Saako sairaalle ystävälle puhua suoraan?

Minna25_

Eli ystäväni, iältään 20-vuotias alkoi kärsiä rintakivusta ja henkeä alkoi ahdistamaan. Hän meni sairaalaan jossa menikin sitten nopeasti huonoon kuntoon ja syy löytyi: keuhkoembolia.

Tiesin tuolla ystävälläni olleen terveyden kanssa ongelmia, sydämen tykyttelyjä, muljahteluja, hengästymistä, huimausta, väsymystä jne.. Itse olen kaikkien vaivojen kanssa hieman turhankin tarkka ja menen helposti lääkäriin. Tuota kaveriani en kuitenkaan saanut menemään lääkäriin millään. Monta kertaa olin tarjoutunut hänet viemäänkin, kun valitteli huonoa vointia.

Ystäväpiirissä on tapahtunut kuolemia ja vakavia sairastumisia, yksi ystävämme sai sydänlihastulehduksen vuosi sitten ja kuoli. Myös toinen ystävämme on menehtynyt yllättävän aivotapahtuman vuoksi. Luulisi, että nämä varoittavat esimerkit edes saisivat uskomaan ettei se sairastuminen ole iästä kiinni, mutta ei.

Ystäväni kuitenkin toipui ja kävin häntä katsomassa sairaalassa kun hän oli paremmassa kunnossa. Kerroin mitä mieltä olin ja että olin ollut huolissani. Menemällä ajoissa lääkäriin ja muuttamalla elämäntapojaan hän olisi todellakin pystynyt vaikuttamaan tapahtuneeseen, sillä mitään tulpille altistavia riskitekijöitä terveydessä hänellä ei ole. Varmasti jo sipsien ja karkkien puoleen vähentäminen ja puolen tunnin lenkki päivässä olisi auttanut aikaisemmin.

Lopputulos oli että ystäväni suuttui ja sairaalasta päästyään ei enää tahdo tavata minua. Olin kuulemma mennyt haukkumaan hänet sairaalaan, vaikka siitä ei ollut kyse.

Mielestäni nuorille ihmisille sattuu ihan turhan takia sairastumisia ja kuolemia, kun ei viitsitä vain huolehtia itsestään eikä mennä lääkäriin. En ole itsekään täydellinen ja elänyt terveellisesti, mutta taas tämä yksi tapaus sai taas tsemppaamaan lisää.

Mutta mitä mieltä olette, olisinko saanut sanoa ystävälleni mitä ajattelen?

7

374

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lifemocker

ystävällä on suorastaan velvollisuus sanoa mitä ajattelee!

mitä muutenkaan teet "ystävällä" jonka kanssa ette voi suoraan puhua?

• RulleKatarina

Ajattelisin, tietäähän en voi, että osuit vaikeaan asiaan juuri vaikeana ajankohtana.
      Ystäväsi oli varmasti melko "vereslihalla" kokemansa jälkeen, onhan se valtava kriisi kenelle tahansa yhtäkkiä joutua sairaalaan hengenvaarassa josta embolian kohdallakin todella on kyse.
      Varmasti lääkäri häntä oli jo asiasa vakavasti valistanut, joten uutta se ei ollut. Tilanne oli vain liian "päällä" vielä, mieli on valtavan herkkä tuollaisessa tilanteessa. Sitä ottaa kaiken, niin hyvän kuin pahan valtavan vahvasti ja raskaasti tuossa vaiheessa. Se on tuo ihmisen psyyke niin kumma rakennelma, että ota siitä selvä!
      Tiedä kokemuksesta esim. tätini, joka oli aktiivinen uintia ja liikuntaa ja matkustelua ym paljon muuta harrastava rouva, ja sai yllättäen toispuoleisen halvauksen. No, kepin avulla nyt liikkuu, mutta entiselleen ei tullut. Vielä kuukausien jälkeen hänen mielensä oli käsittämättömän herkkä, pienikin neuvo tai erimielisyys sai itkemään ja pahoittamaan mielensä! Onneksi hoitavalta lääkäriltä saimme infoa asiasta, ja osaamme käsitellä häntä nyt hieman hienotunteisemmin, pumpuliin käärimättä.
      Uskoisin, että kyllä se iho kasvaa ja paksuuntuu vähitellen. Siihen asti voisit kokeilla sellaista hienotunteista ja hyvin huomioon ottavaa lähestymistapaa. Jos ja kun kyseessä on ystävä, en kehota missään tapauksessa jättämään yksin, se olisi pahinta nyt! Mutta pidä myös huoli ettet itseäsi joudu uhraamaan, etkä olemaan muuta kuin olet.
      Sairastuminen on ollut hirvittävä shokki, samoin lähellä kuolemaa käyminen. Se vaikuttaa väkisinkin, ja vie aikaa työstää. Ole tukena mutta älä kanna. Huolehdi myös omasta jaksamisestasi ja hyvinvoinnistasi!
      Tässä mun mietteitä, en väitä tietäväni, mutta en luule aivan hakoteilläkään olevani! Hienoa lämmintä kesää sinulle kuten myös yst¨v¨llesi!

• kauniisti sanottu

Kamala miten Sinulla, RulleKatarina, on paljon järkeä päässä. Voi kun minullakin olisi sinunlainen ystävä!!!!!!!!!!!!!
        Vastauksesi oli kuin höyhenellä silitys!

• aögnkl243kölj

Ihan asiallisesti ottaen kyllä jos on noin nuorena saanut keuhkoembolian, sille on kaksi mahdollista syytä: perinnöllinen herkkyys ja/tai e-pillerit (joskus myös muu hormonaalinen seikka). Vaikka ois syönyt mitä sipsejä niin ei elimistö vielä tuossa iässä siitä niin pahasti kärsi. (Vedän sanani takaisin, jos ystäväsi on todella 150-kiloinen, mutta epäilen.) Toki ystäväsi olisi pitänyt mennä lääkäriin aiemmin. Osittain kuitenkin haukut väärää puuta. Keuhkoembolia taisi olla Eva Wahlströmilläkin (saattoi olla joku toinenkin embolia, en muista), siis sillä nyrkkeilijällä, eikä taida sen elintavoissa olla kauheasti vikaa...

Ymmärrän, että olet suuttunut ystävällesi, koska olit huolissasi ja pelkäsit että hän kuolee. Mutta kyllä hänelläkin on syynsä suuttua sinulle. Onhan hän itsekin pelästynyt varmasti, että oli hengenlähtö lähellä! Samoin varmasti syyttää itseään, ettei mennyt aiemmin lääkäriin! Minä ainakin syyttäisin itseäni jo valmiiksi, ilmankin että tullaan sairasvuoteen ääreen vielä "sanomaan suorat sanat" asenteella "mitäs mä sanoin"! Asetupa hetkeksi hänen näkökulmaansa ja mieti asiaa.

Jos olisin sinä, lähettäisin ystävällesi kauniin kirjeen ja anteeksipyynnön. Kerro, että olit hänelle vihainen koska pelkäsit menettäväsi hänet. Pyydä anteeksi, että loukkasit häntä vaikealla hetkellä ja tee selväksi, että olet todella huojentunut, että hän voi paremmin.

• Nassu xxx

Eli saarnasit hänelle, että hänen sairastumisensa oli itse aiheutettua? Mistä olet saanut tämän tiedon? Tiedätkö mitä on keuhkoembolia? Jätä terveyskasvastus lääkärille ja muille ammattilaisille. Tuon ikäinen ei voi saada keuhkoemboliaa pelkistä sipseistä.

Minun mielestäni ongelmani on se, ettet osaa pysyä omalla tontillasi vaan lähdet leikkimään asiantuntijaa. On eri asia olla yleisesti huolissaan kuin väittää, että välttämällä karkkeja ja sipsejä hän olisi välttänyt embolian. Se on huuhaata ja minuakin ärsyttäisi.

Lopputulos: sano vaan mitä ajattelet, mutta ajattele vähän paremmin ja tunne ajattelusi rajat. Nyt sulta puuttuu tietoa ja päsmäröit kuin mikäkin puoskari.

• Pahanilmanlintu*

Olisi ehkä riittänyt, että olisit maininnut, että olit ollut hänen terveydestään huolissasi, mutta nythän on kaikki taas hyvin. Tsemppiä.

Syyllistämistä on aina vaikea kestää. Huonokuntoisena sairaalan sängyssä ei todellakaan ole ilo kuulla, että JOS olisit syönyt, kuten sanoin, JOS olisit reippaillut kuten sanoin, JOS olisit uskonut...

Eii pidä maallikkona tehdä diagnooseja toisen sairaudesta, se pitää jättää ammattilaisille.

• Sopiminen ??

Jos haluat saada ystäväsi takaisin, pyydät anteeksi. Se on ihan ok tuossa tilanteessa. Varmasti hän on osittain ainakin itsekin tuon aiheuttanut, mutta sinä olet toiminut epäempaattisesti ja väärin. Olet ajatellut vain itseäsi, sinua kiinnosti enemmän kertoa asia suoraan ja purkaa omaa huolestumistasi vaiheessa, missä hän on sairastunut. Sinä olit kyllä nyt aivan väärällä ajoituksella liikenteessa ja toimitkin väärin.

Olet oikeassa, ihmisten pitäisikin huolehtia omasta terveydestään ja ystävien kanssa pitää pystyä keskustelemaan. Mutta olet väärässä siitä, että saisit sanoa miten sattuu ne asiat tai missä sattuu.
      Lisäksi joskus on hyvä olla tietämättä ja ymmärtää se että siinä kun sinä teet virheitä, tekee muutkin. Erilaisia. Sinä menet sairaalaan saarnaamaan ja loukkaat ystävääsi, hän syö väärin. Molemmat tekee virheitä. Niin, huomaatko, kenelle sinun siis pitäisi saarnata?

Sinä voisit jutella asioista (nyt et enää) kun kaveri on päässyt sairaalasta, tyyliin mitä neuvoja hän on sieltä saanut, pystyykö hän estämään asian... Ja jos hän elää edelleen huonosti, voisit kannustaa, vaikka olisitte tehneet lenkkidiilin, että käytte yhdessä lenkillä... Tai sitten sen jälkeen päästää irti. On asioita mitä sinä et tajua, kuten diplomaattisuus, empatia, ajoitus, ja on asioita mitä ystäväsi ei tajua, kuten lääkäriin meno ajoissa tästä eteenpäin, ja paremmat elämän tavat. Jatkossa ehkä voisit kysellä enemmän ja tietää vähemmän, se auttaa, ja muistaa sen että et sinäkään kaipaa virheitä tehdessäsi (etenkään kun meinaat kuolla niihin) kaikkitietävyyttä ensimmäiseksi (ainakaan sairaalanvuoteelle).

Saiko ystäväsi sanoa sinulle mitä hän ajattelee ja ymmärsitkö sinä siitä mitään? Haet täältä nyt oikeutusta, sen sijaan että olisit ymmärtänyt loukanneesi vaikka tarkoititkin hyvää.
      Joten, käsitä tämä asia, mieti sitä, mieti miten olisit voinut toimia paremmin.
      Pyydä ystävältäsi anteeksi ja selitä, että et tarkoittanut, vaan olit vaan huolissaan, et halua menettää häntä suuttumukselle etkä sairauteen, ja luulit olevasi kannustava ja luulit että autat: kerro että tarkoitusperäsi oli hyvä vaikka lopputulos oli huono.
      Kerro että sinä olet säikähtänyt ystävienne kuolemaa ja olit huolissaan, kun hän ei suostunut edes lääkäriin menemään.
      Sitten sanot, että et jatkossa asiaan puutu... Mutta toivoisit silti, että hän parantaa itsensä.

Älä ole siis pahoillasi siitä, että olet huolestunut ystäväsi terveydestä, vaan siitä että typerällä ajoituksella ja huonolla ilmaisutavalla loukkasit häntä ja rikoit ystävyytenne. Korjaa asia. Kuten ystäväsikin pitäisi korjata elintapansa. Et voi odottaa muilta mitään mitä et itseltäsi.
      Ja muista jatkossa, että ei, aina ei ole syytä sanoa mitä ajattelee, ja kannattaa joskus miettiä ainakin kaksi kertaa miten. Koska joskus asia on oikea, mutta putkahtaa ulos vaan aivan väärin. Uskon että tarkoituksesi oli hyvä, en sano sillä.

Reilua?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 617
      10651
    2. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      10
      3319
    3. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      228
      2230
    4. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      23
      2043
    5. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      2
      1442
    6. Sun ulkonäkö on

Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.
      Ikävä
      49
      1154
    7. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      72
      1140
    8. 176
      1034
    9. Olen niin haaveillut

Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo
      Ikävä
      59
      999
    10. Oletko koskaan

Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?
      Sinkut
      77
      959
    Aihe