Töissä ilman työsopimusta

ihmettelevä?

Olen sellaisen tilanteen edessä, että yritän jopa täältä kysellä jos jollakulla tietoa sattuisi olemaan. Olen ollut reilun vuoden töissä yksityisen omistamassa yrityksessä ja ilman työsopimusta. Alkuun pyysin sopimusta mutta kun työnantaja ei sitä tehnyt, annoin asian olla ja jatkoin hommia. Nyt tilanteni on se, että haluaisin vaihtaa työpaikkaa MUTTA minulle on ulkopuolisen henkilön toimesta sanottu, että vaikka minulla ei ole työsopimusta niin minulla olisi kuitenkin 1 kk:n irtisanomisaika koska työsuhde on jatkunut jo yli vuoden. Haluaisin tietää, että voiko tämä pitää paikkansa? Työehtosopimuksessa sanotaan, että jos työsuhde on kestänyt yli vuoden mutta alle 5 vuotta niin irtisanomisaika on 14pv. Nykyinen pomo sanoo, että on 1 kk:n irtisanomisaika mutta haluaisin lähteä niin pian kuin mahdollista.

13

14652

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pip

Tuskinpa töitä ilman työsopimusta olet tehnyt, kirjallisen sopimuksen sijasta olette tehneet suullisen sopimuksen, joka on aivan yhtä sitova kuin kirjallinen. Se, mitä sitten on sovittu onkin suullisessa vaikeampi osoittaa. Omakohtaisesti olen ollut vastaavanlaisissa tilanteissa, että aluksi on tehty kirjallinen määräaikainen sopimus, mutta sitä on sitten suullisella sopimuksella jatkettu sitten määräämättömäski ajaksi eteenpäin.

• ihmettelevä?

olen ollut ilman työsopimusta. Aluksi sovittiin kuukauden koeaika. Sen päätyttyä pomo sanoi, että katsotaan ensi helmikuun loppuun (tämän hän sanoi syyskuussa-03) ja katsotaan mikä on sitten tilanne töiden suhteen.Tässävaiheessa sovittiin palkka ja kysyin, että kuinka työsopimus, avstaus oli, että kunhan hän kerkiää. Helmikuun puolivälissä kysyin, että kuinka töitten jatkon kanssa on ja hän tiuskaisi, että kuten kuvasta näkyy töitä on. Myöhemmin hän laittoi tekstarin, että meidän firmassa on aina reippaille ihmisille töitä. Mitään muuta ei ole sovittu, ei sitä ennen eikä sen jälkeen. Huomautan, että kyseisessä yrityksessä on n.20 ihmistä töissä ja tietääkseni useimmat ovat siellä ilman työsopimusta. Tervetuloa etelä-pohjanmaan arkeen, tätä se on ja halpatyövoima työkavereina senkun polkee palkkoja aina vaan alemmaksi!

• duunari
        ihmettelevä? kirjoitti:

olen ollut ilman työsopimusta. Aluksi sovittiin kuukauden koeaika. Sen päätyttyä pomo sanoi, että katsotaan ensi helmikuun loppuun (tämän hän sanoi syyskuussa-03) ja katsotaan mikä on sitten tilanne töiden suhteen.Tässävaiheessa sovittiin palkka ja kysyin, että kuinka työsopimus, avstaus oli, että kunhan hän kerkiää. Helmikuun puolivälissä kysyin, että kuinka töitten jatkon kanssa on ja hän tiuskaisi, että kuten kuvasta näkyy töitä on. Myöhemmin hän laittoi tekstarin, että meidän firmassa on aina reippaille ihmisille töitä. Mitään muuta ei ole sovittu, ei sitä ennen eikä sen jälkeen. Huomautan, että kyseisessä yrityksessä on n.20 ihmistä töissä ja tietääkseni useimmat ovat siellä ilman työsopimusta. Tervetuloa etelä-pohjanmaan arkeen, tätä se on ja halpatyövoima työkavereina senkun polkee palkkoja aina vaan alemmaksi!

Puhut itsesi pussiin. Ensin sanot:

"olen ollut ilman työsopimusta."

Sitten sanot heti perään:

"Aluksi sovittiin kuukauden koeaika. Sen päätyttyä pomo sanoi, että katsotaan ensi helmikuun loppuun (tämän hän sanoi syyskuussa-03) ja katsotaan mikä on sitten tilanne töiden suhteen."

Eli teitte sittenkin suullisen sopimuksen.

Olet siis töissä suullisella sopimuksella, joka on lain mukaan yhtä pätevä ja sitova kuin kirjallinenkin. TES mukaisesti irtisanomisaikasi on 2 viikkoa.

• harhaluulo
        duunari kirjoitti:

Puhut itsesi pussiin. Ensin sanot:

"olen ollut ilman työsopimusta."

Sitten sanot heti perään:

"Aluksi sovittiin kuukauden koeaika. Sen päätyttyä pomo sanoi, että katsotaan ensi helmikuun loppuun (tämän hän sanoi syyskuussa-03) ja katsotaan mikä on sitten tilanne töiden suhteen."

Eli teitte sittenkin suullisen sopimuksen.

Olet siis töissä suullisella sopimuksella, joka on lain mukaan yhtä pätevä ja sitova kuin kirjallinenkin. TES mukaisesti irtisanomisaikasi on 2 viikkoa.

Työsopimuslaissa sanotaan, että suullinen sopimus on yhtä sitova, mutta työsuhteen jatkuessa vähintään kuukauden kuluttua on esimiehen annettava kirjallisena keskeiset sopimuskohdat.

• SAK tietoa
        harhaluulo kirjoitti:

Työsopimuslaissa sanotaan, että suullinen sopimus on yhtä sitova, mutta työsuhteen jatkuessa vähintään kuukauden kuluttua on esimiehen annettava kirjallisena keskeiset sopimuskohdat.

http://www.sak.fi/tyoelama.shtml/03?1981

• Mikko

Ilman sopimusta, mutta yli vuoden kestänyt työsuhde pitää katsoa vakinaiseksi ja sinun kohdalla irtisanomisaika on 14Pvä. Työnantajan irtisanoessa 1Kk.

• Niin tai

Jos hyvä paikka on tarjolla, johon pääset töihin niin ilmoita tänään, että huomenna paikkasi on avoin täytettäväksi. Ei työnantajallasi ole mitään osoittaa sinua vastaan, joten parempaa uutta uraa.

• ???

oikeasti tehdä? Onko siitä seuraamuksia työntekijälle (esim. lomakorvaukset ym. maksamatta jättäminen)?
        Olen samassa tilanteessa ja parempaan työhön pääsen ehkä parin päivän sisällä...

• toivottavasti

irtisanomisaika on joko työehtosopimuksessa sovittu tai lain määräämä riippuen siitä kumpi on työntekijälle edullisempi. Työntekijän kannalta huonompaa irtisanomisaikaa ei voi työsopimuksessa sopia, vaan se on silloin laiton. Sullinen työsopimus on laillisesti voimassa, vaikeampi vain riitatapauksissa todistaa mitä tuli sovituksi. Siksi kannattaa tehdä kirjallinen.

• toivottavasti

edellinen siis koskee aloja, joissa on yleissitova työehtosopimus. Silloin työntekijä saa valita joko lainmukaisen irtisanomisajan tai työehtosopimuksessa olevan. Jos työehtosopimus ei ole yleissitova ja työsopimuksessa on sovittu joku irtisanoutumisaika, se on voimassa kunhan se ei ylitä 1kk.

• Anssi
        toivottavasti kirjoitti:

edellinen siis koskee aloja, joissa on yleissitova työehtosopimus. Silloin työntekijä saa valita joko lainmukaisen irtisanomisajan tai työehtosopimuksessa olevan. Jos työehtosopimus ei ole yleissitova ja työsopimuksessa on sovittu joku irtisanoutumisaika, se on voimassa kunhan se ei ylitä 1kk.

Noudatat tessin mukaista irtisanomisaikaa.

Jos lähdet töistä rikkoen irtisanomisajan, niin työnantaja voi vaatia sinulta korvauksena irtisanomisajan palkan.

• Koska

sä saat palkkaa ja käyt töissä, mut se on suullinen. On yhtä sitova kuin paperinen mut jos oot sopinut muuta niin vaikea todistaa asioita.

Firma on hämärä , kannattaa vaihtaa !

• kuitenkin

onko maksanut eläkkeet ja muut tuo firma. Jos ei
      niin käräytä ! saadaan taas yksi mätäpaise vähemmäksi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1886
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe