ärsyyntynyt...

aurinkoinen2013

Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että appivanhemmat joskus kyselevät kuulumisia ja että kyläillään silloin tällöin puolin ja toisin. Kyse on kohtuudesta, siitä miten usein ja miten paljon voi kysellä ja udella toisten asioita. Toki ihmiset sietävät eri määrän asioihinsa sekaantumista ja kyttäämistä. Meillä anopin puhelut eivät useimmitenkaan ole huoletonta kuulumisten vaihtoa vaan tenttaamista sellaisista asioista jotka nyt yksinkertaisesti eivät vain appivanhemmille kuulu. Tämä siis ahdistaa. Toivoisin, että meitä kunnioitettaisiin aikuisina ihmisinä, eli joka asiaan ei aina tarvitse puuttua ja kaikesta ei aina tarvitse kertoa eriävää mielipidettä. En minäkään kyseenalaista anopin päätöstä ostaa tietynlainen sohva. Kun nyt joku taas keksii takertua siihen, että eikö mielipidettä saa sanoa, niin kyllä saa, silloin kun sitä kysytään tai silloin kun se on tarpeen. Mielipiteen sanominen on kuitenkin eri asia kuin pettyneellä syyttävällä sävyllä ilmaistu mielipide ja vahva painotus siitä mikä olisi ollut viisainta. Eikö aikuisten ihmisten tekemiä päätöksiä voisi sen verran kunnioittaa, ettei aina jaksaisi ilmaista sitä jos itse on erimieltä, kun kyse on kuitenkin asioista, jotka eivät anoppia kosketa millään lailla. On raskasta joutua jatkuvasti puolustelemaan omia ratkaisujaan ja päätöksiään vaikka oikeastihan siihen ei pitäisi olla mitään tarvetta. Kaikkeen vaan ei tarvitsisi sekaantua. Minusta se on kontrolloinnin halua jos tahtoo tietää toisten asioista kaiken ja pyrkii osallistumaan päätöksiin ja asioihin, jotka ovat täysin toisten asioita.
Minä haluaisin että meitä kohdeltaisiin tasaveroisina järkevinä aikuisina, eikä jatkuvasti kyseenalaisteta kaikkea ja puututa kaikkeen. Olemme työssäkäyviä, omillamme toimentulevia, asioistamme huolehtivia aikuisia, emmekä tarvitse holhoojia.
Minä näen, että mieheni, minä, sekä lapsemme olemme ydinperhe. Hoidamme perhettämme koskevat asiat parhaaksi katsomallamme tavalla. Tottakai isovanhemmat kuuluvat myös perheeseemme mutta tietyn rajan sisäpuolelle he eivät kuulu. Liika utelu ja asioihin puuttuminen ärsyttää.
Minusta anopin ei tavitse tietää joka ikinen päivä mitä olemme tehneet. Omat vanhempani eivät sekaannu asioihimme vaan antavat meidän rauhassa tehdä omat päätöksemme ja he eivät tuomitse tai puutu meidän valintoihimme.

16

568

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fddfds

      ja omat vanhempasi, siis miehesi anoppi ja appi, ovat tietenkin täydellsiä

      • Kerttu5

        Ovatko normaaleja terveitä ihmisiä .Lapset ja lapsenlapset ,heidän perheensä kiinnostavat ,minulla on kuusi lasta ja kahdeksan lastenlasta.K


    • aurinkoinen2013

      Oman äidin kanssa on tullut jo ajat sitten selväksi välit, jota meillä taas anoppi ei ymmärrä milloin kannattaa lopettaa liika neuvominen ja puuttuminen.

    • rasittava anoppi

      Itse tasan tarkkaan tiedän mjltä tuntuu kun joka asiaan puututaan ja määräillään. Hyvät läheiset välit tarkottavat toisen mielipiteiden kunnioitusta ja myös yksityisyyden antamista. Parempi luoda rajat jo suhteen alkutaipaleella tai muuten siitä ei koskaan tule loppua. Tuntuu että naiset pystyvät selvästi sanomaan äideilleen suoraan miltä mikäkin asia itsestään tuntuu mutta miehet eivät tähän kykene ja se aiheuttaa usein parisuhdeongelmia.

    • oppeliini1

      Anoppiasi Sinä et voi muuttaa mutta omaa asennettasi kylläkin. Eihän sinun tarvitse vastata kysymyksiin joihin et halua!
      Esim: anoppi;"kuinka teidän rakkauselämä sujuu?" Sinä: "Loistavasti, olet anoppi kasvattanut maailman parhaan pojan!"
      Anoppi: "Mitä aiot laittaa paivälliseksi?" Sinä: " Jotain oikein hyvää josta poikasi pitää"
      Anoppi: " MIllasen maton hankitte olohuoneeseen? Sinä: " Väriltään täysin neutraalin"
      Anoppi: "Minä kasvattaisin teidän lapset aivan eritavalla!" Sinä: " voi anoppi rakas, poikasi on saanut mallikasvatuksen kotoaan joten aivan varmasti jatkaa oppimallaan tyylillä omiensakin kanssa"
      Anoppi: "mitä mitä mitä....?" Sinä: " Nyt on aika laitta lapset nukkumaan, lähteä lenkille, alkaa valmistmaan (mitä tahaansa). Jatketaan juttua seuraavalla kerralla.

      Toisin sanoi sinun ei tarvitse selitellä (ellet halua), vain ystävällisen ympäripyoreä vastaus tyydyttää anoppisi kyselyripulin.

      On enemän kuin todennäkoistä että hvn viisveisaa vastauksistasi kuitenkaan. Se on vain hänen tapansa saada keskustelua aikaan.

    • Iitamari2

      Nirppanokat älkööt vaivautuko kenenkään vaimoksi tai äidiksi!Appivanhemmat on p.....stä! Varokaa!Typerää ja lapsellista kirjotella ongelmia.Kaikesta tulee ongelma joillekin,kun oikein jauhaa.

    • käytästavat?

      En kestäisi tuota, hermo menis! niin se vanheneminen taitaa viedä järjellä ajattelua pikkuhiljaa. Käytöstavat unohtuu siinä 55-60 v. Huomattu on omienkin vanhempien osalta. Vaikka he tietäisivät kaiken(kun ovat elämää jo niiiiiin paljon eläneet) niin eivät valitettavasti voi tietää jokaisen subjektiivista kokemusta koetusta elämästä. Samat asiat jokainen käy läpi? kyllä jos puhutaan koulusta, harrastamisesta, seurustelusta, asumisesta yleisellä tasolla, mutta kukaan ei tiedä mikä ihenkilölle sopii paremmin kuin se jonka elämästä on kyse. Eli kaikki anopit,äidit ym. : hommatkaa oma elämä!

      Ja tuolle vanhukselle oppeliini1, mitä hiton järkeä tollasessa näennäisessä jaarittelussa on. Jos on asiaa niin silloin puhutaan niinkuin normaalit ihmiset, kysytään kuunnellaan, ollaan vuorovaikutuksessa. Jos ei tunnu luonnolliselta ei tarvitse itseään kiusata. Jos ei keksi puhelimessa puheenaihetta voi vaikka sanoa että "ei tässä nyt mitään oikeaa asiaa ollut, et kuhan soittelin" ja juttu lähtee sitten vaikka siitä. Ongelma on usein vaan se vanhempi polvi on kovin takakireetä porukkaa, eikä itseään voi mitenkään laittaa uuteen/yllättävään/erilaiseen tilanteeseen, vaan pitää aina olla tilanteen herra.

      Niin ja täytyy myös hyväksyä se että jos anoppi/miniä ei ole samalla aaltopituudella niin turha väkisin työntyä liian henkilökohtaiselle alueelle. Silloin on korrektia ja jopa hedelmällisempää olla etäisemmissä väleissä. Silloin ei ainakaan pilaa sitä mahdollisuutta että yhteinen sävel voi löytyä vaikka kymmenen vuoden päästä.
      Ja kyllä nuoret ilomielin on tekemisissä kaiken ikäisten kanssa mutta jo itsesuojeluvaistokin ilmoittaa milloin raja tulee vastaan..

      Pikkupointti myös siinä että eikö utelu ole yksinkertaisesti rumaa käytöstä!

    • Ihan hyvää tahtovat

      Vastaan tähän toiselta puolelta eli sieltä vanhempien puolelta.

      Olen samaa mieltä kanssasi, että esim. sohvan osto ei kuulu tai kodin sisustaminen todellakaan muille, mutta asiallinen yhdeydenpito ja lupa olla yhdeydessä olisi sentään hyvä olemassa. Ainkain minä toivon lasteni voivan hyvin ja toivoisin, että he voisivat kertoa myös minulle pahasta olostaan, jotta osaisin olla tukena enkä rasitteena .

      Minäkään en nuorena miänä uskaltanut anopin kanssa keskustella oikein mistään, sillä hänellä oli aika halu laittaa meidän koti omalla maullaan.
      Meidän sohva oli anopin näkemys, hyvä, mutta vääränvärinen meidän kotiin. Siedin sohvaa kauan, mutta tuli aika, että sain itse valita uuden sohvan.
      Anoppi oli ihan hyvä ihminen, ajatteli parastamme, mutta vähän liian paljon kysymättä mielipidettämme.

      Koettakaa keskustella, mutta älkää polttako siltoja, ihan hyvää ne vanhemmat ja appivanhemmat teille tahtovat.

    • Miniä myös

      Puhut täyttä faktaa!
      Teidän elämänne ei muille kuulu, joten tehkää rajat selviksi appivanhempien suhteen.

      Tämä voi aiheuttaa hetkellistä v-tusta appivanhemmissa, mutta se ei todellakaan ole teidän murheenne.

      Omat vanhempasi toimivat juuri niin kuin pitääkin, ole onnellinen heistä:)

    • Jasmiina Tiia

      Palstaa jota minä olen seurannut, niin huomaan todella, että tyttöjen äidit ovat tosi fiksuja !
      Poikien äidit ovat typeriä . Niistä tulee anoppeja ja ovat täysiä kiusan kappaleita ja eivät erota mitään rajoja poikiensa perheeseen. Ne luulee, että poikien asiat kuuluu niille ikuisesti maailman tappiin asti.
      Se on geeni -tai evoluutio juttu että typerät lehmänaiset, toisten asioihin sekaantuvat ihmiset synnyttävät poikia.
      Niin se vain on.

      Ihan järestään kaikkien naisten omat äidit osaavat pitää näppinsä erossa tyttöjensä perheestä. He ovat vaikka viisi vuotta ilmoittamatta itsestään yhtään mitään tunnollisesti ja kunnioittaen, jos tytär haluaa omistautua miehelleen, perheelleen ja lapsilleen.

      Meidän äiti ei ainakaan sotkeennu meidän asioihin ja saan olla pitkinpoikin omassa perheessä ja omistautua lapsilleni. Anoppi sensijaan vänkää joka hetki päästä sisälle kuvioihin ja olen onnistuneesti torpannut hänet ulos olemalla aika paskamainen.
      En yhtään sitä häpeä, saan suojattua selustani enkä ole antanut milliäkään periksi. Jos se saa jalkansa oven rakoon senttiäkään, niin kohta se vie koko oven talosta ja meidän kodista.
      Näin neuvon muitakin toimimaan. Ei yhtään periksi antamista, nyyhkyköön omille tätiystävilleen mitä tahansa. Tämä tyttö pitää perheensä ja lastensa 2 ja 4 v. puolta. Onneksi nuo ovat tyttöjä. Minusta ei siis tule anoppia. Olen äiti ikuisesti.

      • OsaaNeÄiditkin

        Kyllä niitä naispuolistenkin äideistä löytyy... Minulla on aivan ihana anoppi, siis mieheni äiti!

        T: yksi aikuinen, perheellinen nainen, jolla kaikkeen sekaantuva, aina tyytymätön ja kaikesta loukkaantuva, kontrolloiva äiti ja ylimielinen, hieman jopa narsistinen, kaikessa oman mielipiteensä jyräävä isä, minun "järkevät", "helpot" vanhempani suorastaan rakastavat ristiriitoja, väittelyä, toisten neuvomista ja elämän "kiemuroita", kun taas itse olen todennut että välimatka on paras lääke tasoittamaan nämä "kiemurat" ja elämästä on tullut ihanan leppoisaa, auvoisaa ja helppoa!


    • aurinkoinen2013

      Minusta tulee anoppi joskus, mut ainakin tiedän mitä ei kannattaa tehdä silloin ku pojalla on oma perhe. Ja kyllä vaikka anopeilla on kokemusta elämästä ja lasten kasvatuksesta jne., ei se silti tarkoita et niillä on oikeus puuttua toisten elämään neuvojensa kanssa. Antakaa anopit tilaa miniöille, tehdään niin kiun meistä tuntuu!!!

      • Jasmiina Tiia

        Joo, noin on viisasta että etukäteen miettii sen ettei kannata lähtee pojan nurkkiin vaan pysyy erossa. Hyvä että olet tehnyt sen selväksi.
        Ikävä että olet saanut pojan, onneksi ei itellä ole eikä tarvia sellaisii miettikään.
        Uskon että mun likat käsittää jo lapsena mitä olen neuvonut niille ja uskon että melko samalla lailla kasvataa omat lapsensa.
        Pojat ei niinkään käsitä ja sen vaimo kyllä kasvattaa sitten omalla tavallaan. Sinun ei kannata siihen puuttuakaan.
        Hyvä että annat sitten tilaa ja et mene närkkimään nurkkiin.
        Niin en minäkään tee, mitä nyt tietty äitinä silloin tällöin tulen niille soittelemaan. Jos pyytävät kylään niin menen. Tuskin vävy siitä pahaa tykkääkään, kotihan on pääasiassa naisen valtakuntaa.
        Pidetään siis naiset valtakunnasta kiinni eikä anneta tyhmien anoppien tulla nokkinensa sinne arvostelemaan, neuvomaan ja mitä pahinta viihtymään.
        Jokainen hankkikoon oman elämänsä ja nurkat sille. Ala sinäkin jo valmiiski hankkimaan harrastusta, ettei sitten ole harrastuksena se pojan huushollin perkaaminen. Se on säälittävää.
        Itse en siihen tule sortumaan. Harrastan liikuntaa, lenkkeilyä, koiria ja sisustamista ja uskon että se harraste kestää ikuisesti minulla.


    • Ainako anoppi?

      Meidän isännän vli oli juri tuota anoppilajia. Asui viereisessä talossa ja määräsi tahdin kummassakin kiinteistössä. Tein mitä tahansa, hän tuli kertomaan minulle, että jos olisin HALUNNUT, että juttu onnistuu, olisi pitänyt menetellä näin ja näin, mutta kun halutaan aina päästä helpommalla, niin....

      Hänestä värisilmämme oli kaamea, tapetit olisi pitänyt ostaa kulmakaupasta eikä marketista, hullukaan ei tee tuollaista keittiötä, JOS olisit halunnut tehdän toimivan keittiön, niin....

      Olimme huolimattomia. Hän oli kahden viikon ajan seurannut haravoitua lehtikasaa, ja se on YHÄ EDELLEEN viemättä kompostiin. Kasan nähdäkseen hänen piti kävellä tonttimme poikki pensaitten katveeseen, mutta uhrautuvasti hän jaksoi talsia asiaa toteamaan meidän poissaollessamme.

      Kuistmmei olisi pitänyt maalata jo viime kesänä, ja näyttää ihan siltä, että ei vieläkään!
      Kuinka he kehtaavat kutsua ystäviään kylään, kun naapuritalo on maalamaton rähjä?

      Jne.

      • Tuulia

        Normaalia ihmisten erilaisten mielipiteihden kunnioittamista kaivattaisiin,


    • JKKLL

      NIINKÖ

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      172
      7089
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4152
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2095
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2019
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1859
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1676
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      31
      1624
    8. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1593
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      21
      1588
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1418
    Aihe