Onko kukaan ajatellut, että kynsien pureskelu voisi juontua jonkin tärkeän vitamiinin tai hivenaineen (useiden?) puutoksesta? Ja joka jäisi totuttuna tapana päälle ahdistuksen purkamiskeinona, vaikka puutostila korjautuisikin.
Näin olen itse alkanut järkeillä. Esim. raudanpuutoksen tiedetään aiheuttavan erikoisten asioiden syömishimoa. Itsellä lapsena todettu anemiaa useaan kertaan, johon sitten rautakuureja aina söin. Itsellä teki jostain kumman syystä mieli syödä esim. lunta, paperia, kuivia makaroneja - ja kynsiä. Erittäin laiha, hentoinen ja uupunutkin lapsi ja nuori olin. D-vitamiinin puutoksesta kärsin myös todennäköisesti, kuten niin moni muukin suomalainen silloin ja tänäpäivänäkin, koska d-vitamiinisuositukset ovat niin alhaiset. Itsellä kynsien pureskelu on vähentynyt yleensä kesäisin, jolloin auringostakin saa d-vitamiinia tarpeeksi, jos oleskelee riittävästi ulkona paljaalla iholla. Toki valoisuus vaikuttaa myös mielalaan.
Nyt aikuisena olen viime vuosina kiinnittänyt huomiota enemmän terveelliseen ravitsemukseen ja alkanut syödä d-vitamiinia purkista melko isoina annoksina (alkaen 20 mikrogrammasta nostaen hiljalleen 100 mikrogrammaan). Ja kynsien pureskeluhimo on myös vähentynyt! Lisäksi kynsistä on tullut joustavat ja paksummat, eivätkä lohkeile niin helposti.
Kannattaa miettiä omaa lapsuuttaan ja nuoruuttaan, omia ruokailutottumuksiaan ja muita oireita silloin. Voisiko taustalla todella olla joidenkin ravintoaineitten puutosta. Suoliston imeytymishäiriöt aiheuttavat joillekin puutoksia, vaikka ruokavalio olisikin näennäisesti kunnossa. Itsellä on auttanut yleiseen hyvinvointiin myös viljojen karsiminen ja maitotuotteiden vähentäminen ruokavaliosta.
Hmm.. mielenkiintoinen juttu tämäkin pohdittavaksi. Olisikohan tästä tehty tutkimuksia? Aina psykologisoidaan kaikki eikä mietitä, että ihan yksinkertaisista asioista tässäkin voi olla kysymys, niin kuin nyt ravitsemustilan virheistä.
Kynsien pureskelu vitamiinien/hivenaineiden puutosta?
1+2
0
1496
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 172463
- 441271
Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!
Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa70927Miten suomalaiset miehet
On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää137882- 45851
- 59817
- 42796
Eräs läheinen sanoi
Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.44775Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä
– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe164742Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)
Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis130704