En koskaan onnistu :(

Nuori laihduttaja

Oon 16-vuotias tyttö ja mulla on ylipainoa jo 20kg. Turhauttaa kun oon yrittänyt laihduttaa jo vuoden verran enkä oo laihtunut yhtään. Syön tylsyyteen/hyvään oloon/huonoon oloon/ketutukseen.. Kaikkeen mahdolliseen. Ylipaino estää mun elämää ihan hirveesti. En vaan onnistu. En oo koskaan pystynyt oleen viikkoakaan ilman herkkujen mässäilyä. Hyvä jos edes kaksi päivää. Tuntuu että ne ensimmäiset päivät on aina vaikeimpia. Tänäänkin tuli syötyä hirveesti herkkuja. En vaan onnistu. Koko elämä menee hukkaan.. Mun ois tarkotus olla 1500kcal päivädieetillä, liikkua jonkin verran ja sitä rataa mutta en onnistu. APUA!

Yritän huomisesta lähtien laihduttaa ja kirjotan tänne joka päivän jälkeen niin jospa onnistuisin.. Mun paino kokoajan vaan nousee kun en onnistu.. :(

17

188

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokemuksesta vinkkiä

      Mitä jos söisitkin lähemmäs 2000 kaloria päivässä? Ei tulisi niin kova nälkä. En tiedä miten paljon tiedät, mutta ei kai tämä hukkaan mene...

      Syö 3 tunnin välein, esim. näin:

      Aamupala: kaurapuuro, kananmuna, maitoa, marjoja tai mehukeittoa

      (Välipala, jos lounaaseen on pitkä aika: täysjyväruisleipä raejuustolla (tai reilulla kinkkusiivukasalla) ja reiluilla rehuilla, esim. tomaattia, kurkkua, salaattia, paprikaa...)

      Lounas: 100-150g lihaa/kanaa/kalaa, paljon kasviksia (ainakin 200 g), vähän (40g) täysjyväpastaa/-riisiä tai ruisleipä, öljyä 10 g

      Välipala: rahka 250 g marjoja 100g (tai sokeroimatonta mehukeittoa) leseitä 10 g

      Päivällinen: Sama kuin lounas

      Iltapala: munakas, 2-3 munaa, voit laittaa rehuja sekaan tai lautaselle viereen.

      Tolla ruualla ei varmasti tule nälkä. Juo paljon vettä, vähintään 2 litraa päivässä. Kun syöt kunnolla, jaksat paremmin, nälkä pysyy poissa, ei tule syötyä niitä mässyjä niin helpolla ja saat kroppasi sulattamaan sun läskejäsi.

      Noilla ruuilla jaksaa myös liikkua paremmin. Tee päivässä puolentunnin - tunnin kävelylenkki, pyöräile, ui, mitä vaan kunhan pysyt liikeessä mahdollisimman paljon. Tuossa on joka aterialla proteiinia, ja se säilyttää sun lihakset kun rasva sulaa.

      On tärkeää syödä joka ateria! Välissä ei syödä mitään. Jos menee mässyn puolelle, jatka ruokarytmiä kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan, eli kun on seuraavan aterian aika syö se vaikka olisi maha täynnä sitä mässyä. Muuten jäät siihen ahmimiskoukkuun. Tuolla siitä pääsee eroon!

      ÄLÄ syö: vaaleaa leipää, roskaruokaa, mitään light- nimellä markkinoituja tuotteita, karkkeja, limuja, vaaleaa riisiä, vaaleaa pastaa, eläinrasvoja, maustettuja jogurtteja jne. Ei myöskään mitään eineksiä.

      Toi ruokapuoli voi jopa tuntua runsaalta, mutta toimii!

      • Kokemuksesta vinkkiä

        Äh, unohtui: lounalla ja päivällisellä lasi rasvatonta maitoa! Maitotuotteiden on todettu auttavan laihtumisessa.


    • haluanhoikaksi

      Sun pitäis saada joku laihdutuskaveri oikeaan elämään tai sitten s-postikaveri! Se auttaisi tosi paljon, kun joku ns. "vahtii" sua ja on joku, kenen kanssa laihdutat yhdessä ja haluat näyttää hänelle että pärjäät. :D

      Mulla on ihan sama juttu kun sulla, mässäilen tylsyyteen ja lihon vaan. Oon 18-vuotias tyttö pk-seudulta. mistä päin ite oot ja kiinnostaisko lähtee laihduttaa mun kanssa? vois tsempata toista :)

    • ratkaisu1

      Ota kuva itsestäsi pelkissä alusvaatteissa ja katso sitä aina kun tekee mieli mässäillä. Mieti, haluatko mieluummin täydellisen kropan, vai pizzan.

    • 3+18

      Miksi syöt niitä herkkuja? Laihduttamisen sijasta miettisin aluksi enemmän tuota asiaa, sillä painonpudotus ja pudonneen painon pitäminen pois helpottuu, kun herkkuihin ei tule himoja.

      Miksi sinulla on huono olla? Miksi sinulla on tylsää? Miksi ketuttaa? Ja miksi et voi vain nauttia siitä hyvästä olosta ilman, että siihenkin pitää syödä?

      Mitä muuta voisit tehdä kuin syödä? Olet 16-vuotias ja maailma on auki. Ylipainosta huolimatta.

    • Nuori laihduttaja

      Kiitos kaikille! En kyllä heti onnistunu mutta nyt on ensimmäinen laihdutuspäivä takana ja tosi hyvä fiilis. Toivottavasti onnistun seuraavatkin päivät. Söin tällä tavalla:

      AAMUPALA
      kaurapuuroa
      marjoja
      raejuustoa

      LOUNAS
      100g broileria
      kasviksia
      oliiviöljyä

      VÄLIPALA
      maitorahkaa
      marjoja
      kaurahiutaleita

      PÄIVÄLLINEN
      100g broileria
      40g tummaa riisiä
      salaattia

      ILTAPALA
      maitorahkaa
      marjoja
      kananmuna

      Aamulla kävin 30min kävelylenkin ja illalla kävin tunnin salilla. Mitä mieltä ootte tästä? Pitäiskö jotain muuttaa?

      • 4+13

        Tuo näyttää varsin hyvältä. Muista vaihdella kasviksia, ettet pääse kyllästymään ja niitä tulee monipuolisesti.


      • Tsemppiä sulle!

        Oikein hyvä! Paitsi öljyjä et saa tarpeeksi. Päivälliselle myös öljyä salaatin kanssa ja illalla (tai missä välissä vaan) voisit vaikka syödä kourallisen pähkinöitä.

        Ja palautusjuoma kuntosalin jälkeen! :-)


      • 1+4
        Tsemppiä sulle! kirjoitti:

        Oikein hyvä! Paitsi öljyjä et saa tarpeeksi. Päivälliselle myös öljyä salaatin kanssa ja illalla (tai missä välissä vaan) voisit vaikka syödä kourallisen pähkinöitä.

        Ja palautusjuoma kuntosalin jälkeen! :-)

        Palkkari ei ole mitenkään pakollinen, mikäli ruokailemaan pääsee vaikka tunnin sisällä treenistä.


      • Jorsiiiiii
        Tsemppiä sulle! kirjoitti:

        Oikein hyvä! Paitsi öljyjä et saa tarpeeksi. Päivälliselle myös öljyä salaatin kanssa ja illalla (tai missä välissä vaan) voisit vaikka syödä kourallisen pähkinöitä.

        Ja palautusjuoma kuntosalin jälkeen! :-)

        Jos on tarkotus laihtua ja kinnteytyä hitaasti, niin maitorahka hunajalla makeutettuna on ihan hyvä. Palautus juomat on kemikaaleja ja makeutus aineita täynnä HYI!!! Ja makeutus aineet lisää makean himoa. Että silleen.


      • Tsemppiä sulle!
        1+4 kirjoitti:

        Palkkari ei ole mitenkään pakollinen, mikäli ruokailemaan pääsee vaikka tunnin sisällä treenistä.

        Tunti voiolla liian pitkä aika. Palauttava on otettava puolen tunnin sisällä, ja mitä nopeammin sen parempi. Nestemäinen on nopeampi imeytymään.

        Palari ei ole pakollinen, tietenkään, mutta jos haluaa optimaalisen hyödyn treenistä se on hyvä. Lisäksi sillä voi siirtää seuraavaa ruoka-aikaa, ja jos (dieetillä etenkin) ravinto on aika niukkaa, siitä saa hyvin lisäproteiinia. Ja sehän pitää nälkää ja säästää (kasvattaa) lihasta. Palautusjuoma myös nopeuttaa palautumista.

        Olen pari vuotta käyttänyt palautusjuomaa, ja lihaskasvu on ollut huimaa verrattuna aikaisempaan. Sitä ennen meni 6 vuotta paljon huonommilla tuloksilla. En väitä että toimisi kaikilla samoin, mutta minulle siitä on ollut hyötyä kovan treenin kanssa. Siksi suosittelen sitä muillekin, jokainen tietysti päättää itse.


      • Tsemppiä sulle!
        Jorsiiiiii kirjoitti:

        Jos on tarkotus laihtua ja kinnteytyä hitaasti, niin maitorahka hunajalla makeutettuna on ihan hyvä. Palautus juomat on kemikaaleja ja makeutus aineita täynnä HYI!!! Ja makeutus aineet lisää makean himoa. Että silleen.

        Lisään vielä, että rakennan palarin itse. Maustamatonta heraproteiinia, rasvatonta maitoa ja vaihtoehtoisesti mansikkaa, banaania tai vaikkapa aitoa kaakaojauhetta tai mitä keksiikin. Pelkän kaakaon makeutan hunajalla. Marjat ja hedelmät tehosekoittimella muusiksi ja sekaan. Vettä voi lisätä oman maun mukaan.

        Pelkkä maito tai piimäkin on hyvä palautukseen. Niistä löytyy niin proteiinia kuin hiilariakin.

        Toi maustamaton herajauhe on hyvää myös ruuanlaitossa. Etenkin köyhällä opiskelijalla se on loistava proteiinilisä :-)

        Minäkin välttelen muuten noita lisäainelitkuja.


      • 16+19
        Tsemppiä sulle! kirjoitti:

        Tunti voiolla liian pitkä aika. Palauttava on otettava puolen tunnin sisällä, ja mitä nopeammin sen parempi. Nestemäinen on nopeampi imeytymään.

        Palari ei ole pakollinen, tietenkään, mutta jos haluaa optimaalisen hyödyn treenistä se on hyvä. Lisäksi sillä voi siirtää seuraavaa ruoka-aikaa, ja jos (dieetillä etenkin) ravinto on aika niukkaa, siitä saa hyvin lisäproteiinia. Ja sehän pitää nälkää ja säästää (kasvattaa) lihasta. Palautusjuoma myös nopeuttaa palautumista.

        Olen pari vuotta käyttänyt palautusjuomaa, ja lihaskasvu on ollut huimaa verrattuna aikaisempaan. Sitä ennen meni 6 vuotta paljon huonommilla tuloksilla. En väitä että toimisi kaikilla samoin, mutta minulle siitä on ollut hyötyä kovan treenin kanssa. Siksi suosittelen sitä muillekin, jokainen tietysti päättää itse.

        Palkkarista ei ole mitään hyötyä, jos muu ruokailu on mitä sattuu. Ensiksi ruokailutavat kuntoon, sitten palkkari lisäksi jos treenaa oikeasti lihaksenkasvatusmielessä tai muuten tosissaan.

        Väitän, että tavallinen kuntoilija, joka harrastaa sekalaista liikuntaa, ei palkkarista hyödy mitenkään erityisesti.


    • Alottaja täällä taas

      Pysyin vaan kaks päivää :"( miten mää saan itsekuria?? :( kotona paljon herkkuja houkuttelemassa kun äiti ja isä syö... :( ahdistaa olla lihava kun koulussakin kiusataan sen takia :"(

      • Tsemppiä sulle!

        Pidä edes liikuntaharrastus! Kun saat liikuttua pari-kolme viikkoa putkeen, siitä alkaa tulla tapa ja haluat jo lähteä liikkumaan. Unohda siksi aikaa ne syömiset, jos se on kynnyskysymys. Ainoa, mitä voit tehdä, on syödä aamulla iso lautasellinen kaurapuuroa maidolla!

        Tee kävelylenkki 6 km tai pitkä pyörälenkki (30 km ->) melkein joka päivä. Jos voit käydä kuntosalilla, käy 3-4 kertaa viikossa. Muutaman viikon päästä voit alkaa katsomaan tarkemmin syömisiäsi, jos haluat.

        Mutta pysy edes liikkeessä, se on tärkeää terveyden kannalta. Ja itse olen huomannut, että liikkumisen vuoksi kroppa alkaa kertomaan mitä se tarvitsisi ravinnoksi. Mässyt jäävät helpommin syömättä. Ja jos se vaatii joskus mässyä, syö sitä :-)

        Kannattaa ehdottomasti kokeilla!


      • 11+18

        Sano vanhemmillesi, että toivot heiltä tukea. Jos olet vanhempiesi ruokahuollon varassa, koko perheen ruokailujen on muututtava. Snao heille, että toivot etteivät he herkuttelisi sinun nähtesi.


    • ---------------

      Unohda edes vähäksi aikaa puntari ja unohda lopullisesti muiden mielipiteet. Sä elät itseäsi varten, et muita. Tavoite on se, että sulla on hyvä olla. Yritä pitää ruokavalio järkevänä äläkä ahmi herkkuja vähään aikaan.

      Tarpeeksi kauan kun pystyt hillitsemään herkkujen mättämistä, huomaat että ne ei edes maistu niin hyvältä ja jälkeenpäin tulee ahdistava olo. Ei tee enää mieli mättää roskaa naamaan.

      Voit tehdä rauhassa lihasmassaa kasvattavaa treeniä, sulle ei naisena kasva koskaan miehekkäitä lihaksia. Nuoren opiskelijan aika ei siihen riitä. Kun saat vähän lisää lihasmassaa, painonhallinta on helpompaa koska lihakset kuluttavat enemmän energiaa kuin mikään muu vartalossa. Se ei todellakaan ole pois sun naisellisuudesta.

      Itse olen 27-vuotias mies, treenannut nyt helmikuun alusta puntilla suht aktiivisesti. Mulla itselläni on tavoitteena saada lisää lihasta, ja ilokseni olen huomannut että se jopa onnistuu. Alkupainoa en tiedä, lienee ollut jossain 65 kilon tietämillä. Noin viikko sitten huomasin ilokseni painavani melko tasan 75 kiloa, ja housut ovat alkaneet tuntua löysemmiltä kuin ennen treenin aloittamista, eli kyllä se toimii :D.

      Sun tavoitteet ovat erilaiset, mutta voit rauhassa tehdä lihastreeniä. Esimerkiksi viisi kuukautta tai puoli vuotta ei ole mikään pitkä aika, menee hujauksessa. Jos saat siinä mitään samankaltaisia tuloksia kuin minä, painosi tippuu varmasti ja vartalo kiinteytyy.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      173
      7185
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4202
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2105
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2029
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1869
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1676
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1649
    8. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1593
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      21
      1588
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1418
    Aihe