Onko kukaan ajatellut, että kynsien pureskelu voisi juontua jonkin tärkeän vitamiinin tai hivenaineen (useiden?) puutoksesta? Ja joka jäisi totuttuna tapana päälle ahdistuksen purkamiskeinona, vaikka puutostila korjautuisikin.
Näin olen itse alkanut järkeillä. Esim. raudanpuutoksen tiedetään aiheuttavan erikoisten asioiden syömishimoa. Itsellä lapsena todettu anemiaa useaan kertaan, johon sitten rautakuureja aina söin. Itsellä teki jostain kumman syystä mieli syödä esim. lunta, paperia, kuivia makaroneja - ja kynsiä. Erittäin laiha, hentoinen ja uupunutkin lapsi ja nuori olin. D-vitamiinin puutoksesta kärsin myös todennäköisesti, kuten niin moni muukin suomalainen silloin ja tänäpäivänäkin, koska d-vitamiinisuositukset ovat niin alhaiset. Itsellä kynsien pureskelu on vähentynyt yleensä kesäisin, jolloin auringostakin saa d-vitamiinia tarpeeksi, jos oleskelee riittävästi ulkona paljaalla iholla. Toki valoisuus vaikuttaa myös mielalaan.
Nyt aikuisena olen viime vuosina kiinnittänyt huomiota enemmän terveelliseen ravitsemukseen ja alkanut syödä d-vitamiinia purkista melko isoina annoksina (alkaen 20 mikrogrammasta nostaen hiljalleen 100 mikrogrammaan). Ja kynsien pureskeluhimo on myös vähentynyt! Lisäksi kynsistä on tullut joustavat ja paksummat, eivätkä lohkeile niin helposti.
Kannattaa miettiä omaa lapsuuttaan ja nuoruuttaan, omia ruokailutottumuksiaan ja muita oireita silloin. Voisiko taustalla todella olla joidenkin ravintoaineitten puutosta. Suoliston imeytymishäiriöt aiheuttavat joillekin puutoksia, vaikka ruokavalio olisikin näennäisesti kunnossa. Itsellä on auttanut yleiseen hyvinvointiin myös viljojen karsiminen ja maitotuotteiden vähentäminen ruokavaliosta.
Hmm.. mielenkiintoinen juttu tämäkin pohdittavaksi. Olisikohan tästä tehty tutkimuksia? Aina psykologisoidaan kaikki eikä mietitä, että ihan yksinkertaisista asioista tässäkin voi olla kysymys, niin kuin nyt ravitsemustilan virheistä.
Kynsien pureskelu vitamiinien/hivenaineiden puutosta?
1+2
0
1468
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6734529Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o202205- 1021376
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos181231- 711168
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia123999Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel66998Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo75925Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi255884- 65876