Au pairiksi Espanjaan

aupairespaña

Olen lähdossä Au pairiksi Espanjaan mitä luultavammin huhtikuussa 2014 noin vuodeksi. Joten kysyisin teidän - Espanjassa au pairina olleiden - kokemuksia. Oliko alussa hankalaa sopeutumisen kanssa tai kielen yms.
Onko teillä antaa hyviä neuvoja vuoden varalle? Olisiko jotain hyvää ''lapsi'' sanastoa, joka pitäisi ehdottomasti osata?
Entä onko mitään ehdotonta mitä pitäisi hoitaa ennen Espanjaan lähtöä? :)

2

401

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • espanjan asukki

Opetella puhumaan Espanjaa! Mikään "lapsisanasto" ei riitä vaan opettele nyt sentään edes peruskielioppi ja mahdollisimman paljon sanoja. Ilman kielitaitoa sopeutuminen on varasti hyvin hankalaa. Moni espanjalainen ei puhu lainkaan englantia. Et saa kunnollista palvelua arjen asioissa jos et hallitse kieltä. Kun aloitat nyt heti kieliopinnot niin ehdit oppia ihan hyvät alkeet. Alkeiden päälle on sitten helpompi oppia nopeammin puhumaan kunnolla Espanjaa. Espanjalaiset eivät välitä jos puhut kieltä huonosti tai väärin, mutta se ettet osaa sitä lainkaan, on heistä loukkaavaa! Turistit pärjäävät englannilla, kun asuvat hotellissa ja asioivat turistialueen ravintoloissa.

Jos et ole opetellut kieltä, annat itsestäsi todella huonon ensivaikutelman. Tulet kuitenkin Espanjaan ja espanjalaisten kotiin.

Hanki EU-Kelakortti jos olet Espanjassa alle vuoden. Se käy terveyskeskuksissa jos tarvitset lääkäriä. Muista muuttoilmoitus. Auttaako isäntäperheesi hankkimaan recidencian eli oleskeluluvan ja avaamaan espanjalaisen pankkitilin? Selvitä verottajalta etukäteen kumpaan maahan maksat verosi. Jos joudut maksamaan verot Espanjaan, tarvitset Espanjassa lakimiehen apua. Olethan varmistanut, että perhe johon menet, maksaa securidad social (sosiaaliturva) -maksusi? Uuden lain mukaan jopa palkattomaan harjoitteluun tulevista työntekijöistä tuo maksu on maksettava ja sen laiminlyönnistä saa sakot. Työnantaja ilmeisesti vastaa vakuutuksestasi? Työnantajasi toivottavasti auttaa sinua myös kirjautumaan sen kaupungin asukkaaksi johon menet. Jos et kirjaudu kaupungin asukkaaksi, et pääse terveyskeskukseen etkä saa oleskelulupaa.

Hoidata ennen tuloasi hampaat, koska Espanjassa hammashuolto ei kuulu securidad socialin piiriin kuin peruskouluikäisillä lapsilla. Tarkista myös, että kaikki rokotuksesi on voimassa. Jos sinulla on sairauksia, käännätä kaikki lääkärinlausunnot virallisella kääntäjällä espanjaksi.

Varaa reipasta mieltä ja asenne "maassa maan tavalla" on ihan must.

• aupairespaña

Kiitos kommentistasi! :)

Sen verran korjaan, että _osaan_ puhua espanjaa eli en ole menossa sinne ilman minkäänlaista kielitaitoa.
        Kysymyksellä: Olisiko jotain hyvää ''lapsi'' sanastoa, joka pitäisi ehdottomasti osata? en tarkoittanut ettenkö osaisi puhua espanjaa ennestään.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1914
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1660
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      56
      1266
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      53
      1145
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      988
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      893
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      886
    8. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      852
    9. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      820
    10. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      798
    Aihe