Miten määritellään kohtuullinen palkka?

Vaihto-oppilas

Olen 16-vuotias nuori ja sain töitä isosena 6-9-vuotiaiden päiväleireiltä. Minulla on aikaisempaa kokemusta leireiltä sekä leiriläisenä että isosena. Työajakseni määritettiin 7½ tuntia per päivä (yhtenä päivänä viikossa 7h 40min) ja palkka on vaivaiset 15e päivältä, josta vielä vähennetään 2,90e lounaaseen. (Lisäksi minulla menee bussiin rahaa 6,60e per päivä leiripaikalle ja pois, mutta se ei ole heidän ongelma.)

Lasketaanko tämä 2e/tunti (miinus ruoka) lainsäädännön määräämäksi "kohtuulliseksi palkaksi"?

2

243

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niinpäniin

      Kuullostaa seurakunnan hommalta. Siinä tapauksessa noudatetaan kirkon virka- ja työehtosopimusta
      http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/0/855E626068F73CAAC2257AF0003704E0/$FILE/Yk8_2013.pdf

      4 §
      Nuoret kausityöntekijät
      1 mom.
      Kausityöntekijän, jonka palkkaus määräytyy kuukausipalkkana, kuukausipalkka on 1.4.2013 lukien vähintään 1 090,10 euroa - enintään 1 276,77 euroa.
      2 mom.
      Kausityöntekijän, jonka palkkaus määräytyy tuntipalkkana, tuntipalkka on 1.4.2013 lukien vähintään 6,74 euroa - enintään 7,89 euroa.

      Ilmaisia lounaita ja ei ole. Jokainen, joka joutuu siitä maksamaan myös muissa töissä. Toisaalta sinun ei ole pakko syödä. Voit ottaa omat eväät., jotka nekin maksavat. Ilmaisia työmatkojakaan ei ole. Voit kuitenkin vährntää työmatkoja sitten verotuksessa, jos sinulle tuleemaksettavia veroja.

      Seuraavana kesänä ehkä sitten kysyt etukäteen, minkä suuruista palkkaa tulet saamaan.

      Soittele kesäduunari-infoon, niin voit puhua asiantuntijan kanssa. www.kesaduunari.fi

    • Vaihto-oppilas

      Sehän se näissä onkin, kun palkkaa kysyy etukäteen niin kaikki vaan sössöttää ettei olla ihan varmoja: Sitten kun tulet sinne kokoukseen niin on kaikkiin kysymyksiin sitte vastaukset. Kokouksen alussa sovitaan ja jaetaan työtehtävät ja lopussa ilmoitettiin palkka ja siinä vaiheessa ne jo laskevat sen tulosi varaan ja peruminesesta tulee hankalaa :I

      Taidanpa soitella huomenna... Samalla päiväpalkalla käyn tunnissa tai parissa pesemässä ikkunat. Orjatyötä sanon minä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2880
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      115
      2145
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      1013
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      795
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe