kirjoitti:

        ...80-luvun liikenneohjelmia joissa kehotettiin painamaan kytkin pohjaan hätäjarrutuksessa juurikin moottorin vedon pois saamiseksi...

        Ei päde nykypäivänä. Ellet aja jotain -80 luvun autoa... Neuvoit, että ensin kytkin ja sitten jarru. Montako metriä auto ehtii mennä pidemmälle esim. Moottoritienopeuksissa neuvomallasi menetelmällä. Varmastikkin vähintään metrejä! Toiseksi, noustessasi äkisti kytkinpolkimelle, jää osa hätäjarrutuksen räväkkyydestä pois ja taas tulee lisämetrejä/väistönopeus suuremmaksi. Tänäpäivänä, kun käytännössä kaikissa autoissa on vähintäänkin ABS, niin aina ensirefleksin tulee olla täysjarrutus. Tätähän varottiin sillon -80luvulla syystä koska tekniikka ei vielä silloin ollut näin kehittynyttä.

        Siinä ajassa kun oikealta jalalta menee siirtyessä kaasupolkimelta jarrupolkimelle, on vasemmalla jalalla hyvin kerennyt polkaista kytkimen pohjaan.

        Kyllä se 80-luvullakin ensireaktio piti olla mahdollisimman kova jarrutus mutta kun useimmissa autoissa ei silloin ollut ABS jarruja, lukkiutumista piti välttää vaikka hieman pumppaamalla jarrupoljinta tarvittaessa.

        Sammuu se nykyautonkin moottori jos kytkintä ei paineta ja joku viitosvaihde on laatikossa valittuna, nopeus putoaa tarpeeksi alas niin kone sammuu. Samalla lakkaa ohjaus- ja jarrutehostus jolloin auto menee minne menee.


      • 120=33m/s
        oiwej... kirjoitti:

        Siinä ajassa kun oikealta jalalta menee siirtyessä kaasupolkimelta jarrupolkimelle, on vasemmalla jalalla hyvin kerennyt polkaista kytkimen pohjaan.

        Kyllä se 80-luvullakin ensireaktio piti olla mahdollisimman kova jarrutus mutta kun useimmissa autoissa ei silloin ollut ABS jarruja, lukkiutumista piti välttää vaikka hieman pumppaamalla jarrupoljinta tarvittaessa.

        Sammuu se nykyautonkin moottori jos kytkintä ei paineta ja joku viitosvaihde on laatikossa valittuna, nopeus putoaa tarpeeksi alas niin kone sammuu. Samalla lakkaa ohjaus- ja jarrutehostus jolloin auto menee minne menee.

        Niin. Mitä sen on väliä, jos se moottori on sammuksissa auton seistessä paikallaan? Ja tokihan sitä kytkintä voi jo sitten polkeakkin, kun vauhti on saatu hiljennettyä sinne parin kympin tietämille, jolloin vaara alkaa olla ohi jo.
        Tärkein on kuitenkin saada sitä vauhtia pois ja tehokkain tapa on voimallinen jarrun polkaisu. Jos poljet sitä ennen kytkintä, jää räväkkä jarrutuksen aloitus vähemmän räväkäksi ja siitä tulee niitä metrejä elämän ja kuoleman välillä.


      • Mitä haittaa?
        kortti 11/1992-> kirjoitti:

        Minä en halua mitään mäkilähtö "avustimia" sotkemaan mäkilähtöjäni, osaan mäkilähdön ilman käsijarruakin ihan pelkällä jalkatyöskentelyllä jarrupolkimella ja kytkimellä eikä auto liikahda senttiäkään taaksepäin.

        Sulla on ilmeisesti autossa aika hyvin vääntöä heti tyhjäkäynnillä, tai sitten ei tarvi mäkilähtöjä tehdä jyrkemmistä mäistä.

        Heikommin vääntävällä moottorilla pitää ottaa se kolmaskin poljin käyttöön, jos aikoo mäkilähdön tehdä pelkällä jalkatyöskentelyllä niin, ettei auto liikahda yhtään taaksepäin. Kengän toisella syrjällä jarrua ja samaan aikaan toisella syrjällä kaasua...

        Mutta miten se mäkilähtöavustin "sotkee" mäkilähdöt. Sehän vaan helpottaa hommaa kun jarrut pysyvät kiinni niin kauan että auto liikahtaa eteenpäin. Voi ihan rauhassa nostaa jalan jarrulta kaasulle eikä vielä senkään jälkeen ole mitään kiirettä sen kytkimen kanssa, kun mäkilähtöavustin pitää auton paikallaa.

        Se on vähän samanlainen varuste kuin vaikka tuulilasinpyyhkimien tihkukytkin. Ei sitäkään mihinkään välttämättä tarvitse, mutta on se mukava olla olemassa...


    • CoverKill

      Taloudellisuusajoa. Kun moottori jarruttaa niin ei kulu bensaa. Aika mitätöntä nipotusta mutta itsekkin teen siten että painan kytkintä vasta sitten kun nopeus on liian alhainen kyseiselle vaihteelle.

    • yli 25 vuotta autoa

      Kun hiljennetään maantienopeudesta taajamanopeuteen, painetaan ensin kevyesti hieman jarrua jotta takana mahdollisesti tuleva ymmärtää sinun hidastavan.Sitten löysätään kaasua (moottorijarrutus) ja painetaan kytkin pohjaan ja vaihdetaan vitoselta neloselle ja jos lähesteytään risteystä niin portaittain alaspäin jarrulla auttaen niin että kun aletaan pysähtymään, kytkin on pohjassa vasemmalla jalalla ja oikea jalka huolehtii jarrusta.
      Ennen pysähtymistä vaihde on kakkosella. Kun pysähdytään kokonaan vaihde vapaalle ja kytkin ylös. Jarrulla pidetään auto paikallaan ja estetään taaksepäin tai eteenpäin liikkuminen. Kun lähdetään liikkeelle, kytkin pohjaan, jarrulla pidetään ja ykkönen päälle. Nosta kytkintä hitaasti niin että auto on "kytkinpidossa" ja siirrä jalka jarrulta kaasulle ja paina sitä niin että kierrokset hieman kasvavat. Nosta kytkintä pehmeästi ja auto lähtee liikkeelle, Kaasuta hieman enemmän ja kytkin pohjaan kaasu ylös ja kakkonen. Kytkin ylos pehmeästi ja kaasulla vauhtia lisää jne.

      Kytkimen tehtävä on kytkeä veto pois. Oikea autokoulun opettaja opettaa sen miten vedon poistaminen vaikutttaa.

    • golgyd

      Eiköhän syynä ole se, että kun nostaa jalan kaasulta, alkaa moottorijarrutus, joka loppuu kun painaa kytkintä, ja hidastuminen jatkuu kun painaa taas jarrua. Siitä tulee ylimääräinen nykäys. Vähän samanlainen juttu kuin se että pysähtyessä on hyvä löysätä jarru pehmeästi hetkeä ennen kuin auto pysähtyy, muuten jarrutuksessa painuneet etujouset potkaisevat keulaa ylöspäin kun vauhti loppuu. Ei tärkeitä juttuja mutta vaikuttavat kyydin tasaisuuteen ja siihen, miten osaavalta kuski tuntuu matkustajan mielestä.

    • Mosse 1500M

      Että ihan autokoulun akka - on taas asenne kohdallaan...

    • Autoilija vm47

      Kyllä nykynuoret on urpoja, aina kaikki on pakko selvittää ei käytetä omia aivoja. Aina jarru ennen kytkintä!!!! Kytkintä ei edes tarvita jos on rattimies, ainoastaan liikkeellelähdössä, toki se helpottaa vaitamista mutta ei ole pakollinen. Ottakaahan selvää niin sitten tekin tiedätte, ja ottakaa opiksi niin liikenne tulee joustavammaksi.

      • sickofdatcrap

        Onko se aina pakko kurmuuttaa nuorempia?


    • ope tietää

      Ope oli aivan oikeassa. Siinä tulee samalla moottorijarrutus. Ei mitään mieltä jarruttaa vapaana kiitävää autoa.

      • kaikenlaisthöpöhöpö

        Hei 120. Hätäjarrutuksessa painetaanTIETYSTI ensin vain jarrua.


      • Refleksit määrää
        kaikenlaisthöpöhöpö kirjoitti:

        Hei 120. Hätäjarrutuksessa painetaanTIETYSTI ensin vain jarrua.

        Hätätilanteessa ihminen toimii aika lailla refleksiensä varassa. Jos aloitteleva autoilija opettelee painamaan aina kytkimen pohjaan ennen jarrun polkaisua, niin todennäköisesti hän toimii niin myös hätäjarrutuksessa. Ja vaikka se ei aiheuttaisi kuin puolen sekunnin viiveen jarrutuksen aloituksessa, niin pysäyttämismatka lisääntyy 15 metriä...


      • oweisjfjfioej
        Refleksit määrää kirjoitti:

        Hätätilanteessa ihminen toimii aika lailla refleksiensä varassa. Jos aloitteleva autoilija opettelee painamaan aina kytkimen pohjaan ennen jarrun polkaisua, niin todennäköisesti hän toimii niin myös hätäjarrutuksessa. Ja vaikka se ei aiheuttaisi kuin puolen sekunnin viiveen jarrutuksen aloituksessa, niin pysäyttämismatka lisääntyy 15 metriä...

        Eikö se nyt p3rkele mene kaaliin että se ei aiheuta mitään viivettä!

        Sillä aikaa kun oikea jalka siirtyy kaasupolkimelta jarrupolkimelle, vasen polkaisee kytkimen pohjaan.
        Vaikkei kytkintä painettaisikaan, vasen jalka joutuu kuitenkin siirtymään kaasulta jarrulle, ymmärsitkö?


      • Niinkö?
        oweisjfjfioej kirjoitti:

        Eikö se nyt p3rkele mene kaaliin että se ei aiheuta mitään viivettä!

        Sillä aikaa kun oikea jalka siirtyy kaasupolkimelta jarrupolkimelle, vasen polkaisee kytkimen pohjaan.
        Vaikkei kytkintä painettaisikaan, vasen jalka joutuu kuitenkin siirtymään kaasulta jarrulle, ymmärsitkö?

        Jaa että sulla oikea jalka on niin paljon vasenta hitaampi, että vasen on ehtinyt polkaista kytkimen pohjaan ennen kuin oikea aloittaa jarrutuksen? No ei siinä sitten mitään...

        En tiedä muista, mutta ainakin mulle itselleni on vaikea riuhtasta yhtä aikaa vasen jalka kytkimelle ja oikea jarrulle. Kroppa pysyy paljon tukevammin penkissä ja oikean jalan liike on paremmin hallittavissa kun ottaa vasemmalla tukea pyöräkotelosta.


    • pohtiskelija

      Jos kytkintä ei avaa, niin ABS-jarrutus ei vetävillä pyörillä toimi yhtä hyvin kuin kytkin auki, kun moottorin inertia kerrottuna välityssuhteella rytkii mukana. Kerran kun jouduin Nihtisillan kohdalla tekemään hätäjarrutuksen väistääkseni eteeni tunkeutunutta mummoa, moottori sammahti painettuani jarrua, samalla olin painamassa kytkintä, ja juuri kun sain kytkimen auki, moottori oli pysähtyneenä ja lähti tietysti käyntiin kun taas suljin kytkimen jarrutuksen jälkeen. En muista enää miten tehostus toimi ABS:n kanssa moottori pysähtyneenä, ehkä joku tekniikan tuntija voi vastata siihen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

      Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2761
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

      Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1529
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

      vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

      Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      976
    5. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      974
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

      Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      934
    7. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    8. En sano tätä pahalla

      Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      78
      889
    9. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      888
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

      Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      829
    Aihe