Hiustenlähtö nuorella tytöllä

apua!

Eli oon 16-vuotias tyttö, ja mun hiuksia on joskus syksystä asti alkanu lähteen normaalia enemmän, ja ne on huomattavasti ohentunu. Jos esim. vedän sormilla hiuksista läpi tukistamattakin, hiuksia saattaa irrota kolme kerrallaan.

En ole värjännyt hiuksia koskaan, pesen niitä liian usein tosin (joka päivä). Syön terveellisesti 5krt päivässä, liikun (käyn juoksulenkeillä), en ainakaan omasta mielestä stressaa mitenkään kamalasti. Niin mistä tämä sitten johtuu?

121

4352

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ap.

Vastauksia?

• Robert McKeancy

Voin kertoa että kyseessä on hormonaalinen epätasapaino, joka vaatii erikois Lääkärin suorittamia veriarvojen tarkistuksia. Ja sen mukaista Lääkärin määräämää tasapainoittavaa hormoni hoitoa. (Ei ole kallis) Ja tämän jälkeen sinun olisi syytä tarkistaa ravintotottumuksiasi parempaan suuntaan.

• kohta klani 22v

Venäjän myrkyt leviää ilmavirtojen mukana ja aiheuttaa mm hiuskatoa.. Ilmiö on valtakunnallinen:

• ionfjuimjafeas

Nosiis ihqdaa voi kamala.

• Ei minusta paljoa

Se, että lähtee kolme hiusta jos vetää käden läpi ei minusta kuulosta mitenkään paljolta. Ihmisellä lähtee (ainakin parin eri lähteen mukaan) päivässä n. 50-100 hiusta, eli aika paljon.

• ap.

Vaan kun niitä lähtee joka kerta kun vetää sormet läpi, ja jos on ollut esim. pompulalla hiukset kiinni, niin sillon lähtee useampiakin. Ja kuitenkin ottaen huomioon sen faktan, että mun hiukset on ohentunut ihan radikaalisti syksystä alkaen. Eli se osoittaa sen faktan, että mulla lähtee enemmän hiuksia kuin kasvaa.

• ruokavalio kuntoon
        ap. kirjoitti:

Vaan kun niitä lähtee joka kerta kun vetää sormet läpi, ja jos on ollut esim. pompulalla hiukset kiinni, niin sillon lähtee useampiakin. Ja kuitenkin ottaen huomioon sen faktan, että mun hiukset on ohentunut ihan radikaalisti syksystä alkaen. Eli se osoittaa sen faktan, että mulla lähtee enemmän hiuksia kuin kasvaa.

ja tietysti syöt rasvaista ruokaa ja paljon sokeria .....

• ap.
        ruokavalio kuntoon kirjoitti:

ja tietysti syöt rasvaista ruokaa ja paljon sokeria .....

sinähän sen tiedät paremmin kuin minä. Seuraavaksi voisit kertoa vaikka henkilötunnukseni?:)

• Hiusten parhaaksi
        ap. kirjoitti:

Jos pidät pompuloita hiuksissasi tai sidot niitä muulla tavoin, ne katkoo hiuksia. Mitä kireämmällä pidät sen enemmän katkoo.
        Yleensä jos kysymyksessä on joku sairaus, hiukset lähtee tuppoina.
        Jokaisella lähtee hiuksia joskus enemmän, hiukset uusiutuu kaikilla. Tutki päälakeasi, onko kasvanut uutta nukkamaista hiusta joka on vielä lyhyttä, yleensä uusia hiuksia kasvaa lähteneen tilalle. Sinun olisi vähennettävä hiusten pesua harvemmaksi, liika pesu ja shampoo kuluttaa hiuksia. Kun käytät shampoota, laimenna se vedellä. Älä pane shampoota suoraan hiuksiisi vaan kastele ne ensin.
        Saatko ruuasta tarpeeksi kalkkia? Maitotuotteet ovat tärkeitä. Jos et käytä niitä syö jotakin muuta josta kalkkia saat.

• K:I:S:S:A-nainen
        ap. kirjoitti:

Hiukset ei saa olla jatkuvasti liian tiukassa " vedossa" , vaikka esim. sillä sun pompulalla tai jos pitää aina ponnaria. Tosiaan päivässä saa normisti irrota se 100.kin hiusta, mutta kannattaa tarkistuttaa vaikka Terveyskeskuksessa kilpirauhaskoe, koska jos siinä on vajaa, tai liika toimintaa, niin se saattaa aiheuttaa liiallista hiustenlähtöä. Se on vain verikoe ihan.

• Hiusket..
        Hiusten parhaaksi kirjoitti:

Jos pidät pompuloita hiuksissasi tai sidot niitä muulla tavoin, ne katkoo hiuksia. Mitä kireämmällä pidät sen enemmän katkoo.
        Yleensä jos kysymyksessä on joku sairaus, hiukset lähtee tuppoina.
        Jokaisella lähtee hiuksia joskus enemmän, hiukset uusiutuu kaikilla. Tutki päälakeasi, onko kasvanut uutta nukkamaista hiusta joka on vielä lyhyttä, yleensä uusia hiuksia kasvaa lähteneen tilalle. Sinun olisi vähennettävä hiusten pesua harvemmaksi, liika pesu ja shampoo kuluttaa hiuksia. Kun käytät shampoota, laimenna se vedellä. Älä pane shampoota suoraan hiuksiisi vaan kastele ne ensin.
        Saatko ruuasta tarpeeksi kalkkia? Maitotuotteet ovat tärkeitä. Jos et käytä niitä syö jotakin muuta josta kalkkia saat.

Hiusten peseminen on hyväks (älkää silti kokoaikaa sielä suihkussa rampatko) mut shamppoon käyttöä kanttii rajoittaa korkeintaan 3-5 kertaan viikossa ja muutenkin käyttää hellävaraista tuotetta.. MUISTAKAA HOITOAINE!! Lämpökäsittelykään ei ole hyväksi pitemmänpäälle. Ja jos hiusharjassa/kammassa on sellanen "sauma" piikissä, niin se katkoo hiusta

• iiiiiiiiii

mulla hiuksia lähti kilpirauhasen vajaatoiminnan takia, kannattaa testata se (verikoe)

• ap.

Sitäki oon kyllä miettinyt, oon kahtonut muitaki oireita siitä ja tuntuis joiltain osin täsmäävän, lisäksi sitä on suvussa.

• lkjhgfdsa1

Tuota vauhtia olet kohta kalju kuin kananmuna.

• mielipide...

Munasta mieleen sehän on elämän alku.syökää munaa:).

• Harmonet87

Syötkö/söitkö e-pillereitä? Mulla lähti kamalasti hiuksia kun lopetin Harmonetit. Kannattaa käydä lekurissa jos jatkuu hiustenlähtö.

• kokemusta paljon

Kilpirauhasen vajaatoiminta on syytä selvittää heti.
        Mene mihin tahansa lääkäriin, valita väsymystä ja RUNSASTA hiustenlähtöä.
        Kerro, että suvussasi on paljon kilpirauhassairauksia. Näin toivottavasti saat lähetteen verikokeisiin. Kokeiden tulokset tilaat laboratoriosta ITSELLESI ja sitten etsit jostain yksityisestä lääkärikeskuksesta oikean sisätautilääkärin, jolle esittelet tuloksesi ja selostat tarkasti oireesi.
        Näin on toimittava, koska 95 % lääkäreistä ei osaa/halua hoitaa kilpirauhassairauksia.

• ap.

en syö.

• ap.
        kokemusta paljon kirjoitti:

Kilpirauhasen vajaatoiminta on syytä selvittää heti.
        Mene mihin tahansa lääkäriin, valita väsymystä ja RUNSASTA hiustenlähtöä.
        Kerro, että suvussasi on paljon kilpirauhassairauksia. Näin toivottavasti saat lähetteen verikokeisiin. Kokeiden tulokset tilaat laboratoriosta ITSELLESI ja sitten etsit jostain yksityisestä lääkärikeskuksesta oikean sisätautilääkärin, jolle esittelet tuloksesi ja selostat tarkasti oireesi.
        Näin on toimittava, koska 95 % lääkäreistä ei osaa/halua hoitaa kilpirauhassairauksia.

Kysäisin kotisairaanhoitajalta, joka käväisi tässä tänään ja hän sanoi, että voi kuulua ihan vaan ikään. Eli katson, että laantuuko tämä hiustenlähtö tästä, mutta jos ei niin sitten haen sinne verikokeisiin ajan.

• kokemusta paljon
        ap. kirjoitti:

Kysäisin kotisairaanhoitajalta, joka käväisi tässä tänään ja hän sanoi, että voi kuulua ihan vaan ikään. Eli katson, että laantuuko tämä hiustenlähtö tästä, mutta jos ei niin sitten haen sinne verikokeisiin ajan.

Ja p:n marjat, anteeksi vaan. Sinun ikäsi edellyttäisi entistä rivakampaa hiusten kasvua naishormonien myötä.

• ap.

Ja p:n marjat, anteeksi vaan. Sinun ikäsi edellyttäisi entistä rivakampaa hiusten kasvua naishormonien myötä.

"Ihmisen hiukset eivät kasva jatkuvasti, vaan niiden normaaliin kasvun kiertoon kuuluu noin 2-6 vuotta kestävä kasvukausi, jota seuraa noin 3-4 kuukauden mittainen lepokausi, jonka aikana hius putoaa pois."
        (http://www.terve.fi/hiustenlahto/hiustenlahto)

Sen kyllä itsekin tiesin aikaisemmin, että hiuksilla on ns. lepovaihe, tämän kertoi parturi/kampaaja ystäväni.

Estrogeeni kyllä turvaa täydelliseltä kaljuuntumiselta, mutta ei hiustenlähdöltä.

• kokemusta paljon
        ap. kirjoitti:

"Ihmisen hiukset eivät kasva jatkuvasti, vaan niiden normaaliin kasvun kiertoon kuuluu noin 2-6 vuotta kestävä kasvukausi, jota seuraa noin 3-4 kuukauden mittainen lepokausi, jonka aikana hius putoaa pois."
        (http://www.terve.fi/hiustenlahto/hiustenlahto)

Sen kyllä itsekin tiesin aikaisemmin, että hiuksilla on ns. lepovaihe, tämän kertoi parturi/kampaaja ystäväni.

Estrogeeni kyllä turvaa täydelliseltä kaljuuntumiselta, mutta ei hiustenlähdöltä.

Toistan vielä, kotisairaanhoitaja puhuu täyttä puppua.
        Sinun ikääsi ei liity mitään sellaista, joka aiheuttaisi hiusten lähtöä.
        Mutta jos jostain syystä et uskalla läheteä hoitamaan ongelmaasi, niin eihän sille mitään voi. Minä oli vastaavassa tilanteessa 22 -vuotiaana. Onneksi siihen aikaan oli vielä vanhan ajan sisätautilääkäreitä, jotka osasivat hoitaa sairauksia oireiden perusteella, nyt tuntuu olevan paljon vaikeampaa. Omat lapseni ovat olleet samassa tilanteessa 15-16 vuotiaina ja olisivat jääneet ilman hoitoa, jos en olisi osannut valita oikeaa lääkäriä. Saman vaivan olen viimeisen 25 vuoden aikana havainnut myös lukuisissa 15-20 vuotiaissa naispuolisissa oppilaissani, joista monien olen surukseni nähnyt jäävän vaille apua. Moni heistä tosiaan tuntuu luottavan esim. kouluterveydenhoitajaan.

• unohdusta paljon?

Toistan vielä, kotisairaanhoitaja puhuu täyttä puppua.
        Sinun ikääsi ei liity mitään sellaista, joka aiheuttaisi hiusten lähtöä.
        Mutta jos jostain syystä et uskalla läheteä hoitamaan ongelmaasi, niin eihän sille mitään voi. Minä oli vastaavassa tilanteessa 22 -vuotiaana. Onneksi siihen aikaan oli vielä vanhan ajan sisätautilääkäreitä, jotka osasivat hoitaa sairauksia oireiden perusteella, nyt tuntuu olevan paljon vaikeampaa. Omat lapseni ovat olleet samassa tilanteessa 15-16 vuotiaina ja olisivat jääneet ilman hoitoa, jos en olisi osannut valita oikeaa lääkäriä. Saman vaivan olen viimeisen 25 vuoden aikana havainnut myös lukuisissa 15-20 vuotiaissa naispuolisissa oppilaissani, joista monien olen surukseni nähnyt jäävän vaille apua. Moni heistä tosiaan tuntuu luottavan esim. kouluterveydenhoitajaan.

niin, ja mikä olikaan hoito? sun 50 vuoden takaiset 'ennen vanhaan' jutut on kyllä sinänsä hauskoja, mutta et muistanut kertoa mittään hyödyllistä. vaivaakos dementia jo?

• Duh
        ap. kirjoitti:

en syö.

Siinähän se sun ongelma sitten onkin. Söisit, niin pysyis hiuksetkin päässä.

• ap.
        Duh kirjoitti:

Siinähän se sun ongelma sitten onkin. Söisit, niin pysyis hiuksetkin päässä.

en syö e-pillereitä. "Duh" pitäiskö mun alkaa niitä syömään turhaan ihan vaan, että hiukset ei tipu?

• Jokumättäänyt

Kyllä , tuossa iässä hiukset ovat yleensä kaikkein vahvimmat! Ainakin minulla oli.

• wankqu
        ap. kirjoitti:

En nyt tiedä, mutta muistan kun n. 16-17 vuotiaana minullakin lähti oudon paljon hiuksia, ja kun vielä pitkät hiukset niin nolotti kun niitä oli vähän kaikkialla. Toisaalta nytkin on 5 vuotta myöhemmin joku "karvanlähtöaika" joka varmaan johtuu kroonisesta stressistä. Olen vaan niin tottunut että välillä se lähtö yltyy ja välillä on vähempänä...

kyllähän se kannattaisi tarkistuttaa lääkäriltä, kun kerran ohentuneetkin ovat.

• kokemusta paljon
        unohdusta paljon? kirjoitti:

niin, ja mikä olikaan hoito? sun 50 vuoden takaiset 'ennen vanhaan' jutut on kyllä sinänsä hauskoja, mutta et muistanut kertoa mittään hyödyllistä. vaivaakos dementia jo?

"et muistanut kertoa mittään hyödyllistä. vaivaakos dementia jo? "
        Kehoitus mennä verikokeisiin, jotta saa selville onko kyseessä kilpirauhasen vajaatoiminta (tai liikatoiminta, joka usein johtaa vajaatoimintaan).
        Vastauksen kirjoitin 4.6.2013 klo 7.23. Onhan se toki jo niin kaukana tuolla ketjussa, että sitä on vaikea löytää.
        Samaa hoitoa ja lääkitystä käytetään edelleen kuin 28 vuotta sitten.

• diipapdaaal

Vaihda shampoo/hoitoaine merkkiä jos pahalta tuntuu?
      Itsellä lähtee tuppoja pästä jos vähänkin repii, kiitos pidennyksien

• aneemikko

Itellä oli joku vuos sitten sama tilanne, syyks paljastu anemia.

• diipapdaaal_2

hittojako niitä hiuksias revit?? ookko jotenkin sairas? ai joo, oot.

• toinen aneeminen
        aneemikko kirjoitti:

Itellä oli joku vuos sitten sama tilanne, syyks paljastu anemia.

Sama täällä! Kannattaa myöskin tarkistuttaa hemoglobiini.

• tutki asiaa

Käy lääkärissä. Suihkun vedestä voi johtua. Tai vitamiinit mm. D ja B vitamiinit. Tai jokin muu tekijä. Ei ensimmäisenä ehkä pahinta kannata ajatella, koska yleensä ei ole. Mutta voi tutkia asian. Mitä shampoota, hoitoainetta ja muotoilutuotetta käytät? Stressi pois. E-pillerit voivat aiheuttaa myös. Saatko yhtään rasvaa ruuasta, ettet laihduta liikaa?

• niin ja

Juo maitoa 2 lasia päivässä ja muuta kalsiumia. Ja joku mainitsi raudan puutteen, onko se ok. Entä kalaöljy omega.

• niin juu
        niin ja kirjoitti:

Juo maitoa 2 lasia päivässä ja muuta kalsiumia. Ja joku mainitsi raudan puutteen, onko se ok. Entä kalaöljy omega.

Tulehdus päänahassa vois olla myös yksi, mutta silloin se kutiaisi varmaan.

• Fenix
        niin ja kirjoitti:

Hiukset eivät ole tehty kalsiumista vaan proteiinista. Ihmisen tulee saada 0,8 g proteiinia per painokilo, muutoin mm kynnet ja hiukset kärsii. Kovasti urheileva tarvitsee vielä enemmän proteiinia.

• Lääkäritalo,Juha

Kertomiesi oireiden perusteella sanoisin 95% varmuudella maksa tai haimasyöpä.

• tuota3

Ei nyt kaikilla joilla hiuksia lähtee ole heti syöpiä. Toki verikokeessa voi käydä muutenkin. Älä viitsi pelotella nuoria naisia. On aika monta syytä mikä voi olla, joskus jopa hormonit.

• Lääkäritalo,Juha
        tuota3 kirjoitti:

Ei nyt kaikilla joilla hiuksia lähtee ole heti syöpiä. Toki verikokeessa voi käydä muutenkin. Älä viitsi pelotella nuoria naisia. On aika monta syytä mikä voi olla, joskus jopa hormonit.

Näen näitä tapauksia töissä lähes joka päivä.

• Terveystalo, Nuha
        Lääkäritalo,Juha kirjoitti:

Näen näitä tapauksia töissä lähes joka päivä.

siis täähän on ihan selvä homosyöpä. tarttuu ja pahenee. usein jopa ajatuksen voimalla. hopi hopi hoitoon.. mäkin näen näitä joka päivä. näen mä kyllä paljon muutakin joka päivä.

• ottia_tuota
        tuota3 kirjoitti:

asiaoista pitää puhua suoraan. turha sitten puolen vuoden kuluttua itkeä kun makaa letkuissa.

• huokaus...
        ottia_tuota kirjoitti:

asiaoista pitää puhua suoraan. turha sitten puolen vuoden kuluttua itkeä kun makaa letkuissa.

KANNATTAISI sitten harjoitella hienotunteisuutta kun NUORILLE ihmisille vastaillaan. Jospa se lääkäri osaa ottaa kaikki eri vaihtoehdot huomioon, kun sinne menee.

• Lääkäritalo,Juha
        huokaus... kirjoitti:

KANNATTAISI sitten harjoitella hienotunteisuutta kun NUORILLE ihmisille vastaillaan. Jospa se lääkäri osaa ottaa kaikki eri vaihtoehdot huomioon, kun sinne menee.

Minä olen lääkäri.Ei tässä ole muuta vaihtoehtoa kun aloittaa sytostaattihoidot välittömästi.

• ap.
        Lääkäritalo,Juha kirjoitti:

Minä olen lääkäri.Ei tässä ole muuta vaihtoehtoa kun aloittaa sytostaattihoidot välittömästi.

Minäkin olen aivokirurgi.

• kfkfkfk
        ap. kirjoitti:

Minäkin olen aivokirurgi.

Näsäviisas kakara sinä olet..

• ap.
        kfkfkfk kirjoitti:

Näsäviisas kakara sinä olet..

Ja tuon sanomalla uskon sinun olevan todella kypsä ja elämässä menestyvä aikuinen. Succeed!

• kfkfkfkgkgk
        ap. kirjoitti:

Ja tuon sanomalla uskon sinun olevan todella kypsä ja elämässä menestyvä aikuinen. Succeed!

sanoo 16 wee pissaliisa...

• ap.
        kfkfkfkgkgk kirjoitti:

sanoo 16 wee pissaliisa...

Kuka 16-vuotiasta "pissaliisaa" kypsempi kirjoittaisi "wee" ja ylipäätänsä kävisi tätä keskustelua?
        Tarpeeksi sivistynyt ihminen osaa ulkoistaa itsensä stereotyyppeihin uskomiselta.

Odotan edelleen sitä todistusta, että olisit jollain tasolla yhtä kypsä kuin kaikki Suomen 16 "wee pissikset"

• lflflflflflfl
        ap. kirjoitti:

Kuka 16-vuotiasta "pissaliisaa" kypsempi kirjoittaisi "wee" ja ylipäätänsä kävisi tätä keskustelua?
        Tarpeeksi sivistynyt ihminen osaa ulkoistaa itsensä stereotyyppeihin uskomiselta.

Odotan edelleen sitä todistusta, että olisit jollain tasolla yhtä kypsä kuin kaikki Suomen 16 "wee pissikset"

No se nyt vaan on niin että 16 vuotias on kakara.Eihän sulle myydä edes tulitikkuja.

• ap.
        lflflflflflfl kirjoitti:

No se nyt vaan on niin että 16 vuotias on kakara.Eihän sulle myydä edes tulitikkuja.

*16-vuotias. Ja sekö tekee sinusta aikuisen, että saat laillisesti ostaa tulitikkuja? Jihuu! Sinä se osaat ottaa täysi-ikäisyydestä kaiken irti! :)

• 1 vaihtoehto?

Itelläni oli sairaudesta johtuen todella alhainen hemoglobiini mikä johti siihen että hiuksia lähti normaalia enemmän. Tämä tarkoittaa usein raudan puutetta joten kannattaa sekin verikokeilla selvittää.

• Lääkäri

Anoreksia.

• luulo terveellinen?

Millainen on "terveellinen" ruokavaliosi?

• Olisiko mahdollista?

Voi olla kasvain kyseessä eli syöpä. Tai sitten hiuksia voi lähteä siksi että uusia
      voisi kasvaa.

• puppe3

Kuulostaa imusolmukesyövän ensioireilta.

• mee jo

joo, laitat vaan sormet kurkkuun niinku tähänki asti niitten 5kt päivässä terveellisesti. kato ja sitten vähennät vielä proteiinien määrää ja poistat ihan kaikki rasvat ruokavaliosta... tai joo, mikä se sun ' 5krt päivässä terveeellisesti' oikein olikaan?

Ei vaan, ihan oikeasti: joko sulla on ongelmia sun syömisen tai ravinnon imeytymisen kanssa tai kilpirauhasvammaa. Mee lääkäriin.

BTW, hiuksia arvellaan normaalistikin irtoavan n. 100 hiusta per päivä.

• iuuiodasuioduasio

Taas joku S24 hoonosoomi-ihminen ollut lisäämässä ketjua yläpalkkiin:

"Hiukseni lähtee liian helposti"

No, taso täällä ei ole koskaan ollutkaan kovin korkealla, joten samapa tuo....

• Kylmät kädet

Höpö höpö.

Mitä paksumpi ja pitempi tukka, sitä enemmän lähtee myös hiuksia. Täysin normaalia.

• mikä mulla on??

Apuaaa mulla lähtee pimppakarvoja irti !!!!

• kilppari6

Kilpirauhanen.

• ap.

kiitos näistä asiallisista vastauksista, olen niin ylpeä, että olen suomalainen.

Menenkin tästä ensimmäisenä tarkistamaan sen syövän. Minusta tuntuu, että se on kaikista todennäköisin syy hiusteni lähtöön.

Uskon edelleen tähän kotisairaanhoitajaan, ja oletan tämän olevan se hiusten lepovaihe. Jos tämä jatkuu vielä useita kuukausia niin sitten käyn tarkistamassa ne kilpirauhasarvot.

• terveystäti

Voihan närhen munat. Olet ihan fiksu tyttö.
        Kuten jo itsekin havaitsit suomalaiset osaa antaa viisaita ja hienoja neuvoja, kunhan vaan kysyy.

Älä huolestu turhaan. Kilpirauhasenkin sairaus on aika harvoin ikäiselläsi. Voi olla jo syntymästä tai sitten puhkeaa vanhempana. Anemia ikäiselläsi on paljon tavallisempi, sen voi koulu/opiskelijaterveydenhoitaja pian tarkistaa. Anemiaa voi olla vaikka syö hyvin ja terveellisesti. Painoindeksi kannattaa olla normaalipainossa, alipainossa elimistö rupeää säästöille.

• ap.
        terveystäti kirjoitti:

Voihan närhen munat. Olet ihan fiksu tyttö.
        Kuten jo itsekin havaitsit suomalaiset osaa antaa viisaita ja hienoja neuvoja, kunhan vaan kysyy.

Älä huolestu turhaan. Kilpirauhasenkin sairaus on aika harvoin ikäiselläsi. Voi olla jo syntymästä tai sitten puhkeaa vanhempana. Anemia ikäiselläsi on paljon tavallisempi, sen voi koulu/opiskelijaterveydenhoitaja pian tarkistaa. Anemiaa voi olla vaikka syö hyvin ja terveellisesti. Painoindeksi kannattaa olla normaalipainossa, alipainossa elimistö rupeää säästöille.

ei siis voi antaa hienoja ja viisaita neuvoja jos ei ole suomalainen....
        thanks maan!!!
        FUCK YOU BITCH!!!!!

• ap.
        ap. kirjoitti:

ei siis voi antaa hienoja ja viisaita neuvoja jos ei ole suomalainen....
        thanks maan!!!
        FUCK YOU BITCH!!!!!

taas, voin tehdä ilmoituksen.

• NAURAKAA VAAN

Se on näitten tsumanien aiheutamien,ydinkatsasrofien säteilyn tuloksia,ihmiset ei vain tajua mitään:)!?miksi suomessa ei tiedoteta onko säteily arvot noussut,tuskin ne samat on!?Ihmisten vaivoihin voi olla syy ,rAVINTO JOTA SYÖT MYÖS ILMASTON MUUTOKSET.

• hiukset päässä

Katoppa äitis, isäs hiuksia. Isästä ei niin kannata kattoo, jos hyvät hiukset sun äidilläs.
      Pärjäät varmaan niillä hiuksilla, perimä on kuitenkin aina perimää.

• asiallinen vastaus

Osta apteekista E-vitamiinipillereitä. Minulle kertoi apteekkari että hiustenlähtö on e-vitamiinin puutetta ja auttoi minua muutamassa viikossa.

• ap.

kiitos!

• voieivoiei

Minä ihmettelen, mistä sikiää nämä ihmiset, jotka haluavat vain satuttaa ja loukata toisia. Mikä on mennyt kasvatuksessa pieleen tai mikä on omassa elämässä vinossa? Joku syyhän täytyy olla sille, että purkaa pahaa oloaan toisiin, eikä osaa tuntea empatiaa toista kohtaan. Samaistua toisen tunteisiin, vaan suoltaa mitä sattuu.

• Ismo Sievinen

Varo kaljuuntumista.

• mielipide----

Kyl se kuitenkin on nåin parempi,kun lähtee tukka ,mut ei järki.

• eihän alipainoa

Hemoglobiini ja kilpirauhasen kokeet kannattaa tarkastaa. Joskus hiuksia menee enemmän lepotilaan ja irtoaa ja taas tilalle kasvaa uusia. Ihotautilääkäriin ehkä kannattaa investoida, eikä kaiken maailman shampoisiin ja luontaistuotteisiin.
      Toivetta ja uskoa myydään kalliisti. Jos peset päivittäin, valitse mieto shampoo tai ihan hiukkasen vain. Myös hoitoaineella voi hikeentyneet hiukset "pestä" elleivät ole rasvoittuneet.

• mitä hä?

Mikään paino mihinkään tukanlähtöön vaikuta!täytyy sitten olla luuviulu!Läskeilläkö tukka paremmin pysyy päässä?

• joopa joo

Sinänsä, jos haluat tehdä hiuksillesi jotain.

Rupea syömään oikein. Ruoka mitä syöt, vaikuttaa myös hiuksiisi.

Jos syöt vain mäkkärien ruokaa, ei ihme, että hiuksesi ovat huonokuntoiset.

Lopeta säilytysaineella pilatut ruoat, johon kuuluu melkein kaikki valmisruoat.

Kun nämä olet lopettanut, ja syöt normaalia Suomesta tuotettua ruokaa, paranet pikkuhiljaa.

Ja SINÄ ja hiuksesit voivat paremmin.

• Pälvikalju

Olen 48v ja minulta lähti eka kerran huikset 3v sitten niin, että päälaki oli miltei kalju. Otettiin verikokeet mut niissä ei löytynyt mitään poikkeavaa. Syön monipuolisesti ja terveellisesti, en valmisruokia lainkaan, HP on 151. Hiuksen kasvoivat takaisin mutta joka kevät on tullut muutaman sentin pälvikalju takaraivoon. Jotkut sanovat stressin olevan syynä, niin varmaan onkin. Olen syönyt Prioriinia jotta huikseni kasvaisivat nopeammin tilalle, irtoamista ne eivät näytä estävän ainakaan kokonaan, En tiedä on Prioriinista loppujen lopuksi hyötyä mutta kynnet ainakin ovat kunnossa :)
        Voihan olla että sinulla on jokin todellinen sairaus joten suosittelen käymään erikoislääkärillä suoraan, terveyskeskuksissa ne ei älyä mitään.

• ghjklååååååååååååååå

Se on selvä että sinusta on tulossa kaljupäinen.

• Hoituupi

Pyydä lääkärin lähete kilpirauhasen arvon mittaamiseen l. verikokeeseen.Yleinen vaiva, ja yleinen oire, vajaatoiminnassa.

• Herra Hakkarainen

Olen kuullut että kun kaataa euroshopper energy trinkkiä hiuspohjaan niin hiusten pitäisi kiiltää :) tämä ei tosin liity mitenkään hiusten lähtöön, joten suosittelen kokeilemaan kaljaa ja juustohöylääää

• taas yks provo ...

jos olisit edes googlettanu nii tietäisit että ihmiseltä lähtee about 200 hiusta päivässä ja totta kai jos kasvatat pitempiä hiuksia niin ne näkyy paremmin ja kas kummaa luulet niitä tippuvan enemmän.... kuule huomaatko oikeest 10cm hiuksia helpommin ku 20 cm.... ja jos kuulut siihe 0.3% ryhmään naisista jotka kaljuuntuu nii tossa iässä ei se ainakaan oo sitä voi veeteepee.....

• aloitteleva lääkäri

Voi tosiaan liittyä ikään/hormonitasapainon hakuun. Itseltä lähti imettäessä ns. hetkessä ,"tukka päästä". Myös ruokavalio asiat (hivenaineiden saanti) pitää miettiä kuntoon.. Ja tosiaan (lieväkin) kilpirauhasen vajaatoiminta tekee myös tuota.. Ja kuten joku jo mainitsi, kilpirauhashormonihoitoa kannattaa hoitokokeilumielessä kokeilla jos oireet vähääkään vajaatoimintaan viittaa vaikka arvot olis viitealueella. Kokeilusta ei ole haittoja (erittäin halpaa ja sivuvaikutuksetonta/vaaratonta). Tiedän monta potilasta jotla on hyötyneet pienestä annoksesta tyroksiinia vaikka arvot ovatkin juuri ja juuri viitealueella.

• vaikee sanoa syytä

hormonaaliset muutokset, vitamiinien puutokset, kilpirauhassairaudet ja sitten ihan vaan joka 5 vuosi lähtee enemmän tukkaa kerralla.

• sdgfhf5476786775464

"Tukistuskoe kertoo, lähteekö hiuksia liikaa

Yksinkertainen ja yleensä riittävä keino hiusten irtoamisnopeuden mittaamiseksi on tukistuskoe. Lääkäri tai henkilö itse ottaa pienen tukon hiuksia peukalon ja etusormen väliin ja tukistaa lievästi. Tila on normaali, mikäli tukistuksessa irtoaa 0–3 hiusta kerrallaan. Viisi hiusta tai enemmän merkitsee tukanlähtöä. Koe kannattaa tehdä erikseen ohimolta, päälaelta ja takaraivosta, koska hiustenlähtö on harvoin yhtä voimakasta koko päänahassa. Miesten androgeneettisessa eli miestyyppisessä kaljuuntumisessa tukistustesti ei paljasta liiallista hiustenlähtöä, mutta sen huomaa tukistamattakin. Naistyyppisessä hiustenlähdössä tukistustesti on sen sijaan luotettava mittari."

"Fysiologinen, ikään liittyvä hiusten lähtö

Hiukset ohenevat iän mukana. Siihen vaikuttaa sekä hiusten lukumäärän että hiusten läpimitan pieneneminen. Jälkimmäinen saattaa vaikuttaa hiusten kokonaispaksuuteen naisilla jopa enemmän kuin hiusten lukumäärän vähentyminen. Hiukset harvenevat iän mukana tasaisesti eri puolilta päätä. Usein ne menettävät värinsä ja muuttuvat harmaiksi tai valkeiksi. Perimä vaikuttaa hiusten määrään, kasvuun ja väriin enemmän kuin ravinto, hiusten hoito tai muut ulkoiset tekijät."

Yllä olevat lainaukset sekä muuta hyödyllistä tietoa hiustenlähdöstä lähteestä; "Hiustenlähtö, Terveyskirjasto":
      http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00220

(Jos sinulla lähtee kolme hiusta, sen on täysin normaalia kuten linkki yllä kertoo. Jos lähtee tukko, sitten voit huolestua.)

• lääkäriin vaan

Älä suotta odottele, yksityispuolelle vaan, sisätautilääkärille. Hormonihäiriöt ainakin korjaantuvat hitaasti, vaikka syy ja hoito löytyisi. Itsellenikin kaikki vähättelivät hiusten harvenemista, kunnes parturi sanoi, että jakaus on huolestuttavasti levinnyt ja päälaki oli jo melkoisen "kalju". E-pillereiden vaihto sai sillon sen aikaan, mutta koko aikuisikäni olen kärsinyt PCO-syndroomasta, joka tuskin on sinulla kyseessä.

• kalju on kaunis
    • 11+15

Hei!

Jos peset noin usein hiuksiasi niin suosittelen siirtymään sulfaatittomiin ekoshampoisiin ja hoitoaineisiin. Yksi syy hiustenlähtöön voi joillakin olla liian ärjyt pesuaineet kuten SLS eli sodium laureth sulfate. Olet vielä nuori, voit omilla valinnoillasi vähentää merkittävästi sitä kemikaalikuormaa jolle altistut.

Jo pelkästään muovipulloihin pakattu vesi sisältää kemikaaleja, jotka voivat häiritä hormonitoimintaa, millää puolestaan on vakavia vaikutuksia.

Kannattaa myös todellakin tarkistaa tuo hemoglobiini. Runsas liikunta voi altistaa anemialle.

• SILMÄT SUURINA

TIEDÄN MISTÄ ON KYSE!

Sinulla on kilpirauhasen vajaatoiminta.

Aluksi sen oiret ovat nämä:
      - Silmät ovat ammoisen auki ja suuren näköiset, näyttää niin, kuin silmämunat olisivat tulossa ulos päästä.
      - Ärtyisyyttä, kiukkuisuutta, pahantuulisuutta, kiivastuu pienistä.
      - Hiuksia alkaa lähteä, harjatessa harja on aina täynnä hiuksia.

Mene pian lääkäriin ja pyydä saada verikokeitä mahdollisen kilpirauhasen vajaatoiminnan toteamiseksi.

Ihmisen päässä ei ole loputtomasti hiuksia, jos, joka harjauksella jää hiuksia harjaan niin ne loppuvat ja 2-vuoden päästä olet kalju.

Kilpirauhanen tuottaa Thyroksiini nimistä hormoonia, jota elimiostö tarvitsee, jos sinulle on kehittynyt kilpirauhasen vajaatoiminta niin aluksi lääkäri määrää sinut syömään lääkettä, joku määrä, joka ei useinkaan sovi potilaalle vaan määrää, joko nostetaan, tai sitten potilas saa itse huonoja tuntemuksia liian suuresta määrästä ja ottaa vain puolet lääkärin määräämästä annoksesta, kun sitten oikea annosmäärä/ päivä löytyy niin, joka tapauksessa, joudut syömään Thyroksiinia koko elämäsi ajan, ja aina välillä käymään verikokeessa oikean hormoonitasapainon ja siten hormoonilääkityksen löytämiseksi.
      .

• Pienneläimet

Kansainvälisyyskin voi vaikuttaa hiustenlähtöön.Siinä on paljon erillaista mihin olemme tottuneet.

• älkää itkekö

ämmät. Kalju, lasisilmä ja puujalka saa tämän runkkarin
      polvet veteläksi hihihihhii.......

• metajez

Yksi mitä voi halutessaan testata on nioxin hiustenhoitosarja. Itse hiustenlähdöstä kärsivänä olen nyt kokeillut 2 kuukautta sillä ja uutta hiusta kasvaa tynkänä jo todella paljon :)

• Tuuheutta kiitos

Autoimmuuni- ja reumasairauksissa, on myös hiustenlähtö yleistä. Syötkö kalkkia tarpeeksi ? C-piimaa auttaa joillakin, nokkonen ja peltokortetee. Nämä luonnonkonsteista.
      Aina on syytä selvityttää, jos hiustenlähtö on voimakasta, että mistä johtuu. Tulehdussairaudet, joita ed.mainitut ovat, voivat olla taustalla. Ehkä vitamiinit ja hivenaineet, eivät imeydy sinulla kunnolla.
      Itse aloitin Opti-MSM-rikkijauheen ottamisen, c-vitamiiniporeen kanssa, pari kertaa päivässä. Katson nyt tuloksia, että miten toimii. Hormonaaliset syyt, voivat tosiaan myös vaikuttaa. Rohkeasti lääkäriin vaan, sinulla on oikeus hoitaa itseäsi.

• Omegoja myös

Ai niin, unohtui mainita, että omegoja myös pitää saada, niitä saa öljyistä, esim. kala-, pellava-, hamppu- ym ovat hyviä öljyjä.

• ap.

Osaatteko antaa myös neuvoja haisevaan p e r s e e n r e i k ä ä n ?

• ap.

Tiedäthän, että voin tehdä ilmoituksen jos esiinnyt minuna?

• kfkfkfkgkgkgj
        ap. kirjoitti:

Tiedäthän, että voin tehdä ilmoituksen jos esiinnyt minuna?

ai että en saa käyttää nimimerkkiä ap.?Kuules nyt vitun ritsapillu mene tekemään se vitun ilmotukses niin katotaan mitä tapahtuu!Vitun huara.

• ap.
        kfkfkfkgkgkgj kirjoitti:

ai että en saa käyttää nimimerkkiä ap.?Kuules nyt vitun ritsapillu mene tekemään se vitun ilmotukses niin katotaan mitä tapahtuu!Vitun huara.

(Jos) sinulla on vihanhallinta ongelmia, muita mielenterveys ongelmia tai -epätasapainoisuuksia, suosittelen menemään psykiatrille tai psykologille. :)

• kfkgkgkgkgkgktnmslsl
        ap. kirjoitti:

(Jos) sinulla on vihanhallinta ongelmia, muita mielenterveys ongelmia tai -epätasapainoisuuksia, suosittelen menemään psykiatrille tai psykologille. :)

haista vittu

• tyttö 18v

onko päänahassasi kaljuja tai harventuneita läikkiä? jos on niin kyseessä voisi olla pälvikalju, jota itse sairastan. kuulemma tosi yleinen nuorilla, ja stressi vaikuttaa kovasti sairauden pahenemiseen. tai onko ollut loukkaantumisia tai vastaavia, sillä vamma on elimistön stressitila, eli kroppa stressaa tiedostamattakin.
      itselläni sairauspuhkesi pahasti nilkkavamman seurauksena.

• Eukko82

Sinkkitabletteja kannattaa kokeilla, tai sitten rupeet syömään parsakaalia.. Mulla auttanut hiuksiin ja ihoon.. Hiustenlähtö voi olla merkki sinkin puutteesta. Ei voi tietää ennenkuin kokeilee..

• hiuksetonko

harmi että täällä niin moni antaa ilkeitä vastauksia. itselläni on sama ongelma, alkoi ykskaks. hiuksia on joka paikassa ja huomaan että hiukset on todella vähentyneet. hiusharjan saan puhdistaa 2 kertaa päivässä ja kaikki vaatteetkin on hiuksissa.
      aijon googlailla ja etsiä neuvoja.

• kokemusta paljon

Just one more thing....huolimatta kaikesta tuosta roinasta mitä ketjuun on kertynyt.....
        Eli se hiusten lepokausi tarkoittaa sitä että hius ei enää kasva, mutta on vielä kiinni päässä. Uusi samasta tupesta kasvuun lähtevä hius sitten sysää sen irti.
        Esimerkiksi noin 2 kk kovan influenssan jälkeen hiuksia irtoaa paljon, mutta näkyvillä pitäisi olla myös paljon uudiskasvua. Jos sitä ei näy ja hiusten lähtö jatkuu, kyse on jostain muusta. Synnytyksen ja imetyksen jälkeen hiuksia lähtee runsaasti parin kuukauden ajan, mutta uutta alkaa kasvaa samaan aikaan.
        Mikään normaali hiusten lepovaihe ei kestä kuukausikaupalla. Ja mitä pitempään hiusnystyt ovat levossa, sitä vaikeampi niitä on elvyttää uudelleen.

• ap.

Just one more thing....huolimatta kaikesta tuosta roinasta mitä ketjuun on kertynyt.....
        Eli se hiusten lepokausi tarkoittaa sitä että hius ei enää kasva, mutta on vielä kiinni päässä. Uusi samasta tupesta kasvuun lähtevä hius sitten sysää sen irti.
        Esimerkiksi noin 2 kk kovan influenssan jälkeen hiuksia irtoaa paljon, mutta näkyvillä pitäisi olla myös paljon uudiskasvua. Jos sitä ei näy ja hiusten lähtö jatkuu, kyse on jostain muusta. Synnytyksen ja imetyksen jälkeen hiuksia lähtee runsaasti parin kuukauden ajan, mutta uutta alkaa kasvaa samaan aikaan.
        Mikään normaali hiusten lepovaihe ei kestä kuukausikaupalla. Ja mitä pitempään hiusnystyt ovat levossa, sitä vaikeampi niitä on elvyttää uudelleen.

Oon kyllä huomannu, että mun hiukset myös kasvaa normaalia nopeampaa. Kävin reilu 1kk sitten leikkauttamassa muutamia senttejä pois hiuksista ja nyt ne on melkeen saman mittaset.

• tutkimukset

Ettei ole kilpirauhasessa syy , mene tutkimuksiin vaadi tutkimuksia

• KALLE KELLO

Jostain luin, että hiuksia lähtee keskimäärin 100/pv (kuka lie laskenut). En olisi huolissaan, uutta kyllä pukkaa. Hormoonitkin ne tuossa heittelee.

• Punatukka

Miksi pitää pestä hiuksia joka päivä? Koska ne on opetettu siihen.
        Minä pesen kerran tai joskus kahdesti viikossa, ja hiukseni ovat todella hyvinvoivat ja terveen kiiltävät, eivätkä rasvoitu kuin jos pesisi joka päivä. Lähtee tietysti harjatessa jonkun verran, mutta en ole siitä huolestunut, se on aivan luonnollista.
        Muuten, olen 65-v. ja ylpeä hiuksistani. Olen värjännyt koko ikäni ja ottanut permanentteja, mutta en käytä föönejä enkä mitään aineita, muuta kuin shampoota ja hoitoainetta. Ja tarpeen vaatiessa papiljotteja, niin eivät katkeile eivätkä rasitu.

• Hiustali haisee
        Punatukka kirjoitti:

Miksi pitää pestä hiuksia joka päivä? Koska ne on opetettu siihen.
        Minä pesen kerran tai joskus kahdesti viikossa, ja hiukseni ovat todella hyvinvoivat ja terveen kiiltävät, eivätkä rasvoitu kuin jos pesisi joka päivä. Lähtee tietysti harjatessa jonkun verran, mutta en ole siitä huolestunut, se on aivan luonnollista.
        Muuten, olen 65-v. ja ylpeä hiuksistani. Olen värjännyt koko ikäni ja ottanut permanentteja, mutta en käytä föönejä enkä mitään aineita, muuta kuin shampoota ja hoitoainetta. Ja tarpeen vaatiessa papiljotteja, niin eivät katkeile eivätkä rasitu.

Kyllä sen haistaakin jos hiukset pestään vaan kerran viikossa. Hiustali ei ole miellyttävän hajuista ja siitä hajusta joutuu kärsimään sitten muut jos et itse sitä haistaisikaan. Ehdottomasti hiukset pestävä vähintään 3 kertaa viikossa.

• Lettipäävielä

Yksi syy hiustenlähtöön voi olla myös liika A-vitamiini.
      Itselläni oli kutiseva ja kuiva päänahka ja hiuksia irtosi paljon. ( vuosi oli -83 )
      Kävin ihotautilääkärillä joka määräsi seerumin A-vitmiinipitoisuuden tarkistuksen.
      Ja sitähän oli reilusti yli normaalin,vaikka en syönyt mitään vitamiinipillereitä.
      Jätin muutamaksi kuukaudeksi pois juuston,voin ja porkkanat.
      Käväseppä lääkärissä kuitenkin asian vuoksi,saat sieltä tietoa.

• Haircut-

Kilpparit ja anemia aiheuttaa ainakin hiustenlähtöä. Joku täällä puhui, että syöpä, mutta itse syöpä ei sitä aiheuta vaan syövän hoidossa annettavat lääkkeet. Kannattaa otattaa kaikki verenperuskuvat vaikka noin nuori vielä oletkin. Aina ei sieltäkään kuitenkaan syyllistä löydy. Itse olen kärsinyt runsaasta hiustenlähdöstä jo lähes 10 vuotta, mutta kaljuuntumista ei ole odotettavissa kun hiukset suhinalla kasvaa kuitenkin takaisin. Syyllistä ei ole hiustenlähtöön löydetty. Stressiä ovat ehdotelleet, mutta 10 vuotta kestänyt stressi ei enää mene läpi :) Monipuolinen ruokavalio käyttöön niin ei ainakaan vitamiineista ole hiustenlähtö kiinni.

• neron poika

älä pese tukkaa kuin kerran viikossa nii pysyy hiukset päässä.

• Höpsis :D

Ei pidä paikkansa. Jos hius on irrotakseen se irtoaa peset hiukset joka toinen päivä tai kerran kahdessa viikossa.

• nimim..

Syö vitamiineja ja pese harvemmin:) Onhan sitten myös olemassa niitä hiusten ja hiusjuurien vahvistustuotteita.

• tippuva tukka

on murhe ihmisen elämässä....kolme hiusta tippuu vuorokaudessa..........ja siihen apua haetaan suomi24:stä.
      itse olen ääliö kun kulutan aikaa lukemalla neuvoja ihmiselle jolta tippuu kolme hiusta. nyt olen kyllä elämää suuremman asian alkulähtellä. hyvä suomi24.

• elli esimerkki

Tuollainen jatkuva hiusten nyppiminen on merkki myös psykologisesta häiriöstä...

• tyroksiini

Onko kilpirauhanen tutkittu.

• sinkki2

Sinkki saattaisi auttaa?

• äkkiä lääkäriin

Mee oikeesti heti sinne kilpirauhaskokeisiin. Mulla on hiukset ohentunu ihan olemattomiksi vajaatoiminnan vuoksi. Ennen oli tosi paksut hiukset. Rauta-arvot kannattaa tutkia myös koska anemiassa voi lähteä hiuksia.

• Eräs hormonihiiri

Kyllä se niin on, että monet hormonaaliset epätasapainotilat elimistössä voivat tuota hiustenlähtöä aiheuttaa ja jopa kroonistaa sen. Lääkäri sen luultavasti ?parhaiten selvittää. Luontaistuotekaupoistakin voi saada jotain vinkkejä asian hoitoon, tai henkilöiltä jotka ovat erikoistuneita hiuspohjan tutkimiseen ja hoitamiseen. He pystyvät näkemään hiuksista ja hiuspohjasta elimistön mahdolliset puutostilat. Apteekeissakin saatavilla monenlaisia hiustuotteita hiustenlähdön ehkäisemiseen, kunhan se varsinainen aiheuttaja on ensin selvitetty.

• Mummeli 5

Ole hyva ja tarkistuta kilpirauhashormonisi. Se on verikoe, hyvin helppo tapa saada seville monia asioita hormooni tasapainossa. Tsemppia :)

• tehohoitoa

Käy katsomassa noi kilpirauhasarvot ja ota joka päivä monivitamiineja terveellisen ruokavalion ohella. Mulla oli toi sama ongelma. Ohimoiltakin harveni lyhyessä ajassa samalla tavalla kuin miehillä! Päälaelle kävin vielä The Lookissa Helsingissä laitattamassa vitamiineja ruiskulla (samaa vitamiinia mesoterapiaa kuin naamaankin laitetaan) kun näin että laulaja Tauskille laitettiin alkavaan kaljuun siinä Kauneusklinikka Tiina Jylhä-sarjassa. Nyt on hyvässä kunnnossa hiukset, pari kuukautta meni että aloin olla tyytyväinen, mutta viikossa alkoi tulla uutta sänkeä. Ja älä vaan polta tupakkaa!

• ap.

Huomena meen terkkarille, otetaan verikoe ja katotaan ne kilpirauhas arvot ja samalla hemoglobiini. Alan jättään ruokavaliosta vaaleaaviljaa pois, ja jos saan aikaseksi niin enköhän niitä vitamiinejäki hommaa, mutta ruiskuilla en niitä vihti kuitenkaan mennä laittaan. Ja en tupakoi tai juo alkoholiakaan

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      78
      2832
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2712
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      107
      2332
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      35
      1648
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      239
      1563
    6. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1537
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      40
      1485
    8. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1290
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1246
    10. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1181
    Aihe