Juurihoito vai hampaan poisto?

mallamigia

Ylhäällä oikealla olevaa takahammasta rupesi sattumaan niin prkleesti, tänään kävin hammaslääkärissä ja reikähän se siellä. Reikä on niin syvä, että on mennyt hermoon asti. Vaihtoehtoina nyt juurihoito tai hampaan poisto.

Kumpi kannattaisi tehdä? Lääkäri sanoi, että juurihoidossa käyntikertoja tulisi olemaan 2-5, kustannukset jotain 200 euroa. Monillahan hoidoissa kestää pidempään eikä ne aina edes onnistu.. eikä tosiaankaan ole aina mitenkään kivuttomia.

Hampaan poistosta ei seuraisi esteettistä haittaa, koska kyseessä on takahammas. Se olisi sitten ainakin kerralla hoidettu, jos tosiaan noissa juurihoidoissa joutuu ravaamaan useamman kerran. Purenta kyllä oikealla puolella hankaloituu jos se hammas kiskotaan irti.

Onko kenelläkään kokemusta juurihoidosta, sattuuko paljon ja kestääkö kauan? Tai kukaan ollut samassa tilanteessa, kumman vaihtoehdon valitsit?

10

8883

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mr Gt

8 vuotta sitten juurihoidettiin oikea ylätakahammas. Pientä jomotusta aina flunssan tullessa ja joskus muulloinkin. Hammaslääkärikäynnit unohtui kahdeksaksi vuodeksi. Nyt röntgenkuvassa näkyi pitkää muhinut mätäpesäke ko. hampaan juuressa.

Pois, juurihoito oli turha ja kallis, 4 krt yksityisellä.

• hammas poissa :-(

Mulla kävi niin, että paikka lähti takahampaasta,mihin oli tehty juurihoito.
        Jäljelle jäänyt hammaspala piti poistaa, kun kuvassa huomattiin paha tulehdus juurissa,mihin oli tehty juurihoito!
        Nyt ei voi laittaa kruunuhammasta,kun juuret niin huonot, joten näillä näkymin koko jää pysyvästi
        :-(
        Mulla maksoi juurihoito(terveyskeskuksessa) siinä 35-45 euroo per kerta ja käyntejä oli 3-4, joten ei kannattanut.

Takahammas ei näy, joten pois vaan,säästyy rahaa ja jatkohoidot tulevaisuudessa!

• Patonginpurija

Jos tosiaan haluat yrittää rouskutella vajain hampain, niin siitä vaan. Muuten suosittelen juurihoitoa. Juurihoidetun hampaan kesto on kyllä sitten korkeammassa kädessä. Voi kestää pitkäänkin mutta voipi lohjetakin.

• Vastaan

Anna kuule poistattaa, jos hammas ei ole sulle niin arvokas, kun on vielä takahammas, ei edes näy. Kyseessä on poskihammas, jossa on ainakin kolme juurta, voi olla neljäkin ja sitten voi olla niitä sivukanavia. Säästyt melkoisilta summilta, jos annat sen poistaa nyt, sillä juurihoidettu hammas saattaa ruveta oireilemaan myöhemmin vaikka vuosienkin päästä ja se voi toimia tulehduspesäkkeenä ja sitten juurihoito voi myös epäonnistua monista eri syistä.

• Rapakon takaa

Ota juurihoito, jos 200 eurolla pääset hommasta. Itse maksoin 500 dollaria jenkeissä, vakuutus korvasi melkein puolet, eli ilman vakuutusta homma olisi maksanut 950 taalaa.

• HOIDETTU

MINULLE TEHTIIN TURHA JUURIHOITO TOKAVIKA-YLÄPOSKIHAMPAASEEN.JUURI OLIKIN STERIILI,MUTTA HOITO PITI JATKAA,KUN OLI ALOITETTU.VUODEN KULUTTUA HAMMAS LOHKESI.LÄÄKÄRI SANOI,ETTÄ JUURIHOIDETUILLE USEIN NIIN KÄY.HAMMAS PITI POISTAA,LOHKEAMA OLI NIIN PAHA.VUODEN KITKUTTELIN ILMAN HAMMASTA,SITTEN LOHKESI HAMMAS TOISELTA PUOLEN LEUKAA.LÄÄKÄRI SANOI,ETTÄ TOINEN PUOLI JOUTUU KOVEMMALLE RASITUKSELLE,KUN TOISELTA PUOLELTA PUUTTUU HAMMAS.MINULLE LAITETTIIN TEKOHAMMAS SILLAN AVULLA.TS VIEREISET HAMPAAT HIOTTIIN JA NIIHIN KIINNITETTIIN HAMMAS.SE SE VASTA MAKSOIKIN!1900 EUROA!!!!KYLLÄ TULI HAMPAALLE HINTAA KUN ENSIN TEHTIIN KALLIIT HOIDOT JA SITTEN POISTO JA TEKARI.IMPLANTTI OLISI OLLUT SAMANHINTAINEN,MUTTEN SITÄ USKALTANUT OTTAA,KUN SE EI VÄLTTÄMÄTTÄ YLÄLEUASSA KESTÄ.MUTTA NYT MULLA ON TAAS EHJÄ RIVI JA OLEN TYYTYVÄINEN.HYVÄ PURRA KUN EI OLE KOLOA,EIKÄ MUUT HAMPAAT LOHKEILE SEN TAKIA.ELI SUO SIELLÄ,VETELÄ TÄÄLLÄ.KALLISTA ON,VAIKKA TEET MITÄ.JUURIHOITO EI SATU YHTÄÄN,KUN PYYTÄÄ PUUDUTUKSEN.KÄYNTIKERTOJA ON TAPAUSKOHTAISESTI MUUTAMA.JOKAISELLA HAMPAALLA ON VARMAAN TEHTÄVÄNSÄ,ETTÄ EHKÄ SINUNA KUITENKIN YRITTÄISIN PELASTAA HAMPAAN JUURIHOIDOLLA.

• MPee
        HOIDETTU kirjoitti:

MINULLE TEHTIIN TURHA JUURIHOITO TOKAVIKA-YLÄPOSKIHAMPAASEEN.JUURI OLIKIN STERIILI,MUTTA HOITO PITI JATKAA,KUN OLI ALOITETTU.VUODEN KULUTTUA HAMMAS LOHKESI.LÄÄKÄRI SANOI,ETTÄ JUURIHOIDETUILLE USEIN NIIN KÄY.HAMMAS PITI POISTAA,LOHKEAMA OLI NIIN PAHA.VUODEN KITKUTTELIN ILMAN HAMMASTA,SITTEN LOHKESI HAMMAS TOISELTA PUOLEN LEUKAA.LÄÄKÄRI SANOI,ETTÄ TOINEN PUOLI JOUTUU KOVEMMALLE RASITUKSELLE,KUN TOISELTA PUOLELTA PUUTTUU HAMMAS.MINULLE LAITETTIIN TEKOHAMMAS SILLAN AVULLA.TS VIEREISET HAMPAAT HIOTTIIN JA NIIHIN KIINNITETTIIN HAMMAS.SE SE VASTA MAKSOIKIN!1900 EUROA!!!!KYLLÄ TULI HAMPAALLE HINTAA KUN ENSIN TEHTIIN KALLIIT HOIDOT JA SITTEN POISTO JA TEKARI.IMPLANTTI OLISI OLLUT SAMANHINTAINEN,MUTTEN SITÄ USKALTANUT OTTAA,KUN SE EI VÄLTTÄMÄTTÄ YLÄLEUASSA KESTÄ.MUTTA NYT MULLA ON TAAS EHJÄ RIVI JA OLEN TYYTYVÄINEN.HYVÄ PURRA KUN EI OLE KOLOA,EIKÄ MUUT HAMPAAT LOHKEILE SEN TAKIA.ELI SUO SIELLÄ,VETELÄ TÄÄLLÄ.KALLISTA ON,VAIKKA TEET MITÄ.JUURIHOITO EI SATU YHTÄÄN,KUN PYYTÄÄ PUUDUTUKSEN.KÄYNTIKERTOJA ON TAPAUSKOHTAISESTI MUUTAMA.JOKAISELLA HAMPAALLA ON VARMAAN TEHTÄVÄNSÄ,ETTÄ EHKÄ SINUNA KUITENKIN YRITTÄISIN PELASTAA HAMPAAN JUURIHOIDOLLA.

Ole ystävällinen ja käytä pieniä kirjaimia tekstissäsi. Palkillä isoilla kirjaimilla kirjoittamienn katsotaan netissä epäkohteliaaksi huutamiseksi. Lisäksi normaali teksti on huomattavasti helpommin luettavaa.

• Peke

Minulta poistettiin kolmas hammas takaapäin laskien, kun olin 15-vuotias. Olen nyt 41-vuotias ja vieläkin se haittaa, kun muut hampaat hiljalleen siirtyvät ja kallistuvat aukon vuoksi. Lisäksi ien kipeytyy herkästi pureskelusta ja puhdistuksesta.

Kolme hammasta on juurihoidettu, eikä niistä ole ollut mitään harmia jälkeenpäin. 3-4 kertaa olen joutunut kunkin hoidon takia käymään terveyskeskusksessa. Aikaa tietysti menee, mutta minusta juurihoito ei ole mikään hirveän kivulias toimenpide.

• lilliputti

Kyllä hammas pois jos ei ole vastakappaletta niin kuin itelle kävi samassa tilanteessa. Vuosikausi hammasvaivasi vaan nyt se loppui. Hammas lähti pois ja aikaa meni 5 minuuttia terveyskeskuksen hammashoitolassa ja Suur kiitokset sinne.

• Juurihoidettu

Minulla tehtii reilu 10vuotta sitten juurihoito ja muistan vieläkin kun poistivat hermoja hampaasta, tuntuu kun olisi saanut sähköiskuja päähän niin että välillä pimeni... hirveä toimenpide ja hammas kesti pari kuukautta kunnes lohkesi ja poistettiin. Täysin turha juttu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      143
      3958
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      359
      3064
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      14
      2008
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1705
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1139
    6. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      69
      975
    7. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      974
    8. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      23
      851
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      71
      839
    10. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      794
    Aihe